Geen vlucht uit het ambt" lèxoro shirts Hollandia 't is sterk... W. v.d. Zwaan van kerk naar techniek Lei den vroe- JRDAQ 20 MEI 1972 LEIDEN \c\eer'viVSoepel... dus altijd korrekt In Leiden heb ik het erg naar mijn zin gehad Het is Hollandia ondergoed: sterker, dus voordeliger. Puur katoen. Zit prettig. Fris wit. Blijft in model. Makkelijk te wassen ook. Ondergoed van Hollandia. Daar zit u goed mee. ondergoed sterkerdus voordeliger IDEN ,,De kerk is er niet voor om de mensen te drillen of om de mensen regeltjes 1 het hoofd te leren opzeggen; de kerk is er om de mensen te leren leven in de eigen met de eigen opdrachten en de eigen vragen. En dat die opdrachten en vragen an- s luiden dan een eeuw geleden, behoeft geen nadere uitleg". 5f deze uitspraak komt dr. W. van der Zwaan een man, die t oecumenisch denkt en er voor zichzelf van overtuigd is, dat traditionele kerkdienst op zijn laatste henen loopt als wij hem in zijn fint aan de Jacob van Campenlaan (hoog hoven leidse stedelijke leven) een openhartig gesprek hehhen over ran kerkelijke zakenDr. Van der Zwaan, die kerkelijk Leiden ijuni de rug toekeert en kort daarop een nieuwe functie zal warden: hoofd van het studentendekenaat der Technische Hoge- jol in Delft, is sinds januari 1967 gereformeerd predikant in rus l&n. Na bijna twintig jaar het begon in 1953 in Emmercompas- - het predikambt te hebben gediendgaat hij zich nu inzetten het Delfts studentendekenaat. Zelf ziet hij dit niet als een 'iht uit het ambt", waarover in dit gesprek straks meer. onze eerste vraag: kunt u eren waarom er nog een iing bestaat tussen de her- ufo en gereformeerde modali- belandden unj direct reeds de kerkelijk problematiek. Van der Zwaan, keurig zijn oorden formulerend, had na nadenken direct zijn antwoord t4(lEi- spelen in die scheiding, Imeer dan 100 Jaar duurt, ver- i'selijk veel motieven mee, die meer uit elkaar te halen en ook neer te verantwoorden zijn. Ook is het moeilijke, dat wanneer mensen hetzelfde zeggen, zij -ietzelfde bedoelen. Het kan ook 00 :som. dat ze hetzelfde bedoelen anders zeggen. Voor mij is de niet meer te verantwoor- ^maar ja, hoe overbrug je een og uitgegraven kloof? Misschien M iet op plaatselijk vlak kunnen aen met een soort federatief agaan en alles samen doen. tg oecumene het niet zo, dat we te veel oordelen (of wellicht gewoon- hebben, waarvoor sommigen ifc tot oecumene kunnen ko- Sam Platteel ik meen, dat wij elkaar voor l gehouden hebben met allerlei «turen en er dan bij dachten, de carricatuur met de werke- tld overeenstemde. De hervorm- erk is in feite een heel andere (lie, laat ik zeggen van voor de j. En in de gereformeerde kerk oveel dingen anders gaan lig- dat iemand, die na - de oorlog igreerd is en nog eens een kijk- >mt nemen, de kerk, waarvan oen lid was, niet meer terug- En als' Je „tegen ligt" Is het kunst om allerlei vooroordelen nteren. uw if moet er gebeuren om tot andere, misschien betere, verdeling in het pastoraat te tn? 8» ben van mening, dat het pasto ri teveel wordt opgehangen aan de sant en dat men veelal nog van «I is dat een pastor goed Is, aP ter hij al zijn adressen afrent. q geneigd voorzichtig te pone- at een predikant een soort ma- moet zijn, die moet zorgen, gemeente door het ambt (dus iderlingen en de diaken niet en door op bepaalde deskundige leden van de kerk KLOKKEN "ft Friese staart en Stoeltjes, anse- en Sallanders. Echte lniftieke Franse en Comtoise klokken, enz. specialist met vak-service, v. d.Water ;erdlmlemmerstr. 181 - Leiden aan te trekken, moet worden toege rust tot dienstbetoon. Hij moet de gemeente leren, dat zij krijgt om. te géven. Zorg op twee fronten Wanneer u uiv Leidse periode overziet, wat heeft u dan het meest zorg gegeven? Eigenlijk heb ik zorg op twee fron ten. Op het kerkelijk front ben ik, ondanks alles wat er inzake de oecu mene gebeurt en dat is niet weinig, bang, dat men Jezus woord niet toe passelijk vindt voor kerkelijke struc turen: Wie zijn leven zal willen be houden, die moet het verliezen. We kunnen niet zonder structuren, na tuurlijk niet, maar de structuren krijgen teveel nadruk. Dat houdt in dat men naar mijn smaak te weinig evangelisch creatief durft denken en doen en het experiment schuwt. Mijn tweede zorg betreft de gees telijke gezondheidszorg in Leiden e.o. Ik heb gezien, dat er ondanks alles, veel nood is; ik heb ontdekt dat er veel hulpverlenende institu ten zijn. De meeste zorg heb ik over het feit, dat zoveel langs elkaar ge leefd en gewerkt wordt, dat er zo'n grote onoverzichtelijkheid bestaat in zake de hulpverlening en een goede bundeling van de hulpverlening zo gering is, dat van een op de nood slaande hulpverlening dikwijls geen sprake is. Op die twee fronten ben ik bezig geweest en ik zou het plezierig vin den wanneer mede door mijn toe doen toch iets bereikt wordt dcor creatief en inclusief denken en han delen. Intercommunie Wat houdt sommigen bezig om niet tot een gezamenlijke avond maalsviering te komen? Dat weet ik niet en dat is voor mij in de Leidse situatie ook niet in voelbaar. De opvattingen over en het vieren van het Avondmaal is voor wat de hervormde Vredeskërk en de gereformeerde Zuiderkerk betreft, ik zou zeggen gelijk. Ik weet. dat er groepen zijn in onze beide kerkge meenschappen. die menen, dat het gezamenlijk Avondmaal vieren het einde van de (lange) weg is: ik dacht, dat je elkaar pas echt leert kennen aan het Avondmaal en dat je daarmee dus moet beginnen. Wan- neer je samen het sacrament ge bruikt, begrijp je beter, dat de Heer dat sacrament heeft ingesteld voor allen die geloven. Maar gelukkig is intercommunie tussen onze kerken niet zo'n probleem meer. MODEHUIS TEXTILANA Kennedylaan 5, Z.W., Beatrixstraat 4 N., Leiden VAN LEEUWEN Textiel Herenstraat 83 - Leiden Vrijzinnig Kunt u begrijpen waarom er nog gesproken wordt over vrij zinnigen, of is deze term achter haald? Sommige woorden en begrippen doen het altijd goed en hebben een lang leven, omdat men ze zó bekend veronderstelt, dat niemand meer weet wat ze inhouden en bedoelen. Wat en wie is nu vrijzinnig? Als Je de moed hebt het anders te zeggen dan het altijd gezegd is, loop je de kans voor vrijzinnig uitgemaakt te wor den. Zelfs de Vrije Universiteit wordt van vrijzinnigheid beticht. Wat be tekent een naam? Wat belangrijk is. is niet een angstvallig vasthouden aan de oude traditie, maar de band aan de levende Heer. Wat belang rijk is, is niet het voor heilig hou den van kerkelijke uitspraken, ooit in het verleden eens gedaan, maar het vertalen van het Evangelie voor en in onze tijd. Dat is ontiegelijk moeilijk, maar tegelijk ontroerend boeiend en eigen lijk het enige wat de moeite waard is. Op de onlangs gehouden clas- sicale vergadering van hervorm den en gereformeerden sprak u van "een min of meer historische dag". Wat bedoelt u daarmee? Vindt u dan dat dat niet waar is? Daar was men maar niet bezig op plaatselijk vlak, daar waren maar niet een paar mensen aan het woord, die elkaar kennen, maar daar waren kerken uit de regio bezig samen na te gaan wat het betekent „kerk te zijn". En ik vond het eerlijk gezegd een geweldige „ontdekking", dat je niet kon ontdekken of er nu een her vormde of een gereformeerde aan het woord was. Natuurlijke ontbra ken sommige „vleugels"; ondanks dat was het toch weer een stap dich ter tot elkaar. Kerk in deze tijd Hoe denkt u over de kerk in deze tijd? Moeiliik daar iets over te zeggen als we blijven vasthouden aan de oude vormen; als men niet eens iets wil proberen. Moeilijk, als men vindt, dat er in de kerk geen plaats is voor het experiment; als je Je in de kerk nooit mag vergissen, fouten mag maken t.a.v. de structuur. Toch meen ik. dat de kerk een boodschap heeft voor de samenleving en moet Droberen zout te büjven voor de we reld. Maar dat vraagt veel geloof, moed. doorzettingsvermogen en creativiteit. Als je het mij vraagt, loopt een traditionele kerkdienst op zijn laatste benen. Als het blijft bij een monoloog verhaal, komt er na onze generatie niemand meer naar luisteren. Maar ja. wat moet daar voor in de plaats komen? Naar Delft Wat heeft u bewogen het ambt neer te leggen en ivat houdt uw nieuwe iverkkring in Delft in? Dat is een zeer persoonlijke zaak maar heeft toch wel te maken met heel mijn instelling en opstelling in de kerk en daarbuiten. Zoals bekend In de kring, waarbinnen ik mij be geef, wil ik mij inzetten op zo niet alle. dan toch zoveel mogelijk fron ten om de mens gelegenheid te ge ven en mogelijkheden aan te bieden ommens te zijn. Dat is de be doeling van het evangelie, dat is ook de drijfveer van al mijn handelen. Daarvoor moet gedacht, georgani seerd worden, daarvoor moet een stuk hulpverlening aangeboden wor den. allemaal met het oog op de mo gelijkheid voor de mensen om wer kelijk mens te kunnen zijn en met het oog daarop, de samenleving leef baar te houden. En nu wordt mij in Dr. W. van der Zwaan: "Schei ding tussen hervormd en gerefor meerd niet meer te verantwoor den". (Foto Holvast) Delft een aanbod gedaan om in deze functie mijn werk af te ronden. Het ambt "De vlucht uit het ambt". Is dit ook bij u van toepassingof bestaat er in het geheel geen vlucht? Ik weet niet of er nu zoveel „vluch ten" worden uitgevoerd in de pro testantse wereld. Mijn gaan naar Delft, beleef ik niet als zodanig. Waarom en waarvoor zou ik vluch ten? Voor de gemeente? Voor de oecumene? Voor de collega's? Voor de theologie? Ik meen het, wanneer 1 ik zeg, dat ik het in wijk 1 en ker- j kelljk en oecumenisch Leiden erg j naar mijn zin heb gehad. Moet nu elke verandering een vlucht genoemd worden? Of zitten j we toch nog (misschien onbewust) j vast aan een over-accentuering van het ambt, alsof dat het hoogste is en nooit mag worden losgelaten. De kerk heeft mij het ambt gegeven, ik vraag aan diezelfde kerk om mij uit dat ambt te ontheffen om mij te ge ven aan een andere taak in en voor de samenleving, ook al is die samen leving in Delft dan een beperkte. Wat wenst u de Leidse christe lijke gemeente toe? Eigenlijk niet meer en niets min der dan wat Paulus vraagt aan de kerk van Philippi: Laat die gezind heid bij u zijn, die ook in Christus Jezus was. Werk gaat door Wat waren uw teleurstellingen? Eigenlijk niet zoveel; ik zou daar lang over moeten nadenken. Nu Ja alles gaat niet zo hard als ik soms wel zou willen, maar mag ik dat wel verwachten en moet je dat teleur stelling noemen? Het enige is, dat de tijd hard gaat en kort is en dat er nog zoveel gedaan moet worden. Maar: de tijd wordt niet begrensd door mijn leven en het werk houdt niet op bij mijn vertrek En tenslotte: wat heeft u in uw werk bevredigd en wat had u graag afgemaakt? Wat het eerste deel van de vraag betreft: eigenlijk alles. Juist omdat ik het pastoraat wijd zie en mij de gelegenheid is geboden ook buiten de grenzen van de (eigen) kerk bezig te zijn. Het tweede deel van de vraag is niet zo belangrijk: ten eer ste omdat het niet zo zeer gaat om wat ik wil afmaken, ten tweede, om dat ik weliswaar in Delft ga werken, maar in Leiden blijf wonen en zo ook nog wel iets kan helpen verwerke lijken. Tot zover Dr. Van der Zwaan, die door zijn ambtsaanvaarding in Delft, gelukkig voor Leiden nog niet verlo ren gaat. Hij heeft bij de classis Lei den der Geref. Kerken een preekcon- sent aangevraagd, waardoor het mo gelijk blijft, dat hij nog regelmatig op zondag in de dienst des woords zal voorgaan. Klaverjassen de panty voor de maten 46-48 50 (in de gouden verpakking) LEIDEN - De klaverjasvereniging P. C. en L. sloot het seizoen af met de prijsuitreiking. j De wisselbeker ging voor een Jaar i naar J. Seriier met 74591 punten, gevolgd door J. Stokhuizen (74.929). Als derde tot en met vijfde klasseer den zich respectievelijk T. Meijer 74.411), J. Taffijn (74532) en G. de Jong (74.312). De wisselbeker voor de totale competitie kwam in han den van J. Houps. dankzij zijn 137.344 punten, terwijl de extra prijs voor de meeste onderdoors werd veroverd door J. Seriier door een totaal van 52. - Met uitzondering van het geboomte maar daar "ien weer wat aan doen, zie foto en de klederdracht van de het eerste gezicht niet zo heel veel Weliswaar veranderde een van bestemmingmaar de ge- vrijwel nog in tact gebleven, verandering geeft wel het van het huidige Studio/Lido- te zien. jaar geleden was in "Du Nord" onderge bracht, dat indertijd het veld moest ruimen voor Drukkerij "Futura". Deze drukkerij had er geen lang leven. Er kwam weer een horecabedrijf in t.w. café-restaurant l' Union, waaraan verbonden een grote muziek- en to neelzaal, Als jong verslaggever heb ben wij daar voor het Leidsch Dag blad menige avond doorgebracht. Het op de linkerfoto aangrenzende Hotel Rijnland, waar thans de kanto ren van "De Nieuwe Leidsche Cou rant" zijn gevestigd, heeft ook inmid dels opgehouden te bestaan. Drogiste rij "De Gaper" heeft zich al die jaren op dezelfde plaats weten te handha ven, al zorgde de firma Reijst en Krak dan voor een onderpui, die meer bij een moderne bebouwing past. Dui delijk zichtbaar in het verlengde van de NLC is ook nog het pand van de huidige apotheek Reyst op de hoek van de Narmstraat. Op het huidige parkeerterrein werd in het verleden vele tientallen jaren de vrijdagse koeienmarkt gehouden, die zich later nog vele jaren op de Beestenmarkt wist te handhaven. Met de komst van de Groenoordhal ver dween ook dit vrijdagse tafereeltje uit de binnenstad. Een "duik" in de geschiedenis leert ons, dat de Steenstraat eertijds be hoorde tot de oude Rijnsburgerweg. Toen deze weg in het begin van de zeventiende eeuw werd bestraat, werd daaraan de naam Steenstraat gege ven. Aan het einde van de straat werd in 1631 naar een ontwerp van de stadsarchitect. Jan Jacobsz van Ban- chem, de Rijnsburgse poort gebouwd, die het daar tot 1867 heeft uitgehou den. In deze poort vergaderden sinds 1664 de Rederijkers, die hun onder komen in later jaren afstonden aan kunstschilders "om te tekenen naar hei levend model". Geruime tijd dien de de poort ook tot atelier van de thans nog bestaande Tekenacademie "Ars Aemula Naturae", nu gevestigd aan de Pieterskerkgracht. Voor kunstschilders heeft men in deze omgeving steeds reeds een zwak gehad. Zo deed in 1926 in verband met de in dat jaar gehouden Jan Steenfeesten een raadslid een voor stel om de Steenstraat in het vervolg Jan Steenstraat te noemen. Het voor stel kon geen meerderheid behalen. Van meer recente datum is de sugges tie om het standbeeld van Rembrandt naar het parkeerterrein te verplaat sen en aan dat terrein de naam Rem brandt splein te geven. En nu maar af wachten of de raad dpze suggestie denkt over te nemen. SAM PLATTEEL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 3