Pier Paolo Paso lini over kunst Berto- lucci's waarde los van werke lijkheid Sartana komt: spanning VRIJDAG 24 MAART 1972 PAGINA 13 Pasolini met Maria Cal- las bij de première van de film Medee, januari 1970 in Parijs. ..ik weet dat de kunstenaar sterker is dan de macht. Mozart schreef zijn muziek voor het hof, hij was een lakei, een clown van de macht; maar die macht die Mozart gedwongen heeft zich te integreren, te gehoorzamen en de clown te spelen is verdwenen. Mozart daarentegen is er nog steeds. De beroemde universele waarden van de kunst zijn juist die waarden, die boven de macht uitstijgen, die het de kunstenaar mogelijk maken, iets te creëren. Pier Paolo Pasolini "regisseur, dichter, acteur (in zijn eigen [Decamerone)filosoof en politiek denker werd in Rome ge- [interviewd voor de Duitse film SPQR van Volker Koch. De film werd tijdens de laatste Cinemanifestatie vertoond en heeft weinig meer dan theoretisch belang. In het interview zegt Pasolini een aantal interessante dingen over kunst, cul tuur en politiek. Peter van Bueren, filmcriticus van het dag blad De Tijd vertaalde de tekst, die een aardig licht werpt op de persoonlijkheid van de Italiaanse regisseur. Pasolini antwoordt eerst op een vraag of hij in SPQR een rol wil spelen en geeft een paar opmerkingen over acteurs, waarna het eigenlijke interview begint. macht. Mozart schreef zijn muziek voor het hof, hij was een lakei, een clown van de macht; maar die macht die Mozart gedwongen heeft zich te integreren, te gehoorzamen en de clown te spelen, is verdwenen. Mozart daarentegen is er nog steeds De beroemde universele waarden van de kunst zijn juist die waarden, die boven de macht uitstijgen, die het de kunstenaar mogelijk maken, iets te stelt mij een absurde vraag: vraagt me of u bü mij in een lm kunt spelen. Het is alsof u naar le direktie van de Italiaanse lotto ou gaan vragen om een prijs. Ik ou u in een van mijn films kunnen 5 'ten werken wanneer ik een rol g ad waarin u zou passen; alleen wf jjn er miljoenen verschillende rol- n, net als er miljoenen mogelijk- eden zijn in de lotto of de toto winnen. U vraagt mij oof u toe- past in een van de miljoenen jelijke rollen die ik heb. Op het lent heb ik eerlijk gezegd geen waar u in zou kunnen passen, ik ga een film over "Canter- tales" maken, daarin zou uw ïcht kunnen passen. Het ver- idert me echter dat u een der- |ke vraag stelt, want u heeft gezicht dat betere kansen geeft bij Fellini te passen, u wint bij eerder de lotto dan bij mij". "Voor mij is de situatie van de ilspelers in Italië gewoon de fend; vooral, omdat men niet ter weet of iemand een toneel- of niet. Ik heb ook heie aal geen hoge dunk van ton^el- iiolen; integendeel als een jongen meisje bij me komt en zegt een neelschool of filmacademie be- tht te hebben, is dat voor mij a absoluut negatieve factor. Ik fhard onmiddellijk en weiger bij- gelijk, volkomen irrationeel sschien denk ik er dan nog eens teryer na, Je kunt nooit weten. Maar mij is het een negatieve factor. 'H larom is iemand een toneelspe- ■(idfl iemand moet een figuur zijn, ZIJN, moet iets zijn". Ik haal mijn spelers overal van- ■n. Soms neem ik een zogenaam- beroepsspeler, zoals een groot Jaeelspeler als Toto, een groot ac- ■te als Mangano of zelfs Callas. ik maak er geen stelregel van, ■dat ik het merendeel van mijn (Iers zoek tussen mensen die nog uit gespeeld hebben, die leken Ik beperk me dus niet forma- 'isch, neem niet alleen grote of tekende toneelspelers of nieuwe- i ik haal de figuur daar, ik haar vind". Ik probeer een authentiek ding maken, (die een reëele factor is), L een fictie van de realiteit in de aale zin van het woord, omdat it natuurlijk een fictie is, maar een grote F een grote con- jtie; als iemand iets is, voegt hij ln iets anders, zo is het". - De film is conventioneel hij commercieel is en als u iets tegenin brengt, levert slechts een alibi voor. ^een. toen ik conventie zei be etle ik het uitsluitend in de for- ethische betekenis. Maar er een minder belangrijke con- die zelfs de commerciële is, I to lk me niet aan stoor. Toen ik '1at elke kunst, dus ook de film, conventie is, bedoelde ik daar mee iets wat buitengewoon elastisch is. Dat wil zeggen een conventie heeft pas waarde als ze aangetast wordt". onverstaanbare vraag) "Dat is overigens een vraag die me normaal volkomen razend maakt, omdat mijn drang tot zelf behoud zich blijkbaar uit. Want welke alternatieven zijn er voor de ze vraag? De zelfmoord, de retori sche zelfmoord waar Che Guevara over sprak en die toen door alle studentenmassa's in de hele wereld opgerakeld werd. Daarbij is de kun stenaar Juist diegene die zich niet van kant maakt, die ondanks alles leeft: omdat de kunst voor alles een vorm van vitaliteit is, een be wijs van leven. Als een kunstenaar zich voor een chanterende vraag gesteld ziet, die als enig alternatief de zelfmoord heeft, verzet hij zich". "De kunst is voor alles iets vi taals." Kunst heeft niets vitaals. "De kunst is voor alles iets vi taals, waar geen vitaliteit is, is geen kunst. Als u een boek openslaat en uit een paar bladzijden begrijpen wilt of het kunst is of niet, begrijpt u het alleen, als u de vitaliteit van het boek opmerkt, zo is het ook bij de film en bij een beeld". Neen, de kunstenaar is vi taal maar de kunst niet. "Maar waarom de kunst niet". Omdat kunst een doel heeft; of gedooft u niet cDat kunst een doel, een politiek doel heeft? "Als ik vitaal zeg, bedoel ik dat als een eigenschap van de kunst. Of deze eigenschap slechts het po litieke, het persoonlijke leven van iemand, deze bloem of u of mij als inhoud heeft is niet belang rijk. Het belangrijkste kenmerk van kunst is levend te zijn, en leven te geven. Als u een mooi gedicht leest verwerft u vitaliteit". Maar dat is erg bourgeois. "Dat heeft toch niets met bur gerlijkheid of maatschappelijke klasse te maken. Als ik, om gedich ten te kunnen schrijven of films te kunnen maken, me met de heer sende klasse, dat wil zeggen met de macht moet compromitteren, omdat die middelen ter beschikking stelt om te kunnen schrijven of filmen. Evenals dat een zonde is, moet ik dus om geen zonde te be drijven, geen kunst maken, me als - kunstenaar vermoorden. Ik verzet me daar tegen, en ik verzet me er tegen dat mij ook maar zo'n vraag gesteld wordt, omdat het voor mij vooral belangrijk is iets te maken ondanks alles. Want ik weet dat de kunstenaar sterker is dan de Maar gelooft u dat u poli tiek bent? "De kunst is altijd politiek". Nee. u! "Ik? Ja, omdat de kunst altijd poli tiek is. Ook als een auteur het over zaken heeft die verre van politiek zijn, over zeer persoonlijke mystieke zaken, bedrijft hij in wezen altijd een politieke daad; omdat hij bin nen de gemeenschap ageert, met een ander mens, zijn medeburger spreekt; zo is de kunst altijd poli tiek. Ook wie ontkent dat de kunst politiek is. doet een politieke con statering". En wat is cultureel. Cultuur is geen politiek. "Waarom niet? Cultuur is juist politiek. Politiek is alleen politiek als ze cultuur is; er is verschil tus sen de politiek vanuit de machts positie en de politiek als cultuur, de echte politiek waar Aristoteles- van spreekt en die wij nu bedrijven. Wij zijn twee burgers die met el kaar spreken op cultureel niveau; wij bedrijven politiek". Maa.r cultuur is het tegen deel van politiek. Hoe kan dat hetzelfde zijn? "Je zou kunnen zeggen dat er gen tegendeel is, dat alles politiek is" "Daar ik veel illusies en hoop verloren heb, ben ik op het mo ment zeer pessimistisch. Ik zie he laas dat de wereld overal naar vor men van fascisme terugkeert. De democratieën zijn formeel en on echt. In werkelijkheid is het de macht die telt, is het niet de macht van de regering dan is het de macht van het staatsapparaat, of van hen die de regering beïnvloeden; de consumptiegemeenschap tendeert ernaar om de consument in een infantiel stadium te houden. Een gemiddelde Duitse consument is tegenwoordig potentieel fascisti- scher als de Duitser van 30-40 Jaar geleden, terwijl hij in zekere zin ook infantieler is. Nu is infantiliteit altijd al een eigenschap van de Duitser geweest, het is een volk dat ernaar tendeert infantiel te zijn: het heeft over het algemeen een groot plichtsgevoel, een sterke zin voor gehoorzaamheid en vader- dienst en zo is het een beetje een volk van kinderen. Tegenwoordig is de consument over de hele we reld infantiel". Bedoelt u dat het utopie is om in de kunst politiek te wea ken? "Neen, ik ben een utopist in die zin dat ik de mogelijkheid van een socialistische arbeidersrevolutie ge loof. Hoewel ik weet, dat als de ar beidersklasse op het moment aan de macht komt ze door de macht gedegenereerd wordt". „Laten we het niet over hoop heb ben, ik heb geen hoop, wil er geen hebben en zou het prettig vinden als niemand met mij over dit on derwerp praat, want over hoop praten is chantage plegen. Als het over film gaat, meen ik dat de film voor alles een poëtisch werk moet zijn; dat wil zeggen politiek in de eigenlijke zin van het woord, indi rect politiek. Men moet gedachten en de poëzie goed onderscheiden van actie en dagelijkse ervaring. Daarmee ontken ik echter niet dat de film ook een direct politiek wa pen kan zijn". "Vooruitgang en teruggang zijn een illusie: want tijd is geen opeen volging, zoals door de filosofie van de mystiek en de wetenschap wordt aangetoond. Daarom is er noch voor- noch achteruitgang. Tijd be staat niet. en daar de tijd niet be staat is er ook geen geschiedenis; er is een eeuwig absoluutheden, om wetenschappelijk te zijn. De oude vooruitgangsideëen waren geba seerd op de oude wetenschap, het positivisme, die geloofde in de voor uitgang van de tijd". Ook het marxisme is erop gebaseerd. "Ja, het hele marxisme moet zich zelf opnieuw toetsen, omdat het marxisme zich gedeeltelijk op het domme optimisme van Hegel ba seert. Toen Hegel zei dat er een these een anti-these en een synthese was dacht hij aan een voortschrijden. Maar dat is een illusie; en als mens richt ik me verder ook naar deze illusie. Daarom gedraag ik me in de praktijk, in momenten van actie alsof ik deze illusie nog heb. hoewel ik zeker weet dat het een illusie is." Wat vindt u politiek zin voller? Een directe actie, bij voorbeeld een staking of een demonstratie, of bezig zijn met kunst? "Dit is een volkomen absurde vergelijking, alsof u een voetbalelf tal met een team astronauten vergelijkt. Waarom stelt u mij deze vraag? Men heeft hier nooit stati stieken over gemaakt. Elk heeft zijn betekenis op zijn eigen gebied". Neen, ik wil uw persoon lijke mening, wat is effectiever? "Voor mij heeft het poëtische werk meer kracht; al is het schijn baar niet geëngageerd, maar mys tiek en persoonlijk; de grotere kracht ligt erin omdat de kracht van het schandaal groter is. De echte poëzie is bijna altijd vernieu wing, revolutie". Dus u denkt dat integratie meer effect kan hebben dan een actie? „Wat heeft dat met integratie te maken? Poëzie is niet te integreren. Ik kan als persoon gedeeltelijk ge- integreerd zijn door de producent die me het geld geeft om een film te maken. Maar als een film een kunst werk is kan ze niet door de macht ge ïntegreerd worden". Maar u leeft van integra tie. aJ, met poëzie versterkt u het systeem. ..Dus u wilt dat ik zelfmoord pleeg? Of in de integratie leven of sterven; wil u dat ik sterf? Als ik hier le vend en gekleed bij u moet zijn, moet Niemand kan geïntegreerd loorden. Het is niet een kwestie van poëzie, maar van menselijk zijn. -Dat heeft niets met poëzie te maken. Ook een arbeider is niet te integreren. ik geïntegreerd zijn. Maar ik zeg dat poëzie niet te integreren is". „Ik heb het op het moment over poëzie: of andere dingen integreer baar zijn weet ik niet. Ik spreek over poëzie". Titel: II Confc/rmista. Regie: Bernardo Bertolucci. Theater: Ca mera. Voornaamste hoofdrolspe lers; Jean-Louis Trintignant, Do minique Sanda. De Italiaanse regisseur Bernar do Bertolucci behoort tot de tweed? generatie van na de Tweede We reldoorlog. Tot de eerste kan men Vittorio de Sicca rekenen en als overgansfiguur tussen deze en Ber tolucci, (maar ook Bellocchio, Pa solini etc.) Fellini Met een andere generatie-genoot n.L Anbonioni (Blow Up) heeft Bertolucci twee dingen in hoofdzaak gemeen: een in het oog springende belangstel ling voor wat je de geestelijke ver vreemding van de gegoede burgerij zou kunnen noemen en een wijze van filmen, die buiten de oorspron kelijke Itaiaanse traditie valt. Dat laatste manifesteert zich zowel bij Antonioni als bij Bertolucci in een opmerkelijk gebruik van de camera en klein (lees decor, vorm, entou rage eto.) als elementen om de be handeling te onderstrepen. Een opmerkelijk bewijs van wat Bertolucci daarmee esthetisch ver mag vormt II Conformista (De Conformist)waarvan de handeling naar een verhaal van Alberto Mo ravia in het kort op het volgende neerkomt: Als dertienjarige wordt de titelheld bijna aangerand door een homofiel. Tijdens deze gebeur tenis bemachtigt hij een pistool en schiet. Hij is van mening zijn aan rander te hebben vermoord. Zijn verdere leven staat dan in het te ken van de angst. In de eerste plaats angst voor zijn latente ho mofilie, maar ook voor totale per soonlijke uitdrukking in menselijke relaties, waarvan hij de consequen ties vreest. Deze angst compen seert hij niet zonder enig sarcasme door een totale aanpassing aan de maatschappij, hij conformeert zich aan de normen van anderen. De achtergrond van de titelheld dr. Clerici (Jean-Louis Trintig nant), wordt in flashbacks duide- delijk gemaakt binnen een raam- handeling. Deze bestrijkt de periode 1938 tot 1944, waarbij het zwaarte punt ligt op de vooroorlogse Jaren In die periode sluit Clerici zich aan bij de fascistische beweging van Mussolini, die middelmatigheid en onverbiddelijke onderworpenheid (in het géval Clerici conformering) aan inhoudsloze maar schijnbaar alles omvattende begrippen als vader land. eer en raszuiverheid tot haar credo heeft gemaakt. Als bewijs Onschuldig boezemwerk Titel: "Jonge verleidsters". Regie: Jean-Claude Roy. Voornaamste rollen: Michele Girardon, Bella Darvi, Beatrice Arnac, Marie- Georges Pascal, Jessica Dom, Ca thy Reghin en vele anderen. Thea ter: LUXOR. "Jonge verleidsters" is de wat al te verleidelijke vertaling van de vrolijke Franse seksfilm "Les pe- tites filles" die deze week in het theater aan de Stationsweg draait. Het verhaal gaat namelijk hele maal niet over een aantal door de wol geverfde dames, maar om een stel meisjes in de giechelleeftijd, die zich bewust beginnen te worden van hun eigen en eikaars lichame lijkheid. Wie zinnenprikkelende bedscènes verwacht komt bedrogen uit, het blijft bij onschuldige zwem en stoeipartijtjes en bij leuk boe zemwerk. Een en ander speelt zich af in en rond het kasteel van de gravin Fleurville en haar twee op groeiende dochters, die de plotse linge dood van hun echtgenoot en vader allerminst lijken te betreu ren. Mevrouw heeft het druk met het verzorgen van een wekelijkse televisierubriek, waarin zij (strikt theoretisch) uit de doeken doet hoe men een maximum aan liefdes- pret kan beleven, haar dochters lezen elkaar verboden verhaaltjes voor. De sleur van alledag wordt doorbroken wanneer in de buurt van hun domein ene madame Ro- senbourg en haar dochter een auto ongeluk krijgen. Regisseur Jean- Claude verdient lof voor de be weeglijke regie en voor het bijeen brengen van zoveel lieve-onschuld uitstralende gezichtjes. En daarin moet dan misschien wel het raffi nement van deze zoete seksfilm worden gezocht. Nachtfilms Titel: Maciste en de tirannen. Theater: Rex. Vrij. en za. nacht: 23.30 uur. Als Spartacus is Maciste een le gendarische helper voor de onder drukten in hun strijd om recht vaardigheid. Voornaamste ken merken daarvan zijn: veel geweld, een klein beetje pseudo-sex. Titel: De doodskus van de vam pier. Theater: Camera. Vrij. en za. nacht 23.30 uur. Vorige week twee vampierfilms op het witte doek in de dagvoorstel lingen in Leiden. Het thea ter aan de Hogewoerd brengt Roy Ward Baker als het monster. Prolongaties Titel: Decamerone. Regie: Pier Paolo Pasolini. Voornaamste rollen: Franco Citti, Ninetto Davoli. Pro- duktie: Franco Rosselini. Theater: Studio. Pasolini heeft zich na een aantal op christelijke motieven gebaseer de mythisch marxistische films gewaagd aan een wat luchtiger genre. De verfilming van Bocca- cdo's ondeugende renaissance ver halen is zonder al te veel diepgang, maar genietbaar (zesde en laatste week). N.a.v. H Conformista voor zijn (voorzichtig) in twijfel getrokken trouw stelt hij voor zijn vroegere hoogleraar filosofie dr. Quadrio, die vanuit ballingschap in Parijs tegen Mussolini ca. ageert, te vermoorden. Parallel met Cl er id's intrede ln de fascistische partij loopt zijn hu welijk met een knappe, maar intel lectueel uiterst middelmatig be gaafde vrouw Giuglia. De witte broodsweken met haar denkt hij in Parijs te kunnen doorbrengen. Tij dens een oponthoud op weg naar de Franse hoofdstad krijgt hij de op dracht zijn voormalige leraar te vermoorden. In Parijs neemt hij contact met hem op. Quadrio door ziet hem volkomen, maar beschouwt hem niet als gevaarlijk. Anders diens echtgenote Anna, die uit angst vermengd met masochisme een lief des elatie met hem aanknoopt. Het is deze Anna die tijdens een stiekem gadegeslagen lesbisch ero tische situatie met Giuglia, Clerici een beeld doet krijgen van zijn eigen verwrongen sexualiteit. Het mechanisme tot conformering is echter te sterk: hij verraadt Anna en haar echtgenoot toch. Bertolucci maakt vervolgens een sprong van zes jaar naar de ineen storting van Mussolini's Italië. Het systeem van Clerici om zich aan te passen is er een geworden om re denen van oommerciel lijfsbehoud alleen. In de laatste scènes ontmoet hij de homofiel, die hij waande op dertienjarige leeftijd te hebben doodgeschoten. Alle grond om zijn handelingen emotioneel te kunnen rechfcvaordlgen wordt hem ont nomen. Met bijna griezelig cyntsma werpt Bertolucci dan een beeld op Clerici's toekomst door hem als een oude homofiele voyeur te laten toe kijken bij het uitkleden van een mooie jongen Zoals al aan het begin gezegd ver sterken bij Bertolucci camera- en kleurengebruik gegeven en hande ling. Bij een grove indeling zou men in II Conformista drie fases kun nen onderscheiden, met verschil lende fcoorrwaarde 1. In de le plaats de periode voor Clericis reis naar Parijs: statisti sche cameravoering die de potsier lijkheid en de d isgeprot ioneer d- heid van Mussolini's bouwkunst en Clericis ideeën karikaturaal zicht baar maken; 2. via een kitschig schilderij een overgang naar een prachtige en echte zee wonderlijk mooie land schappen en kleuren tijdens de reit naar en verblijf van Giuglia en Clerici in Parijs (waarmee een beeld wordt opgeroepen van vrij heid; 3. Wagneriaanse door vlammfl» verlichte duisternis in de slotscène*! een ironisch middel waarmee de re gisseur tenslotte de teleurgang val» Clerici met ironie onderstreep*. Men mag twijfelen aan de the ma's van Bertolucci (die zich daah- door altijd nog als een op elitair denken gerichte filmer laat her kennen), zijn kwaliteiten als ffl- misch vormgever zijn buiten kijf. Ik ben het daarom niet met kritici eens die in hem een te grote esteet zien. Naar mijn mening zijn voor de werkelijkheid van Bertolucci kleur en vorm van wezenlijke betekenis. Ja vormen een belangrijk middel voor de toeschouwer om die werkelijk heid te kunnen binnentreden. De waarde van die werkelijkheid, vooral ln dialectische zin, doet er weinig toe: de figuren van Genet vind Je ook niet op het Rapenburg, hij blijft desondanks een belangrijk schrijver. HEIN ELBRINK ARISTOCATS NOG BETER DAN DISNEY'S JUNGLEBOOK Titel: The Aristocats. Regie: Wolfgang Reithermann. Produktie: Walt Disney. Theater: Trianon. Een dolle jam-sesslon in nachte lijk Parijs, drie aristocratische kleu ters beleven de nacht van hun leven tussen soortgenoten die hun kostje dagelijks uit de vuilnisbak opscharrelen. Hoogtepunt in het le ven van Duchess, Marie, Toulouse en Berlioz en van degenen die naar de voortreffelijke Walt Disneypro- duktie The Aristocrats gaan kijken. Een film die je gezien moet heb ben of je nu vier of veertig bent. Het is een heerlijk, dol verhaal dat gesteund door swingend muziekje de toeschouwers keer op keer zal laten schateren. Aristocats verslaat Junglebook met meters omdat de situaties allemaal wat spitser zijn. De volwassene zal er menselijke trekjes en karakterfouten in terug zien, de allerkleinsten zullen smul len van het amusante verhaal Dus: doe je ouaers een plezier neem ze mee naar de Aristocats H. v.d. H Titel: "Sartanakomt". Regie: Anthony Ascott. Voornaamste rol len: John Garko, Susan Scott. Theater: LIDO. Eén van de meest opmerkelijke verschijnselen in de hedendaagse filmwereld is het tempo waarin de Italianen erin zijn geslaagd om te leren een behoorlijke western te maken. Het is nog niet zo heel lang geleden dat men de meestal slappe aftreksels van het echte (Amerikaanse) stoere-mannenwerk schamper 'spaghetti-western' noem de, en men ervan overtuigd was dat alleen de Amerikanen een goe de western konden voortbrengen. Immers, de western was een genre dat nauw verweven was met de Amerikaanse geschiedenis en cul tuur. Helemaal uit de lucht gegre pen was dat niet. Die authentieke Amerikaanse, naar leer, kauwgum en brilliantine geurende sfeer zul len de Italianen nooit kunnen scheppen. Voor het overige hoeft hun wes tern nergens meer voor de Ame rikaanse onder te doen. Integen deel, zy zijn er in geslaagd om nieuwe mogelijkheden in het genre bloot te leggen. Een geliefkoosd procédé is bijvoorbeeld om de wes tern met allerlei slap-stickachtige grapjes op te luisteren. Daarnaast zijn de heren ook meesters gewor- i den in het "recht-voor-zijn-raap"- werk. "Sartana komt" is daarvan een uitstekend voorbeeld. Geen moeilijke toestanden, geen morali serende praatjes die het verhaal ophouden, alleen maar zoveel mo gelijk spanning en kruitdamp, ver zorgd door een enorm arsenaal stoere of louche knapen. Uiteraard gaat het allemaal om een hoop geld, en gaat al dat slijk der aarde tenslotte na veel hachelijke avon turen toch naar Sartana. Het ls met westerns net als met voetbalwedstrijden: wie er niet van houdt, zal 'n film als "Sartana komt" zeker niet waarderen. Wie er wel van houdt, krijgt er nauwelijks genoeg van. BERT VAN DOMMELEN Succes na verbe ten doorvechten „Monsters van Frankenstein be dreigen de aarde" is een beziens waardige science-fiction film, ver vaardigd in Japan. Het geheel speelt wat tijd betreft, in het Japan van het Jaar 1999. In dat Jaar belagen bewoonsters van de planeet Kila (ergens tussen Mars en Jupiter) de aarde. Door hun geleide monsters verwoesten ze *n aantal belangrijke steden en een vredesovereenkomst tussen de be woonsters van Kila en de aarde mislukt. Het ziet er dan ook naar uit, dat de aarde wordt vernietigd. Een klein groepje mannen vecht verbeten door. Tenslotte, terwijl de aarde al een vuurspuwende bol aan het worden is, hebben ze succes. De film heeft een aantal sterke en een aantal zwakke punten. Zo ls de technische uuitwerking (truc- opnamen, uitbeelding van de mon sters e.d.) sterk. De spelers daar entegen acteren nogal statisch en daardoor wordt de film af en toe langdradig. PvB Kindermatinee Titel: Aladin en de Wonderlamp. Theater: Camera. Za. en woe. mid dag 2.30 uur. zo. 2.00 en 4.15 uur- De sprookjes van Duizend en- een-nacht vormen een bron voor goede kinderfilms. Weliswaar ko men de verhalen, zonder hun oor spronkelijke erotische inslag naar voren, maar als het gaat om mo raal en avontuur maakt dat wei nig uit. Aladin is dan ook volledig de Aladin die de ouders zich 'in nen herinneren en zijn avo v>n verwachten volledig aan de ver wachting.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 13