Klassiek
disconieuws
FRIESE ELFSTEDENTOCHT
NOOIT Vil l i! DAN ZESTIENDUIZEND
SERVICE PAGINA
Anton is nu te oud
Reinier is populair
Jeen is nuchter
ffDERDAG 3 FEBRUARI 1972
EXTRA
PAGINA 19
EUWARDEN Achter z'n bu-
I schudt de directeur van de
)and Bank, drs. J. R. Kuipers, 't
„De mensen begrijpen er
van", grinnikt de voorzitter
de vereniging De Friesche Elf
„hoe vaak ik nu al weer
ben gebeld? Dan vragen ze:
er. kunt u mij ook zeggen op
dag de Elfstedentocht wordt
iden? Dan kan ik vast een dag
ragen aan mijn baas",
et het maar. want die infor-
kan van zijn levensdagen
porden verstrekt en is die da-
ooit eens zeker, dan is de in-
vingstermijn allang verstreken,
ebrek aan ijsbloemen op de
stond Kuperus in ieder geval
atste acht jaar met de mond
oden.
aimo voor de organisatie van
reinig frequente schaatsfeest is
hem en de vereniging toch
minder op geworden. Ook al
de ijspret jaar in jaar uit af
pesterig kabbelend water
de Friese meren, het steeds
bijhouden van dit draaiboek is
noodzaak,
idat," legt Kuperus uit. „de or-
itie voor wedstrijdrijders en
toerrijders steeds moet worden aan
gepast. Elk Jaar worden het er
meer, elk Jaar vraagt het meer
voorzieningen. Eens kan het raak
zijn en dan mogen wij niet met de
handen in het haar zitten".
Kuperus wil dan ook niet van ont
moediging horen. „Natuurlijk zou je
het liefst drie Elfstedentochten per
Jaar houden, maar kijk nou eens
naar de geschiedenis. Tussen 1917
en 1929 zat elf Jaar, tussen '47 en
'54 zes, tussen '56 en '63 ook zes.
Een jaar of acht, negen wachten is
dus normaal en daarom niet ont
moedigend".
Vandaar dat de vereniging De Frie
sche Elf Steden er al weer vier uit
voerige vergaderingen heeft opzit
ten. Mocht, zo berekende men al,
dit Jaar de dertiende Elfstedentocht
niet uitglijden, dan trekken straks
zo'n vierhonderd man de wanten
aan. Van bestuursleden tot contro
leposten, van rayonhoofden tot mi
litairen van commissieleden van
ontvangst tot baanvegers en van
EHBO-ers tot geheime controleurs.
Een bataljon, dat de steeds langere
glijdende karavaan veilig tussen de
wakken door moet loodsen. De stoet
vrolijke, vallende of vloekende
vechters mag echter niet te groot
worden. „De wedstrijdrijders zijn
geen probleem" ,weet Kuperus, „zij
moeten al sinds 1 december vorig
jaar lid zijn van de vereniging. We
hebben vierduizend leden, waarvan
er drieduizend te oud zijn om nog
mee te doen. Dat worden er dus
nooit meer dan een honderdje of
zeven, acht".
Het probleem ligt echter bij de
slootjeskrabbers, die het wel even
zullen fiksen. En dat aantal kan
niet te groot worden", rekent Kupe
rus voor, „vanaf half zes starten er
elk kwartier duizend. Maar ook al
kan je. nog zo goed schaatsen, het is
zinloos om half elf nog weg te
gaan, want dan kom je diep in de
nacht aan. Half tien moeten de
laatsten weg zijn en dat betekent
dus niet meer dan 16000 toerrij
ders."
Dat is dan ook de limiet. Zonder
pardon, mocht het er nog eens van
komen.
Als gevolg van drukke werkzaamhe
den en ziekte-mijnerzijds is deze
grammofoonplatenrubriek helaas de
laatste maanden wat in de verdruk
king gekomen. Dit is des te erger
daar enkele speciale aanbiedingen
om een bespreking schreeuwden. Zo
kost de nieuwe Decca-opname van
Verdi's Macbeth «SET 510/12) nu
f73.50 gaan kosten, terwijl u er
vorige maand nog f 53 voor be
taalde. Door Phonogram werd dit al
bum aangekondigd als een dramati
sche, donkergloeiende opname. Wat
ik me bij deze term moet voorstel
len weet ik niet; mijn indruk is
echter wel, dat op bijna alle fron
ten de plank net wordt misgeslagen
Dirigent Lamberto Gardelli weet
aan het orkestrale gedeelte weinig
reliëf te geven, de hele opname
wordt gekenmerkt door een gebrek
aan spanning. Sopraan Elena Sou-
liotis lijkt mij bepaald nie de ideale
vertolkster van Lady Macbeth;
LEUWARDEN De eerste waterdruppel is nog niet
bevroren of in Friesland maakt men zich al weer luid-
tig op voor de Elfstedentocht. Een ritueel, dat omdat
acht jaar niets meer van is gekomen, veel op een ge-
belijdenis begint te lijken.
al waren Reinier Paping en
vat krachtpatsers al weer
ele tijd geleden de laatsten.
ngs de Friese elf steden joe-
onder te verdrinken, elk jaar
binden duizenden „gelovi-
de ijzers onder in de heilige
liging, dat De Dag nabij is.
des Oordeels", in het lijvi-
aaiboek van de Friese rijks-
meentepolitie mystiek aange-
ils De Dag Y. Ook al wil het.
van geen stollen weten, voor
;ende keer kijkt de „Politiere-
Elfstedentocht perschaats"
nd op naar de thermometer,
die de gebeden 'eens verho-
een week of drie tot ver on-
•t vriespunt afdalen, dan kan
ilitie haar handen warmen
I het zal me een zooitje wor-
Nog niet eens zozeer op het
kt alles en iedereen domweg
pikken als het de belangstel-
et meer aankan.
1 wel daaromheen, waar half
and zich in de warme beslo-
van de auto aan de al bij
at tot helden bestempelde
In '.zen zal willen vergapen. In
[toen die eenvoudige vechter
I if sen naar roemrijke geschie-
klauwde, puilden de Friese
al uit.
die superieure spot met de
krachten en het lichamelijk
en is het aantal personenau-
ons land echter gegroeid van
STERDAM
dsschouwburg 4, 6 feb. 20.15
Amsterdams Toneel met „In-
j, 12 feb. 13.30 uur Am-
ams Toneel „Het verhaal van
leest je" (kindervoorstelling), 5.
15.30 uur Poppenkastvoor-
igen in de Rotonde, 6 feb.
uur Amsterdams Toneel „De
is van Cass McQuire, 9 fèb.
uur Nieuw Rotterdams To-
„Liefde half om half", 10 feb.
Nationale Ballet; „Pa-
„Kooien" Clear La-
en „Jungle"; 11, 14, 20 uur
rlandse Operastichting met
's Rigoletto.
tem. 19 'febr. 20.15 uur Blij-
,Het geld ligt op de bank".
Kleine Komedie: tem 16 feb.
uur Ca aret Rients Gratama.
de la Mar-theater tem.
20.15 uur Nieuw cabaret
amma Paul van Vliet
rd-west"
Brakke Crond: tem 1 mrt.
zo.) 20.30 uur Nieuw Kome
et „Zeven manieren om een
over te steken",
gel Tangel: tem 29 feb (beh.
20.30 uur Cabaret Waartoe,
been.
Koopermolen: tem 29 feb
ma.) v.a. 19 uur Cabaret
>m Henk Elsink.
iffy Theater 4, 5 feb. 20.30
The Sissies met het Residen-
kest 9 feb. 14.30 uur Toneel-
Wederzijds met „En de beer
(kindervoorstelling)
zeshuis: 16 feb. 14.30 uur To-
'P Wederzijds met „De twee
egers" (kindervoorstelling),
tgebouw: 4 feb. 20.15 uur
trd. Philharmonisch Orkest
Anton Kersjes met Anne
lec en Catherine Collard, 4
0.15 uur Vereniging Muziek-
i met kamermuziek, 5 feb.
Matinee op de vrije zater-
;adio Philharmonisch Orkest
larlos Paita m.m.v. Uto Ughi.
5 feb. 20.15 uur Ned. Ra
nkest o.l.v. David Zinmanu
Agnes Giebel, sopraan, 5
uur Stan Kenton. 6 leb. 11
>hiladelphia Chomber Solists,
850.000 tot twee miljoen. Alleen in
Friesland al staan zo'n 35.000 men
sen meer op de zaterdagmiddag te
poetsen.
En dan zal er maar een klein ge
deelte van die kudde naar Dokkum.
Staveren of Harlingen hobbelen, de
verkeersknopen in oude stadskernen
en op smalle buitenwegen zullen
onontwarbaar zijn. „De politie",
weet Leeuwardens hoofdinspecteur
F. R Westra, dirigent op De Dag
■Y, „zal er vaak niet eens doorkun-
nen".
Oom agent heeft meer te doen. De
surveillance op het ijs bijvoorbeeld.
Vier uur voor het starten (duizend
per kwartier), zestien uur voor de
tweehonderd kilometer plus nog
eens een paar uur extra voor de
ergste krabbelaars, betekenen dat
hij zo'n vierentwintig uur staat te
blauwbekken.
Vooral het laatste traject. Dokkum
- Leeuwarden, vraagt een intensieve
controle. „Omdat het dan al donker
is", herinnert Westra, die zelfs eens
Friesland rondde, zich, „terwijl de
vermoeidheid dan bovendien het
grootst is. Zelf reed ik, terwijl ik de
contouren van Leeuwarden al zag
schemeren, met mijn schaats In een
barst in het ijs. Ik klapte op de
wal en plofte in de sneeuw.
Op dat moment dacht ik: wat lig
ik hier lekker, maar gelukkig ben ik
nog net op tijd doorgegaan. Toch
zijn er tientallen, die niet meer de
fut hebben om op te staan. Die
mensen moet Je natuurlijk voor be-
vriezingsdood behoeden".
Zoals de op de piste patrouillerende
politie ervoor zal moeten zorgen
niet zelf het gevoel in vingers of
tenen te verliezen. Denk daarom
niet, dat bij slecht weer en dus bij
een bescheidener trek naar het
hoge noorden de helft van het
korps het grimmig spektakel voor
het gloeiend televisiescherm zal
kunnen volgen in plaats van in het
onbarmhartig open polderland.
Barre kou, snijdende wind en
sneeuwsnieren maken het posten
geenszins tot een pretje. Wie de
cognac door de aderen vloeit, houdt
.lllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllHIIIIIIIIIII
ANTON VERHOEVEN een race worden gereden op de ma-
(51) manusje van alles ln het1 nier, waarop Reinier het deed.
Brabantse Dussen, gleed in 1956 Maar met schaatsenrijden had het
met vier kornuiten eensgezind als niets te maken. Op mooi ijs zou
eerste over de streep. Anton vindt, j Paping nergens zijn geweest. Dat is
dat het winnen van een Elfsteden- j ook bewezen, omdat hij ervoor of
tocht geluk is. erna ook nooit méér wat heeft ge-
„Je kan er met hard trainen voor 1 wonnen.
zorgen, dat je tot de vijf beste rij- Reinier was een atleet een hardlo-
ders behoort, maar dan bepaalt het per, meer niet en dat had je in
geluk je klassering. Een kromme
schaats of je scheurt je ijzers en Je
bent gezien. En misschien is dat
maar beter ook, want, waar blijf je
met Je roem? Wie kent Pesman of
Van der Grift nog?
Ja. iedereen heeft het over Paping
en waarschijnlijk zal er nooit meer
llllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllli
1963 net nodig. Kijk. dat is ook ge
luk. Schaatsen kan Paping niet. Hij
zou net zo de mist in gaan als Pe
ter Post tegen de slechtste crosser.
Een Elfstedentocht dit jaar zou ik
in de toerklasse rijden. Ik wordt te
oud en ik heb geen tijd meer om te
trainen.
haar stemmiddelen en uitdrukkings
kracht zijn daarvoor te gering. Die
trich Fischer-Dieskau is als Mac
beth zeer fraai in de lyrische mo
menten van de opera, zodra hij
echter heldhaftig moet zijn wordt
zijn interpretatie schreeuwerig, wel
haast afblaffend. Nicolai Giaurov
als Banquo lijkt een der sterkste
interpreten van deze opname, doch
zijn stem is blijkbaar erg gevoelig
voor de opstelling van de micro
foon: hier doet het timbre sterk
denken aan schuurpapier, waar dit
op andere platen niet het geval is.
Als geheel een teleurstellende opna
me. temeer daar ook de geluidskwa
liteit te wensen overlaat.
Reden tot groot enthousiasme geeft
de nieuwe uitgave van alle serena
des en divertimenti voor blazers
van Mozart door het Nederlands
Blazersensemble onder leiding van
Edo de Waart. Dit Philips-album
bevat vijf elpees (6799003) en kost
f80.
Hoe vaak komt het niet voor, dat
blazersmuziek uiterst vermoeiend,
op de luisteraar werkt? Hier is het
tegendeel het geval, uit elke noot
spreekt een enorme musiceervreug-
de. Mozart in optima forma; ook
wegens de geluidskwaliteit kan ik
dit album van harte aanbevelen.
„Muziek voor kerk en kroeg, hof en
straat, liefde en lust, krijg en vrede
tussen 1350 en 1500", is de uitge
breide titel van een promotieplaat
van Musica Reservata. Men vindt
erop een keur van Middeleeuwse
werkjes uit Spanje, Frankrijk, Italië
en Engeland. De instrumentale zijn
zeer leuk uitgevoerd, vrolijk, aanste
kelijk, authentiek. Over de interpre
tatie van de vocale stukken is het
laatste woord nog niet gesproken:
volksliedjes mogen van mij best
Reinier Paping (bijna 41), levend
monument van moed en door
zettingsvermogen. ziet nog altijd
nieuwsgierigen de neus tegen de
ruiten van zijn twee sportzaken j
in Zwolle drukken. Reinier is nog
altijd populair en dat wil hij best
weten ook.
„Ik vraag me nog wel eens af hoe
ik h3t toen heb kunnen volbrengen.
Ik mag niemand ooit zo'n toch toe
wensen Maar het was tegelijk een
uniek gebeuren, dat meer nog dan
andere Elfstedentochten tot de ver
beelding sprak. Ik won en ik werd
populair en daarom was het mij te
doen. Daar schaam ik mij niet
voor. Mijn sportzaken varen er wel
bij.
Bovendien was het mijn verdienste,
die mij zover braoht. Ik beschikte
op het juiste moment over de door
douwersmentaliteit. Ik had geleerd
wat het is als je een tik van de
hamer krijgt. Op dat moment ging
ik door, terwijl het gros afviel.
Die Jongens kenden die klap niet,
omdat ze hem op de training nooit
hadden gekregen. Wie hard genoeg
traint, krijgt hem wel en leert dan
door te gaan. Daarom moet Je ook
niet bang zijn voor slecht ijs. Zo
snel mogelijk daarop gaan oefenen,
dat is het beste.
Ik oefen nu veel minder dan vroe
ger, maar nog wel regelmatig. Als
er dit jaar een Elfstedentoch zou
worden gereden, schijf ik ook zeker
weer in voor de wedstrijdklass^.
Maar een kanshebber ben ik niet
meer".
Illlllllllllllllllllllilllllllllillllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllll
volks klinken, maar volks is Iets
anders als vulgair en vulgair klinkt
elk vocaal werk dat Musica Reser-
vata vertolkt. Ik heb er moeite mee.
maar smaken verschillen. Philips
6833046, f 8.90
Een heel andere sfeer ademt de
plaat van het hier minder bekende
merk Arion (30 A 096, f24.50),
waarop de Frans-Argentijnse so
praan Ana-Maria Miranda „Chants
a la cour de France" singt, begeleid
door een ensemble met oude instru
menten onder leiding van Roger
Cotte. Negentien werken, van een
12de eeuwse anonymus tot en met
La rose d'amour van Paër (begin
19de eeuw), en daartussen namen
als Adam de la Halle, Machaut,
Vaillant, Dufay, Sermisy, Rousseau
en Mehul. Ana-Maria Miranda
j heeft een stralende stem, misschien
l wat klein van volume, maar dat
I doet het wel bij dit repertoire. Haar
opvattingen doen fris en ongekun-
I steld aan; technische moeilijkheden
I schijnen voor haar niet te bestaan,
j De geluidskwaliteit is uitmuntend
en de volgende minpunten zijn van
ondergeschikt belangsommige
I chants zijn bewerkingen, andere
het aardig lang uit, maar omdat
een stevige neut in diensttijd verbo
den is, zal de agent toch na een
paar uur moeten worden afgelost.
De voltallige Friese politiemacht zal
paraat moeten zijn. Wat neerkomt
op een kleine vierhonderd man, ge
steund door 955 afzethekken. De
troepen worden gedirigeerd vanuit
de comtrole- meldkamer op het
districtsbureau van de rijkspolitie in
Leeuwarden, operationeel van vier
uur 's morgens tot 's nachts twee.
Een radionet langs de gehele route,
23 radiotafels, 48 portofoons en 4
megafoons onderhouden de verbin-
REINIER PAPING
dingen Met pontonbruggen, met
looppaden, met éénrichtingswegen.
met verboden parkeerplaatsen en
met smalle bruggen met stopverbod.
„Tijdverlies en ongemakken zullen
desondanks in de sfeer van een Elf
stedentocht moeten worden aan
vaard". meldt het draaiboek netjes.
„Het wordt een chaos", stelt Westra
openhartiger vast, „je kan afzetten
wat je wil en omleiden wat je wil,
het loopt altijd uit de hand" Maar
dat doet het op „De Dag des Oor
deels" waarschijnlijk ook wel.
Jeen van den Berg (44),
onderwijzer in Heerenveen. reed
in 1947 zijn eerste Elfsteden
tocht. Later werden een eerste
(1954) en een derde plaats «achter
Paping) zijn mooiste klasseringen.
Jeen voelt zich niet schuldig aan
het jaarlijks terugkerende gekrakeel
over wel of geen Elfstedentocht.
„Dat begint allemaal daar bij Jullie,
in Holland. In het westen zien ze
geweldig op tegen wedstrijdrijders
in de Elfstedentocht. Jullie maken
er helden van. En omdat jullie al
I maanden van te voren willen weten
of er een kans is die helden weer
I in actie te zien, krijg je al dat ge-
j mekker over wel of niet doorgaan
j Wij hier zijn nuchterder. Ik in ie
der geval en een Elfstedentocht is
voor mij ook niet meer dan sportief
plezier. Trainen is voor mij ook
geen opoffering. Ik schaats nu al 25
jaar en ik heb er nog geen dag
geen zin in gehad. Als het trainen
wel een opoffering voor Je is, raak
Je ook eerder ontmoedigd als het
elk jaar maar niet hard genoeg wil
vriezen.
Ik train nu te weinig, maar als er
binnen twee weken een Elfsteden-
tocht zou komen, schreef ik toch
j weer in als wedstrijdrijder. Daarna
kan het voor mij helaas niet meer,
want ik ga als trainer-coach van de
Engelse Jongens mee naar de win-
I terspelen in Sapporo."
Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
worden niet volledig uitgevoerd en
de teksten zijn niet afgedrukt.
Een wereldpremière op de plaat is
het derde vioolconcert van Paganini
(Philips 6500175, f24.50). Over de
herontdekking van het derde con
cert van de „god der viool" is des
tijds veel ophef gemaakt, welke nu
much ado about nothing blijkt te
zijn geweest. Het is een redelijk ge
schreven werk met als belangrijkste
onderdeel de Polacca. Van de violist
wordt een grote virtuositeit vereist,
doch muzikaal valt er weinig te be
leven. De uitvoering is zeer goed:
meesterviolist Henryk Szeryng
wordt begeleid door het London
Symphony Orchestra onder Alexan
der Gibson.
R. G. HARMS
7 feb 20.15 uur Ned, Theater Cen
trum: Het Concertgebouwork. o.l.v.
Bernard Haitlnk met Elly Ameling,
Aafje Heynis en het Groot-Om
roepkoor van de NOS. 8 feb. 20.15
uur Amsterdams Philharmonisch
Orkest o.l.v. Anton Kersjes m.m.v.
Annie Fischer, piano, 8 feb. 20 15
uur Liedercyclus: Yi-Kwei Sze,
bariton en Gerard van Blerk, pia
no. 9, 10 feb. 20.15 uur Concert
gebouw Orkest o.l.v. Bernard Hal-
tink m.m.v. Zara Nelsova, violon
cel, 10 feb. 20.15 uur The Fine Arts
Quartet, 11 feb. 20 15 uur Het Ro
mantische Pianoconcert: Concert
gebouworkest o.l.v, Bernard Hai-
tink m.m.v. Rudolf Firkusny, pia
no 11 feb. 20 15 uur Melos Kwar
tet.
RAI-gebouw: 4, 5. 6 feb 10—17,
19—22 uur, zo. 10—17 Caravan
RAI 1972.
DEN HAAG
Kon. Schouwburg: 6, 12, 13 feb.
20.15 uur Haagse Comedie met
'n Blok aan het been" met Anne
Will Blankers, Eli Blom. Guido d?
Moor. Jules Croiset en Carl van
der Plas. 4. 5 feb. 20.15 uur Haaase
Comedie met "Maak nevrouw niet
wakker" met o.a. Elisabeth An-
dersen, Paul Steenbergen. Trins
Snijders, Guido de Moor, Jules
Croiset en Maria Stiegeüs, 6, 13
feb. 14 uur, 10 feb. 20.15 uur Haag
se Comedie met "Schakels" met o.
a. Anne-Wil Blankers. Ko van Dijk,
Carl van der Plas. Kees Coolen en
Manfred de Graaf. 7 feb. 20.15 uur
Haagse Comedie met 'n Blok
aan het been", 8 febr. 20.15 uur"
Nieuw Rotterdams Toneel met:
"Liefde half om half" met Marti-
ne Crefcoeur, Lies Franken. Anny
de Lange, Hans Boswinkel. Pim
Dikkers en Jules Royaards. 9 feb
20.15 uur Amsterdams Toneel met
"Do les van Cass McQuire met
Jacqueline Royaards, Ank van der
Moer, Mimi Boesnach, Anita Me
nist, Wim Kouwenhoven, Jan
Hundling, Bob Goedhard, Bruni
Heinke, Betty Kapsenberg en Flip
van Duyn.
Circus-theater: 12 feb. 201.5 uur 't
Nationale Ballet met het Ned. Bal
letorkest met Les Sylphides L. Dark
Elegies en De groenetafel, 6 feb
20.15 UUR Uitvoering door The L-
don School of Eurythmy olv Mar
guerite Lundgren.
Ned. Congresgebouw: 4, 5 feb. te
20.15 uur Blijspel "Hartenvrouw"
met Ton Lensink, Marja Habraken
Maxim Hamel. Joeki Broedelet en
Leontien Lukassen, 5 feb. 20 30 uur
het Residentie Orkest olv Ferdi
nand Leitner mmv het kleine koor
van de Bachvereniging; 7 feb. 20.15
uur Het Ned. Kamerorkest olv Da
vid Zinman mmv Agnes Giebel, 11
feb. 20.30 uur Het Residentieorkest
olv Ferdinand Leitner mmv Jules
Bastin, 12 feb. 20.30 uur Het Resi
dentieorkest olv Ferdinand Leit
ner mmv Samuel Ashkenazy, viool
13 feb 20.15 uur De Mounties Show
Diligentia: 4. 5, 6, 9 t.e.m. 13,
feb. 20.15 uur De Jasperina de Jong
Show 8 feb. 20 uur het Melos Kwar
tet, 13 feb. 14.30 uur Emmy Ver-
hey. viool en Thom Bollen, piano.
Hot-thealer: elke zo. 14 uur Pic
colo en de dompjoeter (kindervoor
stelling» 4. 5 feb 20.30 uur Haagse
Comedie met "Wachten op Go-
dot", 6 feb. 20.30 uur Haagse Co
medie met "2x Woyzeck".
De Bijenkorf: 5 t.e.m. 11 feb. Fo
totentoonstelling "Holland Persfo
to".
Theater Pepijn: 4. 5 feb 20.30 uur
Cabaret-musical "De lotgevallen
van de hond in de Pot" van Lars
Boom en Rose Tesing, medewer
kenden Ellis van der Meulen, Henk
Somers. Lars Boom en Rose The-
sing.
LEIDEN
Stadsgehoorzaal 6 feb. 14 uur
Dikkie Dapper, kindertoneel, 6 feb
20 uur Mik en de Boertjes van
Buten, 12 feb 20 uur Concert van
Werkmans Wilskracht
Rijnlands Lyceum: 6 feb 14 15
uur Concert met Max van Egmond,
12 feb. 20.15 uur Lenny Kuhr in
„Kort en Klein"
Jazz-zolder: 4 feb. 22 tot 0.30
uur Het Hoek-Dikker-ensemble
LAK-theater: 10, 11 FEB. 20 15
uur „Buren," blijspel
Micro-theater Imperium: vr. za
20.30 uur „Droomezeven"
ROTTERDAM
De Doelen: 4 feb. 20.15 uur Ned
Kamerorkest o.l.v David Zinman
m m v. Agnes Giebel, sopraan 5 feb
20 15 uur Orgelconcert door Daniël
Chozempa, 5 feb. 20.15 uur Henry
Szeryng. viool en Marinus Flipse,
piano, 5 feb. 24.15 uur Seth Gaaike-
ma, 6 feb. 14.30 uur Nederlands Ka
merorkest o.l.v. David Zinman m.
m.v. Agnes Giebel, 8 feb. 20.15 uur
Rotterdams Philharmonisch Or
kest o.l.v. Edo de Waart mm.v. Lia
na Isakade viool, 9 feb. 12.45 uur
Koffieconcert door het Nederlands
Saxofoon Kwartet, 9, 10 feb. 20.15
uur Rotterd. Philharm. Orkest o.l.v.
Edo de Waart, 11 feb. 24.15 uur
Jethro Tüll
De Schouwburg: 4 feb. 20.15 uur
Amsterdams Volkstoneel „Liefde is,
had Je me maar" 5 feb. 20.15 uur
Nieuw Rotterdams Toneel: „Liefde
half om half," 6 feb. 14 uur Sca-
pino Ballet. „Coppelia7 feb. 20.15
uur Amsterdams Toneel „Een blij
de gebeurtenis." 8 feb. 20.15 uur
Nieuw Rotterdams Toneel: „De Be
delaarsopera.'' 12 feb. 20.15 u
Nieuw Rotterdams Toneel „Liefde
half om half"
Groote Schouwburg: 4 leb. 20
uur Opera Forum „Porgy and Bess'
5 feb 20 uur The creative world of
Stan Kenton. 7 t.ern. 12 feb 20 15
uur Nieuwe Komedie „Geen bac
chanalen"
Odeon: 11 feb. 20.15 uur Caba
ret „Die Wühlmzuser" uit Berlijn:
„Deutschland wird kommen'.'