.BERT VOGEL: PRODUCER VAN KUNST OP DE BAND lagen ente 3.- S'Orkesten verwaarlozen informatieve taak" El Grootste zeiljacht op Hiswa 8Dagen kris-hrasdoor Nederland dré Juri es, directeur van Donemus Op de Hiswa-ten toons telling zal het grootste schip te zien zijn, dat er ooit is geëxposeerd. Het is een Trewes-zeiljacht ge bouwd op de werf Jongert ln Medemblik. Het 19-meter lange jacht is besteld door een Fransman, die in Teheran woont. De bouwkosten bedra gen f 700.000. Het transport van de 42 ton wegende schip over land gebeurt met een 18.5 me ter lange transportwagen die Is voorzien van 96 wielen. Een grote kraan zei het stalen ge vaarte uit het water van de Amstel hijsen en naar zijn plaats in de RAI-brengen. Wie 8 dagenlang veel in ons land wil reizen, is het voordeligst uit met een 8-daags kris-kras- abonnement. V/I #1 Kinderen [lMh|s> 4t/m9jaar II half geld. En als extra plus, half geld op de interlocals bus. NS-identiteitsbewijs of pasfoto meebrengen. /•nx voordelig XTVIP uit met NS Nieuwe uitgaven Witte zwanen, zwarte zwanen, door Irwin Shaw. Uitg.: Elsevier. Amster dam. Jacob Simonsz De Rijk Water geus, door Jaap ter Haar. Uitg.r Van Holkema en Warendorf, Bus- Indlviduveel Over encounter» groepen, door Carl Rogers. Alpha- boek. Uitg.: Stichting ultgevertf NVSH Den Haag. Kritische gedachten over seksua liteit, door Th. W. Adorno. H. Ba- cia e.a. Samengesteld door Jelle Kingma. (NVSH). Gelijkheid voor de wet, door Jtlr- gen Jepsen, Vertaling van dr. E. Brongersma (NVSH). Negen hoog, gedichten van Harjo Coumans. Prijs f 5,90. Uitg.: Fred v. d. Leeuw, Maastricht, iten s Vogel doet niet meer in schilderijen. De Galerie Orez ven, maar de Projectstudio Ornis is daarvoor in de tomen op het hetzelfde adres: Javastraat 17, Den is een produktiemaatschappij voor audiovisuele kunst. mderneming op poten te zetten moet hij veel reizen. hij niet alles op de beeld- en geluidsband. In een ge- Dolf Welling kondigde hij aan, dat hij volgend seizoen pt zijn zuster Ellen gaat optreden. Hij ontwerpt een hog Ifet het toneel, uit brieven en dagboeken, met film erbij. 30R TE bed liltenkant lijkt het een krakers wacht. De pui oeden gesloten en groe- ive wen met neergelaten Ja- tboii jhter verstofte ruiten, gekalfjkt de blanke chic 1 itzaal nog ongerept, al- eerste verdieping waar kantoor houdt als op- ecteur en eigenaar ctstudio Ornis. Aan de bloemlezing uit 'karreifcrogrammaZero - U'ooie: het voorjaar heeft oie Drente u veel n. verzorg lies, maa voordelig uit met NS Nulkunst, nauwelijks verkoopbaar toen dat werk bij Orez te koop - en betaalbaar - was, nu peperduur in de internationale handel. Klank Vogel gebruikt tijdens het gesprek heel de ruimte van het vertrek. De naam van zijn nieuwe onderneming koos hij om de klank, die nog wat op Orez lijkt en om de betekenis, Vogel. Het ligt niet aan de naam, dat hij - rijzig en vrij breedge schouderd - zwaarteloos beweeglijk als een vogel lijkt. Jan Musch had niet dat lichtvoetige. Heel even strijkt hij soms neer in de weelde rig gestoffeerde draaistoel, een nest op een ronde witte sokkel, overtrok ken met blondbruin leder. Het valt me op dat zijn haar bijna dezelfde kleur heeft. In mijn herinneringen aan de voordrachtskunstenaar was het als een vlam. Niet gedoofd De vlam in Vogel blijkt allerminst gedoofd te zijn. Na acht Jaar Orez vond hij de handel in schilderijen en wandobjecten niet boeiend meer. De galerie Orez had gaandeweg steeds duidelijker een gezicht gekre gen. Men wist, welk soort werk daar thuis hoorde. Dat is een goed beleid, maar Vogel merkte dat de gezichtskring hem te nauw werd. Tentoonstellingen werden herhalin gen, met kleine varianten. „We sta ren ons al heel lang op de geïso leerde werkelijkheid blind. En wat mij interesseert is niet het louter visuele, maar de achtergrond achter de kunst. Dat ligt natuurlijk ook aan mijn literaire achtergrond." Hij strijkt weer even neer. Naast hem hangt een wit reliëf van Jan De voordrachtskunstenaar Albert Vogel Schoonhoven. „Bij Schoonhoven is meer dan die objectieve werkelijk heid: in zijn werk is nog sensitivi teit." Volgens Vogel is de avantgar- de kunst met tastbare middelen momenteel in het algemeen echter in een impasse. 'En voor de kunst die nieuwe wegen zoekt, zijn de au- dio-visuele technieken ideaal. „Sonsbeek buiten de perken" be stond goeddeels uit veldwerk door kunstenaars, her en der in het land. „Maar. wie gaat er naar lan- dart kijken?" Met video kan men zulke werken inblikken en verduur zamen. Als afnemer ziet Vogel voorlopig voornamelijk musea en verzamelaars. Hij denkt aan band opnamen in kleine oplagen, veertig exemplaren, gesigneerd. „Over vier tot acht Jaar zullen veel meer men sen afspeel-apparatuur hebben. Dan zijn grotere oplagen, tegen lagere prijzen mogelijk." Zoals nu bij de grammofoonplaat dus. Maar is er niet het risico, dat video-produkties klandestien gekopiëerd worden, zoals er ook „witte" grammofoon platen in de handel komen? Op slot Met kennelijk plezier in de vernuf tigheid van de techniek, vertelt Vo gel, dat op een videotape een „slot" kan worden gemaakt. „De band reageert dan uitfluitend op de stem van de eigenaar en kan dus zonder zijn toedoen niet worden afge speeld." Zoiets als his rrfesters voice die Sesam open U zegt. „Maar voorlopig mik ik vooral op televisie films," zegt Vogel. „Ik heb een hele Door Dolf Welling lijst van ideeën. Ik ben bezig con tacten te leggen, te informeren. De artistieke kant wil ik zelf in han den houden, in samenwerking met diverse kunstenaars. Ornis moet een toeleveringsbedrijfje worden voor een groot opgezette verspreidings maatschappij." Hem interesseert de creatieve kant, het maken van het product, niet de afzet. Hoge kosten Die afzet moet wel internationaal zijn, gezien de hoge kosten, „Je moet verkocht hebben vóór je be gint, want een half uur film kost veertigduizend gulden." Hij is ervan overtuigd dat de produktiekosten lager zouden kunnen zijn, maar hij is op bestaande studio's aangewezen. „Je begint met films op zestien mi- limeter te maken. Die zijn verkoop baar als televisiefilm. Later kan Je er nog altijd casettes van maken. In Dusseldorf is al een galerie die uitsluitend in video-kunst doet: Gerry Schum. Ik wil de kunstenaar zelf inschakelen, zodat het filmpje het kunstwerk zelf is. Ik denk niet alleen aan landart, aan beeldende kunst. Ik heb ook nieuwe ideeën voor literaire documentaires. Daar zit natuurlijk een educatief element in. Vroeger heb ik het portret van een auteur op het toneel gegeven. Maar dat vraagt maanden van voorberei ding en hoeveel mensen bereik je dan nog? Er is een te klein publiek voor. Na twintig keer is zo'n werk verbruikt, dan is het voor twintig keer vierhonderd mensen geweest. Het toneel wordt beconcurreerd door de televisie en ik wil de duivel met zijn eigen wapen bestrijden Door middel van video kan hij zo'n auteursportret met diepte geven, de blnnenboel zichtbaar maken zoals een röntgenfoto dat doet. HIJ spreekt van een „X-ray foto." „Aan de hand van boeken van schrijvers van wereldformaat: Tol stoi, Hemingway - ik noem zo maar wat namen - wil ik niet alleen de thema's van de schrijver maar ook de tijd waarin hij leeft belichten, het politieke en cultuurhistorische patroon. Dus niet alleen de psycho logische en literair-historische bete kenis duidelijk maken." T erugkeer Is, na Orez met beeldende kunst, de projectstudio Ornis niet een terug keer naar Vogels eigen wereld?" In zekere zin wel. Toch wil ik de beel dende kunst niet loslaten. Het is een uitstekende combinatie." Op de tafel liggen boeken en cata logussen over video-apparatuur. Binnenkort moet Vogel naar een internationale videotapemarkt te Cannes. „Ik heb wel eens gedacht, wat ben ik begonnen. Maar nu be gint de zaak toch vorm aan te ne men." Ornis geeft in dit stadium nog vooral zakelijke beslommerin gen, maar het creatieve werk staat te beginnen. „Eén filmpje is al in voorbereiding." r)Ao 11 MAART 1972 ets wil weten over wat vandaag de dag in Nederland gecomponeerd wordt komt vanzelf terecht hij André ln de functie van directeur van de Stichting Donemus lonifyitatie van Nederlandse Muziek) is hij als het ware de iar van muzikaal-burgerlijke stand hij wie de componist orte van een geesteskind komt melden. 218 maal. En die tendtens zet door. Weliswaar geeft Donemus niet alle Nederlandse orkestmuziek uit, maar wat bij de „normale" commerciële uitgevers verschijnt kan men nume riek toch vrijwel verwaarlozen. Bij de amateurorkesten is de ten dens omgekeerd: in 1969 werd 121 maal Donemus-orkesbmaterlaal ge huurd, in 1970 was het 147 maal. Ook in het buitenland wordt gelei delijk meer Nederlandse muziek ge speeld. In 1969 ging voor 147 uit voeringen orkestmateriaal van Do nemus over de grens, in 1970 wer den het 173 uitvoeringen. is is Nederlands enige niet ctri Ie muziekuitgeverij, ge vi d door het rijk, de ge- toot Amsterdam, de Stichting ie Muziekbelangen en de De stichting bestaat in de statige straten prot terdam-Zuid wordt het t van de componist (ge- elijk te schrijven) gefoto- n voorzien van nietjes en ^heiden doch - althans Jaren - smaakvolle rt echter alleen na bestel- 1 aI^i of kopen)Donemus j met oplagen van zoveel velletje muziekpapier sur uitgaat heeft al een l want niet iedere com- Rl zijn naam in de Done- gus ziet staan (het wa- jaar circa 145 met bij eveer vierduizend werken) opmerkelijke be- g verheugen. Verontrust i we het probleem waar- s Jurres, en niet alleen verontrust is. De gesubsi- esten in ons land spelen der Nederlandse muziek, gedurende 1970 in totaal •kestmateriaal van Done- jrd. In 1969 was dat nog i, In Voorwaarden De ongerijmdheid in deze situatie was voor Donemus aanleiding een brief naar de Raad voor de Kunst te schrijven (d.d. 30 oktober 1970). Daarin werd de wenselijkheid geop perd aan het subsidiëren van een orkest bepaalde voorwaarden te ver binden, voorwaarden die betrekking zouden moeten hebben op een gro tere marge voor de toonkunst van vandaag in het algemeen en van Nederlandse bodem in het bijzon der. Donemus trapte met die sugge stie bij heel wat orkesten op tenen Hét stellen van voorwaarden van artistieke aard bij het verlenen van subsidies is in Nederland nu een maal baboe. André Jurres: „De verhoudingen met de orkesten is nu wel weer wat beter. Ze hebben wel begrip voor de zaak waarvoor we opkomen, maar je stuit steeds weer op de vraag: hoe verkoop jq het aan het pu bliek? Dat is natuurlijk het knel punt. Maar dat doet niet af aan het feit dat naar onze mening de orkesten informatie moeten ver schaffen over wat nu gecomponeerd wordt. Daarin schieten ze schrome lijk te kort." „Het verzoek om overheidsbemoeiing houdt overigens niet in dat we het hier graag zouden willen zien als in België, waar de gesubsidieerde or kesten tien procent van hun totale programma aan Belgische muziek moeten besteden. Zo'n fixatie gaat wel erg verder, het is zo weinig flexibel". Selectie Voor opneming in het fonds van Donemus komen in aanmerking werken die in opdracht zijn ge schreven en waarnaar gevraagd wordt voor een uitvoering. Muziek die componisten op eigen initiatief sturen wordt geselecteerd'. Orkestmuziek wordt vrijwel altijd verhuurd, kamermuziek (ook muziek voor solo-instrumenten en zang) al tijd verkocht. Die kamermuziek is in een gunstige ontwikkeling: in 1969 werden in Nederland door Do nemus 5895 exemplaren verkocht en in het buitenland 10069. In 1970 lie pen die getallen op tot 6433 en 11387. In hoeverre profiteert de componist hiervan? Hij ontvangt twee-derde van de verhuuropbrengst en vijftien procent van de verkoop. Bij open bare uitvoering, radio- of televi sieuitzending en grammofoonplaat opname ontvangt hij van de BUMA en dé STEMRA twee-derde van de auteursrechten terwijl Donemus een derde ontvangt. Dit alles houdt in dat over 1971 Door Aad van der Ven Donemus aan circa 145 componisten in totaal in ronde cijfers 42 duizend gulden uitkeerde. Als men daarbij de aan hen uitgekeerde auteurs rechten optelt (rond 173 duizend gulden) heeft men de inkomsten ln 1971 van die 145 componisten: 115 duizend gulden. Binnenshuis André Jurres: „Het zou overigens irreëel zijn hieruit een gemiddeld inkomen af te leiden. Er zijn com ponisten die het goed doen in bin nen- en buitenland: Badings, Hen drik Andriessen, Ton de Leeuw en tot zekere hoogte Peter Schat, Ton de Kruyf (in Duitsland), Marius Monnikendam (in Amerika) en En rique Raxaoh, van origine Span jaard, maar sinds kort van Neder landse nationaliteit. Er zijn er ook van wie we in een jaar niets verko pen of verhuren. Het komt ook vaak voor dat het voor de compo nist overblijvende bedragje zo klein is (een paar kwartjes) dat we hem in de vorm van postzegels betalen." Donemus wil in de toekomst nog meer naar buiten treden - de serie grammofoonplaten met partituur ls al een goed middel - en misschien enkele composities in oplage uitge ven voor een grotere verspreiding. Behalve een serie radio-uitzendin gen met Nederlandse muziek wordt het 25-jarig bestaan van Donemus in mei alleen binnenshuis gevierd. Donemus doet het financieel sober. De woordenboeken van de secreta resses zijn pockets.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 15