Patrick Cargill is verstokte vrijgezel r(fV)vanclaaa- ONDUIDELIJK JAZZFESTIVAL Grafisch tovenaar Escher overleden ...e/7 q/sfere/7 1 C/RADID Xpröaramma i ER Jazz- scene Hoofdrolspeler in tv-serie Ohmijn Papa' Uitstel voor E.O. -floriade VAN GOGH ONTDEKT TVmorgen\ r i«i - maPAO 38 MAART 1672 RADIO - TV - KUNST lerinj ezoek skou, BOTTERDAM „Tijder» het erno.|ewport programma van het afge najaar ln de Doelen pro- gteerde het bestuur van de Stich- Jazz ln Nederland tegen het feit, it ln het voorprogramma de pop roep Focus bids Hinze waren opgenomen. Uit- anal, mgspunt bij dit protest was, dat op 'n groot internationaal Jazz festi- plaats moest kunnen worden in- erulmd voor het beste wat in Ne- yland aan Jazz te horen is en niet de eerste plaats voor datgene wat ckln, bli]. het gemakkelijkst aanstaat". Simon Korteweg schreef het een voudig neer in het programma van Doelen Jazz 72, een driedaags eve nement dat dankzij de bereidwillig heid van de Doelen tot stand kon komen. Het zou tot een alternatief Jazz festival moeten worden, maar die opzet is maar zeer gedeeltelijk geslaagd. In de eerste plaats omdat het publiek het liet afweten, ook zon dag bezetten de bezoekers nog lang niet de helft van het aantal stoe len. Daarbij komt dan nog, dat vele musici zich dan wel in vreemde bochten wringen om de hoogste of laagste toon uit hun instrument te persen, maar vla him eigen wat ver baasde gezicht onmiddellijk laten registreren dat ze zelf ook niet pre cies weten waar ze het voor doen. Gelukkig ging dat niet voor iede re groep op. Het Theo Loevend ie Consort zorgde zaterdag voor een opening die de weinig bezoekers lang bij zal blijven. Vooral dan wel door het grandioze pianospel van Leo Cuypers, die zijn instrument een duidelijke functie gaf binnen de groep zonder direct naar allerlei vreemde effectjes te streven. Die wa- r enier wel by Banten, waarin Hen- ny Vonk erg fijne dingen deed met haar stem, maar de zin van het Oriëntaalse gedoe was niet gans dui delijk. Herbie Hancock stond gedu rende vijf kwartier te knipogen naar Miles Davis zonder het spirituele van deze musicus te kunnen bena deren. Via allerlei slag- en belinstru- menten wist het sextet een zinde rende spanning op te bouwen maar de ontlading daarvan in een daverende climax kwam er bepaald niet uit. De zondag bracht in het lange pro gramma een aantal duidelijke rust punten. Zoals de filmpjes over Jazz uit vervlogen dagen. Waarom die filmpjes er waren? Dat was niet zo duidelijk, evenmin als het op treden van de dichters waarbij Jan Wolkers. Erg fijn allemaal, dat wel. Maar met alternatieve Jazz heeft het niet veel te maken. Nee, dan Han Bennink, die met zijn grote scala aan drumtoestan den en geholpen door virtuoos Mi- scha Mengelberg een enorm stuk Jazz ten gehore bracht. En daarbij door een flinke dosis humor de loodzware sfeer wist om te buigen. Een ini tiatief dat blijmoedig door de grote ICP-groep van Willem Breuker werd overgenomen. Met één klap slaagde deze groep er in het preten tievolle optreden van vele buitenlan ders aan de kaak te stellen. Tenslot te was dit festival bedoeld om via hedendaagse Jazz ook de hedendaag se levenssfeer over te brengen. Na tuurlijk, het is zeker geen rozengeur en maneschijn in dit aardse tranen dal. Maar er wordt echt nog wel eens gelachen, er is nog wel eens een kansje op een blijmoedig moment. Dat schijnen vele „zoekers" te ver geten. Daarmee aangevend, dat ze, ondanks hun alternatief optreden, achterlopen bij de Jazzmusici van weleer uit New Orleans en Chicago. Ook daarin kan Je va-nemen, dat er een hoop ellende was. Maar ook toen al besefte men, dat gezonde humor een redmiddel voor veel dingen kan zijn. Misschien ook wel voor het Jazz-festival in de Doelen PIETER TAFFIJN. Patrick Cargill is als Patrick glover in de door de NOS aan gekochte tv-serie 'Oh, mijn papa' ("Father dear Father') een ideale pa. Zondag was er op Nederland een eerste confrontatie met deze Glover en zijn twee modern denkende dochters Anna en Ka rin. De serie is bedoeld als opvol- n de „Dubbeldekkers". Patrick Glover heeft na zijn echt scheiding zijn handen vol aan Ka- Anna, die er heel andere meningen op na houden over sex, liefde en huwelijk dan hun „dad dy". Ze bezorgen hem door een poortdurend gesar grijze haren, inna en Karin worden respectieve- gespeeld door de twee jonge jterren Natasha Payne en Ann Hol- loway. deze eerste aflevering, er volgen l dertien delen, maakte men behalve met vader en dochters kennis met Patricks ex-vrouw Bar bara, de lieveling van de familie H. G. Wells (de grote St. Bernhard- hond) en met Nanny de toegewijde huishoudster. ,Oh, mijn papa", een produkt van ;else maatschappij Thames Television, sloeg in eigen land in een bom. De serie werd ver kocht aan Australië, Nieuw-Zeeland, Canada, Hong Kong, Pakistan en Gibraltar. De kijkdichtheid en de waardering lagen beide hoog in deze landen. Nederland kocht de se als eerste niet Engels sprekend gebied. VRIJGEZEL Patrick Cargill, de vad'er uit de se rie, is in werkelijkheid een verstok te vrijgezel. Hij woont in een vrien delijk Engels plaatsje met groene slingerende lanen en tuinen vol ro ten. Voor de deur geparkeerd staat een dure Britse wagen, een Bentley uit 1954. Deze gebruikt Cargill alleen bij bijzondere gelegenheden; Door de weeks neemt hy de mini. In hethuis loopt een grote schaap- herdershond rond. Vroeger hield Cargill er in zyn stulp een hele dierentuin op na; 22 honden, een papegaai, twee apen en zes katten. Een beestenboel, die de acteur er vaak toe noodzaakte om in de schuur te slapen. Nu heeft hij de dieren ondergebracht in zijn bui tenhuis in Essex, waar ze meer ruimte en aandacht krijgen. Voor de Britse kijker is Cargill een begrip op de buis. Hy speelde in 6eries als „Ohlala", een kluchtig programma, in „Top Secret", met bikkelhard spionagewerk en de laatst drie jaar in „Father dear Fa ther", de geschiedenis van een ge scheiden schrijver die het behalve met zijn tienerdochters moeilijk heeft met de liefdesperikelen van zijn hertrouwde eerste vrouw en de avances van zijn literair agente. Cargill kan zich nauwelijks meer op straat vertonen. Wildvreemde men- spreken hem aan als „Hallo, vader". Ze vragen hem over „zijn" dochters en geven hem raad. Car gill: „En als ik dan zeg dat ik vrij gezel ben en geen kinderen heb wil len ze dat niet geloven". Vorig jaar bezocht Patrick Cargill tijdens een promotiereis voor de se rie ook Australië. Hij wachtte in een winkel rustig op z'n beurt toen een vrouw hem opmerkte. Van ver bazing liet ze haar pasgekochte eie ren vallen en barstte in een huilbui uit. Ze zei: „O, vader wat fijn dat u hier bent". Cargill: „Al haar op gekropte heimweegevoelens naar Engeland kwamen los, toen ze mij zag." Cargill s-tamt uit een familie van militairen. Als Jong officier ging hij naar India. Toch voelde hij niet veel voor het militaire leven en probeerde zo vlug mogelijk terug naar Engeland te komen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog moest hy opnieuw dienst nemen. Daarna kreeg hij een inval: hij wilde acteur wor den. Hij speelde in toneelstukken, tv-se- ries en in films. Regisseren deed hij ook, maar daar beleeft hij toch minder plezier aan. „Als regisseur bekruipt mij altijd dat gevoel van „O kon ik maar meespelen". Zijn succes kwam voor al met „Father dear father". Bin nenkort begint hij aan nieuwe reeks opnamen voor de serie. Het gaat hem nog niet vervelen maar hy zou toch niet graag zien het op een soort Peyton-Place rabhon ging lijken. KOMISCH Cargiff, dieook aan klassiek toneel deed, zegt: „Men prikt mij vast op het komische werk. Dat is het na- Patrick Cargill als Patrick Glover met zijn twee lastige doch. ters in de nieuwe tv-serie 'Father dear Father deel van zo'n serie, Impressario's denken bij blijspelen direct aan mij, maar nooit als het om serieu zere rollen gaat". De graficus Maurits Escher is gisteren op 73-jarige leeftijd in Hilversum overleden. Hij genoot de laatste jaren van zijn leven een enorme bekendheid, zowel in ons land als daarbuiten, door zijn grafische prenten, die een eigen aardig en eigenzinnig spel speel den met de werkelijkheid. Dat spel bleek een wetenschappeiy- ke, wiskundige achtergrond te heb ben, maar voor het grote publiek het vooral het verbijsterende, steeds boeiende gezichtsbedrog dat hem zijn enorme populariteit bezorgde. Die populariteit bleek vooral op de overzichtstentoonstelling, die het Haagse Gemeentemuseum ln 1968 ten gelegenheid van zijn zeventigste verjaardag organiseerde van zijn werken, waarvan vele zijn onderge bracht in de Escher-stichting. Het overzichtsboek van zyn werk, „De wereld van M. C. Escher", was vorig Jaar een boek van de maand en vond grote aftrek. Zijn werk werd gedrukt als posters, kaarten en briefkaarten en bereikte in die vorm ook vele duizenden, vooral na de televisieuitzending die aan Escher en zyn werk werd gewyd. Ontelbaren kennen hem bovendien uit het Haagse hoofdpostkantoor, waar zijn grootste werk, de „Meta morfosen", 45 meter lang, boven de loketten is aangebracht. Van zijn oorspronkelijke grote be langstelling voor de Zulditaliaanse architectuur is in veel van zijn werk de sfeer bewaard gebleven. Er bestaan merkwaardige voorbeelden van zijn „naturalistische" atadsbeel- tieuze detailleringen, de voorstellin gen zelf, soms ook de ingenieuze vlakvullingen zijn op zichzelf niet altijd boelend. Maar soms krijgt het beeld een au tonome, suggestieve kracht» een mo numentale grootsheid ook. zoals in de „Banden van Möbius". En in weer andere prenten wordt een sur- rëele sfeer opgeroepen, zoals ln „Andere wereld" of in „Droom" - prenten, waarin geen al dan niet boeiend spel wordt bedreven, maar waarin een duideiyke en zeer eigen artistieke visie naar voren komt. M. C. ESCHER den uit Italië, die later, toen hij te gen het eind van de Jaren dertig geboeid werd door haast geometri sche vlakverdelingen, in die nieuwe expressievorm herkenbaar terug keerden. Die nieuwe vormen, soms gebaseerd op een „fout" in de perspectivische uitbeelding, waren artistiek niet steeds even waardevol: de minu- DEN HAAG (ANP) De Evange lische Omroep kan de uitzendingen gedurende de maanden april en voortzetten. Hiertoe heeft minister Engels van CRM besloten na hier' over advies van de Omroepraad te hebben ingewonnen. Als adspirtant- omroeporganisatie had de Evangeli sche Omroep voor twee jaar zendtyd gekregen. Deze termyn loopt 1 april aa. af. Inmiddels heeft de Evange lische Omroep gevraagd om toelating als omroeporganisatie C. Nu deze aanvraag nog by de Omroepraad in behandeling is en vóór 1 april geen beslissing te verwachten is. heeft de minister, na instemmend advies van de Omroepraad, besloten tot toepas sing van artikel 26 lid 2 van de Om roepwet. Deze bepaling geeft de mi nister de mogeiykheid in byzondere gevallen zendtyd toe te wyzen bulten de andere bepalingen van de wet om. ADVERTENTIE 30 maart-1 oktober amsterdam alle dagen 9.30-22.30 30 maart opening met de top der bloembollen cultuur in de amstelhal-RAI (10 dagen) voorts een lente, zomer en herfst op 70 ha. parken, kassen en Voorhof miljoenen bloemen en produkten van de beste kwekers ter wereld uit de bloemisterij, boomkwekerij, zaadteelt en voedingstuinbouw geniet van de floriade, ook vanuit de expo-cars, kabelbaan en ruimtegondels En vanaf heden voorverkoop aan kassa's t.o. het Alpha hotel (Europa-Boulevard) en kassa's naast Congrescentrum (RAI). ROME (Reuter/UPI) Een schil derij dat de Italiaanse schilder Gul- do Montauti vier jaar geleden voor f 58 (100.000 lire) had gekocht blykt een werk te zyn van de Nederlandse impressionistische meester Vincent van Gogh en ongeveer een miljard Ure (f 6 miljoen) waard te zyn. De echtheid van het schilderij, waar op Van Gogh's broer Theo en vrien den van hem te zien zyn, is vastge steld door kunstkenners in Rome. Volgens hen heeft Van Gogh het in 1883 in Parys vervaardigd. Het schilderij meet 75 by 75 cm. Het zou het enige schildery zyn waarop de broer van Vincent, Theo, voorkomt. Montauti zegt dat hy het schilderij in een antiekwinkel in Ascoli Piceno in midden-Italië heeft gekocht. li. NEDERLAND 10.45 2.00 6.45 6-55 7.05 10.23 - NEDERLAND 6.45 - 8.00 8.21 9.05 9.55 10.35 10.40 10.45 10.50 Schooltelevisie (NOS/NOT) Schooltelevisie (NOS/NOT) De fabeltjeskrant (NOS) Journaal (NOS) De smokkelaars van Moonfleet. avonturenfilm (deel 1 BBB-produktie) (VARA) Koning Klant (VARA) Journaal (NOS) Mannix, TV-film (VARA) en een zoen van de juffrouw, TV-serie (VARA) - Kom maar binnen, TV-film (VARA) De Ombudsman (VARA) Journaal (NOS) Weekoverzicht en algemene informatie over schooltelevisie (VARA) Graven naar het verleden les 9 (TELEAC) n De fabeltjeskrant (NOS) Journaal (NOS) Meer dan duizend jaar, documentaire film van een duizendjarig bos en zijn bewoners (NCRV) De Jonkvrouw van Avignon, TV-feuilleton (NCRV) Journaal (NOS) Hoofd en Hart, TV-serie (NCRV) Christus is opgestaan, een film rond het pa as ge beuren in Roemenië (NCRV) Hier en Nu (NCRV) Dagsluiting (NCRV) Journaal (NOS) Den Haag vandaag (NOS) Beton les 9 (TELEAC) Elke keer dat Brandpunt uit zendt, kijken een kwart tot een half miljoen Belgen mee. „De Nederlandse radio- en televisie danken die Vlaamse sympathie in hoge mate aan het bestaan van een bont patroon vanuit verschillende denkrichtingen voortkomende, actueel informe rende uitzendingen", schreef de Belgische journalist Herman van Pelt, onlangs in „De Jour nalist". Gisteren konden die Vlamingen dan weer meegenieten van een Interview dat Aad van den Heuvel had met president Nye- rere van Tanzania (een intelli gent, boeiend en opgewekt per soon), laat op de avond met een interview van Ad Lange- bent met mr, Van Rijckevorsel en iets vroeger met Televizier Inderdaad een bont patroon als we bedenken dat in Televi zier Magazine onderwerpen aan de orde kwamen als de drug smokkel vanuit Nederland naar Zweden (reportage gemaakt in Zweden), de staking van de protestanten in Noord-Ierland (reportage gemaakt in Noord- Ierland, maar door de stroom- staking vanuit Londen overge seind), de mensensmokkel via een Zwitserse firma van Oost duitsers die naar het westen willen (reportage vanuit Zwit serland) En verder vanuit Nederland enkele interviews met Turkse vaders die zelf willen of wilden beslissen met wie hun dochter trouwt, en een nader bericht over de speurtocht naar de moordenaar van Basje Bloeme- na. waaruit bleek dat er na de vorige uitzending 221 tips zijn binnengekomen, wat kolonel De Beaufort boven alle verwach ting noemde. Ik heb dan no gniet eens alles genoemd, maar uit deze op somming blijkt wel dat onze actualiteitenrubrieken weer heel actief waren en dat him uit zendingen inderdaad „actueel informatief" waren. Toch wil ik hier even (en niet voor de eerste keer) op een merkwaardigheid in ons bestel wijzen die de Belgen, als ze ooit van plan zijn om ons goe de voorbeeld na te volgen, moeten zien te vermijden. Na melijk dat we gisteren wel met allrlei actualiteiten veröiyd werden, maar eergisteren, zon dag niet, evenmin ale aan staande woensdag als de direc te actualiteit niet aan bod komt. Er zal een systeem be dacht moeten kunnen worden, volgens welk op elke dag een half uur hete actualiteiten over ons uitgesproeid wordt, in een wisselwerking van omroepen. In Peyton Place werd Martin Peyton, de oude tiran, nog al door gespeeld door invaller Wilfred Hyde White, omdat de echte Martin Peyton tijdens de opnamen even ziek werd en dan kan Je met twee afleveringen per week beter even een ander nemen die er in de verste ver te op lijkt, dan dat Je de pro- duktie stop zet om te wachten tot de oude baas weer terug is van zijn ochtendwandelingetje. Zo gaan die dingen ln de tele- vislebiznis. Mia Farrow moest helemaal worden weggeschre ven omdat die er plotseling de brui aan gaf en eerder is mevr. Carson al eens vervangen door iemand die ook blond was, om dat zij geopereerd moest wor den of iets dergelijks. Wissel spelers, noemen ze dat in het betaalde voetbal, tfen kon verder kiezen uit ptoad to Singapore", één van de oude films waarin Bing Crosby, Bob Hope en zelfs (in een piepklein rolletje als dan ser met Zweep) Anthony Quinn nog van die blote-bil- len-gezichten meedroegen, maar ze waren toen ook 32 Jaar Jonger moet u rekenen. Quinn was toen 25 Jaar, Cros by en Hope allebei 36. Misschien is Bill Crosby, die op de andere zender te gast was bij Diana Ross in een aardige show, nu ongeveer net zo oud als Crosby en Hope toen, en zullen we over 30 Jaar zeggen dat Bill Crosby in die show met Diana ook nog een (hoe zal ik dat zeggen) gezicht had dat minder doorgroefd en be proefd was dan dat gezicht van nu. anno 2002, waarmee hij zo krachtig gestalte geeft aan Martin Peyton en de negerver sie van Peyton Plaza die tegen die tijd zal worden gemaakt. NICO SCHEEPMAKER WOENSDAG 29 MAART Hllv. 1. 402 m en FM-kanalen. 7.00 TROS. 12.00 KRO. 14.10 NOS. 16.45 Nieuws; 12.41-: (7.30 ten; 8.30 Nieuws; 8.41—8.50 Aktualitel- ten). 10.00 Voor de vrouw. (10.30- 10.32 Nieuws.) 11.55 Mededell: 12.00 (S) Van twaalf tot Mededelingen '--J 12.30 "(SS ar...) gesprek van mens tot '14.10 rubriek over het leven ln de taal. 14.20 (S) Aspekten van de kamermuziek, (opn.) 14.50 Meer De van de sprekende minderheid. (15.30-15.32 Nleu' 16.46 (S) Journaal Anno Nul. hoor spel. 17.00 (S) Oude Engelse liederen (gr). Overheidsvoorlichting: 17.20 Mens en samenleving. Een uitzending van het ministerie van C.R.M. 17.30 Nieuws. 17.32 Hier en Nu. 18.00 (S) licht muziekprogramma. 18.30 Nieuws. 18.41 Veel gevraagde gewijde muziek (gr). 19.00 De kerk vandaag nieuws en commentaar. 19.10 Uitzen ding van de Katholieke Volks Partij. 19.20 Openbaar Kunstbezit. 19.30 (S) tsdagavond Muzlekmagazine. zonder Naam: 22.25 Met elkaar nlek (nr. 67). 23.20 (S) FM-kanalen. 7.00 VARA. 7.54 VPRO. 8.00 VARA. 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnastiek. 7.20 (S) Dag woensdag: muziek en Informatie. 7.33-7.38 Van de voorpagi na). 7.54 Deze dag VARA: 8.00 8.35 Van alle markten thuis). 9.00 (S) gevariëerd programma met om 9.15 Koning Klant; 9.35 Waterstan den; 10.45 Voor de kleuters; 11.00 Nieuws en om 11.03 op de koffie. 12.00 Die ver Centraal: rechtstreek se uitzending met over en te midden van mensen. 13.00 Nieuws. 13.11 Ac tualiteiten. 13.25 (S) Melodieën Ex pres. 13.45 Gesproken portret. 14.00 (S) gevarleërd programma met actua liteiten en muziek. (16.00-16.02 Nieuws.) 17.00 (S) verzoekplatenpro- gramma. 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Actualiteiten. 18.20 Uit zending van de Politieke Partij Radl- kalen. 18.30 (S) Klink Klaar zon der nonsens. 19.30 (S) Licht Orkest met zangsolisten. 20.00 Nieuws. 20.05 Dansorkest met solisten. 20.35 De po pulist. hoorspel. 21.10 (S) muziekpro gramma. 22.30 (S) Klassieke en mo derne pianomuziek, 22.55 Mededelln- fïïo jen-uur-show. Arbeidsvitaminen. (11 .(X Radlc Nieuv._., clean dreammachlne. 15.00 Nieuws. 15.03 Llc" Woensdag 29 maart van 1-20 nnr. Ballad for a Westerner (North). Azu- lao (Ovalle), Prelude (Manclni), Tambourln (Gossec). Fantasy PalchPara Nlnar (Barro60). The bad ant the beautiful (Raksln). Pas torale Joyeuse (Desportes. Danza (Raymond). Taking a chance on love (Duke. A summer place (Discant), I hear music (Lane), Never on sunday this thing called love (Porter), Sere nade ln blue (Gordon), Jazz stars news (Hampton), Chattanooga choo choo (Gordon), Sweethearts on para de (Newman). Paper doll (Black). I got the sun In the morning (Berlin), I lost my sugar In Salt Lake City (Renè), Autumm ln New York (Duke), Boston beans (Lee). I never 1 knew (Florito), St. Louis blues (Han dy). Tea for two (Youmans), The man 1 love (Gershwin), Heavy Soul T lltUe glrj (Moll)< i Hancock). Empty pockets (Han- Nederland I. naai Agrarisch Nws. 19.50 Tip Nat. Bureau voor Toerisme. 20.00 (K) Journ. Pol. Part. 20.20, 2320 (K) Journaal,f 23.25-23.30 Den Nederland n. NOS 18.45 (K) De Fabeltjeskr. NOS.. 18.55 (K) Journ. VARA 19.05 Dagle Ouder. NOS 20.00 (K) Journ. VARA; 20.20 (K) Dorus een vrolijke terug-1 bilk, 21.20 Hun gewicht Is geld waard, gefilmde documentaire over Dulndlgt 21.45 (K) Achter het Nws. Internatlo-i naai. IKOR/CVK/RKK 22.20 Kenmerk Journ. TELEAC 23.00-23.30 FUosfle leal De muziekprys 1970 van de ge-3 meente Amsterdam is toegekend aanp Ton de Leeuw voor zyn driedelige1 compositie „Lamento Pacis" voor ge mengd koor en instrumenten (tekst'1 Erasmus). Het is de eerste keer dat^ de gemeente Amsterdam deze jaar-e 1 ïykse muziekprys, die op advies vao1 1 de Amsterdamse kunstraad werd in-^ gesteld, toekent. d

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 5