trawdogs: kiezen voor het geweid jricula s ote voor meldgravin iisabeth Iaadde in aagdenbloed c J Carter wreekt zijn broer in een goed gefilmd verhaal Wij staan voor u klaar iG 28 APRIL 1972 ampier vormt de intrigeren- r >f drolspeler in de huidige horror-golf binnen de film, ratuur en kunst was die al geruime tijd ingeruimd, •as met Carl Theodor Drey- impyr ou 1' étrange aventu- David Gray" is er sprake volwassen verwerking van op het celluloid irs film viel destijds in 1933 mand van de zich op een J zakelijkheid inspirerende Ettelijke passages werden og verwerkt Li de kompilatie r. Terrors House of Horrors hij de indruk maakt van •schijnsel uit het ongerijm de menselijke verbeelding, ■d zelfs in de weinig serieuze BJrfilms een aantal elementen ig in het oog gehouden Bweginigsvrijlheid van eer. I|r binnen een verhaal is an- jm bijvoorbeeld een monster enstein) gebonden aan een an tal regels. nbineerd met het voortdu- irugkeren van dezelfde na- Dracula, Karnstein, Carmil- laj doet dat een historische authen ticiteit vermoeden. Dat is maar ge deeltelijk waar. Een groot deel van alles wat met vampiers in films gebeurd is geënt op het werk van Bram Stoker die met commerciële schrijversintuïtie, in het laat-Victo riaanse publiek een goed afzetge bied zag voor zijn losse gegeven.- en volksgebruiken van her en der in 1897 gecreëerde Dracula-mythe Bij Gollancz in Londen ver scheen begin dit jaar Gabriel Ro- nay's The Dracula Myth dat wat licht kan brengen in de duisternis van de vampier. Ronays conclusies zijn de moeite waard. Graaf Dracu la, als bloeddorstige vampier heeft niet bestaan, dat is niet zo'n op windende openbaring maar wel dat Stokers grote voorbeeld een vrouw was. De volksverhalen in de Karpaten van Transylvanië waarin het we melt van verhalen over vampiers berusten cp het levensverhaal, van Gravin Elisabeth Bathory. een van de mooiste vrouwen aan het Keizerlijke hof in het Wenen in de eerste helft van de zeventien de eeuw. Volgens Broeder Lazzlo ADVERTENTIE Een Philips batterij is niet alléén voor Philips apparaten. Andere mogen erook beter van worden... De naam Dracula is eveneens van historische oorsprong. Stoker liet zich inspireren door de figuur van Vlad de vijfde van Walachije (1456-1478), bijgenaamd de spietser vanwege zijn grote wreedhe den. Hoewel de naam Dracula ver want is aan het Roemeense dra- cul (duivel) kreeg Vlad deze naam om andere redenen dan voor de hand liggende. Voor zijn presta ties tegen de Turken gaf Sigus- mund, Keizer van Het Heilige Roomse Rijk, Vlad een kerkelijke onderscheiding, de Orde van de Draak. Vandaar Vlad Dracula. Over de wreedheden van Vlad Dra cula werd in 1475 al bericht, maar in de verhalen er over was er nooit sprake van vampirisme. Dat wat de historische achtergronden van Sto- Verklaringen voor de vaste ge- kers Dracula betreft, bruiken rond de vampiers geeft Ethel Portnoy-Kousbroek in een artikel in Randstad 4 van Januari 1963. In haar analyse betoogt ze. dat het feit dat de mythe van de vampiers door de eeuwen heeft stand gehouden in de eerste plaats wijst op liet voortleven van een zienswijze over de dood. die afwijkt van hetgeen Kerk en Schrift leer de. Geen opstanding van de do den in het koninkrijk der hemelen, in geestelijke vorm, maar een ver rijzen uit de dood in het aardse tranendal. Vampiers zijn geen geesten of spoken, maar levende lijken. Een geloof dat geïllustreerd wordt door de gewoonte bij Egyp- tenaren en andere volken om de do den voedsel mee te geven. Wat is beter voedsel dan de drager van het voedsel bloed? Ethel Portnoy-Kousbroek brengt Valerie Gaunt en John van Eyssen in Dracula: houten staak gewijd symbool. Turoczy, een Jezuit uit de 18de eeuw, gaf de gravin uit vrees met de jaren haar schoonheid te ver liezen zich over aan duivelsbezwerin gen en andere zaken binnen zwar te kunst. Op zichzelf kon niemand haar dat verbieden, anders werd het toen men meerdere honderden lij ken van vermoorde jonge meisjes ontdekte. Het bloed hadden de moorde naars uit de aderen laten wegvloei en. Na een officieel onderzoek ont dekte men dat Gravin Elisabeth Bathory, echtgenote van een voor aanstaand Hongaars generaal, placht te baden in dit maagden bloed om haar schoonheid te con serveren. Tijdens een proces waar in ze veroordeeld werd levend in gemetseld te worden in haar eigen kasteel, kwam aan het licht dat zij geholpen werd, twee oude vrouwen en een bediende Ficzko. De onderkoning van Hongarije bericht uitvoerig over de godde loze bloeddorstige en bloedzuch- tige vrouw. Voor zover bekend het eerste en waarschijnlijk ook enig betrouwbaar verslag van vampiris me in de Europese geschiedenis. ADVERTENTIE voor vracht-, bestel- en personenwagen verhuur AUTO PETER St. Aagtenstraat 16-20 TELEFOON 01710 Speciale tarieven voor contractverhuur Verhuur aan verlofgangers Leasing van alle merken l): Strawdogs. Regie: Sam Epah. Voornaamste rollen: Hoffman, Susan George Trianon. irdogs. het iaatstverschener uk van Sam Peckingpah io.a door „The wild bunch") t oude probleem van het ge in de orde. De film gaat over PRjigp Amerikaanse inEeilleötuee1 h nooit geëngageerd heeft bij moeilijkheden. Hij huwt geweld en ruzie n verlaat hij ook het ge- dige Amerika, en trekt hij et zijn vrouw terug in eer ingels dorpje. Ook daar ont- ïij echter niet aan moeilijk- De bevolking vindt hem een re snuiter, reden om eens te lijken „hoever je met hem lan. olgt een reeks van steeds ere beproevingen: de kat Amerikanen wordt gewurgd ie klerenkast opgehangen de vrouw wordt door twee man/r en ver kracht terwijl haar echtgenoot in middels voor aap gezet wordt tij dens een jachtpartij. De Amerikaan. David, slikt het allemaal. Zelfs zijn vrouw kan hem niet zover krijgen dat hij een keer krachtig optreedt. Dat komt pas als ër een bende dorpelingen voor zijn deur staat, die vraagt om uitleve ring van een .debiele Jongen, die er terecht van verdacht wordt een meisje uit het dorp te hebben vermoord. David weigert, zelfs wanneer zijn vrouw hem erom smeekt. Voor het eerst in zijn le ven maakt hij een duidelijke keu ze. die hij dwars door alles heen doorzet. Zelfs schuwt hij het ge weld niet meer. in tegendeel, hij ge niet er van, het heeft een bevrij dende uitwerking op hem. De „boodschap" van Peckingpah lijkt te zijn dat het altijd beter is te kiezen, zelfs voor geweld. Ge weld immers is overal, ook in het kleine „vreedzame" dorpje, en ge weld kent maar één antwoord: ge weld. Bovendien heeft de mens een hang naar het gruwelijke, of in elk geval het sadistische. David ziet het als een soort vermaak om de kat van zijn vrouw1 te sarren). Geweld kan bevrijdend zijn. Peckingah (trouwens een hele merkwaardige man. die er een ge woonte van maakt om er net zo uit te zien als de hoofdrolspelers in zijn films) behandelt dit thema op een buitengewoon indringende wij- Daarbij wordt hij bijgestaan door een werkelijk formidabele Dustin Hoffman in de rol van David. Een magistrale film. BERT VAN DOMMELEN Dustin Hoffman, schitterend in ..Strawdogs" en zijn tegen speelster Susan George. Een Philips batterij is een klein kokertje 1 ot tot berstens toe gevuld met eerste kwaliteit stroom... Jack Carter (gespeeld door Michael Caine) staat naast zijn schoondochter Doreen en kijkt koelbloedig slaperig uit zijn ogen. Titel: "Get Carter". Regisseur: Mike Hodges. Voornaamste rol: 'Michael Caine. Theater: Lido. "Ik ben naar dit rot gat gekomen om te ontdekken wie mijn broer heeft vermoord. En dat zal ik te weten komen" en na dit gezegd te hebben schudt Jack Carter weer iemand hardhandig door elkaar De goed in het blauwe pak zitten de Jack Carter laat het niet bij door-elkaar-schudden want hij is een eerste klas moordenaar uit de Londonse onderwereld. Zijn broer Prank is in Newcastle overleden, doordat hij met zijn auto het water in reed. Stomdronken was hij, volgens getuigen maar Jack gelooft dat niet en neemt afscheid van London om in Newcastle het fijne van de zaak te weten te ko men. Hij zal en moet weten wie zijn broer vermoord heeft. De plaatselijke onderwereld uit New castle stuurt allerlei mannetjes op hem afeerst vriendelijk een trein kaartje, met de boodschap o fhij alsjeblieft naar London terug wil gaan. En later krachtiger. Ook. de onderwereld van London wil hem pakken want Carter wordt steeds brutaler. Get Carter! Het grootste deel van de film laat zien hoe Carter net weer ontsnapt uit de handen van zijn collega's, door ze simpelweg te vermoorden. Het verhaal van zijn broers dood. is voor de film de kapstok waar aan allerlei gangster-praktijken worden opgehangen: vechtpartijen wilde feesten in landhuizen, ach tervolgingen in sportauto's en na tuurlijk sex. De rol van Carter wordt gespeeld door Michael Caine. Hij is de knap pe, aantrekkelijke, bikkelharde su perman. Voor en tijdens een moord kijkt hij even koelbloedig uit zijn nauwelijks geopende ogen, een beetje slaperig soms met een su perieure grijns. Er zijn maar een paar momenten dat hij zich laat gaan. En dat is als hij kwaad wordt op mensen die hem niet beleefd vertellen over zijn broer Tranen in zijn ogen krijgt hij als hij het meisje Doreen, de dochter van zijn vermoorde broer, in een film ziet waarin zij misbruik i wordt voor sexuele praktijken. De ze Doreen blijkt achteraf een sleu telfiguur in de moord op zijn broer AGENDA VOOR CINEFIELEN dit geloof in verband met het be staan van levende doden. Ook in deze tijd vinden nog gevallen van vroegtijdige begrafenis plaats. Het onvermogen van de medische we tenschap moet in vroegere tijden voor een veelvuldig aantal van dit soort begrafenissen hebben gezorgd. In het zicht van de angst voor de dood moet het daarom in primitie ve culturen een gewoonte zijn ge weest om de doden daarom te door spietsen, later is die gewoonte ver sohoven naar geselecteerde groe pen als dieven, moordenaars etc. Het feit dat slechts houten en zil veren staken in de vampiermythe worden gebruikt is een aanwijzing voor het feit dat het gaat om een gebruik dat uit de prehistorie da teert. gewijde voorwerpen worden zelden gemaakt van recente mate rialen, maar van oudere, vooraf gaand aan huidige in dezelfde funotie. De koningin van Engeland, draagt voor haar kroning geen zijde op haar lichaam (laat staan or- lon, dracon etc.) maar linnen. Ogenschijnlijk irrationele gebrui ken, die toch stoelen op een onbe wuste logica. Zo is het ook met het versohijnsel vampier, aldus Ethel Portnoy-Kousbroek. De periodiek terugkerende rage van horror-films zijn veel meer dan een afvoerbuis voor sadisme, zij spelen een spelle tje met prelogische, archaische beel den die ons irrationele brein ons voortovert en laat zien hoe de mon sters uit onze hand eten. Zij hel pen de doodsgedachte verwerken in een wereld waarin de mens zijn godsgeloof en dat in een leven in het. hiernamaals heeft verloren. HEIN ELBRINK Aanbevolen films Int AMSTERDAM Cineac-Damrak: Woensdag avond 3 mei: première van "Een- woord van liefde". Cineac (Reg. Breestraat)a avonds: Rosemary's Baby (Po- lanski) Cinetol (Tolstraat)Strawdogs (Peckingpah». Flora (Amstelstraat)The French connection (Friedkin). Rosy (Kalverstraat)Kluta (Pakula). Studio K (Roetersstraat)Sac- co en Vanzetti (Montaldo. The movies (Haarl. dijk)II Conformista (Bertolucci). Tuschinski (Reg. Breestraat) t Clockwork orange (Kubrick). De Uitkijk (Prinsegracht)WR. mysteries van het organisme (Ma kave Jov) ROTTERDAM Corso (Kruiskade)The French connection (Friedkin). Kriterion (Stationsplein)The go-between (Losey). Lijnbaantheater: Blue movie (Verstappen) 't Venster (Gouverneurstraat): Pa- soliniweek: do. t/m zo. Edipo re, ma. t/m woe. Porcüe. DEN HAAG Bijou (Spui): Strawdogs (Pec kingpah). Camera (Prinsestraat)Rose mary's baby (Polanski). Kriterion (Westeinde)Flesh (Warhol i. Metropole (Carnegielaan)De tien geboden (De Mille). Passage: The hired hand (Fon da). Studio 2000 (Congresgebouw) t The french connection (Fried kin). De Uitkijk (Congresgebouw) t Le souffle au coeur (Malle) UTRECHT Camera: (Oudegracht): vrijd. en zat. nacht: Met Jouw tanden In mijn nek (Polanski) City (Voorstraat)The french connection (Friedkin);. Palace (Vreeburg)Major Dundee (Peckingpah). Studio (Oudegracht)The go- between (Losey). Vreeburg (Vredenburg)Klute (Pakula). Aanbevolen nachtvoorstellingen s AMSTERDAM Bio (Middenweg)De non (Ri- vette City (Leidseplein)The straw berry statement (Hagmann). ROTTERDAM Centraal (Oude Binneweg) J De grote stilte (Bergman). Cineac AD (Coolsüigel)Monte- ry pop (Pennebaker). •t Venster: Mad Dogs and English men «Joe Cocker). iiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiip BLIJVERS te zijn, maar hij vraagt in het be gin van de film als zij een paar keer aanwezig is, niets aan haar. Hij behandelt haar zelfs als een klein kind. Carter houdt niet van rustige ondervragingen, in het be gin van de film, als het verhaal zich wat traag ontspint, praat Car ter wel wat. maar alleen in domme nietszeggende gesprekjes. Verder slikt hy ijverig medicijnen en heeft het steeds over naar Zuld-Amerika gaan. Waarom mag Joost weten, maar dat zijn détails. Het gaat om Carter en zijn koelbloedige actie. Alles en iedereen daarom heen is versiering en omlijsting, duidelijk, en glashelder. Geen moeilijk gedoe of diepe bedoelingen. Doreen. het dochtertje is een kind dus om over de bol te aaien, oudere mensen zijn suffig dus daar hoef Je wei nig rekening mee te houden en de vrouwen zijn er voor de met regel matige tussenpoos terugkerende bed-scenes. Alles bij elkaar een goed gefilmd verhaal, bij tijden vrij hard, weinig humor maar wel met een drup peltje sex. TONY KIESOUW. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiim CAMERA Volle romantiek in Delbert Manns verfilming van het successtuk uit het begin van ae vo rige eeuw Jane Eyre. De Bron te- sis ter s in technicolor op mooie heuvels etc.: mislukte liefdes en moeilijke verhoudingen. LUXOR Vijfde week Trinity is still my name. Een western waarvan het min of meer de be doeling is het Amerikaanse ant woord te zijn op de spaghetti- bloei: veel lachwerk en avontuur. REX Bepaald geen bloedeloze meisjes in deze nieuwe geschiede nis van de griezelige keelbyter. Dracula's lustige vampiervrouwen) De climax duurt wat lang. maar dat wordt gecompenseerd door knap grime-werk. STUDIO Een film met een fenomenale inzet en pen fenome naal eind. Daar tussen in beweegt zich het verhaal van de moderne Romeo en Julia traag als een schildpad, zonder veel spanning, naar een onwaarschijnlijke anti climax: Zabriskie Point maar een indruk van wat meester Antonio- ni kan. illlllllllllllllllllllllllllllllllllim KINDERMIDDAG flHHIWIIHliUIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUUIIIIItllllllllllllllll Titel: In het paleis van de wa terkoning. Theater: Camera. Tijd: za. en woe. 14.30 uur, zo. en ma. 14 en 16.15 uur. Sprookje en avontuur tot een patroon in deze kinderfilm die de nieuwe week in Camara aan de Hogewoerd tooit. Veel tederheid in kInderkomische scenes en onge compliceerdheid IIIIIIIUIIIIIIIIIIÜIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlUI NACHTFILMS lllllllilllllllll!llllllllliUIIIIUIIilllllllIIIIIUIIIII(illlllllllUUIINIIHIHIIIIIIIHINII REX Een western deze week in de nachtvoorstelllngen van de Haarlemmerstraatbioscoop. Lee Marvin speelt de hoofdrol in Mon te Walsh, een film die nog niet in Leiden heeft gedraaid. Naast spanning ook de nodige sex. CAMERA Grote namen vrij dag- zaterdagnacht op de Hoge woerd. Joanne Woodward, Paul New man en Anthony Perkins vervul len de hoofdrollen in Hall of mir- rows, een spannende film van Stuart Rosenberg.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 33