iselore maakte zich
waanzinnig moeilijke'
heatertechniek eigen
Voor Lucassen is het
'ewone vreemd genoeg
Jason Cheese
endekaasbomopNed.1
Huih van Yugts
kleurpatronen
ttfy) vandaag
...e/7 gisteren l
programma]
[let Brel-show naar Leiden
EXPOSITIE IN LAKENHAL
TV morgen]
^IIJDAG 11 FEBRUARI 1972
RADIO - TV - KUNST
LEIDEN 'Namens Jacques Brei', de op het repertoire van
•el gebaseerde nieuwe cabaret-musical, beleeft maandag-
;ond een voorstelling in de Leidse Stadsgehoorzaal. Aan deze
ïderlandse produktie, die enkele weken geleden in première
gegaan, werken mee Liselore Gerritsen en Henk van Ulsen
de Amerikanen George Ball en Amanda Bruce. Het begelei-
nd combo staat onder leiding van Jan Huydts en de algehele
uzikale leiding is in handen van Henk Lagendaal.
ir mijn persoontje. In tellen ben
namelijk een nul. Het kost me erg
moeite. Ik was altijd een mens
wie zoiets automatisch ging. Als
zelf teksten fabriceert Liselore's
eede lp verschijnt dteze maand
je de muziek, die je er op laat
,ken. al in het hoofd. Nu ben je
lankelijk van de invallen van een
der. Soms denik ik: dat ritme, ik
het nooit zo laten schrijven of
schreven hebben". Het keurslijf
jtot nog strakker, wanneer ze atelt:
roeger zei ik tegen een combo:
gen jullie me maar. Dat hoef ik
niet te maken. De partituren
,an vast en je hebt je er aan te
den. Een ontstellende klus. maar
is goed voor me. Ik ben er erg
gebaat om me in te zetten voor
waanzinnig moeilijke theater-
jhmiek". -
'as Liselore niet bang om een
•gelijfcing van haar persoontje met
ibeth List in de hand te werken?
jnslotte oogstte collega Liesbeth het
:ste succes met Brei. Liselore be
lt: „Nee dit is heel anders, niet te
•gelijken. De benadering, de kijk
de sfeer. Ik breng solo ook geen
Ijes, die zij op het repertoire heeft
,an. 'Amsterdam' wordt door de
ee Amerikanen gezongen en 'Brus-
repertoire opnemen. Ik zie verwant
schaap in zijn register. Alleen in deze
Amerikaanse bewerking valt dde
weg".
ANDERE WERELD
De Amerikanen, het werken met
Henk van Ulsen "we kunnen" el
kaar erg goed hebben' en het
Strakke werkschema, geven Liselore
het gevoel te leven in een andere
wereld. Pepijn lijkt een ver verleden.
Het is het niet, maar ze is blij er
na zeven jaar te zijn uitgestapt. Niet
alleen blij omdat er voor haar nieuwe
gepaste trots omdat echtgenoot Paul
van Vliet zioh op zo'n succesvolle
manier heeft weten te ontplooien.
Lieselore over Paul: „Hij kan alléén
machtig werken. Ik ben een mens
dat op toneel contact moet hebben
met iemand. Was daarom ook erg
blij met die tour de chant met Ram
ses Shaffy in oktober. We hopen dit
jaar september weer een dergelijk
produkt te brengen. Ramses met zijn
liedjes en ik met mijn eigen werk.
Ik geloof in die ideale combinatie".
Voorlopig echter zit Liselore vast
aan Brei. Het programma gaat in
elk geval tot juni het land door en
Joost de Draayer
geen programma
leider meer bij
Radio Noordzee
Joost de Draayer zal inde toekomst
niet meer actief zijn als program
ma-leider van Radio Noordzee In
ternationaal. Joost. Willem van
Kooten, denkt nog wel als disc-joc-
key aan het piratenstation verbon
den blijven.
Van Kooten, momenteel op non-ac
tief wegens ziekte: „Ik heb het erg
druk met Red Bullet 'hij is direc
teur van deze produktiemaatschap-
pij). Daarnaast hebben we sinds
vier maanden een eigen platenlabel
(NAP) en dat vereist extra tijd.
Dat platenlabel kun Je beschouwden
als een tegenhanger van de Elf
Provinciën (Dureco-label gespeciali
seerd in Nederlandse lied). Opgeno
men zijn al het „Whiskey-lied".
„Chief of the Ajaches" en „We ne
men er nog een". Voorts staan di
verse objecten op het programma.
Daarover kan ik nog niets zeggen,
ga eerst uitzieken en daarna twee
weken op vakantie. Het laatste half
Jaar heb ik gewoon te hard ge
werkt".
Mafia in Washington In een
rapport van de gemeenteraad van
Washington aan de regering staat,
dat de oriminaliteit in de hoofdstad
afneemt, maar dat die stad hoe langer
hoe meer wordt beheerst door de
Mafia en afdelingen van de New-
yorkse „Cosa Nostra" bij de handel
in narcotica, woeker en gokken.
ADVERTENTIE
VERLOVINGSRINGEN
DESIREE
klassieke en moderne modellen.
Wij hebben reeds ringen vanaf
f 49,75 p.p.
Op het graveren kunt U wachten en
zonder prijsverhoging.
Levenslange schriftelijke garantie.
F. W. FLESSEN
LEIDEN Z.W.: Bevrijdingsplein 12,
Telefoon 26670
OEGSTGEEST: Geversstraat 47.
L a.s.
in i
LISELORE GERRITSEN
Leiden te zien. Gelooft Liselore in
het succes van deze door Moni
Yakim geregisseerde produktie?
„Succes? Gezien het enthousiasme
geloof ik daar wel in".
ADVERTENTIE
3IDEN Welke onderwerpen
men nu eigenlijk nog schilderen,
men origineel blijven, in welke
moet je dat doen, en met welke
inieken? Kan je van een onder-
p als de kleutertjes op poezie-
aatjes of van het landschap op ai
ansichtkaart waarvan er der-
:n in een dozijn gaan, nog iets ma-
Wat moet je beginnen met der
clichés? Lucassen vindt dat Je
de meest kitscherige en afge-
gde themas nog oorspronkelijke
..1st kan maken, mits de kunste-
lar ich er oprecht voor inzet. Hij
.t dan bijvoorbeeld uit van zo'n
ma uit de romantiek: meisje met
oemen, dat nu afgezakt is tot het
veau van een zoetig poezieplaatje,
et veel glitter. Hij maakt er wat
euws van. Of dat afgezaagde an-
ihten gegeven: een oer-Hollands
olentjes, groene wei en wolken-
cht. Lucassen wil zowel dat land-
ïap weergeven als het feit dat het
ïr om een ansicht gaat: Je ziet
s ook de postzegel. Het gaat om
i kaart en die is plat; dus moet je
geen diepte in gaan zien. Daarom
it hij er een grote streep dwars
^erheen, om die illusie te verstoren.
In welke stijl moet je nu schilde-
Lucassen laat in zijn grote
jeesplank voor kunsthistorici" zien
dat in elke stijl gebeuren kan.
e stijl is niet het belangrijkste, hel
lat om de betekenis, om wat het te
.jen heeft. Op de leespiink bracht
ij 15 schilderijtjes bij elkaar, in 15
erschillende stijlen, die hij als ge-
aardige mogelijkheden naast el-
zet. Er zijn de "erkende" stij-
zoals surrealisme, expressionis-
ïe, Hollandse 17e eeuw, maar er is
•k een landschap in de stijl van
n amateuristische schildersvereni-
ing, een stripverhaal, een porno-
rafieplaat. Al deze schilderijtjes zijn
groot, even belangrijk. Maar
et blijven door zijn persoonlijke in-
et onmiskenbaar schilderijtjes van
mcassen. Het is niet kopiëren, maar
iterpreteren. In '69 doet hij dit the-
van de leesplank konsekwenter
ver in een serie van 15 grote schil-
lerijen. De stijl die hij interpreteert
loudt hij nu veel nauwgezetter aan.
ijvoorbeeld: de zonnebloemen van
Kan Gogh, gemaakt naar het voor-
ld van een ansicht. Toch klopt er
elkens iets niet, niet alle zonnebloe
men zijn af, er zijn nog plekken
n waar geen verf op zit, en wat
die twee grote roze vlakken er-
laast? Door dit soort "vergissingen"
merkwaardigheden maakt Lucas-
hier weer iets nieuws van.
"Niets is merkwaardiger dan de
envoudige werkelijkheid van het da-
lelijks leven", vindt Lucassen, "en
te gewone dingen kunnen het te
gen allerlei bovennatuurlijke zaken
opnemen". Op schilderijen als de
"Belgische tuin" staat behalve een
gewone tuin, een muurtje, ook een
zeer merkwaardig en buitennissig
beeldje. Alle intensiteit van de schil
dering legt Lucassen echter in het
gewone, het ongewone staat daar
koel en droog tussen in. Hij ontkent
het bovennatuurlijke niet, maar hij
het betrekkelijke er van in. Het
Detail van één van de
op poëzieplaatjes geïnspireerde
werkstukken van Lucassen.
gewone is al merkwaardig genoeg.
Deze expositie "Lucassen over de
schilderkunst" is nog tot 12 maart te
zien in de Lakenhal, daarna gaat de
tentoonstelling naar Den Bosch.
hanny eeneman.
Zijn wereldberoemde snor trilt.
Wie heeft daar afluisterapparatuur
verstopt in dat brokje kaas?
Snel rukt hij het gouden hapje
van Tanja's golvende lippen...
WHAMBuiten ontploft twee ton jong
belegen Goudse. Jason's list heeft gewerkt:
uiteengespat in duizenden stukjes
verzegelt die kaas uit 't vuistje de monden
van de Hatzeflatz bende voorgoed.
'Mmm', zoemt Jason, 'verrukkelijk stuk.'
'Ik?' vraagt Tanja.
'Nee,' mompelt Jason
en bijt in 't andere
blonde brok. The end.
Bij galerie Van cler Vlist:
LEIDEN Vlammend, rood,
oranjeHet doet haast pijn aan
je ogen, die .„Indian Summer", in
forse streken neergezet door Huib
van Vugt. De kleuren staan onge
mengd naast elkaar. Als je er naar
kijkt mengen de kleuren zich onder
je ogen en alles lijkt te bewegen. Van
Vugt wil zijn schilderijen niet al te
„af" maken, hij wil de frisheid van
het onvoltooide laten voortduren. Zo
blijft er wat te raden over, en ieder
een zal zijn eigen interpretatie heb
ben.
Erg expressief is ook de „Ontmoe
ting in het bos". Hier zijn de kon-
toeren door zwarte lijnen nog eens
extra benadrukt. De heldere kleuren
die Van Vugt gebruikt krijgen zo elk
hun eigen lijstje, en daar buiten kun
nen ze geen invloed uitoefenen. Hier
door ontbreekt het vlammende van
de „Indian Summer", en wordt er
een harmonische rusttoestand be
reikt.
Vaak vereenvoudigt Van Vugt zijn
objekten zo, dat hij alleen de voor
dat voorwerp typerende gedeelten
laat staan. Wat maakt bijvoorbeeld
van een boo meen boom? Een stam
met bladeren. In het „Park in de
zomer" zijn de bomen weergegeven
door een hoge rechte stam met links
en rechts daarvan enorm grote bla-
NEDERLAND I
5.30
Olympische Winterspelen Sapporo: Samenvatting
(NOS)
6.45
De fabeltjeskrant (NOS)
6.55
Journaal (NOS)
7.05
De wind blaast waarheen h(j wil: Gesprekken
(Evang. Omroep)
7.25
Muzikaal intermezzo (E.O.)
7.30
Kenya: filmreportage over zendingswerk (E.O.)
7.50
Tenslotte (E.O.)
8.00
Journaal (NOS)
8.21
Brandpunt (KRO)
9.10
Wie zonder zonden is: Een serie Ierse korte ver
halen (KRO)
10.00
Omroeporkest met solist: klassiek pianoconcert
(KRO)
10.25
Ik weet nog steeds niet og ik beter ben: documen
taire film over vier hard-druggebruikers (KRO)
11.00
Journaal (NOS)
NEDERLAND II
6.45
De fabeltjeskrant (NOS)
6.55
Journaal (NOS)
7.05
Mary Tylor Moore Show (AVRO)
7.30
Vlieg er niet in! Informatief programma over op
lichters en hun praktijken (AVRO)
8.00
Journaal (NOS)
8.21
Elizabeth R Deel 4 (AVRO)
9.50
Voor de vuist weg (AVRO)
11.00
Uit de Kunst (NOS)
11.30
Journaal (NOS)
11.35
Den Haag vandaag (NOS)
„Rotmord", de televisiebewer
king die Tankred Dorst maakte
van zijn toneelstuk „Toiler"
dat in ons land geschiedenis
maakte doordat de actie-to
maat erdoor op gang kwam,
dateert al van 1969 en kreeg in
1970 de prijs van de stad Flo
rence op het festival Prix Ita
lia door zijn „zeer originele
vormgeving".
Een half prijsje dus voor een
bijzonder indrukwekkend tv-
spel dat bewees dat er met te
levisie nog een heleboel te
doen valt zonder dat er van
„schönfiimerei" of zoiets spra
ke is.
Hoe komt het dat we dit op
zienbarende stuk televisie nu
pas te zien kregen? Ia heb me
laten vertellen dat de VARA er
anderhalf jaar een claim op
heeft gehad met de bedoeling
er een eigen produktie van te
maken: een kwestie van groot
heidswaanzin vrees ik. die dan
ook kennelijk met een capitu
latie geëindigd is.
Wie gekeken heeft, zal opge
merkt hebben dat regisseur Pe
ter Zadek (ook het latere, even
opzienbarende tv-spel „Pott"
dat hij samen met Dorst
maakte is door de VPRO aan
gekocht en zal in de loop van
dit jaar worden uitgezonden)
zijn beelden zo vervormd heeft
dat het leek alsof we alles, dus
behalve enkele authentieke
beelden ook de gespeelde sce
nes als overgeleverd filmmate
riaal uit 1919 te zien kregen,
een beetje vlekkerig, vage con
touren, enigszins houtsnede
achtig zal ik maar zeggen,
zoals we dat kennen van oude
Journaalfilmpjes.
Het omgekeerde procédé dus
van de werkwijze van die Am
sterdamse fotograaf in de
Leidsestraat, die zeer oude ver
bleekte foto's „ophaalt" tot
net-nieuwe foto's.
De werkwijze die Zadek daar
voor toepaste is niet zo een
voudig als u misschien denkt.
Het gewone camerabeeld, dat
verkregen werd met het filmen
van een 6cene, moest worden
opgedeeld in twee beeldkana
len.
Het ene beeld bleef onver-
vormd, het andere werd via
trucage „uitgestanst": de don
kere plekken werden pikzwart
gemaakt, de lichte plekken wit.
Ik vertel het nu op zijn een
voudigst, er kwam nog meer
aan te pas.
Vervolgens werd van het oor
spronkelijke beeld 30 pet en
van het getruceerde beeld 70
pet door een kanaal gevoerd
(over elkaar gelegd, zal ik
maar zeggen), zodat tenslotte
dat oude gerafelde beeld ont
stond, dat wij te zien kregen.
Maar ook los van deze beeld
trucage was de vormgeving bij
zonder interessant. Opvallend
goede camera-instellingen met
name. De mengeling van inter
view, spel en documentaire was
natuurlijk niet nieuw, maar
bijvoorbeeld wel nieuw in zeker
opzicht was het bezoekje dat
schrijver Tankred Dorst aan
de gevangenis bracht, waar de
socialistische voorman Lan
dauer vermoord was, waarbij
de huidige directeur betwijfelde
of hij wel in de wasruimte kon
zijn omgebracht, omdat het
wassen immers altijd doorging,
terwijl wij ondertussen die
moord in beeld zagen gebracht.
Ook een historische wandeling
door Berlijn van de communis
tische leider Levine en Ernst
Toller werd op de Zadek-ma-
nier gereconstrueerd, *naar in
het straatbeeld van 1968, wat
natuurlijk een kwestie van
overmacht was, maar op de
een of andere manier ook weer
in het voordeel van het stuk
werkte.
NICO SCHEEPMAKER
deren. Er zijn verschillende soorten
bladeren te zien: dus verschillende
soorten bomen. De grens tussen na
turalistische weergave en abstraktie
is in Van Vugt's werk moeilijk te
trekken. Als een vorm ..naar de na
tuur" Is, dan spreken de kleuren dat
tegen. Ook wordt iets vaak weerge
geven door een regelmatig terugke
rend patroon, zoals bijvoorbeeld het
gras op de „Sacraments dag": effen
groen met daarover een ritmisch
patroon van rode lijnen.
Typisch is ook het gebruik van
zilver en goudverf, iets wat Je niet
vaak ziet.
In zijn vakantieimpressies gaat
Van Vugt wel „naar de natuur" te
werk. Het zijn Oostindisch inkt-teke
ningen, gekombineerd met bruine
inkt, die er toongradaties aan geeft.
De brede, vlotte opzet en het dyna
mische, dat zo typerend is voor Van
Vugt, is ook luer opvallend. De sfeer
is treffend weergegeven.
Van Vugt is in 1932 in 's Hertogen
bosch geboren. Zijn opleiding kreeg
hü aan de Rijksakademie in Amster
dam. Hy heeft zowel in binnen- als
in buitenland geëxposeerd. Vooral in
Amerika heeft hij veel succes. Tot
4 maart zijn deze kleurrijke schilde
rijen te zien bij Galerie Van der Vlist
aan de Botermarkt te Leiden.
HANNY RENEMAN
Zaterdag 12 februerl
00.00-07.00 Sapporo '72: In een muzi
kale omlijsting reportages van de
Olympische Winterspelen met regel
matig uitzendingen van de Radio
nieuwsdienst. 7.00 Nieuws. 7.02 (S):
lichte grammofoonmuzlek, reportages
en berichten. (7.30 Nieuws; 7.41 Ac
tualiteiten; 7.50-8.10 Sapporo '72:
Olympische Journaal: 8.30 Nieuws:
8.418.50 Actualiteiten). 10.00 ver-
ikplatenprogramma voor de milital-
l. (10.30-10.32 Nieuws). 11.55 Mede
delingen. 12.00 amusementstourisme
ln Nederland. (12.16 Overheidsvoor
lichting: Exportlvltelten. Nieuws
wenken en adviezen op exportgebled
12.20. Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.30-12.41 Nieuws: 13.50-
14.00 Sapporo '72 reportages en
beschouwingen over de Olympische
Winterspelen). 14.00 (S) Steiger - B:
Radio-show. (14.03-14.33 Sportkom-
pas; 15.30-15.32 en 17.30-17.32
Nieuws; 17.31-17.50 Actualiteiten)
18.00 persoverzicht. 18.19 Uitzending
van de Communistische Partij van
Nederland. 18.30 Nieuws. 18.41 Voor
de kleuters. 19.00 (S) klassiek ver-
zoekplatenprogramma. 21.00 De tun
nel der duisternis, vervolghoorspel.
21.20 (S) licht muziekprogramma
22.10 muzikaal geïllustreerd radlo-
feullleton. 22.30 Nieuws. 22.40 (S)
amusementsprogramma. 23.00-23-.15
Sport) 23.55 Nieuws.
HILV II. 298 m en FM-kanalen.
7.00 VARA. 7.54 VPRO 8.00 VARA
15.05 N08. 17.55 VARA.
7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnastiek.
7.20 (S) gevarieerd programma, met
om 7.33 Van de voorpagina; om 7.54
Deze dag; om 8.00 Nieuws; om 8.11
Actualiteiten; om 9.35 Waterstanden;
om 10.05 VARA's Ombudsman; om
10.20 Belasting betalen, maar niet te
veel. lezing (f). 10.30 (S) muziek en
Informatieshow met om 11.00 Nieuws.
13.00 Nieuws. 13.11 Actualiteiten.
13.23 VARA-Varia. 13.25 (S) jonge
renprogramma. 14.35 HIRO-Radlo
Magazine. 15.05 De komende week ln
het Nederlandse muziekleven. 15.30
Frans- Duits- Engels: een luisterpro
gramma. (Om 16.00 Nieuws). 16.15
(S) NOS-Jazz. 16.45 een programma
over amateuristische muziekbeoefe
ning. 17.15 programma van de Chris
tian Science. 17.30 Geweldloze weer
baarheid, alternatief voor militaire
defensie? (I). 17.55 Mededelingen.
18.00 Nieuws. 18.11 Actualiteiten.
18.20 Llev* Tante Truus. 19.00 (S)
Operetteklanken (gr.) 20.00 Nieuws.
20.05 De Scala 1925-1950: oude opera
muziek (gr). 20.35 (S) VARA-Dansor-
kest met solisten. 21.00 (S) De Staal
kaart. 22.00 De pantoffels van meneer
Prent, hoorspel. 22.55 Mededelingen.
23.00 Nieuws. 23.10 (S) muziek voor
de late avond. 23.55 Nieuws.
HILV. III. .'40 in. en IM-kunalen.
7.00 NCRV.
7.00 Nieuws. 7.02 Popstation. {8.00
Nieuws.) 9.00 Nieuws. 9.03 Pers Vers.
10.00 Nieuws. 10.03 Muziek bij de
koffie. (11.00 Nieuws). 12.00 Nieuws.
12.03 Elpee Pop. 13.00 Nieuws. 13.03
Nee, we noemen geen namen. (14.00
en 15.00 Nieuws). 15.30 Meisjeskoor
en licht instrumentaal sextet. (Inter
mezzo van Jazzmuziek.) 16.00 Nieuws.
16.03 Sportshow met muziek. (17.00
Nieuws).
Nederland I
NOS: 06.0007.00 (K) Olympische
Winterspelen te Sapporo '72: Hardrij
den op de schaats voor dames 3000
meter. TELEAC: 10.00 Wat ls Je vak
man? les 4 (herh.) 10.30 (K) Be
ton - les 3. 11.00 (K) Esperanto - les
6 (herh.) 11.3012.10 Spaanse les les
7 14.3015.00 (K) Graven naar het
verleden les 3 NOS: 15.00 (K) Olym
pische Winterspelen te Sapporo '72
samenvatting van de vanmorgen ge-
wedstrijden. 16.00 (K) Journ.
VARA: 16.0217.30 Gevasleend Kinder
programma (K). NOS: 17.30 (K) Olym
pische Winterspelen te Sapporo '72:
Samenvatting van de vandaag gehou
den wedstrijden. 18.45 (K) De Fabel-
T^*riTari''' NOS: 18.55 (K) Journ.
2090^K-1»9']?5 (K> Coronatlon Street.
20.20 (K) Een van de acht: feestelijk
quizprogramma. 22.10 (K) Achter het
22-35 <K) Mannix TV-fllm.
NOS: 23.25—23.30 (K) Journ.
Nederland II
No4^Si:r1^'4(5w>(^) De ^beltjeskrant.
i 5 |K) Journ- NCRV: 19.05 Zo
de ouden zongen: Kinderkoor met lied
jes van vroeger. 19.30 (K) Dier en
Vriend TV-serie. NOS: 20.00 (K)
SnrK.' £CRV:. 2021 ,K) Bijtende hon-
lfflre.n,nlet- gffllmd TV-spel. 21.20
(K) In kleinere bezetting: kamermu
ziek met toelichting. 21.45 (K) De Mi-
frnmfi'nwv le8'°en van de zwervende
irultplukkers, documentaire film. 22.35
K Avondslultlng. NOS: B2.45—22.50
(K) Journ.