Plainsong: zijn aan niet gebonden geldschieters [[M\m^amma 1 r(^Sf\vandaaa ...e/7 gisteren Judee Sill: opvallend pa_ TV morgen] POND) ►ERDAG 18 APRIL 1972 H.II.U'WJII'Ul Samenstelling: Robert Briel en Rert van Drommelen The Rolling: Stones „Milestones" Decca 6376 104, f 21,-. Voor de derde keer nu al brengt Decca een serie oude Stones op namen in een nieuwe koppeling uit, terwijl iedereen zit te wachten op de nieuwe dubbelelpee op het Rol- Stones label. Die nieuwe plaat „Exile on Main street" zal gaan heten, komt pas op 12 mei uit en zolang moeten we 't met deze Dec- aat met oude nummers doen. daar valt niet zoveel over te Jzeggen. de meesten zullen het me- wfe; rendeel van de hier opgenomen pla ten wel in hun bezit hebben. „Sa tisfaction", „Time is on my side", „Get Off of my cloud", „Yes terday's papers", „I wanna be your de selectie gaat kris-kras door het repertoire van de Stones waardoor het lijkt alsof de samen- «tellers gedobbeld hebben om de keuze van de nummers. Goed werk, dat staat buiten kijf, en leuk om weer eens in een andere volgorde te horen. Op deze manier kunnen ze bij Decca nog heel wat plaatjes .vullen. och t m Asylum Records is de laatste tijd wel sche- Éring en inslag dat er nieuwe labels de kop opduiken. Veelal is het dan °.Dok nauwelijks de moeite om er iandacht aan te besteden, maar nu j? David Geffen en Elliot Roberts het 2 ksylum label introduceren, is he' (V| och wel zaaks daar even bij stil te Ttaan. Geffen en Roberts, in de ad rertenties aangeprezen als de man- in achter Crosby, Stills, Nash en Toung, hebben samen met Atlantic label opgezet, waar onder meer Joni Mitchell voor zal opnemen. Maar naast gevestigde artiesten al: Joni Mitchell stelt het label zich ook tot doel het ontdekken en ver volgens artistiek en zakelijk bege leiden van artiesten. De eerste vier platen die op Asylum het daglicht ragen zijn de zangeres Judee Sill rangers David Blue en Jackson Browne en de groep Jo Jo Gun- Om maar met het vrouwelijk ge slacht te beginnen: Judee Sill kwam bij Asylum omdat zij door vriend Russ Biguere geïntro duceerd werd bij David Geffen. dir wel wat in haar zag. En zo maakte zij haar eerste plaat, die als een bom insloeg bij de Amerikaanse cri tici. Zij schreef alle songs voor haar plaat, waarmee zij zich nestelt in het gezelschap van mensen als Laura Nyro en Joni Mitchell. Het beste nummer van de plaat is het door Graham Nash geproduceerde «Jesus was a cross-maker", dat on danks de titel helemaal niet over Jezus gaat, maar over een bandiet en vrouwenversierder. Toch bevat Judee's album religieuze aspecten, zoals „My Man on Love", wat vol gens Judee aan iedereen ontgaat, omdat de naam Jezus er niet in voorkomt. Wat niemand ontgaat ls. dat Judee inderdaad een opval lend talent is. („Judee Sill" SYLA 8751). Plainsong, v.l.n.r. Dave Richards, Andy Roberts, Bob Ronga en Ian Mattews. Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll!' Jackson Browne Een andere opvallende plaat in de eerste release is de plaat van Jack son Browne, ook alweer een debuut Jackson was een van die mensen waarover enthousiaste verhalen de ronde doen, maar die erg lang met een plaat op zich liet wachten. Als componist was hij reeds jaren oekend. Tom Rush nam al in '68 een nummer van Jackson op, ter wijl ook The Three Dog Night en Brewer en Shipley hits scoorden met zijn materiaal. En nu heeft hij dan eindelijk z'n prestaties als zan ger op de plaat gezet, die alle be loftes inlossen. Jackson is een folk zanger, die, hoe kan het anders, al zijn liedjes zelf schrijft en ze in een ontspannen manier brengt Hij wordt daarin bijgestaan door mensen als Clarence White, Albert Lee, Jesse Davis en Sneaky Pete („Jackson Browne" SYL 9002). ..Stories" van David Blue is alweer de derde plaat van deze zanger componist. Hoewel David uitsteken» materiaal schrijft met sterke teks ten, is zijn presentatie nog nie zo erg goed, ondanks de medewer king van collega's Ry Cooder en Rita Coolidge en produces Jack Nitzche. (.Stories" SYL 9001». De plaat van Jo Jo Gunne, de groep die op het ogenblik een hit heeft met „Run Run Run", is de minste van de vier. De formatie is een soort afsplitsing van de Califor- nische Spirit, die heavy rock pro duceren. Het was voor mij een vermoeiende aangelegenheid de plaat helemaal te beluisteren, maar dat kan ook aan mijn afkeer van het genre liggen. („Jo Jo Gunne" SYLA 8752). ROBERT BRIEL Door Robert Briel In Engeland bestaat er een grote groep folk-achtige musici, die van tijd tot tijd van groep verwisselen. Dat zijn de men sen rond groepen als Fairport Convention, Pentangle, Fothe- ringay, Soutern Confort, terwijl sommigen, zoals Sandy Denny en Ian Matthews op de solotoer gaan. De laatste was enige tijd geleden in ons land voor een bezoek, waarbij hij zijn nieuwe beTc!eHin~:Tpep, Plainsong, introduceerde. Ian Mattews verdiende zijn sporen eerst in de Fairport. la ter in Matthews Soutern Con fort en besloot vervolgens solo te gaan zingen Als zanger bracht hij onlangs een nieuwe langspeler op de markt, waar van het acapella gezongen nummer "Da Doo Ron Ron" een hit werd. De groep Plain song die hem sinds kort bij staat bij optredens, maar niet op de plaat, bestaat uit Andy Roberts, Dave Richards en Bob Ronga. Tijdens het bezoek van Mat thews en zijn groep, spraken we met Andy Roberts, het intellec tuele lid van Plainsong. Intel lectueel, omdat hij als enige afgestudeerd is, waardoor hij nogal eens afstand neemt van het soort muziek dat hij voort brengt. Dat deed hij in het ver leden op een nogal speelse ma nier in de Bonzo Dog Band, die bekend stond om het met de draak steken van allerlei soor ten pop, overigens in een per fect muzikale vorm gegoten. Het eerste onderwerp van ge sprek was de formatie van de groep Plainsong en de figuur Ian Matthews. Zoals bekend is Ian op een nogal vreemde ma nier bij zijn vorige groep ver trokken: midden in een optre den zei hij plots "ik heb er geen zin meer in", verdween van het podium en pakte voorgoed de biezen. "Nou, ik geloof niet dat wij de kans lopen zo be handeld te worden. Het boter de al een tijd niet meer zo goed tussen Ian en Soutern Con fort, het zat er al in dat hij er vandoor zou gaan. Maar wij kennen hem goed, ik weet ze ker dat "hij bij ons niet zomaar wegloopt. Het formeren van Plainsong was niet zo makkelijk, we heb ben er veel over gppraat en ge- dubt. Je komt in een erg onze kere positie als je met een nieu we groep begint. Met mezelf ging het erg goed. ook financi eel. Ik deed veel sessie werk en ik verdiende aardig. En zo was het met ons alle drie. we wil den liever geen risico en daar om hebben we het allemaal heel goed doordacht voordat we be sloten samen te gaan. Nu staat iedereen erg positief tegenover de groep, muzikaal kunnen we erg veel aan en wr hebben er allemaal lol in. Daar gaat het tenslotte om. ook al verdien ik nu veel minder dan voorheen". Zijn er plannen om platen te gaan maken? "Nee. het is erg onwaarschijnlijk dat we pla ten gaan maken als Plainsong. Bob tRonga) en ik hebben wel aan Ian's nieuwe plaat meege werkt. maar als individuen. Als groep zullen we zeker geen plaat met Ian opnemen, en hoogst waarschijnlijk ook niet zonder Ian. Het is vervelend dat de mensen altijd zo in groepen denken. Maar dat komt ook wel door de platenmaatschappijen die iedereen meteen willen contracteren, zodat het moei lijk wordt om met elkaar te spelen. Je moet de Engelse elektrische folkscene eigenlijk zien als één grote groep, waar cle menen nu eens met die en dan weer met die spelen. Het is jammer dat de maatschappijen soms barrières opwerpen met hun contracten, maar de folk scene is erg verlopend, dat weet je zelf ook wel". Al pratend over de Engelse platenmaatschappijen kom Je vanzelf op het onderwerp: geld in de muziekwereld. Roberts: "Voor mijzelf is geld niet zo be langrijk. Als ik veel geld wilde verdienen was ik wel advocaat geworden, ik ben tenslotte af gestudeerd. Nee. als ik voldoen de heb om van rond te komen en de vrijheid heb om muzikaal te doen waar ik lol in heb. dan ben ik tevreden, de groep Plainsong heeft dan ook een erg zwakke financiële basis, want we willen niet afhankelijk zijn van geldschieters, die Je dan muzikaal alles willen voorschy- ven omdat ze hun geld willen terugverdienen Neem nu Peter Banks uit Yes bijvoorbeeld. Er is toen hij zijn groep Flash begon zo'n zestien duizend pond (bijna anderhal ve ton) in gestoken en nu heeft hij geen enkele artistieke vrijheid. Er zijn veel mensen die hun vrijheid opofferen aan de enorme voorschotten die ze dan kunnen krijgen, maar er zijn gelukkig ook anderen. Zoot Money bijvoorbeeld, of Eric Burdon. Die heb ik zelf ook tijdens sessies meegemaakt en daar heb Je tenminste lol in de muziek die Je maakt. Dat heb Je niet als er voortdurend iemand bij je op de loer staat die Je wel eventjes zal vertellen wat je moet doen. Geen plaat dus voor de groep Plainsong, maar Andy maakte zelf wel een soloplaat, "Nina and the Dream Tea", op Verti go. waarmee hij bewijst dat al zijn meningen over de business niet vanwege een rancuneuze houding of een gebrek aan ca paciteiten toe te schrijven zijn. ADVERTED Leef met plezier Rook de échte Pall Mall Export Wereldbekend aroma Pall Mali Export NEDERLAND I 6.45 De fabeltjeskrant (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.05 Calimero, tekenfilm (TROS) 7.10 Op losse groeven: licht platenprogramma met de Nederlandse Top (TROS) 8.00 Journaal (NOS) 8.21 Dubbel en dwars, spetprogramma (TROS) 9.00 De mens en de zee: 7. Tocht door Yucatan. Na tuurfilm (TROS) 9.10 Misdaden uit hartstocht, tv-film (TROS) 10.00 TROS-sport (TROS) 10.35 Oordeel, vooroordeel. veroordelen? Tv-serie over etnische minderheden in Nederland (IKOR CVK) 11.05 Journaal (NOS) NEDERLAND II 6.45 De fabeltjeskrant (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.05 Zolder 9: kinderprogramma (EO) 7.25 Kinderzang: geestelijke liederen (EO) 8.00 Journaal (NOS) 8.21 Berichten uit de samenleving (VPRO) 8.35 Putting pants on Philip, film met Laurel en Hardy (VPRO) 8.50 Namens. enkele actieve Groninger*, documen taire film (VPRO) 9.20 De zenuwen gierden door mijn 10': Frankenstein. horrorfilm (VPRO) 10.20 Ter Visie: parlementair en politiek weekover zicht (NOS) 10.45 Journaal (NOS) Ik vind het wel prettig gere geld. die spreiding van de voetbalwedstrijden. Dinsdag avond AjaxVolendam met een kwartier samenvatting, woensdag FC Den HaagWa- genlngen met weer een samen vatting. donderdagavond bij TROS-sport de uitreiking van de gouden bal aan de bordpa pieren enkel, dat zal ook wel wat voetbalbeelden opleveren, zaterdag Feyenoord Ajax, waarvan de KRO een samen vatting geeft en dan zondag weer het gewone competitie voetbal, in afwachting van de grote strijd op woensdag. Met andere woorden: overdaad schaadt, maar op de televisie ls van alles overdaad. „Nachtmer rie" bijvoorbeeld, met een dub belrol van Julie Harris, waar ik nog bioscoop-verliefd op ben geweest toen zij de tegenspeel ster was van James Dean in „East of Eden", was een grie zelfilm en donderdagavond zien we ook weer een griezelfilm met Boris Karloff. Wat Ken merk liet zien over Chili met een indrukmakend betoog van René Eijbersen in een gastrol, is natuurlijk ook niet iets waarvan Je zegt: hé. dat ls voor het eerst dat ik daar iets over hoor. ..Graag Gedaan, was dit keer met Jan Muusses, uitgever in Purmerend, als hoofdpersoon. Het aardige van zo'n portret is dat familie en kennissen ook allemaal wat mogen zeggen over het karakter van de hoofdper soon en niemand wil zich dan tot alleen maar lofuitingen beperken en voegt daar dan ook wat negatieve eigenschap pen aan toe om hun portret wat geloofwaardiger te maken. Het resultaat is dat die eigen schappen, waar Je een vraagte ken achter zet, zich gemakke lijker ophopen in Je geheugen dan de positieve eigenschappen (daarvan heb ik alleen maar onthouden dat hij roeit), waardoor de eindindruk blijft van een man die niet erg veel tijd heeft om belangstelling voor zijn kinderen te hebben, wel eens een beetje doordrljve- rig is. meer enthousiast dan logisch redeneert en een aan hem begaan onreoht noch ver geet, noch vergeeft. Dat is natuurlijk onrechtvaar dig, maar zo werkt de mense lijke zeef: Je bent geneigd wat van de lofuitingen af te trek ken (want tenslotte kijkt hij zelf ook) en nog iets extra's op te tellen bij de lichte beden kingen «want voor de televisie zullen ze hem wel willen spa ren). Goed. ik wou maar even zeg gen dat er van alle genres op de televisie een overdaad is en dat alleen daarom al een zo zeldzaam iets als een stuk van Goethe, en dan nog wel een zo zelden gespeeld stuk als „Clavi- go" een aangename bijzonder heid is. NICO SCHEEPMAKER 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.07 (S) Klassieke muziek igr.). (7.30 Nws.; 7.417.50 Echo). 8.24 Overwe ging 8 30 Nws. 8.41 Voor de huls vrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) De beste plaat voor uw stereokop. (10.30—10.32 Nws.) 11.00 Voor de zie ken. 11.55 Mededelingen 12.00 (S) Qevarleerd programma. (12.22 WIJ van het land; 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41—12.50 Echo. 13.00—13.05 Raden maar 14.05 Schoolra/dlo. 14.30 (S) Muzikaal middagmagazine. (15.30 15.32 Nws.) 17.00 Rubriek over missie en zending. 17.10 (S) Metropole Or kest. 17.25 Voor de kinderen. 17.30 Nws. 17.32 Echo. 18.00 (S) Licht en semble met zangsollsten. 18.30 Nws. 18.41 Echo. 18.50 Verkenning, Infor matief programma. 18.58 Martsberlch- ten. 19.00 (S) AU-dltle; muzikale ta lentenjacht. 20.00 Verzoekplatenpro- gramma. 22.00 (S) Voetlicht op: ka- baret. show en musical. 22.25 Over weging. 22.30 Nws. 22.38 Den Haag vandaag. 22.50 (S) Goal....: een (sport)programma met veel muziek 23.55—24.00 Nws. IIILV. II. >98 m. en FM-kanalen. 7.00 AVRO. 12.00 NOS. 13.11 VARA. 13.25 NOS. 14.55 E.O. 16.00 VPRO. 20.30 NOS. 21.00 VARA. 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnastiek 7.20 Lichte platen, reportages en ln- tervleuws. (8.00 Nws. 8.11 Radiojour naal. 8.308.33 De Groenteman) 9.00 (S) Klassieke muziek (gr.). 9.35 Wa terstanden. 9.40 S(Geestelijke liede ren (opn.) 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Populair verzoekplatenprogram- ma. <11.0011.0B Nws.) 11.30 Rporta- fe van het Koninklijk bezoek aan ngeland. 11.55 Beursberichten. 12.00 Informatief programma. 12.30 Uitzen ding voor de landbouw. 12.40 (S) Lichte grammofoonmuzlek. 12.50 Recht en slecht: praatje. 13.00 Nws. VARA: 13.11 Acutalltelten. NOS: 13.25 Toeristische Informatie uit bin nen- en buitenland. 13.50 (S) Prome nade-Matinee: Metropole Orkest en zangsolisten. 14.25 Informatie en mu ziek uit de Bondsrepubliek. E.O.: 14.56 Radiomagazine met gewijde muziek, lezingen en een korte over denking. VPRO: 16.00 VPRO-VrlJdag (16.00—16.02 Nws. 17.55 Mededelin gen. 18.0018.10 Nws. 18.20—18 30 P.P.: Uitzending van D"66. 19.40— 20.00 NOS: Reportage van het Ko ninklijk bezoek aan Engeland. 20.00 —20.05 Nws.) NOS: 20.30 (S) Muziek uit de Barok (opn.) VARA; 21.00 (S) Moderne en hedendaagse muziek 22.30 Rebelse liedjes. 22.55 Mededelin gen. 23.00 Nws. 23.10 Actualltelte.n 23.20 Moderne kamermuziek (opn.) 23.55—24.00 Nws. HILV. III. >40 m. en FM-kanalen. 7.00 NCRV. 9.00 NOS. 12.00 VPRO. 14.00 NOS. NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Lichte vokale muziek 18.OO Nws.) NOS: 9.00 Nws 0.03 Jan Corduwener Show met o a Europees Popparlement. 10.00 Nws 10.03 De Eddy Becker Show. 11.00 - Engelen Joe Blow Show. 13.00 Nws. 13.03 D« Felix Merders Show. NOS: 14.00 Nws. 14.03 De Herman Stok Show, met o.a. Top Tien LP"s. 15.00 Nws. 15.03 De Hugo van Gelderen Show. 16.00 Nws. 16.03—18.00 Top-30. met om 17.00 DRAADOMROEP (ener de 4e lijn) vrijdag 14 april van 1820 uur I Luigi Cherublnl. „Medea" (le be drijf) Opera In drie bedrijven. Maria Callas (Medea); Mlrto Plcchl (Jason), Renata Scotto (Glauce); Mluseppe Modestl (Creon); Miriam Plrazzini (Neris); Lidia Marimpetrl (le dlenst- maags). Elvira Galassi (2e- dienst maagd): Alfredo Glacommotti (kapi tein van de wacht); Koor en Orkest van de Xcale te Milaan; Dirigent: Tulllo Serafin. II. Gloaccbino Rossini. 1. Uit „L'Ita- llana In Algerl", Ho un gran peso sulla testa. 2. Uit „la Generentola", a. Mlel rampolll femmlninl, b. Sla qualunque delle flglle. Fernando Co- rena, bas; Orkest van de Magglo Mu- sicla eFlorentlono o.l.v. Glanandrea Gavazzenl., c. Nacqul all'affanno e el planto, Non plu mesta accanto al Fuoco. Victoria de Los Angeles: so praan; Orkest van de Opera te Rome o.l.v. Giuseppe Morelli. III. Gasparo Spontlnl. 1. Uit „la Ves- tale", Tu che lnvoco con orrore b. O Nume tutelar degll lnfellce. c. Caro oggeto. 11 dl cul nome. Maria Calles. sopraan; Orkest van de Scale te Milaan o.l.v. Tulllo Serafin. 2. Uit ..Agnes von Hohenstaufen", O Re del clell. Annlta Cerquettl. sopraan; Orekst van de Maglo Musicale Flo- rentlno o.l.v Glannandrea Gavazzenl. IV. Gaetano Donizetti. Uit .Lucia dl Lammermoor". II dolce suono ml cor- pl dl sua voce! Ardon gllncensl. Joan Sutherland sopraan: Leden van het Koor van de Parljse Opera; Or- Nederland I NOS/NOT: 10.4512.00 Schooltele visie. NOS: 18.45 (K) De Fabeltjeskr. NOS: 18.55 (K) Journ. E.O. 19.05 (K) Kerkorgelconcert. 19.30 Confrontatie- gesprek. NOS: 20.00 (K) Journ. NCRV 20.21 Hier en Nu: aktualiteltenrubrlek 20.30 Zeskamp achter de schermen. In formatief programma 21.10 Farce Majeure, satirisch programma. 21.35 (K) Lang leve de Opera. 22 25 Ander nieuws. 22.45 (K) Filmportret van P van Egmond NOS: 22.55 <K) Journ. TELEAC: 23.0023.30 Speelwijze-les 5 (herh.) Nederland II NOS: 18.45 (K De Fabeltjeskrant NOS 18.55 (K) Journ VARA: 19 05 (K) Hier Is Lucy. TV-serle. 19.30 iK) Koning Klant. NOS 20.00 (K) Journ. VARA: 20.20 1K1 Afdeling Fraude. TV-serle. 21.10 1K1 Twee voor 12. quiz. 21 50 Achter het nieuws. NOS: 22.30 (K) Uit de Kunst. 23.00 (K) Journ. 23.05 Den Haag vandaag. 23.1023.50

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 5