Televisieshow rond Corry en de Rekels sluit 'tijdperk' af c/lü\örögrnmm SfijS Zsa Zsa Gabor zaait paniek in Amsterdam r(jy)raröfeiag.. Skol spreekt uw taal. Proeft maar. ^*\X ...en gisteren i We hebben elkaar veel succes gewenst' D De ware Bartje is nog niet gevonden TVmorgerft VRIJDAG 7 APRIL 1972 RADIO TV KUNST Een uniek gezelschapje in het „Hollands populair" gaat ver dwijnen. Corry en de Rekels gaan uit elkaar. Nieuws dat de gemoederen in de kring rond het hits scorende groepje danig in beroering heeft gebracht. Omroepen zijn meteen aan de slag gegaan om het afscheid van Corry en haar Rekels op beeldband te mogen vastleggen, platenmaatschappij Dureco zint op plannen om waardig het Brabantse gezelschap de his torie in te sturen en inmiddels reageren de fans teleurgesteld. In nauwelijks drie Jaar tijd gingen Nederland en België anderhalf miljoen platen over de toonbank, waarop de hits waren gegroefd. Drie elpees en acht singles was de totale produktie, die veelvuldig met en platina werd beloond. Bin nenkort ontvangen zij ieder nog een platina-plaat voor de verkoop van derde langspeelplaat (platina is de beloning voor de verkoop van Honderdduizend stuks) OORLOG ij al dat succes is het vooral in St. Willibrord - de thuishaven van de groep - en omgeving allang geen geheim dat het gezelschap op voet oorlog, zeker het laatste jaar, de vaderlandse feestzalen trok. Oorzaak van veel van alle el lende is Oorry's verloofde Piet, die geen optreden oversloeg. Hij haalde zich daarmee de jaloezie van de Rekel-echtgenoten op zijn hals. die thuis moesten blijven, terwijl de groep haar best deed om met niet aflatend enthousiasme voor de zo veelste keer Corry te begeleiden- bij het brengen van haar ballades als .Huiden is voor jou te laat" (abso luut recordhouder in de Nederlandse hitgeschiedenis, 42 weken in de top veertig), „Ik zal geen traan om je laten". „Mijn stil verdriet", „Rozen die bloeien" en „Hoog daar aan de hemel" om maar een paar van de bekendste te noemen. AVRO-regisseur John Schelfhout gaat in een half uur durende show voor zijn omroep voor het nage slacht de groep vastleggen. De show wordt gefilmd op de Floriade en waarschijnlijk half mei uitgezonden, maar in ieder geval voor 1 juli. de datum dat de wegen van Corry zich definitief scheiden van de Re kels. Volgende week woensdag pre senteert Eddy Becker in zijn NCRV-programma Eddy Ready Go de absoluut laatste single van de groep „Dagen en Nachten". De „ab soluut laatste" single zal nog ge volgd worden door een verzamel- elpee met alle hits, waarna tijdens een optreden op de geboortegrond Brabant op waardige wijze het af scheid wordt gevierd. „CORRY" Corry begint dan kortweg als „Cor ry" een solo-carrière en de Rekels weten nog niet duidelijk wat hun toekomst zal zijn. „We hebben el kaar veel succes gewenst", laat Corry weten. 'Als vrouwen thuis de broek aan hebben krijgt mans vriendinnetje de bontjas De NOS-televisie zal in een aantal samengevatte reportages aandacht besteden aan de wereldkampioen schappen ijshockey, die van 7 tot en met 22 april in Praag worden ge houden. In die periode zullen repor tages van de beide wedstrijden tus sen Ruslano en Tsjecho-Slowakije, tussen Tsjechoslowakjje en Zweden, tussen Rusland en Zweden worden uitgezonden alsmede een reportage van de wedstrijd Tsjechoslowakije- Finland. De samenvattingen worden meestal Heinrich Lübke overleden (Van onze correspondent) BONN Als een eenzame en bij na vergeten man is hier gisteren West-Duitslands tweede president Heinrich Lübke gestorven. Hij was een omstreden president, maar over één ding zijn zijn voor- en tegen standers het eens: Lübke was een man wiens persoonlijke bescheiden heid en plichtsgevoel boven alle twij fel zijn verheven. Toch is vooral de twijfel aan zijn kundigheid in zijn tweede ambtsperiode groot geweest. In 1959 werd hij tot president ge kozen al6 opvolger van de liberaal Theodor Heuss. Als compromis was hij kandidaat voor de CDU gesteld. De indruk, die Lübke achterlaat, is op zijn minst gezegd een verwarde. Niet alleen was hij tijdens de nada gen van zijn presidentschap een man, die op onverwachte momenten wei nig-diplomatieke opmerkingen kon plaatsen, ook zijn verleden als bouw ondernemer was omstreden. Uit Oost-Duitsland kwamen de beschul digingen dat hij een actief aandeel had gehad aan de bouw van con centratiekampen. ADVERTENTIE VERLOVINGSRINGEN DESIREE klassieke en moderne modellen. Wij hebben reeds ringen vanaf f 49,75 p.p. Op het graveren kunt U wachten en zonder prijsverhoging. Levenslange schriftelijke garantie. F. W. FLESSEN LEIDEN Z.W.: Bevrijdingsplein 12, Telefoon 26670 OEGSTGEEST: Geversstraat 47. Geen ontvangst De Sow jet- Russische schrijver Alexander Solz- jenitsin heeft de bijeenkomst, waar op hij de Nobelprijs in ontvangst zou nemen, afgelast. De secretaris van de Zweedse Academie Gierow, die hem zondag de prijs zou overhan digen, heeft geen visum voor de Sowjet-Unie gekregen. Solzjenitsin, heeft tot dusver geweigerd de prijs tijdens een besloten bijeen komst in de Zweedse ambassade te het laatste journaal uitgezonden. I ontvangen. AMSTERDAM Zsa Zsa Gabor was gisteren even in Nederland om in de Amsterdamse Bijenkorf 1.KE een stand met namaak diaman- vert ten te openen. De byoux-mijnhe- ren van het warenhuisconcern prok He op het idee waren gekomen om. de beroemde filmster uit te nodigen hebben het wel geweten want tijdens haar nog geen acht urige verblijf in ons land slaagde zij er in om de Bijenkorf-directie helmaal in paniek te brengen. Door Jos Hagers betnf Zsa Zsa beweerde n.l. by hoog en dat haar ring met een synthe- i gaf tische diamant ter waarde van ruim tienduizend gulden tijdens de pers conferentie in het restaurant van het warenhuis gestolen was. De top functionarissen van het bleven tot laat in de avond zoeken. Toen hun speurtocht onder alle stoe len en tafeltjes van de tearoom geen succes opleverde en men Zsa Zsa's suite in het Hilton Hotel opbelde met het voorstel om de politie in te scha kelen liet haar manager plotseling weten dat hij de ring inmiddels al in de zak van zijn colbertjasje gevon den had. Even later besloot Zsa Zsa om toch maar niet in Amsterdam te blijven logeren zoals gepland was en samen met haar secretaresse en ma nager vertrok zij ijlings naar Schip hol. waar het laatste vliegtuig naar Londen op haar bleef wachten. LEGENDE Zsa Zsa was er weer in geslaagd om zelfs in Nederland de om haar heen geweven legende waar te ma ken. De play-boy Porfirio Rubirosa ZSA ZSA GABOR ingestudeerd zei eens: „Als Je met Zsa Zsa uit gaat gebeurt er altijd wat". En die angst voor onverwachte gebeurtenis sen was duidelijk op het gezicht van Zsa Zsa's zoveelste manager te lezen toen hij gistermiddag even na drieën met de 53-jarige actrice bij het Am sterdamse Hilton Hotel aankwam. Zsa Zsa Gabor. Hongaarse van ge boorte. minnares van Kemal Atta- turk en na hem van vrijwel alle be roemde mannen zag er toen ze in haar witte broekpak de hal van het hotel binnenstapte nogal opgewekt uit. Maar het goede humeur van de ex-vrouw van de hotel-magnaat Conrad Hilton verdween al gauw toen ze op de tiende etage aankwam en toen bleek dat in kamer 1026 op haar kaptafel geen twee lampjes stonden. Haar toch al bevende ma nager David Walters een bedeesde Britse jongeman in een conservatief krijtstreeppak kreeg de volle lading en Hilton's gastvrouwe Marianne Coldewey werd naar beneden ge stuurd om voor alle lampen in Zsa Zsa's suite peren van 250 watt te halen. De veelbesproken actrice kreeg wat zij wilde, een oceaan van licht en even later verscheen de kapper om haarkrullers in te draaien. Haar be zorgde manager besteld intussen een flinke portie aardbeien. MATA HARI De platinablonde actrice, die net in Londen de hoofdrol in een film over Mata Hari speelde heeft van haar hele leven een spel gemaakt. Je hoeft maar even met haar te praten om te bemerken dat ieder lachje, iedere uitdrukking, iedere oogopslag zorg vuldig is ingestudeerd. „Ik was de eerste hippy", vertelde ze. „Ik deed vroeger altijd precies waar ik zin in had en daar heb ik nooit spijt van gehad. Het is niet zo moeilijk om je als vrouw van allerlei vooroordelen los te maken maar wat sommige vrouwen niet in de gaten hebben is dat als ze thuis de broek aan hebben het vriendinnetje van hun man uiteindelijk de bontjas krijgt". Het werd tijd om zo langzamer hand naar de Bijenkorf te vertrek ken. Zsa Zsa's manager David Wal ters maakte er een verschrikkelijke toestand van. Hij bezwoer de Hilton- staf dat de actrice pertinent zou wei geren om even voor een paar foto grafen te poseren, maar Zsa Zsa was de vriendelijkheid aelve. Ondanks het geratel van de telefoon De NCRV en Willy van Hemert zitten met de handen in het haar, de ware Bartje is nog niet ge vonden. Daardoor is het niet on mogelijk dat de NCRV moet be sluiten de tv-serie die zij onder regie van Willy van Hemert zou maken een jaar moet uitstellen. Hartje" en "Bartje zoekt het geluk" van de Drentse schrijver Anne de Vries vormen het mate riaal waaruit Van Hemert een vijf- tiendelige televisie-serie haalt. Het was de bedoeling dat de NCRV het komend winterseizoen de serie al op haar programa zo nemen. Men heeft nu een speciaal team ge vormd om de echte Drentse Bartje, het mannetje, dat gebeeldhouwd staat in de Drentse hoofdstad, op te sporen. Over belangstelling heeft men overigens niet te klagen. Willy van Hemert is min of meer ge vlucht uit z'n Blaricumse huis, om dat hij niet aan schrijven toekwam wegens het onophoudelijk ratelen van de telefoon. Vele ouders menen, dat hun zoon de ware Bartje is en willen dat graag laten weten. Net alleen naar Bartje uit het eer ste boek is het moeilijk zoeken, maar ook naar de Bartje uit het tweede boek, die daarin niet meer de blonde pientere achtjarige zoon is van kin derrijke ouders maar een uit de kluiten gewassen Drentse jongeman van negentien jaar, is het moeilijk zoeken. Honderden ouders benade ren ook de NCRV om hun kinderen aan te prijzen voor de serie, waarin zeker elf broertjes en zusjes van Bartje nodig zijn om het gezin uit de Langejammer compleet te maken. En of die problemen al niet groot genoeg zijn, moet de NCRV ook nog eens in gevecht met de Arbeids inspectie om het een te worden over 'n arbeidsvergunning voor al de ze kinderen, die tesamen belangrijke rollen bezetten in het succesrijke boek uit 1936. (Sinds die tijd zijn er rond een half miljoen exempla ren van beide boeken verkocht. Willy van Hemert is voor al deze problemen gevlucht naar Zwitser land waar hij in alle rust in enkele weken tijd de eerste negen delen van het tv-feuilleton hoopt te schrijven. Als hij over enkele weken terug komt moet de rolbezetting rond zijn, want wil men dit winterseizoen de serie nog op het scherm brengen dan moeten de camera's in mei gaan draaien. Zo niet dan moeten de plannen een Jaar worden opge schort. NEDERLAND I 6.45 De fabeltjeskrant (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.05 De kern van de zaak: gesprek over praktische ge loofsvragen (E.O.) 7.30 Philadelphia, programma over het geestelijk ge handicapte kind (E.O.) Tenslotte (E.O.) Journaal (NOS) Brandpunt (KRO) Bonanza, TV-film (KRO) Radio Kamer Orkest en solist: klassiek pianocon cert (KRO) Journaal (NOS) 7.50 8.00 8.21 9.15 10.05 NEDERLAND II 6.45 De fabeltjeskrant (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.05 Mary Tylor Moore Show (AVRO) 7.30 Vlieg er niet in!informatief programma c lichters en hun praktijken (AVRO) 8.00 Journaal (NOS) 8.21 Glenn Miller Orchestra (AVRO) 8.50 Herenleed, TV-spel 9.15 Voor de vuist weg (AVRO) 10.25 Uit de Kunst (NOS) 10.55 Journaal (NOS) De bijzondere programma's, de programma's die uit de lopende band van het alledaagse kijken sprongen, waren gisteren na tuurlijk weer bij de VPRO te bezichtigen. Het begon met „Sweet Alice" een satirisch spel van Stanley Eveling, opgevoerd door The Traverse Workshop Company, waarvan we een tijd geleden al eens „Dear Janet Roosenberg" hebben gezien met dezelfde hoofdrolspeler. Het was weer zo'n produktie in samenwerking met Mickery, dat een internationale reputa tie heeft opgebouwd als Euro pees centrum van het avant- gardistische toneel, waarin met vallen en opstaan gezocht wordt naar een andere manier om die dingen tot uitdrukking te brengen die zelf de laatste tijd ook anders zijn geworden. Het begon wat provocerend met archief opnamen van de naaktscènes uit „Oh Calcutta", maar dat hoorde er wél bij, omdat de satire met name was gericht tegen Kenneth Tynan, de initiatiefnemer van „Oh Calcutta", voorheen dramaturg van The National Theatre van Laurence Olivier en daarvóór weer de belangrijkste toneelcri ticus van Engeland. Er kwam 'in Sweet Alice" ver der geen bloot meer boven wa ter. het was wat dat betreft geheel een spel der verbeelding zoals dat bijvoorbeeld ook door G. K. van het Reve in zijn nieuwste boek „De taal der liefde" wordt gespeeld. Ik wijs daar maar even op, omdat Van het Reve een hogelijk geaccep teerde schrijver is, gezegend met een ministeriële kus en met een oplaag van 50.000 exemplaren van zijn laatste boek. De vraag die immers hier en daar wel gesteld zal worden is, of zulke „lichamelijke" izij het poëtische) taal getoond mag worden op het scherm, dat door velen nog als een soort niemandsland beschouwd wordt waarvan iedereen vandaan ge schoten mag worden die er niet thuishoort. Mij dunkt dat die vraag met Ja beantwoord kan worden, omdat het ten slotte om openbare theater voorstellingen gaat die iedereen kan gaan zien en omdat het om zaken gaat die, in boeken beschreven, niet beknord maar geprijsd worden 'en geprezen). Je kan het vergelijken met het advies dat Henri Knap, toch geen zedenverderver, nu al vele Jaren geleden aan de gemeente Amsterdam gaf, toen het erom ging of Cinema Parisienne toe stemming moest worden gege ven een stripteasefilm te draaien. Knap zei dat dit moest worden toegestaan, om dat er geen enkele morele re den was om de mensen die slechts twee gulden voor een striptease konden betalen, te onthouden wat rijkere soortge noten in nachtclubs voor hon derd gulden wel werd gegund. Zo is het ook met voorstellin gen als van „Sweet Alice". Niet iedereen, in alle uithoeken van Nederland, is in staat of in de gelegenheid naar Mickery te reizen, zomin als iedereen straks in staat zal zijn naar Lissabon te gaan voor Benfi- ca-AJax. Zolang de VPRO de kijkers met hun bloedjes van kinderen geen rad voor de ogen draait door te suggereren dat straks een soort „Zeven sprong" komt, om dan onver hoeds een stel blote mensen over het scherm te Jagen, lijkt het me alleen maar toe te Jui chen dat ook zulke belangrijke, zij het minder populaire kunst manifestaties worden getoond. Het tweede bijzondere pro gramma was van Hans Keiler en Joop van Tijn met een vijf tal belangrijke en bekende Amerikanen, allen aanhanger van de als „fatsoenlijk" en „goed mens" gekenschetste de mocratische kandidaat McGo- vern. Niet dat ze daarop uitgezocht zullen zijn, maar geestverwan ten van de VPRO in de Ame rikaanse culturele sector schij nen in grote meerderheid voor McGovern geporteerd te zijn. NICO SCHEEPMAKER ZATERDAG 8 APRIL en FM-kanalen, 7.00 Nieuws; 7.418.00 Aktualitelten: 8.30 (12.16 exportlvltelten. show. (14.33—15.00 S) nlstische Partij Nederland. 18.30 Nieuws. 18 41 Voor de kleuters. 19.00 (S) Verzoekprogramma vzn klassieke ziekprogramma. 22 lustreerd radio-feuilleton. Nieuws. 22.40 (S) Stretch mentsprogramma. (23.0023.15 Ak- tua-Sport). 23.55 Nieuws. HILV. II 298 m. en FM-kanalen, 7.00 VARA. 7.54 VPRO. 8.00 VARA. 15.05 NOS, 17.55 VARA. 7.00 Nieuws 7.11 Ochtendgymnastiek. 7.20 (S) ZO.: gevarieerd programma. (7.337.38 Van de voorpagina. 7.54 Deze dag. 8.00 Nieuws. 8.118.23 Ac tualiteiten. 9.359.40 Waterstanden. ADVERTENTIE [uzlek en Informatieshow, 1.00—11.02 Nieuws. 13.00 HIRO-Radlo Magazine. 15.05 De ko mende week in het Nederlandse mu ziekleven. 15.30 Fran6-Dults-Engels: een luisterprogramma (16.0016.02 Nieuws). 16.15 (S) NOS-Jazz. 16 45 amateuristische 15 Wat bent werkelijk waard? 17.30 De kracht i geweldlozen (I): discussie. 17.55 Me dedelingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Nieuws. 20.05 operamuziek (gr.). 20.3 22.55 Mededelingen. 23.00 Nieuws. 23.10 (S) Muziek voor de late avond. FM-kanalen, 7.00 (.00 Nieuws, 7.02 Popstation (8,00 koffie. (11.00 Nieuws) 12.00 Nieuws. muziek (17.00 Nieuws). 11.00 (Kt Esperanto les 13 (herh.) 11.3012.10 Spaanse les les 14 (herh.) NOS: 16.00 (K) Journaal. NOS: 18.45 (K) De Fabeltjeskrant. "t^o. 'oct: Journaal. VARAf gramma. 22.10 (K) Achter het Nieuws 22.35 (K) Mannlx. TV-fUm. NOS: 23.25—23.30 (K) Journaal. De Jonkvrouw feuilleton. 19.30 (K) Door" de wereld klinkt een lied: geestelijke liederen, NOS: 20.00 (K) Journaal. NCRV: NOS: 23.15—28.20 (K) Journaal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 5