Nog geen topdrukte aan zee r(j\V\vandaaa... 1 'De familie Ashton' gaat tv op maandag beheersen (jMol/gggg»^WM} Laborintus II lijkt als theaterstuk nergens op ...e/7 aistërëïT] Hoop nu gevestigd op komende weekeinde Inval hotel in met oulette Ligeti streeft ook in zijn 'Meloclieen' naar meer doorzichtigheid Naast Peyton Place TV morgen] FESTIVAL- MAANDAG 26 JUNI 1972 VARIA PAGINA 5 DEN HAAG Met zes agenten en een inspecteur heeft de Haagse po litie zaterdagavond een inval gedaan in hotel Noordzee aan de Gevers Dey- mootweg, waar zes mannen en vier vrouwen rond een roulettetafel wer den aangetroffen. Fiches werden van de tafel ge veegd en stoelen vielen om, toen het volkomen verraste tiental werd in gerekend. Tegenstribbelend werden ze naar het bureau aan de Duinweg gebracht. Na verhoor konden acht personen huiswaars keren. Gearres teerd werden de eigenaar van het hotel, de 30-jarige H.T.B. en de 64- Jarige organisator van het spel J.V. Na een telefonische melding begaf de politie zich om kwart over elf naar een woning aan de Hugo de Groot straat, waar eveneens gespeeld zou worden. Bij aankomst kreeg de poli tie te horen, dat er bovendien scho ten zouden zijn gevallen. Een speeltafel en een luchtdruk pistool werden in de woning aange troffen, maar omdat er op het mo ment van de inval niet werd ge speeld, werd geen proces verbaal op gemaakt. KATWIJK/NOORDWIJK De eerste hoogseizoen- gasten zijn het voorbije weekeinde in Katwijk en Noord- wijk gearriveerd. Opvallend groot was hun aantal niet. Er zijn in de badplaatsen nog volop kamers beschikbaar. In hotels, pensions en bij particulieren. De campings zijn eveneens nog lang niet toe aan hun maximum-capaciteit. De verwachting is wel, dat er de komende dagen wat meer buitenlanders zullen komen. Temeer, omdat de weervoorspellers wat optimistischer geluiden hebben laten horen. Toen het zondag tegen de middag wat opklaarde en de zon zelfs doorbrak begaven zich velen uit de Randstad naar het kustgebied om daar op het strand wat bij te kleuren of in de duinen te wan delen. Juichen kon men In de kuststreek ook dit weekeinde bepaald niet. Misschien wel met een beetje meer moed de komende vakantietijd tege moet zien. Overal kon men ten minste horen, dat het weer de ko mende dagen langzaam aan beter zou worden en dat voor vandaag in het binnenland al maximum temperaturen waren gemeld van 25 graden en voor het kustgebied van 16 tot 19 graden. Bovendien en dat is voor het strandtoerisme erg belangrijk zou de zon gaan schij nen. Het ziet er dus zo op het oog De Nederlandse schrijfster- Journaliste Henriëtte Roosenburg is op 56-jarige leeftijd in Frankrijk overleden. Jet Roosenburg, oud medewerkster van Het Parool, is de schrijfster van het vooral in Ame rika bekend geworden boek „The walls came tumbling down". Door Cees Combee wel wat rooskleuriger uit. Thuisgebleven Overigens zo tekenden wi'J op uit gesprekken met Duitse vakan tiegangers, die wel naar de Neder landse Noordzeekust zijn gekomen is het minder gunstige weer van de laatste weken er wel oorzaak van geweest, dat vele Duitsers hun plannen drastisch hebben gewijzigd. Ze zijn in afwachting van beter weer thuisgebleven of ze hebben htm reisplannen radicaal gewijzigd door koers te zetten naar de war mere zuidelijke stranden. Trouwens niemand uit de toeris tische industrie aan de Noordzee kust had verwacht, dat het reeds j dit weekeinde zou stormlopen met buiten- en binnenlandse gasten. Muziekdrama van Berio „Men zou er naar moeten luisteren als naar theater en kijken als naar muziek". Dat schreef Berio over de uitvoering van zijn compositie „Cir cles". Maar men kan dat advies een meer algemene betekenis geven. Be- rio's meeste werken ook die niet voor het theater geschreven zijn hebben een sterk theatrale inslag. De aanleiding vormen vaak sterk visionaire teksten. Maar vaak zijn woorden niet eens nodig, alleen maar schreeuwen, huilen, fluiten, hijgen. Berio onderzoekt de relatie tussen mens en geluid. In „Laborin tus 11" gebeurt dat zeer indrukwek kend. Het is een muziekdrama zon der verhaal. De programmatische verwijzing vindt men alleen in di verse fragmenten die zowel gelukza lige visioenen als het Inferno be schrijven. De voorstelling van "Laborintus 11" (1965) in een theaterversie die za terdagavond in Carré gegeven werd vormde de eerste van een kleine se rie. die woensdagavond in het Cir custheater eindigt. Het is een uit voering onder leiding van de com ponist en een presentatie van de Nederlandse Operastichting. Het woord „presentatie" betekent in dit geval niet meer dan initiatief (om na het afgelasten van Berios 'Amores" er iets voor in de plaats te stellen) en organisatie, want „Laborintus II" werd hier door The London Sinfonietta, The London Sinfonietta Chorus en de Experi mental Theatre Group uit Londen uitgevoerd. Aanleiding tot complimentjes voor de organisatoren en voor de regis seur David Poumtney, die hier toch enkele maanden geleden zo opmer kelijk „The Rake's Progress" van Strawinsky op het toneel bracht, is er bepaald niet. Het theaterelement in „Laborintus H" was een nogal overbodige en onbeholpen poging iets van wat in de muziek gesugge reerd zou kunnen zijn beeldend ge stalte te geven. Dit simpele gebaren en springen van de zeven in witte repetitiekle- ding gestoken leden van de Experi mental Theatre Group, optredend tussen tientallen autobanden in de Carré-piste, raakt kan noch wal, een enkele vondst van Pountney uitge zonderd. Berio moest maar eens wat kritischer worden ten aanzien van het visualiseren van zijn werken. Wel een volwaardig theatergebeuren was het optreden van Cathy Berbi- rian in "Recital", een speciaal voor haar door Berio geschreven portret van een twintigste-eeuwse zangeres. Cathy stelt een bijna tot waanzin gedreven podiumster voor die vol slagen van de wereld vervreemd ronddoolt, opgescheept met haar ei gen carrière Terwijl een kleedster steeds gekkere gewaden en versierselen aandraagt i lucht zij haar gevoelens in een I mallemolen van flitsen Monteverdi, j Prokof Jef, Delibes, De Falla enz. Razendknap gezongen en geweldig theatraal geacteerd. Eén Cathy veegt zo'n hele troep Londense experimenteeltjes van het toneel. Behalve door de fabuleus spelende London Sinfonietta onder leiding van haar ex-echtgenoot Be rio werd Cathy Berberian terzijde gestaan door leerlingen van de mi- me-afdeling van de Amsterdamse Theaterschool in goed uitgebuite gekke muzikantenrolletjes. De Can tate van de Engelsman Harrison Birtwistle, door hem zelf gedirigeerd en met Elise Ross als zangsoliste, ging hieraan vooraf. Aad van der Ven Weliswaar zijn de schoolvakanties in Rijnland-Westfalen donderdag begonnen, doch de praktijk heeft geleerd, dat de meeste Duitsers eerst nog een dag of wat bij huis blijven om er daana voor enkele weken tussenuit te trekken. In Rijnland- Paltz beginnen de vakanties van de scholen eerst 6 Juli, dus over twee weken. Wel staat onomstotelijk vast, dat de trek naar de Nederlandse kust bij constanter en zonniger weer aanmerkelijk groter zou zijn ge weest, dan nu het geval is. Er zijn in Katwijk en Noordwijk hotels, die geen enkele gast hebben geboekt tijdens het weekeinde. Duitse auto's Wie zaterdag of zondag in de badplaatsen Katwijk en Noordwijk is geweest zal zelf hebben kunnen constateren, dat er op de parkeer plaatsen nog voldoende ruimte was en dat dé auto's met Duitse num merborden het straatbeeld zeker niet hebben beheerst. Er stonden belangrijk meer Nederlandse dan Duitse auto's in de omgeving van de boulevards. We kregen de indruk, dat in Noordwijk het aantal vreem delingen wel wat hoger lag dan in Katw-ijk. Afgaande althans op de Duitse auto's, die de parkeerplaat sen in de badcentra hadden inge- Toch heerste er gistermiddag in Katwijk en Noordwijk een gezelli ge drukte. Er waren op het strand en op de boulevards heel wat men sen op de been en de terrassen wa ren goed bezet. Van overvol was echter geen sprake. Men hoefde niet naar een plaatsje te zoeken op een terras. Opvallend was het geringe aan tal mensen, dat een bad nam. De temperatuur van het zeewater liet helaas nogal wat te I I NEDERLAND I 6.45 Brigadier Dog (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.05 Postzegels spreken (KRO) 7.15 Charlie als zeeman, film met Charlie Chaplin (KRO) 7.30 Sessie, popensemble (KRO) 8.00 Journaal (NOS) 8.21 De familie Ashton, tv-serie (KRO) 9.10 Niks aan te zien, film van Hans Koekoek (KRO) 10.00 Dean Martin Show (KRO) 10.45 Journaal (NOS) NEDERLAND Q 6.45 Brigadier Dog (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.05 'n Avontuurlijke vakantie in Afrika, tv-serie voor de jeugd (AVRO) 7.30 Sebastien en de Marie Morgane, tv-serie (AVRO) 8.00 Journaal (NOS) 8.21 José Feliciano (AVRO) 9.10 Peyton Place (AVRO) 10.00 Televizier Magazine (AVRO) 10.50 Journaal (NOS) .We zitten vast", zei onlangsUstlsch behandelde kamerorkestbe- een bekende jonge componist „We zullen een paar stappen te rug moeten doen". Inderdaad is het opvallenddat bij enige lei dende hedendaagse componisten een soort consolidatie, soms een heroriëntatie op het verleden plaatsvindt, waarbij zelfs de to naliteit weer door een achterdeur wordt binnengehaald. Het ver schijnsel is verre van universeel mensen als Stockhausen. Ka- gel en Haubenstock-Ramati ex perimenteren lustig verder maar bij figuren als Maderna, Penderecki en in zekere zin ook Berio tekent zich deze weg duide lijk af. Zaterdagavond in het Am sterdamse Concertgebouw bleek ook de Hongaar Gyorgi Ligeti in dit stadium te verkeren. Sinds de compacte klankvelden die Ligeti rond 1965 het concertpubliek liet horen (Volumina, Lontano. Re quiem). is hij bewust gaan streven naar meer doorzichtigheid in deze .mikropolyfonie" (het woord is van Ligeti). Dat dit een winstpunt was, bleek onlangs in het door het Resi dentie Orkest gespeelde Kammer- konzert en in de Nederlandse pre mière zaterdag van „Melodieën" uit 1971 door het Concertgebouworkest (zowel voor als na de pauze uit gevoerd) bleek de vereenvoudiging nog verder doorgevoerd. Ligeti is wel zichzelf gebleven, maar de klankblokken in dit voor een so- zetting geschreven werk worden vaak doorbroken of opengewerkt tot een soort polymelodiek. die soms in derdaad aan Vermeulen, meer nog aan Bartok doet denken. De aanwe zige componist bleek vooral met de tweede vertolking erg content, hoe wel by e en grotere inzet van de strijkers de opvallend milde en lan ge cantilenes meer tot hun recht waren gekomen. Michael Gielen, die zijn vaak hoe kige directie goed aan de bredere trant van deze compositie aanpaste, wist het orkest in de andere werken minder goed mee te krijgen. Vooral in Berio's Allelujah II r'65'58) voor vijf instrumentale groepen lag het accent in de serieel geordende chaos vooral op dit laatste woord. Het contact met de vijfde orkest- groep, die onder Hans Vonks leiding achter in de zaal speelde, was stroef en bij de strijkers was soms van een nauwelijks verborgen p a- niek spraken In Luigi Nono's fraaie „Canti di vita e d'amore" ('62), waarin het indringende „Sul ponte di Hiroshi ma", bevestigde de Poolse sopraan Halina Lukomska met haar enorme stemomvang haar reputatie op dit gebied, vooral in het veredelde bel canto van „Esta Noche" voor so praansolo. De echt wel goed zingen de tenor Lode Devos werd er soms volledig door overvleugeld. Peter Visser Vroeger begonnen de zomers eerder en gingen tv-nujkers met de kalender en de stijgen de temperaturen mee. Ze grab belden wat ingeblikt spul bij elkaar en haalden stapels am- pex-banden van de plank, ter proviandering van wat er nog aan kijkers overbleef. Dat wa ren de lange zomermaanden van eindeloze herhalingen, van schamele bui tenlandse prod uk- ties en van luttele actuele pro gramma's binnen de de gren zen met een vederlichte toets. Nu onze zomers steeds korter lijken te gaan worden, reikt men op het Gooise matras naar zulke hoogten, zelfs lang na afsluiting van het winter seizoen. dat het meer van een trampoline weg heeft. Geen zweem van verwijt na tuurlijk na zo'n voortreffelijk weekeinde als we nu achter de rug hebben. Shakespeare en De Balzac. Sir Michael Redgrave en Louis Malle, minister Van Agt en Guus Oster, Eddy Merckx en Remco Campert, het is meer dan we zelfs in een „Vuist" van Duys zouden mogen verwachten. Maar we zijn wel bang, dat er de afge lopen dagen veel kruit verscho ten is uit de beschikbare minu- tie en er de komende maanden meermalen met ondermaats ge schut zal worden gewerkt. Een kwestie van evenwicht en ooör- dinatie. Niettemin twee klassieke hoog tepunten. Een Hamletdigest van Peter Wood in een roman tische, begin negentiende eeuw- se opvatting was een verruk king voor oor en oog. Tot ze ven kwartier samengeperst, bleef Shakespeare's tragedie volkomen overeind met een fascinerende Hamlet van Ri chard Chamberlain, die zijn Dr. Kildare-jaren (1961 tot 1965) al lang achter zich heeft liggen en sinds zijn Tsjaikows- fci in Ken Russells „The music lovers" het grotere werk best aan blijkt te kunnen. Er waren verder natuurlijk allergaafste creaties van Sir Michael Red grave, Margaret Leigh ton, Ri chard Johnson en Sir John Gielgud. Gisteravond De Balzac's pure romantiek in ,,Le lys dan* la Vallée", een bekroonde produk- tie van de Franse tv die vi sueel vooral de kleurenkij/kers zal hebben aangesproken. De zwart-witters hebben trouwens ook bij Hamlet veel gemist. Afgezien van de perfecte rolbe zetting (de Jonge Richard Le- duc was volkomen opgewassen tegen de gerout ineerde Delphi- ne Seyrig), was De Balzac-be- werking in de eerste plaats een uitstekend afgewogen beeld feuilleton met een maximum aan sfeerbepaling. Dat laatste gold ook voor het volle uur dat de NOS zowaai had uitgetrokken voor Holland Festivallend Rotterdam, in het bijzonder Poetry International. Hieruit was een royale greep gedaah. afgewisseld met beel den van het aandeel van de dichtende en schilderende jeugd en van de Dag van de Amateur. De NOF-ploeg, die de hele week in Rotterdam bivak keerde. had tevens de moeite genomen zich wat in de stad en met name in de sanerings- wijken te oriënteren, maar iets meer commentaar was voor de buitenstaanders wel wenselijk geweest. Met kleur en kleurenfilters wa ren overigens opmerkelijke re sultaten bereikt. Chronologisch nog enige kant tekeningen. De eerste afleve ring van AVRO's „Dag Neder land" met een autorit langs Vecht, Vlist en Lek laboreerde aan een overtreding van de maximum-snelheid voor sight seeing. In „Wie van de drie" onthulde Martine Bijl (met panter op schoot), dat ze niets afweet van een rol in Pim en Wim's nieuwe film „V.D.". Mi nister Van Agt verzekerde Ad Langenbent, dat de abortus- provacatus voor een katholiek een honorabele zaak is om er aan mee te werken (mgr. GiJ- sen denkt er anders over». INVALLER (12.00 Nieuws.) 13.00 Nieuws. 13.0 KRO. 20.00 NOS. 22.3 7.00 Nieus. 7.02 Het lei 7.07 FM-kanalen. 7.00 Eddy Becker Show. Nieuws.) 15.00 Niei j (17.00 Nieuws"). 15.03 Drie- 16.03-18.00 Mix. 8.41 Moeders wil ls Nieuws). 11.00 Voor de zieken. 11.30 Bejaardenprogramma. 11.55 Medede lingen. 12.00 (S) gevarieerd program- -- "12.22 WIJ van het land; 12.26 t.b.v. land- en tuin- 12.50 Echo; De KRO-tv zendt vanavond (Nederland 1: 20.21 uur) de eer ste aflevering uit van haar nieu we serie „De familie Ashton". „A family at war" de oorspronkelijke titel van deze Britse produktie, bestaat uit 72 afleveringen en kwam twee jaar geleden voor het eerst op het Britse scherm. De serie handelt over de lotgevallen van een typisch Britse familie tij- denfc de oorlogsdagen in Engeland. Auteur van het geheel is John Finch, die stelt vooral deze tijd te laten herleven om de kijker te to nen hoe zorgvuldig opgebouwde tra dities en barrières in deze periode werden doorbroken. .A family at war" beschrijft de lot gevallen van de familie Ashton uit Liverpool. Man (53) werkt als assis tent-bedrijfsleider in een drukkerij. Hij heeft vijf kinderen, hetgeen in zijn tijd een hele opgaaf mag he ten. daar Engeland twee miljoen werkelozen telt. Rond deze kinde ren, variërend in de leeftijd (tussen de zestien en vijfentwintig) en sta tus (havenarbeider, student, onder wijzeres, receptioniste), is vooral de geschiedenis van de familie Ashton opgebouwd. Meest vreemde eend in de bijt is de benjamin van het ge zin, die elf afleveringen op zich laat wachten. „Peyton Place" verschoven is naar een later tijdstip, mag de KRO zich De KRO tekende twee Jaar geleden al bij voorbaat verzekerd weten het contract al voor deze serie, uit- I van de serieliefhebber, gegeven bij dezelfde tv-maatschap- In de eerste aflevering van van pij als „Coronation Street". Nu avond wordt kennis gemaakt met Nieuws; 12.4 Mededelingen bouw; 12.30 1 13.00-13.05 Raden maar....) 14.05 Schoolradio. 14.30 (S) mlzlkaal mid dagmagazine. (15.30-15.32 Nieuws; 16.00-17.00 Vaaaggesprek), 17.00 Nlextws uit de Nederlandse Antillen. 17.10 (S) Het Metrolpole Orkest. 17.25 Voor de kinderen. 17.30 Nieuws. 17.32 Echo. 18.00 licht programma. 18.19 Uitzending van de Nederlandse Middenstands Partij. 18.30 Nieuws. 18.41 Echo. 18.50 Voorbeschouwing KRO-programma's. 19.00 (S) Harmo nie-orkest. 19.30 nieuwere liturgische gezangen. 20.00 (S) Holland Festiva, 1972; magazine met reportages. Inter views en Informaties, met om: 20.15 uur: Het Nederlands Kamerorkest en solisten: moderne en klassieke mu ziek. 22.30 Nieuws. 22.38 Den Haag Vandaag. 22.50 Echo. 23.15 licht pro gramma met muziek. 23.55 Nieuws. ■n FM-kanalen. 7.00 Journaal. Nederland II NOS; 18.45 (K) Brigadier Dog. NOS* 18.55 (K) Journaal. VARA: 19.05 (K) het gezin in de meidagen van 1938. Ondanks oorlogsdreigingen en meer dan twee miljoen werkelozen, blij ken de Engelse Ashtons zich toch nog druk te kunnen maken over een op handen zijnd trouwdag. De KRO brengt vanavond een nieuwe tv-serie op het scherm- 'De familie Ashton'. Het echt paar Ashton wordt uitgebeeld door Colin Douglas en Shelaah Fraser. 720 .SI lichte platen. 18.. 8.11 Radiojournaal.) 8.50 Morgenwij ding. 9.00 (S) Nieuwe grammofoon platen met toelichting. (9.35-9.40 Wa terstanden.) 10.00 Voor de kleuters. 10.10 populair verzoekplatenprogTam- ma. (11.00-11.02 Nieuws.) 11.30 pro gramma voor de vrouw. (11.55 Beurs berichten.) 12.30 Uit ending voor de landbouw. 12.40 wekelijks radlover- keersmagazlne. 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. 13.30 (S) Oude en se- ml-klnssleke orgelmuziek. 14.00 lichte muziek en Informatie. 15.00 (S) re portages en commentaren uit alle de len van het land en veel muziek. (16.00-16.02 Nieuws.) 17.00 een be weeglijk programma voor beweeglijke mensen. (17.55 Mededelingen. 18 00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal). 19. (S) oude en moderne Jazz. 19£5 Pa- jgrf*"- gevarieerd pi 22 Beschouwingen 22.20 (S) licht programma aktuele zaken. Hllv. 111 240 FM-kanalen. 7.00 Dag dinsdag. 8.00 Nieuws.) 11.00 Nieuws. 11.03'Een op vallend vrolijke gevarieerde visite. 18.55 (K) Journaal. NCRV: 19.06 Fol lyfoot. TV-serle voor de Jeugd. 19.30 (K) Ml In Idee. NOS: 20.00 (K) Journ. NCRV20.21 (K) Hier en Nu. 21.00 (K) op: resultaten 2.00 (K) Fllml pressie van Parijs. 22.25 (K) Glo- Halleluja 2000 (1) serie uit de klankbijbel. NOS: 22.35—22.4 in het Ned. Congresgebouw ir Den Haag een concert door het Ne derlands Kamerorkest o.l.v. David Zinman met werken van Berio en Mozart; in de Lutherse Kerk in Der Haag een sitar-concert door Ustad Vilayat H. Khan mm.v. Pandil Shanta Prasad (tabla); in de Amsterdamse Stads schouwburg een opvoering van An tony and Cleopatra door het Glas gow Citizens Theatre; in "De Brakke Grond" in Am sterdam „De zangen van Maldoroor solotoneel door Jules Croiset; in het Piccolo-theater in Rot I terdam "Apocalyps", actueel mu ziek theater.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 5