The 5th Dimension vormt een bont familiebedrijf r/Hl mgmm vandaag... Eenzame dood voor Mahalia Kaas uit't vuistje en de golf van geweld. ...e/7 gistl Serieuze show van een volgroeide Van Vliet Even in Nederland voor tv-show NOORD-WEST, TV morgen] -jUU -*•«-- 17-4Ö VRIJDAG 38 J&XUAKI RADIO - TV - KUNST Een show van vijftig minuten rond „The 5th Dimension" is vo rige week in Bussum opgenomen. VARA-regisseur Frans Boelen heeft bij het vereeuwigen van het perfect op elkaar ingespeelde muzikale gezelschap weinig tot geen moeite gehad: 5th Dimen sion weet wat te willen en kent de manier waarop de meeste aan dacht bij een zo groot mogelijk publiek naar hun wordt toe ge trokken. Dit opmerkelijke feit is in de loop van het zesjarige bestaan al voldoende bewezen. De platen- verkoop van de twee dames en drie heren is fenomenaal te noe men. Zes lang spelers en vijf singles leverden gouden resulta ten op. Het gehele 5th Dimension- pakket bleek tot nu toe goed voor een verkoopcijfer, dat de twintig miljoen overschrijdt. Waaraan dankt 5th Dimension, ontstaan in Los Angeles, dit grote succes? Er zijn geen huiscompo nisten aanwezig en dergelijke verkoopsuccessen kunnen daarom exceptioneel worden genoemd. Tenslotte wordt nagenoeg altijd gewerkt met composities van an deren. Lamonte McLemore, de enige vrij gezel in het bon/te gezelschap en te vens de grootste prater: „De groep is een familie-aangelegenheid. Mari lyn is getrouwd met Billy en Flo rence met manager Marc Gordon. Daarbij komt nog, dat we elkaar allemaal kennen uit St. Louis. Onze ouders waren vrienden en zoiets werkt nieuwe vriendschappen in de- hand, Toch hoeft dit niet tot een ideale combinatie te leiden. Ik dacht dat onze succesvolle for mule meer slaat op het samengaan van diverse stijlen. 5th Dimension is duidelijk een mixture. De één houdt van country and western, de ander van soul en pop, de derde van gospel en weer een ander van jazz. Met eikaars mening wordt re kening gehouden en dat leidt tot een gulden middenweg, die dan suc cesvol is". TF ONRFKFNDl ben wel een aanbieding van ze had. Ik zag er niet zoveel in. In Nederland staan geen concerten groep is hier nog te onbekend, geboekt. The 5th Dimension is duur. Zoiets blijft een waagstuk." Wel minder prijzig dan in Amerika, De formatie vindt het Jammer, waar zo'n 15 tot 20.000 dollar wordt i want live-concerten zijn deze groep gevraagd, maar toch altijd nog een het liefst. Men is in'het bezit van 10.000 (ongeveer 30.000 gulden). een huiisankest Ovijf man), dat ook Organisator Paul Acket: „We heb- mee naar Nederland kwam. Na een leven in dienst van God COMMERCIEEL Die middenweg heet voor de Ameri kanen „easy listening music," com merciële luistermuziek. waarin ver werkt partysongs, rhythm en blues, soul en een weinig poëzie. Meest frappante voorbeelden wat betreft 5th Dimension: „Up, up and away," het eerste grote succes dat goed was voor vier Grammy awards, en de Hair-nurrumers. „Aquarius/Let the sunshine in." waarvan drie miljoen exemplaren de dein uitgingen. Grote man achter het nauwsluiten de kwintet is Jimmy Webb, compo nist. die zich de laatste tijd ook als zanger ontpopt - twee solo-elpees zijn van hem uitgebracht. Aan zijn voedsel (Up, up - Mac Arthur Park - Paper Cup) heeft 5th Dimension veel te danken. Het eerbetoon is Lamonte: „Wij maakten hem popu lair. Toen we zijn nummers opna men was hij nog totaal onbekend. Dat is nu wel anders geworden al hoewel hij als zanger toch niet dat succes heeft, wat hij zou moeten krijgen. Maar het is een moeilijke jongen, zit vaak met toestanden en dat komt het werk nooit ten goe de." The 5th Dimension SELECTIE Wat de 5th Dimension aangaat, lijkt de zon altijd te schijnen. Hits komen en gaan. „Een gelukkige toe valligheid, want aanvoelen is er echt niet bij. Kijk, één op de mil joen platen is meestal een echte hit. We selecteren natuurlijk driftig. Maar een goede song maakt niet altijd een hitsucces" lacht Lamonte. The 5th Dimension heeft allerminst reden tot klagen. De groep zit vol geboekt tot 1973. Een uitnodiging van prinses Grace van Monaco moest worden afgeslagen. Tijdge brek was hét excuus. Thuis in Los Angeles is het vijftal weinig. Het programma luidt: reizen. Twee da gen Nederland voor een tv-special, die de VARA volgende maand hoopt uit te zenden, terug naar En geland voor concerten en daarna Duitsland voor tv- en zaaloptredens. LEIDEN Een felle lichtbundel richt zich op het donkere toneel.- Het publiek applaudisseert. De show be gint. De eerste echte een-mansshow van Paul van' Vliet. Een show, waar van de titel. „Noord-West", aangeeft, dat de volwassen geworden cabaretier uit Den Haag een eigen, vaste koers wil varen. Een show die kortgeleden met succes in première is gegaan en die, naar gisteravond in een nage noeg uitverkochte Stadsgehoorzaal is gebleken, ook door het Leidse pu bliek enthousiast is ontvangen. Wat Paul van Vliet, die zich van nu af aan gerust in de rijen van de grote theaterpersoonlijkheden mag scharen presenteert is een evenwichtig opge bouwd programma, waarvan de meeste onderdelen geen „gillers" zijn maar juist een trieste ondertoon hebben. In „Ik zal aan je denken" bijvoorbeeld roept hij het beeld van absurde, door wrange tegenstel lingen verscheurde wereld op en in nummers als „Partnerruil" (als er vier ruilen moet er één huilen") en „Nederland van zes tot elf" houdt hij het publiek een weinig opwek- ide spiegel voor. Vooral „Partner ruil" is een navrant nummer, dat je al nagelbijtend ondergaat. Paul van Vliet kan heel poëtisch zijn, zijn „Zeven kleine liefdesliedjes" zijn ju weeltjes van cabaretkunst, maar ook soherp-satirisch. In „De heilige kuip" bijvoorbeeld rekent hij resoluut af met de verdwazing rond voetbalin stituten als Ajax en Feyenoord. Het nummer is duidelijk geïnspireerd op de „Beeldreligie" van weleer, maar op een weergaloos knappe manier uitge- werkt. Hoewel Paul van Vliet blijkbaar niets meer van doen wil hebben met het kolderieke -type van „Bram uit de commune „blijven er in zijn nieuwste, met veel afwisseling en vaart ge brachte show voldoende „gillers" over. Zo zet hij als de «ranke rond leider in het reservaat voor zeldzaam geworden Nederlanders een meer dan kostelijke figuur op de planken. Dolkomisch is ook de persiflage die Paul van Vliet als Majoor Kees geeft op de democratisering in het leger. Dat de teksten van de zelfstan dig opererende caberetier een voor treffelijke eenheid vormen met de muziek van Rob van Kreeveld en zijn kwartet komt onder meer tot uiting in de mime-iijke voordracht over de trotse „Haan". Kortom, Paul van Vliet is de perfectie nastrevende vak- Paul van Vliet als majoor Kees man geworden. Het is daarom alles zins de moeite waard om zijn „Noord-West"-öhow te gaan zien. Dat kan ook vanavond nog in de Leidse Stadsgehoorzaal, waar Paul van Vliet nog één keer zal optreden. I PIETER C. ROSIER SisterMahalia Jackson is dood. Ze stierf in eenzaamheid binnen de muren van het zieken huis Little company of Mary" nabij Chicago, zestig jaar oud. opgebrand in dienst van God. over wie zij een leven lang zong. De laatste zeven jaar van haar le- kreeg zij' enkele keren een waarschuwing, dat haar hart de me taak. die zij zich stelde, niet meer aankon. Mahalia Jackson was een gospel zangeres. De grootste die de wereld ie. In haar carrière liet zij geen ruimte voor concessies; zij wilde zingen over het geloof en elk lied een getuigenis. Het beeld van die grote zwarte w. badend in het zweet, zin- 1 met een buigzabe stem, die laag naar hoog de roem van God verkondigde, zal ook velen hier helder voor de geest blijven. Ze werd op 26 oktober 1911 in Wa- terstreet, New Orleans geboren, kleindochter van plantageslaven, dus. maar vol geloof, met bijna evenveel soorten muziek als mensen om zich heen. Ze zong als kind in de „Mount Mo- riah Baptist"-kerk, waar met voet- gestamp en handgeklap de prijzen de zang werd onderstreept, maar nog liever gaf zij zich over aan de nog ongebondener samenzang in naburige Sanctified Church, waar koor en orgel ontbraken en ledereen op alles sloeg en drumde dat binnen handbereik lag of stond. Toen al was haar voorkeur duide lijk. Liever de extatische gospel dan Leer ingetogen spirituel. Zestien jaar oud vertrok ze naar South Side, de negerwijk van Chi cago, werd lid van de Johnson Go spel Singers en reisde met deze zang- en „cabaretgroep" ook de om geving van Chicago af. Ieder kerk bestuur wilde de groep met de prachtige stem van Sister Mahalia graag ter opluistering hebben. Ze verdiende geld als dadelinpakster en ontmoette profes- Dorsey, voor de gospel even be langrijk als W. C. Handy voor de blues. Eens had hij als Georgia To de ma van de blues" begeleid: Ma Rainey. Voor Mahalia een van de grote voorbeelden, al bleef zij boven allen Bessie Smith vereren. Haar stem begon te flonkeren, ze verdiende genoeg met zingen om er spaarcenten voor een schoonheids salon aan over te houden. (Niet zo vreemd, want haar vader was naast sjouwer ook kapper) zou de schoonheidssalon hand haven als belegging. In '34 maakte zij haar eerste plaat: „God gonna separate the wheat de dienst MAHALIA JACKSON from the tares", een groot succes onder de zwarte bevolkingsgroep. Ze weigerde de wereld van de go spel te verlaten, aanbiedingen van leiders van bekende bigbands sloeg zij af. Hoewel zij voortdurend werk te met jazzmuzikanten en de gospel niet kan worden losgekoppeld van de jazz wilde zij, het brood niet met het zingen van jazz verdienen. Voor haar ook geen blues. „Blues is zingen als je in de put zit en ik wil zingen over de blijdschap, die het geloof verschaft." Astronomische bedragen van nacht clubeigenaars veegde Mahalia van tafel. Geen kroeg maar kerk. Haar „Move on up a little higher" (45) werd een wereldsucces. Miljoe nen platen droegen het prachtige donkere geluid van Mahalia's stem over de wereld. Geloof en vertrouwen, daarvan ge tuigde Mahalia Jackson tot aan het einde van haar leven. THOM OLINK De ongeveer 3.000 theater- en filmkostuums van Umberto Tirelli zijn verwoest door het uitbranden van de opslagplaats van deze kos tuums in het centrum van Rome. De schade bedraagt meer dan een half miljoen gulden. Het .gemis van de kostuums, variërend van oude Romeinse tunieken tot cowboypak- ken, stelt theater- en filmproducen ten over de hele wereld voor proble men. Zo zal de Italiaanse filmpro ducent Luchine Visconti het ver vaardigen van zijn riieuwe film "Lud- wig" over koning Lodewyk van Beie ren wel moeten uitstellen omdat de kleding die hij bij Tirelli had besteld) verloren is gegaan. ADVERTENTIE 'Wakkert,' vroeg ons een moeder, 'het aanprijzen van kaas uit 'tvuistje het geweld niet aan? De vuist is tenslotte het symbóól van agressie.' Wij geschrokken meteen naar psycholoog prof. dr. Dondersteen. 'Niets aan de hand,' zei hij, 'het verkleinwoord vuist-je is juist geweldlóós.' Hij sloeg ons krachtig in de maag. 'Dat is uit de vuist.' We hapten naar adem. 'Dit is uit'tvuistje.' We hapten naar de kaas. 't Scheelde wèl. NEDERLAND 6.45 - 10.00 11.30 11.15 NEDERLAND II De fabeltjeskrant (NOS) Journaal (NOS) Het wonder der natuur (Audubon Wildlife Theatre)Hawaii, natuurfilm (AVRO) Mary Tyler Moore Show (AVRO) Journaal (NOS) Politiek interview (AVRO) Elizabeth R: Deel II: Het huwelijksspel. Tv-serïe van de BBC (AVRO) Voor de vuist weg (AVRO) Hoogoven - S chaaktoernooi Journaal (NOS) De fabeltjeskrant (NOS) Journaal (NOS) Voor een briefkaart op de eerste rang (KRO) Journaal (NOS) Brandpunt (KRO) Wie zonder zonden is (The sinners)een serie korte verhalen: 1 Op het het land (KRO) Radio Kamerorkest en solist: klassiek pianocon cert van Mozart (KRO) Uit de Kunst (NOS) Journaal (NOS) De eerste Fred Haché-show had een kijkdichtheid van veertien komma zoveel (voor de VPRO een hoogterecord voor andere omroepen zou het een laagterecord zijn geweest) en een waardering van 50. Wat vermoedelijk een diepterecord Is, In ieder geval werd laatst bij de AVRO de „alarmtoe stand" afgekondigd, toen de Corry Brokken-show met 69 onder de 70 van voldoende was gebleven. Vermoedelijk zal de waardering voor de tweede Fred Haché- show iets zijn gestegen, tot 54 of zoiets. Terwijl de kijkdicht heid gedaald zal zijn tot ruw geschat negen tien. Die lagere kijkdichtheid is na tuurlijk te wij'ten aan de te-» leurstelling van de eerste keer De hogere waardering aan de betere kwaliteit van deze twee de aflevering. Vraag: heb ik dan gelachen? Ja zeker, een paar keer zelfs. Namelijk bij de klapsigaren van Fred Haohé en Kees Schilperoort, daarna bij de auto die de studio binnenreed, dwars door de muur heen; even om Barend Servet die door de stoelen heen zakte en aan het slot om Wilma Dries- sen en Wim Koopman die het lied „oe-ie-oeha-ha" zongen, zoals operazangers dat zouden doen. U ziet, ik ben niet karig met mijn lof. Ook al niet omdat bepaalde onderdelen technisch uitstekend in elkaar zaten: de klapsigaren, de auto door de muur, de stoelen die. in elkaar stuikten, dat was allemaal vak werk. En dan waren er nog wel en kele aardige parodistische sfeertjes: Will van Seist als Henri Salvadore met name. Ook is het altijd leuk bekende gezichten in voorbijgaande rol letjes te zien. Alleen: je moet dan toch iets .met die mensen doen. Jan Teulings en Wies Andersen deden inderdaad iets, speelden hun eigen Maigret- rollen, maar Kees en Wim, Schram en Alberti deden ei genlijk niets of nauwelijks iets. In de film „Reis om de wereld in 80 dagen, was een deel van het plezier ook het herkennen van beroemde filmspelers in ongewone, dikwijls kleine rol letjes, maar van die rolletjes maakten ze dan ook iets. Het vervelende is, dat ik er nog steeds niet achter ben of de samenstellers van de Fred Haché-show de mogelijkheid om iets leuker en aantrekkelij ker te maken expres uit de weg gaan, of niet. Ik noem een voorbeeld. Na een Spaans dansgroepje zagen we een verschrikte stierenvechter langshollen, achtervolgd door een...Ja, door wat? Wat is leuk? Een stier is ndet leuk, want een stier is gewoon. Je moet dus een ongewone stier nemen, ergo: een giraf. Het meest voor de hand lig gende voorbeeld. De vraag is alleen: is dat leuk, anno 1972. met televisie sinds 1951? ik herinner me dat wij, als hbs'ers, in de veertiger Jaren het grootste plezier hadden als er een foxterrier voorbijkwam en iemand zei: „Kijk, een kip" De vraag waar ik nu mee wor stel is, óf de Hachémakers de giraf kozen omdat ze dachten dat dat leuk was, of omdat ze dachten dat dat 30 Jaar gele den leuk was maar nu al lang niet meer, zodat het Juist daarorp weer leuk wordt. Voor sommige mensen? Ik vind het niet leuk meer. Veel mensen vinden het mis schien nog steeds leuk. En sommige mensen vinden het leuk omdat het niet leuk meer is. En voor het overige ben ik van mening dat Barend Servet langzaam en ongemerkt de plaats moet gaan innemen van Fred Hache. NICO SCHEEPMAKER ZATERDAG 29 JANUARI HILV. I 402 m. en FM-kanalen ,00 TROS ,00 Nieuws. 7.02 (S) lichte grammo- foonmuziek, reportages en berichten. '7.30 Nieuws: 7.41-8.00 en 8.41-8.50 actualiteiten; 8.30-8.41 Nieuws). 10.00 verzoekplatenprogramma voor de mi litairen. (10.30-10.32 Nieuws). 11.55 Mededelingen. 12.00 amusementstou- risme. (12.16 Overheidsvoorlichting: Werk en welzijn. Een uitzending van het ministerie van Volksgezondheid 15.00 Nieuws). 15.30 Meisjeskoor showsport sextet. Inter- muzlek. (17.00 land- en tuinbouw: 12.30-: Nieuws). 14.00 (S) Steiger B: Radio show. (14.03 Sportkompas; 14.33-15.00 S) Tros-Country; 15.30-15.32 Nieuws: 5.33-16.00 (S) Jazzuitlngen en me- ïlngen rond de persstamtafel. 18.19 Jltzendlng van de Communistische Partij van Nederland. 18.30 Nieuws. 18.41 Voor de kleuters. 19.00 (S) Ver zoekprogramma van operamuziek. 21.00 De tunnel der duisternis, ver- volghoorspel. 21.20 (S) licht muziek programma. 22.10 muzikaal geïllu streerd radio-feuilleton. 22.30 Nieuws. 22.40 (S) amusemen (23.00-23.16 Sport). 23.55 I 3.05 NOS. 17.55 VARA Actualiteiten; 9.35 Waterstanden (Om 11.00 Nieuws) 13.00 Nieuws. O-Radio-magazine. 16.05 De komen- luisterprogramma. (16.00 Nieuws). 16.15 (S) Jazzmuziek. 16.45 tingsprojekt Homo in Overveeht, dis- 17.55 Mededelingen. 18.0" hoorspel. 22.55 Mededelln- 9 Nieuws. 23.10 (S) muziek te avond. 23.55 Nieuws. FM-kanalen. .00 Nieuws. 7.02 Pop Station (8.00 koffie. (11.Q0 Nieuws). 12.00 Nieuws. Nederland I TELEAC: 10.00 Wat ls Je vak man? les 2 (herh.) 10.30 (K) Beton les 3. 11.00 (K) Esperanto les 4 (herh.) 11,3012.10 Spaanse les les 5 (herh) NOS: 16.00 (K) Journaal. NCRV: 16.02 De Kijkkast, kinderprogramma 17.30 Te gast in de les 1. NOS: 18.45 (K) De Fabeltjeskrant. NOS: 18.55 (K) Journaal. NCRV: 19.05 (K) Zwerven met Swlebertje, TV-serle voor de jeugd. NOS: 20.00 (K) Jour naal. NCRV: 20.21 IK) Zeskamp 21.35 (K) We stinken er in...! documentai re over ons leven en welzijn. 22.26 Koorzang. NOS: 22.40—(22.65 (K) Jour- Nederland II NOS: 18.45 (K) De Fabeltjeskrant. NOS: 18.55 (K) Journaal. E.O. 19.05 (K) Koorzang. 19.25 (K) De wind blaast waarheen hij wil, programma, voor Jongèjnensen, 19.45 Tenslotte NOS 20.00 (K) Journaal. VARA: 20.20 (K) De Kreatieve Prikkel, TV-fllm, naar een kort verhaal van W. Somerset Maugham. 21.10 (K) Achter het Nieuw 21.35 (K) Een recht, averecht: ADVERTENTIE VERLOVINGSRINGEN DESIREE klassieke en moderne modellen. Wij hebben reeds ringen vanaf f 49,75 p.p. Op het graveren kunt U wachten en zonder prijsverhoging. Levenslange schriftelijke garantie. F. W. FLESSEN LEIDEN Z.W.: Bevrijdingsplein 12t Telefoon 26670 OEGSTGEEST: Geversstraat 47,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 5