p(ip Mike Vernons trots: Jellybread en Focus r(jy}yaAwfeaa.-. t Reldekedelwerk ligt ons niet zo voor een eigen huis. Rock Lircus en gisteren l JAZZ-ZANGER 'HOT-HOUSE' Tv-debuut van Mini en Maxi Algemene Bank Nederland Sailor pull ftfajmecke TV morgen] DONDERDAG 27 APRIL 1972 RADIO - TV - KUNST „Het mooiste zou natuurlijk een tv-optreden zijn. Zowel in Engeland als in Nederland. Maar ja. wat wil je er is geen hit, slechts twee redelijk verkopende ees, en die worden bij de tv- maatschappijen nimmer als visi tekaartje beschouwd. Wat dat be treft kun je als popmusicus met een redelijke staat van dienst, slechts cynisch staan tegenover dit soort hypocrisie staan. Het is de enige manier om door te gaan met je muziek". Mike Vernon, producer, ontdekker van nieuwe formaties en tevens musicus, praat over zijn vier be schermelingen, verenigd in de groep Jellybread. Vernon, diie in eigen land Engteland geboekstaafd staat als de grootste bluesmaniak, verblijft momenteel in ons land. Dit naar aanleiding van de trip, die Jelly bread hier maakt. Genoteerd staat onder meer een optreden in Paradi- so te Amsterdam (vrijdagavond). Vernoni, in de twintig, zeggen velen, maakte Engeland rijp voor de blues. Dat gebeurde een flink aantal jaren geleden toen hij als producer verbonden was aan John Mayall en zijn Bluesbreakers met onder meer Eric Clapton in de voorste gelederen. Hij stond Mayall, afgelopen weekeinde in ons land, terzijde op zes produkties. De staat van dienst vermeldt voorts nog drie albums van Ten Years After en vijf Savoy Brown, uitgebracht in de tijd dat Vernon bij Decca at. De maatschappijpolitiek „mil joenen platen vlogen de deur uit, ur het salaris van de producer bleef een leuk fooitje" deed Ver- besluiten een eigen label in het leven te roepen. Peter Green, eens actief bij Mayall, vond met zijn Fleetwood Mac onderdak bjj Blue Horizon en vestigde met de produk- tie „Albatross" de aandacht op het jonge label. Chicken Shack en Duster Bennett volgden het voorbeeld van de nu ter ziele gëgane'Fleetwood Mac. Momenteel bestaat de Blue Horl- a-stall uit Jellybread, Michigan Rag. een jonge bluesformatie, Mike Vernon zelf en de Nederlandse Fo- PARADEPAARDJE Jellybread en Focus zijn Vernons idepaardjes. Over Focus, die hij het eerst terzijde stond op de elpee „Focus Et": „Een ontzettend goed gezelschap. Met Ekseption de enige Nederlandse groep, die het in het buitenland kan maken. Tenminste, die kan gaan bogen op een con stante waardering. De rest is niet slecht, maar gebruikt te veel clichés te weinig voorstellingen in het totaalpakket". Met de entree van Focus bij Blue Horizon lijkt Ver non de blues bui tenspel te zetten. Mike: „In Enge land blijf ik de bluesman ben het ook, want vind het voor me zelf de enige manier om gevoelens uit te drukken met het gevolg, dat Blue Horizon gebombardeerd is tot het blueslabel bij uitstek. Toch vind ik dat ook ander richtingen de kans moeten krijgen. Focus verdiént die omdat het een uniek gezelschap is. En wat me opviel in de Engelse platenzaken: ze stoppen de groep JELLYBREAD niet in het vakje Blues, zoals ik ge vreesd had met een etiket als Blue Horizon". Jellybread, spoedig ook in ons land te horen op de derde produktie ,3ack to begin again", mag wel in het bluesvakje. Evenals een spoedig op de voorgrond tredende Vernon in zijn solo-werk „Bring it back home". Vernon hoopt er het beste van. Het liefst een erkenning van het grote publiek in de vorm van een hitsing le. „Wat dat betreft, is er altijd vertrouwen. Kijk naar een Rod Steward, die tien jaar op die hit heeft moeten wachten. Overal blijft nog steeds die hitsingle de sleutel tot erkenning. Ook bij specifieke al bummensen als Elton John". LEIDEN Morgenavond zal voor het eerst een jazz-zanger zijn op wachting maken op de Jazz-zolder van HOT HOUSE. Peter Grimston werd 29 jaar geleden geboren in Los Angeles. Op de muziekschool stu deerde hij trompet en piano, om in 1963 de oceaan over te steken. Hy vestigde zich in Brussel en trad vele malen als trompettist op met zanger Georgie Fame. Vanaf 1966 is hy zich meer in de zang gaan bekwamen; zjjn voorkeur gaat uit naar de authentieke blues. Hij is een groot bewonderaar en volgeling van Dave Lambert. Samen met de Franse chansonnier Michel Legrand werkt hij aan een nieuwe l.p. Al eerder kwamen twee schijven op zijn naam te staan. Meestal treedt Grimston op met een vast kwartet, waarvan pia nist Rob van den Broeck, bassist Wim Essed en drummer Ruud Pronk (alle drie regelmatig op Hot House te beluisteren) deel uit maken. Van dit gezelschap zal alleen de laatste hem naar Leiden vergezellen, verder wordt het trio gecompleteerd door pianist Rein de Graaff en bas sist Henk Haver hoek. Uitkijkertje voor 5 mei: Oranjebal- concert, te geven door Nederlands meest authentieke Oude Stijl-orkest van het ogenblik: De Green River Jazz Band. Grote uitkijker voor 10 mei: In sa menwerking met het Kreatief Sen trum organiseert Hot House die avond een optreden van de grote Amerikaanse saxofonist Ben Web ster. begeleid door een internationale ritmesectie. De vocale audiëntie die Gert en Hermien vanavond voor de TROS- tv houden, zal herhaaldelijk wor den onderbroken door twee las tige jongens die fanatiek pogin gen in het werk zullen stellen de zaak in het honderd te laten lo pen. F - scherm-debuut van een duo dat zich geleidelijk aan naar bekendheid bokst: Mini en Maxi. De Karei heeft einddiploma conservato rium, hoodvak trombone. Bovendien studeerde hij Jarenlang viool. Streek incider.teèl in het Residentie-Or kest. I'? weg van cabaret. Peter pleegde een gedegen piano studie. Heeft eveneens een klein- kunst-tik. De korte en de lange ontmoetten elkaar in 1967, beiden toen pas in dienst van Tom Manders, die in zijn Rotterdamse cabaret met de zogeheten Jonge Tien van start ging. Binnen een half Jaar waren zes van de tien prille talentjes weer vertrokken. Karei en Peter bleven bij Manders. Reden: „Als Je twee jaar bij Ome Tom hebt gewerkt, dan heb je alle kans goed Je brood te gaan verdienen, werd ons steeds gezegd. Nou, het was keihard wer ken. maar achteraf bezien is het een ouderwets goede leerschool ge weest". Karei en Peter traden bij Manders niet als duo op. Ze vonden elkaar wel tijdens vele nachtelijke uurtjes van gezamenlijk repeteren. Karei: „De ideeën die we hadden kwamen aardig overeen en toen de Jonge Tien - activiteiten door Man- ADVERTENTIE Geld De Algemene Bank Nederland wil U aan geldmiddelen helpen om een huis te kopen. Alle kantoren van de bank kunnen U een hypothecaire lening aanbieden, die wordt verleend door de Algemene Bank voor Hypothecair Krediet, een dochteronderneming van de ABN. Onze rente is heel redelijk, momenteel 8'A7oen een afsluitprovisie van l0/o. Wii verstrekken U graag nadere inlichtingen. ders werden stop gezet, besloten we als Mini en Maxi verder te gaan". Mini en Maxi namen die de sug gestie wekken dat het duo bolle lol verzorgt op bruiloften en partijen. Karei: „Dat men dat gevoel krijgt kan ik me ergens wel voorstellen. Misschien gaan we later weer onder doopnaampjes optreden. An derzijds ligt Mini en Maxi lekker in het gehoor en zonder opschepperij kan je ook wel zeggen dat we als Mini en Maxi een beetje een begrip aan het worden zijn". Mini en Maxi brengen een twintig minuten durende show van cabaret, gestoei op diverse instrumenten, tap dansen, mime, een heel vrolyke sa lade die in hoog tempo wordt geser veerd. Met Pinksteren AMSTERDAM (ANP) Onder de naam 'The Amsterdam Rock Oircus 1972" zal op tweede pink sterdag in het Olympisch Stadion in Amsterdam een bijna twaalf uur durend popfestival worden gehouden. Op het programina staan de papartiesten Donovan, Buddy Mi- les, Carlos Santana, Tom Paxton, Memphis Slim, Dr. John the NighttripperSpencer Davis, Ge ne Clarke, The New Riders of the Purple Sage en de door "Kralin gen" en andere concerten in Ne derland al overbekende Pink Floyd. Het Gewestelijk Orkest onder Hans van den Homberg zal klassieke mu ziek voor miljoenen ten gehore bren gen in het stadion. Daarnaast zal het ensemble Syntagma Musicum optre den met een repertoire van middel eeuwse muziek. Er komen ook can can-danseressen en diverse circusat tracties, die door Tony Boltinl wor den geleverd. De toegangsprijs is door de organi sator „Mojo" in Delft, bepaald op 15,50 per kaartje in de voorverkoop en 17,50 aan de kassa op tweede pinksterdag. Mojo verwacht minstens 30.000 bezoekers op het festival dat van twaalf uur 's middags tot onge veer half twaalf 's avonds zal duren. MINI EN MAXI Bij Phonogram komt binnenkort hun eerste single uit. Karei: „Leuk dat plaatje, maar we hebben het eigenlijk onder protest gemaakt. Men vond het nodig dat er twee carnavalsschlagers op kwamen. Nou, dat reldekedel-werk ligt ons niet zo. We zijn geen jongens voor de lek kere meezinger. Afijn, die single komt er toch. We moesten het maar als binnenkomertje beschou wen Er staat ook een langspeelplaat op stapel. Mini en Maxi treden gere geld op in radio-programma's, de vrije avonden worden steeds schaarser. Karei: „Voorlopig blijven we ge woon werken zoals we het nu doen. Overal optreden waar je gevraagd wordt. En alle ellende van slecht gestemde piano's, belichtingsmoei lijkheden en wrakkige geluids-in- sta 11aties op de koop toe nemen. We zijn er van overtuigd dat de ADVERTENTIE Acryl pullover met leuk gebor- duurd motiefje. Kleuren wit, blauw, geel en oranje, -i iS O Maten 40-44 I VJ y waar u zo geweldig slaagt BREESTRAAT 151-153 NEDERLAND I De fabeltjeskrant (NOS) Journaal (NOS) Calimero tekenfilm (TROS) Wat een familie! TV-serie (TROS) 't Stokpaard, programma over hobbies (TROS) Journaal (NOS) Mission Impossible, TV-film (TROS) Te gast bjj Gert en Hermien (TROS) Een avond bij Eva, TV-spel van Anton Quintana (TROS) Journaal (NOS) NEDERLAND II 10.20 10.45 De fabeltjeskrant (NOS) Journaal (NOS) Beertje Colargol, tekenfilm (VPRO) Muziekprogramma rond Randy Newman (VPRO) Popeye, tekenfilm (VPRO) Journaal (NOS) Berichten uit de samenleving (VPRO) Marrying kind, film met Laurel en Hardy (VPRO) De taal der liefde is internationaal, gesprekken (VPRO) De zenuwen gieren door mijn keel: Bruid van Frankenstein, horrorfilm (VTRO) Ter Visie: Parlementair en politiek weekoverzicht (NOS) Journaal (NOS) De KRO heeft zijn „Mik", de AVRO heeft zijn Peyton Place, de NCRV heeft zijn „Met lied jes het land in" en de VARA heeft zijn „Een lach en een traan"-show. Zo heeft iedere omroepcomponent zijn pro gramma, dat als klantenbin- dertje mag fungeren voor het zéér grote publiek. De zoge naamde „gemiddelde laag", die Hans Jacobs al lang stierlijk irritant vindt. Een soort mas saprogramma, waarmee de om roepen vroeger het land inge trokken zouden zijn op propa- ganda-avonden om zieltjes te winnen. De NCRV benadert dat principe nog het meest met „Met liedjes het land in" De christelijke omroep gaat nog steeds de boer op en naar verluidt staat het publiek te dringen voor stevige dranghek ken om tot de sporthal te wor den toegelaten. Zo is het ook met de „Een lach en een traan"-show van Johnny Hoes. De VARA be dient er die bevolkingslaag mee. die de discussie over de Zuidafrikaanse landen met een „dat is ver van m'n bed"-hou- ding benadert. Er is ook enige moed voor no dig bij de VARA, net als voor de respectievelijke programma's bij de KRO. NCRV en de AVRO om Hoes zijn Mechelse feestje in z'n eentje te laten uitvechten. Daarom is het zo jammer dat de VARA nog steeds niet heeft vergeten hoe dit genre muziek, Hollands populair, op het scherm dient te worden gebracht. De Vader Abraham-show van de tegen Hoes concurrerende Pierre Kartner-Dureco-stal biedt hetzelfde scala aan men selijk leed en geluk in eenvou dige toonzetting. De gevoelige snaren, die daarmee wordei: geroerd in die feestzalen zijn een rechtstreeks registratie waard en zouden het gezongen lied ook meer tot zijn recht la ten komen. In de kille „Lach en een traan"-produktie wordt Julsi dat repertoire een belachelijke aangelegenheid. Je moet bier zien vloeien, mensen aan lange houten tafels zien inhaken, ont roerende cl06e-ups zien van mee treurende madammekes. Erg jammer dat de VARA dat gegeven niet heeft uitgebuit in die twaalf shows. NOS Sport vergreep zich aan 'n op zichzelf interessant onder werp, de peppil in de sport Een Duitse documentaire ont hulde het gebruik van peppil len, die een duidelijke uitwer king hebben op de spierkracht van atleten. Met de Olympi sche Spelen voor de boeg is dat een interessant gegeven. Maar in een krampachtige po ging hot onderwerp te „verne derlandsen" waren slechts twee personen voor de camera's ge sleept, om te zeggen wat de film ons al had laten zien. Dat kan natuurlijk helemaal niet Als Je een onderwerp aanpakt wü men ook wel weten hoe het bij de hele voorbereiding van de vaderlandse Olympische equipe staat met de invloed van stimulerende middelen. Waarom zwemt Anke Rijnders Juist nu zo snel? Slikt ze wat? Sportliefhebbers weten nog wel enkele namen op te sommen van lieden wier prestaties in de Olympische voorbereiding een merkwaardige stijging ver toont Dan wil je wel weten né die Duitse documentaire of dat truc is of niet INVALLER VRIJDAG 28 APRIL F.M-kanalen. 7.0 Nieuws; 7.41-7.50 Echo). gevarieerd programma. (12.22 WIJ het land: 12.26 Mededelingen t.b.v. 12.30 Nieuws; tropole Orkest. 17.25 Voor de kinde ren. 17.30 Nieuws. 17.32 (S) Echo. 18.00 (S) Licht ensemble met zangso- llsten. 18.30 Nieuws. 18.41 Echo. 18.50 Verkenning 18.58 Marktberichten. 19.00 (S) muzikale talentenjacht. 20.00: verzoekplatenprogramma. 22.00 (S) kabaret, show en musical. 22.25 Overweging. 22.30 Nieuws. 22.38 Den Haag vandaag. 22.50 (S); een sport (programma) met veel muziek .23.55 Nieuws. Hilv. II 298 ni en FM-kanaien. 7.00 NOS. 21.00 VARA 700 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnastiek. 7.20: lichte grammofoonplaten, repor tages en Interviews. (8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.30-8.33 De Groenteman). 9.00 (S): klassieke mu ziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 (S) volksmuziek Over de landbouw. 12.40 (S) Lichte pianomuziek. 12.50 Recht en slecht, praatje. 13.00 Nieuws. 13.11 Actualiteiten. 13.25: toeristische In formatie uit binnen- en buitenland. 13.50 (S): Omroeporkest van de Hes- slsche Omroep. 14.25 verslag van de omroepstrljd in Beleren. 14.55 maan delijks magazine iverdenklng.' 16.00: llch- muzlck. reportages. Interviews, berichten en telefonl- (16.00-16.02. 18.00-18.10 D'66) 20.30 (S) Muziek uit de Barok (opn.). 21.00 (S) Moderne en klassie ke kamermuziek. 22 30 (S) Neder landse chansons met orkestbegelei ding. 22.55 Mededelingen. 23.00 Nleüws. 23.10 Actualiteiten. 23.20 Mu ziek van Nederlanders: moderne ka mermuziek (opn.). 23.55 Nieuws. HBt. III 240 m en FM-kanalen. 7.00 Nf'RV. 9.00 NOS. 12.00 VPRO. 14.00 Nieuws) NOS: 9.00 Nieuws. 9.C. Jan Corduwener Show. 10.00 Nieuws. De Eddy Becker Show. 11.00 Nieuws. 16.03-18.00 Top-30 (17.00 1". Si puó. Slgnore! Slgnore! Die- nlo Toninl. Glacomo Puccini; 1. Uit phonle Manon Lescaut" Intermezzo: Sym- ihonle orkest van Radio Berlijn o.l.v. 'aul 8trauss. 2. Uit .La Bohème", Che gellda manlna, SI. ml chlamano Mimi, O soave fanclulla, Giuseppe Stefano; Maria Callas; Orkest van de Scala te Milaan o.l.v. Antonio Votto. 3. Uit „Tosca", Mario! Marlo! Gulsep- pe dl Stefano: Maria Callas; Orkest van de Scala te Milaan o.l.v. Victor de Sabata. Gulseppe Verdl. „Rlgolet- to", Joan Sutherland; Lulsa valle; Anna Dit Staslo; Renato Clonl; An- gelo Mercurlall; Cornell MacNell; Gulllo Cortl: Gulseppe Morresl: Fer nando Corena: Ceare Slepl; Koor schooi ia NOS: 18.45 (K) De Fabciyesk NOS: 18 55 (K) Journaal. VARA: (K).En een dikke zoen van de Juffrouw. TV-serle. NOS: 20.00 (K) 't Journaal. VARA: 20.20 (K) Achter 't Nieuws. 20.45 (K) 2 voor 12 quiz te 21 25 (K) Hadlnmssa. satirisch progr. wijze les 7 (herh.). Het VARA-progr. Een rechtetreek8 verslag van de lau ding en berging van de Apollo 16 csp ie. Nederland II NOS 18.45 (K) De Fabeltjeskrant. NOS: 18.55 (K) Journaal. NCRV: 19.05 (K) Haal het doek gramma. 21.25 (K) Leve de Speeltuin, documentaire film. 22.15 (K) Dagslui ting. NOS: 22.20 (K) Uit de Kunst. 22.50 (K) Journaal. 22.55 Den Haag, vandaag. TELEAC: 23 0023.30 Hoe word lk de computer de baas les 1.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 5