'.B.alsvamp Turks fruit van Wolkers anno 1925 YTELLIGENTE ILM EN SOLIDE \X. .Rluun boulevard, een super-de-luxe parodie Paul Verhoeven verfilmt ,Het Wespennest" een huzarenstukje ftUJDAG 10 MAART 1972 (Van onze correspondent) (PARIJS Jean Gabin, die behalve als de „grand old man" Tftn de Franse film die hij intussen geworden is, ook nog als zijn gjgen uitgeslapen producer pleegt op te treden, heeft onlangs rklaard nooit meer dan vijfhonderd miljoen oude Franse inken in een rolprent te willen stoppen. g mder een aantal voorwaarden ronder de medewerking van een ïvla garandeerde locomotief of blik- *BT— waarbij de spreker mogelijk wel even aan zichzelf dacht zo'n bedrag (je) in de Franse re- s altijd wel weer terug te vin- Boven die grens ben je, zo had ■varing geleerd, echter mede op jxport aangewezen, en de buiten- ise markt blijft voor de Franse asten dan toch altijd wel een elvallige zaak leg ngezien de laatste en haar Bardot-film, „Rumboule- geheten, ruim tweemaal zoveel lat maximumbedrag van Gabin t gekost, mag men dus aanne- dat haar Frans-Italiaanse re- ar Robert Enrico voor de car- van deze produktie het oog in- iad tot ver over de eigen gren- leeft gericht. De vraag is alleen of hij niet beter naar de wijze den van de oude rot Gabin had en luisteren, om zijn geluk, per- ijke glorie en financiële veilig heden wat dichter bij huis te zoeken Met massale figurantenlegers, gran dioze natuurtaferelen, historische re constructies van mondaine party's en filmvoorstellingen anno 1925. home rische knokpartijen waarbij de do den en gewonden bij bosjes vallen en andere wild-west-toestanden en zelft een formele veldslag op zee. waarbij twee schepen met man en muis naar de haaien gaan, poogt deze "Rhum- boulevard" de Amerikaanse super- de-luxe produkties naar de kroon tf steken. Het verhaal in de constructie waai van het losse zand het cement lee.- te hebben vervangen en dat der halve moeilijk is na te vertellen speelt in de jaren 1920'25. toen Amerika was drooggelegd en de in ternationale dranksmokkelaars for tuinen verdienden met hun illegale handel in alcoholica. Een evocatie waardoor ook nog een amourette is gevlochten tussen de rumrunner- kapitein Cornelius von Zeelinga (Lino Ventura) en de goddelijke Linda Larue (Brigitte Bardot) mei wier beeltenis hij zijn hut heeft vol geplakt en die hij na een schipbreuk dan zo maar aan het strad tegen het lijf zal mogen lopen. Indien een ou - geluk nooit alleen komt, dan werd het hier dan toch eens door een meevallertje begeleid. STRIPVERHAAL Op die intrige, die als een strip- erhaal wat van de hak op de tak jpringt, maar het ei van de ontkno ping maar lastig kwijt weet te ra cen of juist twee of drie van die ïieren lijkt te leggen had Robert Snrico een soort parodie, meer kari katuur dan persiflage, van die Ame rikaanse cultuurperiode geprojec ïeerd. Een pagina uit het boek van Vmerika's geschiedenis, die in het j iloed en de verboden alcohol is ge drenkt en waarop B.B. met wulpse buikdansen, wat langoureuze songs en veel geknipper van de oogleden, waarmee haar grootmoeders van het witte doek in die dagen erotiscne wonderen verrichtten, het aankijken best wel weer waard is. Haar tegenspeler. Lino Ventura, die het voor zijn carrière tot dusver 1 vooral van zijn vuisten en zijn niet- onsympathieke boeventronie had moeten hebben, zet een ruwe zee bonk met verlegen inborst op het doek, die het provocerende wijfjes dier dan ook niet een veer ie gra zen neemt, doch die zijn vertolking niet minder geloofwaardig weet te maken. Aan hem ligt het dus niet. wanneer de afstand van de "Rhum- boulevc-rd", die de kijker af moet leggen, gedurende de twee uur van de vertoning, soms wel erg lang lijkt. Die lengte schijnt eerder te schui len in de tweeslachtigheid van de opzet, de twee gedachten waarop re gisseur Enrico zijn "Rhumbcu!: ard" zelf hinkend r.flegt. Kennel ijl: heeft hij zijn pub.iek met tonnen-verslin dende Hollywcod-stunts wel graag willen doordringen van het feit, dat zijn geldschieters voor dit schouw- je boucher van Claude Chabrol MERA Claude Chabrol is filmregisseur die de toe- ïwer nauwelijks voor ver- agen zet. Hij is duidelijk ie- 1 die zich heeft ontwikkeld een uitstekend vakman, die niet de allure heeft oven dit vakmanschap uit tijgen, en een werkelijk ferwerk af te leveren, rigens is dit natuurlijk geen om zijn laatste produkt "Le er" ("de slager") niet te zien. De film mag dan niet leesterwerk zijn dat Chabrol lien zou kunnen maken dat neemt niet weg dat Je e maken hebt met een zeei stuk filmwerk, spannend in elkaar gezet en intelir- litgewerkt. Het verhaal gaal de wat verwrongen relatie een onderwijzeres uit een dorpje en de slager uit het- plaatsje. In het dorp worden n gegeven moment enkele gruwelijk vermoord. Het dat de slager, Popaul, ge- door Jean Yanne, de dader nneer de onderwijzeres. Ma Hélène (Stephane Audran) vertelt dat zij daarvan or «te is, pleegt de slager zelf- e achtergrond speelt nog de temde moraal van de slager, Jaar overal heeft gevoch- i die daarbij dagelijks met en dood werd geconfron- Het geheel heeft Chabrol sa- toolten tot een bijzonder geheel, waarin met name louding tussen de slager en erwijzeres een subtiele, tnte wijze in beeld wordt gebracht. Dit laatste komt overi gens, voor een niet gering deel me de voor rekening van Stepha ne Audran, die aan de in de liefde teleurgestelde, en daarom zeer zelfstandig optredende onderwij zeres bijzonder goed gestalte geeft. Het enige storende element in de film is de af en toe vrij schokkerige montage. Verder is "Le boucher" gewoon een hele goede film, beslist de moeite van het gaan zien waard. Prolongaties TRIANON Het theater aan de Breestraat brengt deze week voor de derde maal het toch wel een beetje belegen kassucces uit de vijf tiger jaren: "Gejaagd door de wind". Nadat de film een facelift heeft ondergaan blijkt het produkt over de Amerikaanse burgeroorlog en de romance tussen een wel ar chaïsch aandoende Vivien Leigh en Clark Gable toch nog wel te pruimen. STUDIO Een heel ander genre spreidt het bovenste theater aan de Steenstraat ten toon. Pier Paolo Pasolini staat bekend om zijn mar- xistisch-myti9che interpretatie van onder andere bijbelse thema's. Dit maal werpt hjj zich echter met vro lijke moed op Boccacio's pikante Decamerone: zeer bezienswaardig. Stephane Audran (midden) en Jean Yanne rechtsin Chabrol'„Le Boucher". Jan Wolkers' in 1969 verschenen ro man „Turks fruit" gaat deze zomer verfilmd worden. Het zintuigelijk- vitaal geschreven verhaal van de liefde van een Amsterdamse beeld houwer voor roodharige Olga uit Alkmaar er zijn inmiddels twin tig drukken van dit boek versche nen zal door Paul Verhoeven worden geregisseerd. De auteur zal medewerking verle nen bij het tot stand komen van het scenario, dat door de regisseur samen met Gerard Soeteman za) worden geschreven. Rob Houwer treedt als producent op. Het is hetzelfde team dat ook de succesvolle komedie „Wat zien ik' op zijn naam bracht een film, die ail door tweeënhalf miljoen Neder landers is gezien. In de Bondsrepubliek draait „Wa zien ik" sinds kort met succes en met groter toeloop naarmate d( vertoningsplaatsen verder van Ne- derland liggen. In Oostenrijk. Zwit serland en Italië staan vertoninger voor de deur, daarna zal waar schijnlijk ook een roulement in d' I Verenigde Staten volgen. Het zou in de lijn der verwachtin i gen liggen dat onmiddellijk het ge volg „Haar van boven" zou worder gemaakt, maar dat staat nu voo 1973 op de nominatie. Dit werk zal in Den Haag spelen, volgens scena rist Soeteman „een stad bij uitstel geschikt voor satire". Rob Houwer, die er naar streeft al. producent een half jaar in Amster dam en een half jaar in Müncher ADVERTENTIE ^«*0 FO^ B.B. bij de première van Rhumboulevard. spel voor geen enkel offer waren teruggeschrokken, maar gelijktijdig trachtte hij, met Franse of Latijnse ironie, al diie financiële en andere krachtpatserijen op de hak te nemen en op de kast te zetten. Twee doel stellingen, die elkaar bejavaarlyk verdragen. Met zijn "Viva Maria' (waarin naast Jeanne Moreau toen ook B.B. al voor een hoofdrol teken de) had Chabrol, enkele jaren ge leden. de pijlen van zijn gags en persiflerende humor veel zuiverder op het analoge doelwit van de Yan kee-civilisatie weten te richten. Wat men. behalve voor realisateua- Ro bert Enrico, ook voor dïe 500 te vee) geïnvesteerde Franse miljoen der halve betreuren mag daar zou u gewoon eens moeten durven proberen te komen proeven telefonisch reserveren kan óók:' (01719) 2345 j NOORDWIJK AAN ZEE i gevestigd te zijn, wil hier jaarlijks een film maken en heeft daar de vaste medewerking van het Tu- schinski-concern voor gevonden. In 1974 zal een voor Nederland on gebruikelijk 'grootscheepse produktie worden aangevat met een film, die in de middeleeuwen speelt in de tijd van de Wederdopers. Het is „De lansknechten" naar een oor spronkelijk gegeven van Soeteman, die ook al met Paul Verhoeven aan de tv-serie „Floris" werkte. „Turks fruit" hoopt men tegen het eind van het jaar uit te brengen. Jan de Bont zal ook weer de foto grafie doen Wolkers heeft na het zien van „Feest", „De worstelaar" en „Wat zien ik" geen moment geaarzeld met de veronderstelling, dat Verhoeven zijn roman filmisch recht zal kunnen doen. Hij is ermee akkoord gegaan, dat „dit nostal gisch verhaal over een voorbij ge luk" niet op de voet zal worden ge- Socioloog valt met neus in Zweedse boter REX Wie de film "Kamer meisjes voor Mr P." heeft gezien zou tot de conclusie komen, dat het in geen enkel land zo goed toeven is als in Zweden. Want het zal je toch maar gebeuren dat je als so cioloog naar Zweden wordt ge stuurd om daar de seksuele vrijhe den te bestuderen en je komt direct terecht in een meisjes-pensionaat waar men zich als het ware voor de kamerdeur staat te verdringen om te worden toegelaten tot het buitenedhtëlijk bed. Er wordt zelfs geloot wie als eer ste aan de beurt is de socioloog nader te leren kennen. Als na en kele weken de krachten van de so cioloog door de niet alleen nachte lijke escapades zichtbaar beginner, af te nemen, duikt in Zweden plot seling zyn verloofde op, die aan vankelijk niets van zijn "praktische sociologie" wil weten en dreigt de verbintenis te verbreken, maar ten slotte toch zwicht voor de charme van haar verloofde. "Eind goed. al goed" zou je kunnen zeggen, maar dat gaat voor de kwaliteit van de film beslist niet op. Zolang het bij een poging blijft om zoveel mogelijk bloot op het celluloid te stampen gaat het allemaal nog goed, maar wanneer men ook nog gaat probe ren er een komische noot aan toe te voegen, valt regisseur Gunnar Höglund door de mand. Makker, Bloody Mama, VNachts langs het strand De Leidse bioscopen bieden dez week ook weer een aantal voor stellingen, die buiten het gewone kader vallen. In de eerste plaats draait in de kindermatinee van 'net Camera-theater aan de Hogewoerd morgenmiddag en woensdagmiddag om half drie en zondag zowel om twee als om kwart-over-vier de avonturen van Makker, de beroem de filmzoon van de legendarische hondenheid Rin-tin-tin. In het zelfde theater vannacht om 23.30 uur en morgenavond om dezelfde tijd, Roger Cormans verfilming van de Amerikaanse agressiviteit in ge zinsvorm Bloody Mama. Rex aa» de Haarlemmerstraat ten slotte biedt op dezlefde tijden ,,'s Nacht? langs het strand", waarin het zoals de titel doet vermoeden niet gaat om moeders pappot. flÈsi» PAUL VERHOEVEN LIDO De Tweede Wereldoorlo ligt meer dan een kwarteeuw ach ter ons, maar de stroom films er over vermindert nauwelijks. Even als het Wilde Westen, is de period-. '40'45 een bijkans onuitputtelijk Inspiratiebron voor filmers en pro ducenten. De laatste paar jaar lee het ei- op dat de oorlog als held haftig avontuur voor de filmer had afgedaan. Zij waren wat die per gaan graven en hadden zaker opgespit, die zwaarder op d' zwaarder op de maag gingen lig gen. Het roemruchte Mash en he kille, gelaten Catoh-22 maakten oi krachtige wijze duidelijk dat oor log een georganiseerde vorm var krankzinnigheid is, waarin geei helden maar alleen slachtoffer, voorkomen. Na deze ontwikkeling leek het niet meer mogelijk om nog films als Audie Murphy's "Te rug uit de hel" en "De kanonnen van Navarone" te maken. Maar dio gedachtengang is niet juist, zoals de film "Het wespennest", die deze week in Lido draait, aantoont. Daarin wordt een stukje heldhaf tigheid in de oude toonsoort ten beste gegeven. Hoewelhet is niet helemaal meer de recht-toe- reoht-aan heroïek van weleer, er ls een zekere reserve aangebracht. Maar het huzarenstukje staat voorop. Dat is in dit geval het ver nietigen van een stuwdam in Italië door een Amerikaanse sol daat iRock Hudson) die daarbij wordt geholpen door 25 "partiza nen", jongens van 15, 16 jaar uit een dorpje dat door de SS is uit gemoord. Het is niet duidelijk of de film stoelt op een historisch ge geven. Dat lijkt vrij onwaarschijn lijk. want jongens van 15, 16 jaar zijn niet in zo korte tijd om te vormen tot een stel keiharde, uiterst gedisciplineerde comman do's. Maar erg relevant is dat niet, want er zijn vreemdere dingen in de Tweede Wereldoorlog gebeurd. "Het wespennest" heeft heel. heel in de verte iets van de "Kanonnen van Navaronne" —die geweldige beze tenheid om een missie te volbren gen. Als zodanig is er stellig een beklemmend werkstuk uit de bus gekomen. Nog één opmerking: in de film wordt min of meer gesug gereerd dait de officieren van de Wehrmacht gentieman-achtige fi guren waren en dat de ware ploer ten bij de SS zaten. Dat gaat te ver. Het was allebei tuig, het één alleen iets minder erg dan het an der. Partnerruil is meestal huilenmaar soms niet LUXOR Bij partnerruilen is het voor de meeste betrokkenen ook meestal huilen. Met deze variant op een oude zegswijze zou je het mo ralistische zwaar beladen pseudo- informatieprodukt uit ons Duitse buurland kunnen kenschetsen, dat deze week in het theater aan de Stationsweg het witte doek siert. De titel spreekt al voor zichzelf: Echtpaar zoekt echtpaar. In dit ge val gaat het om enkele getrouwde duo's, die op de filmband alle mo gelijke combinaties ten toon sprei den. Met alle mogelijke complica ties van dien ook en daaruit put de maker van de film de mogelijkheid om met veel goedgemeende maar in feite, hypocriete armslag, de ar geloze bioscoopbezoeker die zich komt informeren over een mogelijk heid om zijn seksgeluk te verrijken, weer de vroiyke das om te doen. Echtpaar zoekt echtpaar wordt (on danks toch wel vrolijk en leuk bloot) weer het gewild-documenta- listisch-moraliserende-filmprodukt met dubbele bodem over de sex waarvan het Duitse thuisland het monopolie schijnt te bezitten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 19