TOT MEDICUS VAN MEDICIJNMAN ezellig. de dokter in de Haarlemse Hallen Zwarte muslims: lucratieve zaak voor Elijah Muhammad 3 et historische deel, in de Vleeschhal, begint met de voorhistoriegrotschilderingen en nus"-beeldjes. Teksten op de expositie presenteren deze vroege kunstwerken alleen als middel voor magische rituelen, maar dat is een omstreden veronderstelling.' Beter ge- imenteerd is de geneeskunst in de vroegste grote beschavingen (Egypte, Babylonlë, ia) en dan volgt de Grieks-Romeinse oudheid met aan het begin Hippokrates, die leef- opstelde voor de medische stand. Hij was onder meer tegen nadrukkelijk winst- De Haarlemse expositie is gefinancierd uit ruime middelen van een farmaceutisch ijf. Ze is te danken aan andere zakelijke inzichten dan die van Hippokrates. Ider aantrekkelijk is het beeld de Middeleeuwen mede door hte handschriften en kleuren- aranten naar miniaturen it. Tot aan de latere Middel- n stond het met de medische ?n de hygiëne nog zo kwaad Het gemeenschappelijke bad lijkens een kostelijke boekil- ie een vele zinnen strelende teid die in later eeuwen al te rerd verwaarloosd. In het be- in de dertiende eeuw werden ddeleeuwen duisterder: opera nd, gebedsgenezingen. Geluk- ehield men een kennis van ,nin die tegenwoordig weer wat *.„1 Itonrloor In Ho in tel komt. Vandaar in de het kruidenkasje van Buisman. Milieubewustheid ,r? edisohe kennis had in tien =^n tijd nauwelijks voortgang ^3kt. De medische praktijk was goeddeels in handen van ■%urgijn die meer op de stand sterren dan op de ziekte nen lette maar uit praktijk jen soms toch nuttige leer rzingwekkend is een schilde- een beenamputatie (als een /an Barmhartigheid) maar linjkoekje bij de tentoonstelling dat men gelukkig wel In verdoving deed. twaalfde eeuw was het me- college van de universiteit u efcalerno het centrum van de kunde. Tijdens Frederik n len de geneeskunde alleen i mits men te Salerno had gedaan. Bologna had !0 wel 15.000 studenten die locenten zelf kozen en uit ei- ddden een rector benoemden hoogleraren te controleren, •n „middeleeuwse" toestand weer gevochten worden. ethiek betreft heeft Saler- school gemaakt dan HIp- Men leerde daar: Dokters er rijk en welvarend uit- veel ringen dragen op een verzorgd paard rijden om In maken op hun patiënten en oge rekeningen te doen beta arts die er armoedig uit- niet veel geld voor zijn n vragen." En: Stel de be- vas' zodra U bent geroepen kt tenminste een contract." eerste verdieping van de hhal krijgt men een beeld epidemieën: pest, lepra, St.- is, typhus, pokken en - se- het laatst van de vijftiende - syphilis. Gezelliger is het »erp De Apotheek. Men ont- op de>ze verdieping ook de ge- onorthodoxe Paracelsus - een de beroepsstand: hij de zelfs in Zwitserduits en Un eigenlijke naam is het af- ide woord „bombast" afgeleid Erasmus -erkoos hem tot zijn zeventiende eeuw begon men inzicht te krijgen in de bloedsom loop. Toeristen trokken naar Leiden om de lichaamsconservenverzame- ling van Frederik Ruysch te bekij ken zoals we nu naar het in de aanhef genoemde feutje kunnen staren. De geneeskunst sloeg de na tuurwetenschappelijke richting in waarop pas in onze tijd een corri gerende reactie is gekomen. „De mens is meer dan een optelsom van organen" is dan ook het motto dlat de bezoeker in de Vishal begroet. Maar voordien ziet men in de Vleeschhal nog materiaal uit en over de eeuw van de Verlichting en de negentiende eeuw. Er zijn fasci nerende vroege foto's. De inenting tegen pokken bij de oude Chinezen al beland, werd in de achttiende eeuw allengs toegepast. Ook denk beelden over volksgezondheid en de behandeling van geestelijk gestoor- Cholerapatiënten in quaran taine in speciale baraJcken (litho uit 1870). den kwamen tot ontwikkeling. De microeooop werd pas in de volgende eeuw met belangrijke gevolgen ge bruikt. Dat was dan de eeuw van de bacte riologie en de anaesthesie de op komst van diverse specialismen en de röntgenologie - met namen als Pasteur, Koch, de Curies en met de opbloei van de farmaceutische indu strie die d'e kruiden door merkarti kelen verving en de broeder-hove nier door de artsenbezoekers met hun monsters en relatiegeschenken De Afrikaanse medicijnman vindt men op de zolder. In de Vishal stappen we de eigen tijd binnen vol nieuwe heden op het gebied van de medi sche technologie maar ook vol nieuwe problemen. Een belangrijk punt is voor de samenstellers van de expositie blijkbaar de beeldvor ming inzake de medicus geweest - meer die bij de patiënt dan bij 'de arts zelf. Enerzijds wordt de populaire kijk op de arts gedenigreerd door een wandversiering van omslagen van doktersromans. Anderzijds blijkt een beduchte -houding tegenover een voorlichting aan „leken" die de pa tiënt enig inzicht kan geven betref fende ziekte en gezondheid. Grappig is een huiselijke dokterswachtkamer van nu nagebootst - met ads lectuur overigens meer dan de gebruikelijke vijf jaar oude nummers van het blad „Arts en auto" - naast een denkbeeldige wachtkamer van de toekomst met tv. De tentoonstelling is verfraaid met schilderijen van hedendaagse kun stenaars als Wester ik en Age Klink en met een science fiction-environ ment van Jan van Munster. Men kan zich ook wat ontspannen door met ballen te gooien naar de open muilen van bewegende koppen op een „Pil-pool". En er is een fraaie uitstalling van modellen voor het medische onderwijs. Teksten op de expositie en in het boekje gaan nader in op de proble matiek van de patiënt - en die van de medici en ziekenhuizen (lange werkweken veel meer financiële middelen nodig). Veel waarde wordt kennelijk nog gehecht aan enquêtes volgens welke de medische stand een hoge maatschappelijke waarde ring geniet. De samenstellers heb ben geen kritische arts geconsul teerd! Veel mensen zijn de artsen die hen behandeld hebben innig dankbaar. Of zij zoals het boekje vaststelt de medische statussymbolen moeilijk zouden kunnen missen d&t is discu tabel. In elk geval zouden medici daar geen vrede mee behoren te hebben. Maar uit niets op de expo sitie blijkt ook maar het begin van het besef dat men zo dikwijls de eigen" arts als een gunstige uit zondering beschouwt en een wrok koestert tegen het ziekenhuiswezen en tegen die specialisten die met. hun nota's de stoutste staaltjes van garagehouders lijken te overtreffen. („Arts en auto"). Ook de farmaceu tische industrie heeft de laatste Ja ren dikwijls een zeer kwalijke pu bliciteit gehad. Wat deze kwesties betreft neemt de expositie een we reldvreemde houding aan: de dokter als zuster Belinda. Niettemin het bezoek aan de ten toonstelling is een onverdeeld ge noegen en men kan er gemakkelijk een dag mee zoet zijn terwijl de kinderen in het informatiecentrum Het toedienen van een clysma. Middeleeuws reliëf uit Grote Houtstraat 1, Doktertje kun nen spelen. Musea hebben uit hun collecties kostbare bruiklenen afge staan en Hans Buys heeft de zaak uitstekend Ingericht. De tentoonstelling te dageüjk van 10 tot 17 uur op zondagen van 13 tot 17 uur geopend en kost 1 (kinderen half geld». H?t boekje kost f 1.50. Een veel uitgebreider pocketboek zal volgend Jaar ver*' schijnen. CHICAGO Elyah Muhammad leert dat de zwarten zichzelf moe ten helpen en eenvoudig moeten le ven zodat zij meer geld aan de be weging kunnen geven. Toch wonen'zij en zijn adviseurs in riante huizen en zitten zij zeer ruim in hun mid delen. Zijn volgelingen zijn de zwarte mus lims, ook al volgen zij niet de koran Hun aantal wordt door V/alter Tur ner, de persman van Muhammad ge schat op 1.5 miljoen, terwijl de po litie het op 7.500 houdt. De leden worden verondersteld in ieder geval drie vergaderingen per week bij te wonen, vijf maal-per dag te bidden, slechts één maaltijd per dag te gebruiken, zich te onthouden van roesmiddelen, alcohol, tabak, gokken, seksuitspattingen. Zij moe ten naast hun contributie regelma tig heffingen opbrengen. Zij moeten verder proper, meegaand en gehoor zaam zijn. Muhammad is dagelijks een half uur via radiostations in het hele land te beluisteren en hij verschijnt voor de t.v. in Washington. De beweging heeft 56 tempels in 52 steden, een weekblad „Muham mad Speaks" waarvan 529.930 exem plaren verkooht zouden worden. Alleen in Chicago is Muhammad eigenaar van twee restaurants, een supermarkt, een kledingmagazijn, een stomerij en nog verschillende za ken. Zijn zoon, zwager en andere familieleden bekleden machtige func ties In de hiërarchie van de islam na tie, de oulte van de beweging. Muhammad zegt dat hij de ver tegenwoordiger is van zijn god, Wal lace D. Fard, die in 1891 in Nieuw- Zeeland werd geboren uit Polynesi sche ouders. Fard werd in 192& in de San Quentin-gevangenis opgeslo ten wegens overtredingen van de nar cotica- en alcoholwetten in de tijd dat de V.8. waren drooggelegd. Ofschoon Fard rond 1934 is ver dwenen, beweert Muhammad dat Fard van tijd tot tijd tot hem spreekt en zelfs een paar Jaar geleden aan hem verschenen ls. Was het werke lijk de stem van Fard? Absoluut, antwoordde de 74-Jaar oude Muham mad in een vraaggesprek in zijn huls met 19 kamers in Chicago, hij voeg de daaraan toe dat Fard waarschijn lijk over 400 jaar nog zal leven. Op de vraag of hij vindit dat blan ken werkelijk duivels zijn is zijn ant woord: „Dat denk lk niet alleen... dat weet ik". Andere negers denken niet zo guns tig over de kinderen van de lslam- natie. Dr. Ralph Bunche sprak van „een cynische en onverantwoordelijks groep die het ongeluk van de negers exploiteert". En dr Martin Luther King heeft de muslims „even gevs *r- lljk als de blanke heersers" ge noemd zevenmaands feutje, twee en geleden geboren en sinds- geconserveerd als een rk in een pot; een prent van jrandt; antieke druppelfles- i een modern operatieschil- van Joop van Meel; de si- van een ziekenauto; inter- i waar men naar believen kan luisteren: afwisselen- an een tentoonstelling nau- cs zijn. V ,n medicijnman tot medi- tot 3 juli in de Hallen aan rote Markt te Haarlem, is oeristische attractie van be- Lering, vermaak en schoon- gaan samen. En bovendien het centrale thema ons alle- aan: de verhouding arts it ofwel medische wereld en die ons daar aan moeten everen. Foto rechts: Dokter en patiënt, schilderij van de Haagse kunst schilder Co Westerik uit 1953 (Collectie C- Kuijlman). Het „hoofdje" van een kin derskeletje uit de 17de eeuw, dat diende als symbool van de ver gankelijkheid Foto links Rijksmuseum van Oudheden. Lei den)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 15