JILL, FAYE'S MELODRAMA EN WOORD VAN LIEFDE: OEZIE VAN BLUE MOVIE Flesh: grootse banaliteit van het ongewone Hot Rock: Kuifje en de diamant OBERHAUSEN MAKKELIJKE INKOOPBEURS VOOR DE TV? Ridder Siegfried bewijst manlijkheid PAG 5 MEI 1972 FILM PAGINA 25 afgelopen zaterdag eindigden et Duitse Oberhausen de 18de fllmtage. Nederland was er sgenwoordigd door acht films gezamenlijk 140 minuten. Pe- ran Bueren filmcriticus van De die met twee Duitse colle- de Nederlandse inzending be de, was er nogal enthousiast Niet alleen over de inzending maar vooral over het verras- hoge peil van het te selecte- aanbod (53 stuks). een artikel in zijn blad over aderlandse keuze voor 't meest igrljke festival voor korte films yest-Europa, citeert hij tevre- één van zijn Duitse collega's, verklaarde nergens in Europa el talent te hebben gevonden q ons land. »erhausen is niet zo erg en- siast gebleken over de Neder - se inzending, als deze Duitse ga. Zelfs Frans Zwartjes van laagse kunstacademie, die zijn naam daar heeft gemaakt orig Jaar met zijn (Duitstiteli- Durch den Garten veel wist te maken, kwam er relatief i bekaaid af. Temeer omdat Nederlandse selectie behalve Zwartjes voor een groot deel bepaald door rijn leerlingen [ues Verbeeks, Fancy Cake, Coelhos, Frans Zwartjes Filmmuseum Binnenkort (alleen 10 mei 20.00 uur) is een belangrijk deel van de bekroning van Oberhausen te zien in het Amsterdamse Filmmuseum 'n reden om stil te blijven staan bij de kritiek op de Kurzfilmtage die laatste jaren vooral van Duitse zij de steeds meer is gegroeid. Een deel van de bezwaren spitste zich toe op de vertoningsmethode. Ve len vonden de vorig jaar gevolgde procedure van indeling onjuist. Niet zoals te doen gebruikelijk werd per nationale inzending maar naar thema geselecteerd. Zo maak te de leiding van het festival ge bruik van de volgende klassifica- ties: Debuutfilms, Filmmakers beneden de 20 en Filmmaaksters. Die laatste 2 deden voor enkelen vooral de deur dicht. Men begreep niet waarom het voor een goede film een kriterium is of hij door een man of een vrouw gemaakt werd. Bovendien een bijzondere stijl in een film moet niet herken baar zijn aan de leeftijd van de regisseur. Diepgaander Dit Jaar werd aan aeze opmer kingen gedeeltelijk tegemoetgeko men en weer de oude methode van landeninzendingen vertoningen ge hanteerd. Maar ook nu was er weer kritiek: "volgens welke crite ria worden hier eigenlijk films ver toond", vroeg iemand by de vele discussies, „de ene keer zie je een vrolijke tekenfilm, vervolgens een Latijnsamerikaanse film over de revolutie en dat gaat zo maar door". De veelvuldige moeilykheden over de indeling in categorieën was dit jaar nauwelijks verstomd, bepa lend voor veel zwartkijkers, maar nauwelijks interessant. Veel diep gaander waren twee punten die vo rig jaar ook al aan de orde w-aren gekomen en die te maken hadden met de films en de betekenis van het festival. Belangrijk was o.a. de vraag of het begrip korte film niet volledig aan betekenis had verloren. De in deling korte, middellange en lange films is bepaald door de bioscoop- praktijk, maar heeft nauwelijks waarde als filmesthetisch argu ment. De bioscooppraktijk ging en gaat uit van een avondvullende film al het andere werd voor de pauze afgedaan. Hoe fnuikend een derge- ïyke acceptatie van veranderde normen kan zijn bewees Oberhau sen vele malen. Met de officiële toe gestane maximale tijdsduur van precies 36 minuten werd niet zel den de hand gelicht. Zo verschenen op het witte doek van de Kurzfilm tage produkties van 36,5 maar ook van 54 minuten. Waar geen be zwaar tegen zou behoeven te be staan als die tijdsduur niet persé was vastgelegd, maar vooral niet als veel filmers hun werk niet kunstmatig met schaar en lijm aan de toegestane meters hadden aan gepast. Een ander bezwaar richtte zich tegen de onmogelijkheid van ver toning van acht milimeterfilms. Voor jonge alleenstaande filmma kers biedt alleen de acht millime ter kansen om zonder al te veel kosten te werken. Een festival dat dit soort creaties uitsluit boet in aan spontaniteit en aan overzicht. Verdachtmaking In Duitsland werden de laatste twee punten tegen Oberhausen sa mengevat in een verdachtmaking: loopt Oberhausen het gevaar een gemakkelijke inkoopbeurs voor de televisie te worden? De lengte van de getoonde produktie, benevens 't uitsluiten van acht milimeterfilms zou daar op kunnen wijzen. Aan films van ongeveer een half uur heeft de televisie een gebrek, om dat ze zo makkelijk te gebruiken zijn als vullertjes. Acht millimeter films komen na een uiterst gecom pliceerd proces voor vertoning voor de televisie in aanmerking. Boven dien bestaat het aanbod in Ober hausen telkenjare voor een groot deel uit truck-films. (Vorig Jaar maar liefst tachtig van de 210 in het officiële programma). Dat gen re, waarin vooral Oost-Euro pa (Tsjecho-Slowakije etc.) goed koop aan de markt komt, gaat er bij het grote publiek gemakkelijk in. Deze overweging heeft er toe- geleid dat men in kringen rond het festival eiste dat ten aanzien van de televisie in Oberhausen een zorgvuldig beleid zou worden ge voerd. Zeker de televisie, zo rede neerde men heeft een wezenlijke betekenis als kanalisator van films, maar het zou verkeerd zijn als de Kurzfilmtage alleen als toeleve ringsmateriaal voor de tv zouden dienen. Dualiteit De vraag of Oberhausen er dit Jaar in is geslaagd om aan deze bedenkingen tegemoet te komen moet voorlopig onbeantwoord wor den gelaten. Een jaar kan nauwe lijks van invloed zijn. Het festival 1972 stond net als vorig Jaar zicht baar in het teken van de dualiteit Wat opmerkelijk werk (waarop ik na de vertoning in het Filmmu seum nog hoop terug te komen) maar ook veel produkties, die niet- Prijzen vooral naar Joegoslaven Enkele uitzonderingen daar gelaten ging "t gros van pryzen en premies in Oberhausen naar Joegoslavische regisseurs. Vier hoofdprijzen en aanmoedigings premies kreeg de film "Specia le treinen" van Krsto Pa- pits over de problemen van de Joegoslavische gastarbeiders in de Bondsrepubliek. Behalve de Joegoslaven Wlat- ko Gillits, Lordan Zafronowits en Soead Mrkonjits kregen nog de Duitsers Rolf Schubel en Theo Gallehr, de Rus Nikolai Boronin, de Hongaren Istvan Szaboen, Istvan Dardy, de Co- lumbiaan Carlos Alvarez, de Amerikanen Pat O'Neil, Jor dan Belsen en de Pool Jerzy Ja- ratsewski een prijs. geïsoleerd binnen de stroom van een tv-avond. vertoond, volledig ten onder zouden gaan. HEIN ELBRINK -J' tel: Een woord van liefde. Re- Paul Collet en Pierre Drouot. -naamste rollen: Willeke van lelrooy, André van den Heu- Roger van Hooi. gische regteeursdiuo Col- 'rouot (indertijd in de belang ing gekomen door hun Cash? neemt in de wereld van de rlandstalige film een wat apar- laats in. Ondanks de stormloop het publiek op Nederlandse 5 in de wat „lichtere" soort, leren zij om op een wat min- gemakkelijke wijze in de gunst [omen. Alleen daarom al is hun ■nieuwste Leiden loopt gelijk de grote steden, de film is voor •rste week in Nederland aan velen. t de heren zich niet in de zien ik-Blue movie-Da- •mode hebben gestort, wil ove- s nog niet zeggen dat er met woord van liefde" nu een •m progressief stuk filmwerk uit camera is gekomen. De film behandelt een driehoekeverhou ding tussen een meisje van zeer wel ge-steMten huize en twee zwervers, die bovendien een klein meisje bij zich hebben. Tussen deze dcie eigenfiijk vier ,het kind speelt een belangrij ke rol in de hele verhouding ontwikkelt zich een zeer idyllische relatie, een soort ideale commune De vrcuw houdt van beide mannen evenveel, de mannen houden alle bei van haar en zijn bovendien zul ke goede vrienden dat ze hun ja loezie overwinnen. Prachtig na- ruiuriyik, de ideale onbaatzuchtige liefde, maar toch Naïef De spanningen, die haast onver - nijdelijk uit de situatie voort vloeien, worden afgedaan op een wat naïeve manier: je ziet dat de twee mannen jaloers op elkaar zijn, op een gegeven moment vliegen ze elkaar ook in de haren, maar daar houdt het mee op. Je krijgt in het algemeen een idee van de con flictsituatie waarin men verkeert, maar erg grondig wordt dat niet uitigewe k1' Een bee t je tefcer end voor de hele film: de menselijke as- pekten van de verhouding worden wat oppervlakkig behande'd, te-witl le van het beeld van een ideale verhouding. Daardoor ontstaat er een wat „wollig" verhaal, een ly risch, wat verdroomd plaatje. Voor wie gevoelig is voor dit soort werk en daar is niets tegen zal dat echter geen onoverkomelijk be zwaar zyn. De regie van Colteit- Drouot en vooral het meer dan su blieme camerawerk van Eddie v. d. Enden zorgen in ieder geval voor een sfeer, waardoor het ver haal toch blijft boeien. Daarnaast staan dan nog de soms indrukwek kende spelprestaties van met name Willeke van Ammelrooy, maar ook van André van den Heuvel en Roger van Hooi. BERT VAN DOMMELEN demarge van New Yorks kur.-s/.e- ven slechts om een uiterst gering deel van de bevolking. Het beeld dat dat deel van zichzelf geeft en via Warhol en zijn rechterhand Paul Morrisey laat geven, is daar om niet minder duidelijk en be langrijk. fitel: Flesh. Regisseurs: Andy irhol, Paul Morrisey. Voor- jmste hoofdrolspeler: Joe Daal- andro. Theater: Camera. indy Warhol zei onlangs over ïzelf en zijn onderwerpen dat lestaan by de gratie van de selec- K tel: "De amoureuze avontu- van Siegfried". Rgie: Adrian en. Voornaamste rollen: Rai- id Harmsdorff en Sybill Dan- Theater Rex. tie. Een Warhol-film zien, bete kent dan ook een beperkte door kijk op het leven. Dat is echter alleen belangrijk als het probleem is de groep waar Warhol-produk- ten zich in bewegen te plaatsen. Ongetwijfeld gaat het in de ho- mosexuele/travestiet/drugwereld in Binnen-buiten Het wonderlijkste aan Warhol c.s. is altijd weer cpnieuw dat zij Mc- Luhans The medium is the messa ge ongecompliceerd weten te ver filmen. Tussen de bewering dat de buitenkant van een ding/mens 'n spiegel is van zijn werkelijkheid en het maken van een film als Flesh ligt een hele afstand waarbij het voornamelijk aankomt op zaken als vakmanschap. Hoewel het be lachelijk lijkt daar in het gezicht Niet los In Flesh komt dat filmtechnisch tot zijn recht door uiterst strak ca merawerk, het visuele oog dat Warhol de toeschouwer geeft is volkomen ondergeschikt gemaakt aan het te filmen object, bijna alsof het candid-camerawerk gold. Het aantal scènes in het verhaal over een dag uit het leven van Joe, zy.n vrouw, hun kOnd en. hun vrienden is beperkt, dat leven is beperkt in zichzelf. Er zijn grote uitzonderingen van sexuele worste ling: c'ie travestieten' Jacky Curtis en Candy Darling getuigen van de gecompliceerdheid van het sexuele bestaan. Warhol voegt niets toe aan de visuele dramatiek van dat bestaan, hü onthult er de simpelheid en de grootste banaliteit van, dat is de betekenis van Flesch niets meer en niets minder. Flesh staat niet los van andere Warhol/Morrisey produkties met een zelfde problematische situering, aOs Trash 'deze week in Am:ter- dam) en Chelsea Girls en het zou gewoon uit een oogpunt van nieuwsgierigheid eens interessant zijn de gebeurtenissen in dit drie luik onderling te vergelijken. Zo is het aardig om te weten dat de travestiet Curtis, weer man is ge worden etc., waarmee meteen de beperkte waarheid van beweringen en visies ook van Warhol/Morri sey c.s. tot zyn recht en dat aan te temen moet ook htm bedoeling zyn geweest. HEIN ELBRINK Een sterk gepeperde sekspeditie in de Middeleeuwen. Dat biedt de ze week de Haarlemmerstraat bioscoop, waarvan de vitrine plaatjes steeds meer bloot laten zien. Wie in dit geval op de plaat jes afgaat komt niet bedrogen uit: de met flitsende vaart gere gisseerde film is een aaneen schakeling van bonte bedtafere- len. die hoe tegenstrijdig dat ook, mag klinken, rijk zijn aangekleed. Per slot van rekening spelen deze wulpse taferelen zich voor het grootste deel af aan het hof van koning Gunther van Bour- gondië, dat opmerkelijk veel slaap vertrekken en een nog groter aan tal jolige jonkvrouwtjes moet heb ben bevat. Maar hoe het ook zij, de hartstochten laaien pas hoog op, wanneer ridder Siegfried zijn mannelijkheid in de naaikransjes van de adellijke dames komt be wijzen. Eenmaal verzadigd laat superheld Siegfried zijn defini tieve keus vallen op vorst Gun- thérs zustér, prinses Griemhilde. Hij krijgt evenwel geen toestem ming om het naar liefde hunke rende koninklijk kind te versie ren. vóórdat vorst Gunther er in is geslaagd Brunhilde, de satani sche heerseres van het verre Isen- land, gezegend en wel tussen het satijn te krijgen. Siegfried staat ook dan zijn mannetje, zo wil deze in zoete kleuren opgenomen typisch Duitse, maar Engels gesproken seksfilm om allemaal doen gelo ven. PIET ROSIER Titel: Jill. Regie: René Clement, ornaamste rollen: Faye Dunaway Frank Langille. Theater: Studio, lill is een film waarachter zich thriller-gegeven verbergt rond o zo schone Faye Dunaway. anaal mag zy getrouwd zyn met jj 1 briljant baasje, dat achtervolgd pr een stel snoodaards hem wil dwingen bedryfsspionage te ver richten, in Parijs een tweede be staan tracht op te bouwen. Aan Jill heeft hy daarby niet zo veel. want zy lydt aan geheugenverlies. Op een gegeven moment worden haar kinderen gekidnapt, Jill wordt ervan verdacht ze om het leven te hebben gebracht. Na nog vele meters celluloid komt byna alles op zyn pootjes terecht. De kinderen keren weer, manlief hoeft geen be dryfsspionage meer te verrichten en Jill kan eindelyk ongemoeid met haar kinderen spelen en lachen. Daarvoor heeft zij byna slaapwan delend het doek bezet gehouden- Het merkwaardige van deze film van René Clément is dat het ge geven helemaal niet zo slecht is. Er was best een fyne politiefilm van te maken geweest. Maar elke spanning ontbreekt en ontspoort in een ontzettend traag filmen van Faye met zwoegende boezem in het beeld. De muziek is van Gilbert Bécaud en ook ontzettend verve lend. Wat een thriller belooft te worden loopt uit op een verbyste- rend stuk melodrama, Studio toch een soort reputatie voor het betere filmwerk beslist geen eer inlegt. Tt. SOETENHORST Faye met filmkind wezenloos dwalen Titel: The hot rock. Regisseurs: ter Yates. Voornaamse Rollen: rd' ibert Redford en Georges Segal leater: Trianon. D Bet verhaal draalt om een kost- 1 re diamant, afkomstig uit de Sa hara. De afgevaardigde van Van- tani, een Afrikaans land dat deze diamant als een symbool beschouwt wil deze diamant in handen heb ben en schakelt vier beroepskra kers in om de steen uit een mu seum in New York te halen. Eén van de vier krakers is John Dort- munder, net uit de gevangenis, en eigenlijk iemand die graag op het goede pad had willen blijven; toch raakt hij erin betrokken. Hij is de Intelligente uitdenker van de hel. kraak en steeds als er weer net iets fout gaat en de diamant hen weer ontglipt, verzint hij iets. Dat is het aardige in deze film de kraak lukt wel, maar net niet helemaal. Eén van de vier word gearresteerd. John Dortmunder be denkt iets en dat is meestal lekker materiaal voor een spannende film met af en toe heel goede momen ten. In zijn genre de misdaad film met wat humor een goede film. Het verhaal is zeer simpel, en is verder niet belangrijk. Het gaat om de situaties die opgehan gen kunnen worden aan dat ver haal en die dan 'spannend' gemaakt ■orden. Af en toe lijkt het een beetje op Kuifje en de diamant", voora loor de rol van Georges Segal als jpdrachtgever van de kraak. Maar goed; "Kuifje" was soms toch ook spannend. Verder valt er niet veel over de film te zeggen, behalve wat over détails. Eén van die dé tails is dat er een paar momenten in de film voorkomen, waarin iets van de sfeer van New York word geschilderd, wat af en toe goed ge lukt is. En dan; er zit geen sex in de film. De enige vrouw die er in voorkomt is de zus van John Dort munder die al getrouwd is me' een van zijn collega-krakers laar dit is verder niet belangrijk Het gaat om het krijgen van de diamant en dat gegeven wordt bij tijden zeer fijn verfilmd. Een spannende film. TONY KIESOUW Willeke van Ammelrooy, moeder en vrouw van een soort commune: het kind (Alison Macrospeelt een belangrijke rol in de driehoeksverhouding. UIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIII NACHTFILMS Titel: The Cincinnati Kid. Regie: Norman Jewison. Voornaamste rol len: Steve McQueen, Karl Malden, Edward G. Robinson. Theater: Ca mera. Tyd: vry. en za. nacht 23.30 uur. Voordat Norman Jewison Ana- tevka maakte had hij zich al een zekere naam verworven als filmer van harde, mannelijke films. Cin cinnati Kid vormt een hoogtepunt uit die periode. Mede dankzij de ad vertentieachtige symboolacteurs als Malden en McQueen bestaat er geen interne dualiteit tussen Je- wisorïs styi en het verhaal. In de nachtelijke uren van het komende weekeinde biedt het thea ter aan de Haarlemmerstraat weer fris en bloot werk in een film waar van de titel voor zichzelf spreekt. Een beetje hypocriet blootspul dus met nu en dan even een doorkijkje naar wat de pretentie heeft ook nog een film te zijn. GOEDE FILMS ELDERS Am sterdam, Tuschimski; R'dam, Tha- l'la; Utrecht, Studio II Conformis ts (Bertolucci)Utrecht, Studio. Decamerone (Pasolini)Den Haag Passage. Frenche Connection iFrieikin)Amsterdam. Flora: Den Haag, Studio, R'dam, Corso, Utrecht City, Go-Between (Losey) Rotter dam, Kriterion, Klute (Pakula) Adam, Roxy. Les Liasons Darage- reuses (Vadim): A'dam, Hallen. Little Murders (Arkin); Utrecht Camera. La Notta (Antonloni) Rot terdam, 't Venster. Rosemary's Ba by (Polanski) Den Haag, Came ra. Sacco en Vanzetti (Montaldo), Amsterdam (Studiok). Souffle au Coeur (Malle)Den Haag, De uitkij Strawdogs Pec kin p ah)Amster dam, Cinetol, Den Haag. Bijou. Ta king off (Forman)R'dam Stu dio '62. Tien Geboden (De Mille). Den Haag, Metropole, Rotterdam. Grand. Trash (Morrisey) Amster dam Calypso. Tuin van de Finzi Contini's (De Sica)Den Haag, Kri terion, 2001, a Space Odyssee 'Ku brick) Rotterdam, Cinerama. Viva lamuerte (Arrabal)A'dam Kri terion. International Rotterdam wel provincie in maar niet naar Leidse theaters Het internationale filmfestival, dat in het kader van het Holland Festival in de plaats komt van de tot nu toe gebruikelijke landenwe- ken, gaat International Rotterdam heten en wordt van 28 juni tot 6 juli gehouden in twee Rotterdam se bioscopen 't Venster en Calyp so. Een deel van de betrokken films zal echter onmiddeliyk worden uitgezet op een circuit van biosco pen in Amsterdam, Den Haag, Breda. Groningen, Utrecht en Nij megen (Niet naar Leiden). Het festival, tot stand gekomen door samenwerking van Holland Fes tival. Rotterdamse Kunststichting en gemeente Rotterdam (voor het geld) staat in het teken van de ac tualiteit. Voor de programmering oriënteert de organisatie zich op de Quinzaine des Réallsateurs van het festival in Cannes dat volgen de week donderdag begint. Om aan de filmkeuring te ontkomen zijn de voorstellingen besloten. Mi nister Geertsema heeft laten weten niets te voelen voor een on gekeurd festival zoals dat in het buitenland gebruikelijk is. Er worden vijf voorstellingen per dag gegeven, vanaf 's och tends om elf uur t/m 's avonds tien. In 't Venster worden daar naast vanaf 29 Juni tot en met 4 juli nog speciale voorstellingen ge draaid door de Rotterdamse film liga. Een eerste selectie heeft (onder voorbehoud) de volgende films op geleverd: Remparts d'Argile (Algerije/ Frankrijk), regie; Jean-Louis Ber- tucelli; Napoleon et la révolution, (Frankryk) regie: Abel Gance (bewerking Claude Lelouch); Le chagrin et la pitié, (Frank rijk), regie: Mercel Ophüls; Les yeux ferm es (Frankrijk), regie: Joël Santoni; Weekend a Sochaud, (Frank rijk). coöperatieve film; Summer soldier, (Japan), re gie: Hiroshi Tesjlgahara; Weg met de boeken en de straat op, (Japan), regie: SJuJi Teraja- ma; Keizer Tomatenketchup (Ja pan), regie: SJuJi Terajama; Sjoera, (Japan), regie: Tosjio Matsumoto; Ich Liebe die, ich tote dich, (West-Duitsland), regie: Uwe Brandner; Der Angst vom Tormann be lm Elfmeter, (West-Duitslland), re gie: Wim Wenders; Ladies and gentlemen: mr Leo nard Cohen, (Canada), regie: Do nald Brittain en Don Owen; Reed, (Mexico), regie: Paul Le- duc; Sindbad, (Hongarije), regie! Zoltan Hoeszarik; De tuin der lusten, (Spanje), re gie: Carlos Saura. KINDERMIDDAG i^'iiiiiiiiiiiiiiiiiDiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinRiiuinB Titel: Lachfestlval. Theater Ca mera. Tyd: za. en woe. middag om 14.30 zo. 14 en 16.15 uur. De titel lachfestlval staat voor een verzameling tekenfilms die deze week de hoofdschotel vormen voor de kinderen in het theater aan de Hogewoerd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 25