Pers niet welkom bij „Toonkunst" W Angst voor randverschijnselen Rasvirtuozen in Lakenhal BALLY Leidse hoofdinspecteur van politie - hij adviseerde B. en W. negatief - over autobeurs in en om Groenoordhal EXCLUSIEVE VRIJETIJDSKLEDING KERKNIEUWS Postale romance Poppencabaret over Leidse toestanden DQNDEKDAO 34 FEBRUARI 1972 LEIDEN "En dan ben ik een burger, die financieel netaan in een auto kan rijden. Ik wil mijn oude karretje kwijt om een ander tweede handsje te kopen. Ik voel niets voor de als weinig bonafide bekend staande handelaren en dus is de Leidse auto- beurs een uitkomst. Ik laat de auto door de ANWB keuren (kosten f55), ga naar de beurs (kosten f 5) en sta daar. Dan komt er zo'n handelaar, Door Hans Melkert die met zijn sluwe ogen al heeft ge zien, dat ik niet tot de kring behoor. Hij bekijkt het ANWB-rapport, con stateert, dat er heel wat moet ge beuren en dat het moeite zal kosten mijn wagentje kwijt te raken. Hij wil me een plezier doen en geeft f 350. Ik blij al is de prijs niet hoog en weg. Dan is de auto op het beurs terrein en kan er mee gehandeld wor den als op alle andere automarkten". Hoofdinspecteur G. A. N. Corne lisse van de Leidse politie is een goede amateurtoneelspeler en hij brenigt dit verhaal met verve. Ook de tekst is van hemzelf en hij wil er een stukje angst mee uitdrukken, die de politie voor donderdag 9 maart in en om de Groenoordhal beginnende we kelijkse autobeurs heeft. Hij heeft met dit verhaal een maas aangetoond in het net, dat de organisatoren leg gen om een bonafide beurs te krij gen. Daartoe stelt Auctor BV in Am sterdam verplicht het bezit van een recent ANWB-keurin gsrapport. De hoofdinspecteur vraagt zich af óf en hoe dat allemaal bij de poort gecontroleerd moet worden. Hij is niet zo bang voor dealers, die even tueel komen om hun auto's te ver kopen, evenmin als voor particulie ren, maar wel voor de handelaars in tweedehands auto's, die volgens de politie voor het grootste deel als ma lafide moeten worden gekenschetst. "Hip" Corneflisse heeft niet in de eerste plaats angst voor de beurs op zich, maar vooral voor de randver schijnselen ervan. Op die nevenver schijnselen, aangedragen door colle ga's in steden, die een automarkt hebben, heeft hij het advies aan bur gemeester en wethouders gefundeerd om aan Auctor BV geen toestemming te geven. Hij heeft begrip voor de wenis om de exploitatiekosten van de Groenoordhal (ruim een miljoen ver lies per jaar) te drukken en zou het prettig vinden als er een fijne functie naast die van vee-, sport- en evene mentental zou komen. Griezelig uit griezelig, dat het gemeentebestuur een dergelijke markt min of meer autoriseert door een gemeentelijk ter rein beschikbaar te Stellen. Uit de rapporten van andere Steden destil leert hij de randverschijnselen, waar voor hij ook in Leiden bang is. Voor al Apeldoorn, maar ook Tilburg, meldt veel handel in oude auto's rondom de markt. Apeldoorn spreekt van een olievlek. Ook veel handela ren hebben zich er gevestigd en zet ten straten vol oude wagens. De heer Corneölisse is daar in Leiden extra bang voor, omdat men op de auto beurs voor elke ingebrachte auto f 5 moet betalen. De handel zal de beurs als ontmoetingsplaats zien en daar buiten zaken doen, zo verwacht hij. Met de proefritten mee, "meer belangstelling voor de auto dan voor de weg" vindt hij dfeze overlast voor deomgevjng het zwaarst wegene argument om nee te zeggen. Leiden- Noord is toch al geen rijk bedeelde buurt en heeft geen behoefte aan auto's, die er niet horen, zo is zijn mening. Zo'n bijverschijnsel kan ook zijn de aanwezigheid van woonwagens. De handel in tweedehands wagens is voor een groot deel in handen van woonwagenbewoners. Die brengen hun "huis" mee, waarvoor in het re gionale kamp geen plaats is. Ze zul len -gaan overnachten op het Schut tersveld of in de buurt van het beurs terrein. Gevolg: overlast voor de buurt, kans op ruzie. Bijverschijnselen zijn voorts onge wenste handel in allerlei voorwerpen (in Utrecht van polshorloges tot hon den fn pony'ls, in gestolen goederen (er liggen voorbeelden van) en zelfs in verdovende middelen (Utrecht). Hebben de organisatoren hieraan ge dacht, toen ze de minimum leeftijd voor beursbezoekers op 18 stelden? vraagt de hoofdinspecteur zich af en hij voegt er meteen de vraag aan toe hoe dit is te controleren. Prostitutie Apeldoorn meldt een ander bijver schijnsel, waar de Leidse politie bang voor is. De automarkt een man nengemeenschap trekt publieke vrouwen aan. De openlucht-prosti tutie in de omgeving tiert welig. "En die vrouwtjes zijn niet bang. dat iemand hen bezig ziet. Dan denk ik weer aan de bUurt". De Leidse politie heeft overal haar licht opgestoken waar auto markten zijn, in Utrecht, Tilburg en Apeldoorn, de grootste, maar ook in Den Haag, Haarlem, Amsterdam en Groningen, die kleinere markten heb ben. Overal adviseert de politie op grond van slechte ervaringen: doe het niet, je weet niet wat je in je stad haalt (en dan worden niet de orga nisatoren bedoeld). Kan de politie de zaken dan niet in de 'hand houden? "Hip" Cornelisse gelooft van niet. Hij voert het niet als een argument aan om de beurs onmogelijk te maken, maar is van mening, dat het politiekorps te wei nig mankracht heeft om een weke lijkse kluif als deze erbij te hebben. De heer Cornelisse hoopt, dat hij te pessimistisch is en ongelijk krijgt. Dat wil hij nog wel kwijt als hij over de autobeurs praat, wat hij graag had gedaan op de persconferentie, die de organisatoren hebben gehouden. De uitnodiging op de dag zelf by de post bereikte hem evenwel te laat. En vandaar desgevraagd deze harte- kreet. BOVAG en dealers Wie zijn oor te luisteren legt bi) de garagisten komt tot de ontdek king. dat geen van de Leidse BOVAG- leden iets voelt voor de autobeurs. De BOVAG als organisatie is niet be naderd. De dealers vinden de huur prijs in de hal erg hoog. Omdat ze bang zijn voor concurrentie van be drijven, die niet in Leiden of omge ving zijn gevestigd, via deze beurs, overwegen ze een tegenactie met de verkoop van occasions, om. door ad vertenties of het houden van eigen shows. Dat gebeurt al en in het alge meen zeggen de dealers hier hun in- ruüwagens wel kwijt te raken. BIJ DE FOTO'S: Links naast de kop hoofdinspecteur Cornelis se, rechts het exterieur van de Groenoordhal. Daaronder een beeld tn de hal uit het verleden (tijdens de bouw), dat toekomst wordt: auto's in de hal. (Foto's Holvast) HEEFT BESTUUR GEEN VER TROUWEN? LEIDEN Gisteravond gaf voor een half volle Stads gehoorzaal het koor van de Leidse afdeling van de Maat schappij tot Bevordering der Toonkunst een uitvoering. In de Leidse dagbladen zult U tevergeefs naar een recensie van dit belangrijke gebeuren zoeken, aangezien de pers niet welkom was. De nieuwe dirigent van het koor, Gerard Akkerhuis, zoals bekend de opvolger van Iskar Aribo, zei mij gis termiddag telefonisch, dat hij deze gang van zaken bijzonder betreurde. „Ik heb pas vanmiddag van de voor zitter vernomen, dat de pers niet uit- Vanavond met bodemvondsten naar Lakenhal LEIDEN Hebt u bodem vondsten gedaan? Vanavond kunt u ze ter beoordeling voorleggen aan provinciaal archeoloog drs. H. Sarfatij. Hij doet dat in de Lakenhal na een lezing te hebben ge houden over „Uit bagger ge borgen", onder welke titel momenteel een tentoonstel ling wordt gehouden in het museum. De avond gaat uit van de vereniging Oud-Lei den. Ik hoop dat deze kwes tie zo spoedig mogelijk zal zijn opge lost". aldus de heer Akkerhuis. De vocale en instrumentale solisten wa ren volkomen onkundig van deze houding van het bestuur. Bijna twee jaar geleden werd het Leidse muziekwereld je opgeschrikt door de pennevruchten van enkele nieuwe recensenten. Nieuwe bezems vegen schoon, in dit geval soms al te schoon, ik geef het gaarne toe. De Leidse amateurkoren en orkesten be sloten de pers te boycotten. Aan dit besluit had tot nu toe alleen *t Toon kunstorkest van Henk Briër zich één keer gehouden. De volgende stap van het Toonkunstorkest (een stap die ook door veel andere amateurvereni gingen is gedaan) was naar mijn smaak de enig juiste: men ging beter musiceren, waardoor automatisch de recensies veel positiever werden. Het bestuur van het Toonkunstkoor moet dus wel zeer weinig vertrou wen in de nieuwe dirigent, in het koor en in de solisten (o.a. Nelly v. d. Spek, Henk Smit, Jan Meer, Koos Verheul en Frank MSnde- raa, klinkende namen dus) hebben gehad, dat het de prestaties van deze mensen niet wilde laten beoordelen. Of is het misschien zo, dat de acht ADVERTENTIE TEGEN BETAALBARE PRIJZEN HAARLEMMERSTRAAT 149 - TELEFOON 21075 - LEIDEN Zojuist ontvangen de voorjaarskollektie KOLBERTS EN PANTALONS. Leidse muziekrecensenten allen niet voor hun taak berekend zijn? Het Toonkunstkoor krijgt dit jaar tien mille voor de uitvoering van i Bachs Hohe Messe in het kader van het Holland Festival. Wanneer de I Stiohtiink Kunstmanifestaties zich achter het beleid van het Toonkunst- I bestuur schaart, zal het Holland Fes- i taval Leiden zich in alle stilte vol- trekken. R. G. HARMS. I LEIDEN K. en O. zorgt ook dit seizoen voor enkele avonden mo derne kamermuziek. Gisteren ver scheen in de Lakenhal het Strijk kwartet van Zagreb, een uitgelezen team rasvirtuozen. Ons land eerden de vier met het 2de Strijkkwartet van Tqp de Leeuw. Uit eigen land presenteerden zij „Impulses II" van Igor Kulgeric. Of liever, ze pre senteerden meer, want Kulgeric no teerde slechts impulsen, gangmakers, die improvisatorisch door het en semble dienden te worden aange vuld, uitgewerkt, bij gestructureerd viermansfantasie, die (dat ligt in de rede) weer een eigen gemeenschaD- pelyken beïnvloedende impuls be hoefde. Vrij duidelijk wortelde deze in Anton Webern. van wie boven dien de in onze concertzalen al goed geaccepteerde „5 Satze für Streich- auartett op. 5" deel van het pro gramma uitmaakten. Dit allemaal scheidde een pauze van Ravel's kwartet. Webenn's vijfdelige opus 5 is een meesterstuk van gecomprimeer de zegging, een afrekening met wat een voorbestemde bezeten muzikale econoom als overtollig kon aanzien en als afstootbaar mogelijk achten, inclusief de geluidskracht, zodat deze muziek soms de grens der stilte naderen wil. De luisteraar is daar gauw de dupe van, geen thema of motief laat zich grijpen, de ge heimen in de geladenheid geven zich alleen prijs aan de doe-het-zelvers. De gepassioneerdheid van het con certerend team in de geïmpulseer- de opdrachten van Kulgerie kan eveneens tot ademloos volgen verlei den zonder aansluitend contact en zonder notie van wat deze super- technisch en struktureel knappe, maar deels stellig ook gezochte stunts, toeren en bedenksels beteke nen kunnen. Voor muzikale tech nici wellicht tekens, signalen, sym bolen. Ton de Leeuw spreekt minder ab- strakt, staat in dit kwartet los van dodekafonie, van seriële en post- seriële denk- en werkwijzen, steunt stekr op sonoriteiten waaruit zich zinnelijkheid en warme klanken ont wikkelen en blijkt geen partijgenoot van de agressiviteiten van de mees te zijner modern componerende ik- betrokken landgenoten„Compo neren is voor mij het vergeten van het Eigen Ik" zei hij onlangs in een interview. Daar klopt veel van, al laat hij nog ruimte voor kunstjes in de stijl van Cage. We vergeten onze Joegoslaven, fe nomenaal in hun Ravel, in een klankbeeld naar het hart van Ra- vel. die eens apodictisch te kennen gaf: „Ik wil niet geïnterpreteerd worden". Zij deden niets dan de klankregie van Ravel realiseren. Dat houdt een gelukkig makend klank- genieten in. En doet toch niets ver loren gaan van de kwistige zachte melodiek in al de delen uitgestrooid. KEES VERHOEF. LEIDEN Het wat ouderwetse vrouwenkliniek museum van het Academisch Ziekenhuis ondergaat op het ogenblik een gedaanteveran dering. Er wordt radicaal verbouwd, wat er toe zal leiden dat de oude tentoon stellingszaal (foto) straks een lichtere, heldere zit- en praatruimte wordt voor stu derenden. In het museum stonden vroeger onder zoekstoelen, verloskundeinstrum enten en misvormde borelingen op sterk water, door elkaar heen. Daar wordt nu tevens meer ordening in gebracht. Elk onderwerp (anatomie van het bekken, embryologie, verloSkmide-geschiedenis enz.) wordt ondergebracht binnen een overzichtelijk „wandboek" In het verbouwde museum, dat niet vrij toegankelijk is voor iedereen, kunnen op den duur colleges worden gege ven. Ook komt er in dit stu die-tref centrumpje een tv plus projector. P. A. S. Lefeber beroepbaar LEIDEN De theoloog, de heer P. A. S. Lefeber, die zich o.a. sterk interesseerde voor de "Leidse" Alge mene Kerkvergadering en ook menig maal in een hervormde kerkdienst voorging, stelt zich thans beroepbaar in de Ned. Herv. Kerk. Zijn adres is Grevenstraat 16, hofje 6, in Leiden. ADVERTENTIE Schoenen ke£ kenmerk, wt ku/a.Utei£ van Dalen Dotvkersleeq zi LeLd.e.n> Ned. Herv. Kerk: Beroepen te Krimpen aan de IJssel C. den Boer te Zeist, te Maarssen: H Jongerden te Veenendaal. te Otterlo: J. Bos te Lunteren, te Riet en Schin- gen: F. van der Heijden te Lochem, te Ameide: W. Kalkman te Drieber gen, te Hoevelaken en Randwijk: drs M. van Duyn, kandidaat te Gouda. Geref. Kerken (vrijgemaakt) Geref. Gemeenten LEIDEN Zaterdagavond is er In het LAK-theater een voorstelling van "Lieve Janet Rozenberg" "Dear Ja- net Rosenberg, Dear Mr Koonig", gespeeld door het Traverse Theater is enkele jaren geleden door het Mic- kery Theater in Nederland geïntro duceerd. Waarschijnlijk ie het de succes rijkste voorstelling tot nu toe ge weest in de reeks buitenlandse voor stellingen, die door "Mickery" naar Nederland zijn gehaald. Het succes te danken aan enerzijds de ac teursprestaties, en anderzijds aan do kwaliteiten van het stuk. Het stuk is gevat in de vorm van een briefwisseling, een briefwisseling van een schrijver en een Jonge be wonderaarster. Tussen deze twee mensen groeit een postale romance, die de oudere schrijver tot de grens van waanzin drijft. Hij wil het meisje ontmoeten. Zij, inmiddels over haar dweepzieke bui heen. weigert, waar door hij zijn laatste mogelijkheid tot een voor hem acceptabel bestaan in rook ziet opgaan. De schrijver heeft een ogenschijn lijk moeilijk tot theater om te wer ken vorm gekozen, nl. "de briefwis seling" en zo verwerkt dat er een uiterst boeiend brok toneel is ont staan. Chr. havo en vwo in Leiderdorp LEIDERDORP De Vereniging voor Chr. Voortgezet Onderwijs in Leiderdorp, die thans de Chr. Mavo- school aan de Van Geerstraat in be heer heeft, heeft plannen in ontwik keling om op korte termijn te komen tot het scheppen van mogelijkheden tot het volgen van chr. mavo, havo LEIDEN Het enige (en dus vanzelf ook het kleinste) pop pentheatertje in Leiden brengt morgenavond een voorstelling voor volwassenen. Het wordt een nogal satirisch programma onder de titel, „Leiden, stad van mijn dromen". Jan Klaassen en Katrijn nemen in hun cabaret-achtige samenspraken het gebeuren in Leiden van de afgelopen maanden op de korrel en dehak. „Stof genoeg ervoor", zegt poppenspeler P. J. Onder water, uit wiens koker ook de teksten komen. Hij is enige maanden geleden be gonnen met kindervoorstellingen, el ke zondagmiddag van half drie tot vier uur. Die lopen als een sneltrein. Plaatsbespreken blilkt absoluut noodzakelijk. Soms zijn de kinder- matlnés al weken tevoren uit verkocht. Naast deze successerie, wil poppen theaterman Onderwater nu ook eens polsen of er in Leiden belangstelling x>r een meer „volwassen" pop- penprogramma. Als de voorstelling morgenavond (waarvoor ook de Leidse pers is uitgenodigd) aanslaat, wil hij er een maandelijkse ult- gaansmogelijkheid van maken. Eén vrijdag in de maand komt hij dan met een nieuw, geactualiseerd pop- penoptreden. De voorstelling morgenavond be gint om half negen. Na de pauze vindt er een gevarieerd marionet tenspel plaats. Na afloop schenkt de heer Onderwater een glas sherry voor degenen die nog wat willen nabab* beien. Omdat er hooguit veertig man het intieme poppentheatertje kun nen, is het raadzaam om vóór mor genavond telefonisch plaats te be spreken (tel. "5802). Het mini- theater is gelegen aan de Middelweg 19c: in het verlengde van de Kaas markt achter de Hooglandse Kerk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 3