Gregory Peck leidt zelf filmcyclus in Cleopatra biedt alleen ongeloof Zomerten toonstelling van fonkelend zilver Cgg\mgmmma) Ptedosaif ...en gisteren i Vanavond op de TROS-tv [N LEIDSE LAKENHAL TV morgen] voetspray WOENSDAG 28 JUNI 1972 De TROS-tv brengt de kamende maanden zeven hoofdfilms, waar de Amerikaanse acteur Grego ry Peck de hoofdrol speelt. Van- ADVERTENTIE Voor enkele centen méér per glas geniet van de aller beste Hollandse Cognac, DE KUYPER VIEUX met de originele uit Frankrijk geïmporteerde Brandy. avond wordt via Nederland I (20.31 uur) de eerste uit de Gre gory Peck Cyclus getoond. Het betreft „The Gunfighter" uit 1950 onder regie van Henry King („Jesse James", „Twelve o'clock high" e.a.). „The Gunfighter" met Peck als Jtaimie Ringo is het verhaal van de anti-héld, neergeplant in een anti- romantisch décor. Peck speelt een beruchte scherpschutter, die zijn beste Jaren achter de rug heeft, en als een gedesillusioneerd man niets liever wil dan voortaan in rust en vrede zijn leven te slijten. Hij keert terug naar Ceyenne, waar hij acht Jaar geleden vrouw en kind in de steek liet. Het verleden kan hij echter niet van zich afschudden, daar hem de voet wordt dwarsgezet door een nieuwe generatie van agressieve Jonge cowboys, die in de toekomst zijn plaats als gevreesde revolver- held in willen nemen. Zó wordt hij het doelwit van opgeschoten sluip schutters, die zich er niet van be wust zijn, dat hun eens hetzelfde lot wacht. De nu 56-jarige Gregory Peck leidt vanavond persoonlijk deze TROS' cyclus in. De opnamen hiervoor zijn gemaaJkt in de tuin van zijn land goed irLadoma" nabij Cannes, waar hij zich vorige maand met zijn echtgenote vanuit de VS vestigde om er de zomermaanden door te brengen. De Gregory Peck Cyclus van de TROS ziet er als volgt uit: woens dag 12 Juli „To kill a Mockingbird" (1962), film waarvoor hij in 1963 de Oscar kreeg; woensdag 26 Juli „The big country" uit 1958. Voorts in de maiand augustus: „Duel in the sun" uit 1947 en „Cape Fear" uit 1962. Donderdag 7 september staat „The Bravados" uit 1958 genoteerd. De cyclus wordt donderdag 21 septem ber besloten met Roman Holiday" uit 1953, produktie die Audrey Hep burn wereldfaam bezorgde. Voor Peck, die in 1939 naar New York toog, kwam het debuut in 1943 in „Days of glory". Hij ver overde zijn nu all bijna dertig jaar durende vooraanstaande Holly- wood-positie met zijn spel in „The keys of the kingdom", gevolgd door „Spellbound" (1945) van Hitchcock met Ingrid Bergman als tegenspeel ster Australische solisten bij Danstheater SYDNEY (ANP) Hét Nederlands Danstheater heeft op zijn Juist afge sloten tournee dioor Australië een danser en twee danseressen geënga geerd. De nieuwe aanwinsten zijn: de 24- Jarige Roselyn Anderson, die zes jaar bij het Australisch Ballet werkte waarvan de laatste jaren als soliste, de 21-jarige Margaret Wllison. even eens een Australische, opgeleid door Paul Hammond, die de laatste jaren in het Victoria Ballet danste en de Engelse danser Graham Powell, 23 jaar, solist bij het Australisch Ballet daarvoor danser bij het Royal Bal let in LonJden. De laatóte voorstelling in Australië, in het Regent Theatre in Sydney, wa ren volledig uitverkocht. Het publiek ontving de balletvoorstellingen zeer enthousiast. De moeilijkheden, veroorzaakt door het uitvallen van dansers en danse ressen, konden worden opgevangen: nagenoeg alle voorstellingen zijn ge geven volgens de vastgestelde pro gramma's. Y,teke Waterbolk maakte wegens ziekte de -tournee niet mee. Haar rol len moesten op hét Laatste moment door anderen worden overgenomen. In Melbourne verliet George Coleman hét gezelschap om zich aan te slui ten bfj de Hare Krishna beweging. Jon Benoit kreeg een teenblessure en moest een kaaikbehandiehng onder gaan. Hy kan vyf weken niét dansen. Carina Verzyl was tién dagen uitge schakeld door een kaakoperatie. Nta die drie voorstellingen in Dja karta aal het gezelschap zondagmor gen op Schiphol .terugkeren van de grootste buitenlandse tournee (90 voorstellingen)diie tot dusver door een Nederlandse kunistinistélllijlng werd gemaakt. ünthony and Cleopatra" behoort )t de latere Shakespeare-tragedies, erd waarschijnlijk in 1606 voor et eerst gespeeld en baseert zich rij zorgvuldig op de gegevens, die x^lutarchus de Engelsman aanreikte. in, >it werk, dat vrij direct aansluit op et drama over de moord op Julius ss0 esar wordt algemeen beschouwd __1 is één van Shakespeare rijpste ?de age dies door haar poëtisch rijk ,an ïthulde dramatiek, die zich zeer inzelfsprekend om de drie hoofdfi- erd uren ontwikkelt. /ai nthony en Octavius zijn de twee en elden. die de verraders van Julius tick esar. Cassius en Brutus een beslis- tjesmde nederlaag hebben toegebracht. Ie twee zjn zeer verschillend v.d eaard en dat bewerikstelligt ook iM noodlot voor Anthony in ruime rleoiate als die net als zijn voorganger Egypte in de vangnetten van de 'ftf* trlcidelijke Cleopatra is geraakt. Fto-Jj verwaarloost zijn rol als wereld- pef.eerser door zich over te geven aan te), jn hartstocht. Als Anthony het ge fingeerde bericht van Cleopatra's bod verneemt stort hij zich in zijn JM Jonathan Kent (links) als Cleopatra en John Duttine als Antony. Hoewel „Anthony and Cleopatra' 'als één van de betere werken van Sha kespeare bekend staat verschijnt het bepaald niet vaak op het reper toire. Het Citizens"Theatre. dat nog maar een drietal jaren geleden in een grauwe buurt van Glasgow met een zeer Jong tableau een opvallend bestaan begon, presenteerde gister avond in de Amsterdamse Stads schouwburg dit spel. De 33-Jarige Giles Havergal kwam met een nogal merkwaardige regie opvatting. Niet alleen omdat hij Cleopatra door een man liet spelen, maar ook in andere opzichten. De meer dan dertig sprekende rollen werden samengevat in drie acteurs voor de hoofdrollen en twee acteurs en twee actrices voor een aantal van de andere. Dat maakte het be vatten van de gecompliceerde han- LEIDEN De enorm grote ver schillen tussen het leven nu en het leven in de 18e eeuw springen on middellijk in het oog bij een bezoek aan de zomertentoonstelling van de Lakenhal: „De familie Fortman, zilversmeden in Leiden in de 18e eeuw". Zaken, die voor ons gewone gebruiksvoorwerpen zijn, en meestal slechts een korte levensduur heb ben zoals bijvoorbeeld een peperbus, een zoutvaatje, een olie en azijn stel. een tafelschel, of noem maar op wat, waren in de 18e eeuw prach tig uitgewerkte sieraden voor op ta fel. Het evenwicht tussen bewerkte en gladde, spiegelende vlakken zil ver is volmaakt. Je staat versteld hoeveel rijke kleurschakeringen zil ver feitelijk heeft, variërend van bijna zwart tot helle lichtglanzen. Naast het zilver voor particulier gebruik heeft de familie Fortman ook een aantal belangrijke opdrach ten op het gebied van kerkelijk zil ver uitgevoerd, zowel in Leiden zelf als in de omgeving. Er zijn avond maalsbekers, op een inscriptie in zwierige letters na onversierd, schit terende avondmaalsschotels, offer bussen, een hostiedoos en een cibo rie. De zilversmid Jacobus Fortman, uit Ravenstein afkomstig, vestigde zich in 1707 in Leiden. Op 1 juli van dat jaar betaalde hij voor de meestertitel 50 gulden, een niet ge ring bedrag voor die tijd. De fami lie Fortman voerde zelfs een fami liewapen. Op dit wapen zie je hoe twee handen een boom uit de grond trekken. Fortman betekent immers sterke man. Hij gebruikte dit wa pen als zijn meesterteken. Zilveren voorwerpen werden toen voorzien van vier verschillende merken: dat van het gewest, het- keur van de stad, de jaarletter en tenslotte het meesterteken. Jacobus had waarschijnlijk slechts een klein bedrijf, want alleen drie van zijn zoons, namelijk Dirk, Hendrik en Abraham waren er als leerling opgenomen. Zij maakten al le vier zowel kerkzilver als zilver voor particulier gebruik. Vooral de deling er niet eenvoudiger op. Bo vendien leek het toneelbeeld van Philip Prowse er eerst op te wijzen dat men „Hoe het de muiters van de Bounty verder verging" zou wil len spelen. De tonelisten waren bruin gemaakt en om hen heen was een sfeer van primitieve magie op geroepen. Misschien vindt men zo'n opvatting aan de overkant van de Noordzee best aardig als een afwisseling op alle klassiake voorstellingen van dit gebeuren, hier raakte men in vele opzihcten gedesoriënteerd. Het toneelbeeld bereikte sfeer, maar toen de magie wat op ging trekken bleek het spel niet meer voldoende te dragen om er meer dan wezenlo ze grimassen van te maken. Er bleef een totaal ongeloof over, dat de drie informeel gespeelde hoofdfi guren het lot van de wereld in hun handen droegen. P. Ruivenkamp oudste zoon Hendrik maakte veel tafelzilver. In 1808 stierf Abraham, en met hem stierf de familie Fort man, die gedurende de hele 18e eeuw in Leiden werkzaam was uit. Deze tentoonstelling moet men be schouwen als een eerste aanzet tot een uitgebreide tentoonstelling of documentatie van het nog altijd on voldoende bekende Leidse zilver. ADVERTENTIE De radikale manier om op warme dagen het hoofd koel te houden. Denk u eens in: 25° Celsius. By zo'n temperatuur raken men sen snel geprikkeld. Zou een ver koelende Itho tafel- of statief ventilator dan niet ideaal zy'n? Nou dan8 Verschillende model len -vanaf fl. 45,-.Verkry'gbaar bij elektrowinkel en warenhuis. itho tafelventilatoren Zilveren tabakspot van Abra ham Fortman, daterend van 1759. (Foto Dingjan) Men hoopt in de toekomst wellicht een grotere tentoonstelling te orga niseren, waarop het Leidse zilver van de 16e eeuw af zal zijn verte genwoordigd. Tot 27 augustus zal men de tentoonstelling "De familie Fortman: zilversmeden in Leiden de 18e eeuw" kunnen bekijken in de Lakenhal. HANNY RENEMAN. Het Holland Festival biedt mor genavond (donderdag 29 juni) In de Kon. Schouwburg in Den Haag .Anthony and Cleopatra" door het Glasgow Citizens Thearte; in het HOT-theater in Den Haag „Apocalyps", actueel muziek theater; in Diligentia in Den Haag het Amadeuskwartet met werken van Mozart en Bartok; in de Amsterdamse Stads schouwburg Harry Mulisch' „Oidi- pous Oidipous"; in „De Brakke Grond" in Am sterdam „De zangen van Maldoror", solotoneel door Jules Croiset; ln de Rotterdamse Doelen Berlyns Philharmonisch Orkest o.l.v. Herbert von Karajan (Schumann, Debussy en Ravel). NEDERLAND I 5.00 Kinderprogramma (KRO) 6.45 Brigadier Dog (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.05 The Flying Burrito Brothers, country-rock (TROS) 7.30 Nancy, tv-serie 8.00 Journaal (NOS) 8.21 Uitzending van de PPR 8.31 The Gunfighter, Gregory Peck-cyclus (TROS) 10.00 Het Boedapester Staatszigeunerorkest Rajko (TROS) 10.25 Uitzending Stichting Socutera 10.40 Journaal (NOS) 10.45 Den Haag vandaag (NOS) NEDERLAND II 6.45 6.55 7.05 7.10 Brigadier Dog (NOS) Journaal (NOS) Lippy de Leeuw, tekenfilm (KRO) Black and White Minstrel Show (KRO) Journaal (NOS) Een echtpaar, documentaire film (KRO) Kenmerk, informatierubriek over kerk en samen leving (IKOR/RKK) Journaal (NOS) Filosofie les 14, herh. (TELEAC) Hier en Nu nam ons mee op de alternatieve sightseeing- tour door Amsterdam, die de toeris ten de hoofdstad van een an dere kant laat zien dan de gewone rondvaar tgidsen. Een uitstekend, je kan wél zeggen, bijbels initiatief, uitgaand van de gedragsregel dat Je iemand ook de andere wang moet toe keren. Toen een van de toeris ten vroeg waarom Jeugdige toeristen de laatste tijd Am sterdam hebben uitgekozen als hun uitverkoren slaapplaats, antwoordde de alternatieve gids dat die hippies gehoord hebben dat de Amsterdammers zo vriendelijk en tolerant zijn. Maar, voegde zij er haastig aan toe, dat is een mythe. Dat laatste nu viel me van haar tegen. Bewijst zij immers zelf niét met haar alternatieve sightseeing, dat Amsterdammers erg vriendelijk en tolerant zyn? Toevallig ben ikzelf mo menteel bezig, voor een andere firma, buitenlandse kunste naars te interviewen die Ne derland, en dan meestal Am sterdam, hebben uitgekozen als de plaats waar ze willen wonen en werken. En als reden geven zij allemaal die vriendelijkheid en tolerantie op. Daarom vraag ik me af of het nod'ig is dat je tijdens zo'n al ternatieve trip door Amsterdam eenzijdige informatie geeft, in plaats van veelzijdige informa tie. Stel dat ik als criticus op de zelfde manier te werk ging. Dan zou ik van „Zomaar een zomeravond" zeggen dat het Hair-zangeresje vals zong en ik zou me gefolterd afvragen waarom Letty Kosterman, toen de manager van de nieuwe Hair-produktie opmerkte dat hoge eisen waren gesteld aan de artiesten, slechts volstond met te vragen: „Hoge eisen aan het zingen?" Ik zou er verder op wijzen dat met de vertegenwoordigsters van de nieuwe Nederlandse vrouwenpartij wel druk gedis cussieerd werd over de vraag of het probleem van gelijke vertegenwoordiging van vrou wen in het parlement niet be ter via de bestaande partijen kon worden opgelost. Maar dat geen ogenblik werd herinnerd aan de reportage die Trix Bet- lem enige tijd geleden voor Achter het Nieuws in Dene marken maakte, waar de vrou welijke kiezers er via een in tensieve campagne toe gebracht werden hun voorkeurstemmen op vrouwen uit te brengen, met verbluffend veel succes. Maar dat zult u mij allemaal niet zien doen, want ik zie lie ver de positieve dingen. Bij voorbeeld het aantal levens dat gisteren weer, dank zij de tele visie, werd gespaard, want .zo maar" gaf ons tips om ver keersongelukken op vakantie te voorkomen en Achter het Nieuws maakte ons duidelijk dat Je kinderen nooit los voor in de auto moet laten zitten. Zo kan ik doorgaan. Natuurlijk kan ik, heel alternatief, zeggen dat Louis Neefs het presente ren niet heeft uitgevonden, zoals hij in haal het doek maar op, bewees. Ik kan daar ook nog aan toevoegen dat het peil van de amateurs mij aan de broodmagere kant leek, maar waarom zou ik ook daar van de zonzijde niet zien? Want het betekende dat Je rustig naar de prachtige serie McCloud kon kijken, zonder het idee te hoeven hebben dat Je op de andere zender iets miste. Kritiek is goed, zeg ik altijd maar, mits zij maar rooskleurig is. NICO SCHEEPMAKER .41 Hier en Nu. 7.55 (S) Klassieke (gr j 8 30 Nws deren Show (8.00 Nieuws) 9.00 Nieuws. 9.03 Take nine. 10.00 Nieuws. 10.03 Robbie Dale on Radio. 11.00 Nieuws. 11.03 Verzoekplatenprogram- ma voor zieken. 12.00 Nieuws. 12.08 Van twaalf tot twee, pauzeprogram- maf 13.00 Nieuws 13.03 Raden maar...) 14.00 Nieuws. 14.0318.00 Dlsckjockeyshow, met om 15.00 16.00 en 17.00 Nieuws. de zieken. 11.05 (S) Verzoekprogram ma van klassieke muziek (11.30— 11.32 Hier en Nu). 11.55 Mededelln- 12.26 Mededelingen t.b.v. land- tulnbouw; 12.30 Nieuws; 12.41—12.50 Hier en Nu: 13.00—13.04 De tafel van drie). 13.10 Mlddagpauzedlenst. 13.30 Volksmuziek. 13.45 Keer lk van ver naar u weer: Interview. 14.05 Het Dave Brubeck quartet 14.25 (S) Klas sieke kamermuziek (opn.) 15.00 Gere formeerde middagdlenst. 15.30 Nieuws. 15.33 Lichte orgelklanken. 15.45 (S) Vrolijke liedjes. 16.00 (S) Jeugdprogramma. 17.00 (S) Popmu ziek. 17.30 Nieuws. 17.32 Hier en Nu. 18.00 Country and western rubriek. Op de man af. praatje. 18.30 meows. 18.41 Wereldpanorama. 18.50 (S) harmonie-orkest. 19.20 (S) Mu ziek van Het Leger des Hells. 19.35 Een radiospel voor de zomeravond. 21.00 (S) Nederlands kleinkunst/thea ters, 21.20 (S) Amusementsmuziek. Den Haag vandaag. 22.50 Rondom 151(2. lezing. 23.10 Licht platenpro- gramma. 23.55 Nieuws. Hllv. II 298 m. en FM-kanalen 7.00 AVRO 19.30 1KOR 20.05 AVRO 7.00 Gelukwens verjaardag ZKH Prins Journaal. 13.30 (S) Moderne kamermu ziek 14.00 (S) Licht, platen van Neder- 15.00 Program m i lijk programma voor beweeglijke 6en (17.55 Mededelingen. lö.uu Nieuws. 18.11 Radiojournaal. 18.20 Een muzikale werelwlnd. 19.25 De ge sproken brief. 19.30 Vragen rondom schrift en samenleving. 20.06 (S) Mo derne muziek, (ln de pauze: gesprek met. de dirigent) 21.55 (S) Nieuwe liedjes, chansons of songs. 22.20 Part ners in Europa. 22.55 Mededelingen. 23.00 Nieuws. 23.10 Radiojournaal. Nederland I NOS: 18.45 (K) Brigadier Dog. N06: 18.55 (K) Journaal. NOS: 19.05 Van gewest tot gewest. VPRO: 19.30 Oliver the eight, film met Laurel en Hardy. Girl, programma rond de Zweedse zangeres A. C. Hedmark. 21.55 Nell en Fred documentaire film. NOS: 22.25 22.30 (K) Journaal. Nederland II Omnibus: maandelijks TROS-maga- fllm. 21.16 (K) De Dave Allen Show. 22.00 (K) Koopvaardij ln de bran dings. film over de zeescheepvaart. NOS: 22.40 (K) Ter Visie: parlemen- en politiek weekoverzicht. 23.05— 23.10 (K) Journaal. ADVERTENTIE Pedosan verfrist en verkoelt vermoeide en branderige voeten snel en bestrijdt doeltreffend transpiratiegeur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 5