Kostelijke
in Verdi's
karakters
'Falstaff
r(fvw^."
HOHE MESSE VERJONGD
...en gisteren l
Alles in de wereld is scherts
Letterkimde-prijs voor
(lichter Breytenbach
Vertederende onschuld
in Japanse musical
TV morgén]
MAANDAG 19 JUNI 1972
PAGINA 5
RADIO - TV - KUNST
„Alles in de wereld is scherts".
Deze woorden grijnsden zater-
vond de operabezoeker in
het circustheater tegemoet.
Woorden die gedurende de ge
hele voorstelling die de Neder-
Operastichting van Verdi's
pFalstaff" gaf zichtbaar waren
op een zij doek naast het toneel.
Götz Friedrich had de
waarmee de groteske slotfuga
begint als motto gekozen en wat deze
produktie te zien gaf droeg daar alle
mogelijke sporen van: een voorstel
ling als een voortdurende schater
lach. als een wervelwind in tekst,
muziek en gebaar. Friedrich heeft de
ongemanierde schelm Falstaff als
het ware omhelsd om hem speels ook
nog even een paar oorvijgen te geven.
Niet omdat Shakespeare's onsterfe
lijke verloederde edelman zo sympa
thiek zou zijn, maar omdat hij het
geordende leventje in het vriende
lijke plaatsje Windsor zo verstoort
niemand nog over koetjes en
es kan praten.
Deze Holland Festival-voorstelling
gold voor de toekomst van de Ne
derlandse Operastichting in zekere
als het moment van de waar
heid. Voortgekomen uit de eerste
jamenwerking van dirigent Michael
Gielen en regisseur Götz Friedrich
loopt deze produktie vooruit op de
Tervulling van de functies van
chef-dirigent en chef-regisseur bij
onze nationale opera-instelling van
af september 1973.
Ten overstaan van de Falstaff-par-
tituur hebben de heren elkaar in
leder geval gevonden. Ze waren be-
d aan elkaar gewaagd: Gielen
met zijn intelligente, spitse di
rectie het bijzonder fraai spelende
Rotterdams Philharmonisch Orkest
de muziek tintelend liet voor tove-
en ook op het toneel alles ge
weldig coördineerde, Friedrich die
het stuk met een overrompelende
beweging en kostelijke karakterty
peringen, af en toe verrukkelijk ri
diculiserend, had geregisseerd.
Haar wat had dit alles gebaat wan-
leer er niet een Falstaff van het
ormaat van de Franse bariton Ga
briel Bacquier was geweest, de on
sterfelijke dikbuik ten voeten uit.
Nico Boer en Henk Smit waren
twee werkelijk schurkachtige knech-
David Oistrach
meer violist
dan dirigent
David Oistrach in zijn dubbelfunc
tie van dirigent en viool solist voor
het eerst samen met het Concertge
bouworkest: de Amsterdamse RAI
was nauwelijks groot genoeg om de
toeloop voor dit evenement te kun
nen verwerken. De naam Oistrach
staat borg voor iets bijzonders,
maar er moeten hier wel een paar
kritische kanttekeningen gemaakt
worden betreffende de combinatie
van dirigentschap en solist in het
vioolconcert in A van Mozart.
In Mozarts tijd was een dergelijke
combinatie gewoon, maar het is
verkeerd om te stellen, dat dit te
genwoordig net zo eenvoudig gaat
Ten eerste was Oistrach als gast bij
het Concertgebouworkest. terwijl
Mozart doorgaans met dezelfde hof
kapel concerteerde. Verder was men
toen veel meer op deze vorm van sa
menwerking ingesteld. Dit laatst9
miste men vooral in het eerste deel
van Mozarts concert soms pijnlijk.
Zowel bij het weinig soepel reage
rende orkest als bij Oistrach ge
beurde opvallend veel onnauwkeu
righeden. Bij de solist was dat dui
delijk een gebrek aan concentratie,
die hij gelukkig gaandeweg weer
hervond En daarbij blijven klank
en techniek altijd van een zeer gro
te klasse.
ten Bardolfo en Pistola, zuipend
schransend en konkelend. Van de
vrouwtjes acteerde vooral Ruth
Hesse als Mrs. Quickly bijzonder le
venslustig, maar Antigone Sgourda
en Sophia van Santé waren ook
niet te versmaden.
En dan was er het lieve liefdespaar
Nannetta en Fenton, zonder over
drijving gevoelig gedaan door Joan
na Bruno en Harald Ek. Jan Derk-
sen speelde de getergde echtgenoot
Ford In zijn voetspoor liep Her
mann Schnok als de ietwat bela
chelijke Dr. Caius.
In al die gevallen was er sprake
van kostelijk acteren, in vrijwel alle
gevallen van fraai zingen. Inventie
ve decors met veel trappen en
Louis-Paul Boon erelid Maatschappij
deurtjes van Reinhart Zimmerman
en bijpassende kledij van Jan Ska-
licky. Voor wie zich door deze „Fal
staff" wil laten overrompelen: van
avond weer in het Circustheater, op
21, 23 en 25 juni in Amsterdam en
op 27 juni in de Rotterdamse
Schouwburg.
Aad van der Ven
LEIDEN (ANP) De Lucy B en
W. van der Hoogt-prijs (f 1500)
Maatschappij der Nederland
se Letterkunde is zaterdag in Leiden
toegekend en uitgereikt aan de Zuid-
10 ifrikaanse dichter Breyten Breyten
bach, die als balling in Parijs woont
en werkt, voor diens in 1970 onder
het pseudoniem Jan Blom versche
nen bundel 'Lotus'.
Volgens de jury is 'Lotus' tot op
id heden duidelijk het hoogtepunt in
Breytenbachs werk, dat in Nederland
ie nog slechts voornamelijk bekend is
U- door de gedichten, die sinds 1969 ge-
van hem in het tijdschrift
afrftaster' gepubliceerd worden. „Door
«n bewonderingswaardig samengaan
a ha vitaliteit en intellectualiteit, van
ro. zinnelijkheid en verstandelijkheid
n0. staken deze gedichten uit boven het
ij, meeste dat aan poëzie in Nederland-
ij te tijdschriften wordt gepubliceerd",
tldus de Jury, gevormd door H. C.
ten Berge. K. Fens en H. Oosterhuis.
Breytenbach debuteerde in 1964 in
6jn geboorteland met de prozabun
del 'Katastrofes' en de gedichtbun-
el Die Ysterkoei moet sweet'.
De bijzonder kwaliteiten van zijn
terk werden dadelijk herkend. Hem
*erd een belangrijke prijs voor let
terkunde toegekend, die hi) om po-
htieke redenen niet in ontvangst kon
temen.
De Jury voor den Van der Hoogt
es vond, dat de structuur van TLo-
Breytenbachs doordachtheid van
*erken toont: de bundel bestaat uit
tegen afdelingen, de negen kroon
raderen van de lotusbloem. De af-
ige dingen werken vaak op ingenieuze
op elkaar in: de afzonderlijke
*rzen echoën dikwijls wnap in el-
is; kar waardoor de omvangrijke bun-
fC tel tot een prachtig sluitend geheel
s geworden.
De verzen verwoorden tegenstel-
hagen en paradoxen: minnaar en
heminde, ik en JÜ, liefde en dood,
tandaag en gisteren, geweld en teer-
held. Naar het oordeel van de jury
v hvan de negen reeksen die met een
ffoot aantal liefdesverzen het hoog-
tepunt.
de Jaarvergadering van de
J^tschappij is de Belg Louis-Paul
tot erelid benoemd. De benoe-
tot erelid berustte op de over-
**ging, dat Louis-Paul gerekend
il» moet worden tot de grootste schrij-
)trs van het Nederlandse taalgebied.
De vergadering koos dr. Gerrit
orgers tot voorzitter van de maat-
ida jchappij als opvolger van prof. H. A.
Gomperts.
LOUIS-PAUL BOON
Vanavond op tv:
Documentaire
over 'harde'
psychiatrie
Vanavond brengt de KRO-tv een
bijna twee uur durende documen
taire, waarin een unieke methode
om psychiatrische patiënten te ge
nezen wordt behandeld.
De uitzending, getiteld „Andere
stemmen" (Nederland II: 20.45
uur), geeft een methode weer, die
wordt toegepast in een kleine parti
culiere kliniek in Pennsylvania. In
deze Amerikaanse staat leven de
patiënten niet geïsoleerd van elkaar,
maar zijn opgenomen in de gezin
nen van de stafleden.
Hoofd van deze kliniek is dr. Albert
Honig, die op zijn patiënten de zo
genaamde .confrontatie-techniek"
toepast. Deze staat bekend als een
vrij harde methode, waarmee hij
probeert de onwerkelijke wereld
van deze mensen aan te vallen door
directe confrontatie. Hiermee valt
hij niet de patiënt als mens aan,
maar diens irreële denken.
Hoe dit gevecht van de patiënten
met hun psychiaters tegen de „an
dere stemmen", die in hun binnen
ste spoken, verloopt, wordt duidelijk
gemaakt aan de hand van de be
handeling van vijf patiënten in
deze kliniek. Men maakt kennis met
Pat (27), die onhandelbaar is en
haar moeder haat, Peter (22), ex-
student die in moeilijkheden kwam
door druggebruik, oud-oorlogsvlieger
Bill (32), die hallucinaties heeft,
een patiënte, die denkt Marilyn
Monroe te zijn en Max (14), die
zelfmoordneigingen heeft.
Aan het slot van de film geven
Jean Foudraine, psychiater in Am
sterdam en auteur van „Wie is van
hout" en dr. J.C. Marlet, genees
heer-directeur van een psychiatri
sche inrichting, toelichting op het
De Franse bariton Gabriël
Bacquier als de onsterfelijke dik
buik Falstaff.
Athene en Cyprus De Griekse
lpaatsvervangend minister van Bui
tenlandse Zaken Palamas heeft za
terdag op een persconferentie in
Athene verklaard dat zijn regering
voldaan is over de jongste kabinets
wijziging op Cyprus. "Wij hopen dat
dit het begin betekent van het her
stel van de nationale eenheid op het
eiland en de normalisering van de be
trekking tussen Nicosia en Athene, 't
nationale centrum", aldus Palamas.
Vrachtwagen
verliest
tonnen vis
EMMELOORD (ANP) Enkele
wegen in en rond Emmeloord raak
ten zaterdagmiddag over een leng
te van vijf kilometer bezaaid met
vis. Het bleek, dat een vrachtwa
gen uit Urk enkele tonnen afge
keurde schol had verloren als ge
volg van een scheur in het dekzeil.
AutoanobiliEten hadden nogal wat
last van de her en der over de
weg verspreide vis, maar na enkele j
uren was de inmiddels nogal rieken-
de massa opgeruimd.
Persoonlijke ongelukken hebben
zich niet voorgedaan. Wel heeft de
politie de chauffeur van de vracht
wagen uit Nederasselt eind van de
middag aangehouden.
NEDERLAND I
6.45 De fabeltjeskrant (NOS)
9.15
10.00
10.50
Journaal (NOS)
'n Avontuurlijke vakantie in Afrika, tv-serie voor
de jeugd (AVRO)
Sebastien en de Mary Morgane, tv-serie (AVRO)
Journaal (NOS)
Concert door de Popgroep The New Seekers
(AVRO)
Peyton Place (AVRO)
AVRO's Televizier Magazine
Journaal (NOS)
NEDERLAND II
6.30 Samenvatting koninklijk bezoek aan Parijs (NOS)
6.45 De fabeltjeskrant (NOS)
6.55 Journaal (NOS)
7.05 Lippy de leeuw, tekenfilm (KRO)
7.10 Charlie de bokser (KRO)
7.30 Sessie - 1: Pop-ensembles (KRO)
8.00 Journaal (NOS)
8.21 The best of the Comedy Machine: inzending van
de ITV naar het tv-festival In Montreux (KRO)
8.45 Other Voices (Andere stemmen), film over een
psychiatrische kliniek in Amerika (KRO)
10.40 Journaal (NOS)
Tokyo Kid Brothers:
Oost is dan wel oost en west west,
maar hun uitingen gaan zich blijk
baar steeds meer vermengen Dat
viel zaterdagavond in het Haagse
Ontmoetingscentrum voor Theater
kunsten te constateren, waar de
Tokyo Kid Brothers hun festival
aandeel voor het eerst kwamen la
ten zien met de musical „Saiyuki"
(„The moon is east, the sun is
west") die men kortweg een Japan
se „Hair" zou mogen noemen, een
show trouwens, welke vele oosterse
elementen annexeerde.
De jonge groep, niemand is ouder
dan 28 jaar, ook wel La Mama To
kyo genoemd is gerecruteerd uit een
commune van een tweehonderd Jon
geren uit Japan, die in hun vader
land naar nieuwe levensvormen te
zoeken om te ontsnappen aan de
verwarringen van de moderne wel-
vaatsstaat, heeft voor een verfris
sende theaterervaring gezorgd.
Dat hier geen beroepskrachten aan
het werk zijn hoewel een profes
sioneel niveau op de meeste mo
menten ruimschoots wordt gehaald
is eigenlijk niet van wezenlijk
belang. Hoe geïnspireerd en overtui
gend komt de muziek en de voor
dracht van een bepaalde geestesge
steldheid er uit en hoe sterk wordt
de toeschouwer daarin opgenomen,
is wat voornamelijk telt. Die ver-
Ik kom niet al te dikwijls in
een kerk, maar als ik ga, ga ik
ook naar de Westerkerk in
Amsterdam, waar Rembrandt
ligt begraven. Het was tien mi
nuten na de oproep van ka
mervoorzitter Van Thiel om te
doen wat ons hart ons ingaf,
te weten: de 75 miljoen inwo
ners van Bangla DesJ ..een
kans te geven". De vrijwilliger
die in de Westerkerk de giften
in ontvangst nam. vertelde me
dat er op dat tijdstip een veer
tiental mensen was geweest.
Even verderop is de Onze Lieve
Vrouwenkerk van altijd Duren
de Bijstand, want als ik offer
discrimineer ik niet tussen ka
tholiek en protestant. Daar
stond een bus. De man die er
bij hoorde (maar er niet bij
zat) zei waarlijk niet te weten-
hoeveel mensen er nu geweest
waren. Het liep ook daar be
paald niet storm. In de enkele
minuten dat ik er draalde
kwamen drie oude vrouwtjes
hun bijdrage storten, terwijl
het in de Westerkerk voorna
melijk Jongeren waren geweest.
Deze kleine, niet representatie
ve steekproef, doet me vrezen
dat de 23 miljoen van de vori
ge keer bij lange na niet ge
haald zal worden.
Hoe komt dat? De oproep van
mr. Van Thiel was toch voor
afgegaan door „een prachtige
documentaire,', zoals hij zelf
recenseerde. Ik zou liever zeg
gen: een rustige documentaire.
Een vrouw die vertelde hoe zij
de kost voor haarzelf en haar
twee kinderen moet verdienen
met rijst dorsen, zodat zij ze
een keer per dag eten kan ge
ven Een man die als enige
hulp tot nu toe twee dekens
had ontvangen. We zagen hoe
de 100.000 huizen waren ge
bouwd. die 100 per stuk kostten
en kregen te horen dat er in
dat gebied (Dinjapur) nog
200000 huizen bij moeten ko-
We zagen de schamele bezit
tingen van een gezin. En hun
rust. zo werd gezegd, was maar
schijn, want het was de rust
van de bittere armoe: „Omdat
ze zo weinig hebben, kunnen
zij zo weinig doen". Ook hoor
den we een man klagen dat
hij geen land had om te be
werken (..Maar wie geeft mij
land"?). Dat lijkt op het eerste
gezicht geen al te groot pro
bleem in zo'n groot land, maar
het landoppervlak is ruim vier
maal dat van Nederland, de
bevolking daarentegen is bijna
zes keer zo groot, waarmee ons
de titel van dichts bevolkte
natie ter wereld is ontnomen.
Misschien dat zo'n vergelijking
veelzeggen der was geweest dan
de toch al desolate beelden die
we nu zagen, want in wezen
zagen we niet veel anders dan
we donderdag zagen bij de
VPRO. over die Indianenstam
in Zuid-Amerika. waarbij het
essentiële verschil <als die In
dianen geen voedsel meer heb
ben. gaan ze het even plukken
of doodsteken om de hoek)
misschien niet helemaal duide
lijk werd.
Je krijgt geen miljoenen meer
bij elkaar als Je vooraf een ta
melijk ingetogen en geen aan
grijpende documentaire maakt
Ook niet, als Je dat program
ma op beide zenders tegelijk
uitzendt, waardoor een soort
kijkdwang wordt gecreëerd dip
mij strijdig lijkt met de ge
dachte aan opofferingsgezind
heid waaraan geappelleerd
wordt.
De steun van de kijkers moet
een vrijwillige steun blijven,
anders kan men beter belasting
gaan heffen. En daar volgt
weer uit dat ook het kijken
naar zo'n programma vrijwillig
moet geschieden, waarbij de
andere zendgemachtigde hoog
uit behulpzaam kan zijn door
gelijktijdig iets heel moois met
een hele lage kijkdichtheid uit
te zenden, bijvoorbed dat ge
sprek van Brugsma met Pom
pidou. Daar zullen weinig men
sen naar gekeken hebben, en
toch was het een interessant
gesprek.
NICO SCHEEPMAKER
overing wordt met de hulp van een
simpel Engels, dat door het grootste
deel van de show wordt toegepast,
ten volle tot stand gebracht.
Er komt een ontwapenende onschuld
over uit deze eenvoudige mengel-
vorm van Amerikaanse invloeden en
oosterse tradities van folklore en
Kabuki-theater. Nog wel het tref
fendst gesymboliseerd in de vijftien
maanden oude Mai. Ze kan nog
maar net lopen en als ze op het to
neel ronddrentelt volgens haar eigen
scenario kan daar geen Kid Brotner ziek
tegenop. 1?°**°).
DINSDAG 20 JUNI
7.00 Nieuws. 702. Het levende woord
S) klassieke, en moderne mu-
(gr. (7.30 Nieuws; 7.41-7.50
8.24 Overweging 8.30 Nieuws.
De" presenteert sich over een muzleï',g? "uo.ai™0 10.Ü
symbolische brug op een vierkant Nieuws. n.OO Voor de zieken. 11.30
podium voor haar ontdekkingstocht. Bejaardenprogramma, 11.45 Konink-
De collectieve dans- en stammum llJk bezoek aan Frankrijk. 1155 Me-
ue couecneve aans en zangnum- d3deling?n 1200 <S) gevarieerd pro-
mers vormen de hoofdmoot in hun gramma. (12.22 WIJ van het land:
reis, die gebaseerd is op een Chine- 12.26 Mededelingen t.b.v. land en
se fabel van een hnerlrlliKt dlr> naar I tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41-12.5Q
v,. Vl Doeaamsi'» aie naar Echo. 13.00-13.05 Raden maar 14.05
verlichting zoekt. Schoolradio. 14.30 (S) muzikaal mid-
Deze wonderlijke en bekoorlijke be-I dagmagazine. (15.30-15.32 Nieuws;
levenis, welke met veel oosterse ln-!1600- 00 Vraapsprckl 17.00 eurl-
naamse luchtpost. Afzender: TJark
nemendheid de problemen van het Petzoidt - Paramaribo. 17.10 (S) Het
Japan van dit moment bezingt islMetropole Orkest. 17.25 Voor de kin
dinsdag en woensdag nog in heti^ei"e.n- 17-30 Nieuws. 17.82 Echo. 18 00
licht programma. 18.19 Uitzending
HOT te zien, van 22 tot en met 26 Van de Christ. Historische Unie. 18.30
Juni in het Rotterdamse Trefcen- Nws. 18.41 Echo, 18.50 Voorbeschou-
trum en van 7 Juli tot en met 5wln(t over de KRO-programmas. 19.00
augustus in het Shatfy Theater ln Jg. k™enITVü
Amsterdam. klassieke grammof oonmuzlek. 21.00
'Visite (Die Gaste), hoorspe
P Riiirhnirnmn ,s> Klassieke orkestwerken (gr.)
r. Kuivenkamp 22.25 Overweging. 22.30 Nieuws. 22.38
Den Haag vandaag, 22.50 Echo. 23.15
licht programma met muziek. 23.55
(Nieuws 8 02 Onderweg. 9.00 Nieuws.
9.03 Plaatjes voor de pep 10.00
.00 Nieuws). 11.00 Nieuws. 1103 Een op
vallend vrolijke gevarieerde visite
(12.00 Nieuws). 13.00 Nieuws. 13 03
De Eddy Becker Show (14 00
Nieuws). 15.00 Nieuws. 15.03 Drie-
draal 16.00 Nieuws. 16.03-18.00 Mix
(17.00 Nieuws).
Nederland I
NOS: 18.45 (K) De Fabeltjeskrant
NOS: 18.55 (K) Journaal. VARA: 19 05
(K) Zo maar een Zomeravond. NOS:
20.00 (K) Journaal. VARA: 2020 (K)
Z.O. maar 'n Zomeravond (dl. 2). te
21 00 u. (K) Mc Cloud. TV-fllm 22 15
(K) Achter het Nieuws. NOS: 22.55
23.00 (K) Journaal.
Nederland II
Holland Festival in Leiden
LEIDEN In de Pieterskerk heeft
gisteravond de enige Leidse bijdrage
aan het Holland Festival plaatsge
vonden, welke bestond uit een uit
voering van Bachs Hohe Messe. Een
dergelijke manifestatie dient, zo
meent 't Holland Festival-bestuur, te
worden gegeven in een historische
omgeving, zodat wij met verlangen
uitzien naar het moment dat de res
tauratie van de Hooglandse Kerk
zal zijn voltooid.
Ook nu werd dit meesterwerk van
Bach ten gehore gebracht door het
Toonkustkoor, maar nu onder leiding
van de nieuwe dirigent Gerard Ak
kerhuis, die uit de Hofstad het Re
sidentie-Orkest had meegenomen.
Akkerhuis heeft in vele opzichten
met de Aribo-traditie gebroken. Zijn
visie was sterk „historiserend". Dat
kwam tot uiting in vlotte, puntige
tempi, stuwende ritmen a la Harnon-
court, en een bijna lichtvoetige bena
dering van de polyfone structuren.
Met dynamiek en accenten was hU
aanvankelijk erg voorzichtig, wat een
zekere vlakheid als resultaat had,
maar gaandeweg kreeg het geheel
meer levendigheid.
Het koor bleek door Akkerhuis uit
zijn winterslaap te zijn gewekt. Alle
inzetten waren uitstekend, behalve
die van het Gratias en Dona nobis,
waarbij bovendien het één een pa
rodie is van het andere. De klankver
houdingen waren ook goed, slechts de
tenoren waren wat zwak ln aamtal,
maar zij begingen niet de fout zich
te overschreeuwen. Dit laatste was
helaas een enkele keer wel het geval
met de bassen.
Van het solistenkwartet was bas
Henk Smit de minst goede; vooral
het Et in spiritum scheen hem
moeite te kosten. Sopraan Rina Cor-
nelissens was af en toe wat onzeker
van intonatie, maar haar grote klas
se bewees zij o.a. in het Donine Deus.
De alt- en tenorpartijen werden zeer
fraai vertolkt door Elisabeth Cooy-
mans en Dieter Ellenbeck. De eerste
bracht een ontroerende Agnus Dei.
de tweede een prachtige Benedictus,
waarbij hier gekozen was voor de
versie met fluit en continuo, in
plaats van de gebruikelijke viool.
Vian de instrumentale solisten ver
dienen hoboïst Frank Minderaa. fa-
go ttist Ton Kerstens en fluitist Koos
Verheul een woord van lof. Violist
Jaring Walta had een wat nerveus
vibrato, Vincente Zarbo speelde zeer
bevredigend de corna da caccia-
partij. en de trompettisten vond ik
uitgesproken slecht. Het continuo
was in goede handen bij Wim van
Beek (orgel), Piet Veenstra (cello)
en Jan van der Meer (klavecimbel).
Het publiek gaf openlijk blijk van
zijn voldoening, door alle medewer
kenden een welgemeend applaus te
geven. Intussen zien we met belang
stelling uit naar een volledig histori
sche uitvoering van dit werk. welke
wanneer Akkerhuis op de door
hem Ingeslagen weg voortgaat er
zeker zal komen.
R. G. HARMS
Nieuws.
NOS: 18.55 (K) Journaal.
19.05 (K) Follyfoot. TV-serle voor de
jeugd 19.30 (K) Dier en vriend. TV-
serie. NOS: 20 00 (K) Journaal. NCRVl
Die Gaste), hoorspel. 21.45 20.21 (K) Olymplcomedladeamuse
mentsprogramma, Noorse bijdrage a.
het Festival ln Montreux. 21.05 (K)
Spel zonder grenzen. 22.20 (K) Ander
Nieuws. NOS: 22 45 (K) Journaal 22.45
22.50 Den Haag Vandaag.
7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnastiek
7.20 Dag met een gaatje (gr) (8.00
Nieuws; 8.11 Radiojournaal). 8.50
Morgenwijding. 9.00 Nieuwe grammo
foonplaten met toelichting. <9.35-9.40
Waterstanden). 10.00 (S) Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr)
(11.00-11 02 Nieuws). 11.30 program
ma voor de vrouw. (11.55 Beursbe
richten). 12.30 Uitzending voor de
landbouw. 12.40 radloverkeersmagazi-
ne. 13.00 Uitzending voor de land
bouw. 12.40 radioverkeersmgazlne.
13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal.
13.30 op het vlak van muziek en
maatschappij. 14 00 lichte muziek en
Informatie. 15.00 (S) reportages en
commentaren uit alle delen van het
land en veel muziek en o.m. Konln-
lljk bezoek aan Frankrijk. (16.00-
16.02 Nieuws). 17.00 Mobiel, een be
weeglijk programma voor beweeglijke
mensen, waarin om: 17.55 Mededelin
gen. 18.00 Nieuws, 18.11 Radio Jour
naal. 19.00 (S) The Skymasters. 19.25
Paris vous parle 19.30 gevarieerd
orogramma. (20.00 Nieuws).. 22 00 be
schouwingen over aktuele zaken
22 00 (S) licht programma met ak-
tuallteiten. (22.55 Mededelingen;
23.00 Nieuws; 23.10 Radiojournaal)
23.55 Nieuws.
V. III 240 m en FM-kanalen. 7.00
IA.
7.00 Nieuws. 7.02 Dag dinsdag. 8.00
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Bedankt voor LJsselstein A. J. Tim
mer te Woudenberg, voor Drieber
gen dr. W. Bloemendaal te Apeldoorn,
voor Zevenhuizen Groningen)W.
Kruidenier te Surhuizen, voor Oude
water A. Gooijer te Delft. Beroep
baar: J. J. F. van Melle, Bilderdam
33 te Lelmuiden.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Hoogeveen, Terneu-
zen en Waardenburg; A. Bak, kan
didaat te Moerkapelle, te Bors-
sele. Goudswaard, Krimpen aan
den IJssel. Nieuwdorp, Rllland-bath
Scherpenlsse, St. Annaland en Rot
terdam: H. Hofman, kandidaat te
Klaaswaal.
Baptistengemecnten
Beroepen te Muntendam: W. Hes
sels te Lemmer, te Enschede: J. van
Dam te Sneek.