Cannes: vredig en saai Willard: gesol met beestjes Stevige vechtfilm Ho Ho HOHO HOHO OUD IN 'ACTUEEL' JASJE „Angela" waarschijnlijk begin 73 in bioscopen Sleetse plekken duidelijk zichtbaar Irritante sexfilm "La Califfa' VRIJDAG 19 MEI 1972 CANNES Zo geleidelijk aan begint het gezicht van dit 25ste filmfestival steeds duidelijker trekken te krij gen en hetb lijkt 'n tamelijk vermoeid en geblaseerd ge zicht. Eigenlijk hetzelfde als van de festivalbezoekers, die zich iedere dag opnieuw voor de opgave zien ge plaatst om de beste keuze te doen uit het aanbod van een kleine honderd films en 's nachts na de laatste voorstel ling altijd weer het teleurgestelde gevoel hebben dat ze niet de best mogelijke keus hebben gemaakt. Een aantal Jaren geleden werd het bestaansrecht van Cannes zeer aangevochten met als culminatiepunt het hal verwege opbreken van het fes tival in het jaar van de contes tatie 1968. Dat is de reden ge weest waarom de directeur van het festival, Robert Favre le Bret, zijn aangekondigde af treden met enige jaren heeft uitgesteld om het voorbestaan van "zijn" festival volgens de vertrouwde formule veilig te stellen. Door Ab van Ieperen Met een alternatieve, gelijk tijdige manifestatie zonder commerciële of politieke belan gengroepen achter de scher men, La Quinzaine des Rea- lisateurs, worden de ontevrede ne gesust en van het feitelijke festival afgevoerd. Iedereen was er weer tevre den en Favre le Bret trekt zich dit jaar terug. Hij wordt dit keer al vóór het grootste ge deelte vervangen door Maurice Bessy, ooit hoofdredacteur van het filmsterrenblad Cinemon- de, die nu al verantwoorde lijkheid draagt voor het pro gramma. Daarbij heeft hij zich helemaal aan de formule gehouden, de sleetse plekken erin nu dui delijk zichtbaar zijn geworden. Oude komiek Het huldigen van een oude komiek: vorig jaar Chaplin, dit jaar Groucho Marx. De pro grammatic van een pop-docu mentaire, destijds gestart met Woodstock, dit Jaar voortgezet met een registratie van The Concert for Bangla Desh, waar filmisch niets aan te beleven viel en muzikaal ook niet veel (en met minder dan een mi nuut opnamen uit Bangla Desh zelf) en een documentair por tret van Johnny Halliday, hier in Frankrijk nog altijd een idool blijkens een zaal vol hys terische meisjes. Dat alles geeft het program ma iets verrassingsloos, bijna tweedehans. De Italiaan Elio Petri maakte met La classe operaia va in paradiso een bij zonder intelligente film over het dilemma van de revolu tionaire arbeiders, die toch al tijd beducht moeten blijven om het onderhoud van vrouw en kinderen (en dus om hun baantje) en daarom vaak al genoegen nemen met een piep kleine overwinning terwijl de studenten met het theorie boekje in de hand vaak alleen agiteren om de rotte plekken in de maatschappij zichtbaar te maken. Maar het komt nauwelijks als een verrassing dat Petri een knappe, geëngageerde film heeft gemaakt, want hij laat er in Cannes om de twee jaar een zien, steeds met Gian Maria Volonte in de hoofdrol. Voor het normale bioscoopprogram ma is daar geen enkel bezwaar tegen. Binnen dit festivalpro gramma is het één van de be tere films, maar het geheel doet toch denken aan herhalings oefeningen. Filmtalent Terwijl er ook andere, wel licht minder goed in de markt liggende Italianen zijn die be langwekkende films maken. Of is dat eigenlijk wel zo? Ook op de tarijke randmanifestaties was er vooralsnog weinig te bespeuren van nieuw filmta lent, uit welk land dan ook. De interessante films kwamen van regisseurs die al eerder inte ressante films hadden gemaakt, de debutanten paarden vrijwel stuk voor stuk een minimale inhoud aan een onverwerkt pretentieuze vormgeving. Een Nederlander die hier in Cannes zijn comeback maakt, is Paul Kijzer, onze musical- en filmproducent die na zijn faillissement enkele jaren ge leden de wijk heeft genomen naar Spanje. Hij is nu niet al leen op de filmmarkt met de bui tenlandse rechten van een paar Spaanse griezelfilms, maar ook met de wereldrechten van een reeks voor het merendeel zwij gende films met één van de al lereerste sterren: Mary Pick- ford. Miss Pickford hoeft zelf geen aandeel van de eventuele opbrengst te hebben, die do neert ze aan charitatieve in stanties. Afwachten maar of iemand die films nog zal wil len zien. Titel: La Califfa. Regie: Al berto Bevilacqua. Voornaamste rollen: Romy Schneider en Ugo Tognazzi. Theater: Studio. Al jaren doet Romy Schnei der verwoede pogingen om nu eindelijk eens „volwassen" te worden, en van haar eeuwige Sissy-image af te komen. La Califfa is duidelijk; weer een po ging in die richting. Een mis lukte poging. Weliswaar doet Romy aller lei dingen, waarvan Sissy ver moedelijk zelfs in nachtmerries nooit gedroomd zou hebben zij verschijnt bloot voor de camera, gaat met mannen naar bed, en is leidster van opstandelingen in een Italiaanse fabriek maar met echte volwassenheid heeft dat nog niet veel te maken. La Califfa is in wezen niets an ders dan het verhaal van een ar beidersmeisje, dat de rijke en goe de prins ontmoet, vertaald in wat modernere termen. In een fabriek zijn stakingen aan de gang doordat een fabriek van hetzelfde concern afgestoten dreigt te worden. La Califfa is één van de meest fanatieke leidsters van de sta king. Haar motieven zijn voorna melijk persoonlijke: haar man is bij vorige rellen gevallen als "slachtoffer van de bezittende klasse,'. Over dieper gaande ar gumenten spreekt de film nauwe lijks. Hoe het ook zij: zij steekt haar haat jegens de leiding van het be drijf niet onder stoelen of ban ken. en treedt openlijk in conflict met de hoogste baas. Uit de oor spronkelijke haat groeit langzaam maar zeker een liefdesverhouding, doordat "de baas" dan misschien een uitbuiter is, maar wel één die eerlijk en moedig is. La Califfa opent hem de ogen, en hij kon digt revolutionaire maatregelen aan om de bedreigde arbeiders te steunen. Daardoor raakt hij zowel met zijn aandeelhouders, als met de arbeiders, die zijn nobele bedoe lingen niet begrijpen, in con flict. Aan het einde van de film wordt hij dan ook neergeschoten. Het enige dat deze film te zeg gen heeft is: ware liefde bloeit ook onder moeilijke omstandigheden. Een mooie moraal. Dat regisseur Bevilacqua echter de tegenstelling kapitalisme-armoede misbruikt om deze moraal aan "op te han gen", vind ik bedenkelijk. Als er nu persé een melodrama gemaakt moet worden, dan niet in een kwa- si-actueel jasje gestoken, een jas- 'je dat verder geen enkele functie heeft. Overigens, Romy Schneider is nog niet eens zo'n slechte actrice. Als ze echter ooit van haar Sis- sy-verleden af wil komen, zal ze het in andere films moeten zoe ken. BERT VAN DOMMELEN. NACHTFILMS Titel: The cincinnatti kid. Regie: Norman Jewison. Voornaamste rol len: Steve McQueen. Edward G. Robinson, Karl Malden. Theater: Camera. The Cincinnatti Kid is niet zo maar een western. Dat blijkt ook wel uit het feit, dat de film al weer zijn derde Leidse nachtweek ingaat. Behalve veel stevige man nelijkheid, waarvoor Steve Mc Queen c.s. borg staan, biedt de film ook vrij veel humor. Eén van yan der Heijde begonnen met opnamen AMSTERDAM Regisseur Nicolai van der Heyde is deze week in St Nicolaasga in Fries land begonnen met opnamen voor de film Angela, die zich helemaal in deze provincie zal afspelen. De opnamen zullen ze ker tien weken in beslag ne men. De premiere is vermoede lijk begin volgend Jaar. Angela is een Belgische-Neder- landse co-produktie, die onder meer door het ministerie van CRM wordt gesubsidieerd. De totale kosten van de film wor den geraamd op ruim een mil joen gulden. De rollen zijn ver deeld over Belgische en Neder landse acteurs, met uitzonde ring van de titelrol, die wordt vervuld door de 22-jarige Ame rikaanse Barbra Hershey, die echter dinsadg bekendmaakte, voortaan Barbra Seagull ge noemd te worden. Seagull be tekent zeemeeuw en dat is het dier uit Barbra's film „L&st Sum mer". waardoor zij zeer emotio neel werd bewogen: tijdens een opname voor die film, enkele laren geleden, was zij getuige van een ongeluk dat het dier tje overkwam, waarbij het zijn nek brak. De derde film van de in Fries land geboren regisseur NiNco- lai van der Heyde gaat over 'n naar Amerika geëmigreerde Fries, die zijn dochter (Angela) zijn geboorteland wil tonen. In het sinds 1926 sterk veranderde Friesland treft de vader een leefklimaat aan, dat zeker niet dat van zijn dochter is. Angela komt in contact met een Jon geman, met wie zij door heel Friesland zwerft. Van der Hey de vertelde dinsdag in Sint Ni colaasga, dat deze film analoog aan het gezegde driemaal is scheepsrecht zijn beste zal wor den. De medewerking van de Friese bevolking en autoriteiten noemde hij fantastisch. Voor "Angela" heeft het produktie- team Henk Bos en André Tho mas zich verzekerd van 't came rawerk van de Zweed Jörgen Persson, die eveneens camera man was bij enkele films van de Zweedse regisseur Wilder- berg. De opnamen voor .Angela' worden in het Engels en het Nederlands gemaakt en later in België en Nederland van onder titeling voorzien en chroniseerd. Romy lü Califfa Schneider, eerst in opstand te gen, later verliefd op Ugo Tog nazzi. de producten waarmee regisseer Norman Jewison naam maakte. Wist U trouwens dat oorspronke lijk Sam Peckingpah de film zou regisseren? Hij werd gewipt om dat hij te lastig was naar de me ning van de producenten. Titel: Wanted. Voornaamste rol: Montgomery Wood. Theater: Rex. Ook aan de Haarlemmerstraat op vrijdag- en zaterdagnacht har de jongens aan het werk. Hier sitrijk3 Montgomery Wood de eerste viool. Hij speelt er overigens geen liefelijk melodietje op. Ulllllllllllllllllllllllllllllllllll AGENDA VOOR CINEFIELEN MIIÜIIIIUUIM Amerika Land van God (Vansi) Ciné D. PI. Middenlaan A'dam. A clockwork orange (Kubrick), Nöggerath, Reg. Breestraat A'dam Vreeburg, Vredenburg Utrecht en Thalia, Kruiskade R'dam. La Collectioneuse, (Rohmer) Stu dio K. Roe tersstraat A'dam, Nacht voorstelling. Decamerone (Pasolini) Arena, Kruiskade R'dam; Passage Den Haag. Edipo Re (Pasolini), studio K. Roetersstraat A'dam. Rench Connection (Friedkin) Flora, Amstetstraat A'dam; Corso Kruiskade R'dam; Studio 2000 het Congresgebouw Den Haag. Le genou de Claire (Rohmer) De Uitkijk, Sloterkade A'dam. If (Anderson) Camera, Oude gracht Utrecht. Klute (Pakula), Roxy, Kalverstr. A'dam. Last Picture Show (Bogdanovich) Leidsepleintheater A'dam. Little big man (Penn), nachtv. 't Venster Gouvernestraat R'dam. Met jouw tanden in mijn nek (Polanski)nachtv. City, Leidse plein A'dam. Mash (Altman)'t Venster, Gou vernestraat R'dam; Camera Oude gracht Utrecht, Kriterion Westein de Den Haag. Rendez-vous a Bray (Delvaux) Studio, Oudegracht Utrecht. Rosemary's Baby (Polanski)Ca mera, Prinsestraat Den Haag. Strawdogs (Peckingpah)Bijou, Spui Den Haag. rSunday, bloody sunday (Sohlesin- ger)Metropole, Carnegieplein Den Haag. Le souffle au coeur (Malle)De Utkijk, Congresgebouw Den Haag. Ten day's wonder (Chabrol)Al- hambra. Weteringschans A'dam. Trash (Morrisey): Calypso Mar- nixstraat A'dam. Vive la muerte (Arabal)Krite rion, Roetersstraat A'dam. Verlos ons niet van het kwaad: Kriterion, Stationsplein R'dam. ibe;;< iw_Li2ii[iiiiiiüii!!i:i:iöiiiiiii'iiiiiiinTiiiii'nnti!i ihi,)(in,iiünH!!iiiiiHiiniii:ii:i<i nu KINDERMATINEE Titel: „Wat ouders niet voor voor mogelijk houden" (Schulmad- chfcn Report). Regie: Ernst Hof- bauer. Theater: Rex. Het irritante van Duitsers is dat zij over een onderwerp als sex nau welijks iets kunnen of willen ver filmen zonder breed te schermen met statistieken, psychiaters, psy chologen en andere deskundigen Oswald Kolle was wat dat betreft wel een heel fraai voorbeeld. Het gevolg van die werkwijze is dat er meestal een film ontstaat die het best kan worden omschreven als pseudo documentaire. „Wat ouders niet voor mogelijk houden" (sex bij schoolmeisjes) is weer zo'n produkt van half-zacht werk, met een knipoog in de richting van de kassa: een serie pikante avonturen, bijeengepraat door een jeugdpsy- chiater van een naar mijn gevoel hoogst bedenkelijk allooi. Het be gint zo: een stel hbs-meisjes gaat per bus naar een bezienswaardige fabriek. Een der meisjes piept er tussenuit en keert voortijdig terug naar de bus om een robbertje te stoeien met de chauffeur. Zij wordt in een zeer onfortuinlijke houding aangetroffen door een lerares die ongerust naar haar op zoek was gegaan. Moet zij nu van school af, Ja of nee. Ja zegt aanvankelijk de oud'ercommissie, nee zegt de jeugd- psychiaber die vervolgens met een arsenaal sexuele staaltjes van jonge meisjes komt aanzetten. Er is één scène bij die hoogst verma kelijk is, de rest biedt niet veel nieuws. Tussen al die fragmenten door pleegt een reporter nog een stel straatinterviewers van eenigen*- dat je inderdaad niet voor moge- ADVERTENTIE lijk houdt. RUUD PAAUW BLIJVERTJE; Titel: Batman. Theater: Came- De van de televisie bekende vo gelman Batman deze week in Ca mera. Een verhaal vol avontuur in moderne stijl. De kinderen hebben van de tv-serie indertijd gesmuld, de film is van hetzelfde laken een pak. dus altijd goed voor een fijne middag. Titel: De bedrieger bedrogen. Re gie: Gerard Oury. Voornaamste rollen: Louis de Funès en Yves Montand. Theater: Trianon. Ondanks alle inspanning van de roemruchte Franse clown De Fu nès en regisseur Oury bereikt de ze film toch niet het peil van bij voorbeeld: "De eend en de cadil- lae" of "Samen uit, samen thuis" Daarvoor is de bezetting van de rollen naast De Funès niet sterk ge noeg. Yves Montand steekt dan letterlijk ver boven Louis uit, fi guurlijk komt hij nog niet tot de schouders van de kleine bekken trekker. C J qj Titel: „A town called bastard". Titel: Willard. Regie: Daniel Mann. Voornaamste rollen: Bru ce Davidson, Ernest Brogninc. Theater: Luxor. Gelijktijdig met de landelijke première van Willard verscheen destijds bij Bruna Stephen Gilberts Willard in een Nederlandse verta ling. Wie zoals ik de moeite nam het boek te lezen voor de film,"zal van een koude kermis thuis komen. Gilberts thriller over de jongeman Willard die van ratten zijn bond genoten maakt in zijn gevecht om üch te midden van een vijandige omgeving te handhaven, bezit nou juist dat wat Daniel Mann in de film niet weet waar te maken: ge loofwaardigheid. Het boek is uiterst simpel gecon strueerd in de vorm van dagboek notities en ontleent daaraan een pote kracht. Het gaat veel dieper in op de psychologische basis voor de relaties tussen Willard en zijn ratten. De filmische vertaling gaat mank aan alles wat het boek nou luist weet te vermijden. De film Willard is een spektakelstuk waar- hij Juist wordt gespeculeerd op die vooroordelen waaraan het boek 'n ®ind weet te maken. In het boek öjn de ratten intelligente wezens die in staat zijn met een mens be vredigende relaties te onderhouden. In Manns film blijven het karika turen van onbewuste angsten en sympathieën. Ik ben me er van bewust dat een vergelijking tussen boek en film zo maar zonder meer moeilijk is. Bei de media stellen andere eisen, maar juist het wezenlijke van het boek weet de regisseur niet in filmische termen te vertalen. Bruce David son bijvoorbeeld mist als Willard werkelijke achtergrond. Hij komt niet verder dan een door moeder binding en dominerende vader ge- frusteerd nerveus baasje, louter emotioneel reagerend op zaken die voor hem van betekenis zijn. Ook de acties waarmee Willard zich en de ratten een financieel en mo reel aanvaardbare plaats wil geven zijn karikaturen. Waar Juist een regisseur als Man een griezelrealiteit beter aan vaardbaar zou kunnen worden dan een boek, in massale aanvalsscenes van de ratten faalt hij opnieuw. Willard heeft niet werkelijk de lei ding over zijn horde, er wordt maar met de arme beestjes gesold door een of andere dresseur en dat is duidelijk te zien. Al met al is de film Willard als te gaan vertaling van een boek en als op zichzelf staande griezelproduk- tie zwak. Het verdient misschien aanbeveling om de film len al was het alleen gade te slaan wat het Amerika in het computertijdperk maakt van irrationele angsten. HEIN ELBRINK Willard (Bruce Davidson nerveus haasje met twee van zijn lievelingen. Links Socrates en rechts Ben, die zich later te gen hem zal keren. Regisseur: Robert Parrish. Voor naamste rollen; Robert Shaw, Stel la Stevens, Telly Savalas en Mar tin Landau. Theater: Lido. Geroep, geschreeuw. „Leve de revolutie, Aquilla, Aquilla!". De vuist op tafel. En weer vallen er doden. Het verhaal speelt in Me xico, rond het jaar 1905, tijdens de dictatuur van president Portfirio Diaz. Het volk mort! De film toont een klein stukje uit hun revolutie. Midden in de dorre woestijn zitten dikke rijkt mensen in een kerk. Een groep Mexicanen komt aansluipen breek; de kerk bmnen en schiet iedereen overhoop. Tien jaar later is rono het kerkje een dorp ontstaan waai de revolutionaire Mexicanen wo nen, zij noemen hun dorp „bas tard" (Bastaard, schoft). Op een dag komt een mooie vrouw 't dorp je binnenlopen, haar man is ver moord en zij looft geld uit voor de gene die de moordenaar Aquilla aan haar kan uitleveren: Niemand wil leggen wie Aquila is. Uiteindelijk ontknoopt zich het probleem (via een verwarren de flash-back) waarbij de sterk- iten en slimsten blijven leven. De .est vindt via vuist, pistool, mes jf galg zijn eind. Sommige mensen die in de oioscoop zitten en op het scherm een "harde" scene zien, klappen in hun handen en als er in de film wordt geschoten knalt iemand in de zaal met een klappertjespi stool. De film komt dus goed over. DEZE WEEK IN Betoverende Anita l "Mannen die van mij hou den Sterven jong!" •Paul veranderde van de ene dag op de andere •Marianne vervloekt de dag waarop ze John leerde ken nen. Nieuwe Bekentenissen Serie Het geheime huwelijk van een jonge TV-ster Een blad dat gezellig leest verschijnt om de veertien dagen en is overal verkrijgbaar TERUG Titel: Django. Regie: Sergio Cor- bucci. Voornaamste roUen: Franco Nero en .Angel Alvarez. Theater: Camera. Django is een begrip geworden in de filmwereld van de westerns. Het werd een hele serie. Nu is de eerste (haast altfjó de beste) terug. ADVERTENTIE Dat is toch wel eventjes een heel ander gevoel dan gisteren. Robert Shaw, hoofdrolspe ler in "A town called bastard" als priester tijdens een begrafe nis. Er kan gezegd worden over de achtergronden bijvoorbeeld; waar om zijn er weinig dialogen tussen de filmfiguren? Hoe zit het met de vastgekoekte ideeën oer "vriend schap" samen schreeuwen "vrouw" (stil met lang haar, enz.? Maar goed, waar het hier om gaat is een film in western-sfeer met vecht- en schietwerk. Ieder een die daar af en toe iets van wil zien kan met een genist naar Lido gaan. Er wordt gevochten. Je moet'm voelen. De nieuwe PhilishaveglQO Super. (Maak ook het gebaar van de tevreden driekop-scheerder). TONY KIESOUW.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 23