Wie ben ik?
...dan Douwe Egberts.
1
(jy) vandaag...
...en gisteren")
Dollie Vonk vraagt zich af:
Boekenbal niet woest
[iMhmgrcimma i
Douwe Egberts koffie
..lekkere koffie.
TVmorgên\
PONDERDAG 24 FEBRUARI 1972
RADIO - TV - KUNST
PAGINA S
Dolly Vonk, 23 jaar, en beslist geen familie van Corrie Vonk,
is zaterdag te gast in Nico Knappers VARA-tv-programma
,,Kort en Klein".
Amsterdamse Daily, die het l&aste
jaar van de Akademie voor Klein
kunst volbrengt, vertelt in het kof
fiehuis naast de Akademie: „Ik krijg
er wat van, al die mensen die vra-
■cèn of ik familie ben van Wim Kans
vrouw Corrie Vonk. Misschien lijk
'k op haar". Over haar voornaam is
zij ook niet tevreden„Met zo'n
naam vervacht iedereen dat je al
tijd gek moet doen".
Met de titel van het programma
treft Dolly het ook niet. want zegt
ie: ..Ik ben zelf eveneens klein en
bovendien dak en wat blijft me ei
genlijk over om mezelf waar te ma
ken. Nou ja mezelf natuurlijk maar
dat is ook weer zoiets. Wie ben ik?
Kom nog maar net kijken en als Je
'aet nuchter bekijkt wat stelt zo'n
tv-programma dan voor?"
Dolly onderwerpt haar figuur aan
een kritische blik en zegt: „Ach zo
vanstaltig ziet het er nou ook riiet
'lit. Laten we eerlijk zijn als Elsje
de Wijn in een lange broek voor
een lachspiegel kan staan swingen,
kan ik het ook". Op haar hofje in
de Egelanttiersstraat wilde Dolly
ons niet ontvangen. „Thuis kan ik
geen mensen binnen laten. Het is
=-en kamertje van twee bij twee en
een rotzooi. Vreselijk".
Stilzwijgen
De Boekenweek 1972 is gisteravond
onder grote belangstelling officieel
geopend met een programma van
de cabaretgroep „Don Quishocking"
in de grote zaal van Krasnapolsky
in Amsterdam, gevolgd door het
traditionele boekenbal. De openings
toespraak van de voorzitter van de
commissie voor de propaganda van
het Nederlandse boek, de heer W.
Schouten, werd met goed gekozen
cliché-welkomstwoorden op een
scherm op het toneel geprojecteerd
terwijl er tegelijkertijd dia's werden
vertoond van de zich aankledende
spreker.
„Don Quishocking" met medewer
king van Anke Groot, Fred Florus-
se. Pieter van Empelen, Jacques
Klöters en George Groot bracht na
een aantal oudere nummers, na de
pauze een op de boekenweek afge
stemd programma, waarvan het
commentaar op de Driestuiversopera
van Brecht een intelligente uit-
sohieter was. Verder was het verre
van fijnzinnig, maar dat mocht de
pret niet drukken.
Wievï sensatie had verwacht op het
nachtfeest kwam van een wat kou
de kermis thuis. De versiering van
de zalen bood geen gelegenheid tot
plunderen en de aanwezigen vielen
uit de gebruikelijke toon door een
ongebruikelijke eenvormigheid. Geen
veren of pluimen dit jaar. Geen
bijna-blote dames in een visnet of
een harnas
Het wemelde op een ouderwetse
wijze van donkere kostuums en
aardige jurkjes. De orkesten speel
den jazz waarop prettig kon worden
gedanst, terwijl de slenteraars gel-
genheid kregen om ouderwetse films
te gaan zien of even te genieten
van een uitstekend modern ballet.
In een zijzaal, waar decorateur Pie
ter van Leeuwen een doolhof van
latten had opgesteld, konden de
rustende paren in de schaduw ge
nieten van een pantomime.
Maar het zwaartepunt lag toch in
de omgeving van de Iranktentjes.
Daar ontdekte men indelijk de
schrijvers: Theun de Vries, Max
Dendermonde, Simon Vinkenoog,
Een klasgenoot staat Dolly bij. Hij
hult zich in een hooghartig stilzwij
gen en schrijft liedjes waarmee hij
eens beroemd denkt te worden. Dol
ly hoeft niet zo nodig beroemd te
worden. Haar ondeugende ogen to
nen dat ze wel veel van plan is.
Wat weet ze nog niet.:
Dolly: „Waarom moet je alles van
te voren al weten? Theaterwerk is
met niet vreemd maar tv is hele
maal nieuw voor mij. t Is even
wennen want voor je het weet
staat het er op en dan is het ge
beurd Mezelf op het scherm terug
zien vind ik verschrikkelijk. Ik
kwam heel anders over dan ik had
verwacht. Een beetje flegmatiek
vond iedereen Ik had juist op een
beetje pittig gerekend. Veel
vinden dat ik flegmatiek been, een
beetje traag. Vandaar die rommel
thuis. Wanneer Je jezelf terugziet
ontdek Je een heleboel fouten. Ik
zou het fijn vinden, wanneer we op
de akademie ook met televisie kon
den werken. Gebeurt misschien nog.
weet je tenminste wat Je te wach
ten *staat"
Als gaste kan Dolly niet te veel
over „Kort en Klein" zeggen. Over
het algemeen vindt ze het een leuk
programma maar soms wat te
flauw. Dolly: „Ik houd meer van
absurde humor en persiflage. Ha-
dimassa" is mijn favoriete pro-
gr?mma".
Dolly is geen vreemde in „Kort en
Klein". Ze zit in Knappers theater
show van „Kort en Kelin". waarmee
het land wordt afgereisd. Naast
Dolly spelen hier in mee Lenny I
Kuhr. Marianne Delgorge. Martin
Brozius, Jaap Stobbe.
Dolly: "Zolang ik me kan
heugen heb ik aan het toneel ge
wild. Oorsprokelijk was Het Grote
Toneel de bedoeling, maar op een
gegeven ogenblik belandde ik op de
Akademie voor Kleinkunst omdat
cabaret-sfeer me het meest trekt
Ben heel bruta-al begonnen met een
auditie voor musical „De Stunt". Ik
moest een liedje zingen en na twee
regels stikte ik al bijna in m'n
adem. had geen enkele techniek. Is
nu veranderd, op de akademie leer
Je ontzettend veel, maar tegelijker
tijd wordt je onzeker, omdat ie op
school pas beseft, waar je aanbeginr.
Dan wordt het een kwestie van vol
houden om die vier jaar door te
komen".
Adriaan van der Veen. Remco
Campert, Jan Gerhard Toonder en
natuurlijk stond men elk ogenblik
oog in oog met sterren van de tele
visie.
Geen schrijversprotest deze keer,
maar een aangenaam samenzijn
zo'n beetje in de stiil van het lieve
poësieboekje, dat de laatkomers, die
na twee uur altijd binnensluipen,
niet zal hebben verhinderd om toch
wat te joelen en te dansen.
Maar de oude sfeer van woeste boe
kenbal is er toch wel af.
Gisteren stierf ze indrukwek
kend. op uw scherm als Elisabeth
R., een van Engelands grote vor
sten. Maar de echte Glenda Jack
son ivas gisteren het stralende
middelpunt van een prijsuitrei
kinghaar beloning voor haar rol
in „Sunday, bloody SundayDe
prijsuitreiking had plaats in de
Londense Royal Albert Hall.
Studie
Nu bij Dolly het grootste deel van
de studie er op zit moet en zal ze
nog steeds naar het theater, ,,'t Is
heerlijk om de mensen te amuseren
op wat voor manier dan ook. En
daarbij is het eg belangrijk om
alle zaken, waarmee ik me bezig
houd te relativeren. Ik zie mezelf
niet als een type op de barricaden
met een geweer over m'n schouder.
Voor mij is het belangrijkste wapen
de humor, een van de beste com
municatiemiddelen, waardoor de
mensen voor elkaar open gaan
staan".
.Hen gekke kronkel volgens Dolly,
„is dat ik alles in de parodistische
sfeer trek. In elke situatie zit iets
lachwekkends. Wie ben ik? Ik begin
nog maar net. Nee, dan Kees van
Kooten en Wim de Bie met hun
gekke humor of Adèle, die zo ont
zettend veel kan en die iets uit
straalt, wat me erg aanspreekt. Ik
wil heel vaak dingen ik niet kan.
dansen bijvoorbeeld. Vier Jaar heb
ik bloedserieus danslessen genomen
met de gedachte mischien kan ik
nog eens iets aan klassiek ballet1
gaan doen. Dat is zo fijn van die
akademie Je kunt er van alles uit
proberen".
Onderzoek naar
zaak - Weinreb
DEN HAAG Het onde.L&ek in
de zaak-Weinreb heeft "een grote
hoeveelheid tevoren onbekende ge
gevens opgeleverd". Minister Van
Agt (Justitie) deelt dit mee in ant
woord op vragen van de Tweede Ka
merleden Voogd (PvdA) en Van
Mierto D'66
De minister zegt voorts, dat het
Rijksin-tituut voor Oo-logsdocnmen-
tatie in de tweede helft van dit jaar
het onderzoek noopt af te sluiten.
In januari 1970 heeft de toenmalige
minister van Onderwijs en Weten
schappen, dr. G. H. Ver inga opdracht
voor het onderzoek gegeven. Na pu-
blikaties in Vrij Nederland, het boek
De Ondergang van prof. dr. J. Pres-
ser, en geschriften van de publicisten
Renate Rubinstein en Aad Nuis is
twijfel gerezen over de aard van de
activiteiten van Weinreb tijdens de
bezetting met name in relatie tot de
jodenvervolging.
In 1948 is Weinreb veroordeeld voor
deze activiteiten door het Bijzonder
Gerechtshof en de Bijzondere Raad
van Cassatie.
Coffeïnevrij
?DOUWE
EGBERTS
SIMELFILTERMALING
GEMALEN KOFFIE i
j VACUUM VERPAKTj
Ja, oolc als u coffeïnevrij drinkt,
cunt u natuurlijk gezellig genieten
van Douwe Egberts koffie.
Koffie waar nauwgezet alles
uit verwijderd is wat u niet op prijs stelt.
Maar waar even nauwgezet
alles in bewaard is wat een kopje koffie
zo lekker maakt.
Coffeïnevrije koffie
van Douwe Egberts. Lekkere koffie
...dat spreekt.
NEDERLAND
6.45
6.55
7.05
7.18
7.46
10.30
11.00
NEDERLAND
9.50
10.20
10.40
11.05
De fabeltjeskrant (NOS)
Journaal (NOS)
Beertje Colargol. Poppenfilm (VPRO)
Pianorecital (VPRO)
Popeye, tekenfilm (VPRO)
Journaal (NOS)
Berichten uit de samenleving (VPRO)
From soup to nuts. Film met Laurel en Hardy
(VPRO)
Germaine Greer reisde naar Amerika. Filmportret
van de Amerikaanse publiciteitswereld (VPRO)
De Fred Haché-show (VPRO)
Leerhuis. Gesprekken (IKOR/CVK)
Journaal (NOS)
De fabeltjeskrant (NOS)
Journaal (NOS)
Calimero, tekenfilm (TROS)
Op losse groeven: platenprogramma met de Ne
derlandse Top (TROS)
Journaal (NOS)
Mission Impossible (TROS)
Wereld op wielen (TROS)
Liefde op z'n Amerikaans: 1. Liefde en de secre
taresse; 2. Liefde en de grapoenmaker (TROS)
Podium: Jonge uitvoerende kunstenaars:
Kamermuziek (TROS)
Ter Visie: parlementair en politiek weekoverzichf
(NOS'
Journaal (NOS)
Het was in onze huisbioscoop
wat in de Angelsaksische lan
den een double bill feature
heet, zo'n avondvullend pro
gramma met een korte en een
lange hoofdfilm plus Journaal.
Eigenlijk ontbrak alleen een
tekenfilm, maar die zijn tegen
woordig in de bioscoop ook met
een lantaarntje van de amper
meer aanwezige ouvreuse te
zoeken, en dan is het meestel
een overjarige Woody Wood
pecker of Mickey Mouse en
zelden een bijziende Mister
Magoo van Bosustow. Dat kan
Bob Bouma in zijn oor knopen
Dat zaten we dan gisteravond
in de huiskamer ook wel,
dankzij AVRO en TROS die
Tarzan en Logan hadden laten
aanrukken voor feitelijk heel
ouderwets filmamusement. Zo
wel „The Creeping Giants" als
..Picnic" mochten dan een brok
verkapt klassestrijd herbergen,
er lag toch in beide gevallen
een dermate dikke laag roman
tisch vernis overheen, dat het
nauwelijks herkenbaar was en
in ieder geval niet relevant
kon heten.
Die dramatische picknick naar
het toneelstuk van William
Inge was overigens nog niet
zo'n slechte keus van de
TROS, die ter ere van haar
speelfilmavond een avantgar-
iistisch proloogje uit de jaren
twintig had laten ontwerpen.
De toneelgroep Theater debu
teerde er in september 1953
:nee In de Arnhemse stads-
chouwburg onder regie van
Jan Teulings Robert de Vries
speelde toen de „indringer", die
alles tegen wil en dank op
stelten zet. Marijke Bakker
was het schoonheidskoningin-
aet Je. Mia Gcossen haar gefru
streerde zusje, Jenny van
Maerlant hun moeder. Caro
van Eyk de hysterische onder
wijzeres en Lo van Hensbergen
haar tegenstribbelende amant
Ruim achttien jaar later staan
er van al deze namen nog
slechts een paar op de actieve
lijst. De medespelenden in de
film. die helaas voluit op Cine
mascope-breedte werd vertoond,
zodat boven en onder het beeld
de hinderlijke zwarte balk
hing, zijn daarentegen nog
vrijwel allen volop in de run
ning.
Een Rosalind Russell, de zestig
al gepasseerd, draait haar
hand niet om voor een film en
wat toneel per Jaar. Kim No-
vak. William Holden, Cliff Ro
bertson en Arthur O'Connel)
behoren nog steeds tot de Hol-
lywoodprominenten en Suzan
Strasberg, toondertijd nog met
de stralenkrans van haar Anne
Frank-vertolking op Broadway,
laat nog geregeld van zich ho
ren, al heeft deze dochter van
Actor's Studio-stichter Lee
Strasberg de aanvankelijk ge
wekte verwachtingen nooit ten
volle ingelost. En regisseur Jos
hua Logan is nog geregeld op
het musical-pad. dat hij ook in
sommige scenes van ..Picnic
met kennelijk welgevallen be
wandelt.
De huisbioscoop bood ook nog
een niet te versmaden keuze
mogelijkheid, want parallel met
Picnic" liep de laatste afleve
ring van „Elizabeth R", een
soms wat al te respectabel
werkstuk van de BBC. dat er
natuurlijk alle nationale eer
mee inlegt die het geteisterde
Albion zo node missen kan
Ook nu weer een mooi spekta
kel waaraan de zwart-wit-kij-
kers toch wel jammerlijk te
kort kwamen, met imposante
spelorestaties
In de eerste plaats vanzelfspre
kend Glenda Jackson in de ti
telrol. die door en door Engelse
actrice voor wie dit Jaar na
haar Oscar voor Women in
love" opnieuw alle mogelijke
onderscheidingen klaar ligger
voor haar prachtige spel in
Sunday, bloody Sunday".
Zwaar geblanket beeldde zij Eli
zabeth in haar laatste levens-
Jaren voortreffelijk uit
NICO SCHEEPMAKER
i'KIJDAG 25 FEBRUARI
Hllv. I. 402 ni en FM-
cofféïnevrije oploskoffie
■ord.
BHPPI
tuallteiten (8.24 Overweging. 8.30
de hulsvrouw. 9.40
(S) De beste plaat
okop. (10.30-
Nieuws) 11.00 Voor de
;en. 12.00 (S
(12.22 WIJ v
7.07 (S) klassieke- er
ziek (gr). (7.30 Nieuw
(10.30-10.3
zieken. 11.55
Van twaalf
(Si Grand Gala
i Dlsque Populaire 1972. In de pau-
ongeveer 22.00-22.30 Nieuws en
9.00 Nieuws.
Zing. zing. zing!:
lek. <8.00 Nieuws.)
i Jan Corduwener
Mededelingen. 12.00
tot twee (12.22 Wij
12.26 Mededelingen
tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41-12.50
Actualiteiten. 13.00-13.05 Raden
maar...) 14.05
muzikaal m
15.32 Nieuws). 17.00
missie en zending. 17.10 (S) Metro-
pole Orkest 17.25 Voor de kinderen.
17.30 Nieuws. 17.32 (S) Actualiteiten
18.00 (S) Licht ensemble met zangso-
llsten. 18.19 Uitzending van de Paci
fistisch Socialistische Partij. 18.30 nes; Maureen Guv; Wolfgang Wlnd-
|jg "M" gassen: Gottlob Prick. Dietrich Fi
scher Dleskau; Claire Watson; Blrgtt
Vrijdag 25 februari
..Gotterdamtnerung"
njacht
platen-
22.00 cabaretprogramma
19.40 Meditatie. 20.00 verzoekplaten
programma. 2" -
22.25 Overwegi
22.30 Nieuws. 22 38
Den Haag vandaag. 22 50 (S) Goal..,!:
een (sport) programma met veel mu
ziek. 23.55 Nieuws.
Hllv. II 298m en FM-kanalen. 7.00
AVRO. 12.00 NOS. 13.11 VARA. 13.2a
NOS. 14.55 EO. 16.00 VPRO. 20.20-1.00
NOS.
7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnastiek
7.20 Lichte grammof oonmuzlek met
reportages en Interviews en om 8.00
- 3.11 Radiojournaal p"
harmnlsch Orkest van Wenen; Dlrt-
gent: Georg Soltl.
I Richard Strauss: Der Burger als
Edelmann. orkestsuite op 60 Phllh»*-
j monisch Orkest van Berlijn o.l.v,
Ferdinand Leitner.
kleuters. 10.10 Arbeids-
ties
8.30 De groenteman. 9.00 (S) Klassie- NOS: 18.55 (K) Journaal. E.O. 19.05
K) Van hart tot hart, programma.
•oor de zieken 19.20 (K) Euro 70. do
cumentaire film. 19.50 Tenslotte NOS:
.00 Nieuws.) 11.30 20.00 (K) Journaal AVRO: 20121 BIJ-
moderne muziek Draten met Biesheuvel 20 3022.30 en
23.00—24.00 (K) Grand Gala du Dls
que Populaire 1972 (In de pauze: 22.30
relevlzler Supplement; 22.55—23.00
K) NOS-Journaa.
Nederland II
NOS: 18.45 (K) De Fabeltjeskrant.
(S) Klassieke
22.55 Beursberichten. 12.00
slecht, praatje. 13.00 Nieuws. 13.25
ziek. reportage!
10.00 lichte
I 20.21 Brandpunt. 21.10 (K) Wozzeck,
opera van Alban Berg (een produktle
■l de N.D.R NOS: 22.55 <K) Uit de
berichten en telefonische reak- 23.3023.35 Den Haag Vandaag.
Ballet. 23.25 (K) Journlal. Te
.1 3S nAn Maar* Vandaar*