Minder exclusief, even mooi
Opzoek
naarh°ge
rente?
HANSEN SCHILDERT VOL SYMBOLIEK
floriade
<s>
C(^y)vandaag... i
...en gisteren I
u krijgt tot 7% bij
de postspaarbank
„Oranje bovenbij Max Heymans
ROSITABLOOM OOK ACTRICE
TVmorgen\
yOENSDAQ 15 MAART 1972
Amsterdam vrouwen die zich
graag klassiek willen klleden zijn bij
de Amsterdamse mode-ontwerper
Max Heymans altijd al het beste uit
geweest.
Maar sinds Heymans met het mo
dieuze confectieconcern Plaza N.V.
tot samenwerking besloot is hij zich
ook wat meer voor jonge vrouwen
die zich geen fortuin voor een man
telpakje kunnen permitteren gaan
interesseren. Daarbij overigens zon
der een concessie aan zijn karakte
ristieke lijn en zijn voorkeur voor
fraaie stoffen te doen. Vandaar zijn
collectie met schitterende geruite
ensembles in geraffineerde combi
naties van gebrand abrikoos en
zacht groen.
Heymans werkte zoals gewoonlijk
met slechts een paar basispatronen
voor plooirokjes en vrije korte batt-
ledress jasjes met als bijzondere
garnering tot op de mouw verleng
de schouderepauletten.
Voor de middag maakten zijn plooi
rokpakjes plaats voor -luchtige cock
tailjurkjes met ragdunne paddes-
toelpliseetjes. En de ere-gasten on
derwie top-mannequin, Tanya Trij-
bels, ex-miss World Corinne Rot-
schaffer en mevrouw Brenninkmeij-
er kregen zelfs een hot pants pakje
te zien.
Het waren stuk voor stuk creaties
voor het merendeel in fel. gebrand
en pastel oranje, waarvan de con-
feotie jurken, pakjes en mantels bij
de betere modezaken van zo'n ƒ300
tot 700 verkrijgbaar zullen zijn.
Bij de foto's linkp: Een mantel
pak in Chanelstijl in veelkleurige
(maar zacht van tint) tweed met
bijpassende tas. Heymans gaf dit
pak de naam "Airport of Paris"
mee.
Rechts: "Le vagabonde du soir",
een veelkleurig wijde avondpyjama
met bijpassend jasje een combina
tie waarvoor fijne katoen is ge
bruikt.
JOS HAGERS
iEIDEN Als eerste exposant,
(ft Fred Hansen een nieuwe gale-
geopend boven de coffeeshop op
Rijn 1. Dit is ook Fred's eer-
tentoonstelling. Pas een jaar ge-
is hij met schilderen begon
nen stem binnen in mij zei
ik moest gaan schilderen. Ik
dat ik het kon. „Behalve de te-
«sstfaes op school heeft Fred nooit les
nji ad. Hij wil ook geen les heb-
„Een leraar drukt onvermijde-
zijn stempel op je, dat wil ik
mijn werk moet niet door een
loui er beïnvloed worden". Om deze
A en gaat Fred nooit naar exposi-
eervan anderen toe. „Ik ben totaal
t op de hoogte met de presta-
van anderen". Als je dan toch
etiket op het werk van Fred
rï'03nsen wil plakken, zou „surrealis-
of „magisch realisme" het
jjj( est op zijn plaats zijn. Hij gaat
bgp; r nauwkeurig te werk.
ia Ik detail krijgt evenveel aan-
ht, of het nu op de voorgrond of
de achtergrond staat. Deze haast
ilijke nauwkeurigheid geeft zijn
aan de tijd onthevens.
d's schilderijen zitten boordevol
iboliek. Alles heeft zijn beteke-
en er is geen lijntje „zomaar".
i tc
Van:
Hij wil het bewustzijnsgevoel uitdie
pen en dit op de mensen overdragen.
Met zijn schilderijen wil hij de men
sen aan het denken zetten.
Op een van zijn schilderijen, die
geen van allen een titel dragen,
staat een zwaar gespierde man. Hij
is uit de aarde gegroeid, maar ook
volkomen aan de aarde gebonden.
Hij kan niet weg. Zijn lichaam is
groen, net als de aarde, waar hij uit
voortkomt. Behalve dat hij niet
weg kan is hij op nog meer manie-
ren beperkt: Hij heeft geen hersens
j en geen hoofd. Zijn borsten vor-
men zijn ogen, en iets lager zit zijn
varkensachtige neus, waar een ket
tinkje doorheen loopt.
De verwachtingen, de hoop, de
toekomst en de idealen van deze
man zitten samengebald in een ei.
I Fred symboliseert dit door twee pa-
rende mensen, die in dit ei zicht-
baar zijn. Met gestrekte armen
houdt hij het ei boven zich, zijn
handen zijn er helemaal mee ver-
groeid. Daar staat hij dan, de mens,
gebonden in het verleden en in de
toekomst, gebonden door de werke-
lijkheid en gebonden in zijn idealen, j
Fred heeft als voorbeeld voor dit
groene torso de foto van een body-
builder gebruikt. ,Jk heb erg lang
moeten zoeken voor ik ietó geschikts
gevonden had.
„Toen Fred's besluit, schilder te
worden vaststond, ging hij een paar
maanden naar Marokko om inspira
tie op te doen." „Ik zat daar in de
brandende zon te werken. Dat ging
erg fijn, maar de mensen versleten
me voor gek!" Een paar van de wer
ken die Fred daar maakte zijn op
deze tentoonstelling te zien. „Kijk.
hier zit nog zand aan de verf ge
plakt".
Er is .een schilderij te zien dat
heel anders is dan de rest. Het stelt
een zeer realistische tijger voor, en
er is op dit doek niets surrealistisch
te bekennen. „Ja," zegt Fred, „Dit is
mijn examenbriefje. Omdat ik geen
opleiding heb, wilde ik toch laten
zien Wat ik kon. Dit is het resultaat.
Ik vind dat ik voor het examen ge
slaagd ben!" Dat ben ik volkomen
met hem eens. Deze maand is Fred's
werk te zien in Leiden's nieuwste
galerie aan de Nieuwe Rijn. Fred
zal zelf steeds aanwezig zijïi, hij is
namelijk van plan om daar aan een
nieuw schilderij te gaan werken.
HANNY RENEMAN
ADVERTENTIE
altijd safe
De postspaarbank is altijd vlak bij woning of werk, want op eik
van de 2400 postkantoren kunt u terecht.
NEDERLAND I
5.00
Kinderprogramma (NCRV)
6.55
Journaal (NOS)
6.45
De fabeltjeskrant (NOS)
7.05
Van gewest tot gewest (NOS)
7.50
Tips van het Nationaal Bureau voor Toerisme
(NOS)
8.00
Journaal (NOS)
8.20
Zendtijd politieke partijen! GPV
8.30
Uitzending Stichting Socutera
8.35
Breakfast at Tiffany's. Speelfilm uit 1960 (NOS)
10.25
Studio Sport (NOS)
10.50
Eigentijds: Stemmen. Tv-spel van W. T. Schip
pers (NOS)
10.35
Journaal (NOS)
10.50
Den Haag vandaag (NOS)
NEDERLAND II
6.45
De fabeltjeskrant (NOS)
7.05
Eddy Ready Go: muziekprogramma voor de jeugd
(NCRV)
8.00
Journaal (NOS)'
8.21
Woyzeck. Toneelstuk van Georg Biichner gespeeld
door The National Theatre of teh Deaf (NCRV)
9.25
Alles goed thuis? Gesprekken (NCRV)
9.55
Spelenderwijs I. Musicerende kinderen in huise
lijke kring (NCRV)
10.00
Kenmerk: informatie over kerk en samenleving
IKOR/CVK/RKK)
10.25
Geestelijk reveil 1972: voorbeschouwing congres
op 18 en 19 maart (HIRO)
10.55
Journaal (NOS)
11.00
Filosofie Herhaling les 2 (Teleac)
De „Rooie wouwen" kunnen
niet meer lachen om televisie
reclame. Zij vinden de reclame
gênant voor het vrouw zijn,
beschuldigen de makers van
tv-spots er van dat zij de
vrouw vandaag als een stomp
zinnig wezen behandelen. Hier
en Nu wilde daar gisteren
meer van weten. En wie niet?
De „Rooie vrouwen" geloven
niet dat in het in de reclame
spots gepresenteerde beeld van
de Nederlandse huisvrouw
overeenkomt met de werkelijk
heid. De reclamemakers hebben
opdrachtgevers die ongetwijfeld
haarfijn zouden kunnen vertel
len dat na het verschijnen van
hun biologisch dwarsgebakken
schoensmeermiddel met twee
glansmakers op tv de omzet-
curve in opgaande lijn is ge
gaan, evenals dat het geval zou
kunnen zijn met de knisper-
knasperende panty's, die van
ieder vrouwbeen een BB-been
maken.
Logisch dat die cijfers er móe
ten zijn en daarom zal het ook
wel logisch zijn, dat de fabri
kant nog steeds in Ton van
Duinhoven gelooft en in diens
vrouwelijke collega's.
De „Rooie vrouwen" ergeren
zich aan de wijze waarop de
Nederlandse huisvrouw wordt
benaderd en in beeld wordt ge
bracht. De fabrikant lacht-
Ook die mevrouw in Hier en
Nu. die zei dat zij het allemaal
eigenlijk afschuwelijk vond,
maar zich niet wilde ergeren
en ook niet kón ergeren, omdat
zij vaak zo moest lachen om
de spots.
Nou vertelde Hans Eijbersen,
dat de kijkcijfers van de recla
meblokken rond het nieuws ei
genlijk niet eens zo denderend
zijn. Slechter bijvoorbeeld dan
de kijkcijfers van „De kleine
waarheid", zo vergeleek hij.
Een vergelijking, die door een
reclamebons werd aangegrepen
om de opmerking „hoe vond u
dat de vrouw da&rin uitkwam"
er uit te slingeren, overigens
zonder respons.
Dat was jammer, want naar de
kleine waarheid keken gemid
deld zes miljoen kijkers, het
overgrote deel huisvrouwen
Naar de reclame kijken gemid
deld, dacht ik, vier miljoen kij
kers. De waardering is gelijk
aan die van de Fred Ha-
ché Show (ongeveer 56), om
maar eens een ander discutabel
tv-werk bij de kop te nemen.
Naar de derde Haché-show ke
ken krap twee miljoen mensen,
een half miljoen minder dan
de tweede show. De Nederland
se huisvrouw heeft, zo blijkt
dan weer. altijd toch meer be
langstelling voor de reclame,
want de reclame bestaat con
stant haar relatief grote kijk
dichtheid, terwijl zij slechts
een gelijke waardering op kan
brengen voor wat dan moet
doorgaan voor een progressief
programma.
Er blijft de rooie en andere
vrouwen nog heel wat ellende
bespaard, als men bedenkt dat
door de strenge regels er nog
heel wat tv-spots de buis niet
halen en afgekeurd aan de af
zender retour gaan.
INVALLER
DONDERDAG 16 MAART
ffllv. I 402 m. en FM-kanalen 7.00
24.00 NCRV.
7.00 Nws. 7.02 Het levende woord.
7.08 (S) klass. muz. (gr.) 7.30 Nws.
7.41 Hier en Nu. 7.55 (S) klass. muz.
(gr.) 8.10 (S) gew. muz. (gr.) 8.30
Nws. 8.41 (S) Pod. voor de vr. 9.10
(S> Rad. Kam.ork. met sol. (opn.)
9.45 (S) Oude muz. (gr.) 10.00 Geest,
lied. 10.04 Schoolrad. 10.30 Nws. 10.33
(S) Voor de zieken. 11.05 Geest. lied.
11.30 Hier en Nu. 11.32 (S). Pop.
klass. muz. (gr.) 11.55 Mededel. 12.00
Los-Vast. <12.10-12.15 Kunst- en
vliegw.; 12.26 Mededel. t.b.v. land- en
tulnb.; 12.30 Nws.: 12.41-12.50 Hier
en Nu; 13.00-13.04 De taf. van drie).
13.30 volksmuz. 13.45 vertl. ged. uit
Israël. 14.05 Schoolrad. 14.25 (S)
Oude kam.muz. opn.. 15.00 Christ,
geref. mldd.d. 15.30 Nws. 15.33 (S)
Jongenskoor met sol. en ork.beg.
16.00 (S) Jeugdland. 17.00 (S) Pop-
muz. 17.30 Nws. 17.32 Hier en Nu.
18.00 (S) Licht ens. 18.24 Op de man
af, praatje. 18.30 Nws. 18.41 Wer.pan.
18.50 (S) Muz. van Het Leger des
Hells. 19.05 (S( Kerkorg.conc. 19.35
(S) koorz. en fanfare-ork. 20.05 inf.
over toer. en recr. 20.30 (S) Radio
Actief: gevar. progr. 22.20 Avond-
overd. 22.30 Nws. 22.40 Den Haag van
daag. 32.50 Antw. en disc.: vragen-
beantw. 23.10 (S) Omroepork. met
zangsol. 23.55 Nws.
ADVERTENTIE
Van onze rtv-redactie
Zangeres Rosita Bloom '24) maakt
zaterdagavond haar debuut als ac-
trice. Dit gebeurt in AVRO's tv-spel
i „Bobo en Bobo" van Chiem van
Houweninge, dat via Nederland II
(22.05 uur) wordt uitgezonden. Rosi-
ta, die in 1969 de AVRO-wedstrijd
„A star is born" won en sindsdien
regelmatig op het scherm verschijnt
zoals onlangs enkele malen in de
NCRV-quiz „Herkent u deze melo-
j die?, is erg blij met dit debuut. Ze
I speelt het balletmeisje Anette, dat
een verhouding heeft met buikspre
ker Bobo (Cor van Rijn). Die ver
houding verloopt niet geheel zonder
problemen. Wanneer in het theater
een mysterieuze moord gebeurt, be
reiken de moeilijkheden een climax.
Het eindresultaat, vorige maand
kwamen de opnamen voor het stuk
onder regie van Walter van der
Kamp tot stand, is Rosita erg mee
gevallen. Er was enige ervaring, Ro
sita speelde onder meer een seizoen
in de Mounties-show en kreeg hier
sketches toebedeeld, maar een heuse
rol was haar nog niet overkomen.
Rosita: „Ik vond het erg interes
sant en heb er wel wat van geleerd.
Leuk is, dat ik nu ook in „Tijl Ui
lenspiegel" (nieuwe serie van
AVRO) een rol heb gekregen".
Toch voelt Haagse Rosita zich geen
tweede Willeke. Ten eerste is haar
repertoire anders en verloopt Wille-
ke's oarrière op een andere manier
dan die van Rosita.
30 maart-1 oktober
geniet van miljoenen bolbloemen
ook vanuit de expo-cars,
kabelbaan en ruimtegondels
alle dagen 9.30-22.30 uur
I 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S)
Dag met 'n plaatje (gr.) 8.00 Nws.
i 8.11 Rad.Journ. 8.20 Dag met een
plaatje (gr.-verv.) (8.30-8.33 De
i Groenteman) 8.50 Morgenw. 9.00 Top-
pers van toen. 9.35 Waterst. 9.40
Schoolrad. 10.00 voor de kleuters.
10.10 Arbeldsvlt. (11.00-11.02 Nws.)
I 11.30 Rondom 12, progr. voor de vr.
(11.55 Beursber.) 12.30 Mod. platte-
land. 12.35 Sportrevue. 13.00 Nws.
13.11 Rad.Journ. 13.30 klass. kam.muz.
14.00 De Notedop, gevar. progr. 15.00
progr. voor de zieken. 16.00 Nws.
16.03 Asp., kunstprogr. 17.00 Mobiel:
'n beweeglijk progr. voor beweeglijke
mensen, waarin o.m.: om 17.55 Mede
del.; 18.00 Nieuws; 18.11 Rad.Journ.
en van 18.20-18.30 Ultz. van DS'70.
19.00 (S) Amateurs musiceren. 19.25
De gespr. brief. 19.30 Kleur: vr. rond-
om schrift en samenlev. 20.00 Nws.
20.05 (S) BerllJns Fllharm. Ork. en
sol. 21,30 causerie met gramm.pl.
22.00 (S) Licht ens. met zangsol.
22.30 Tout tol. 22.55 Mededel. 23.00
Nws. 23.10 Rad. Journ. 23.20 ser. ultz.
over elektr. uz. 23.55 Nws.
7.00 Nws. 7.02 De Hugo van Gelderen
Show. (8.00 Nws.) 9.00 Nws. 9.03
Take nine. 10.00 Nws. 10.03 Robbie
Dale on Radio. 11.00 Nws, 11.03
verz.pl.progr. van en voor zieken.
KRO: 12.00 Nws. 12.03 KRO-op-drie:
Van twaalf tot twee. (13.00 Nws.
13.03 Raden maar...) 14.00 Nws. 14.03
KRO-op-drie: DiscJockeys-show (15.00
16.00 en 17.00 Nws.).
Nederland I
NOS/NOT: 10.45—12.00 en 14.00—
14.50 Schooltelevisie. NOS: 18.45 (K)
De Fabeltjeskrant NOS: 18.55 (K)
Journ. TROS: 19.05 (K) Callmero, te
kenfilm. 19.10 (K) Op losse groeven:
licht platenprogramma met de Neder
landse Top 5. NOS: 20.00 (K) Joum.
TROS: 20.21 (K) De Onverschrokke
nen. TV-film. 21.15 (K) En Public...:
muzikale show rond Frida Boe cara.
22.05 Vrienden ln hoger sferen. TV-
film. IKOR/CK: 22.30 Oordeel, voor
oordeel... veroordelen?: TV-serle over
een aantal etnische minderheden ln
Nederland (3). NOS: 23.00—23.05 (K)
Journ.
Nederland II
NOS: 18 45 <K) De Fabeltjeskrant
NOS: 18.55 (K) Journ. E.O: 19.06 (K)
Zolder 9: programma voor de Jeugd.
19.20 (K) Koorzang. 19.45 Nader Beke
ken. NOS: 20.00 (K) Journ. VPRO:
20.21 Berichten uit de samenleving.
20.35 We faw down, film met Laurel
en Hardy. 20.55 Namens. de klnde-
ren van de Pijp, documentaire film.
I 21.30 (K) Programma over oude en
nieuwe spelling. NOS: 22.20 (K)
Ter Visie: parlementair en politiek
I weekoverzicht. 22.4622.60 (K) Joum