ichtverteerbare programma's in de ar ij se theaters eusachtig signaal aan e autosnelweg E 10 'V estdijk-kr ing' melnieuwigheden in de Lichtstad t0 11 FEBRUARI 1972 EXTRA PAGINA 19 (GPD) Het Parijse toneel- pleegt zijn zenith of althans de l van de hoogconjunctuur altijd zo teks einde van het jaar, tussen de het nieuwe jaar te bereiken. De uiaar van de iets oudere stempel as- t de verjaardag van Jezus van Na- behalve met ganzelevers, kerstbo- n dito mannetjes en eventueel een is in de Notre Dame bovendien nog n toneelvoorstelling. Joed als hij zich per seizoen, met De urt, minstens een boek aanschaft, }reuts bloot de vermenigvuldiging van zaken- en lach-of-ik-schiet, beantwoordt snoepreisjes, ook dezecocktail niet naaldscherp aan de wensen van een op gretig onthaal zou mogen blijven 1 breed en massaal publiek dat, zoals rekenen. I hij mij na de voorstelling toever- trouwde, in het theater of de Louis de Funes bioscoop enkel vraagt nu eens een paar uur van de politiek, de Maar de Parijzenaars zelf zoeken 't schandalen en de andere dagelijkse niettemin nog steeds liever of in zorgen bevrijd te mogen worden, elk geval goedkoper op de boule- Een doelstelling waardoor De Funes zo vervult hij in de laatste week van het vafd.s' ™ar de a"lches' <?ze*d-l eveneens als een handschoen past ï- i zojuist- dus ook weer zijn vernieuwd, iop de vijfde republiek van Monsieur jaar Zijn culturele verplichtingen ten op- Zo heeft Louis de Funes die na de Pompidou die persoonlijk tot zijn zichte van het theater. Minder ter wille vandood van ,Bourv,il en Pemandel als vurigste bewonderaars behoort - en j li- Frans topkomiek nu een eenzame i die alle onfrisse luchtjes en tram de stichtende voorbehandeling, dan wel bij j positie bekleedt, de filmstudio, waar melant van de politiek boven de wijze van een gepaste verpozing in familie- i'."I same" Yves Montand zo- vermoeide hoofden van zijn volk juist de jongste bestseller ,,La folie pifrpnliik nok lipvpr WPC zmi willpn 1 i 1*1 1 1 I 1 UC Jvllgotc ULOOOtlitl i 1 verband, en die kerstmenu s in de schouw- des grandeurs" voltooide, weer even burg worden dan ook uit heel lichtverteer-!de ru? t°e^e^erd; om \n het thea" ter, via het directe en levenswarme bare ingrediënten samengesteld. Menu s contact met het publiek, zijn per die niettemin ook na de feesten nog lang- soonlijke accu, gelijk hij zegt, wat op te kunnen laden. Aanleiding, en durig worden geserveerd en waaruit ik, ter echt ook niet veel meer, tot die wilde doen. eigenlijk ook liever weg zou willen wuiven. Geen wonder dan ook dat De Funes als Frankrijks eerste hof nar de dood heeft gezien aan het politieke engagement voor film of theater, die daarentegen, de dave rende en bevrijdende lach toch nooit zullen kunnen ^missen. Geen week en geen dag. Offenbach herleefd Op datzelfde doelwit der onbewolkte gijn heeft ook het Theatre de Paris zijn laatste pijlen gericht met de opvoering, zo bijna niet de première uwer informatie dan nu een klein greepje °Peratie 15 de klucht 0scar var* 1 Claude Magnier, die beslist niemand schele hoofdpijn van het denken zal geven, doch waarin Louis de Funes kolderend, bolderend en trekkebek kend avond aan avond in uitver- I De internationale businessmen en dragen en het dient eerder als de kochte huizen dan toch maar dijen- i de buitenlandse toeristen die zich decoratieve, doch nochtans stellig kletsende lachsalvo's en -orkanen bij Lido een stuk nacht komen ver- bezienswaardige, figuratie in een weet te verwekken, pozen, hoeven op een paar stuivers programma waarvoor verder het De carrière van De Funes, nu 57 van Jacques Offenbach's nauwe- o-theater op de Champs niet te kijken, maar wensen dan circus met paarden, panters en een jaar, is voor hem pas heel laat ge- üjks bekende Opera-Buffa of jat- zich zonder enige valse ook wel graag goede waar voor hun baby-olifant het variété- met start, al heeft hij die langdurige operette Barbeblue. Offenbach, ;nheid zelf het beroemdste I geld. Een waar die bij Lido eerstens j acrobaten en goochelaars-zang en j miskenning dan nu ook in luttele j die tijdens zijn leven, een tikkeltje ter wereld noemt, heeft zo- uit de half- en zelfs driekwart, dans van de overbekende „exotische [jaren wel knap ingesloten: zowel [overgewaardeerd, door de Parijze- vijf en twintigste verjaar- maar nimmer geheel ontblote girls i tafeleren" a la Ali Baba en andere J voor het toneel met een gage van naars wel de Mozart- van de lerd door zichzelf en zijn van Scandinavische, Beneluxiaanse, Bengaalse hoofstandjes kundig f 2.700,- per avond als voor de film I champs Elysees werd genoemd, itisch publiek -als geschenk Duitse en Britse komaf uit mrs.jdooreen werden geklutst Lido-di- waar zijn contract bovendien al-'heeft de laatste Jaren een opmerke- iwe revue aan te bieden. Bluebell's illustere balletgroep be- recteur Guerin kent na een kwart- tijd nog in een ruim percentage ujke wedergeboorte beleefd met re- wstelling die 't zo geen staat, doch waarop de recente eeuw, nu zowel zijn pappenhei- van de recettes voorziet is hij nu prises van La vie Parisienne fin uw, dan toch zeker wel et- sexuele revolutie toch slechts een niers als het recept en hij hoeft de duurst betaalde acteur van een regie van J. L. Barrault) en placht op te houden, naar de ver- izoenen belooft uit te zul- weinig vat blijkt te hebben gehad. dan ook nauwelijks angst te koeste- Frankrijk geworden. En hij is zijn 1 Van Perichole. die zich in ditzelfde commercialiseerde boulevards zou lenen waarbij de beproefde Het bloot wordt bij Lido, mag ik ren dat bij de verdere verhoging geld wel waard, want zijn humor, theater enkele seizoenen wist tezUn gedeserteerd, nule wordt gerespecteerd.. zeggen, nog altijd uiterst kuis ge- der welvaart en de corresponderen-L0f zo u wilt, zijn vis-comica-van- 1 - - j stenaar verklaarde ons de redenen voor zijn vrij ongewone voorliefde: „De weg is ongetwijfeld het sprekendste bewijs voor het bescha vingspeil van een land. Men stelt zich moeilijk een arm of achteruit gaand land voor, dat over een goed wegennet zou beschikken. Zo komt het dan ook dat de historici, als naatstaf voor de tijdelijke ach ter- litgang van een natie, steeds de ilechte toestand van het wegennet >f de betrekkelijke ton veiligheid liervan aanhalen. Veliswaar draagt heden ten dage iet geheel der communicatiewegen, lus ook de spoor-, lucht- en water- vegen. bij tot de economische op- ang van een land, maar de weg is Is verbindingsmogelijkheid essen tieel omdat de mens er zich des- ïoods zonder behulp van de machi ne kan op voortbewegen Te allen tijde betekende het reizen oor de mens een noodzaak, een ge- ïoegen een risico. >m die reden trachtte hij zijn tappes af te bakenen met tekens ie hem moesten geruststellen en ..wegwijs" maken. Zo zijn de weg randen bezaaid met stenen mijlpa len/ grafzerken, calvaries, kruisen, wegwijzers, enz. Hoewel deze signa len in de eerste plaats bedoeld zijn Is herkenningstekens, leggen ze Jacques Moeschal. ook getuigenis af van de. menselijke aanwezigheid. Waarom zouden :leze merktekens dan niet de eigen- Hoewel dit probleem handhaven. Het nijpend probleem Maar die beschuldiging lijkt me met Offenbach blijft d i e tome- toch weinig hout te snijden Des- dianten te vinden, die bovendien j noods mag men, wat mij betreft, ook nog een paar redelijke noten nog zeggen, dat hij in oude zakken weten uit te stoten, want de vocale nieuwe wijn. zo geen champagne, traditie van de vroegere operette- j heeft gegoten, want de klassieke school is ook voor Frankrijk zo wat driehoek van Feydeau werd door De uitgestorven. Obaldia nu dan toch wel bijna tot Jean le Poulain die als travestiet op het onherkenbare toe met zijn indertijd al de grote triomfator van eigen speelse, dichterlijke, ironische La Perichole was is wel geknipt en vaak dubbelbebodemde fantasie terieel luchtledig waarin hij met voor dit emplooi Hij is muzikaal en gedrapeerd. een half dolende, half spiedende hij heeft een lenige stem. maar bo- Het ene stuk beschrijft het verras- venal schmiert hij met eigen gevon- sende avontuur van een eerst hys- den of manke woordspelingen, kol-lyrische en later dronkengevoerde Nana Mauban en Henri Gar em. Deze laatste kwam als een rasechte Hollander naar Parijs en daar loerd hij de vroegere Tony Albers een beroemdheid. onthullingen te registreren, die hem niet zonder uitzondering als muziek in de oren zullen klinken. De rol van de omstreden echtgenoot be weegt zich dus in een soort imma- derieke grollen, ont- en verkleed partijen en French-cancan-imitaties zo onvermoeibaar en meeslepend de ganse avond en bovendien dan af wisselend in twee rollen over de planken, dat alleen puristen en droogstoppels nog bemerken dat hij ze wel uit heel dik hout heeft ge zaagd. Offenbach, ofschoon van na ture evenmin purist, zal zich in zijn graf mogelijk enkele keren hebben j omgewenteld. Maar tenslotte kan hij tegen een stootje en zelfs een dreun. Al was zijn Barbeblue van huisuit geen meesterwerk, toch mag men heilsoldate die bij een echtpaar binnenvalt dat op hete kolen op een Zweedse babysitter zit te wach ten en waarbij zij zich, dankzij en blik in zwevende glijpas evolueert, terwijl hij ondertussen toch met bloedernstige spanning de conversa tie blijft volgen en van tijd tot tijd van zijn persoonlijke commentaren voorziet. Een vertolking waarvan Henri Garcin een wel hallucinante creatie, halverwege tussen Lubitsch en René Clair, maakt, en waarbij ieder detail en effect vlijmscherp to the point blijft afgesteld. Henri Garcin, die zon 20 Jaar gele den onder zijn eigen Hollandse naam Tony Albers en slechts met een mondjevol Franse woorden in Parijs arriveerde om die stad als acteur eventjes te veroveren, heeft dat plan intussen met een voldra- krachtens de alcohol, dan tot een gen meesterschap in daden omgezet, „ecu dame met veel aardser-gerichte am-I Zijn vroegere metgezel en mede-ac- Jean le Poulain de erkennmg niet,..,. h..r teur-auteur van de n< bities ontpopt. Omdat zelfs in haar j teur-auteur van de nog altijd on- kringen het vlees nog wel eens ster- I vergetelijke Echappee Belle, Romain el om een boodschap laat ker dan de lper wü zijn Bouteille, heeft Henri Garcin eens I De andere eenakter of sketch, is een „comedien interessant" ge- een nabootsing van of een satire op noemd, voor wiens observatievermo* onthouden, dat hij zich als graf schenner sturen. Architect en beeldhouwer Henri Garcin'het blije overspel, of het overspelige blijspel. Twee vrouwele rivalen ont- Op een aanzienlijk aantal etages I moeten elkaar voor een eerste ken- hoger geeft, in het Theatre de l'Ou- Inismaking om, aanvankelijk met vre, de Nederlandse Parijzenaar begrijpelijke en wederzijdse schroom I Henri Garcin momenteel een de- en vervolgens steeds openhartiger, monstratie van zijn acteursgaven elkander hun gevoelens en visies op weg in twee nieuwe eenakters van I het mannelijke object hunner bei- René de Obaldia. die „Deux femmes I der verlangens uit te wisselen. Maar pour un fantome" (twee vrouwen'die man heeft, net even voor hun mor waarmee men bij De Obaldia voor een geestverschijning» en „Ba- treffen, bij een auto-ongeluk Juist j nog met een paar extra mespunten bysitter" zijn geheten. Sommige Pa- zijn laatste adem uitgeblazen. En peper, zout en paprika experimen- I rijse critici hebben De Obaldia welals spook of geestesverschijning teert om zo van deze voorstelling I verweten, dat hij met deze Jongste treedt hij dan, en ongezien voor de, een der verkwikkendste ervaringen vruchten van de eerder literaire, zo twee dames, de kamer binnen, om j van het lopende Parijse seizoen te niet avantgardistische sector van I als getuige van die confrontatie j maken. Gaat hem zien en zegt dat het toneel waar hij zich vroeger dan, in drie richtingen, nog al wat voort! gen en imitatiekunst zich niemand •eilig mag voelen (wat ik persoon lijk eveneens beamen kan). Hij heeft zich nu ontwikkeld tot een meester In een eigen wat Brits-koele en dan weer overrom- peld-impulsieve humor, die in Parijs vandaag als de Garcin-humor be faamd is geworden. Een Garcin-hu- ldl uwwerk, oi liever een ig signaal, zal worden opge- de Frans-Belgische grens, autosnelweg E10 die Parijs (sterdam zal verbinden via en Brussel. Het werk zal van 62 cm bereiken, ter bovenstuk eenentwintig reed wordt. Met de bouw, de Franse en de Belgische gefinancierd wordt, zal >rt een aanvang genomen heid van ons ras en onze tijd uit beelden? De moderne weg, de autosnelweg, wordt zoals zijn naam het zegt, ge bouwd voor het autoverkeer. Alles is er afgestemd op de snelheid, de vel- igheid, de behoeften en gebreken van de auto; indien de mens nog haastig een hapje kan gebruiken in een motel of een snack-bar. dan reeds heel at inkt deed vloeien, blijven de voorgestelde oplossingen toch maar weinig bevredigend. Brasilia in Brazilië en de Venezo laanse hoofdstad Caracas mogen dan gelden als voorbeeldig geslaag de architecturale verwezenlijkingen, toch voegen de scheppingen der schilders en beeldhouwers die er gewerkt hebben, slechts decoratieve De eerbiedige stilte na Vestdijks dood is verbroken. Het veel- zijdigste fenomeen uit onze letteren liet meer dan honderd sUndplaat^onvasTi^DU verschijn- 1 geschiedt dit niet in zijn hoedanig- elementen toe aan het geheel, in boeken na. waaraan de meest uiteenlopende specialisten te pas sel doet zich vrij vaak voor in de heid van denkend wezen, maar en- plaats van erin op te gaan In deze moeten komen, om de juiste betekenis ervan VOOr de lezers van Borinagestreek waar de ondergrond kei en alleen omdat hij nog steeds gevallen zijn de kunstwerken min- sterk doorgraven is door de talloze onvervangbaaris voor het besturen mijngalerijen. De bouw van de fun- van zijxa voertviig. dering van bedoeld signaal leverde jDe mens *e. ver°01 bijgevolg heel wat moeilijkheden op. - rende vele kilometers te leven vol- J - gens het ritme van de wagen, op c eindeloze betonstroken waar elk le- trvaring ven ^e plaats diende te ruimen voor de veeleisende machine, wordt Jacques Moeschal die in 1913 te bewust of onbewust bevangen Ukkel .Brussel» geboren werd, is de j doQr onmetelijke droefheid. aal van de autosnelweg Pa- auteur van het monument van de isel-Amsterdam wordt een Burgerlijke Bouwkunde, een lange j I opzicht merkwaardige ver- j horizontale pijl die de wetten van •king Niet alleen werd hetjde zwaartekracht schijnt te trotse- en door Jacques Moeschal, Len< Bedoeld kunstwerk behoorde hitect en beeldhouwer die dg meest geslaagde architecturale net zijn geïntegreerd beeld- i verwezenlijkingen van de Wereld- bekendheid verwierf, een j tentoonst€iii„g te Brussel in 1958. der merkwaardig omdat zij zich in het architectonisch geheel integre ren, dan wel omdat- zij er tegen af steken. Het is waarschijnlijk dat de kunstenaar van de toekomst geen opdracht meer zal ontvangen voor een beeldhouwwerk of schilderij dat bestemd is voor een welbepaalde standplaats. Men zal terugkeren tot de ploeggeest van de kathedraal- juiste 1 morgen te verduidelijken. Maar nu zijn eens door de uit- De boekenbeurs werd een studie gever geweigerde semi-autobiografi- j kring, gesteund door de Rotterdam- ache monsterroman: „Kind tussen se Kunststichting die honoraria re vier vrouwen" <800 pagina's) in het1 serveerde voor eventuele sprekers komende najaar als een veertig jaar j over een der zeer vele Vestdijk-as- trachten landschaparchitecten bouwers die aan de schepping deel- rk J ionaal gewaardeerd kunste- I oeuvre van Jacques Moeschal in nauw contact stond met omvat verder een indrukwekkende reeks beeldhouwwerken, zoals het monument in de Negevwoestijn (.Is raël), het symbool van de Olympi sche Spelen te Mexico (1968); mo numentale werken te Houston (V.S.), Zeebrugge en aan de Oos tenrijks-Hongaarse grens; het „Te ken" te Zellik aan de oprit van de autosnelweg Brussel-Oostende. Nu hier en daar de natuurlijke omge ving te herstellen door het aanleg gen van grasperken, plantsoenen en beschermingshagen die een rustpunt voor het oog betekenen maar een leeg decor blijven omdat de mens erin ontbreekt. Af en toe bewijst brug door de stoutmoedigheid wneester Le Corbusier en doceert aan de Academie e Kunsten te Brussel, wordt tevens het groot- Idhouwwerk dat ooit tot air wetenschappelijke en tech- problemen dienden te wor- jelost, onder meer in ver iet het weerstandsvermogen gebruiken materiaal. (1 werd ter zijde gestaan n ingenieursteam voor wie leen geheimen meer heeft, en werd het probleem nog Voorliefde Jacques Moeschal houdt ervan mo numenten op te richten aan het celder ingevolge de aard van j begin van een autosnelweg De kun- namen en toch wisten op de ach tergrond te blijven met het oog op de grootst mogelijke volmaaktheid van het bouwwerk in zijn geheel. In het geval de integratie van het beeldhouwwerk ih het verkeersnet dient de kunstenaar, in nauwe sa menwerking met al degenen die er van haar vormgeving dat zij er niet aan hebben gewerkt, de geest en slechts toe dient een gevaarlijk het streven van de mens uit te werk. kruispunt te overspannen; toch brengt de veelvuldigheid van haar bogen alweer een element van een tonigheid. Weg en kunst De vraag is de volgende: dient de kunst de autosnelwegen een mense lijker uitzicht te geven? Meteen wordt aan de hand van een bijzon der geval het probleem opgeworpen van de integratie van de kunst. beelden in een oorspronkelijk Men zou zich trouwens een reeks jcamer was afgekomen. eigen werk voorleest, en dat ik ner gens meer kan krijgen". Ze vindt Simon Vestdijk de grootste schrijver die zij kent. „Alle anderen verbleken in zijn licht". Willem Frederik Hermans is voor haar een heel klein mannetje, ook al door zijn houding op de universiteit. Dostojewski, groot als psycholoog, verliest het als romancier van Vest dijk. Zij heeft enige waardering voor Couperus en Jan Wolkers. En verlaat debuut van de Bezige Bij- pecten. y°°r Sartn-, maar die la haar toch pera komt, zal de belangstelling Ria Albers werkt inmiddels aan een negatie!. En daar blijft het bij. voor de „kluizenaar van Doorn' ze- cartotheek van deskundigen en be- Met de overige initiatiefnemers ker toenemen langstellenden, en liever nog bewon- droomt ze al van excursies en an deraars i,.Het woord tail zullen wij here activiteiten, naar het vrolijke Met het doel uitverkochte Vest- voor zoiets nooit mogen gebruiken' voorbeeld van de Dickens-clubs. En dijk-boeken te bemachtigen plaatste heeft Godfried Bomans nog tegen '«staat de mogelijkheid om tot Ria Albers i23t, secretaresse van Ria gezegd i °rBa,:Uia,;ieJ* komen, een hoogleraar aan de Nederlandse De „Vestdijk-Kring", evenals de De Vestdijk-Kring start met de Economische Hogeschool in het „In- „James-Joyce-Kring een paradijs «etste lezing vermoedelijk te hou- tern bulletin Sociologisch Instituut: voor monomane lezers bestaat nu al j hen door Nol Gfegoor, op woensdag „Sint Jobstijdingen", drie maanden uit een dozijn belangstellenden. - 'edr"*ld1 de benedenzaal van geleden een oproep, mede onderte- waaronder Martin Mooy, drs. B. Pe- het Rotterdamse Historisch Museum kend door hoogleraar-assistent Rob per. R. J van den Bosch. Harrv he Korte Houtstraat. Rijnbeek, die met belangstelling op Brand, drs. C. Luscuere en een paar een portret van Vestdijk in Ria's hoogleraren die zich een beetje in - Wie nadere inlichtingen wil, boeken onderling verbonden beeldhouwwer ken kunnen voorstellen die de weg en de rustpunten zouden aftekenen. Bedoelde beeldhouwwerken zouden in duurzaam materiaal worden ver vaardigd: steen, beton, roestvrij staal, koper, enz.: op hun voetstuk ken zou de naam prijken van hun bouwers <zij die ze hebben gewild, geconcipieerd, uitgevoerd», de datum van het begin der werken en van de inhuldiging". de schaduw opstellen. Er tvordt Het interne blaadje ontsnapte uit druk overleg gepleegd met de Vest- de veertiende verdieping van de ho geschool, en inplaats van milde ge vers die wiegedrukken kwamen schenken, kwam een Amsterdamse antiquair poolshoogte nemen. Niet- Vestdijk-lezers meldden zich niet. Wel-Vestdijk-lezers zwermden als bijen op de literaire honing af. waarmee het oorspronkelijke plan als vanzelf op hoog niveau kwam te staan. dijk-biograaf Nol Gregoor en met het Letterkundig Museum in Den Haag. Men hoopt op de komst van Hella Haasse. Henriëtte van Eyk, Anne Wadman, Theun dé Vries en andere Vestdijk-insiders. „Ik heb Vestdijk zelf Jammer ge noeg nooit ontmoet", zegt Juffrouw Albers. „Wel heb ik vier maal met hem gecorrespondeerd over een grammofoonplaatje waarop hij zijn heeft aan te bieden of zich voor de lezingen interesseert, kan zich mel den bij mejuffrouw R. Albers, tele foon 146611 (nestel 3600 van de Eco nomische Hogeschool te Amsterdam. „De niet-VestdiJk-lezers, die deson danks toch in het bezit zijn van boeken van of over Vestdijk en ter- wille van en waardige nagedach tenis van de grote schrijver hiervan wel afstand willen doen, wordt ver zocht zich te melden voor eventuele transacties".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 19