ode
erovert
dbboets
Schrijven
naar de
psychiater
BANKSTEL UIT 1001 NACHT
RESSEREN VROUWEN HUN MANNEN OF ANDERSOM?
f 1395.-
VOOR
ieaal van puurheid en socialisme vervaagt
Nog zo gek niet
CEL GEEIST
TEGEN TWEE
ITALIANEN
UITLEIDEN
LEEUWIN S*
Scheeps- en Jachtbesiag
A. de Wit's Watersport
0DAG 25 FEBRUARI 1972
x IBBOETZ NAHSJONIM De mannequins knipperden
k met hun ogen toen een koe loeide en een tractor voorbij
melde.
et enige andere geluid behalve dat van een pop-groep was
I het ineenstorten van marxistische idealen in deze socialis-
te kibboetz. Het was een aanduiding temeer dat de kib-
g i. die volgens de traditie wordt beschouwd als ..het einde"
de collectieve levenswijze, plotseling het goede leven heeft
ekt.
jaar geleden heb ik in deze
kibboetz een modeshow ge-
n. vertelde de modedeskundige
ah Levin, „het was een
iedereen giechelde",
uw Levin, mede-uitgeefster
Israëlische damestijdschrift
houdt ieder weekeinde lezin-
n de Kibboetzim over mode,
seert modeshows en vertoont
ifllirde lantaarnplaatjes van de
ste Parijse en Londense mode.
:en tijd geweest dat de vrouw
kibboetz met haar blauwe of
spijkerbroek, haar paarde-
en onopgemaakt gezicht in
sraëlische stad een in het oog
verschijning was, maar te-
ordigekun Je er niet zeker
;ijn. of die in maxi geklede
ïheid met haar blonde kapsel
de Tiffany Discotheek te Tel
danst, overdag geen sinaasap-
plukt in een bosje nabij de
che grens.
iet aanschijn van de man uit
bboetz als een kort geknipte,
oze adonis in shorts is gedeel-
jveranderd en heeft plaats ge-
voor dat van iemand met
Jbeatle-haardos. een keurige
vredesssymbool op zijn
popart model.
Factoren
et proces dat heeft geleid tot
rwesterlijking van de 60 jaar
kibboetzbeweging hebben ver-
ene factoren bijgedragen: kib-
gaan in snel tempo van
»uw over op industrie. Vrijwil-
uit het buitenland, die in hun
vakanties de kibboetzim over-
n, brengen een glimp van het
daarbuiten binnen de grimmi-
enzen van het marxistische
en de liefde voor zwaar werk
Israëlische collectieve boerde-
aanzien hebben gegeven,
(boetzim zijn in voortdurende
ig met de stad" zegt juffrouw
„zij willen kleren kopen in
(Van onze correspondent)
N Worden vrouwen door
n gedresseerd, of is precies
egenovergestelde het geval?
eine 36-jarige vrouw met lan-
tharen en een zo ironische
:h dat andere vrouwen al -de
krijgen als ze haar zien,
r de Bondsrepubliek om de
.boetieks. De kibboetz biedt him de
eigen, uitstekende, modieuze kleren,
maar toch geven zij de voorkeur
aan de snobistische boetieks".
Vijf jaar geleden kreeg een kib-
boetznik geen loon, alle geld ging in
de gemeenschappelijke pot. Aanko-
pen buiten de kibboetz werden af
gekeurd en het doel van de collec
tieve nederzetting was selfsuppor
ting te zijn.
Thans debatteren kibboetzim over
het netelige probleem van leden die
erfenissen of compensatie van de
Westduitse regering voor in nazi
kampen doorgebrachte tijd krijgen.
Een oplossing voor dit probleem is
nog niet in zicht.
Maar tegenwoordig krijgt iedere
kibboetznik per jaar tegen de 400
gulden uitsluitend voor kleding. Als
j de kibboetzim zich het kan veroor
loven is het bedrag hoger. De „new
look in de kibboetz" is niet beperkt
tot de mode, maar in feite hebben
op bijna elk gebied van het Israëli-
j sche collectieve leven mini-revolu
ties plaatsgegrepen.
Kampvuren
Een paar jaar hebben ze rondom
kampvuren gezeten en op vrijdag
avonden volksliederen gezongen,
maar tegenwoordig hebben vele ne
derzettingen hun schuilplaatsen te
gen luchtaanvallen veranderd in
vrolijk gedecoreerde met stereo-ap
paraten uitgeruste discotheken.
Vroeger was handenarbeid aan de
orde van de dag, maar tegenwoor
dig zijn veelbelovende kunstenaars
vrij gesteld van het besturen van
tractoren om zich aan de kunst te
wijden. Geld verdienen werd door
de kibboetzim geschuwd als kapita
listisch tot ze begonnen het te doen
met de zeer burgerlijke methode
van mooie meubelen en keukenge
reedschap in Amerikaanse stijl te
maken en goedkope motels te bou
wen.
De kibboetz H'artzi. een van de vier
collectieve bewegingen in Israël,
had vroeger haar kantoor in een
haveloos gebouw in het oude ge
deelte van Tel Aviv. Tegenwoordig
zetelt deze beweging, de meest link
se in Israël, in_een prachtig gebouw
vlak bij de Westduitse ambassade
in de duurste wijk van Israël.
Kort geleden heeft de kibboetz-be-
weging een overeenkomst gesloten
om al haar boerderijen van schoon
heidsmiddelen te voorzien en een
school voor schoonheidsspecialisten
en kapsters geopend, alsmede een
instituut waar 300 leerlingen wor
den opgeleid tot naaisters voor de
kledingfabrieken van de kibboetzim.
De lijst van vernieuwingen in de
laatste tien jaar is eindeloos: tem
peratuurregelingsinstallaties in hui
zen, groepsreizen overzee, uitbrei
ding van de gemiddelde gezinswo
ning van een tot drie kamers. Zelfs
het eens als decadent beschouwde
kaartspel heeft zijn intrede gedaan
en bridge is tegenwoordig een ge
liefd spel voor de huiskamer.
..Zo moet het wel zegt de secretaris
De Nahal, een para-militaire
jeugdbeweging, vestigt zich over
het algemeen voor het eerst op de
plaats van een te stichten kib
boets. zelfs deze beweging kan
mode en kapitalisme niet weren
I uit de voornamelijk nog steeds
landbouiobedrijvende gemeen-
schappen. De kaart illustreert hoe
groot het aantal kibboetzim in
Israël is.
van een kibboetz te Sasa aan de
Libanees-Israëlische grens. „We zit-,
i ten met het probleem dat onze
mensen naar de stad trekken. We
moeten hun alles geven wat de stad
hun biedt".
Tegen de verwachting in waren het
van alle modesnufjes de gedurfde
hot pants die in de kibboetzim de
monden deden openvallen. Toen de
mannequins in hot. pants op het
podium stapten in de kibboetz
Nahsjonim zei een jonge moeder
glimlachend: „Eindelijk zijn we Eu
ropa en Amerika eens ergens mee
voor geweest".
PARIJS Sommige mensen zijn
niet rijk of gek genoeg om weke
lijks naar de psychiater te gaan,
maar in Frankrijk bestaat nu de
mogelijkheid je problemen schrifte
lijk aan specialisten voor te leggen.
Binnen een week zendt de psycho-
club het antwoord terug dat opge
steld kan ziin door een specialist of
het gehele team van samenwerken
de psychri :rs, psychologen, psy-
Door
Alison Lerrick
van Associated Press
choanalisten, economen, statistivi,
rechtsgeleerden, sociale werkers en
professoren.
„Tegenwoordig moeten de mensen
voorwenden gek te zijn om te kun
nen praten", zo klaagt de psycho
loog Gerard Grass. Hij en de ande
re medewerkers van de club begon
nen er genoeg van te krijgen in
hun klinisch werk onderbroken te
owrden door patiënten die volkomen
normale vragen stelden.
Daarom sloten zij zich aaneen om
de psychiatrie te bevrijden van de
mythes en magie er omheen. De
mensen die wat voelen voor hun
praktische oplossingen kunnen lid
worden van de psychoclub.
„Naar een psychiater gaan betekent
toegeven dat je ziek bent" zegt
Grass, „dat ligt niet eenvoudig".
De analyse van het innerlijk leven
van de mens moet dus thuis begin
nen en de Psychoclub is slechts be
reid mensen te helpen die zichzelf
helpen. „Als je met een probleem
zit. dan kan het gezond verstand je
helpen dit op te lossen. Wij hebben
geen belangstelling voor een verle
den vanwege dat verleden. Als er
niet een onmiddellijke crisis in je
leven bestaat, hebben wij geen be
langstelling".
Deze menselijke eerste-hulpdienst
is er op de eerste plaats voor men
sen die afgezonder wonen, door hun
werk niet weg kunnen, of geen psy
chiater kennen. Als mensen onbe
kend willen blijven, worden de ant-
woorden gestuurd naar hun werk of
naar vrienden.
Een consultatie kost 14.50 gulden
i terwijl een knipkaart van tien recht
j geeft op een grondige analyse in
tien brieven tegen 57.50 gulden. De
mensen kunnen ook om morele
steun vragen als zij bang zijn dat
zij de problemen niet meer aan
I kunnen.
I Kinderen onder de 13 behoeven
i slechts 2 gulden per consultatie te
betalen, zodat zij geen geld hoeven
weg te nemen met de kans dat de
ouders de zaak opblazen, zo vertelt
Grass.
Psychiatrie, zo zet hij uiteen, wordt
te dikwijls als een modeverschijnsel
behandeld Maar een probleem is
een probleem Het hoeft niet neuro-
i tisch of erotisch te zijn.
Psychologische problemen zijn bijv.
j een bezorgde moeder te vertellen
wat zij moet doen als de ontwikke-
ling van haar kind achter loopt,
een bedeesde huisvrouw aan te ra
den te gaan zwemmen of autorijden
of een volwassene helpen zijn
schroom voor het andere geslacht
te overwinnen.
In tegenstelling tot de „hygiënische
kant van de psychiatrie" waarbij de
patiënt een monoloog van uren
houdt en de analist neutraal blijft,
vertelt de psychoclub de mensen
wat te doen of dat te doen wat zij
willen maar niet durven.
Grass zegt dat één doel van de
Psychoclub zou kunnen zijn de pro
blemen op te lossen die geschapen
zijn door teveel psychologie want
„psychologie is het symptoom van
I de 20ste eeuw., niet de geneeswijze",
i Hij is tot de conclusie gekomen dat
in zich gekeerde mensen eerder be-
reid zijn hun complexen aan een
anonieme raadgever, of zelfs hon
derd van hen. voor te leggen dan
wanneer zij dit tegenover een
i vreemde moeten doen. Alle ant
woorden worden alleen met Psycho-
i club ondertekend. ..Op die manier
hebben de mensen absoluut vertrou
wen in ons. Wij zijn de mensen die
het weten en die als God heel ver
i weg zijn".
Diefstal in Leiden
en Sassenheim
DEN HAAG Hoewel hij ruim
drie Jaar in Nederland is, was niette
min 'n tolk nodig voor 'n 26-jarige
in Leiden woonachtige Italiaan, die
zich voor de Haagse rechtbank had
te verantwoorden, omdat hij in een
fabriek in Leiden voor een waarde
van vierduizend gulden aan kranen
zou hebben gestolen en bij inbraak
tn een winkel in Sassenheim, voor
een waarde van negenduizend gulden
aan fototoestellen.
Verdachte wist van niks, zo probeer
de hij aan de rechtbank duidelijk te
maken en beslist niet van de kranen.
Bij hem thuis waren evenwel ver
schillende camera's van de diefstal
in Sassenheim aangetroffen, waar
van verdachte vertelde dat hij ze
had gekocht. Hij had de camera's ge
bruikt ais ruilmiddel voor de aan
schaf van een auto. Maar de inbraak
in de fotozaak was niet door hem ge-
pleegd. Evenwel had een meisje de
verdachte de middag voor de avond
waarop de inbraak plaats vond. in de
buurt van de winkel zien rondschar
relen. De ruit van de winkel was ver
nield en op enkele scherven werden
vingerafdrukken van verdachte aan-
1 getroffen.
Daar had verdachte geen verkla-
ring voor. maar wel twijfelde hij aan
de juistheid van de deskundigen over
die vingerafdrukken. Dat deed de of
ficier allerminst en omdat verdachte
reeds vaker in ons land is veroor
deeld, luidde de eis een jaar en
zes maanden gevangenisstraf met af
trek van voorarrest.
Een andere Italiaan, die bij de in-
j braak in Sassenheim assistentie zou
I hebben verleend, doch nog niet eer-
der is veroordeeld, hoorde zes maan
den gevangenisstraf waarvan drie
maanden voorwaardelijk tegen zich
De raadsman, mr. Dobbe van der
Kuil, zag het bewijs voor de eerstge
noemde verdachte nog niet geleverd
en bepleitte vrijspraak subs, clemen
tie.
Vonnissen over 14 dagen.
Werknemers
vergaderden
LISSE Voorzitter Semp van de
Industriebond KNV heeft gister
avond velen duidelijk gemaakt hoe
het nu zit met tal van Zaken, die
nu aan de orde zijn. Hij deed dat
1 cp een gecombineerde vergadering
j van zijn eigen bond en de Chr. Me-
j taalbewerkersbond. In gebouw Tref-
punt ontstond er over tal van pro
blemen een levendige discussie, die
voor een groot aantal leden zeer
verhelderend werkte.
Timn
n wakker te schudden. Zij
Sther Villar en heeft het
in Nederlandse vertaling ver-
boek "de gedresseerde
leschreven.
in vlammend rode omslag, met
voorkant een zweep, is nu het
ird verschenen: "De gedres-
vrouw", door Hannelore
Schütz uit München. Hannelore vindt
dat de wantoestanden in de verhou
ding tussen man en vrouw zich niet
eens tot deze wereld beperken, maar
doorwerken in het hiernamaals. Dat
is immers duidelijk een mannenge
meenschap. Wie stelt zich de goede
god als een vrouw voor?
De discussie over het dresseren
van echtgenoten, die dus een grap 1
is, loopt nu een paar maanden, j
Esther Villars boek lag al geruime j
tijd min of meer onontdekt in de
boekwinkels. Toen verscheen ze
een onbekende vrouw van Braziliaan
se afkomst, die medicijnen en socio
logie studeerde en na een zwervend
leven in Amerika, Afrika en Europa
nu (gescheidens in de Bondsrepu
bliek leeft in een familieprogram
ma van de Westduitse televisie.
Tegenover een brave huismoeder,
zette Esther Villar voor het oog,
van heel de natie spottend, maar
bikkelhard, de wereld op zijn kop.
Ze beweerde dat de vrouwen, on
danks hun grenzeloze domheid, de
wereld beheersen En dat zou mogelijk
zijn vanwege de onweerstaanbare
drang van de in elk opzicht superieu
re man om zich aan iets te onder
werpen. Dat "iets" is zijn vrouw.
De moeders sputterden tegen, we
zen op de kinderen, maar dat zijn
voor Esther Villar vooral gijzelaars,
in het uitbuiterssysteem der vrou
wen, gijzelaars waarmee de mannen
nog meer kunnen worden gebonden.
Het vele werk thuis. Esther Villar:
"dat kan elke vrouw voor een gezin
van vier personen op haar sloffen in
twee uur 's ochtends afhandelen. Wie
er langer over doet, houdt de zaak
voor de gek".
Dat tv-optreden veroorzaakte een
ongelooflijke deining. De uitgever
Bertelsmann, die 30.000 exemplaren
van "De gedresseerde man" had
verkocht, moest plotseling voor een
herdruk zorgen en kon de prijs ver-
hogen. Het boek prijkt nu al gerui
me tijd op de tweede plaats van de
Westduitse bestsellerlijst
Over Esther Villars ideeën werd
bovendien meer bekend, omdat de
kranten haar interviewden en om
dat uit alle hoeken van het land uit
nodigingen kwamen voor lezingen,
die al gauw het karakter kregen van
een soort sociologisch cabaret. Zij
aanvaardt alles, vastbesloten rijk te
worden aan die afwijkende opvattin
gen die zoveel waarheid bevatten,
dat met him huisvrouwenbestaan
tobbende dames zich groen en geel
ergeren.
Mannen zijn, blijkens die opvat
ting. slaven die periodiek met wat
liefde worden beloond. Onverbeterlij
ke dromers zijn ze. levend in de illu
sie dat zij vrouwen kunnen binnen-
len in hun eigen wereld, niet in de
gaten hebbend dat vrouwen in wer-
Merkt een man dat zijn vrouw zo
en zoveel uur besteedt aan koken,
schoonmaken en afwassen, dan zal
hij daaruit niet de conclusie trekken
dat die bezigheid haar bevredigt om
dat die ideaal overeenkomt met haar
geestelijke niveau. Hij denkt dat het
juist dit moet zijn wat haar verhin
dert tot al het andere te komen en
spant zich in afwasautomaten. stof
zuigers en panklare gerechten ter be
schikking te stellen, die haar het stu
pide werk afnemen en haar de gele
genheid bieden een leven te leiden
zoals bij dat voor zichzelf droomt.
Wie denkt dat vrouwen zich dan met
geestelijke zaken gaan bezighouden,
vergist zich echter. Nee, zij gaan dan
bijvoorbeeld taarten bakken en an
dere overbodige dingen uitvoeren, re
denerend dat dit er bij hoort. En
geen man zegt ronduit dat hij net
zo lief een taart van de bakker heeft.
Het is maar een facet van de zeer
vele. die de schrijfster onder de loep
neemt, in het leven van vrouwen,
die zelfs hun domheid en zwakheid
zouden uitbuiten om de mannen aan
het werk te houden typisch man-
nelijke bezigheden). Ze rekent af met
i elk type vrouw, inclusief de geëman-
I cipeerde, met haar onbenullige werk
in de mannenwereld ook nog zichzelf
voor de gek houdend en is er heilig
jvan overtuigd dat vrouwen niet wer
kelijk willen wat ze beweren, name-
lijk volwaardig in de maatschappij
staan.
Het boekje is voor mannelijke
lezers vol meesterlijke ironie, maar
i veel vrouwen hebben het met zoveel
zelfspot kennelijk zo moeilijk, dat Es
ther Villar per brief '60 tot 80 per
dag) en mondeling wordt uitgeschol
den en bespot en uiteraard ook al met
moord is bedreigd. Achter haar
merkwaardige grimas incasseert ze
alles, ontdekt ze steeds nieuwe argu
menten en stelt ze vast dat de ge
dachten die ze, in een boze reactie op
'n Amerikaanse emancipatiebewe
ging. in New York op papier zette, 'n
I kapitaal opbrengen.
Het lag voor de hand dat ergens
in de Bondsrepubliek een handige
schrijfster op dat moment het gat
ontdekte dat door de belangstelling
voor „De gedresseerde man" op de
Duitse boekenmarkt was ontstaan en
zich aan het bureau zou zetten om
als een gegarandeerde bestseller „de
gedresseerde vrouw" te schrijven.
„De man als een gedresseerde man
te zien en de vrouw als zijn domp-
teuse, is onder de gegeven omstandig
heden een meesterlijke prestatie. Ver
gelijkbaar met een leeuw, die bij zich
zelf zegt: die daar met die zweep heb
ik toch maar geleerd hoe hij mij
door de ring moet laten springen",
aldus Hannelcre Schütz,antwoord
aan Esther Villar.
TAXI?
■k IN ALLE GEVALLEN
IN IEDER GEVAL
ELTAX - LEIDEN
DAG EN NACHT GEOPEND
TELEFOON 22444 en 22513
Ivertentie is bedoeld voor een meisje/jongeman
de hoogte van de moderne literatuur,
ken een
ilSTENT(E)
voor de VERKOOP
Pockelkelder.
nis langs of bel 0171026977 Cs avonds 01710
T NIEUWE BOEKHUIS
TRAAT 52 - hoek Vrouwensteeg - LEIDEN
Ja. zeker, dit bankstel is sprookjes
achtig mooi. Geheel afgewerkt met
luxe franje en rugcapitons. Losse keer-
oare zitkussens. Bekleed met verfijnde
draion velours, keuze uit 15 prachtige
kleuren.
Ook kwalitatief is dit bankstel onover
troffen Een waar brok puur woongenot
voor slechts
Over kwaliteit gesproken.
Bij ons zit u afrijd goed.
Op elk bankstel uit onze enorme
collectie 2 jaar schriftelijk garan
tie.
Voor keuze en kwaliteit naar
HAARLEMMERSTRAAT 54 LEIDEN
o.a.
KOMPASSEN ANKERS
VERLICHTING TOUW
POMPJES LAARZEN
te veel om op te noemen
OUDE VEST 111 - TELEFOON 25328
Donderdagavond tot 9.00 uur.
Leeg te koop te Leiden
WOONHUIS met voor-, zü- en achtertuin en stenen schuur,
gelegen in Park die Leythe no. 18. Vraagprijs f 52.500,— k.k
Te bezichtigen, zaterdag tussen 3 en 4 uur.
Inlichtingen: TELEFOON 01710—32708.