Raymond Barre kritiseert rapport van Club van Rome Brutale diefstal bloembakken Lezers schrijven Sta er eens bij stil! Een heel lief sprookje Over het anarchisme... UW DAGBLAD Pa- Door C. J. Rotteveel De Spaanse reis van demonstrant A. Olof op een GAZELLE fiets beleef je iets Geen tijd meer voor godsdienstonderwijs mee op vakantie DONDERDAG 29 JUNI 1972 Niet alle Europese kopstukken blijken het pessimisme te delen van de „Club van Rome" en van de voorzitter van de „Europese Com missie", onze landgenoot Mansholt, ten aanzien van de problemen der mensheid. Raymond Barre, de Franse vice-president van genoem de commissie (uitvoerend orgaan van de Europese gemeenschappen), heeft namelijk een kritisch stuk laten verschijnen, waarin hij zich keert tegen de opvatting van de „Club" en van Mansholt, dat de toelkomst der mensheid vooral be dreigd wordt door het trio: mi lieuverontreiniging, uitputting van de natuurlijke hulpbronnen en overbevolking. Naar zijn inzicht ligt het probleem, met name voor de komende tien jaar, vooral in de verdeling van de hulpbronnen en een betere spreiding van de bevol king over de verschillende delen der aarde. Eerst de milieuvervuiling. Vol- ens Amerikaanse schattingen, zegt arre, is het mogelijk de graad van verontreiniging aanzienlijk te ver minderen door aan de bestrij ding daarvan 2 pet van het natio naal inkomen te besteden. Geven we in de naaste toekomst 5 10 pet van de jaarlijkse groei van dat nationale inkomen aan de strijd te gen de milieuvervuiling, dan moet het, aldus Barre, niet alleen mo gelijk zijn dit proces tot staan te brengen, maar. kunnen ook belang rijke verbeteringen bereikt wor den. Barre betreurt trouwens, dat in de literatuur over de vervuiling niet of nauwelijks gesproken wordt over de opmerkelijke vooruitgang, die hier en daar reeds bereikt is, zoals het verdwijnen van de „smog" in Londen en in Pittsburg. In dit verband kan, als aanvul ling op deze opmerking van Bar re, ook gewezen worden op de „ver frissing" van de Theems, waardoor vissen en planten, die al geruime tijd verdwenen waren, opnieuw hun intrede hebben gedaan. Barre middelen stijgt naar zijn mening meer dan die van de bevolkings groei. Wat de mineralen betreft: niemand weet nog precies wat de wereldzeeën kunnen opleveren. Ver der dient men niet te vergeten, dat de technologie van het jaar 2100 essentieel zal verschillen van de te genwoordige. Men mag hopen, dat zij minder dan nu gebruik zal ma ken van belangrijke grondstoffen. Barre acht zijn optimisme boven dien redelijk gebaseerd op het feit, noemt de strijd tegen de vervuiling een economisch en financieel vraagstuk en uit dien hoofde een poütiek probleem. De technologie is in staat de moeilijkheden door haar eigen inspanningen op te los sen, op voorwaarde dat men haar (de technologie) voor dat doel wil gebruiken. Ook de kwestie van de uitput ting van de natuurlijke hulpbron nen dient naar zijn mening in een minder apocalyptisch (onder- gangs) perspectief geplaatst te worden. In dit verband wijst hij op de resultaten van de „groene revolutie" (vergroting van de land- bouwopbrengsten door nieuwe me thoden) en op de uitzichten, die geboden worden door de produktie van algen. De lijn van de voedings dat fossiele grondstoffen als kolen en olie voorzover de voorraden thans bekend zijn gedurende veertig jaar tien miljard mensen (dus het drievoudige van de tegen woordige mensheid) van energie kunnen voorzien, waarbij is uitge gaan van een behoefte, die het dubbele is van de huidige in Ame rika. En de huidige in Amerika is ongeveer zeven maal zo groot als de gemiddelde van de gehele wereld. Daarbij komt, dat men mag reke nen op de hulp van de „snelle reac tors", die, met de thans bekende grondstoffen, gedurende een mil joen jaar in de energiebehoefte kunnen voorzien. En dan denken we nog niet eens, zegt Barre, aan de mogelijkheden van het opvan gen van zonne-energie. Voor West-Europa is het pro bleem, aldus de Fransman, dan ook niet zo zeer gelegen in de totale voorraden energie en mineralen als wel in zijn afhankelijkheid van ge bieden buiten Europa. Naar zijn inzicht gaat het dus niet om een schaarstevraagstuk, maar om een economisch en politiek probleem: om de vraag in hoevere West-Eu ropa kan delen in datgene, wat 'er op genoemde punten over de ge hele wereld ter beschikking is. Wat de „overbevolking" aan gaat, ook hier ziet Barre geen re den tot zwart pessismisme. Som mige streken van onze aarde zijn inderdaad overbevolkt, maar daar staat tegenover, dat andere onder- bevolkt zijn en enorme mogelijkhe den bezitten om mensen op te ne men. Het feitelijke probleem is dus, dat er vooral ten aanzien van het Verre Oosten, een redelijk ver band dient te zijn tussen de demo grafische ontwikkeling en die van de natuurlijke en economische hulp bronnen. Het gaat dus om een herverdeling van mensen en hulp bronnen tussen de verschillende de len van onze aarde. De betrekkin gen tussen de mens en zijn om geving kunnen beheerst worden, mits de sociale betrekkingen tussen de mensen zelf eveneens beheerst worden. Het gevaar van een explo sie ontstaat bij politieke fouten of door slecht sociaal beheer. Tot zover enkele punten uit het rapport van Barre, die verder wei nig heil ziet in de oplossing van Mansholt: op korte termijn een „centraal plan voor Europa," d.w.z. een strak-geleide economie. Barre wijst erop, dat reeds tweevijfde deel van de nationale inkomens in han den is van openbare lichamen en daardoor aan de marlktcontrole ont snapt. Hij geeft er daarom de voor keur aan, te streven naar verbete ring van het functioneren van de politieke instellingen en is tegen stander van een aanzienlijke ver mindering van de economische groei. Er zijn in ons werelddeel bre de sociale lagen, die nog niet op een redelijk levenspeil zijn beland. In sommige gebieden is de werkgele genheid omringd door een sfeer van onzekerheid. In de grote steden kent men de problemen van huisvesting, milieu en transport. Wat het milieu aangaat, naar Bar- re's mening dienen de prijzen van de grondstoffen verhoogd te wor den, waardoor men gedwongen is tot beter gebruik. Bovendien bete kent dit een versterking van de hulpbronnen van de onderontwik kelde landen. Verder bepleit hij maatregelen op het gebied van de waterverontreiniging, de vervuiling van de Rijn en van de zeekusten, en ten aanzien van de luchtvervui ling door de auto's. Het ligt voor de hand, dat deze denkbeelden, die hier en daar sterk afwijken van die van de Club van Rome en van Mansholt, niet voet stoots aanvaard zullen worden. Er zal dus nog wel heel wat gediscus sieerd moeten worden. Een van Barre's voornaamste bezwaren is, dat de „Club" te veel gerekend heeft met gelijkblijvende technische om standigheden en te weinig met de ervaring, dat sociale en technische ontwikkeling op elkaar inwerken. Hoe dan ook, er klinkt nu, bij mon de van Barre wiens inzichten steunen op een grondig onderzoek van zijn directoraat-generaal voor economische en financiële zaken van de EEG 'n ander geluid dan de „apocalyptische" voorspellingen van de Club van Romeen van Mans holt. Barre is de opvatting toege- Raymond Barre daan, dat men, gegeven de betrek kelijke armoede van de nationale gemeenschappen, moeilijk zal kun nen pleiten voor nieuwe prioritei ten (beveiliging van het milieu en de natuurlijke hulpbronnen) met volledig voorbijzien van de oude (volledige besteding en aanzienlij ke groei van de inkomsten). Men zal, zegt Barre, een vorm van evenwicht moeten zoeken tussen de beide strevingen, hoezeer die ook uiteenlopen. Plaatsing van ingezonden stukken behoeft geen redactionele Instemming te betekenen. De redactie behoudt zich het recht voor, brieven te bekorten of eventueel terug te zenden. ADVERTENTIE Enkele weken geleden hebben wij in een ingezonden stuk in het Lei'dsch Dagblad duidelijk laten merken dat niet alle mensen even slecht zijn, omdat in onze wijk geen vernielingen hebben plaats gevonden aan de door ons ge plaatste bloembakken, zodat wij konden stellen dat generaliseren wat betreft vernielingen fout is! Nu echter zijn wij verontwaar digd, niet omdat er een bloembak vernield zou zijn, maar om een brutale diefstal! Slechts een week geleden hadden wij weer enkele punten in de wijk bezet met nieu we bloembakken, zo ook drie lang werpige eterniet-bakken van 60 cm lengte, opgesteld in een driehoek op de hoek Berlagestraat/Basel- straat. Alle drie de bakken zijn echter verdwenen: ooggetuigen hebben kunnen waarnemen dat een man, beschreven als een Indische Ne derlander, maandagochtend om - streeks half twaalf met zijn auto, een groene Austin-Seven, bij de drie bakken stopte en vervolgens de bloembakken inlaadde en wegreed! Niet alleen dat we verontwaar digd zijn om de brutaliteit om zelfs op klaarlichte dag zulk een daad te plegen maar ook om het feit dat we als bestuur trachten steeds méér bakken in de wijk te plaatsen (met zuinig bijeenge bracht geld van de leden!) en door zo'n daad een stuk werk teniet is gedaan! Het heeft ons goed ge daan dat onmiddellijk erJkele bewo ners bereid waren de stad te gaan doorkruisen op zoek naar „onze" bakken, die gemakkelijk herken baar zijn, omdat ze alle oranje zijn geschilderd. Het is te schandalig om er over te praten, maar via de pers zijn we nu genoodzaakt op de bewoners in de wijk een beroep te doen geen oogje, maar een oog in het zeil te houden, om te voorkomen, dat de ze laffe diefstal zich zal herhalen. Inmiddels hebben wij politie-aan- gifte gedaan en zal een voorstel om een beloning uit te loven voor nadere aanwijzingen in bestuurs- kring worden besproken. BESTUUR WIJK VERENIGING AKTIEF Van 's-Gravensandestraat 24. Leiden. CONTESSA,fijn datje d'r bent In haar brief verwijt mevr. T. v. d. Zeeuw-Kuivenhoven de Leidse muziekkorpsen, dat zij geen aan dacht schonken aan de terugkeer van de "Henry Dunant", terwijl in vele andere plaatsen wel muziekge- Ik las onder „Anarchisme en ge een heel lief sprookje, er titond daar namelijk: „Volgens de l marchistische levensbeschouwing, I an de autoriteit vervangen porden door de vrijheid, wat al- a: een mogelijk is in een maatschap- lij, waar elke mens gelijk is en lie op solidariteit is gebaseerd". Het is al lang geleden dat de liersoort die ervoor in aanmerking nvam het mensdom te worden, op jde achterpoten mocht gaan staan n aan de voorpoten grijpgrage landen kreeg. Met hier en daar ?at bijschavingen stond er toen ip onze planeet een soort wezens lie fysiek mens was doch psychi- ch niet en die was bezeten van 1 le aloude wet: eten of gegeten wor- len. Dat gegeten worden is lang- j amerhand wat op de achtergrond eraakt en daarvoor in de plaats is gekomen het voorlopig onuit- oeibare egoïsme. Beschaafde men en hebben dit egoïsme tot redelij ke proporties kunnen terugdringen, loch helaas, het aantal beschaaf de mensen is niet zo groot dat we l'l, id een betere maatschappij mo ei jen hopen. Dat er nog zoveel mensen zijn, k He menen dat met de geculti veerde diersoort, die mensen wordt penoemd, een heilstaat kan worden Vi tpgebouwd, betekent dat de on- M Jerhavige onderwerpen niet vol- R loende worden doordacht en dat eel mensen zich maar al te graag b q allerlei dagdromen verlie- M en, waarbij ze zo naïef zijn zich te verbeelden de steen der wijzen te hebben gevonden. Laten we ronduit het droevige feit erkennen dat heel veel mensen slechts rijp zijn voor een totalitair stelsel. Dat kunnen we o.a. zien. P. K. DE LEEST Joh. Vermeerplantsoen 26 Voorschoten. zeischappen bij de aanlegsteiger kwamen musiceren. Geachte mevrouw, u heeft gelijk, daar had een muziekkorps moeten staan. Maar Leiden is een flinke stad, er gebeurt veel en daardoor ook te weinig, omdat de besturen van de muziekverenigingen niet al les zelf kunnen bijhouden wat en waar er iets gebeurt. Vooropgesteld zij, dat elke muzlek- vereniiginig gaarne medewerking ver leent aan allerlei activiteiten het zij gratis, hetzij tegen een geringe vergoeding. De besturen van deze verenigingen willen echter wel tij dig benaderd worden om deze mu zikale medewerking mogelijk te maken. Wanneer een muziekkorps de straat op gaat, zijn er al een 50 tot 80 personen, die zich allen moe ten vrijmaken, afspraken verzetten en beroepswerkzaamheden moeten regelen. Daarom verzoeken wij al len die een muziekkorps bij een festiviteit willen hebben, dit tijdig, 14 dagen tevoren te vragen. Wij menen u, en vele anderen een dllen'st te bewijzen dtoor hieronder de adressen van de Leidse muziekge zelschappen te vermelden. De Burcht Jacq. Urlusplantsoen 147. Leiden. Concordia, B. G. Cortslaan 51 Lei derdorp. Kat. Leidse Harmoniekapel Hugo de Vriesstraat 11 Leiden tel 32654. Lei'db PolibiemuziekgezelSchap Leuvenistraat 44, Leiden, tel. 41210. Nieuw Leven, Sumatrastraat 66 Leiden. Tel. 25536. Werkmans Wilskracht, Hartman straat 5, Leiden. Tel. 24157. K. en G.. Wilddreef 238, Leider dorp. Franciscus Drumband Haarlem merstraat 220, Leiden. Tel. 21691. P. J. VAN ZIJP, secretaris K.L.H..K, Hugo de Vriesstraat 11, Leiden. ADVERTENTIE *Deze aktie geldt voor Gazelle/Juncker/ Locomotief/Simplex fietsenBerini bromfietsen. DOE MEE AAN DE BETOVERENDE FILMTRIP DOOR AFRIKA 12 Nederlanders worden straks uitverkoren om deelnemer te worden aan een onvergetelijke 16-daagse foto-film-safari. MET GAZELLE OP SAEAHI Haal een deelnemers-kaart bij uw fietsen leverancier, Direkt doen! Gemonteerd met Vredestein-banden Zonder ergernis, zonder grote ver bazing maar wel met leedwezen heb ik gelezen, dat kapelaan Ver laan geen tijd meer heeft voor r.k. godsdienstonderricht op de B.T.S. in de Medusastraat. Hij wil zich meer gaan geven aan het pastora le werk van de Herensingel-paro chie. Dit is wel de lacher van 't Jaar. In deze eens zo bloeiende pa- chie komen nog ongeveer 600 men sen naar de kerk. Huisbezoeken worden niet meer afgelegd, missen weinig gelezen, geen avondlof meer. Ik vraag me af waarmee de tegenwoordige priesters het dan zo druk hebben, dat er niet een te vin den is, die aan deze Jongens nog godsdienstles wil geven. Ik ben werkzaam in een groot bedrijf met veel Jonge mensen, heb ook vele jonge vrienden en kennissen en ben er vast van overtuigd dat deze jon gen mensen godsdienstig „arm" zijn. De ouders van deze jonge mensen weten vaak ook niet meer waar ze aan toe zijn. In de kerk ko men de jongeren ook niet veel meer, omdat 't ze niets zegt. Het enige godsdienstonderricht krijgen ze dan nog op school. Jam- ker genoeg hebben de r.k. pries ters niet veel tijd meer, dus dan maar geen godsdienst. Het is wel gemakkelijk natuurlijk. Wat gaat er nu met deze lege uren van de priester gebeuren? Nog meer ver gaderingen waarschijnlijk, met als eirndi-resultaat nul komma nul, want de kerken worden er niet voller mee. Het komt nu wel heel goed uit, aan de priesters kent men de gelovigen. Misschien staat er nog ergens 'n priester op die het godsdienston derricht voor deze school op zich wil nemen. Meneer A. Olof heeft gemeend zich op demonstratieve wijze in Spanje te moeten keren tegen de daar toegepaste inhechtenisne ming van dienstweigeraars. Dat men in t}at land lieden, die zich aan de dienstplicht menen te moeten onttrekken, harder aan pakt dan hier, is nu juist een zaak waarvan wij iets zouden kun nen leren. En met het besluit deze eigenwij ze „extranjero" een geheel verzorgd verblijf van een maand in een met ongetwijfeld stevig Spaans smeedijzer versierd staatshotel aan te bieden, handelt men ook iets gezonder dan bij ons. waar reeksen warrige onrustzaaiers veelal on gecorrigeerd hun ganig kunnen gaan. Ik wens onze Leidse Don Quichote een leerzame verlenging van zijn Spaanse reis toe!. C. J. M. ROSIN Lorentzkade 28 Leiden. Uw dagblad wil gaarne mee met vakantie als U wilt helpen, door gebruik te maken van het hieronder afgedrukte vakantieformulier dit tenminste 8 dagen voor Uw vakantie aan ons in te zenden, ons niet op te bellen voor opzending of inhouding van de krant. Tele fonische opdrachten kunnen wij niet aannemen. Als brief verzenden frankeren met 30 ct. Ons HUISADRES isi ij Naam: Straat: Woonplaats: Kwartaal Wij hebben een Maand doorhalen wat niet van toepassing is, Postabonnement Ons VAKANTIEADRES is: van straat .ox.»»x.x.> KOSTEN VAN OPZENDING. Voor Nederland, België en Luxemburg gratis. S.v.p. in bloklettera. De overige Europese landen uitsluitend per luchtpost. Kosten f 1,— per dag. De praktijk heeft ons geleerd, dat de bezorging van kranten In de Zuld- Europese en Noord-Afrikaanse landen nog al eens te wensen overlaat, wy kunnen daarom geen verantwoording nemen voor kranten, welke niet tijdig op het vakantieadres worden ontvangen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 11