MOOI STUKJE ABSUR DITEIT Fellini terug naar eigen ver wondering bij ontdekking Rome l N Anatevka: Sprankelend DOLKOMISCHE TRINITY PROLONGATIE Kindermatinee Joe Cocker nog altijd goed ONSCHULDIGE PIKANTERIE NACHTFILMS FILMWEEK ROTTERDAM VRIJDAG 31 MAART 1673 Lichtbeelden op de school (Van onze correspondent) ROME Als je Frederico Fellini vraagt waarom hi/ na La Dolce Vita en Satyricon opnieuw een film over Rome heeft gemaakt CRoma') zegt hij: ,.Ze hebben me aangeboden om films te maken in Tibet en in Brazilië en in Afrika. Het interesseert me. Maar ik houd niet van reizen en daarom ben ik opnieuw dicht bij huis gebleven". Ttoma!' is het verhaal van Fellini zelf. Hoe hij in zijn geboorteplaats de opgewonden verhalen hoort over Rome. Hoe hij op 20-Jarige leeftijd als journalist naar de grote stad trekt Juist voor het uitbreken van de oorlog te midden van de opgesmukte nazi-propaganda. En hoe hij als gids voor een buitenlands televisieteam het Rome-van-vandaag ervaart. Door Willebrord Nieuwenhuis Het blijft bij lichtbeelden! Beelden die hij ook als kleine Jongen in het patersschooltje heeft gezien: de St. Pieter, het Capitool, het Colosseum. Momentopnamen van de stad, lang uitgesponnen, met Felliaanse inventiviteit tot een gigantisch fresco verwerkt van chaos, hel en hemel, waarbij Je na afloop de verzekering hebt dat Fellini nog lang niet klaar is met Rome en Pome zeker niet met Fellini. Peter Gonzales (een Jonge acteur uit Texas) komt in een smetteloos wit pak in 1939 op het station Termini aan. Hij belandt in een pension met de vreemdste personages, allemaal typen van de regisseur die tot zijn apocalyptische wereld behoren. De jonge journalist neemt diezelfde avond al deel aan een straatfeest. De tram moet stilhouden in de straat als de spaghetti wordt opgediend in het openluchtrestaurant dat, naarmate de avond vordert, ook de rijweg in beslag neemt. De Jonge provinciaal blijft niets bespaard. Fellini neemt xichzelf mee naar de bordelen voor de armen en de Frans- opgesierde bordelen voor de rijken. En naar een lange vertoning van het vooroorlogse cabaret, waarbij het publiek ontevreden wordt en coie katten vanuit de zaal voor de voeten van de artiesten gooit. Fellini zegt: „Ik wil laten zien dat het Romeinse publiek nog even onbarmhartig kan zijn als tijdens de dagen dat Circus Maximus nog functioneerde". De Jonge Journalist uit de provincie wordt opgenomen in een bruisend Rome dat nauwelijks weet dat er een oorlog is en onwennig bij een bomalarm in de schuilkelders kruipt. Dan is het plotseling 1972. Fellini wacht met zijn filmploeg op een grote heftruck bij de ingang van de stad. Hij neemt zijn toeschouwers mee over de 'Raccordo Annulare', de grote rondweg van Rome en leeft zich uit. De haat, de passie, de moordlust ln het verkeer, de vervuiling, de vernedering voor de vrouwen die langs die weg nog prostitutie bedrijven en in Rome 'lepolverose' worden genoemd: de meisje die onder het tof zitten. Een verkeersongeluk, een truck die gekanteld is, kalveren dood, het bloed zoekt zijn weg in de zwarte plassen op het asfalt, neonlichten, sirenes van de politie, lampen, een bus voetbalsupporters die schuohtere mensen in kleine Flatjes te lijf willen. Daar is Fellini, meester in de registratie van een soort ondergang in de chaos. Maar met dit Rome van de Jaren zeventig heeft Fellini toch meer moeite. Lang moeten we door de tunnels dwalen van de ondergrondse-in-aanleg, waarbij eeuwenoude fresco's worden vernield. Rome-in-verval, ook in de adellijke kringen, waar een prinses zich zorgen maakt over de ondergang. Nog èèn keer worden de schilderijen in haar huis afgestoft en opgehangen. Bezoek aan het toneel De lakens gaan van de banken en er wordt een grandioze modeshow voor bisschoppen gegeven, eindigend in een visioen waarbij Pius XII tussen wapperende struisvogelveren neerkijkt op het publiek, dat Juist lichtgevende kazuifels heeft bewonderd. Voor Fellini blijft ook de katholieke kerk nog een goed stuk spektakel. Fellini vraagt ten slotte bij een nieuwe maaltijd want daar weet Rome raad mee in Trastevere aan een aantal acteurs en schrijvers wat zij van Rome vinden. Typerend is het antwoord \an Gore Vidal, de Amerikaanse schrijver die in Rome woont: „Met de problemen van luchtvervuiling en waterverontreiniging, met de problemen van honger en overbevolking naderen we toch vrij snel het einde van de wereld. Wat is een betere stad om dat einde af te wachten dan Rome". Zo denkt ook Fellini. Op het einde laat hij nog zien hoe hippies door de politie worden geslagen en gearresteerd en tenslotte eindigt de film met gierende motorrijders die langs de oude monumenten racen en iedere verdere illusie verstoren. 'Roma' is prachtig gefilmd en knap gemonteerd. Het blijft een verzameling momentopnamen van de stad, maar Fellini heeft ze zo fantastisch geschilderd, dat de film toch, ondanks de lange cuur imeer dan twee uren), blijft boeien. Het verhaal is niet af, maar Fellini zou ook niet graag zonder nieuw script komen te ritten. Erotissimo Titel: "Erotissimo". Regie: Ge rard Pirès. Voornaamst rollen: An nie Girardot, Jean Yanne, Francis Blanche, Venantimo Venantini. Theater. STUDIO. Erotissimo is onderscheiden op het filmfestival van Berlijn in 1969. Dat is al weer drie jaar geleden, maar de film heeft nog niets aan kracht en satire ingeboet. Pirès beeldt op heel lichtvoetige, maar tegelijk zeer scherpe en absurde wijze het verschil uit tussen de rea liteit van het alledaagse leven en de gecreëerde speudo-werkelijkheid van de reclame. Bij de kop pakt Pirès het onderwerp sex en erotiek, waarvan de reclame vergeven is. En hij laat zien aan de hand van An nie Paquir (Anne Girardot), de vrouw van een fabrikant van aller lei baby-artikelen, hoe mooi en fas cinerend de chaos in elkaar zit. An nie is niet zó jong meer, haar hu- Ar* ■sir1* welijk suddert al enige tijd op een laag pitje voort en zij vreest dat haar charmes en aantrekkelijkhe den aan kwaliteit hebben ingeboet. Haar man "ziet" haar nauwelijks nog. Ze laat zich in lichte paniek alles aanwrijven wat de reclame op erotisch en sexgebied voor schrijft: parfums, smeerseltjes, cremes. make-up, andere haartooi, supermoderne kleren, erotische lec tuur. Maar monsieur Paquier loopt er langs. Hij wordt er niet warm of koud van. Zijn gedachten worden namelijk volledig in beslag genomen door een onderzoek van een queru- lante belastinginspecteur op zijn fabriek. Die man snuffelt alles na tot diep in de avond. Annie trekt Annie Girardot in Erotissimo de conclusie dat haar man een minnares moet hebben. Hét ant woord daarop is. volgens de men sen die het weten, zelf een min naar te nemen. Het wordt een schitterend debacle. Erotissimo (de film die zelf geen erotiek geeft) richt een klein vreug- deveur aan van menselijke en maat schappelijke misvattingen, dwaas heden en absurditeiten. Pirès heeft het geheel nogal fragmentarisch verfilmd, waardoor een wat Kort- en-Kleinachtige Indruk is ontstaan: beknopte, veel afgeronde scènetjes. Heel boeiend. Titel: Anatevka. Regie: Norman Jewison. Voornaamste rollen: To poi, Norma Crane, Leonard Frey. Theater: Lido. Anatevka is gewoon hartverove- ■rend. Wat voor bezwaren je theo retisch ook tegen films in dit genre kunt hebben, voor Anatevka moei je wel zwichten. Het verhaaltje inmiddels over bekend over de Joodse melk boer en zijn gezin is in zijn een voud verrukkelijk, de muziek is af en toe wat al te gepolijst, maar altijd sfeervol, de fotografie is bijna te zijn. Het teenverk, vooral van Topoi in de hoofdrol als Tevke, loopt over vau accenten die je in elk geval te zwaar zou vinden, maar die het in Anatevka juist opvallend goed "doen". Nu moet je natuurlijk wel een heel klein beetje gevoelig zijn voor dit soort sfeermakerij. Wie persé niet van "zoetigheid" in eer film houdt, zal voor Anatevka niet vallen. Wie niet elke dag suiker houdende producten tot zich wil nemen, maar zo af en toe stiekum toch een bonbon verorbert, zal de De probleempjes en pleziertjes van alledag kunnen ook worden verteld zonder dat men vervalt in melig, burgerlijk gedoe. Als dat gebeurt, zoals in Anatevka, heeft dat een grote charme. Mensen die in plaat» van de bonbon liever een olijf ne men moeten ons ons enthousiasme maar vergeven. Anatevka is zo sfeervol, sprankelend en dikwijl» ook humoristisch, zonder in mora liserende praat te vervallen, dat hi] onweerstaanbaar is Titel.. De vier vuisten van de dui vel. Regie: EB Clucher. Voornaam ste rollen: Terence Hill en Bud Spencer. Theater: Luxor. Een Trinity-film (met Terence Hill als Trinity) staat borg voor anderhalf uur amusement en vecht partijen. Dat stond de eerste (De rechter en de linkerhand van de duivel), die het in Leiden enkele weken volhield en dat staat ook de allernieuwste film: De vier vuisten van de duivel (Ttrinit yis still my name). Trinity en Bambino stam men uit een waar misdadigersnest, want hun vader heeft op zijn sterf bed maar één wens: Zijn zoons moeten gevreesde bandieten wor den met een enorme prijs op hun hoofd. Zoals een goede zoon be taamt geven de beide broers gevolg aan die laatste wens. Het resultaat is een aaneenschakeling van dol komische avonturen, waarin zij voor niets en niemand uit de weg gaan. Aan het einde spelen zij het zelfs klaar om met z'n tweeën een bende van veertig man op te rollen TRIANON Uiteraard blijft Walt Disney's „The Aristocats", nog minstens een week in Leiden Een film voor iedereen, 4 of 40 Jaar. De dolle avonturen van drie aristocratische katten op een swin gend muziekje. De situaties zijn wat spitser dan in „junglebook". Kortom: doe je ouders een plezier en neem ze mee naar „The Aris tocats". Titel: Mijn hond is een dief. Re gie: Walt Disney. Behalve The Aristocats draait er in Leiden nog een Walt Disney Zoals gebruikelijk weer plezierig, kostelijk kijkwerk voor jong. maar nit minder voor oud. Een stoute hond in het theater aan de Hoge- woerd. Titel: Mad dogs and Englishmen. Regie: Pierre Adidge. Voornaamste medewerkenden: Joe Cocker, Leon Rusell, Chris Stainton. Theater: Camera. Mad dogs and Englishmen is in middels al weer zo vergrijsd, dat de film bijna de waarde heeft gekre gen van een pophistorisch docu ment. Na de uiterst succesvolle toernee van twee maanden door Amerika is het rockcircus van Cocker en Russell uiteengegaan Cocker zeil is na ruim een jaar doodse stilte bezig aan zijn terug keer in de showbusiness. Erg bij-de-tijd is Mad dogs ana Englishmen dus niet. Wel erg leuk om te bekijken. Nog altijd is de toer van Cooker cs. één van de grootste muzikale evenmenten uit de popgeschiedenis, nog altijd - en dat is eigenlijk het aardigste van de film blijkt de muziek die men indertijd maakte, van goede kwaliteit En dat zegt heel wat in de popwereld, waarin je van de ene dag op de andere van een groot muzikant een achterhaalde knoeier kunt blijken. Het enige bezwaar dat de film heeft is het bijna voortdurend in stukken gedeeld zijn van het beeld In cinerama is dat nog te pruimen, en in Woodstock bijvoorbeeld gaf het soms nog wel eens een aardig effect ook maar in Mad dogs and Englishmen word ik er alleen maar volslagen dol van Voor de variatie was bovendien een shot je van het hele podium tussen al de close-ups door zeer welkom geweest. Titel: "Seks tussen de wielen" Regie: Willy Rozier. Voornaamst! rol; Sandra Jullien. Theater: Rex Een onschuldig seksfilmpje var Franse makelij deze week in d» Haarlemmerstraatbiosooop. 'Sek. tussen de wielen" staat in dit ge val synoniem voor de erotisch» avonturen van een liftende mam nequin. Het thema is duidelijk: eei niet al te preuts, knap meisje staa met de duim omhoog en 't dijbeex ontbloot langs de kant van de wei en wordt het willige slachtoffer vai allerlei wellustige automobilisten Dany, want zo heet het onschuldig lijkende, zinnelijke juffertje, beleef aldus de ene zaligheid na de an dere hoewel ze soms toch ook we erg in de penarie komt te zitten De drie stoere knapen bij wie z op een gegeven ogenblik in de wa gen stapt bijvoorbeeld blijken dri gevaarlijke bankrovers te zijn di tijdens hun vlucht tevergeef trachten hun kalmte in elk opzioh te bewaren De film biedt vrij vee bloot, echter steeds van hetzelfd meisje, en bestaat in feite uit frag menten, die door regisseur Will Rozier wel vat zorgvuldiger ge rangschikt hadden mogen worder Maar pikant blijven al die in la vage kleuren opgenomen scène toch wel. Titel: El Dorado. Regie: Howar Hawks. Voornaamste rollen: Joh Wayne en Robert Mitchum. Thea ter: Camera. De onverslijtbare cowboyfilmvei slinders Wayne en Mitchum i actie. Daar hoeft verder niets aa toegevoegd te worden. Titel: Het wilde bloed. Theatef Rex. Alles wat sensatie tot sensat' maakt in het theater in de Haai' lemmerstraat. De vrijdagnacht d hoeft niet voorbij te gaan, zond» dat het zweet in de handen hee gestaan. Tijdens Holland Festival De Rotterdamse Kunststichting zal van 28 Juni tot en met 5 Juli een internationale filmweek orga niseren. Tijdens deze manifestatie zal het publiek 21 speelfilms voor- 6choteld krijgen, waaronder een aantal producties die de „Quinzai- ne des Réalisateurs" en de „Semal- ne de la Critique" voor het festival in Cannes, dat in mei zal worden gehouden, hebben geselecteerd. Distributie Tot nu toe is het gebruikelijk ge weest dat de films die in het kader van het Holland Festival werden vertoond over diverse plaatsen werden gedistribueerd. Bovendien ging het om produc ties uit één land (Italia Oggi, USA Today). Ook hierin is dit Jaar verande ring gebracht. De Filmweek in Rotterdam zal georganiseerd worden door Huub Bals, de grote man achter Cinema- nifestatie. Tot nu toe is nog niet bekend welke films er in Rotterdam zullen gaan draaien. Gasten Wel is het de bedoeling dat er een aantal buitenlandse gasten; vooral regisseurs, naar Rotterdam zal ko- Een deel van de in Rotterdam vertoonde films zal vervolgens eni ge arthouses in andere steden „aandoen". Canadese films in Filmmuseum Het Filmmuseunv in Amsterdam wijdt een belangrijk deel van zijn activiteiten in de maand april aan de Canadese film, die vooral als gevolg van de oude Frans-Brit se koloniale tegenstellingen geen werkelijke nationale samenhang heeft. Uit een Britse gerichte filmindu strie heeft zich zo langzamerhand in Quebec een Franstalige groep filmers losgemaakt, die vanuit een op de eerste plaats het praktisch nationalisme van de Franstalige Canadezen een geëngageerdheid heeft ontwikkeld. Deze vindt zijn tegenpool in het werk van Britsta- lige regisseurs en producenten. (Voor een inleiding daarover zie Cinemateek 14, uitgave van het Filmmuseum). In de reeks van voorstellingen op 5, 6, 12, 13, 20, 26 en 27 april ligt het accent voorna melijk op Franstalige produkties. De voorstellingen beginnen om 20.00 uur. Kaarten telefonisch te bestellen bij 020—72.18.49 en 73.67.88. Oberhausen Het Filmmuseum besluit het sei zoen weer met een presentatie van de bekroonde films van de 18- de Internationale Kurzfilmtage Oberhausen 1972. De films zullen alleen vertoond worden op woens dag 10 mei (aanvang 20.00 uur). Filmclub 16 In het Rijksmuseum voor Vol kenkunde presenteert de Leidse Filmclub 16 (K en O) twee Ameri kaanse filmers, David Boatwright en Anne Severson die zelf een serie van negen films (van 30 seconden tot 35 minuten inleiden) De voor stellingen beginnen om 20.00 uur. IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIM AGENDA VOOR CINEFIELEN IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIH AMSTERDAM Rosemary's baby- Cineac Reg. Breestraat. The French Connection-Studio 2000 stelstraat. 20 films van Ingmar Bergman-Kri- Klute-Roxy-Kalverstraat i-De Uitkijk-Congres- Little big man-Clnetol-Tolstraa phls-Studlo K-Roetersstraat ROTTERDAM Rosemary',s baby- NRC-Coolsingel Raphael. de Ïiederlljke-Krlterion- Qroot handelsgebouw Vunbevolen nacht voorstellingen Groot Flllnlpro gramma-The mov vrij., zat. Ie en 2e paasdag. UTRECHT: De maagdenbron-vrij. ADVERTENTIE LET OP HET GWK-EMBLEEM Aan-en verkoop van alle vreemde valuta tegen de officiële, dagelijks In de grote dagbladen gepubliceerde koersen ook voor cheques, reisver zekeringen spaar-, salaris- en depositorekeningen goud en zilver; Rosemary's baby-Studlo-Oudegrach t Station N s Leiden - i DEN HAAG: Strawdogs-Asta-Spu: 3 tot 20 u; zo. ven 40 tot 17 t het kwaad-Byou Flesh-Krlterlon-Westelnde DE GRENSWISSELKANTOREN N.V.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 11