Cinemanifestatiefilms te zien in 'art'-bioscopen Sjoman sociaal bewogen in de boodschap blozende Charlie Sweetback: een revolutionaire film (met seks) HE DEVILS: NAPPE DOOR- IJK OP BREEKPUNT 'WEE TIJDEN 'n week van 14 t/m 23 februari WAARDERING MANE VISIE OP MIDDELEEUWSE MENS EN ZIJN WERELD Dames al snel rechtsomkeert G 11 FEBRUARI 1972 Utrechtse Cinemanifestatie heeft er na acht slopende n van filmvertoningen, discussies en wat er meer bij een le gerend festival hoort, een punt achter gezet. Voor dat slot n adem nodig want de Russische film „De vlucht" wilde met erto n i ngsd uur van drie uur twintig minuten „Gone with irind" kennelijk voorbij om iets over de na de revolutie ite Wit-Russen te vertellen. ie mislukking van de Arnhemse sek, oktober vorig Jaar mag 'trechtse evenement een on- [zinnig succes worden rei. Nu is het bepaald niet een kleine veertig cinemato- dfjche meesterwerken aan een en meestal jeugdig publiek oorgedraaid, verre van dat, ook als inzendingen onder de bleven was de keuze toch bij- J eds gerechtvaardigd omdat zij ispect vertegenwoordigde, dat ;e bioscopen steeds meer ver- K>sd dreigde te raken. bioscoopflijsten landacht doorneemt zal het pgevallen dat steeds meer op emakkelijk succes wordt ge- hetzij met films, welke zich als successen hebben bewe- die met simpele amusements- vjïten als geweld en erotiek de weg kiezen. ld Ruivenkamp ïilijke" film is nog wel niet Lal verdwenen, maar hij raakt ;eggelijk steeds meer in de Nu kan men dat het ipbedrijf niet helemaal euvel het heeft al zorgen genoeg >fd boven water te houden, aikt in de eerste plaats in (Jêrciële termen, ifilm is te belangrijk om al taar een commerciële zaak te cinema vertegenwoordigt lllltUd het belangrijkste midldel Aan de bezoekers van de Cine- mafestatie is gevraagd de films, die zij hadden gezien van een waarderingscijfer te voor zien. Op de eerste plaats is ge komen de film „Viva la muerte" van de Spaanse schrijver Arra- bal met een gemiddelde van 8.2. Op de tweede plaats kwam de Russische film "De vlucht" met een waardering van 8.0 en op de derde plaats de Japanse film "De herberg van het kwaad" met een gemiddelde van 7.8. inzichten internationaal over te dragen. Televisie bereikt als massa medium de kwaliteit daartoe te zel den. In Utrecht is er veel gesproken over het instellen van cinema's,' die op een niet-commerciële wijze zouden kunnen functioneren in de grootste steden. Met programma's, die los van de winstmogelijkheden, de mo gelijkheid zouden verschaffen ken nis te nemen van prestaties uit de hele wereld, die onze inzichten zou den kunnen verbeteren. Daarvoor een vorm te vinden zal niet eenvoudig zijn, maar waar de film ten opzichte van andere kun sten meer dan stiefmoederlijk be deeld wordt, zou van de overheid voor dit soort „musea" een stevige Liatief op een complete manier eerste stap verwacht mogen worden. Als Utrecht de aanmoediging daar voor geweest is, kan de Cinemani festatie niet luid genoeg worden prezen. GEVOLG Een direct gevolg van de Cinemani- festatie is inmiddels al dat in de week van 17 tot en met 23 februari in een twaalftal art-bioscopen in Nederland zeven films of filmpro gramma's gaan lopen (elk voor één dag), die anders hier niet te zien zouden zijn geweest. Daarbij be hoort de Russische Tsjechof-verfil- ming van „Oom Wanja", een prachtig werkstuk, twee Hongaren „Horizont" van Pè,l Gabor en nus Dei" van Miklós Janscó, twee Japanners „De herberg van het kwaad" van Kobatashl en „De cere monie", welke het oude en nieuwe Japan met elkaar confronteert, „Lenz" van George Moorse uit Duitsland en drie korte Nederlandse films „Woensdag", „De Noord 20-29" en „The Ribbon". De vertoning bij dit laatste pro gramma van een Zwartjes-werkstuk zou zeker op zijn plaats zijn, maar is technisch onmogelijk. Deze ci neast kan zich echter troosten met de gedachte, dat hij in Utrecht de duizend dollars bedragende Pepsi- prijs voor zijn prestaties kon mee nemen. Een algemene tendens van de Cine manifestatie te geven is terecht ko men bij een grote documentaire in breng, die liep van Peter Watkinis' pseudo-echtheid in „Pntshment Park" tot de Japanse boeren, die zich verzetten tegen grondonteige ning in een film, die Ivene goed zou doen. Maar er waren ook Chris Marker en De Antonio, die voor zijn white comedy", diep in het archief van opnamen over Nixon dook. Dat het aanzien van het Utrechtse festival ook in buitenlandse ogen voortdurend stijgt, kan gemeten worden aan het grote aantal regis seurs en- sterren dat het d'e moeite waard vond te komen. Daarbij was de 77-jairige Michel Simon, die ver telde door heel wat vrouwen bedro gen te zijn, maar ze nog zonder uitzondering een warm hart toe te dragen, er was ook de Warhol-vol- Een archieffoto van Andy Warhol wiens werk ten voorbeeld heeft gestaan aan de film Trash een van de successen van de Ci nemanifestatie. geling Paul Morissey, die zijn films op vrije zaterdagmiddagen schijnt te draaden. UTRECHT (ANP) „De men sen gaan naar mijn film kijken om de verkeerde redenomdat ze seks willen zien, maar ze komen er met een boodschap uit. Mijn film is een aanklacht tegen on rechtvaardigheid en tegen on menselijkheid". Dit zei de Amerikaanse filmmaker Meivin van Peebles op de Cinema nifestatie in Utrecht, waar zijn film „Sweet Sweetback's baad ass f" is vertoond. De film is volgens Meivin van Peebles de eerste volledig door ne gers gemaakte film. Na lijk vrij wed te zijn de film nu een enorm succes in de Verenigde Staten. Dit terwijl de film volgens de maker een duidelijke stel- lingname verraadt tegen het geweld ,e discriminatie, in dit geval toe- ,st door blanke politiemannen op negers. volgens Melvin van Peebles de tegenstelling zwart blank min of meer willekeurig gekozen. Hij ziet als hét probleem de onderdruk king, de macht em het geweld van de staat ten opzichte van de onder danen. De Amerikaanse filmmaker, die ook nog enige tijd in Neder land heeft gewoond, schreef, produ- regisseerde, speelde en mon teerde deze film. Hij schreef ook de muziek, die in de vorm van een ste reo-album een groot succes is ge worden. Het is het verhaal van een neger, die in een seks-show werkt. Hij is uitnemend vakman op zijn ge bied, hetgeen vooral door de an dere sekse wordt erkend. Het con flict begint als hij door de politie wordt meegenomen en meemaakt hoe een negerarrestant door twee politiemannen op een stil plek je wordt afgerost. Met zijn boeien mishandelt hij de de beide politie mannen danig, waarna hij de paria is waarop de hele politiemacht Jaagt. Die Jacht geeft Melvin van Peebles de gelegenheid uit te beelden hoe hij over het politieapparaat en hun me thoden. met name tegenover ne gers, denkt. De vluchteling vindt ner gens een veilig onderdak, ook niet in de sloppen van het C alitor- nische stadje waar het verhaal zich afspeelt, en vlucht via woestijn en bergen voortdurend achtervolgd rich ting Mexico. „Het is een revolutionaire film**, aldus Melvin van Peebles, „want Sweetback wint". „Een van de aspec ten van mijn film is dat het een scherp beeld geeft van de bestaande situatie. En dat geldt dan niet al leen voor het geweld, maar ook voor de seks". Die seks heeft hij welbewust in vrij grote doses in zijn film gestopt. „Ik hou van seks, aldus de Ameri kaan. „Ik had ook een vrachtwagen chauffeur dit kunnen laten overko- emn of wie dan ook. Maar met seks trek Je tegenwoordig de mensen nou eenmaal". GEEN COUPURES Melvin van Peebles ia even on dubbelzinnig als het gaat om de gro te hoeveelheid geld dio hij uiteinde lijk met deze film heeft verdiend. „Ik wilde de film een beeld laten ge ven hoe het in werkelijkheid is, maar ik moest er ook geld mee verdienen", verklaarde hij. Het eni ge punt waarop geld hem niet kan schelen is de filmkeuring. „Ik sta geen coupures toe, dan verkoop Ik de film maar niet", verzuchtte Van Peebles. UXOR West-Europa, in de overgangsperiode tussen deleeuwen en Renaissancevormde een bont geheel van tjes, steden, waarover de opkomende vorsten een centraal g probeerden te verkrijgen. der het bewind van Lodewijk had kardinaal Richelieu, die !|iiemand anders de overgang a n Middeleeuwen en verlichting gioliseert, zich in Frankrijk op- rpen als uitvoerder van deze lek. Legendarisch is 't verhaal Pater Urbanus Grandier, die 1 Loudun, in het huidige rtemxt Vienne, Richelieu's een- staatsidee trachtte te weer- maar uiteindelijk het loodje t leggen. e Devils (Persprijs van het festival in Venetië) vormt Ken ir els interpretatie van de Gran- legende. In Russels visie staat p het breekpunt van twee tij en in het gebeuren rond de barstige pastoor vindt hij de enten om de overgave van de jjpeleeuwen te laten botsen met le van daarna. issell heeft met opmerkelijke van Grandier (door Oliver gespeeld) een figuur weten te n die het dilemma van zijn verpersonifieert. Steunend op gezag van de Middeleeuwse elijke hiërarchie en begiftigd een begrip voor de problema- van de tijd, die daar geen deel uit kan maken, gaat Grandier ndelijk ten onder aan de Mid- euwse angst en vrees onder de liking van Loudun, die hij nadat opgeroepen door Richelieu's ihten tegen hem zijn gebruikt, meer kan beheersen. In een elsproces waarin de niet min- legendarische Pater Barre op to wordt hij tenslotte veroor- 1 Hij sterft tenslotte op de iel. Devils is niet alleen om erfilming van dit totale histo- )e beeld van Grandier en zijn een waardevol werkstuk. Veel- ls 't het begrip voor kleine de- die tot uitdrukking komen in vaak surrealistische, duidelijk op Jeroen Bosch-geïnspireerde scènes waardoor thema en verhaal een in drukwekkende sterkte krijgen. Duivelsbezweringen, bezetenheid, godsdiewstflantisme etc, krijgen weer de plaats die zij in werkelijk heid ook im het gevoelsleven van de Middeleeuws mens bezaten: mecha nisme noodzakelijk om te ontko men aan de grenzeloze waanzin van dood en bestaansonzekerheid. Russell kijkt met mededogen naar de mensen van Grandier. Uiteinde lijk kiest hij hij dan ook voor de menselijkheid en niet voor het bij na technologische rationalisme van Richelieu, waarvoor hij zijn af schuw in scienoe-fiotionachtige scè ne (die kardinaal op een karretje ge reden omringd door menselijke ro- bots) uitspreekt. Een parallel met deze tijd heeft Russell ons daarmee ongetwijfeld voor ogen willen houden. Hoe men ook over menselijkheid in deze tijd (die steeds meer be heerst gaat worden door onpersoon lijke bureaucratische systemen) mag denken. The Devils deze week in Luxar aan de Steenstraat is niet alleen maar vanuit dat perspectief, maar ook door z'n estètisch-füm- sohe kwaliteiten boeiend om te zien. REX Ongeveer tien minuten lijkt het erop, dat degenen die door de titel „De sex-saloon" naar de Haarlemmerstraat zijn gelokt, veel blote waar voor hun geld zul len krijgen. Na die tien minuten vonden de makers van deze film kennelijk dat het nu mooi genoeg geweest was. Het legioen door de natuur weelderig uitgedoste bardames, dat tot dan toe het scherm meer dan vulde, maakt rechtsomkeert en marcheert af. De uiteraard ook in de saloon aanwezige heren blijken nu ook veel minder fraaie zaken aan te pakken. Onder leiding van ee^ hebzuch tige wreedaard wordt het hele stadje dat rond de saloon ge bouwd is geterroriseerd. De schurk heeft helemaal in het begin van de film zijn bloedeigen broer al dood laten geselen, waar na hij met diens geld en goed is gaan strijken. Onder dat „goed" valt ook de fraaie nieuwbakken weduwe. De zoon van de vermoorde koes tert duidelijk een innige haat je gens zijn oom annex stiefvader. Helaas is de knaap wat te dro merig en te sloom om de bruut eens goed op zijn lage nummer te zetten. Het komt uiteindelijk toch tot het traditionele duel in de hoofd straat van het plaatsje. Al dege nen die bij het familiedrama be trokken zijn, komen hierbij om het leven. „De sex-saloon" biedt niet veel meer spanning dan een doorsnee tv-western. Niet veel minder ook, trouwens. Gewoon een film, waar Je Je re delijk bij kunt vermaken. Rechts Oliver Reed als Pe ter Grandier in een pseudo hu welijksceremonie waarin hij een meisje Madeleine tot zijn bruid maakt: middeleeuwse monniks- bohemienie en rationalistische afwizing van het celibaat. Prolongaties en extra voorstellingen Twee f'Ëmprolongaties deze week ln Leiden. Het bloed van Dracula stroomt echter de komende dagen niet in het Luxor-theater maar in de zusterbioscoop aan de Hoge- woerd (Camera). De rol van vam pier wordt hoe zou het anders kunnen vertolkt door Christofer Lee, die de Dracula-figuur op een huiveringwekkende manier tot le ven weet te brengen. Voor spanning en sensatie, in een geheel andere stijl overigens, zorgt ook Sean Connery dn de film 'Diamonds are forever', die na ze ven weken met succes in het Lido- theater te hebben gedraaid zijn laatste vertoningen in deze bioscoop beleeft. Naast James Bond vervult in deze spektakelfilm de voorma- STUDIO De Zweedse regisseur Vilgot SJöman, die bekendheid heeft gekregen als de maker van de twee "Ik ben nieuwsgierig"- films, lijkt de weg van de (poli tieke en pornografische) provocatie te hebben verlaten. In zijn nieuwste film komt het so ciale "engagement" wel even om de hoek kijken toch moet "Blozen de Charlie" gezien worden als een komedie, waarvan de 'boodschap' een algemeen-menselijke is. De boodschap namelijk om niet be- Jill In Camera is er zo' als zondag en woensdagmiddag kindermatinee ("Daar komen de smurfen') Alls naohtvoorstelllng draait vrijdag en zaterdag in deze bioscoop de sexy griezelfilm 'De duivelsdans' met Barbara Steele en George Riviere. De Rex-bioscoop brengt vrijdag en zaterdagnacht opnieuw 'King Kong' uit. sluiteloos langs de kant van de (le vens) weg te blijven staan, maar om als een bij deze maatschappij betrokken mens een beslissing te nemen. Hoe die keuze tenslotte uit zal pakken doet er minder toe, zij zal in elk geval effect sorteren. Charlie is een eenvoudige vracht wagenchauffeur, die er als vrijge zel vrolijk op los leeft. Tot hij on gewild in contact komt met een in de steek gelaten zwanger meisje en bovendien gevraagd wordt om mee te doen aan een Cuba-demon- stratie. Moet hij het leventje met de stoeipoezen uit de (nacht) club van zijn vrienden voort blijven zetten, of verkiest hij het rustiger maar zekere bestaan met een vrouw en een kind? Moet hij de door "linkse" studenten op touw gezette Cuba-demonstratie aan zich voorbij zien trekken, of moet hij er (met de wagen van zijn behoud- luchtige baas) actief aan deelne men? Charlie heeft er duidelijk moeite mee, maar éénmaal tot een besluit gekomen aanvaardt hij daar als een man, die zijn ver antwoordelijkheden heeft leren kennen, alle konsekwenties van. Glimlach Hoewel Sjömans laatste film, toch wat politieke filosofietjes be vat en met een klein scheutje seka is overgoten, blijft er voldoende te glimlachen over. Voor dat laatste zorgt met name de acteur Bernt Lundquist, die van de figuur van Charlie een kostelijke typering weet te maken. Meer ingeto gen is het spel van Solveig Tern- ström, die de rol van het in moei lijkheden geraakte meisje heel aannemelijk vervult. Het bloot ln deze Zweedse kleurenfilm is niet ln alle scènes even functioneel en het verhaal verloopt hier en daar wat traag. Voor het overige is "Blo zende Charlie" best een beziens waardige film. Mooi zaakje voor Louis de Funès TRIANON Wie deze week eens lekker ontspannen in de bio scoop wil zitten en er heel fris en fit uitkomen moet naar „Wie een kuil graaft voor een anderln het theater aan de Breestraat. Het is een Louis de Funès-film geba seerd op het toneelstuk „The Ga zebo" dat in 1950 in Parijs en New York veel succes had. Met het gek ke kereltje Louis de Funès in de hoofdrol moet Je Je wel vermaken. De misdaad-komedie is aardig van opzet, al zitten er wel wat veel toevalligheden in. Louis de Funès, vertolkt de rol van de succesvolle schrijver Antoime Bribard, die wordt gechanteerd om dat de be roepschanteur Jo, (de Franse titel voor deze film) er achter is geko men dat de echtgenote van Antoi- ne, nu een beroemde actrice, de dochter van een misdadiger is. An to ine wil Jo niet betalen en schiet hem neerAlthans dat denkt hit 1 in beginnen de verwik kelen Pajhked en is de Funès op z'n allei^Hk. Hij klaart het bijna met 'oei®p van zijn echtgenote, maar toch trekt de inspecteur van politie Blter aan het langste eind. Het recht moet zegevieren niet waar?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 11