'Mol houdt geen mineur voor 'Litteris' brengt lering en vermaak Kika is biij met haar naam, want r(fy)v3ncfaaq... ...en gisteren 1 Combo Mozaico 71 in Doelenhuisje Met Albee en Shaffer My Fair Lady komt terug FOLK EN POP IN VOLKSHUIS ([y^fKQgrvmrna] TV morgen] rrico paJDAO 86 APRIL 197? ADVERTENTIE KIKA MOL is een beeld van een meisje. Ze lijkt geen haartje i op dr vaa'rtje. „Zo die zit", zou vader Albert Mol zeggen. Kika «rit overigens helemaal niet, ze staat. Met beide benen op de grond én in de nieuwe tv-serie „Tegenvoeters". Het is Kika's eerste tv-rol. „Ik lijk misschien een erge kouwedruktemaakster"zegt ze, „maar dat valt in werkelijkheid erg mee. En als er met mij ooit iets zou gebeuren, zou dat ook maar erg saai zijn. Die v-serie, ja, dat is een erg leuk verhaal". Rika Mol heeft voorlopig nog noeite met het medium televisie. „Ik ®teieb een duidelijk gebrek aan rou- ine", zegt ze „Wat andere mensen lc*|omaar even neerzetten, daar heb moeite mee. Televisie is voor mij :t< rennen. Het is heel anders dan film. 1 raarbij je niet zo op alles hoeft te etten. De film "Daniel" was voot "iiij een enige ervaring. Ik vind tele- lefisie gewoon moeilijker". Komt Kika net lqjkert? „Nee, dat ss^tiet, ik heb vier jaar op de Scapino- nsacademie gezeten en één jaar op ie Kleinkunstacademie en ik heb drie leljnaanden in Zweden gedanst. Ik ben meteen mee opgehouden, dat Transen van mij sloeg nergens op. Bij 'i [bon Hermans ging het beter Die •r aoest een assistente hebben en daar 'o leb ik auditie voor gedaan. Het was i neteen goed en toen zijn we naar lanada gegaan. Van Toon heb ik ag veel geleerd. Daarna Kwam Funhouse", een soort mime-groep Amsterdam, die allerlei rare din- ;en op het toneel zette. Dat lag me rel". VERKOCHT Kika Mol heeft trouwens nog meer edaan. „In de show van Adèle Bloe- nendaal en Leen Jongewaard zong k liedjes. Een fijn programma, maar jammer genoeg misgegaan. foor mij kwam toen gelukkig deze Ik wist dat Nic van den Boe- de regisseur, ocht. Ik belde hem op en vroeg of iets in kon doen. Ja, zei Nic, k heb wel aan je gedacht, maar ik noet een meisje bebben dat erg ong en klein is. Toen heb ik voor ne iet eerst van m'n leven mezelf ver docht". Is de naam "Mol" voor Kika een 'Aruis? Kika: „Dat is het inderdaad als je begint. Dan hangt er een gifeer om je heen van: omdat zij de lochter van Albert Mol is mag zij... enzovoort. Dat is natuurlijk volko- nen ten onrechte. Albert Mol doet niet wat ik doe. Ik moet het zelf doen. Hij is wel een goeie kruiwagen. Ik ken al een heleboel mensen uit st vak, die ik thuis ontmoet heb aar die naam is weer moeilijk als ^flde mensen gaan vergelijken. Dan rerwachten ze namelijk dat je die Vergelijking waar maakt. Ik denk dat Willeke Alberti en Linda van Dijk ook erg hebben moeten knok ten. Voor mij komt het er gewoon ip neer dat je een tijdje met iets bezig kunt zijn, waardoor je je eigen "riohting krijgt. Je kunt slagen of ..Biet en of je vader nou goed is, leeft er weinig mee te maken. Je wordt wel in een bepaalde richting [eduwd en dan kun je ineens tot de f intdekking komen dat je eigenlijk ets anders wilde. Ik wou danseres worden, verpleegster, zangeres. Nu g >en ik beland bij het acteren en dat Al b tot nu toe het leukste wat ik ge daan heb. En Albert heeft het niet lie opgezocht. Dat vindt ik heel ?oed. Ik ben ook wel eens kwaad leweest als ik geen werk had. Dan dacht ik. waarom belt ie nou niet even naar die en die of waarom gaat ijle niet even met me mee? Maar nu heb ik het zelf gedaan. Meneer Mol heeft het nie+ gedaan. Verder ben ik erg tevreden met de naam "Mol". Bet houdt voor mij geen "mineur" Voor Albert evenmin. Dat zie jc toch wel als hij meedoet aan dat lelletje van Herman Emmink"Wie in de drie?" Dat vindt hij zélig Mbert en spelletjes, nou ja ACHTERLIJK hij Over Nederland is Kika Mol niet to bijster tevreden. „Ik knap vaak zo if", zegt ze. „We leven inderdaad in een land dat een beetje achterlijk is. Si ?P gebied van artistieke dingen •jj dan. Er is nooit geld en nooit tijd en ijl er zijn nooit mensen voor technische 8B dingen. Er is talent genoeg. We heb- jben een heleboel goeie acteurs, caba retiers, zangers en beatgroepen, maar H die mensen krijgen zo weinig kansen. Zo'n Grand Gala bijvoor beeld. Diep respect voor de man die dat allemaal bij elkaar heeft georga niseerd, maar ik vind het wel een vertoning. Als ik die Johnny Cash zie met zijn hele familie. Niet dat ik iets tegen Johnny Cash heb, maar als ik die huisvrouwenfamilie van hem driemaal "oewa" hoor zingen in koor, dan zie ik de dollars voor bijschieten. Waarom niet Rita Reys in zo'n programma of Ann Burton? Wij hebben tobh genoeg materiaal om een goeie show te maken? We hebben hier zoveel geweldige stuk ken gehad, maar altijd brak het af op te weinig geld. Wat voor toestan den waren er niet met "Hair"? Waarom krjjgt "Studio" geen subsi die meer? Goed, ze hebben een jaar gerotzooid, maar daar leer je toch van? Nee, wij willen geen blote reet op het toneel. Wij zien liever "De kleine waarheid". Ik denk toch dat iets bij ga doen. Fysiotherapie of 3 KIKA MOL wennen aan tv - LEIDEN Het Doelenhuisje in de Doelensteeg is veranderd. Vroeger heeft het café een tijdje een nogal slechte naam gehad en dat is ver anderd sinds er een nieuwe leiding is gekomen. Het Doelenhuisje is sfeervol inge richt en bedoeld als disco-bar en dancing voor iedereen. Studenten en werkende jongeren zijn er welkom. Ook iets oudere menisen, die er rustig iets willen drinken kunnen dat doen In een rustig hoekje. Wat dat be treft is het Doelenhuisje vrij origi neel in Leiden en daarom ook een bezoekje wel waard. Om het bezoek te stimuleren heeft de leiding een aantal attracties op het programma staan. Zo wordt het Doelenhuisje- nieuwe-stijl vanavond ingewijd met een optreden vn het Combo Mozaico '71, onder leiding van Sem Abdoel Hamit, die Zuidamerikaame muziek ten gehore zal brengen. Dit combo zal spelen van negen uur tot twee uur 's naohts. De leiding van het Doelenhuisje hoopt in de .toekomst regelmatig in het weekeinde derge lijke festiviteiten op touw te gaan zetten LEIDEN/OEGSTGEEST Het is lering én vermaak wat de ko ninklijke toneelvereniging Litte ris Sacrum' in haar laatste voor stellingenreeks van dit seizoen (gisteravond, vanavond en mor gen in het Rijnland's Lyceum) te bieden heeft. Die lering schuilt dun vooral in de eenacter „De Droom van Ame rika" van Edward Albee, het ver maak wordt het publiek in ruime mate toebedeeld met „Oh Duis ter Heden", een eenakter van Pe ter Shaffer. Twee stukken, ogenschijnlijk el- kaars regelrechte tegenpolen, maar die bij nader inzien hetzelfde uit gangspunt, de groeiende ontzieling in de menselijke relaties, gemeen heb ben. In beide ziet men levende we zens de bedoelingen van de schrij vers vertolken, maar dan op een to taal van elkaar verschillende wij ze. Spelers en regie van „Litteris" hebben die bedoelingen én de wij ze van interpreteren volmaakt be grepen. In „De Droom van Amerika" er vaart men het gezin. Miller niet als een echt gezin met echte men sen ;het zijn in onze ogen exponen ten van menselijke ondeugden. Star starend, stijf zittend op rechte stoe len in een suggestief zwart-wit-recht- toe-recht-aan-decor, praten, nee converséren zij met elkaar (of met zichzelf?), waarbij zij, door een ze ker automatisme in spreken en ge baren te leggen, de stijl van spelen van elk sentiment, van elk normaal menselijk gevoel ontdoen. Op deze manier zijn de Litterls-spelers erin geslaagd, zich als het ware ondefge- schikt te maken aan de indringende tekst van Albee, zodat deze alle na druk krijgt. De spelers elk afzonder lijk beoordelen naar aanleiding van dit stuk, is onmogelijk. Mét elkaar vormen zij een strikte, steriele een heid, die door geen enkel detail noch in decor, noch in kleding, noch ln beweging, wordt verstoord. Alle lof, voor regisseur Bob Hageman, en voor de spelers: Bep van den Wijn gaard-de Vries, Cees Schutte, Co Hageman-Verhagen, Anny Beer- baum-Meyer en Joop Segaar. Aan het gezellige, kleurrijke tiere lantijn-decor van he tweede stuk is al te zien, dat hier heel andere we zens ten tonele verschijnen. Mensen van vlees en bloed, die alle mogelijke gevoelens, welke een mens maar kun nen beroeren, de vrije loop laten. Het is gewoon een zalig stuk, zowel om te spelen, als om te zien. „Oh Dui ster Heden" is de geschiedenis van een beeldend kunstenaar (Joop Se gaar), die zowel wat artisticiteit als wat karakter betreft weinig om 't lijf heeft. Zijn „schattepattige" onnozele vriendinnetje Carol (Annet Pieters van de Staak), zijn dubieuze buur man Herman <Bram Harteveld) de hysterische Juffrouw Furnival (Joke Bartelsman-van der Lans), de stramme kolonel Melkett (Bob Ha geman), de nuchtere en geslepen Clea (Bep van den Wijngaard-de Vries) zijn, verder in gezelschap van de „Herren" Schuppanzich (Ad van Leeuwen) en Bamberten (Leo Gay- kema) tot een hoogstaande klucht gekomen. Wanneer het verhaal zich dan nog grotendeels in het pikke donker afspeelt, en mimiek en geba renspel daarom door middel van deze ervaren spelers alle kans krijgen hun onmisbare bijdrage te leveren móet het wel lukken. Alle bewondering vooral voor Joke Bartelsman-Van der Lans, die als geheelonthoudster Juf frouw Furnival een schitteren de dronkejuffrouwsrol wist te spelen. Ook Bram Harteveld wist in zijn rol van Herman, verliefd op antiek mannelijk schoon, een heerlijk type neer te zetten. Bob Hageman was het als de klonel helemaal, de stoe re kolonel met het weke overlief- hebbende vaderhart voor zijn kui kentje Carol. Kortom, iedere speler was er helemaal bij, van begin tot eind. En alle lof voor de regie, Co Hageman-Verhagen Hoe lang kan de aarde de mensen nog voeden? Pas op: de schotels vliegen weer. Het valt niet mee een kind te adopteren. Nieuw: schoonheidssalon voormannen. Nederland (nog) niet toe aan beha-loos tijdperk. Voorts: Humor/ Veel Fotonieuws/ Informatierubriek Memo/ Meisje van de Week Let op: vanaf nr. 19 extra Trip Tips voor zomer, weekend en vakantie. Panorama is Nederlands grootste géQlustreerde weekblad. Overal te koop. LAK biedt cultureel allerlei LEIDEN Het Leids Academisch Kunstcentrum houdt vanavond in het theater aan het Levendaal een avond „cultureel allerlei", waarbij verschillende programma-onderde len zélf worden verzorgd. Op deze avond waarop achtereenvolgens dans. toneel en muziek aan de orde komen, luidt het programma als volgt: een optreden door het Rot terdams Volksdanscentrum, bewe gingstheater door de groep "Multi ple Realities", middeleeuwse ballades begeleid door luitspel door Hans van Wouw, een optreden van de soul- dansgroep o.l.v. Felix White. Na de pauze beluistert men achtereenvol gens chansons door Jan van Rhe- nen, Stones-music door de band van Rob Funcke, en tenslotte folkmusic door de groep Twynn". Aanvang half acht. De musical „My Fair Lady" komt terug in de Nederlandse theaters. Het operagezelschap Forum zal in samenwerking met de producen ten Willy Hofman en Piet Meerburg de musical komend seizoen op het repertoire nemen. Première: 4 november in Enschede. Met Guus Oster en Jan Teulings (voor respectievelijk de rollen van prof. Higgings en kolonel Picke rings) zijn de besprekingen in een vergevorderd stadium. Wie Johan Kaart als Doolittle gaat „opvolgen" is nog niet bekend. Voor de rol van Eliza zullen audities worden gehouden. De Deen Sven Larsen zal evenals in 1960 ook deze „My Fair Lady" re gisseren. Dolf van der Linden krijgt weer de muzikale supervisie. Een scène uit Albees 'De droom van Amerika' welke een akter door 'Litteris Sacrum' wordt uitgebracht. (Foto Holvast) LEIDEN In het Leidse Volks huis aan de Apothekersdijk treedt vanavond van zeven tot tien uur de folk-zanger Jan van Rheenen op. In een ander gedeelte van het Volks huis is er „open huis". Er kan daar worden gedaan aan tafeltennis, bil jarten, tafelvoetbal enz. Zondagmid dag (van twee tot vijf uur) treedt in het Leidse Volkshuis de groep Brave New World op. Plaatsen vrijdag 28 april 1972 6.45 De fabeltjeskrant (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.05 En een zoen van de juffrouw, TV-serie (VARA) 8.00 Journaal (NOS) 8.20 Achter het Nieuws (VARA) 2 voor 12, quiz (VARA) Hadimassa, satirisch programma (VARA) Een klein uur: U (VARA) Journaal (NOS) Speelwijze les 7, herh. (TELEAC) 8.45 9.25 10.05 10.45 10.50 NEDERLAND II 6.45 De fabeltjeskrant (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.05 Haal het doek maar: winnaars van de dit seizoen gehouden talentenjacht (NCRV) 8.00 Journaal (NOS) 8.21 Waar of niet, spelprogramma (NCRV) 9.00 Farce Majeure, satirisch programma (NCRV) 9.25 Leve de speeltuin, documentaire film (NCRV) 10.15 Dagsluiting (NCRV) 10.20 Uit de Kunst (NOS) 10.50 Journaal (NOS) 10.55 Den Haag vandaag (NOS) 11.00 Hoe word ik de computer de baas les 1 (TELEAC) Gerard Kornelis van het Reve en zijn interviewer Antoine Bodar voerden gisteravond een aardig tv-stuk op. Van het Reve bekleedde uiteraard de hoofdrol in het stuk, dat han delde over zijn boek „Taal der liefde". Badar was slechte de rol toebedeeld van aangever in een kennelijk van tevoren in gestudeerd verhaal. Hij mat zich zelfs een om floerst stemgeluid aan om in de plechtige sfeer van Van het Reve te blijven. Zodoende werd het een compleet showtje met een verrassend slot, zoals dat bij een goed tv-stuk past. Van het Reve maakte het voor mij althans zó boeiend, dat ik „Een avond bij Eva" heb moeten laten schieten. Dat is Jammer, want als de TROS dan eens een eigen produktie heeft in de toneelsfeer, dan moet je dat eigenlijk niet mis sen, vind Ik. De TROS heeft het eigenlijk een beetje aan zich zelf te wijten dat Pleuni Touw en Van het Reve elkaar over lapten. Landré stuurde wel een boodschap het scherm op, waarin hij de TROS liet ver klaren. dat hij nimmer het uitzenden van de Apollolanding heeft geweigerd aan de NOS, maar dat is lichtelijk bezijden de waarheid. Omdat de landing één dag werd vervroegd moest de NOS opnieuw een donderdag „open breken" voor de Apollo. De VPRO zei dinsdag meteen daarvoor weinig te voelen, want vorige week werd hun programmering ook al verstierd door de Apollo, toen voor de landing op de maan. De VPRO verwees de NOS naar de TROS. Daar was men zó dolblij, dat men twee grote eigen produktdes op één avond de kijker kon aanbieden, dat men de twee uur zendtijd, die de NOS wilde hebben, niet over had voor de Apollo. De TROS wilde een kwartier kwijt voor het directe verslag van de eigenlijke landing, uitgaande van de redenering: de kijker weet langzamerhand wel hoe dat gaat met terugkerende astronauten. Zo zat dat op dinsdag. NOS-programmacommissaris Rengelink tilde, door ervaring wijs geworden, niet zo zwaar aan de hele zaak. Het zou best voor elkaar komen, meende hij. Hij heeft gelijk gekregen. Er kwam een oplossing, maar dat wil nog niet zeggen, dat de TROS nimmer geweigerd zou hebben de Apollo in het ach tertuintje van Gert en Her- mien te laten landen. De NOS had achteraf krap een uur nodig voor het Apolloge- beuren en dat was eigenlijk meer dan genoeg. Fraai waren de beelden van de openzwie- pende parachutes aan de cabi ne, iets dat nog nooit zo ge weldig in beeld ls gebracht. Zo kreeg deze zoveelste landing toch weer een interessant tint je. INVALLER ZATERDAG 29 APR DL FM-kanalen. 7.00 7.00 Nieuws. 7.02 (S) lichte gramnio- bedrljfsle- foonmuziek, reportage yerzoekplatenprogyamma. 12.00 (12.16 Informatie ven; 12.26 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw: 12.30-12.40 Nieuws). 14.00 (S) Steiger B: Radio-show met om 14.03 Sportkompas; 14.33- 15.00 IS) (S) Tross-country; 15.30 Nieuws; 15.33-16.00 (S) Jazzcocktail; 17.30 Nieuws en 17.32-17.50 Aktuall- teiten. 18.00 licht muziekprogramma voor oudere luisteraars. 18.30 Nieuws. 18.41 Voor de kleuters. 19.00 (S) ver zoekprogramma van klassieke muziek. 21.00 De tunnel der duisterns: scien- flction serie. 21.20 (S) licht *2.30 zlekprogramma. 22.10 muzikaal lustree rd radio-feuilleton. Nieuws. 22.40 )S sport, cabaret (23.00-23.15 Aktua-Sport). FM-kanalen. 7.00 8.00 VARA. 15.05 17.55 VARA. 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnastiek. 7.20 (S) Z.O.: gevarieerd programma. (7.33-7.38 Van de voorpagina. 7.54 VPRO: Deze dag. 8.00 Nieuws. 8.11- 8.23 Actualiteiten. 9.35-9.40 Water standen. 10.05 Ombudsman.) 10.30 (S) muziek en Informatieshow. (11.00-11.02 Nlexiws.) 13.00 Nieuws. 13.11 Actualiteiten. 13.23 VARA-Varia. 13.25 (S) Jongerenprogramma. HIRO: 14.35 het HERO Magazine. 15.05 De komende week in het Nederlandse muziekleven. 15.30 een luisterpro gramma. (16.00-16.02 Nieuws.) 16.15 programma satirisch programma. 19 00 (S) Licht - solisten. 20.00 Nieuws. r de late avond. FM-kanalen. 7.00 7.00 Nieuws. 7.02 Popstation. (8.0 Nieuws). 9.00 Nieuws. 9.03 Pers ven 10.00 Nieuws. 10.03 Muziek bij d~ koffie. (11.00 Nieuws). 12.00 Nieuws. l muziek. (17.00 Nieuws). Nederland I 17 (herh.) NOS: 16.00 (K) Journaal. 16.02 (K) Blbelebons, kinderprogram ma. 16.45 (K) Stuif-Es-In. TELEAOt 17.3518.05 (K) Graven naar het ver-» leden: Archeologie der Lage Landen van Ijstijd tot Middeleeuwen les 13. NOS: 18.45 (K) De Fabeltjeskrant. NOS: 18.55 (K) Journaal. AVRO: 19.06 (K) Mary Tyler Moore Show. 19.30 Poets: de avonturen van een verbor- 5 en camera. NOS: 20.00 (K) Journaal. 0.21 (K) De Mountiesshow. 21.10 (K) De Versierders (The Persuaders) tv- fllm. 22.05 AVRO's Sportpanorama de NOS: 22.6623.00 (K) Journaal. Nederland II NOSO 18.46 (K) Ds Fabeltjeskrant. NOS: 18.55 (K) Journaal. EO.: 19 05 ^(Koorzang: geestelijke liederen, te 19.30 (K) Exploring ancient cities film over archeologie in Israël. 19.50 Ten slotte. NOS: 20.00 (K) Journaal. 20.21 (K) Paul Vlaanderen. TV-serle. 21 10 Brandpunt. 22.00 (K) Wat maak Je me nou?: amusementsprogramma. 22 36- Avondslultlng NOS: 22.41—22.46 (K) Journaal. ADVERTENTIE 'n kaas voor oranje niet vergeten- Fricoeten Een stilleven van Vincent van Gogh, „Vaas met anjelieren", heeft op een kunstveiling bij Parke-Ber- net in New York. 320.000 dollar opge bracht. Het stilleven werd gemaakt in Juni 1890, het laatste levensjaar van Van Gogh toen h|J zich ln Anvers ophield.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 5