Bejaarde balling Chaplin naar oude minnares Hollywood ER Waarde Mercedes Diesel in'74: f12.000,- Beroepingswerk PUZZELEN PER FIE TS The Lord's Folks NACHTFILM maar PROLONGATIES AL GEWEEST IBIJDAO 7 APRIL 1972 FILM PAGINA 11 Charlie Chaplin met Jackie Coogarn in The Kid. Maawdag a.s. heeft het feest rond de Jaai^iJkse uitreiking van de Os- om in 't Dorotfey Chandler-pavil- Joen i® Hollywöod een bijzondere gast; öharly Chaplin, die maan dag jl voor hel eerst sinds twin tig jaar weer vaste voet op Ameri kaanse bodem £ette. Chaplin zal die avond een Speciale Oscar uit gereikt krijgen, eigenlijk zijn eerste echte, want de uitreiking van een loortgelijke speciale Oscar in het |aar 1Ö29 voor zijn veeMjdigheid. in creativiteit de totstandko- ning vfcn de film Circus telt nawe- ijks mOe, als men de toenmalige be tékenis van de Oscar als filmprijs beschouwing neemt. Trouwens, Jhaplins Circus moest tn' de strijd roor do allereerste Oscar wijken, foor e*n nogal melodramatische uchtvaartfilm Wings, waarvan het lestaan alleen nog maar uit de ilmarcöüeven blijkt. Ook in 1940 werd de nu 82-Jarige a .pltif nog eens voorgedragen, oor de belangrijkste prijs van de merikaanse filmindustrie. Zijn, irote Dictator kon het echter niet pnemen tegen de sentimentele Re- :ca, die Chaplins politieke persi- age met straatlengten versloeg. Toen had het filmgetij in de Ver- nigde Staten zich al lang tegen de grote komiek gekeerd. Het keerpunt in de populariteit van Chaplin bij de filmbosses in Holly wood ligt in feite bij de overgang, naar de geluidsfilm. Typisch produkt Chaplin is een typisch produkt uit de tijd van de stomme film. Zijn fe nomenale carrière begon in de Eerste Wereldoorlog met Mack Senett. In zijn eerste films creëer de hij al de figuur van de kleine va gebond, die hij steeds verder wist te perfectioneren tot een grandio ze karikatuur van de doorsnee "underdog", die met al zijn goede bedoelingen toch nooit wat zou be reiken. Die figuur met zijn te klei ne hoe, te grote schoenen, zijn ty pische snor, te wijde broek, zijn eigenaardige manier van bewegen, was een creatie, die met zijn panto mimeachtige uitdrukkingswijze het tijdperk van de stomme film heeft overheerst. Bijna al zijn films, vormen hoogtepunten van die perio de: The Kid, Gold Rush, Easy Street The Vagabond, City Lights. Het is duidelijk waarom Chaplin zich al tijd heeft verzet tegen de "talkies" Het gebaar binnen de handeling (Chaplin zwaaiend met de stok, etc.) boette in door het gesproken woord. Smaak Zijn verzet tegen de geluidsfilm is niet de enige oorzaak van een groeiend conflict tussen Chaplin en de Amerikaanse filmindustrie, die uiteindelijk zou leiden tot een breuk van Chaplin met zijn tweede va derland. Tijdens de crisisjaren veranderde de smaak van het pu bliek. Chaplins „underdog" kon het niet opnemen tegen de gigan tische studioprodukties die het bio scoopdoek destijds gingen beheer sen. Chaplin toen al vele malen mil jonair, bleef produceren. De Grote Dictator, Limelight en Monsieur Verdoux die in die periode ontston den behoren tot het beste wat hij ooit maakte. Geen ster Hoe populair Chaplins creatie ook was bij het grote Amerikaanse pu bliek heeft hil het nooit kunnen maken. Hij had een afkeer van ver slaggevers, weigerde ondanks 't feit dat hij (als Engelsman) in Ame rika miljoenen verdiende het Ame rikaanse staatsburgerschap, hield zich ver van „parties" en liefdadig heidsvoorstellingen en betitelde zich als een soort van wereldbur ger, een onafhankelijk goed beta lend gast. Zo werd hij steeds meer het voor werp van de middels in Hollywood, die in 1942 resulteerden in een hys terisch schandaal toen een meisje, Joan Barry, hem beschuldigde de vader te zijn van haar kind. Hoe wel de rechter haar in het ongelijk stelde duurde de hele zaak Jaren. Rechtse elementen in de Ameri kaanse samenleving grepen deze kwestie en Chaplins „internationa lisme" aan om hem te beschuldi gen van immoraliteit en communis tische sympathieën. Films als Mo dern Times vielen bij de Amerikaan se Industriëlen duidelijk buiten de pot en uiteindelijk resulteerde de hetze campagne van vooral de Hearstpers in een verzoek om zich bij de immigratie-autoriteiten te laten doorlichten op zijn politieke en morele overtuigingen. Krantenkoppen uit die tijd spre ken boekdelenChaplin is een "fellowtraveller"- gooi hem het land uit; Chaplin de ondankbare communnistisohe meeloper stuur hem naar Rusland. Het verzoek om zich te verantwoorden kwam tijdens een Europese reis. Niet terug Een woedende Chaplin besloot daarop niet meer naar Hollywood terug te keren. "Zelfs al was Je zus Christus er president". Dat hij desondanks besloten heeft "zelfs onder Richard Nixon nog terug te keren" (B. J. Bertina in De Volks krant) heeft alles te maken met het afsterven van Hollywood als monolitisch toonaangever in de filmwereld. Zoals het ook meest met mensen gaat, kijkt Hollywood aan het eind van een tijdperk met weemoed te rug op de glorie van weleer. Oude films worden weer nieuw leven ingeblazen. Peter Bogdanoviohs Last Picture Show, een zwanezang op de goede oude tijd, waar onder andere stukken uit Chaplins Gold Rush en Modern Times, staat kan didaat voor een Oscar. Chaplins films beleven in de Verenigde Sta ten een tweede jeugd en het ligt dan ook volkomen in de lijn dat de grote meester is ingegaan op de verzoeningspogingen van de over zijde van de oceaan. Rijke balling De man die dinsdagnacht door een publiek, dat daarvoor honderd dollar of meer had moeten beta len, werd toegejuicht is ook niet meer dezelfde. De oude man met zijn zilvergrijze haardos is niet meer de vagebond van weleer, maar de rijke balling uit Zwit serland waar van het tweede va derland na twintig Jaar weer de Agenda voor cinefielen liiililiiiililiiiiiiiliiiiiilllliiiiiilillililllllilililliiililiiliiiliiiiiliiiiiiiiiiii AMSTERDAM: Cineac (Reg. Ireestr.) 's av. Rosemary's Baby, Polanski, Kriterion (Roetersstr.) Sacco en Vanzetti (Giuliano iontaldo)Leidseplein Theater dag. Strawdogs (Beckinpah)Roxy (Kal- verstr.) dag. Klute, Studio K (Roe tersstr.) dag. Bergman-programma vr. en za. De Grote Stilte, zo. Wat betreft de vrouwen, ma. en di. Per sona, wo. Riten, The Movies (Haarl.dijk) t/m zo. 's av. Catch 22 (Mike Nichols) ma. di. wo. Secret Ceremony (Losey). DEN HAAG: Asta (Spui 27) dag. Strawdogs (Peckinpah), Byou (Spui 27) dag. Verlos ons niet van het kwaad (Joel Seria), Cineac (Buitenhof) 's av. McCabe and mrs. Miller (Robert Altman), Kri terion (Westeinde) dag. Flesh (Paul Morrisey), Studio de luxe Ketting - str.) dag. Blue Movie (Verstappen, De la Parra), De Uitkijk (Chur- chillpl.) dag. The Go-between (Lo sey). ROTTERDAMCineac NRC (Coolsingel) 's av. Rosemary's Baby (Polanski), Corso (Kruiskade) dag. John Wayne «Sc The Cowboys, Kri terion (Grooth. gebouw) dag. WR: mysteries van het organisme - ma. av. Filmliga Greed (Von Stroheim), Lijnbaan Theater (onder de Klerk) dag. Blue Movie (Verstappen, De la Parra), 't Venster (Gouvernestr.) 's av. Little Murders (Arkin). UTRECHT: Studio (Oudegracht 154) dag. Rosemary's Baby (Polan ski). Aanbevolen nachtvoorstellingen: AMSTERDAM: Studio Roeter- str.) vrij. en za. Tell him Willie Boy is here (Abraham Polonsky), The Movies (Haarl.dijk) vrij. za. en zo. La Dolce Vita (Fellini), Victo ria (Sloterk. vrij. en za. The Birds (Hitchcock). ROTTERDAM: Cineac AD (Cool singel.) za. Butch Cassidy and the Sundance Kid. UTRECHT: Camera (Oudegracht 156) vrij. en za. Citizen Kane (Or son Welles). ADVERTENTIE Stel, dat de teller van een nu nog nieuwe Mercedes Diesel over twee jaar op 80.000 km staat. Naar schatting is z'n inruilwaarde dan ca, 11 h 12.000 gulden. U hoort het goed: elf a twaalfduizend gulden. Dat is een verhaal zoals geen enkele andere diesel na kan vertellen. Maar ja, geen enkele andere diesel is dan ook als deze. 't Is allereerst een Mercedes. Met dezelfde vering, wegligging, schijfremmen, carrosserie en veiligheid als benzinebroers 200 en 220. Goed, de motor is anders. Een diesel, maar dan een fluisterdiesel, waar alleen Mercedes - dank zij 35 jaar dieselervaring - het geheim van kent Als het waar is dat - zoals men zegt - dit het jaar van De Economie wordt, dan wordt het ook het jaar van Mercedes Diesel. Ga maar na, brandstofkosten: nèt even 2* cent de kilometer. Uitvoering: helemaal Mercedes. Inruilwaarde - goed onderhou den en schadevrij, dat spreekt vanzelf - als boven. (Elke bonafide handelaar in tweedehands auto's zal u ditbeves- tigen). Wanneer mogenweuvoor een proefrit noteren? Rijdend Nederland berekende in z'n roadtest d.d. 4 december 1971 de brandstofkosten zelfs op 1,7 cent! Mercedes-Benz Diesels omwille van comfortabele veiligheid N.V. L.I.A.M., Leiden, Vondellaan 45, tel. 01710 -4 45 45 ROOYAKKERS AUTOMOBIELBEDRIJF N.V., Oegstgeest, Leidsestraatweg 1, tel. 01710 - 5 26 43 4 Nieuwo, centrale Mercedes-Benz showroom Utrecht. Niet alle typen en varianten uit het Mercedes-Benz programma kunnen wij u tonen. .Bij een bezoek aan de nieuwe, centrale showroom in Utrecht hebt u echter volop gelegenheid om vele typen, varianten en kleuren te vergelijken. U vindt de showroom aan de Reactorweg 25, langs de 'autoweg Utrecht- Amsterdam, afslag Lage Weide. U bent van harte welkom maandag t/m vrijdag van 9-17 uur, zaterdag van 10-17 uur. NED. HERV. KERK Beroepen te Noordeloos en We- kerom: drs. A. de Reuver, kandidaat te Waddinxveen. Aangenomen naar Kloosterhaar: Th. Robijn, voorheen predikant te Australië, wonende te Oostermeer. GEREF. KERKEN Bedankt voor Mijdrecht: J. van Wijngaarden te Tiel. CHR. GEREF. KERKEN GEREF. GEMEENTEN lankt voor Apeldoorn: i Zwijnd'recht. LEIDEN Morgen organiseert de atletiekvereniging Leiden een puzzelrit op de fiets. Gestart zal worden op de Sintelbaan in de Leld- se Hout om 2 uur. De rit wordt ge houden in de omgeving van Oegst geest. Iedere deelnemer ontvangt na afloop een herinneringsvaantje. Er kan vanaf 12 uur op de Sintelbaan ingeschreven worden. LEIDEN Zondagmorgen om half twaalf verzorgt The Lord's Folks een eucharistieviering in de kerk van de paters Montfortanen aan het Haagsche Schouw. IIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIM iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Titel: Vanishing Point. Regie: Richard C. Sarafian. Voornaam ste rollen: Barry Newman, Char lotte Ram pl big. Theater: Camera. Tijd: vrij- en zaterdagnacht 23.30 Vanishing Point, in Leidse pre mière in het theater aan de Hoge- woerd, is er zo eentje die zich weet te nestelen in modieuze trends. In deze kolommen is destijds helemaal niet hoog opgegeven van Easy Ri der (waarin commercialiteit begint bij de goede bedoelingen van de Jeugd) en Sarafians laatsteling vol van ook nog slecht vertaalde her halingen van Dennis Hopper en Pe ter Fonda, kan dan ook helemaal niet door de beugel. De film loopt over van goede boodschappen, die geen werkelijke inhoud hebben, maar hun bron vinden in een maatschappijvluoht, die alleen maar leidt tot desillusies. Visueel bij het gladde af brengt Sarafian dan ook niet meer dan ln plastic verpakte se mi-dropout oplossingen. H.E. Titel: Pornomotel. Theater: Rex. Tijd: vrij- en zaterdagnacht 23.30 uur. Het voorwerp van nachtelijke filmvreugde deze week in het thea ter aan de Haarlemmerstraat pre tendeert niet meer te zijn dan de tl tel suggereert. In het kort komt het neer op een slecht verhaal, veel pseudo-sex maar weinig echte ero tiek. Voor wie er aan gewoon is toch misschien nog wel een aar dige onderbreking van het weekein de. Charles Spencer Chaplin met mevrouw Pompidou bij de pre- nière van The Lady of Hongkong. popularteit heeft ontdekt. Een man die onlangs in Londen over zichzelf zei: "Ik ben niet meer ge ïnteresseerd in humor, al heb lk er goed van kunnen leven. Geld maakt lui. Ik heb nooit de wereld willen veranderen. Ik wilde alleen de baas een plezier doen". Zo'n man is voor Hollywood van nu (waarvan de maker van Mash en mr. Mc Cabe en mrs. Miller, Robert Altmann onlangs ln een interview met Le Monde zei: „zij denken alleen maar aan geld. Als Je de baas van Metro Goldwyn Mayer (MGM) zou voorstellen een film te maken over zijn eigen monstruositeit en hij zou er geld ln zien, dan zou hij dat dóen") volkomen acceptabel. Hollywood heeft zich de afgelo pen weken opgemaakt als een bejaarde bruid voor een bejaarde minnaar. De requisieten van vroe ger zijn opgepoetst. De stad Los Angeles heeft de oudste studio, waar Chaplin zijn films maakte tot monument uitgeroepen. De bronzen Charlie Chaplin Ster is weer opgedoken om alsnog te wor den bijgezet in de Walk of Fame, een trottoir in Hollywood met 1540 ingemetselde namen uit de film en televisiewereld: twintig Jaar te laat. HEIN ELBRINK Orson Welles als Citizen Kane in de gelijknamige magi strale film. Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillilllllil Kinder middag HHIIinilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllUIIIIIIH Titel: De avonturen van Pietje Bel. Theater: Camera. Tijd: zater dag en woensdagmiddag, 14.30, zo. 14.00 en 16.15 uur. Met Pietje Bel is het natuurlijk altijd hetzelfde. Wat dat betreft biedt deze week de kindervoorstel ling van het theater aan de Hoge- woerd niets nieuws. De kracht van kinderfilms ligt echter in de herha ling- van oude thema's. In deze film over stoute Jongens gaat het met avonturen en schurken, als het hoort. LEIDEN Prolongatie, zoals do- ze week met alle Leidse films is ge beurd, betekent meestal een han dige zet voor de theater-eigenaar. In de Volkskrant van enkele weken geleden betoogde criticus Bertina dat dit beleid weliswaar begrijpe lijk is, maar dat er de nodige kort zichtigheid aan ten grondslag ligt. De bioscoopeigenaar heeft Jaren lang gestreden voor afschaf fing van de hoge vermakelijkheids belasting. Eén van de argumenten die tegen deze belastinghef fing werd gehanteerd was de cul turele betekenis van de film. Met prolongatie worden, zoals Bertina, terecht betoogt, de risicokan sen verkleind, maar tevens wordt er voor gezorgd, dat de aanvoer van nieuwe films, dus grotere kijk- kansen (lees culturele) stagneert. Het medium film mag zich, zo als uit de cijfers van de bioscoop bond blijkt, de laatste Jaren weer beroemen op een behoorlijke popu lariteit. Dit waarschijnlijk mede dankzij een herwaardering van de eigen positie: een betere kwaliteit films en een varieerder aanbod. Tegen prolongering bestaat op zichzelf natuurlijk geen enkel be zwaar, mits echter het laatste cri terium, tot zijn recht blijft komen. Dat moet echter betwijfeld wor den. De laatste maanden ls het werke lijk schrikbarend met het aanbod van nieuwe films. Bertina weet daarvoor een aantal treffende lan delijke voorbeelden aan te voeren. Zou men echter de moed hebben de Leidse cijfers op een rij te zet ten, dan zou een schrikbarender beeld ontstaan. Wel zoals Bertina betoogt, een genante zaak, zowel voor het publiek als voor het be drijf dat de goodwill niet anders kan benutten dan in gemakkelijke herhaling. HEIN ELBRINH iiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiM IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIM Titel: Anatevka. Regie: Norman Jewison. Voornaamste rollen t Topoi, Norma Crane, Leonard Frey. theater: Lido. Wie per sé niet van „zoetigheid" houdt zal voor de verfilming van de musicall Fidler on the roof niet vallen. Wie niet elke dag suiker houdende prod uk ten tot zich wil nemen, maar zo af en toe stiekem een bonbon verorbert, zal de luxu eus uitgevoerde snoepdoos van Aanatevka niet kunnen weerstaan. Titel: De vier vuisten van do duiveL Regie: E. B. Clucher. Voor naamste rollen: Terence Hill en Bud Spencer. Theater: Luxor. Een aaneenschakeling van avon turen die borg staan voor anderhalf uur amusement en vechtpartijen. Deze Trinity ls verwant aan (De rechter en de linkerhand van de duivel) die het hier ook enkele weken volhield. Titel: Erotissimo. Regie I Gerard Pirès. Voornaamste rollen: Annie Giradot, Jean Yanne, Franchis Blanche. Theater: Studio. Onderscheiden ln Berlijn (1969) heeft Erotissimo nog niets aan kracht en satire Ingeboet. De film richt een klein vreugdevuur aan van menselijke en maatschappelijke misvattingen, dwaasheden en ab surditeiten. Op lichtvoetige wijze, maar tegelijk erg scherpzinnig beeldt Pirès het verschil tussen het alledaagse leven en pseudo-werke- lijkheid van de reclame, in dit geval over sex. Titel: The Aristocats. Produkt ie: Walt Disney Studio's. Theater: Trianon. Een film voor iedereen, 4 of 40 Jaar. Dolle avonturen van katten op een swingend muziekje. Spitser dan Jungleboek. Titel: Sex tussen de wielen. Regie: Willy Rozier. Voornaamst* rol. Sandra Julien. Theater: Rex. Een onschuldig sexfilmpje van Franse makelij met veel bloot, maar altijd van hetzelfde meisje. Duide lijk thema: liftende mannequin die het met de zeden niet zo nauw neemt. De regisseur had de diverse fragmenten wel wat zorgvuldiger mogen rangschikken. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimi Titel: Bertrand in on(t)roerend goed. Voornaamste rol: Louis de Funès. Theater: Camera. Deze Funès is al een hele ouwe. Dat betekent niet dat de Franse komiek er anders ln is: ook hier een driftig, springerig zakenmanne tje wiens temperament zorgt voor doldwaze situaties.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 11