Joe Cocker weer terug Von weer Karajan bewijst vakmanschap r(£y)vSncfaag... ...e/7 gisteren l r/ïi^ygAg9ra/77/77ai Eén optreden in Oude RAI 'L'OrmindcT vooral vocaal oorstrelend Pasar Malam biedt weer veel vertier TV morgen] DONDERDAG 29 JUNI 1972 Britse zanger Joe Cocker, behept met het predikaat Enge- lands beste witte blueszanger, geeft zaterdagavond een concert in de Oude RAI in Amsterdam. Organisatiebureau Paul Acket is er in samenwerking met Radio Veronica in geslaagd Cocker voor een éénmalig optreden in de Benelux te contracteren. Op zijn Europese trip, die hij nog tot eind juli maakt, doet hij slechts één dag Nederland aan om van hieruit te vertrekken naar Duitsland. Joe Joöker, d'ie zich ma die toermee „Mad dogs and Englishmen" die te vens is verfilmd ruim twee jaar niets aantrok van de commercie en zich noch met platen noch met op tredens meer bezighield, maakt mo menteel een come-back. Hij heeft hiervoor de beschikking over de Chris Stainton All Stars, die Cocker In april begeleidden op zijn Ameri kaanse toernee (25 concerten bijge woond door zo'n 350.000 man). Voor Europa is het orkest uitgebreid tot terjmiins'te twaalf musici terwijl vijf zangeressen Joe Cooker bijstaan. In het voorprogramma van zaterdag treedt de Engelse groep Juicy Lucy op. Inclusief de rustpauze is Joe Cocker nu al zo'n vijf jaar lang actief. De nu 23-jarige Engelsman, ex-gasfitter en winkelbediende, die sterk beïn vloed is door een artiest als Ray Charles kreeg bekendheid door zijn rauwe versie van het Beatlesnum mer „With a little help from my friends". Vooral Amerika was hevig geïnteresseerd in de verrichtingen van Cocker. In 1969 kwam de ken nismaking (Woodstock, Atlanta en Newport). Hier kwam hij nader in contact met de uit Oklahoma af komstige Leon Russell, compo nist/pianist. Leon schreef voor hem Het Holland Festival biedt mor genavond (vrijdag 30 juni): 0 in de Kon. Schouwburg in Den Haag het ballet van Félix Blaska; 0 in het Ned. Congresgebouw in Den Haag „De rol van mijn familie in de wereldrevolutie" door Ateljé 212 (ironisch blijspel uit Joegosla vië); 0 in het HOT-theater in Den Haag „Apocalyps", actueel muziek theater; 0 in de Kurzaal in Scheveningen Berlijns Philharmonisch Orkest o.l.v. Herbert von Karajan (Bach, Berg, Beethoven) 0 in de Amsterdamse Stads schouwburg Anna Sokolows Players Project; 0 in het Amsterdamse Concert gebouw Amadeuskwartet (Mozart en Bar tok) 0 in het RAI-gebouw in Amster dam Concertgebouworkest o.l.v. Bernhard Haitink (Smetana, Mozart, Weber, Tsjaikowski en Berlioz) 0 in „De Brakke Grond" in Am sterdam „De zangen van Maldoror", solotoneel door Jules Croiset; 0 in de Rotterdamse Doelen pop concert m.m.v. Focus, CCC, Alquin en Sail. Joe's werkterrein beperkte zich voorlopig tot Amerika; Engeland en Europa werden bijzaak. Cocker: „De reden hiertoe was erg eenvoudig. Het was mij in Engeland en op het vasteland onmogelijk te werken in het begin". „In Engeland bijvoorbeeld was er geen enkel theater, dat interesse toornde voor rockmuziek. Daarbij kwam nog dat de accommodatie ook meestal niet geschikt was voor ons pakket. Pas toen er festivals (Isle- of-Wight met Bob Dylan) werden geboren bleek de mogelijkheid ge schapen". De tournee „Mad Dogs and EriglO h- men", die in 1970 werd gehouden met een gezelschap samengesteld door Leon Russell een circus van musici, technici, vrouwen, vrienden, kinlderen en dieren-, bleek een overweldigend succes. Cocker echter voelde zich na deze uitgebreide trip zeer teleurgesteld. Het pakket lever de hem slechts 2.000 gulden op en een geweldige kater, die twee jaar duurde. STRUBBELINGEN Joe Cooker: „Twee maanden lang was je omringd door vijftig die dag en nacht bij elkaar Daifc gaat niet. Aan hei'; einide tournee voelde ik mie uitgeblust. I oorzaken. Op een gegeven ogenblik i JOE COCKER Stel je voor vijftig mensen in een volgen de tiv-sets cbor de hotlka- enge omgeving dat kan niets meer mers. Leon is er eerder uitgestapt, ik hierna nog verlangde w en minder dan strubbelingen ver-lDie had het sneller door. Alles wat'en veel, erg veel frisse lucht". EUROPEES RECORD EL4NSJE BUNSCHOTEN UTRECHT Tijdens selectie wedstrijden voor de Nederlandse I kampioenschappen zwemmen heeft Hansje Bunschoten gister- avond in het 50 meterbad van Den Hommel het Europese record op de 800 meter verbeterd. Zij eindigde in een tijd van 9 min. 15.4 sec. Het Europees record stond sinds 18 maart jl. op haar naam met 9.16,7. Zij maakte toen j deze tijd tijdens de jeugd wed- I strijd Oost-DuitslandNederland i in Dresden. Tijdens de wedstrijden in Utrecht stelde voorts Ton van I Klooster het Nederlands record op I de 1500 meter scherper. Hij won in 16 min. 38,4 sec. Het oude record i stond sinds een jaar (29.8.1971 in Turijn) op zijn naam met 16.42.8. 1 Hansje Bunschoten schreef niet alleen historie echter op deze zach te zomerse dag in het Utrecht- se hommelba.d Want haar grote ri- vale Anke Rijnders legde haar het vuur bijzonder na aan de schenen en finishte als tweede in 9.16.8, slechts 0.1 seconde boven het oude Europese record van Hansje Bun schoten. Zo sterk was het optreden van de Amersfoortse op deze voor haar onbekende afstand dat zij op de laatste baan zeer dichtbij kwam. i Er werden nog enkele knap- pe prestaties geleverd. De 13-jarige t Truus Ebbelaar van Naarden noteer- j de 9.59.8. Twink Smit ook al van J Naarden kwam tot 10.03.7. Ton van Klooster had veel minder I strijd te voren dan zijn clubgenote. Van Klooster maakte zijn race al- leen, met een prachtige regelmaat en bijzonder sterk. Zijn tussentijd op de 400 meter b.v. van 4.23.9 ge- tuigt van zijn kracht. Immers in 1962 werd Johan Bontekoe in Leip- zig in deze tijd Europees kampioen 1 op de 400 meter. Over zijn laatste j 100 meter noteerde de Naardenman nog 1.04.3. In Amsterdam toonde Hennie Pentermann haar stijgende vorm door de 400 meter wisselslag te win nen in 5.18.6, slecht 1.4 seconden bo ven haar nationale record. Gerda Lassooy eindigde als tweede in 5.20.4 en Brighita won de 100 meter vrije slag in 1.01.1. NEDERLAND I 6.45 Brigadier Dog (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.05 Van gewest tot gewest (NOS) 7.30 Laurel en Hardy (VPRO) 8.00 Journaal (NOS) 8.21 Berichten uit de samenleving (VPRO) 8.35 Disappearing world, documentaire filmserie (VPRO) 9.40 Super Girl, show rond de Zweedse zangeres A. C. Hedmark (VPRO) 9.55 Nell en Fred, documentaire film (VPRO) 10.25 Journaal (NOS) NEDERLAND II 6.45 Brigadier Dog (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.05 Calimero, tekenfilm (TROS) 7.10 Zorro, tv-film voor de jeugd (TROS) 7.35 Zomer-Omnibus, magazine (TROS) 8.00 Journaal (NOS) 8.21 De dief van Washington, tv-film (TROS) 9.15 Dave Allen Show (TROS) 10.00 Koopvaardij in de branding, film over zeescheep vaart (TROS) 10.40 Ter Visie, parlementair en politiek overzicht (NOS) 11.05 Journaal (NOS) Met uitzondering van het pro- gramma was alles gisteravond hetzelfde als drie jaar geleden: Herbert von Karajan die de hoge trap naar het podium van het Concertgebouw afdaalt om de Berliner Philharmonieker te diri geren. af en toe de pas inhoudend om naar links en rechts te knik ken. Zelfs de plaats waar zijn hand op de leuning steun zocht was exact dezelfde, namelijk pre cies halvenvege. Ook dat zal hij wel hebben gerepeteerd. Alles moet bij hem perfect gaan. Dat is dan de uiterlijke kant van Von Karajan, een indruk die men van zich af moet zetten wanneer de muziek eenmaal klinkt. En dat kan niet moeilijk zijn. Voetbal Nico de Bree, doelman in het Nijmeegse NEC speelt vol- raar na afloop wel even op adem I gend seizoen voor het Belgische Ra- moet komen Volop ovaties en Von cing White. Opvolger wordt de jeug- Karajan wist ze te incasseren. dige Schellekens, die vorig seizoen AAT VAN DEN VEN in NEC's B-elftal uitkwam. VON KARAJAN LEIDEN Er klinkt tot en met zondagavond krontjong - muziek in de Haagse HoutrusthaUen. Er kan veel saté worden gegeten en er kan zoals bijgaande foto toil bewijzen gebatikte sarongs wor den gekocht. Kortom, de Pasar Malam is deze week in volle gang. Deze veertiende oost-west markt is in veertien jaar tijd van tempo- doeloe-onderonsje in de voorma lige Dierentuin uitgegroeid tot een landelijk evenement dat vele duizenden bezoekers trekt. Voor vele oud-Indiëgangers echter is en blijft de Pasar Malam de markt te bezoeken. plaats waar ze hun sobats (vrien den en bekenden) van vroeger weer eens kunnen ontmoeten. Er is op de Pasar Malam niet alleen veel te zien maar ook veel te bele ven temeer omdat er naast mode shows en demonstraties in In disch koken ook voorstellingen zijn met bekende pop-artiesten. Wie behalve wierook-geur ook de sfeer van het oude Indië op wil snuiven doet er goed aan deze (wederom door de stichting Tong- Tong op touw gezette) avond- Von Karajan mag dan opval lend „mooi" zijn, het vormt toch altijd een natuurlijke afspiegeling van wat klinkt. En zijn Berlijnse orkestmusici die elk gebaartje van hun leider ken- mogen dan wat ironisch kijken het applaus als het opdrinkt, niet één zal willen ontkennen dat alleen een Von Ka rajan deze Berliner Philharmoniker heeft kunnen vervolmaken tot wat het nog steeds is: een klankappa raat van een unieke homogeniteit. Het was eigenlijk niet eens nodig dit Holland Festivalconcert te gaan om te weten hoe het zou klin ken. Het stond bij dit programma ..Apollon Musagète" van Stra- winsky en „Ein Heldenleben" van Richard Strauss al bij voorbaat vast dat hier zowel het voor als het tegen van de artistieke persoonlijk heid Von Karajan en dat wil dus ook zeggen het voor en tegen van dit orkest zou worden gedemon streerd: het „voor" in Strauss, het "tegen" inStrawmsky. Hoe vreemd het ook mag lijken, de prachtige diepe klank van de Ber- lijners kan soms ook een handicap zijn. Een wanneer dan strijkers van een dergelijke kwaliteit in een der mate grote bezetting zijn aangetre den voor de Apollinische balletmu ziek van Strawinsky, dan weet men het al: Strawinsky wordt hier ge smoord onder een wollen deken, zoals dat ook drie Jaar geleden in Rotterdam het geval was toen Von Karajan Strawinsky's van nature zo pittige maar toen volkomen wezen loos gemaakte Symfonie in C diri geerde. „Apollon Musagète" is muziek in voornamelijk lange melodische lij nen, maar Strawinsky zou Stra winsky niet zijn geweest wanneer die lijnen niet ondersteund of door kruist zouden worden door scherpe tegendraadse ritmen. En dat laatste aspect ging in deze uitvoering met strijkstokken die als het ware drie meter lang klinken volledig ten on der. Op een bepaalde manier prach tig, maar een enorme vertekening. En dan na de pauze in "Ein Hel- denlebenn" een partituur die voor een dirigent is wat de Zuidpool is voor ijszeiler natuurlijk Von Ka rajan de geweldenaar die met be zwerende gebaren het orkest waarop hij kan blindvaren op een perfecte manier opzweept, zodat de luiste- productie van Ca- i scene, doora Eric Tappy en Rosanne valli's "L'Ormindo" vorig seizoen Creffield (als koningin Erisbe wel zullen velen verlangd hebben naar zeer diep peilend)Het enige wat een herhaling van deze unieke ge- iets uit de toon viel waren de nogal het gebaar j beurtenis. Welnu, gisteravond in Den lappendekenachtige décors van Haag bleek L'Ormindo nog van zijn charme en dramatische kracht verloren te hebben. En bij deze twee woorden denkt men dan direct aan de stuwende muzikale leiding van de 28-jarige dirigent Kenneth Montgomery, die met een wat traag op gang komend Radio Kamerorkest vooral later op de avond' weer ongelooflijke dingen deed. Dit feit, gevoegd bij de ook ditmaal weer kostelijke regie van Charles Hamilton, die zich daarbij otj de originele Glyndebourne-produktie Günther Rennert baseerae, bijna vergeten, dat er aan deze Cavalli-bewerking van Ray mond Leppard, net als aan diens bewerkingen van onder meer de Madrigalen van Cavalli's leermees ter Monteverdie toch wel bepaalde bezwaren kleven. Is het gebruik van een modern harp misschien te verdedigen, het toepassen van dit instrument is wel symptomatisch voor de vaak nogal wollige klank, die Leppard vooral op dramatische momenten de ver houdingsgewijs zwaar bezette viool- groep laat produceren. Maar opera blijft opera, en bij de imponerende prestaties van deze avond in de Koninklijke Schouwburg tilt men niet zo zwaar aan dit aspect, evenals aan het feit, dat de zang wellicht meer het bel canto van anderhalve eeuw later benaderde. Het waren wellicht Juist de vocale prestaties, die ook deze produktie tot iets uitzonderlijks maakten Ene Tappy en Peter van der Bilt herin nert men zich nog wel als de vrien den en tevens rivalen, die ook vo caal uitstekend aan elkaar gewaagd waren. De enige wijziging in de cast was zeker geen verzwakking: de hier onbekende Rosanne Cref field bleek ronduit een openbaring, fraai zingend, natuurlijk en indrin gend acterend en als verschijning betoverend charmant. Daarnaast een vocaal nog steeds imposante Michel Sénéchal als de oude voedster Erice, een kwajongensachtige page Nerülo door Ans Phüippo (travestie in de opera was anno 1644 in Italië al erg populair), een bijzonder fraai zin gende Hanneke van Bork als prin ses Sicle en een kittige Mirinda van Cora Canne Meyer. Pieter van den Berg kon als koning Ariadeno pas later overtuigen, waarschijn'ijk geïnspii ?rd door de zeldzaam suggestieve pseudo-sterf- Erich Kondrach, daarvoor afspeelt is het zien meer dan waard. Dat kan zondagavond a.s. weer in de Koninklijke Schouw burg. Peter V' Laat ik beginnen met iets te zeggen over de dingen die we gisteren niet zagen. We zagen, behalve heel laat „In Den Haag vandaag" eventjes, niets van de kamerdebatten over het collegegeld en we zagen ook niets van de beslissende wed strijd in de Bundesliga tussen Bayern München en Schalke '04, waarvan de Duitse televisie vanaf vijf voor half elf een sa menvatting uitzond. De TROS moet toch de mogelijkheid ge had hebben daar iets aan te doen tussen tien en half elf. in plaats van het Boedapester staatszigeunerorkest 'een opna me van vorig jaar die nog wel even kon wachten), maar men liet het afweten. De KRO had minder bewe gingsvrijheid, want die maakte zijn zendtijd vol met „een echtpaar'. De KRO had op zijn beurt een deel van de Black and White Minstrel- show tussen zeven en acht kunnen opofferen voor de ka merdebatten. maar deed dat al evenmin. Trouwens, ook de NOS faalde Jammerlijk, want om kwart voor elf wist het laatste nieuws nog niet te mel den dat Bayern München kam pioen van Duitsland was ge worden, terwijl de wedstrijd toen toch al ruimschoots ach ter de rug was. Maar goed. het ls een slechte gewoonte te schrijven over wat er niet was, laat ik me dus be palen tot wat er wel was. Dat was bij de TROS de eerste van zeven Gregory-Peckfilmste weten „The gunfighter'. een film die Peck in een kort ge sprekje vooraf als een van zijn drie of vijf beste films bleek te beschouwen van de 40 die hij gemaakt heeft. De KRO gooide het over een heel andere boeg. ook al betrof het eveneens een aangekocht programma. Allan King, de man die ook de befaamde film Warrendale maakte, monteerde uit 70 uur film resultaat van het ..samenleven* van een camera- en geluidsman met het echtpaar Billy en Antoi nette Edwars en hun zoontje Bog art een document van bijna 100 minuten over de cri sis in dit huwelijk. „Het probleem in dit huwelijk zijn Jij en ik', zei de man op een gegeven moment en ik kon daar van ganser harte mee in stemmen. Mijn god. wat rea geerde die man voortdurend problematisch, wat een raison neur eerste klas. Zij deed trou wens weinig voor hem onder, maar overtrof hem weer in wi spelturigheid: dan weer wou ze een klavecimbel, dan weer een spinet, dan weer een cursus Soa ans. Allemaal handvaten om zich aan op te trekken na tuurlijk. want hij was de do minerende figuur in het gezin, maar vermoeiend was zij toch wel. Het vervelende van zon soort film is natuurlijk, dat hij in wezen niet echt is. Niet dat ik niet geloof dat Je ook zonder vebrorgen camera, dus met een aanwezige camera, op den duur door gewenning niet „onzicht baar' kan worden (dat is al vaak genoeg bewezen, de men sen trekken zich er op den duur niets meer van aan), maar in de film is de aanwe zigheid van die camera verbor gen gehouden. Ik zeg niet dat Billy en Antoi nette gespeeld of geveüisd heb ben dat zij de camera 70 uren lang niet zagen, maar die mo menten zijn er natuurlijk door King uitgeknipt om het „ech ter' te doen zijn. terwijl het daardoor voor mijn gevoel onechter werd, omdat hij be paalde realiteiten wegliet. Zo'n stukgelopen huwelijk na afloop werden de katholieke kijkers gerustgesteld met de mededeling dat het later toch weer goed is gekomen, maar ik waag dat ernstig te betwijfe len) kent bijvoorbeeld ook veel gespannen stiltes, maar die ontbraken hier nagenoeg, waardoor het huwelijk een lang gebekvecht leek. Dat is dan niet onwaar, maar het is onvollediB Door Nico Scheepmaker Mouth McN^al naar Amerika VRIJDAG 30 JUNI 7.00 Nieuws, 7.02 Het levende woord. kamermuziek. 22.30 (S) licht ble en solisten 22.55 7.07 (S) klassieke- en moderr ziek (gr). (7.30 Echo). 8.24 pver 8.41 Moeders wil ls wet. 9.40 Gram mofoonmuzlek. 10.00 (S) klassteke- en moderne muziek (gr). (10.30-10.32 Nieuws). 11.00 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. 12.00 (S) gevarieerd programma. (12.22 Wij van het land; 1226 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw: 12.30 Nieuws; 12.41-1250 Echo. 13.00-13,05 Raden maar...) 1.4.05 Grammofoonmuzlek. 14.30 (S) muzl- 17.00 rubriek over missie en zending. 17.10 (S) Metropole Orkest, 17.25 Voor de kinderen. 17.30 Nieuws. 17.32 Echo. 18.00 licht programma. 18.19 Uitzending van de Pacifistisch Socia lists che Partij. 18.30 Nieuws. 18.41 Echo. 18.50 informatief programma. 18.58 Marktberichten. 19.00 (S) lichte muziek. 20.00 verzoekplatenprogram- ma. 22.00 Voordracht. 22.25 Overwe ging. 2220 Nieuws. 22 38 Den Haag vandaag 22.50 (S) Zomergoal. sportprogramma met^|--* Nieuws. HIIv. II 291 fm-ki 7.00 NOS. 13.11 VARA. 13.2." S('S. 14.55 EO. 16.00 VPRO. 20.30 NOS. 22.30 VARA. 7.00 Nieuws 7.11 Ochtendgymnastiek. 7.20 lichte platen, reportages Nieuws. 8.11 Radio- .30 De Groenteman. 9.00 ïuzlek (gr). 9.35 Water standen. 9.40 (S) Speelmuzlek van Bartok. 10.00 voor de kleuters. 10.10 populair verzoekplatenprogramma (10.00-11.02 Nieuws). 11.10 (S) klas- de landbouw. 12.4 tualltelten. 13.25 toeristische Infor- bultenland 13.55 (S) orkest solist 14.25 korte overdenking. 16.00 lichte muziek, reportages, interviews, kommentaren, berichten en telefoni sche reacties (16.00-155.02 Nieuws. 17.55 Mededelingen. Het gaat j MacNeal ii Amerika. 23.55 Nieuws. I der met ..How do l'RV. 9.00 NOS. 12.00 VPRO. 14.00 ziek. (8.00 Nieuws) 9.00 Nieuws. 9.0 De Jan Corduwener Show, met o.m. i Europees popparlement. 10.00 Nieuws, 1 titel 10 03 De Eddy Becker Show Nieuws. 11.03 De Vincent Show. 12.00 Nieuws. 12 0 De Herman Stok Show. 15.03 De Hugo Gelderen Show. Nederlandstalige Top 16.00 Nieuws. 16.03-18.00 Top- 15 00 Nieuws, low, 30. (17,00 Nieuws.) goed met Mouth A het bijzon- ou do'. Met dit Hemcrt-nummer bezetten ze op het ogenblik de negentiende plaats van de Amerikaanse hitpara de. terwijl de elpee onder dezelfde de Top 200 is binnengekomen. Beide pro- dukten staan in het blad Billboard met rode stip, stijgende opkomst, genoteerd. Gezien dit succes gaat het Neder- landse tweetal spoedig Amerika be- Draadomroep (over de 4e lijn) vrij- 1 dag 30 juni van I8-20 uur zoeken. Zodra de single op de top Antonln Dvorak: 1. Uit „Rusalka" *,ien a^aar voorkomt, vertrekt mer Balletmuziek. PhllhaiTnonlsch Orkest n&ar de V.S. Het ziet er naar uit dat dit in augustus gaat gebeuren „How do you do" mag tot nu tcx het grootste succes van het du< worden genoemd. Op hitlijsten lr dertien verschillende landen kom het nummer voor. In Israël, de Li banon en Argentinië bijvoorbeelc staat de compositie nog hoog ge boekstaafd. tar: Vllma Bukovetz; Vladimir Dolnl- Slavo Shtrukel; Sonla Khochevar; Mlrko ChernlgoJ; Koor en Orkest van de Sloveense Nationale Opera Ljubl jana; Dirigent: Dlmitrt Gebré, Zon tan Kodaly: Dansen uit Oalnaita, RIAS Symphonle Orkest Berlijn o.l.v Fe renc Fricsay. Jaromlr Weinberger: Uit „Wanda en Doedelzakspeler" Polka en Fuga. Philharmonisch Orkest van München o.l.v. Chrlstoph von Dohnanyi. Nederland I NOS: 18.45 (K) Brigadier Dog. NOS: 18.45 (K) Journaal. KRO: 19 05 (K) Llppy de Leeuw, tekenfilm. 19 10 (K) Piste variétéprogramma NOS: 20.00 (K) Journaal. KRO: 21.10 (K) Een lied voor Jou. '22.00 122.50—22 (K) Bonanza, TV-film. NOS: 22.50- 22.55 (K) Journaal. Nederland II NOS: 1845 (K) Brigadier Dog. NO! 18,55 (K) Journaal. AVRO: 19 05 (K verboden stad. dokumen Entre Nou eigen werk. 1. AVRO: 20.2. Toffe Meiden (Wild Women), speel film. 21,35 (K) Imperial Palace. TV

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 5