PANORAMA Bergman iver bewogen iefdesrelatie Neder landse film wat moet je daar over zeggen? Simon van Collem wer zichzelf de c:lm en de televisie Glenda Jackson formidabel in vrij matte film Bruidshandelingen voor vampiers Watik vanmorgen voelde was totaal nieuw voormij. FILM door publiciteitsjagers. Die willen niet meer. Net voor we weggingen hadden we de kans Doris Day te interviewen. Die wil ook eigenlijk niet meer. Als ze ja had gezegd wilde ze alleen maar over honden en katten praten. Doris Day is het praten over Viet nam en milieuvervuiling moe. Ze vindt dat de slechte behandeling van de dieren de mensen zou moe ten beroepen. Dat vindt dat mens nou eenmaal. Burt Lancaster begint Emeteen over Indianen en Vietnam te praten. Patricia Morow (Rita in Peyton Place) is erg geëngageerd en Rod Steiger praat alleen maar over Einstein. In haar ogen de eerste hippie". Hoe staat het met de geëngageerd heid van Simon van Collem zelf. Hij begon met de „Oude draaidoos" bij de VPRO en stapte twee jaar geleden over naar de AVRO. Twee tegenpolen in het omroepbestel. „Dat laatste heeft met mijn geën gageerdheid weinig te maken. Bij de AVRO legt niemand mij iets in de weg. Als ik beelden van naakte vrouwen toon uit „Woman in love" dan is er niemand, die mij op de vingers tikt. Bovendien de meest linkse mensen vinden de Ameri kaanse film op het moment erg in. Je kunt hoogstens zeggen, dat ik bij de VPRO nooit een special gemaakt zou hebben over de sterren uit Pey ton Place. Maar wat dan nog, het is een tv-serie die het publiek pakt. Het is erg gek met Peyton Place. Hoe langer het bezig is hoe meer tv-critici positieve dingen in de se rie gaan ontdekken. Eerst was er niks goed aan en nu ontdekt men plotseling knappe regie dingen of geraffineerd acteerwerk". Dan mij onderzoekend aankijkend. „Vindt jij de Fred Haché-show zo geweldig. Ja van mij mag je hoor, maar dat modieuze geëngageerde toontje in veel programma's, ook bij de VPRO, dat zul Je bij mij niet vinden. Die Amerikaanse sterren zijn dat ook niet gewend. Ameri kaanse interviewers vragen keihard naar het liefdesleven, de kinderen, welke rollen ze gaan spelen of niet gaan spelen en dan is het afgelo pen. Soms krijgen de artiesten er geld voor. Dick Cavett is natuurlijk een uitzondering. Dat is erg goed. maar de mensen die hij interviewt worden ook betaald. Ik heb nog nooit betaald. Af en toe bij vrouwen kost het je wat geld. Rita Hay worth UPAG 21 APRIL 1972 een vrouw, die zich bijna bij het leven had neergelegd en een man die er nog niet afscheid van heeft genomen. Bibi Anderson is weer op supe- waarvoor Bergman heeft gekozen „de vrouwenwereld is mijn univer sum", vertelde hij laatst „de ge dragingen, reacties, de bewogenheid, de achtergronden van vrouwen fa scineren me, bewegen me, stimule ren me". Elliot Gould maakt een David Kovac waar we verwonderd naar kijken omdat hij (met baard. Jooda kosjerheid etc.) tot nu toe nog nooit in een wereld van Berg man is voorgekomen, wat Karin ook beseft: voor haar opent David nieuwe einders. De film is opgehangen tussen een tweetal sleutelscènes, toevallig ge filmd om ze vooral niet te veel te accenturen: de dood van Ka- rins moeder en de ontmoeting van Karin en Sara (David Elliot Goulds zuster haar minnaar). Daar tussen door zonder bijna enig commentaar laat Bergman David en Karin gaan volgens een klassiek patroon dat steeds meer schuld bewust zijn veroorzaakt. Na een korte climax komt aan de verhou ding een eind wanneer Karin ont dekt dat Davids zuster een soortge lijke rol voor hem speelt als haar echtgenoot voor haar; een compen satie van een moederbinding steunpilaar voor een op drijfzand gebouwd geestelijk imperium. Van de werkelijk belangrijke lief desrelatie (om derwille van hun bei den) blijft niets meer maar ook niets minder over dan een baby: 'n herinnering het tijdperk van de Aanraking (Touch) voor bij is. HEIN ELBRINK Al veertien jaar verschijnt hij met een gepaste regelmaat op het scherm. Hij trakteert de kijkers op filmfragmenten uit de filmhistorie en uit hedendaagse films. Hij ver baast door interviews met sterren, die internationaal worden gekoes terd. Sterren die normaal al onge naakbaar zijn laat staan voor Ne derlandse tv-camera's te strikken. Hij doet het, maar hij verdient er nooit het aureool van tv-persoon- lijkheid mee. Simon van Collem (53) is er, hij hoort bij de huisraad. Als hij tegenover mij zit in de zeer onpersoonlijke lokaliteiten waar het dubbeldikke fleurige tv-blad Televi- zier redactioneel wordt vervaardigd, is dat ook wel verklaarbaar. Zijn ronde hoofd, voor deze gelegenheid afwisselend getooid met een leesbril en een zonnebril, zijn dagelijkse bril is stuk, staat op een corpulenter postuur dan ik mij had voorgesteld. Zijn stem haalt bij lange na niet het zelfbewuste volume, waarmee mannen als Koos Postema, Willem Duys en Wimbo van de Linde het scherm vullen. Hij toont ook in geen enkel opzicht het type met de olifantenhuid, dat alles voor elkaar krijgt, zoals mij voor hert interview in gesprekken met anderen over Van Collem is gebleken. Hij zou evengoed een man kunnen zijn achter het loket ge boorte-aangiften bij iedere willekeu rige burgerlijke stand. Zijn ijdel- heid waarover men mij heeft ver teld straalt hem evenmin van het weldoorvoede lichaam. Toch is hij één van de weinigen in ons land, waarschijnlijk wel de eni ge, die Mary Tyler Moore, Alfred Hitchcock en Peter Ustinov tot zijn kenniskring mag rekenen. De enige die achteloos een interview regelt met de 61-jarige Ginger Rogers en Burt Lancaster tot een ouwe-jon- gens-krentebrood-sfeer weet over te halen, nadat dezelfde Lancaster eerder mors AVRO-regisseur John Schelfhout, cameraman Cor de Ja ger en Simon zelf duidelijk ge maakt, dat hij voor een tv-interview niets voelt. Schelfhout, De Jager en Simon van Collem zijn niet zolang geleden te ruggekeerd van een drieweekse reis naar Hollywood. Simon was er voor de tiende keer. Gedrieën maakten zij voor acht AVROscoop-afleverin gen materiaal en een speciaal over de sterren uit Peyton Place. John Schelfhout over Simon van Collem: „In die drie weken ben ik een war me sympathie voor Simon gaan op vatten". Belangrijke contactman voor Van Collem is wel Louis Blaine van Universal Pictures, die getrouwd is met de Nederlandse ballerina Joyce van der Veen. Hij kan in ieder ge val de Amerikaanse sterren uitleg gen wat Nederland is. „Niet dat het helpt, want vaak weten ze niet eens waar het ligt. Rita Hayworth zei heel enthousiast: Ha, Nederland, Brussel vind ik erg mooi. Charlton Heston was een gunstige uitzonde ring, die wist donders goed wat Ne derland is", zegt Simon van Collem. Namen van acteurs en actrices van film en tv zullen gedurende het ge sprek rijkelijk vloeien. Hij zegt: „Je bent de eerste die in formeert of ik ijdel ben. Hoe kom je daar toch aan. Ik ben ijdel, maar niet op gebied van televisie. Het streelt mijn ijdelheid als Gene Kelly tegen een Duitse tv-ploeg zegt, dat hij alleen voor veel geld een interview wil. Toen de Duitsers zeiden, maar voor de Nederlandse tv deed u het voor niets, heeft hij gezegd: Nederland dat is heel wat anders, daar heb ik speciale banden mee. Heel gek. Hij heeft een zwak voor prinses Irene". „Het geeft me wel voldoening dat nog maar weinig is mislukt. Ja kijk mensen als Elisabeth Taylor en Ri chard Burton die krijg ik ook niet. Die mensen zijn helemaal verziekt Titel: The Touch. Voornaamste 'sollen: Bibi Anderson, Max von j. iydow, Elliot Gould. Regie: Ingmar lergman. Theater: Trianon. Iemand aanraken is een bijna leilige handeling, vooral als dat be kent een vervreemding opheffer uwe dimensies openen. Berg eerste helemaal Engels ge proken film gaat daarover. Voor 'n aanraking zijn een aantal voor gaarden voor nodig: een situatie raarin het mogelijk is geraakt tr jorden. Dat is het geval met Bibi taderson in de rol van Karin, me iuw Andreas Vergerus, die door dood van haar moeder, het on- ewuste in haar naar boven kan iten komen in weerwil van een omgeving, die haar een rol toebe deelt heeft. Dat. is ook het geva' met de lector archeologie Kovac die uit eenzaamheid om via een Jood? verleden (concentratiekamp, zelf handhaving, moedercomplex) in een stille Zweedse stad een zelf- moeder probeert, maar stuit op Ka rin Vergerus. Omdat hij hun we gen precies op het juiste momenl laat kruisen, kan Ingmar Bergman eens een tedere film maken ove) mensen. The Touch Ode aanraking) Over The Touch zei Bergman zelf: „Het is de eerste keer dat ik een eenvoudig liefdesverhaal vertel Alles in de film komt voort uit per soonlijke ervaringen.. Ik hou var Karin. Andere verklaringen zijn belachelijk". Minder ambitieus, minder diep- jrijpend zal The Touch vele teleur stellen. maar in mijn ogen niet te recht. De situatie waarin de 35-ja- rige Karin, de vrouw van een ge achte chirurg (aardige man, leuke kinderen, mooi huis etc) zich plot seling geconfronteerd ziet met een minnaar met een totaal an dere achtergrond is met terughou dendheid maar zonder cynisme door Bergman („de ironie zit in de situatie zelf") integer gefilmd. Doolhof The Touch wordt daarom geen souverein imperium van zijn ab stracties, maar een eenvoudige dool hof waarin de Zweed een ieder mee laat spelen met de gevoelens van pagina 29 kostte driehonderd dollar, omdat ze geschminkt en gekapt wilde worden voor het interview. Dat doe Je dam TV-artiesten hebben kinderpreten tie. De Peyton Placesterren hapten gewoon gretig toe". Simon van Collem drinkt sherry. „Ik ben geen drinker. Ik houd wel van gezelligheid. Ik kom graag bij Eylders (Amsterdams binnenstads café) of op de Kring (artiestensocië teit in Amsterdam), meer voor de gezelligheid dan om te drinken'/ Het valt mij op dat hij noch op straat, noch in het café wordt her kend, althans niemand laat dat blijken. „Dat vind ik ook de vervelenste kant van televisie doen. Je wordt vaak gevraagd voor dingen die je eigenlijk niet zou moeten doen. Ik heb eens in een wijnproefjury geze ten. Toen ik wegging moest ik alle wijn en kaas zelf betalen. De man bij de uitgang geloofde niet dat ik Simon van Collem was. Dat kan ie dereen wel zeggen, zei ie. We praten over zijn liefde voor practical jokes („Houd ik van, maar er zijn mensen die er veel beter in zijn") over de Nederlandse film („Journalisten vragen altijd, meneer Van Collem wat vindt u van de Nederlandse film? Wat moet Je nou met zo'n vraag?") en over Neder landse artiesten. ADVERTENTIE !s de supermarkt middenstands moordenaar? Hoe stil 'twas in Nederland tijdens Benfica-Ajax. Zweden krijgen heke! aan Nederland. Een vreemde ziekte: de oranjeklant. Voorts: Humor/ Veel Fotonieuws/ Informatierubriek Memo/ Meisje van de Week. Let op: vanaf nr. 19 extraTripTips voor zomer, weekend en vakantie. Panorama is Nederlands grootste geïllustreerde weekblad. Overal te koop. Titel: Sunday, bloody sunday. Re- fie: John Schlesinger, Voornaam ste rollen: Glenda Jackson, Peter Finch, Murray Head. Theater: Lido. "Sunday, bloody sunday" is het verhaal over een driehoeksverhou ding. Centrale figuur in de driehoek is een bi-sexuele knaap, gespeeld door Murray Head, bekend van 'Jesus Christ, superstar". Zijn bi- sexualiteit is voor hem een uitste lend middel om niet te hoeven kie zen tussen de arts en de vrouw die verliefd op hem zijn. Met beiden beleeft hij gelukkige momenten, maar hij is niet in staat om zich volledig aan één van hen te geven Niets dwingt hem daar trouwens toe, want zowel de vrouw als de arts zijn bang om hun Jalouzie te uiten. Daardoor is er met geen van beiden een diepgaande relatie mogelijk. Op een gegeven moment vertrekt de knaap naar Amerika. Dan vindt de confrontatie plaats, tussen arts en vrouw. Dat is het thema vah John ("Midnight cowboy") Schlesinger's nieuwste film. Een thema dat best ruimte zou bieden voor inte ressante doorkijkjes naar de psy chologische gegevens en de ont wikkelingen daarin van de arts en zijn concurrente. Helaas heeft Schlesinger van deze gelegenheid weinig gebruik gemaakt. De inner lijke strubbelingen blijven diep on der de oppervlakte verborgen. Je ziet wel dat die mensen "ergens mee zitten", maar je komt voort durend in de verleiding om hardop te zeggen "Nou en?". Desondanks is "Sunday, bloody sunday" een film die best fijn is om naar te kij ken. Dat komt dan voornamelijk, door het formidabele acteerwerk van Glenda Jackson. Zij geeft aan de met de problemen die de knaap haar geeft worstelende vrouw een diepgang, die je gezien het sce nario nauwelijks voor mogelijk houdt. Deze zelfde diepgang heeft Schlesinger echter niet kunnen be- „Sunday, bloody sunday' v.l.n.T. Peter Finch, Murray Head en Glenda Jackson. reiken. Wél heeft hij rond Glenda Jackson een fraaie verzameling sfeerplaatjes gemaakt. BERT VAN DOMMELEN. Zabriskie 9oint: maar m indruk an Antonioni Titel: Zabriskie Point: Regie: Michelangelo van Antonioni voor naamste rollen: Mark Frechette (n Daria Halprin; Theater Stu- Michelangelo Antonioni is één ier groten van de Italiaanse film regisseurs. Met een universele, kos mopolitische aanpak. Voor het srote publiek was hij de man Blow Up, de film die het blije pe Londense leven schetste uit de jaren zestig. In elk geval was Antonioni's faam hiermee ge maakt en toog hij naar de Ver ruigde Staten. Zabriskie Point is het resultaat van de reis van de meester. Een film met een fe nomenale inzet en een fenome naal eind. Daartussenin beweegt zich het verhaal van de moderne Romeo Julia, traag als een schildpad, ronder veel spanning, naar een ^waarschijnlijke anti-climax. Dat begin: revolutie onder stu denten van Berkeley, met het beklemmende fascistoite politiege- weld. Dat wordt gevolgd door de "vlucht" van een in het nauw ge- dreven student. Hij ontmoet in het woestijnlandschap van Cali- fornië het meisje Doria. Na een uitvoerige liefdesscene gaat het paar uiteen en de jongen sterft onder het politiegeweld. Volgt het einde: Doria ziet voor haar gees tesoog onze "beschaving" in de luoht vliegen. Een klofje naar An- tonioni's hand. Zes camera's re gistreren de explosie van het woes tijnhotel. In een majestueuze vlucht gaat alles de lucht in, en dat is dan een werkelijk gran dioos eind na de wezenloze boch ten door het woestijnlandschap van Mark Frechette en vooral van de hulpeloze Daria Halprin, die nog nergens een actrice be lichaamt, zoals Antonioni eerder regisseerde: een Monica Vitti, een Moreau of een Vanessa Redgrave. Wat blijft is de indruk van een grandioos Europees filmer die een hem vijandige maatschappij waarneemt, in een veelal over dreven beeld. Maar het zou Anto nioni niet zijn, als Zabriski Point geen signaal bvatte, welke geva ren, welke onmenselijkheid, de welvaartsmaatschappij bedreigen. j. r. soetenhorst. Volle romantiek Titel: Jane Eyre. Regisseur: Delbert Mann. In de hoofdrollen: George C. Scott, Susannah York en Nyree Dawn Porter. T heater Camera. ten en te strijden", zegt iemand halverwege in de film tegen Jane Eyre. Hij had dat niet hoeven want Jane deed niets an ders dan vechten en strijden. Het verhaal, geschreven door Char lotte Brontës dat, toen het in boek vorm verscheen een enorm succes was, speelt zich af in Engeland, zo rond 1850. "We zijn geboren om te vech- In het eerste stuk van de film is Jane een klein wees-meisje in een opvoed-instituut, waar nog ouderwets wordit gestrafd. Het tweede stuk van de film speelt 10 jaar later. Jane komt uit, het opvoed-instituut en is volwas sen. Zij gaat werken als gouver- tante op een kasteel waar zij ver liefd wordt op de kasteelheer. Zij gaan steeds vertrouwder met el kaar om, maar Rochester kan niet met haar trouwen omdat hij officieel nog een vrouw heeft. Een verhaal met veel hartstocht, strijd, meeslepende muziek, glooi ende heuvels, lijden en uiteinde lijk geluk. Volle Romantiek, en een gave film. Als Je buiten staat bij je fiets is dat allemaal anders; geen glooi ende heuvels, maar Ja. TONY KIESOUW Titel: Dracula's lustige vampier vrouwen. Regie: Mario d'Alcala. Voornaamste rollen: Des Roberts Ola Copa en Horror Charlie. Thea ter: Rex. Seks verkoopt goed. Dus worden ook griezelfilms als Dracula hoe langer hoe meer voorzien van wulps bloot. En de meisjes, die in deze Duitse Dracula-film ten prooi vallen aan de zinnelijke lusten van de bekende keelbijter, zijn bepaald niet zo bloedeloos dat er geen ple zier meer aan te beleven valt. De geschiedenis, die zich voor het grootste deel afspeelt in Dracula's kelderclub is echter spannend genoeg om ook anderen dan sekszoekers aan hun trekken te la ten komen. Per slot van rekening ziet men niet élke week een bloed zuigend monster in een doodskist handelingen verrichten die gewoon lijk in het bruidsbed worden uitge voerd. Het duurt wel lang voordat de griezelige graaf het meisje van zijn wellustige dromen de genade- beet toebrengt maar het verhaal bevat zoveel bloederige intermez zo's dat de rillingen voortdurend over de rug van de bioscoopbezoe ker blijven lopen. Het grimew-erk sorteert in dit geval erg veel effect en is daarom een extra vermelding waard. PIET ROSIER. IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIM Kindermiddag iillllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilillllllllllllllllllllllllllli Titel: Sjors en Sjimmie op het Pirateneiland. Theater: Hogewoerd. Tijden: za. en woe. 14.30, zo. 14 en 16.15 uur. Het bekende duo van vaderland se bodem begeeft zich in de clinch met gevaarlijke zeerovers, net als Pippi Langkous dat nu ook doet. Voor zover ons bekend, een hele oude, maar wel aardige Nederlandse kinderfilm. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiim Nachtfilms IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIN Titel: Ace High. Regie: Giuseppe Colizzl. Voornaamste rol: Eli Wal lach. Theater: Camera. Tijden: vrij. en za. 23.30 uur. Colizzi behoort niet tot de groten van de spaghetti- Westerncultuur maar staat wel voor een stuk vak werk. Dat kan hij mede dankzij Eli Wallach leveren in dit laatste pro- dukt vol met klassieke elementen van de Italiaanse Western: keihard, veel actie, nauwelijks romantiek. Veel vlees in dit produkt dat de -iiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiM Blijver '■"'"■iiiii'iiiiiii'iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiinniiiniii LUXOR De Vier Vuisten van de Duivel is de tweede Trinity-film en weet dat staand te houden. Avon turen en humor, hand in hand in deze aardige Western. ADVERTENTIE Je moet 'm voelen. De nieuwe Philishave'QO Super. (Maak ook het gebaai van de tevreden driekop-scheerder). nachtelijke uren in de Haarlemmer straat siert. Geen romantiek, maar ook niet alles is te zien. Desondanks amusement.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 23