Buitenlandse filmers in de ban van Cinemanifestatie Geen „Easy ook rider", maar 'Liever tv dan toneel' Films in Leiden Tegenstellingen bij Keuls Kamerorkest Max Havelaar in het Indonesisch Critici protesteren tegen filmkeuring Peter Fonda alleen in The hired hand Weer Dracula iiiiiiiiiiiiniiiii Maar mespuntje seks in "Zij waren naakt..." PMpI VRIJDAG 4 FEBRUARI 1972 PAGINA IJ De Utrechtse Cinemanifestatie is van start gegaan zoals de kenners van vorige jaren weten dat het gebeurt: in een leven dige ongedwongen sfeer in de kelders aan de Oude Gracht en natuurlijk in de bioscopen Camera en Studio. STEMPEL De sfeer van dit festival laat niet te bekoren en buitenlandse filmers, die zich anders voor officiële verto' ningen niet zo gemakkelijk laten strikken komen duidelijk gechar meerd ook in groten getalen. Zo wa ren er woensdag bij de opening al Pe£er Watkins, Agnes Varda efl Mi chel Deville met een reeks Franse sterretjes om zich heen. De openingsavond werd een feeste lijke hommage aan een kleine moe dige Franse vrouw, de producente Mag Bodard, in die rol natuurlijk niet zo op de voorgrond, maar dan toch de eer bewezen, welke haar toekomt, want ze neemt met een reeks films van Bresson en Resnals, Godard en Varda en van beginnende jongeren op haar naam een bijzondere plaats in. Zij was oorspronkelijk modetekenares en oorlogscorrespondente in Indo-Chi- na voor zij het voor een vrouw zo bijzondere vak koos. Door Piet Ruivenlamp Ze deed dat op een heel eigen ma nier: de kwaliteit van scenario's (op artistieke gronden) en de regisseur tellen voor haar. Nu is maar één op de vijftien films in Frankrijk wer kelijk een groot publieksucces en die verhouding heeft zij haars on danks met vaak moeilijke films toch gehaald. Maar ook in haar land is het verwerven van financiën steeds bezwaarlijker. Dat de Franse film op dit moment niet zo best marcheert als bijvoor beeld de Amerikaanse ligt volgens haar in de minder dynamische Franse maatschappelijke situatie van dit moment opgesloten. Het publiek kreeg een reeks frag menten uit haar films te zien en als er een akkolade is. welke haar produkties verbindt, buiten het feit dat het bijna zonder uitzondering interessante werkstukken gaat, dan is het dat men veel Mozart hoort op de achtergrond van een kleurige kijk op Frankrijk. Haar laatste onderneming betreft de derde film van de Belg André Delvaux. die zich meer dan in de lage landen roem verwierf met Daisne-films als „De man, die zijn haar kort liet knippen" en „Un soir, un train". ,,Rendea-vous Bray" heeft, on danks het feit dat nu een novelle van Julien Gr acq aanleiding was en het verhaal in 1917 in Frankrijk speelt, toch een zeer Belgisch stem pel meegekregen in zijn duister ex pressionistische sfeer. Delvaux sti leert weer prachtig geholpen door de meesterfotograaf Chislaln Clo- quet, die met de sterfelijke aardse kleuren, die een hele school Belgi sche schilders van zich hebben doen kennen, het ene na het andere sfeerbeeld oogst. Het thema ligt dichtbij dat van Truffauts „Jules et Jim", het gaat om twee vrienden en de vrouw, die tussen hen staat. Nu blijft het ma ken van deze film voor Delvaux toch gerechtvaardigd, waar hij een totaal andere sfeer en ook zijn graag gezochte geheimzinnigheid in tijd en ruimte bij het verhaal be trekt. Een Luxemburgse conservatorium student is niet bij de oorlog betrok ken. Hij wordt door een Parijse mede-student, die aan het front verkeert als oorlogsvlieger, voor een weekend naar een buitenhuis ge vraagd. Hij wordt daar door een onbekende vrouw ontvangen, de mi litair verschijnt echter niet. Een belangrijker rol dan dit gegeven vormen de flashbacks, de herinne ringen aan de kontakten met de aristocratische vriend, die zich ge makkelijk door het leven beweegt in tegenstelling tot de wat eenzelvige Luxemburger. De figuren zijn heel bekwaam in hun sfeer aangeduid, maar hun re latie komt niet tot leven. Anna Ka- rina speelt zoals een collega het bestempelde meer een serveer- dan een acteerrol. Heerlijk dingen draagt zij aan, waarbij de filmtoe schouwer het water uit de mond loopt. Delvaux stelt hier teleur, hij is mis schien net als Van Gogh destijds, rijp voor vertrek naar het zuiden om zijn palet wat op te fleuren. Misschien geeft het oeuvre van Buzzati hem die kans! ENGAGEMENT Peter Watkins strijkt met films als „The war game" en „Privelege" al tijd tegen de haren in zonder dat precies te formuleren is hoe dat komt. Zijn engagement lijkt op recht, maar hij geeft het in zeer documentaire stijl drastische effec ten mee. De geforceerde tegenstel lingen maken dat zijn films met een zekere vijandigheid worden ont LEIDEN Het optreden van het Rheinisches Kammer or Chester Köln gisteravond in de Stadsgehoorzaal was als afwisseling zeer welkom in de Meesterserie van K en O. Albert Kocsis vervulde niet alleen de rol van primarius maar ook die van so list in Bachs dubbelconcert BWV 1043, waarbij de andere solopartij voor rekening werd genomen door de aanvoerder van de tweede violen. Wat direct opviel was het grote klankverschil tussen de beide solo- instrumenten: dat van Kocsis heeft een groot volume en een naar scherp neigend timbre, de andere viool geeft een veel kleiner, wat omfloerst ge luid. De wedstrijd, of liever het el kaar toespelen van de motleven, verliep dus niet zo gelijkmatig als wenselijk is. Er waren meer van die tegenstel lingen in het programma: zo gaf Edward Witsenburg een zeer stijlvol le interpretatie van Handels harp- concert op. 4,6 op de cadens na. want de romantiek droop er vanaf. Toch lag het niet aan Witsenburg, dat ik nog steeds de later door Handel ge maakte bewerking voor orgel pre fereer. Debussy's Dansen voor harp en strijkorkest lieten zien. hoezeer Ed ward Witsenburg eveneens thuis is ln het neo-impresslonistische reper toire; Jammer was dus, dat het Rheinisches wel nauwgezet, maar wat stijfjes begeleidde. Het officiële programma werd besloten met de 12e Symfonie voor strijkers van Men delssohn, met het „Musikalisches Opfer"-motief in de inleiding. Er was hard op het werk gestudeerd, maar helemaal uit de verf komen deed het niet. Wellicht heeft men zich wat te lang beziggehouden mei dit highbrow-stuk van de 15-Jarig< Felix, zodat men er zelf eigenlijk or uitgekeken was. Er kwam een fikse toegift: d« Roemeense dansen van Bartók. Pa; hier kwamen de musici uit de plooi zodat deze „nette" avond een woesl besluit kreeg. R. G. Harms DJAKARTA In Djakarta gaat d« de Indonesische uitgeverij DJamba- tan met subsidie van de Nederlandse regering de Indonesische vertaling van Mutatuli's Max Havelaar uit geven. Het boek zal in een eerste oplaag van 5.000 exemplaren vermoedelijk in mei of Juni verschijnen. Door de subsidie van f 13.500,- zal de prijs zeer laag worden gehouden (onge veer f 3,-), zodat dit historische werk voor vrijwel alle Indonesiërs toegankelijk zal worden. De vertaling door de Indonesische literaire criticus Hans Jassin, is op enkele aantekeningen na, klaar. Zoals bekend speelt de roman in het voormalige Nederlands-In- dië, ongeveer een eeuw geleden. Het bekendste fragment uit het boek is „De toespraak tot de hoofden van Lebak". Deze toespraak wordt door veel Indonesiërs gezien als het be gin van de strijd om nationale zelf standigheid en onafhankelijkheid. vangen. Hij liet in Utrecht merken dat dat bij hem een permanente afweerhouding teweeg heeft ge bracht. „Punishment park" met hippies en andere opstandige Jonge ren door de woestijn achtervolgd door machtuitoefenaars, maakte op het al bekende model geen uitzon dering. In het raam van de Cinema nifestatie gaf de Franse filmpro- dwcente Mag Bodard deze week een persconferentie. Ze staat op deze foto afgebeeld met André Delvaux, regisseur van de film 'Rendez-vous a Bray'. UTRECHT (ANP) De ln Utrecht bij de Cinemanifestatie aanwezige filmcritici hebben gistermorgen in brieven een dringend beroep gedaan op de ministers van Binnenlandse Zaken en Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk, alle films op dit festival vrij te stellen van keuring. Daarbij wordt verwezen naar het in het buitenland gebruikelijke beleid films op grote festivals niet aan keuring te onderwerpen. Zij delen tevens mee ln principe tegen elke vorm van film keuring te zijn. Door de activiteiten van de filmkeuring zijn twee films op de Cinemanifestatie getroffen. Een van de twee is uit het programma genomen, in de ander zijn coupures aange bracht. Hoewel nog niet alle films zijn gekeurd verwachten de organisatoren verder geen moeilijkheden meer. De enige kink in de kabel kan nog zijn dat de films niet op tijd beoordeeld zijn door de filmkeuringscommissie. Annemarie Oster: STUDIO Je kunt er bijna niet onderuit bij het zien van Peter Fonda's „The hired hand" („De knecht") vergelijkingen te gaan maken met „Easy rider", al was het alleen maar om te kijken wat nu precies het aandeel van Fonda, en dat van Dennis Hopper in deze film moet zijn geweest. "The hired hand" maakt duidelijk dat Hopper kennelijk de meest strijdbare is, en dat Fonda vooral verantwoordelijk is voor passages die een wat romantische sfeer ade men. Bovendien lijkt hij veel intro verter dan Hopper. Speelt in "Easy rider" de strijd tussen de gevestig de orde en degenen die zich daarin niet thuis voelen een belangrijke Luxor De liefhebbers van grie zelfilm (en dat blijken er steeds nog heel wat te zijn) zijn deze week aan de Stationsweg aan het goede adres. Christopher Lee heeft daar zyn tenten weer opgeslagen, de man, die van Dracula een wereld vermaarde filmfiguur heeft ge maakt. Het genre heeft in feite wei nig nieuws meer te bieden. Nage noeg alle effecten hebben de fil mers wel eens eerder benut. Deson danks is ook dit "bloed van Dracu la" voor de liefhebbers een brokje griezelen om van te watertanden. Het bloed stolt bij herhaling in de aderen. Enfin, men kan er nog veel meer over zeggen, maar het is be ter tevoren zo min mogelijk te we ten. Met des temeer overgave kan men zich aan het bibberen zetten. Na enkele maanden van afwe- gheid op het vaderlandse tv- Scherm keert Annemarie Oster (nu een baby rijker) vanavond terug op de beeldbuis. En nergens minder dan in „Hadimassa"dit maal in het nieuwste spektakel voor de glurende meerderheid. Als altijd werken mee Ton van Duinhoven, Kees van Kooten en Wim de Bie, alsmede Joost Prin sen. Uit dit VARA-persbericht moge het een leder duidelijk worden, dat het de VARA een vreugde is, dat Anne marie Oster haar plaats in het van satirisch naar amusementsprogram ma geëvalueerde Hadimassa weer inneemt. De vreugde wordt door le PHBHHHBP! rol, in "The hired hand" gaat het vooral om de problemen waarmee het individu te maken heeft: zijn verantwoordelijkheid, zijn vrijheid of gebrek aan vrijheid, zijn een zaamheid. Daardoor kan Fonda al léén ook geen tweede "Easy rider" maken. Het is de vraag of dat nu zo erg is. Weliswaar betekent de afwezig heid van Hopper dat er een stuk dynamiek wegvalt, maar daar staat tegenover dat Fonda nu de ruimte krijgt om de individuele problemen die hij stelt veel indringender uit te werken. Hij giet zijn gegeven in de vorm van een western, omdat volgens hem de western in Amerika dezelf de functie heeft als het sprookje of de legende in Europa. Een keuze die bij FFonda het bezwaar heeft dat hij zich te snel laat verleiden tot fraaie landschapsplaatjes, schit terend gefotografeerd, dat wel maar vertragend werkend op het verhaal. Voor het overige geen kwaad woord van de fotografie. De ze draagt voor een niet onbelang rijk deel bij aan de prachtige, bijn? pastorale sfeer van de film. Peter Fonda (links) tijdens de opnamen van „The hired hand" met een van zijn came- ralieden. REX Al loeit de erotiek ook bijna door de filmtitel heen, „Zij waren naaktis niet in de eer ste plaats een seksfilm. Men moet het eerder zien als een (wat ge kunsteld) werkstuk over zwarte magie, waartussen hier en daar een scheutje seks is gegooid. Het verhaal is gesitueerd in een afgele gen streek in Zweden, waar een dominee en zijn vrouw hun dage lijks werk doen. De vrouw, die sinds kort in verwachting is, krijgt hulp van een vriendin, de sinister aandoende Hedvig. Met de komst van dit meisje neemt de onrust in het domineeshuis in hoog tempo toe. Bovendien verongelukken een paar vrienden van de dominee, die als gevolg van bepaalde gebeurte nissen Hedvig zijn gaan wantrou wen. Tenslotte drijft Hedvig zelf de aken op de spits, wat tot een bl- ■arre ontknoping leidt. „Zij waren naakt....is nogal traag en vlak verfilmd, behalve aan het slot. Er had bij dit gegeven wel een wat grotere dosis spanning aan het verhaal mogen worden toegevoegd. moeder van Erik: Jan (de baby waar op het VARA-bericht doelt) gedeeld. De .glurende meerderheid" heeft haar vrouwelijke element terug. Trouwens die meerderheid heeft ook Hadimassa weer terug zoals het was. De „nieuwe formule", het doorlopende verhaal met Wim de Bie en Kees van Kooten als de blitze studenten, hee'ft schipbreuk geleden. Annemarie gehuwd met platenman John Vis heeft in haar Bentveldse woning enige ju beltonen laten weerklinken, toen Wim de Bie en Kees van Koo&en met Ton van Duinhoven weer ouderwets bezig waren. In de cata comben onder NOS-studio 3 zegt Annemarie waarom: „Het was een beetje ambitieuze opzet. Ik zag me zelf echt niet in Hadimassa in die vorm staan. Gelukkig dacht de rest er ook zo over en zijn Wim, Kees en Dimitrl erop teruggekomen". Prolongaties en extra- voorstellingen In de Leldse bioscopen domine ren deze week weer de prolonga ties. Diamonds are for ever de door sommigen gewraakte door anderen weer geprezen Bond gaat in Lido zijn zevende succesweek in. Sean Connery vervult naast de bekende voormalige Amerikaanse succes rijke striptaesester Jill St. John de hoofdrol. In Camera maakt Summer of '42 zijn tweede week. De film die aan- j gekondigd wordt als de Ameri kaanse Souffle au coeur vertelt het verhaal van de verhouding tussen een vyftienjarige jongen en een gehuwde vrouw van 23. Als de man van de vrouw in kwestie in de oor log sneuvelt, geeft de laaste zich tenslotte aan de Jongen. Naast een aantal romantische elementen, ge noeg humor om niet in ethirisch gezeur te bi y ven steken. Ook Carnal Knowledge, voor de tweede week in Trianon, is nogal omstreden. Mike Nichols die eerder met succes The Graduate maakte werpt zich nu weer op soortgelijke problemen als in laatstgenoemde film. Voor de een zal Nichols stoeien met mensen en hun sex- problemen een boeiende vorm in Carnal Knowledge hebben gekre gen. een ander mag zyn visie te beperkt, by na puberaal vinden. Tenslotte nog de extra-voorstel lingen. Iedere zaterdag- woensdag en zondagmiddag kunnen de kin deren in Camera terecht voor Sjors en Sjimmie en de toverring, van oer-Nederlandse bodem. Da film draaide eerder al eens ln Studio. Byzonder aardig door de kinderen zeer gewaardeerd film werk. In Rex vrijdag- en zaterdag nacht weer de oude King Kong De door de mensen geschapen le gendarische monster dat tenslotte door zyn affeotie voor een vrouw- ten onder gaat bUjkt nog steeds te boeien. Dean Martin. Raquel Welch en James Stewart vormen de zware acteurstop die schittert in Ban dolero vrijdag- en zaterdagnacht in Luxor. Annemarie, 29 Jaar, ls een half Jaai uit de roulatie gweest. Het huwelijk en Erik Jan zijn geen aanleiding om definitief afscheid te nemen van de tv. Al blijft het werk voor lopig beperkt tot Hadimassa. Al vanaf het prille begin van haar carrière, die aanvankelijk begon met een mislukt toneelschoolavon tuur, sleept zij de toevoeging met haar mee „dochter van Guus Oster en Ank van der Moer". Enerzijds om aan te geven dat Annemarie niet zomaar iemand is en ander zijds om te suggereren dat Anne marie van geboorte een artiesten- kind zou moeten zijn. Annemarie, die enkele Jaren geleden pinnig in „Zomaar een zomeravond" actuele teksten sprak van Rinus Ferdinan- dussen e.a. en in Hadimassa als sexy vrouwelijk element in de show werd ingevoerd, ls niet de zelfbe wuste vrouw, die zij op tv lijkt te zajn. Carrière maken, het lijkt me huichelachtig, maar dat heb ik egeniyk nooit gewild. Ik ben geen type voor het toneel. TV is het enige waarvoor ik eigenlijk geschikt ben Theater trekt me niet zo. Ik speel liever 'n rol in de tv-serie dan iedere avond ergens op de planken staan. Ten eerste ben ik voor een grote zaal altijd erg verlegen en ten tweede houd ik niet van die thea tersfeer. Iedere avond in zo'n kleed kamer, niks voor mij. Straks wil ik wel weer gaan schrijven, liedjes. Maar ik wil voorlopig nog niet door het leven gaan als de toneelspelen de Jonge moeder, die schrijft". ANNEMARIE OSTER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 11