Connie Stuart: 'Carrière
is over mij hééngekomen
[/IS programma i
...e/7 gisteren]
Het kleurenritme van
Marion van Harreveld
r(^yvancfaag...
TV morgen
-p. flSDAG 8 FEBRUARI
1^
RADIO - TV KUNST
,£n nu naar bed", de muzikale comedie die Annie M. G. Schmidt via de muziek van Harry
Bannink op het „lijf' van Conny Stuart, Mary Dresselhuis, Jenny Arean en Frans Halsema
schreef, kent sinds de première op 5 november van het vorige jaar drukke tijden. De lande
lijke belangstelling voor deze Vrije produktie is erg groot, zodat het er naar uitziet dat het
eerste speelseizoen, aflopend in juni, gevolgd wordt door een tweede. Voor wat Amsterdam
(Carré) betreft is voorlopig de koek op; Rotterdam en Den Haag staan nog op het program
ma. In beide steden moet producent John. J. de Crane nog een geschikte ruimte vinden voor
de opvoeringen.
Conny Stuart en Mary Dresselhuys, de twee sterren van de produktie, vertellen (resp. van
daag en morgen) over hun ervaringen in „En nu naar bed", de Vrije produktie in het alge
meen, het gesubsidieerde toneel, het huwelijk en andere zaken.
Conny Stuart heeft de angina „overdag in bed, 's avonds spe-
pn" zojuist de deur uitgewerkt. Ze voelt zich nog geen hon-
jerd procent. Door de telefoon tegen producent John J. de Cra-
en even later tegen Wim lbo: „M'n óóóóren zitten dicht;
toet steeds zeggen wat zegt u?" Toch is er even tijd voor een
esprek over haar jongste succes.
lucces", het woord zit nu al flink;
it jaren van 1939 af om pre-
te zijn vastgeroest
Conny Stuart. Is de nu 58-
•ige Conny zo'n geluksvogel?
ejrlijn carrière is als het ware i
heen gekomen. Ik word ge
worden altijd dingen
me georganiseerd. Het gekke
dat het altijd de mannen zijn,
iets voor me in elkaar zetten,
nu John de Crane weer',
nee is niet gezegd, dat Conny
lart een afwachtend vrouwtje is
zich laat regeren door een man-
.aatschappij. Ze ziet er althans
;t naar uit. zegt te weten wat er
koop is in de wereld en heeft
ar een eigen mening over. Een
ning, die door de Jaren gerijpt
Als jiejong beix, be^li- i problemen geweest ,ook met de an-
1 dragen met de emoties, je hebt w„*
Is er na zoveel voorstellingen en
een tweede seizoen in het vooruit
zicht dan nooit sprake van routine
werk?
„Ja, het wordt misschien een soort
routinewerk, maar toch merk je dat
met enthousiasme de avond veel ge
makkelijker verloopt. Zodra je in die
rol tiiLiikt, de ene keer sneller d'an de
andere, denk Je vaak: Gut, is het
nu al pauze".
Hoe is de samenwerking met Mary
Dresselhuys, haar tegenpool in de
muzikale komedie?
„Ik ken haar a.l erg lang (ze speel
de jn.m. met haar in het, na-cof.Ggse
cabaret „Zee-GeRuys" met het ge
zelschap van Cor Ruys). Van begin
af aan is die samenwerking zonder
deren. We zijn een enorm fijne
ploeg, de eerste ruzie moet nog val-
en totaal andere in-ie'öm. Iï
chter wel ondervinding, ben je "wat
uder, dan bekijk Je alles met zo-
eel méér verstand. Ik-'vind dat de
rote bescherming van het ouder
orden. Alhoewel Jong en emotio-
eel te zijn ook erg leuk is. Was ik
ong, dan had ik beslist met Dolle
lina meegelopen
,'onny Stuart, licht haar, coltrui
net broek, duidelijk gewend te pra-
en over en te leven met een car-
ière, heeft al meer dan honderd
oorstellingen van „En nu naar bed"
chter de rug. Is er nog steeds het
rote enthousiasme?
Serieus: „Beslist. Ik vind het nu
.ntze'ttenid plezierig. In het begin
;ag ik het echt niet zó zitten. Ik,
ei tegen John toen hij met het idee
p de proppen kwam: Hou Je oen- Kleine oneffenheden kunnen me
en maar in je zak". j enorm irriteren. En dat komt mis-
KLASSE schicn in de eerste instantie verve-
het verhaal over die twee *n over- ,atCT "se"
feeën, het leek me niks. Toen ik toch vaak: je had wel gelijk",
ichter de eerste ruwe schets van j Qyer de financiën: ,.Ik zal nooit
innie las, zag ik meer in die rol. j onJVera»nibwoorti geld uitgeven. Ik werk'
Op de lezing vond ik het geweldig -n zeke,re zin voor m'n gezin Con-
toen Annie met ..Ik hoef alleen i ny bewoont met twee studerende
maar even zó te doen" (succeslied j roong een fraaie Amsterdamse flat
uit de produktie") kwam, was het en ^en erg nuchter. Ik zal toch
wel bekeken. Humor van klasse". j ééns ophouden met werken".
ERK LEUK
j
Zou Conny Stuart de rol van Mary
Dresselhuys (goede fee) op een
soortgelijke manier hebben neerge
zet?
„Neen, zoals Mary mijn ral ook
niet op dezelfde manier zou hebben i
gespeeld. Annie zag in mij die boze
fee en heeft die dan ook op het
„lijf" geschreven, daar valt niet aan
te tornen".
Glimlachend „Perfect ben je als
mens natuurlijk nooit. Toch moeten
de dingen, die ik doe af zijn. Met
de voorstelling is dat precies zó. j
Conny Stuart frechtsen
Mary Dresselhuys in 'En nu naar
bed'.
De Amerikaanse acteur Robert „vervelend? Neen, in huis alleen al
i, heb ik duizendeneen dingen te
g is onderscheiden met de m,n werk erg leuk
Gouden Globe voor zijn spel in I het levert wat extra voordelen op
Ti7„jw Pn (mensen zijn aardiger tegen je) j
de tv-serie Marcus WelbyRo- Toch denk ik j^et tot m-n ouwe
bert Young en zijn vrouw Betty j dag ermee door gaan."
hoorden het blijde nieuws giste- i Tenslotte nog even over „En nu
ren in Londen. Het echtpaar
Young viert deze maand zijn ne
genendertigste huioelijksverj aar -
dag.
Betty Young verscheen weer in
het openbaar nadat zij in decem
ber ziek was geworden.
naar bed", waarin mede dankzij
Conny de vrije liefde zegeviert. Is
Conny Stuart, twee keer getrouwd
geweest, het met de strekking eens?
Korte pauze: „Ik kan het in deze
tijd wel zeggen: Heb vroeger ook
samengewoond".
In t Duivenhuys
Jane Fonda liet
oorlogsveteraan
prijs ophalen
BEVERLY HILLS (Reuter)
Jane Fonda heeft zondagavond een
oorlogsveteraan uit Vietnam in Be
verly Hills de „Gouden Globe" in
ontvangst latsn nemen, welke onder
scheiding haar door de buitenlandse
pers in Hollywood was verleend als
de beste actrice. Zij kreeg de onder
scheiding voor haar rol van callgüi
in de speurdersfilm „Klute".
Jane Fonda, een fel tegenstand
ster van de Vietnam-politiek van de
regering, had de 24-jarige Barry
Romo gezonden omdat zij zelf in
Frankrijk verblijft waar zij een rol
speelt in „Tout va bien".
De andere onderscheidingen gin
gen naar de Ne-wyorkse politiethriller
„The French Connection".
IBB-KONDOR
VERWACHT
ZEER FORS
VERLIES
AMSTERDAM —In enkele wer
ken van de IBB-Kondor groep NV
schuilt een groter verlies dan in het
najaar van 1971 werd voorzien. Het
Jaar 1971 zal dan ook met een aan
zienlijk verlies worden afgesloten, zo
heeft het bedrijf bekendgemaakt.
Een eind 1971 op advies van raad
gevend bureau Berenschot uitgevoer
de reorganisatie heeft een daling van
de vaste kosten met ruim 30 pot op
geleverd. Onderdelen van deze reor
ganisatie waren het terugbrengen
van het vaste personeelsbestand
(eind oktober 1971 werden 47 man
ontslagen) en de sluiting van vier
plaatselijke vestigingen. De thans
geëindigde reorganisatie heeft gelei i
tot concentratie van de stafdiensten
en tot plaatselijke behartiging van de
bouwproduktie in vier over Neder
land verspreide districtskantoren
Het bestuur vertrouwt, dat nu de ha-
sis aanwezig Is voor een ontwikke
ling met positieve perspectieven en
dat 1972 geen verlies meer te zien
zal geven. Mogelijkheden om tot een
samenwerking te komen zijn in on-
der zoek.
IBB-Kondor heeft sinds 1970 de re
sultaten snel zien verslechteren.
Voorspelde het bestuur na het slech
te jaar 1970 dat 'n winstherstel kon
worden verwacht, in de loop van het
jaar verdween dit optimisme lang
zaam.
In 1970 daalde de winst van
f 800.000 naar f 200.000 en werd het
dividend teruggebracht van 18 naar
5 pet. Dit was een van de redenen,
dat de besprekingen, die waren be
gonnen met de NV Verenigde NBM-
bedrijven over een mogelijke samen
werking, in september werden ge-
1 staakt.
LEIDEN „Hiermee kan ik me i zaam is omvat werken als „Moeder
beter uiten", zegt de klavecymbaliste en kind". Iedere vorm is hier heel
Marion van Harreveld over haar81eïsole^d en. ^aat niet in hat
x geheel op. Grappig van vorm is de
gouaches. Zij doet dit al twee jaar en „bukkende vrouw". De huishoude-
haar produktiviteit is enorm. Om j lijke plichten wegen zwaar! Ook hier
zich zoveel mogelijk aan de beelden- I nemen haar handen en armen een
de kunst te wijden is zed: -natste Ja- Semarkeerde positie in. In
de „Verloren illusie' strekt een hand
ren wat minder vaak opgetreden. zlch uit naar de maan Deze hand
haar werk heel duideliJk- is zwart omlijnd,
5.30 Olympische Winterspelen Sapporo. Samenvatting
(NOS)
6.45 De fabeltjeskrant (NOS)
6.55 Journaal (NOS)
7.05 De Jonkvrouw van Avignon. TV-feuilleton
(NCRV)
8.00 Journaal (NOS)
8.21 Please Sir. TV-serie (NCRV)
8.50 Emaal Andermaal (NCRV)
9.50 Hier en nu (NCRV)
10.30 Tekst en uitleg (NCRV)
10.40 Journaal (NOS)
10.45 Weekoverzicht en Informatie schooltelevisie (NOS)
10.48 Graven naar het verleden Herhaling les 2
(TELEAC)
NEDERLAND II
6.45 De fabeltjeskrant (NOS)
6.55 Journaal (NOS)
7.05 Volgende patiënt (VARA)
7.30 Tik Tak Tor: vraag- en antwoordspelletje voor het
hele gezin (VARA)
8.00 Journaal (NOS)
8.20 Mijn tante Victoria. TV-spel (VARA)
9.00 Op de bodem van de hemel. Film van Jan Vrijman
(VARA)
10.30 Achter het nieuws (VARA)
11.10 Journaal (NOS)
11.15 Den Haag vandaag (NOS)
11.20 Beton Herhaling les 2 (TELEAC)
De fraaie kleuren van
vallen je onmiddellijk op. De vorm
dichtbij. De rose maan is vaag en ver,
geving echter is hier en
slap, wat amateuristisch
enorme zeggingskracht ervan,
kleuren, en vooral ook dat alles zo
eerlijk doorvoeld is, maken dat Je
hier gemakkelijk overheen stapt.
Een veel terugkerend thema zijn
gestyleerde handen, met korte, dikke
vingertjes. Ook het thema „moeder
schap" en alles wat daar zoal bij
komt, komt vaak terug. „Nieuw le
ven" laat zien hoe er in een helder
rood omrande baarmoeder een
kindje groeit. Het kindje is donker
blauw, (je achtergrond is diep groen.
wat llij volkomen onbereikbaar.
HANNY RENEMAN
De Werkplaats Kindergemeen
schap in Bilthoven bleek de
enige school te zijn die bereid
was een Kritische Leraar vao
het Socialistisch Onderwijs-
front een les te laten geven
voor het KRO-programma
„Maatschappijkritiek in de
praktijk". Dat liep uit op een
nogal eenzijdige affaire, want
dr. Paul Offemans betoog over
de uitbuiting van de derde we
reld ontlokte bij een aantal
„kapitalistisch" ingestelde vijf
de klassers wel enige discussie,
maar zijn optreden was, naar
hem later door andersgezinde
collega's werd verweten, te
autoritair en zyn onder wijst-ech-
nlek te eenzijdig georienteerd.
Na de les werd er door rector
D. Teunissen van de Werk
plaats, zijn collega dr. H. Sin-
nema van het Comenius Colle
ge in Hilverstum met hun staf
en enige scholieren namelijk
uitvoerig van gedachten gewis
seld over wat men „versluierde
indoctrinatie" noemde. De Kri
tische Leraren waren in aparte
interviews te horen, omdat zij
confrontatie met de niet-kriti
sche collega's hadden geweigerd
wegens de beperkte tijd. Die
zou onvoldoende zijn om hun
argumenten behoorlijk naar
voren te kunnen brengen.
Dr. Offemans en zijn geestver
want dr. ir. Jacques Balhan
gaven toe een bepaalde maat
schappelijke visie te hebben,
ofschoon zij nadrukkelijk vast
stelden dat die niet altijd
marxistisch-leninistisch was,
maar legde er de nadruk op
dat zij hun leerlingen wel de
gelijk laten kiezen, zij het van
uit een zeker door hen voorge
dragen standpunt.
In AVRO's Televizier kwam dr.
Balhan nog eens terug, omdat
ook hier (een staaltje van
slechte coördinatie) het onder
werp van de linkst indotrinatie
op onze scholen werd aange
sneden. Rector drs. L. S. Lee
man van de Hilversumse Scho
lengemeenschap kwam de Kri
tische Leraren in zoverre tege
moet, dat hij politiek op school
thuis vond horen: „De leerling
kan niet a-politiek worden
voortgeholpen en een stuk
maatschappij vorming inpliceert
politieke bewustvorming".
Ondertussen zag op het andere
net Heinz Rühmann zich als
ultra-rechtse leraar kritiekloos
bedreigd door rebelse school
jeugd uit de Duitse nozemtijd
anno 1958. Een film, die Juist
door de zo snel verouderde
probleemstelling volkomen
overbodig was en Rühmann
bepaald ook niet op zijn best
liet zien. Wat dat betreft gaat
de Rühmannserie dezelfde weg
op als de reeks Fernandel-
films:
Na enige gerenommeerde top
pers waarvan de meeste al
eens eerder op de beeldbuis
zijn geweest, volgen de weinige
nog vertoonbare kopieën van
de films, die toevallig voorhan
den zijn.
Verder in AVRO's Televizier
alarmerende kreten over een
golf van Britse kleurlingen die
de komende Jaren naar ons
land zouden komen, vooral Pa
kistani, wanneer de werkloos
heid ln Engeland aanhoudt.
Enoch Powell maakt hierover
de opmerkingen die van hem
verwacht konden worden; onze
minister Boersma van Sociale
Zaken toonde zich minder be
zorgd maar maande wel tot
voorzichtigheid.
Marcel de Groot had drie da
gen met een moedersleutel
vrije toegang tot de Nijmeegse
prof. Pompe-kliniek, waar hij
onthullende gesprekken met de
patiënten had. Meest opval
lende detail: acteur Piet Ver
meulen als leider van agressie
ve „spelletjes".
Bij de tv-spelletjes van deze
maandagavond verving Enny
de Leeuwe in „Wie van de
drie" Tonny Huurderman wei
nig succesrijk en bij Pim Ja
cobs staken de tweelingbroers
Romer elkaar de loef af.
NICO SCHEEPMAKER
„Moeder en kind" (foto Holvast),
heeft strakke, ronde vormen. De
kleuren zijn fel en helder en komen
niet buiten het hun toegewezen
vakje. Feitelijk werkt Marion in
twee verschillende stijlen: in de eer
ste vervloeien de kleuren door elkaar
heen en vormen zo een ritmisch ge
heel. Een goed voorbeeld van deze
stijl is het „Dubbelconcert", waarop
een vleugel van boven gezien en een
van opzij gezien staat. De tere
blauw-groene kleuren zijn ritmisch
neergezet en lopen door elkaar heen.
De andere stijl wasain Marion werk-
Woensdng 9 februari Hilv. 1. 402 m
en FM-kanalen. 00.00-07.00 N.O.S.
7.00 TROS. 12.00 KRO. 14.10 N.O.S.
10.45 NCRV. 19.10 N.O.S.
00.00-07.00 Sapporo '72: In een muzi
kale omlijsting reportages van de
Olympische Winterspelen, met regel
matig uitzendingen van de Radio-
Nieuwsdienst. 7.00 Nieuws 7.02
(S)lichte grammofoonmuzlek, repor
tages en berichten. (7.30 Nieuws; 7.41
Actualiteiten; 7.50-8.10 Olympisch
Journaal; 8.30 Nieuws; 8.41-8.50 Ac
tualiteiten) 10.00 Voor de vrouw. I t
(10.30-10.32 Nieuws). 11.55 Mededelin
gen. 12.00 (S): gevarieerd progamma
(12.26 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41-12.50
Actualiteiten; 13.00-13.05 Raden
maar. 13.50-14.00 Sapporo '72;
Reportages en beschouwingen over de
Olympische Winterspelen). 14.00 een
pastoraal gesprek van mens tot mens.
14.10 rubriek over het leven in de
taal. 14.20 (S) 'klassieke muziek. 14.50
Meer over minder: De stem van de
sprekende minderheid. 115.30-15.32
Nieuws). 16.45 (S) Journaal anno
Nul. hoorspel. 17.00 (S) NCRV-Vocaal
Ensemble: Overheidsvoorlichting:
17.20 Een serie progamma's over de
Koniklijke Marechaussee. 17.30
Nieuws. 17.32 Actualiteiten. 18.00
klankbeeld over amateur-concoursen.
18.30 Nieuws. 18.41 Veel gevraagde
gewijde muziek. 19.00 De kerk van
daag - nieuws en commentaar. 19.10
Progamma voor blinden en slecht
zienden. 19.20 Openbaar Kunstbezit
19'.30 (S) Woensdagavond Muziek-
magazlne. 22.25 Lezing. 22.30 Nieuws.
22.40 Den Haag vandaag. 22.50 (S)
kunstuitingen buiten het Nederlandse
taalgebied. 23.20 (S) muziek van el-
gen tijd. 23.55 Nieuws.
Hilv. II, 298 m. en FM-kanalen. 7.00
VARA, 7.54 VPRO. 8.00 VARA-
7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnastiek.
7.20 (S) Dag woensdag!: muziek en
informatie, waarin om 7.33 Van de
voorpagina. 7.54 Deze dag. 8.00
Nieuws. 8.11 Actualiteiten. 8.22 (S)
Dag woensdag (vervolg). (Om 8.35
Van alle markten thuis.) 9.00 geva
rieerd progamma met om 9.15 Ko
ning Klant, om 9.35 Waterstanden,
om 9,40 Schoolradio, om 10.45 Voor
de kleuters, om 11.00 Nieuws en om
11.03 Op de koffie. 12.00 Arnhem -
Centraal, rechtstreekse uitzending
met, over en te midden van mensen
13.00 Nieuws. 13.11 Actualiteiten
13.25 (S) Licht ensemble met zangso-
listen. 13.45 Gesproken portret. 14.00
Nieuws.) 17.00 (S) lichte vrezoek-
nummers. 18.55 Mededelingen. 18.00
Nieuws. 18.11 Actualiteiten. 18.20 Uit
zendingen van de Partij van de Ar
beid. 18.30 (S) Klink Klaar, zonder
nonsens. 19.30 (S) Licht orkest met
zangsollsten. 20.00 Nieuws. 20.05 (S)
gevarieerd progamma. 21.00 (S) Pops-
muk. 21.45 (S) een veelkleurig mu-
ziekprogamma. 22.30 (S) moderne
muziek. 22.55 Mededelingen. 23.00
Nieuws. 23.10 Actualiteiten. 23.20 (S)
Nieuws). 17.00 (S) lichte verzoek-
240 m. en FM-kanalen. 7.00
7.00 Nieuws. 7.02 Steevast (8.00
Nieuws; 8.02-8.05 Radiojournaal.) 9.00
Nieuws. 9.03 De negen-uur-show.
10.00 Nieuws. 10.03 Arbeidsvitaminen:
(11.00 Nieuws.) 12.00 Nieuws. 1)2.03
Radiojournaal. 12.06 Zet 'm op. (13.00
Nieuws.) 14.00 Nieuws. 14.03 Super
clean Dreammachlne. 15.00 Nieuws.
15.03 Licht platenprogamma. (16.00
Nieuws.) 17.00 Nieuws. 17.03 Radio
journaal. 17.06 verzoekplaten p rog am-
Filmregisseur
Walter Lang
(73) overleden
PALM SPRINGS (Reuter, AP)
De Amerika-an Walter Lang, bekend
regisseur van een reeks verfilmde
musicals, is op 73-jarige leeftijd in
Californië overleden.
Hij was onder meer regisseur van
„The King and I". ..There's no busi
ness like show business". „Call me
madam", „Tin Pan Alley" en „State
Fail-".
Lang werd geboren in Memphis in
Tennessee en diende in de Eerste
Wereldoorlog in Frankrijk. In 1927
ging hij naar Hollywood.
DRAADOMROEP (Over de 4e lijn)
Woensdag 9 februari van 18-20 uur:
Ain't she sweet (Ager), My klnda
love (Alter), Don't be that way
(Goodman), In a little Spanlsch
town (Wayne). You het the spot
(Gordon), All of me (Marks), Then
I'll be happy (Friend). South of the
border (Kennedy) Gitarren, splelt
auf (Schmidseder), El Cumbanchero
(Hernandez), I've got my love to
keep me warm (Berlin), When day Is
done (De Sylva), Sancho Pan'cho
(Berking), C'cst si bon (Seelen),
When you're smiling (Flcher), Not
only should you love him (Robin),
Stelg' in das Traumboot der Llebe
(Gietz), Ramona (Wayne), The best
thing for you (Berlin), You've got
the Indian sign on me (Bushkln). La
vie en rose (Lolguy), Schwedische
Rhapsodi (Alfven), Alouette means
skylark (Mc ConologueL Comln'
trough the rye (Mc Conologue),
Schwarzer Panter (Conslgllo), Oolf-
strom (Wernicke). Clementine (Har
ris). Blues for keeps (Wllklns). For
Loul's kicks (Wllklns). T bones
(Bellson), Woof tie (Jackson) Mara-
keesh (Clinton). Men from Mars
(Herman), Little Rock getaway (Sul
livan). Big city blues (Brookmeyer)
Brldgehampton south (McFarland),
Brldgehampton strut (McFarland)
Nederland I
NOS: 06.15—07.00 (K) Olympische
Winterspelen te Sapporo 1972; Hard ril
den op de schaats voor dames 1500
meter. NOS/NOT: 10.45-12.00 School
televisie. NOS: 12.30—13.15 (K) Olym-
Sapporo 1972:
derprogramma. NOS: 17.30 (K) Oly:
plsche Winterspelen te Sapporo 1972:
Samenvatting van de vandaag gehou
den wedstrijden. 18.45 (K) De Fabel
tjeskrant. NOS: 18.55 (K) Journ. NOS:
19.05 (K) Van gewest tot gewest. 19.50
(K) Tips van het Nationaal Bureau
voor Toerisme. NOS: 20.00 (K) Journ.
20.20 Politieke Partijen: Uitzending v.
de CHU. 20.30 Staatsloterij. 20.35 Socu-
tera. NOS: 20.40 (K) 40 Pounds of
Trouble speelfilm (Rijkskeuring; alle
leeft.). 22.20 Studio Sport.. 22.45 In
terpellatie: discussieprogramma. 23.15
<K) Journ. 23.2023.25 Den Haag van
daag.
Nederland II
i over Zelf Doen en Vrlje-tljdsbeste-
dlng. IKOR/CVK/RKK: 22.05 Ken
merk: De wekelijkse informatierubriek
over kerk en samenleving. NOS: 22.30
—22.36 (K) Journ.