Cwaad als sijweg laar geluk NAAR HOMERUS De revolutie is vergeten VERANDEREN REPAREREN BEWAREN HJDAO 12 MEI 1972 FILM PAGINA 27 Cannes met zijn zeventigdui zend inwoners heeft ruim een kwart-eeuw geleden een mees- tercoup uitgevoerd in het ver overen van een rijke clientèle voor zijn lange keten van ho tels. Het heeft een naam ver worven als festivalstad, waarbij Nice, Menton, Saint Tropez het nakijken hadden. Zeker een zeshonderd journalisten uit alle delen van de wereld komen elk jaar in mei verhalen hoe zij in Cannes en nergens anders zich in een filmavontuur gaan stor ten- En die stroom van verslag gevers groeit nog steeds, elke filmcrisis ten spijt. Cannes door Piet Ruivenkamp De middenstand wrijft zich in de handen, zeemt de talloze ter ras-tafeltjes en verhoogt de al gepeperde prijzen nog wat de klantjes komen toch wel en de hotels voeren al snel het bordje "Complet" op de deur. Als het festival een onberaden stap maakt door het over een te artistieke of zelfs revolutionaire boeg te willen gooien komen de plaatselijke winkeliers boos overeind. De opstandige jonge ren met hun aanklachtfilms hebben geen duizenden francs te verteren en zo iets moet in het oog gehouden worden! De revolutie van 1968 lijkt reeds lang vergeten. Eigenlijk heeft ze Cannes alleen maar goed gedaan, want sindsdien i' het Festival du Film nog meer dan voorheen, ver voor op de Berlinale en de Venetiaanse Mostra hèt grote film treffen in de wereld geworden. Men heeft het slim gespeeld door bijna iedereen zijn zin te geven. Naast het hoofdprogramma is er een week voor de critici die kunnen laten draaien, wat zij op hun hart dragen; een bioscoop- je in een achterafzijstraat (op veilige afstand van het festival paleis) staat twee weken lang. van 's ochtends vroeg tot diep in de nacht zeer democratisch open voor een non-stop-programma der nieuwlichters. En waar dat nog niet voldoende is kan men in een kleine twintig andere za len terecht, want Cannes blijft buiten de maand mei met zijn dertien bioscopen ook zeer film- minded. De boulevard van Cannes, La Croisette, enkele kilometers lang van het haventje, volge stouwd met een miljoenenkapi taal aan jachten tot aan een landtong, heeft een internatio nale reputatie verworven. Hal verwege ligt het filmpaleis ge kroond met vele vlaggestokken, die alle naties ter wereld wel zouden willen bedienen. Er loopt een grens oostelijk van dit bios cooppaleis, niet zichtbaar, maar wel heel duidelijk aanwezig. Aan gene zijde huizen de dure filmbazen, die zich eigenlijk al leen maar in smoking aan de andere zij begeven om met moeder of dochter in vol ornaat een festival gala bij te wonen. Zjj hebben intrek genomen in de barokke giganten met honder den kamers aan lange gangen, waarvan je veronderstelt dat er halverwege een spiegel staat om het effect te verdubbelen. Maar je komt jezelf nooit tegen. Die gangen zijn gewoon zo lang. Carlton herbergt naast de Ame rikanen, die voor hun filmmaat schappijen kubieke meters pu blicity uitpakken in twee weken minstens honderd romans aan stof, komische en tragische. Zo was er vorig jaar een Pa ri jse baron, die voor een schap pelijke prijs in Carlton nog juist 'n linnenkamer had kunnen hu ren. HU liet drank aanrukken en vroeg op de laatste dag van het festival aan de grote schare journalisten aandacht voor zijn probleem. Slecht getimed na tuurlijk, want met rood omran de ogen en tuitende oren van tientallen films wilde toen nie mand meer weten hoe zijn vrouw en advocaat hem slim hadden bedrogen. Het simpele volk, en ik, hui zen in de smalle parallel- straat met hotels achter de boulevard, de Rue d' Anti bes. De bioscopen daar doen die smalle maar essentiële verkeers ader vol raken als tijdens de filmmarkt een opwindend werk stuk wordt aangekondigd. Want in deze weken is Cannes hele maal filmgek. Nog eenvoudiger geesten, die het festival beslist niet willen overslaan, huizen in oude au tootjes, die in de eerste ver snelling komen aanrijden. De politie schudt er het hoofd over en het is dus zaak parkeer ruimte vinden in een particu liere tuin waar men ongemeoid kan blijven. Die tuinen en ook de potsier lijke villa's, die worden echter elk jaar minder in aantal. Er zijn ingenieuze architecten, die luxe residenties ontwerpen, be tonnen gevaarten onderverdeeld in vele kleine appartementen en een paar meter Middellandse Zee in uitzicht stellen. Als een van de onnoemlijk vele verkoop bureautjes van Cannes tenmin ste een ton daarvoor wil uit tellen. Ook de grond aan de achterkanten van de gebouwen wordt, zij het billUker, verkocht. Het heet in de aankondiging „rustig". De Nederlandse kolonie vindt elkaar in deze dagen op twee plaatsen, de bar „Le petit Carl ton" een op- en neer bar, waar de staf terecht vierentwintig uur etmaal paraat blijft voor de nabeschouwers om steeds nieu we demi-rouges aan te dragen, en in het kleinere „L'esquina- de". Tien jaar geleden kwam een Armeense immigrant van Bourgogne naar de kust met het voornemen tot de fabricage van geraffineerd voedsel. De patron bracht lifters mee, on der wie één schoonzuster. Zijn initiatief deed hem eer aan. De Nederlanders hebben hem een gouden palm uitgeloofd, de eni ge die ooit buiten het festival om is vergeven. Het is een verschijnsel apart, het festival te zien ontwaken. Sinds het paleis een immense glazen uitbouw heeft gekregen moet men denken aan Sneeuw witje in haar doorzichtige kist. Nog maar een etmaal voor de openingsfanfares haar wakker kussen. Men talmt- Als het toch ge beurd is begint men driftig duizenden petunia's te plan ten om de pompeuze palmen, die nauwelijks echt lijken, de bloemenman bezorgt zijn hor tensia's op de trap, iedereen timmert en schildert, vorkhef trucks brengen de grote ver lichte affiches in stelling. En men probeert de grote stroom filmprofessionals te ka naliseren. Louisette Fargette, die met nimmer aflatende char me de niet snel tevreden jour nal istenschare bedient, versaagt niet. Groot probleem: er zijn maar zeshonderd persvakjes geconstrueerd, voor de distri butie van het informatiemate riaal. Een Hollandse journalist moest vorig jaar zün kastje de len met een man uit India. Het was gewoon een kwestie van vroeg opstaan om de invi taties te bemachtigen. Cannes is ook serieuzer ge worden. Sinds de filmwereld wat minder boert, slonk het aantal rijk voorziene recepties aanzienlijk. De vaste aow-genieters van Cannes laten zich door geen festival wegjagen, ook niet van het Carlton Hotel volgeplakt met affiches van opzienbarende rolprenten. De kittige stariets zijn zo goed als verdwenen. Ze zijn er eenvoudig niet meer. Wor den ook niet meer gemaakt. Twee jaar geleden was er nog een door de zon en het leven gelooide blondine. Toen zij op een party rond een zwemb haar beha losknoopte wendde iedereen geschrokken het hoofd af. Neen, sinds Brigitte Bardot een twintig jaar geleden haar welgevormde billen op het strand zette en zU zo naam maakte hebben eerzuchtige meisjes andere wegen ontdekt. Ze rammelen rechtstreeks aan de studiodeuren. Of ze zitten op distributiekantoren aan kleine bureautjes net te doen of ze niet ontdekt willen wezen. Of misschien hebben ze wel heel andere interesses gekregen dan filmster worden- -DVERTENTIE Titel: Maar verlos ons niet van et kwaad: Regie: Joël Seria. oornaamste rollen: Jeanne Gou- il, Catherine Wagener. Theater: tudio. De eerste film van Joël Seria, Maar verlos ons niet van het waad", is na zijn eerste vertoning de „quinzaine des rëalisa- eurs" in 1971 in Cannes onmid- ellijk door de minister van Cul- uur in Frankrijk verboden. Als ïotief gaf de „beleids"-man op dat de film het thema op zichzelf al iterst gewaagd, tot op de bodem itbuitte en zo een werk werd dat Is één van de ongezondste werd eschouwd die de keuring in rinkrijk had onderzocht, op grond an perversiteit, sadisme en kie len van morele en mentale af- ffaak die in de film liggen opge sloten". Inderdaad gaat de film over twee meisjes, die gezworen hebben niets dan kwaad te doen, en die zich daaraan zeer strikt houden. Zij vermoorden dieren, steken hooi schuren in brand, verleiden debiele mannen en plegen tenslotte een moord. „Morele en mentale af braak", noemt de Franse censuur dat. Ware reden Waarschijnlijk is dit echter niet de ware reden geweest van het ver bieden van de film. Het zou best eens kunnen zijn, dat het rode pot lood vooral is gebruikt omdat Seria duidelijk stelling neemt voor de meisjes, en zeer duidelijk kenbaar maakt dat him gedrag voortvloeit uit de omstandigheden waarin ze opgroeien: keurige, rijke, maar vol ledig ongeïnteresseerde ouders, een strenge kostschool, een kleinzielige maatschappij. De mensen waar de kinderen mee in aanraking komen zijn debiel, af gestompt of hypokriet. In zo'n maatschappij zoeken de meisjes naar een vorm van geluk. Dat geluk vinden zij in het kwaad. Dit schept tussen hen een band, die zij Een in het kwaad, tegen hy pocrisie en afstomping Jeanne Goupil en Catherine Wagener. jeen recht-voor- lijn-raap-bloot n vervelende film BlIlliUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII Stel: „Vrouwen in hun vrUe(rs) oren". Voornaamste rollen: Doris Men, Astrid Boner, Renate ksche. Theater: Rex. kze Duitse film is een combina- ie van sex en wetenschap. Bij ge rouwde huisvrouwen wordt een on derzoek gehouden naar het wel of niet hebben van vriendjes in hun vrije tijd. Dat gaat zo; een moe- kijkende reporter stelt een vraag aan winkelende mensen: „Wat vindt U van sex?" Antwoord: „We hebben het nodig, hé". Of: „Wat vindt U van trouw in het huwe lijk?" en het antwoord: „Altijd goed." Tenslotte gaat deze reporter steeds vermoeider kijken en na nog wat slimme vragen gesteld te heb ben, verdwijnt hU. Daarna komt een aardig meisje op het doek, pratend over sex met een huisvrouw die meestal een mini-rokje of hotpants aan heeft en een of ander verhaal vertelt waarom zij met een andere man dan haar eigen, naar bed is gegaan. Dan komt de bedscène. In een groot en solide bed, omgeven door prachtige gordijnen, lampen, fraai meubilair en doosjes sigaret ten liggen man en vrouw. Even komt de boezem op het scherm (zie plaatjes in vitrine), een dreinerig muziekje begint te spelen, wat filmbeelden van ruggen en dan is het afgelopen. Geen spel, geen ero tiek. Het recept begint dan weer van voren af aan: moe-kijkende re porter, enz., enz. Waarom geeft deze film piet recht voor zijn raap vrouwelijk bloot? Waarom moet bijna alles, letterlijk worden aangekleed in een kwasi- wetenschappelijk jasje? Of is dat niet anders mogelijk? We zitten midden in de vraag: wat is een goede sex-film? Een sex-film blijkt geen film te zijn over sex, maar over vrouwelijk bloot. Een goede film in dit genre zou dus zijn, een film met mooi en veel van dat bloot, maar wat ge beurt er dan? Dat werkt benau wend. beklemmend, omdat het een zeer beperkt beeld geeft van de sexuele werkelijkheid, laat staan van de rest van de werkelijkheid. Omdat het een vertekend beeld geeft van de werkelijkheid is een „goede sex-film" toch (beoordeeld als gewone film) slecht en verve lend. Als er in zo'n film ook nog weinig humor zit wordt hij hele maal onverteerbaar. Daarom lopen misschien veel mensen met een lege en soms loodzware stemming de bioscoop uit als ze de film ,31ue Movie" gezien hebben. Functioneel bloot? Maar dan ook echt functioneel, als onderdeel van een verhaal dat aansluit bij het verhaal van de kijker 'sommige stukken van de film „Women in Love" doen dat). Titel: De held van Troje. Regie: Siorgio FerronL Voornaamste rol- ct 'en: Steve Reeves, John Drew Bar dere. Theater: Luxor. De liefhebbers van het uit de klui ten gewassen spektakelwerk kun- jjen hun hart deze week ophalen in /e het theater aan de Stationsweg. Hele drommen body-builders, gron- tög bewerkt met dat vet dat zo Prachtig bruin maakt, bevolken on ophoudelijk het grote scherm uiteraard 77 mm en strijden op leven en dood met elkaar. Het verhaal behandelt de laatste fase van de Trojaanse oorlog, vrU nauwkeurig volgens Homerus. De grote held aan Trojaanse zijde is Aeneas, die zelfs midden in het Griekse kamp niet van wijken weet: tijdens wedstrijden verslaat hij de gevreesde Griekse held AJax. Aeneas wordt echter thuis voortdu rend dwars gezeten door Paris, de zoon van de Trojaanse koning, en de man die Helena de koningin van Sparta heeft geschaakt. Om die schaking is de strijd begonnen. Als Aeneas door hem in de gevan genis is geworpen, valt Troje dan ook, doordat de Grieken het beken de paard van stal hebben gehaald, en doordat de ij dele Paris de truc niet doorziet en het gevaarte trots binnen do muren van de stad haalt. Tijdens de brand van Troje, die hierop volgt, weet Aeneas te ont snappen met zijn zoon, die diezelf de nacht is geboren. De moeder Creusa, een dochter van koning Priamus, en dus een zus van Paris, is bij de geboorte overleden. De rest van het verhaal wordt in een paar woorden afgedaan: Aeneas zal Jaren rondzwerven, maar zijn nageslacht zal eens de ontsterfelijke stad Rome stichten. Nogmaals, een overbekend verhaal, een overbekende manier van filmen, maar voor de afwisseling best te verteren. BERT VAN DOMMELEN OIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIH Nachtfilms lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllirrF. REX De liefdesorgieën van Hendrik VTH. De figuur van de laat Middeleeuwse vorst Blauw baard (Hendrik VHI) is er een die In deze tijd, waar de venusheuvel weer volop in de aandacht staat, sterk tot de verbeelding spreekt. CAMERA The Cincinnati Kid van Norman Jewison geeft stevige mannelijkheid, verpersoonlijkt door een superboys cast met o.a. Steve McQueen, Karl Malden en Edward G. Robinson, ^Jiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiuiniifliiiiiiiiip Blijvers TH VAN EGMOND BREESTRAAT INTERNATIONALE BONTMODE BREESTRAAT 173 TEL. 01710-23337 LEIDEN iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiitiiiiiiiiuii De Funes moet het teveel alleen doen kwaad niet eens echt kwaad, al leen een zyweg naar het geluk, waar eigenlijk een bord „verboden toegang" voor staat, maar waarop ze nu eenmaal terecht zijn geko men. Het kwaad is een oplossing. Voor de Franse censuur blijkt het echter nooit te verteren dat deze maatschappij tot dit alles kan leiden. De maatschappij is goed, en wie zich niet conformeert is niet goed. En als je dan zomaar partij trekt voor het kwaad, dus tégen de bestaande orde, dan ben Je als regisseus aansprakelijk voor „mo reel en mentaai verval". Gelukkig Maar goed, censuur of geen cen suur in Frankrijk, in Leiden is de film deze week te zien, en dat is een heel gelukkige zaak. „Maar verlos ons niet van het kwaad" is namelijk een ongemeen boeiende en indringende film, Juist door de dui delijke stellingname van Seria. Deze stellingname bhjkt uit alles: de grapjes zijn van een zeer naïeve soort, precies zoals de kinderen ze zouden maken: elke kwade daad die wordt volbracht wordt begeleid door een bijna hemels muziekje (het kwaad maakt immers geluk kig). Bovendien weet Seria de sfeer waarin de kinderen leven, en waar in het kwaad aannemelijk wordt, zeer helder te treffen. En met het sadisme, en het „moreel en men taal verval" valt het dacht ik nogal mee. Ik heb teveel cowboy films gezien om van wat deze film laat zien nu zo geweldig onder de indruk te komen. BERT VAN DOMMELEN Maar goed, er valt nog van alles te zeggen over deze kwestie. De Engelse voorfilm, een tekenfilm, laat daar wat van zien: .Karna Sutra rides again". De meest inge wikkelde „standjes" worden met fijne spot belachelijk gemaakt. Die spot en relativering ontbreken he lemaal in de hoofdfilm daarna over de vrije uren van huisvrou wen. Daarnaast is het binnen het genre van de sex-cinema nog een slecht product. Bij elkaar een niet te pruimen film. TONY KIESOUW LEDO Een woord van liefde van Paul Collet en Pierre Drouot is over het algemeen door de mand gevallen als een mooie kUkfilm met een gechargeerde problematiek. CAMERA Flesh van Paul Mor- risey en Andy Warhol observeert meer dan een uitwerking te geven van de problematiek van randfigu ren in catabolisch New York. De Funes boven en Montand blijft onder. Titel: „De bedrieger bedrogen" (La folie des Grandeurs). Regis seur: Gerard Oury. Voornaamste rollen: Louis de Funes, Yves Mon tand, Karin Schubert en Gabriëlle TintL Theater: TRIANON. Regisseur Oury heeft als het om humoristische films gaat al heel wat lauweren geoogst. Om maar eens een paar van zijn succesvolste rolprenten te noemen: „De eend en de cadillac", "Wie het laatst lacht" en „Samen uit, samen thuis". Voor al de laatste film heeft er heel wat weekjes Leiden opzitten. Vergeleken we de nieuwe film van Oury met bijvoorbeeld .Kamen uit" dan vallen een paar punten in het oog. De Franse komiek Louis de Funes is in beide films dezelfde springerige bekkentrekker, die vaart In de films weet te leggen. Het gro te verschil zat hem in de acteurs en actrices naast De Funes. In „Samen uit" waren er „kracht figuren" als de flegmatieke Brit Terry Thomas, en de inmiddels overleden Bourvil. Stuk voor stuk mensen die de evenknie waren van De Funes. In „De bedrieger bedro gen" is dat niet het geval. Al moet gezegd worden dat Yves Montand alles in het werk stelt om De Funes te evenaren, maar toch komt hU niet verder dan de schouder van De Funes, wat niet zo hoog is voor diegene, die het postuur van De Funes kent. Ook de andere acteurs kunnen niet bijster imponeren met als dieptepunt Karin Schubert, die dan mag uitblinken door haar schoon heid, maar verder niets meer dan een nietszeggend actrice is. En dat is Jammer want het gege ven voor de film is eigenlijk zo gek nog niet. De Funes is de machtige minister van. Financiën die Spanje doorreist om belastinggelden te in nen. Zijn bediende Blaze (Mon tand) staat hem trouw terzijde tot dat minister Sallustre in ongenade valt en wordt afgezet. Blaze wordt door toeval minister, maar Sallustre blijft proberen zijn oude machts positie terug te winnen. Er zijn tal van kolderieke situa ties, maar ze moeten steeds teveel van De Funes komen. Oury heeft er nog alles aan gedaan om de zaak op een wat hoger plan te brengen, maar de „cast" is en blijft daarvoor te zwak. BRAM VAN LEEUWEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 27