Ǥ?l6t
Het wordt stil op de Kneuterdijk,
Goede vampierfilm van Kumel
Het Noordeinde is nog interessanter geworden...
Itedosan
Film
inter
national
biedt
overzicht
Meisjes
rapport
deel 2
studio '40
voetspray
- VRIJDAG 30 JUNI 1972
FILM
PAGINA 11
Door
Piet Ruivenkamp
"(van onze kunstredactie)
Rotterdam heeft zijn eerste film-
week in de geschiedenis aangegre
pen om uitzicht te bieden op wat er
in de wereld aan ontwikkelingen te
koop is. Men heeft een formule ge
zocht, die een eindweegs verwijderd
is van de gemiddelde amusements
produkties in de bioscopen. De sleu
telwoorden voor „Film International
Rotterdam" zijn revolutie, commu
nicatie en problemen, welke in de
ontwikkelingslanden opdoemen.
Vooral voor degenen, die politiek,
sociologisch of psychologisch spit-
werk willen verrichten dus een
kolfje naar de hand.
De Jonge Engelse regisseur John
Whitmore nam een aantal malen
deel aan de sessies van jonge men
sen met vermoeidheidsverschijnselen
om ervaringen op te doen voor zijn
film „Here comes everijbody". Bij
dr. William Schutz op het Esalen
Instituut, er zijn in de Staten al
enkele honderden van dergelijke in
stellingen liet hij zich neer met een
filmploeg om nauwkeurig te regi
streren hoe gefrustreerden ver
knipte jonge volwassen in een lande
lijke Calif ornisch entourage vele
remmingen van zich afschudden
met worstelen, huppen en praten.
Er valt vaak het woord contact. Dr.
Schutz moedigt de volledige open
hartigheid aan. Naakt zwemmen en
ronddartelen kan daar veel toe bij
dragen. Men betaalt een kleine dui
zend gulden voor die opfrissing en
men komt er met minder remmin
gen vandaan of met een frustratie
meer: hoe gedraag ik mij in een
baaierd van openhartigheid? Het is
de registratie van een fenomeen,
zeer Amerikaans, ook als uitvloeisel
van een welvaartsmaatschappij.
De Japanse film „Boerajkan" leek
even een soort Japanse „Les en-
fants du paradis" te worden, maar
verdwaalde met regisseur Masahiro
Sjinoda in een rommelig gevecht
van de onderdrukten tegen de heer
sende klasse ruim een eeuw geleden.
De schilderachtigheid en de diepere
bedoeling sloegen elkaar min of
meer dood.
Ook een Pers geeft de internationa
le staalkaart van films kleur. Hij
heeft op enkele festivals al de aan
dacht getrokken met een eenvoudi
ge maar niet van charme verstoken
stijl. Hij vertaalde Büchners „Woy-
zeck" naar een geschiedenis van
een zwijgzame, gedienstige postbode,
die van zijn menselijk waardigheid
wordt beroofd, zijn enige echte ver
weer. het doden van zijn ontrouwe
echtgenote, is een hulpeloze misslag.
De postbode is duidelijk niet van
deze (Perzische) wereld, waarin de
varkens de schapen verdringen. De
verschillende figuren zijn met hu
mor geobserveerd. Darioesz Meerdz-
Joei weet vooral tegen het slot zijn
„Postbode" tot een meevoelbaar
drama te verdichten.
Evenals het trio voornoemde films
is er nog een viertal met een roule-
menlb in zes andere steden buiten
Rotterdam. Hiertoe behoort de ge
dramatiseerde documentaire „Rem-
parts d'Argile" van de Jonge Frans
man Jean-Louis Bertucelli, die zich
in een klein Tunesisch dorpje af
speelt. Een staking van arbeiders
waarmee het leger zich bemoeit, is
door Bertucelli objectief en geloof
waardig in beeld gebracht. Zijn
hoofdthema is de botsing tussen
oude tradities in de derde wereld en
het moderne heden, waarbij span
ningen optreden, die nog vele jaren
op een oplossing blijken te moeten
wachten. De regisseur gebruikte
slechts één actrice, de Algerijnse
Leila Schenne, verder zette hij de
autochtone bevolking soepel naar
zijn hand.
Dat is ook het geval met de Boli
viaanse film „Blood of the Condor",
die in soberder zwart-wit soms een
wat primitieve indruk maakt, maar
Juist daardoor ook vaak ontroert.
Jorge Sanjines toont in verhaal
vorm de onderdrukking waaraan de
Quechua Indianen in Bolivia bloot
staan en schrijft een deel van hun
ellende toe aan een team Ameri
kaanse medici, die in een door hen
opgezette kraamkliniek de vrouwen
van de stam steriliseren. Aan El-
senstein herinnerde beelden in een
derde wereld-klimaat, dat in dit
melodramatische kader ons „rijke"
Europeanen wel moet aanspreken.
Tenslotte twee speelflims die qua
intrige op bijna abstracte fictie be
rusten. „De tuin der lusten" van de
redes geroutineerde Spanjaard Car
los Saura is een typische flash
back-film met absurde situaties a la
Bunuel, die tussen schijn en werke
lijkheid in balanceert. Een aan ge
heugenverlies lijdende invalide man
wordt door zijn hebzuchtige fami
lieleden op alle mogelijke manieren
onderhanden genomen, want hij al
leen weet het nummer van de kluis
in Zwitserland waar zijn vermogen
ligt opgeborgen. Zij toveren hem in
schrille kleuren zijn verleden voor
ogen, dat steeds gevisualiseerd
wordt als een pseudo-realiteit; wijst
er immers op, dat de getergde man
zich iets tastbaars herinnert.
Boeiend, maar wat irritant door een
overdaad aan symboliek, is de Duit
se film „Ich liebe dich. ich töt«
dich" van Uwe Brandner. Deze
speelt zich af in een Beiers dorp,
dat door de regering als een soort
reservaat wordt beschouwd en daar
om allerlei privileges er op na mag
houden. Het leven is er even vrij
als de liefde en de drugshandel, de
enige vijanden zijn de wolven en
honden, die de wildstand bereigen.
Hierbij komt dan ook een leraar,
die zichzelf Jacht rechten verschaft
en zich daarbij buiten de gemeen
schap plaatst. De beroeps jager van
het dorp, met wie hji een homofiele
verhouding heeft, laat hem door de
politie neerschieten, maar dan
breekt het besef bij hem door altijd
onder een dwangsysteem te hebben
geleefd. En tenslotte moet het gezag
het dan ontgelden.
Titel: Vrouwelijke vampiers. Regie:
Harry Kümel. Voornaamste rollen:
Delphine Seyrig, Daniëlle Ouimet,
John Karlen, Anrea Rau. Theater:
Luxor
In één opzicht is "Vrouwelijke vam
piers" een vervolg op Harry Kti-
meTs eerste "grote" film, "Monsieur
Hajwarden". De sexuele gerichtheid
van de hoofdpersonen is vrij flexi
bel. Vecht in "Monsieur Hawarden"
de vrouwelijke hoofdpersoon nog
een beetje tegen haar lesbische ge
voelens, en is het ook nog niet he
lemaal diuidelyk of deze gevoelens
miu wei of niet aangeboren zijn, in
„Vrouwelijke vampiers" wordt uit
de doeken gedaan, dat het zich
richten tot één sexe volgens Kümel
wordt bepaald door de omstandig
heden.
Illustratie hiervan is een jonge,
pas getrouwde vrouw, d'ie minnares
wordt van een vrouwelijke vampier.
Daar houdt de relatie tussen
"Monsieur Hawardén" en "Vrou
welijke vampiers" dan wel mee op.
In de titelrol staan vry vaak de
namen van de Belgen Collet en
Drouot vermeld.
Nog niet zo lang geleden draaide in
Leiden de film "Een woord van
liefde". Bij die gelegenheid is hier
opgemerkt, dat Collet en Drouot
nogal oppervlakkige filmmakers zijn
altijd "in" voor een lekker verhaal
tje en mooie paatjes, maar niet erg
sterk in het werken met karkaters,
of met wezenlijke onderwerpen.
Ondanks de regie van Harry Kümel
zijn er ook in "Vrouwelijke vam
piers" duidelijke invloeden van
beide heren te vinden. Vooral wan
neer je gaat vergelijken met "Mon
sieur Hawarden". In Hawarden
boort Kümel diwars door de con
venties van de figuren dde hy laat
optreden, maakt hij er mensen van
met karakters, domme of hypokrie-
te mensen, aardige mensen, maar
wel mensen.
In "Vrouwelijke vampiers" ligt het
accent veel meer op het 'toge", de
reacbies van de "normale" vrouw
die met duistere machten wordt ge
confronteerd, komen veel minder
aan bod'. Dat maakt, dat deze film
eigenlijk niet veel meer wordt dan
nummer zo-en-zoveel uilt het rijtje
vampierflilms. In "Monsieur Hawar
den" slaagde Kümel er bovendien
in om de conventie aan de orde te
Stellen, juist door op de conventie
van de personen in de film, en op
de zeer conventionele omgeving, ex
tra nadruk te leggen. Een dergelijk
werken met het gegeven mis je in
"Vrouwelijke vampiers". Kümel
heeft van zajn film, kortom, niet
iets meer dan gewoon een vampier
film gemaakt.
Ail's vampSerfilm echber is zijn pro-
dukt bepaald de moeite waard. An
dere Mms in dit genre plegen uit
te blinken door effect-bejag. Men
moet Kümel nageven, dat hij zich
d'aanaan nauwelijks schuldig maakt.
De spanning die zijn film heeft
en dat de niet niks wordt heel
subtiel opgebouwd. Geen flitsende
ollose-ups op allerlei engigheden, in
plaats daarvan dialogen, die lang
zaam maar zeker naar de climax
leiJden. Kümel wordt in zijn bou
wen aan die sfeer terzijde gestaan
door Eddy van der Enden, Neder
lands meest vooraanstaande came
raman, die soms wel wat erg veel
aandacht besteedt aan het maken
van mooie plaatjes, maar die zich
in deze film eens echt kan uitleven.
Ook de bezeting van de hoofdrollen
is zeer behoorlijk. Met name Del
phine Seyrig precies opgemaakt
en gekapt zoals Mae West als de
voornaamste vrouwelijke vampier, is
een voltreffer.
BERT VAN DOMMELEN
Delphine Seyrig (rechts), een
voltreffer als vrouwelijke vam
pier, en haar minnares Danielle
Ouimet.
Titel: „Waar ouders van wakker
liggen" (Schulmadchen Report II).
Theater Rex.
De belangstelling in de Bonds
republiek voor Schulmadchen Re
port I (in Nederland uitgebracht
onder de titel „Wat ouders niet
voor mogelijk houden") is zodanig
geweest dat snel een vervolg in
elkaar is geknutseld. Succes smaakt
naar meer. nietwaar. Als Je de
Duitse filmmakers moet geloven
dan gaat er sexueel heel wat om
in meisjes van 15, 16 jaar. En daar
gewaagt hy dan ook van met byna
voyeurachtige gretigheid.
slachtelijke bezigheden, aan elkaar
gepraat door een zogenaamde in
terviewer en door een wat onder
koelde vrouwelijke psychiater, die
zich van encyclopedie-achtlge zin
nen bedient.
En zo trekt de stoet (blote)
schoolmeisjes weer voorby, leraren
op slinkse wijze verleidend, betreu
renswaardige handelingen plegend
in het hooi enz. enz. Hoogst curieus
is het dat de meisjes steeds in een
wip in hun blootje paraderen, maar
dat de filmmaker de erbij betrok
ken mannen steeds met uiterste
discretie behandelt. Als drie door
tastende meisjes een taxichauffeur
ertoe brengen model voor hen te
staan, wordt de man keurig van
hoofd tot lendenen in beeld ge
bracht. Meer niet. Dat riekt naar
discriminatie. Hoe zit dat? Enfin,
die fouten kunnen straks ruim
schoots worden rechtgezet in
Schooljongens Report deel I, want
dat moet nu toch ook dringend
worden gemaakt.
RUUD PAAUW
llllll!lllllllfllll!ll|[|lllll!llllli:iillllllllllI!!lllllilllllllllll]!KI!ll[lllllllllllIIIIIII)ll!![Iill!llll(!|
Goede films
ergens anders
I ,i|i-n':l^!l''1^
Citizen Kane (Welles), A'dam,
The Movies;
A Clockwork Orange (Kubrick),
A'dam Nöggerath, Den Haag (Pas
sage), R'dam, Studio '62;
The Concert for Bangla Desh,
A'dam, Calypso; Den Haag, Asta|
R'dam, Cinerama;
Klute (Pakula), A'dam, Roxy;
The Last Picture Show (Bogda-
novich). Den Haag, De Uitkijk;
Sunday, bloody Sunday (Schle-
singer), Den Haag, Camera; R'dam
Thalia.
The Touch (Bergman), A'dam,
Victoria;
Tweehonderd motels (Zappa),
A'dam, Cinetol.
NACHTVOORSTELLINGEN
Butch Cassidy and the Sundance
Kid, R'dam, Corso;
Een mes in het water (Pol&nskl),
Utrecht, Camera;
The Good, the Bat and the Ugly
(Leone), Amsterdam, Nöggerathf
Utrecht, Vreeburg;
Woodstock (Wadleigh), A'dam,
Leidsepleintheater.
P ffl
KfilW'lrMIMWW
Nachtfilms
Weet jij nog een aardig verhaal?
Duitsers, vechten,
lekkere muziek: slechte film
Titel: Underground. Voornaam
ste rollen: Robert Goulet en Da
nielle Gaubert. Regisseur: Arthur
Nadel, Theater: Lido.
„Underground" („Vecht of sterf")
is een oorlogsfilm. Het verhaal gaat
over de Engelse majoor Dawson
(Robert Goulet) die in door de
Nazi's bezet Frankryk wordt ge
dropt. Samen met de Franse onder
grondse, de Maquis probeert de
Engelsman de Duitse generaal
Spyer naar Engeland te krijgen.
De voorbereiding daarvan plus de
ontsnapping van de
de Duitsers zijn de hoofdmoot van
de film. Daartussen speelt een lief
desverhaal waarin de Grote Held
Dawson de mooie Yvonne (Daniele
Gaubert) ook nog weet te schaken.
Het overlopen van de Duitse
generaal naar de Engelsen is mis
schien wel echt gebeurd. Ik kon
het in de geschiedenisboeken niet
vinden. Maar of het zo is geweest
als de film doet geloven, lykt mij
sterk. De Grote Held heeft te veel
geluk in de film. De Duitsers mis
sen hem steeds als ze schieten, hij
komt steeds net op tijd uit de moei
lijkheden. En dat wordt niet aan
nemelijk gemaakt. Over sommige
stukken van het verhaal wordt te
snel heen gelopen.
Maar uiteindelijk is dat verhaal
ook niet zo belangrijk; wél de sfeer
van vechten, vertedering, vlammen,
spanning. Als dat er maar in zit,
dan is de film goed. „Weet jij nog
een leuk verhaal? O, hier heb ik
wat. Hup wat Duitsers, wat vecht
partijen, lekkere muziek. Klaar is
de film".
Het oude verhaal: Sint Joris die
met de draak vecht, overwint en
als aardig prijsje een vrouw mee
neemt. Een versleten en uitge
kauwd verhaal? Als er geen span
ning in zit kan het vervelend zijn.
Af en toe is dat ook zo in „Under
ground". Dan daalt de spanning
omdat er vervelend gekletst wordt.
Maar daartussen zitten toch pak
kende scènes en daar gaat het om.
Niet van het kaliber als de oorlogs
film „De kanonnen van Navaron-
ne", maar minder. Daaromeen
matig spannende film.
TONY KIESOUW
^niintiiiiuiPMfflmininiiiBiiitnmimiMiiinmiiiiPinminminiiiiigiiiiiiiiiiJ
Kindermiddagen
Titel: Winnetou tegen Witte
Buffel. Theater: Camera. Tijd:
14.30, zo. 14.00 en 16.15 uur.
Eindelijk weer eens een india-
nenfilm van de oude stempel in
het theater aan de Hogewoerd. Dat
betekent „rode bloedbroeder" en
andere zaken die het Jeugdsenti
ment niet licht raken.
Titel: Ciske de Rat. Theater:
Luxor: Tijd: dag. 14.30, zo 14.30
en 16.45 uur.
Over jeugdsentiment gesproken dit
oudje van de Nederlandse filmin
dustrie met o.a. Johan Kaart, Kees
Brusse en Mieke Verstraten en de
moraal van de vijftiger jaren zal
velen nog wel eens deugd doen.
Voor de jongeren is het misschien
onverteerbaar. Een aardig experi
ment.
Titel: Sjors cn Sjimmy en de
rebellen. Theater: Studio. Tijd dag.
10.30 uur.
De 47-Jarige Limburger Wim van
der Linden levert deze zomer twee
spiksplinternieuwe kinderspeelfilms
af. Een van de twee is Sjors en
de rebellen. Zoals wij van de Lin
den kennen kan men weer rekenen
op het oude vertrouwde recept:
spanning romantiek en speelsheid.
De maker van Sjors en Sjim-
mie Van der Linden aan het
werk voor zijn laatste film.
Lachen met
de Engelse
Stiefbeen
en zoon
Stiefbeen en zoon (Steptoe and
son). Voornaamste rollen: Wilfrid
Brambell en Harry Corbett. Regie:
Cliff Owen. Theater: Studio.
Het is al weer enige tijd geleden,
dat de NCRV-televisie met veel
succes de serie Stiefbeen en zoon
met Piet Römer en Rien van Nu-
nen in de hoofdrollen op het
scherm bracht. Het v
m de
Engelse serie Steptoe and Son, die
ook üi Engeland op de buis een
grote kijkdichtheid had.
En als in Engeland een serie goed
loopt op de televisie dan zijn er
altijd wel een paar filmproducen
ten die er geld in zien een afleve
ring op speelfilmlengte te vervaar
digen. Enige tijd geleden konden
we in een van de Leidse bioscopen
nog een extra lange aflevering
van On the busses (Dubbeldekkers)
gaan zien.
Ditmaal dus Steptoe and Son,
het verhaal over een haveloze, be
moeizuchtige, onfrisse maar boven
al foeilelijke vader en zijn zoon van
het ruwe-bolster-blanke-pit-type,
die samen een handeltje in oude
metalen drijven. Wie de Nederland
se afleveringen heeft gezien zit in
het begin wel even vreemd tegen
de Engelse Stief benen aan te kij
ken, maar al heel snel blijkt dat
de humor dezelfde is.
Zoon Stiefbeen raakt in de film
verliefd op een striptease-danseres,
stapt zeer snel in het huwelijks
bootje en brengt zijn huwelijksreis
door in een nog niet afgebouwd
hotel in Spanje. Op zijn omzwer
vingen wordt hij trouw achtervolgd
door zijn vader Albert, die tenslotte
ook de regelrechte oorzaak is van
het stranden van het huwelijks
bootje.
De humor is typisch Engels en
het is allemaal best aardig. Jam
mer is alleen, dat in de Neder
landse ondertiteling een aantal
grappen onvertaald blyven. Het
slot is ook niet bijster sterk, maar
wie op een regenachtige vakantie
middag of -avond eens lekker wil
lachen kunnen we deze film best
aanbevelen.
BRAM VAN LEEUWEN
ADVERTENTIE
Studio '40, alom bekend op het gebied van
moderne binnenhuisarchitectuur en een mar
kant punt op de Kneuterdijk gaat verhuizen,
eigenlijk vergroten.
Naar het Noordeinde. Nummer vijfentachtig.
Naar een luisterrijk pand in een zeer ver
trouwde omgeving.Vanaf 1 juli. U bent welkom!
A I
binnenhuisarchitectuur/
kunstnijverheid
Noordeinde 85 Den Haag
Telefoon 070-182774
Langzaam aan
met vliegen
(Van onze correspondent)
BONN Lang niet alle verkeers
leiders van de Bondsrepubliek blij
ken mee te doen aan de nieuwe
langzaam-aan-actie, die op verschei
dene Westduitse vliegvelden de pas
sagiers uren vertraging garandeert.
Op de luchthaven van München
bijvoorbeeld hadden zij geluk.
Daar verklaarden de verkeersleiders
dat het Olympisch imago van hun
stad in deze maanden geen storin
gen gedoogde.
Anders dan de afgelopen maan
den, toen de actie door een straffe
organisatie werd gekenschetst, is het
ditmaal dus een wilde staking en
wüd zyn ook de uitlatingen van het
geïproviseerde stakingscomité in de
zin van „indien de regering ons dan
nog altijd persé als ambtenaren
wenst te beschouwen, dan zullen wij
ook als ambtenaren handelen". In
de interpretatie van de vliegleiders
komt dit er dus op neer, dat men
over alle handelingen viermaal zo
land doet als normaal en noodzake
lijk is.
uk.: 'n,i!' :i)j.iiniuiiiiiHiii;!!ii!iiiiiiuiaiiininii!iF;iim
Titel: Mad dogs and Englishmen
Voornaamste medewerkers: Joe
Cocker, Leon Russell, Chris Stain*
ton, Rita Coolidge e.v.a. Theater
Camera.
Mad dogs and Englishem Is al
een keer in Leiden geweest. Voor
degenen die hem toen nog niel
gezien hebben: het gaat om da
toernee van Joe Cocker cs. door
Amerika. Filmisch mankeert er
nogal iets aan het gebrek aan va
riatie in de cameravoering is hin
derlijk maar muzikaal is de film
één voortdurend hoogtepunt. Hel
liefdevolle sfeertje, waarin de
roek-familie volgens de film zon
hebben geleefd, moet Je volgens
Joe Cocker wel met een forse schep
zout nemen.
Titel: Willst du ewlg Jungfrav
bleiben? Theater: Rex.
Wat de Haarlemmerstraatbio
scoop deze week 's nachts te bie
den heeft, ligt voor de hand: ge
peperde scènes, waarin het bloot
niet van de lucht is, en waarin
de „eeuwige" maagdelijkheid
flink op de korrel wordt genomen.
mimfimiiw mm -
Titel: De tien geboden. Voor- I
naamste rollen: Charles Heston,
Yul Bruynner, Anne Baxter. Re
gie: Cecil B. DeMUle. Theater: Ca-
Cecil B. DeMilles meest legen
darische mammoetfilm, „De tien
geboden", draait nu alweer twee
weken achtereen in Leiden. Een
bewijs van de klasse van deze, al
zeer bejaarde, film. Inderdaad zal
voor iedereen die de film
indertijd heeft gezien, de her
nieuwde kennismaking aardig zijn.
Wie de film nog nooit heeft ge
zien, moet helemaal gaan kijken
naar dit brok filmhistorie.
Titel: Slaapkamer-mazurka. Re
gie: John Hilbard. Voornaamste rol
len: Ole Söloft, Annie Brigit Gar*
de, Anne Grete Nilsen, Brithe To.
ve. Theater: Trianon.
Eveneens voor de tweede week d<
sex-komedie Slaapkamer-mazur
ka". Een luchtig zomers nle-
mandalletje, waar iedereen ziet
kan vermaken. Het draait ailemaa
om een leraar, die in verbant
met zijn promotie snel moet trou
wen. Hij heeft echter nooit me
vrouwen leren omgaan. Hoe hi
dat leert valt in Trianon te zien
ADVERTENTIE
Pedosan verfrist en verkoelt vernioelde
en branderige voeten snel en bestrijd!
doeltreffend transpiratiegeur.
UNICURA N.V. Amsterdam
I