Uw bank sluit oudejaarsdag om 12 uur. Conflicten in huiskamer rfjyVarafoacr... Visueel festijn in Amsterdam ...e/7 gisteren 1 C/lll. mgmmma] AMERIKA PRAAT OVER „HARD" PROGRAMMA Pablo Casals 95 jaar Johan Kaart in het ziekenhuis PINBDAG 28 DECEMBER 1971 RADIO - TV - KUNST ADVERTENTIE Amerika heeft nu ook zijn „Tot de dood ons scheidt". Geen letterlijke weergave van deze oorspronkelijk Britse serie van Johnny Speight, bij ons door Jaap van Merwe verneder landst, maar wel een serie met identieke situaties, onderwerpen en sfeertjes. os- Door er~ mr. H. L. Leffelaar al» d*Een huiskamer, bewoond door pa, ei"moe, half-hippe dochter en langha- y~"rige schoonzoon, levert de meeste ;^~spelfragmenten op. De vergelijking "®met „Tot de dood" gaat zelfs zeer '""sterk op wanneer pa des huizes zijn "•meningen lanceert. Termen als rot- P* Joden, rotmoffen, nikkers, morea- U^nen, klontong-chinezen, spleetogen. >or inlanders, immoreel tuig, langharige schlemielen en roomse ouwelvreters an gijn dan ook niet van de lucht, an Amerika is enthousiast. Althans 35 ai-miljoen tv-kijkers aldaar stemmen mg wekelijks (zaterdagavond) af op dit re-„All in the family". Voor- en tegen- mr standers hebben inmiddels voldoen er-de stof voor een tv-discussie gele de verd. Met het gevolg dat „All in est the family" aan response niet te so-klagen heeft. De Amerikaanse hu- ie-mor is pover en lief. „AU in the fa- ia thiily" roept echter strijdtonelen die ;enwe hier kenden in de tijd van „Zo ,x_3s het", op. Het schokeffect komt iat;dus duidelijk over, hetgeen „Tot de ltjg dood" alhier niet gedaan kreeg. Conclusie: de Nederlandse kijker is lg_ meer gewend dan de Amerikaanse ,u_ tv-bezitter. Het is ook Amerika's d~ eerste kennismaking met satire, igt «All in the Family", een programma ,li_ van een half uur, verslaat het |en 6leur-bestaan en de gistende ge- ir_ dachtenwereld van de familie Bun- ker. Vader Archie Bunker is voor al man in de vrachtafdeling van een an fabriek. Hij is een man die weet dat hij het ondanks de beloften ,et van de Amerikaanse samenleving bilnie*1 ver£*er zal brengen» maar hij 3 kan zich daar niet bij neerleggen. „AU in the family" is, met andere s®~ woorden, de bijna levensechte docu- 118 mentaire van het milieu en de m" daarbij behorende mentaliteit van wat de Amerikanen de „underdog" 111 noemen - de man die het niet ge- maakt heeft. Behalve dat, betekent de uitzending van dit .programma =s over een nationaal tv-netwerk zowel een ommekeer in wat in Amerika tot nog toe toelaatbaar werd geacht, alsook een doorbraak in het Amerikaanse theater. Het idee voor het programma is af komstig van de Engelse serie. (Till death do us part). De eerste poging om de Amerikaanse versie ervan in 1968 aan een nationaal televisienet werk te slijten, liep echter uit op paniek. Men voorzag lawines van protest. Twee Jaar later probeerde de 49-Ja- rige Norman Lear, de bewerker-re gisseur van het programma, het op nieuw. Toen het CBS-netwerk zich er aan waagde dacht Carroll O'Connor, de acteur die Archie Bunker speelt: „We zullen mis schien geprezen worden door de cri tici, maar het hele land zal in ra zernij uitbarsten. Als we geluk heb ben, worden er vijf afleveringen uitgezonden". Groot succes „All in the family" loopt nu ander half Jaar en het ziet er naar uit dat het een van de grootste Ameri kaanse tv-successen zal worden. Europeanen, gewend aan politieke cabarets waarin de spot wordt ge dreven met nationale heüige huis jes, hebben zich altijd verbaasd over de overgevoeligheid die Ameri kanen niet in staat stelt om zich zelf te lachen. Een van de opmer kelijkste verschillen met Nederland is bijvoorbeeld de bijna totale afwe zigheid van moppen in de dagelijk se omgang van Amerikanen onder ling. De door de Amerikaanse tv aan de man gebrachte humor is onveranderlijk van het soort dijen- kletsende grappenmakerij, waarin Snip en Snap bedreven zijn. Sprekende paarden, mensen die in marsmannetjes veranderen, een vals spelende violist, practical Jokes, dat is waar Amerika om lacht. Niet om politieke grapjes met een angel. „Jodenmoppen" zijn in Amerika al leen goed om beschuldigd te worden van de belediging van een volksdeel. De Amerikaanse versie van „That was the week that was" (de Neder landse versie was „Zo is het"), in New York enkele Jaren geleden met behulp van David Frost gelanceerd, ging na drie uitzendingen ten onder omdat de politieke speldeprikken werden uitgelegd als anti-republi keins of pro-democratisch. „Met „All in the family", zei Car roll O'Connor, „zijn we in Amerika van de botte komedie overgestapt naar de satire, die wij nooit hebben gekend. We zijn van iets dat min der was dan kunst, beland in kunst. Zonder het te weten hebben we een nieuw element in het Amerikaanse theater geïntroduceerd." Het Amsterdams Toneel doet veel om het de hoofdstedelingen naar de zin te maken. Vaak werd van de Ne derlandse Comedie in haar laatste dagen verkondigd, dat men te ver van het publiek af stond met te eli tair toneel, met voorgewend engage ment, dat geen echt engagement zou zijn. Of men die kreten erg serieus zou moeten nemen, hoe dan ook het Am sterdams Toneel gooit het op vele fronten over een andere boeg. Men heeft het gezocht in een revue, waar de Snip en Snap-gangers mee ge paaid konden worden, in de uitreiking van beschuit met muisjes en nu is er dan een programma voor de zeer Jonge Amsterdammertjes bijge komen, „Het verhaal van het beestjes", dat gistermiddag in de Stadsschouwburg zijn première Dat het ministerie sinds enige Ja ren weinig heil meer ziet in jeugd toneel door de gesubsidieerde gezel schappen is daarbij een bijkomstig heid, want de jeugdige bezoe kers wisten het werkstuk van Ro nald Oorbeek naar waarde te schatten. Naar de intenties,, van de auteur, maakte Leo Beyers er een visueel vaak achtig karakter als manifestaties op ons Ilona van Wijk e: i tover- men bij andere toneel ziet. q Robert Borre- mans hadden dansend en zingend precies de onbevangenheid om de Jeugdigen aan het handje mee te nemen in een zeer gemengd gebeu ren. Het was wat men noemt een kadervertelling met een grappig hui lerig rinosaurusaohtig dier, dat tus sen de scènes doorliep op zoek naar een identiteit en een verhaal. Theo- door werd via een knaapje op de Al- bert Cuypmarkt (opgeroepen met filmprojectie) geholpen. Daartussen tafereeltjes, die onder meer een to verachtig bos, een vrije variatie op het verhaal van de drie wensen en een poppenspel om de kleren van de keizer tevoorschijn brachten. Er was veel werk gemaakt van een zeer kleurige aankleding, die met de inspiratie van Herman van El ter en hèt succesnummer van de voorstel ling werd. Het echte verhaal van het beestje zelf zullen de Jeugdige toe schouwers moeten verzinnen, want er zit aan dit gebeuren ook nog een opstelwedstrijd vast. Als dat geen to neelvernieuwing is weet ik het niet meer! P. Ruivenkamp Ditishetrecept: Kaasfonduevan Nederlandsekaas. Caquelon inwrijven met wat knoflook. Dan 4 dl halfdroge witte wijn in de pan verwarmen tot de wijn gaat bruisen. Nu 500 gr fijngesneden jong belegen Goudse toevoegen, goed roeren en weer aan de kook brengen. Binden met maïzena en op smaak afmaken met nootmuskaat scheutje kirsch. M. BH - -• '->*• -V J#;».; HILVERSUM (ANP) De ver maarde cellist Pablo Casals bereikt deze week de leeftijd van 95 Jaar. De NCRV-radio brengt daarom op 30 december om 9.40 uur een programma met drie historische op namen van Casals. Hij speelt als cellist Le Cygne uit Carnaval des Animeaux van Saint- Saens en de sonate voor cello en piano opus 17 van Beethoven. Verder leidt hij als dirigent een uitvoering van de achtste symfonie van Beet hoven. De Spaanse cellist woont in Zuid- Frankrijk. De 33-jarige jazzmusicus Gijs Hendriks heeft de Wessel Ilcken- prijs vocfr 1971 ontvangen. Die prijs bestond ditmaal uit een plastiek van Jan Wolkers en een bedrag van f.300,-. Johan Kaart, vorige week Hij ligt nu in een Amsterdams voor het eerst sinds een jaar weer ziekenhuis en zal daar nog wel op het toneel, heeft vlak voor de twee maanden moeten blijven, kerstdagen zijn heup gebroken.1 Samen met Johan Boskamp ADVERTENTIE Wilt u er rekening mee houden, dat op 31 december alle bankkantoren na 12 uur 's middags voor het pubhek gesloten zullen zijn? Maandag 3 januari 1972 zijn wij u graag weer van dienst, in een nieuw jaar dat-naar we oprecht hopen-uveel geluk en voorspoed zal brengen. De gezamenlijke banken in Nederland. hij juist weer in het kas succes Potasch en Perlemoer. Nu moet hij op korte termijn worden vervangen door de jonge Hans Boskamp. Vader en zoon Bos kamp bezochten de onfortuinlijke Johan Kaart gisteren in het zie kenhuis. Postkantoren bij jaarwisseling LEIDEN Op vrijdag 31 decem ber zullen de loketdiensten van de postkantoren in Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest, Rijnsburg en Noord wij- kerhout te 17.00 uur worden beëin digd. De avondopenstelling van de navolgende postkantoren vervalt Hazerswoude Dorp en Rijn dijk, Koudekerk aan den Rijn, Roe- lofarendsveen, Rijpwetcring, Voor hout, Warmond en Zoeterwoude. De middagopenstelling van deze kanto ren wordt verlengd tot 16.00 uur, be halve voor het kantoor Rijpwetering dat om 15.30 uur 'sluit. De zelfbedieningsruimte van het Leidse hoofdpostkantoor aan de Ge- restraat zal zijn gesloten van 31 de cember 22.00 uur tot 1 Januari 06.00 uur. De bestelling vindt normaal plaats. De tweede lichting van de stadsbrieven zal worden vervroegd tot 16.00 uur, terwijl de lichting van 23.00 uur vervalt. NEDERLAND 3.30 Kinder-vakantieprogramma (NOS) 6.45 De fabeltjeskrant (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.05 Dier en vriend, tv-serie (NCRV) 7.30 Little Women, tv-feuilleton (NCRV) 8.00 Journaal (NOS) 8.21 Kijk mfj eens, prestaties van onbekende landge noten (NCRV) 8.50 Picwick, tv-musical (NCRV) 10.15 Hier en Nu, actualiteitenrubriek (NCRV) 10.50 Ander Nieuws (NCRV) 11.00 Journaal (NOS) NEDERLAND II 6.45 De fabeltjeskrant (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.05 De zwarte tulp, tv-feuilleton (VARA) 7.30 Tik Tak Tor, vraag- en antwoordspel (VARA) 8.00 Journaal (NOS) 8.20 Klatergoud, cabaretserie (VARA) 8.50 Achter het Nieuws, actualiteitenrubriek (VARA) 9.15 Twee voor Twaalf, quiz (VARA) 10.00 Tour de Chant met Gilbert Becaud (VARA) 10.40 Waar is het goed voor?, informatief programma (Hum. Verbond) 11.10 Journaal (NOS) 11.15 Den Haag Vandaag (NOS) Kardinaal Alfrink komt in interviews altijd op mij over als een integere, steeds de midden weg bewandelende man, die de beide uiteinden van elke vraag afbijt, om dan het overblijven de middenstuk als antwoord te presenteren. Of om het anders te zeggen: als de interviewer vraagt of iets blauw is of geel, dan zal de kardinaal geneigd zijn beide kleuren te mengen en te zeggen dat het groen is, terwijl op de vraag of iets groen is zijn antwoord zal zijn dat het enerzijds blauw, maar toch anderzijds ook geel is. Konden de KRO en de Ka tholieke kranten als spreekbui zen van de Nederlandse katho lieke kerk worden beschouwd? was één der vragen. De kardi naal antwoordde, dat de ka tholieken geen homogene groep vormen in Nederland, dat alle tendénzen door de KRO en die kranten aan de orde worden gesteld, maar dat het voor de hand ligt dat die publiciteits- organen wat meer aandacht be steden aan de nieuwere visies, te meer omdat zij organen van het episcopaat zijn, maar hun eigen autonomie bezitten. Pri ma antwoord, dat ziet u, maar het is natuurlijk geen ant woord waar Je kaantjes uit kan braden.... Het aardigste programma vond ik gisteren het artiesten- gala van Parijs, bepaald geen actualiteitenprogramma, want het werd al in april van dit Jaar gehouden. Artiesten doen ten behoeve van noodlijdende ar tiesten kunstjes die ze hebben moeten aanleren, dus de ko miek Jerry Lewis speelt voor clown. etc. Het programma is al acht maanden oud. Het werd de AVRO in de schoot geworpen. Had de begeleiding ervan dan niet. met een beetje meer liefde voor het metier, wat uitvoeriger kunnen zijn? Wie was die man die zogenaamd niet mocht zin gen? Waarom kregen we in ondertiteling niet even de na men van de bekende figuren, die we in het begin zagen bin nenkomen? Waarom werd niet even verklaard, dens het optreden van Juliette Gréco met de tijgers enkele ke ren Michel Piccoli nerveus aan zijn sigaret zagen trekken, en na afloop opgelucht zagen ademhalen (hij is met Juliette Gréco getrouwd) Je kan zo'n gemakkelijk koopprodukt met een beetje moeite zo aardig opsieren met nadere informatie, die het Franse publiek, vertrouwd met zijn sterren, wel zonder expli catie weet, maar wij domme Hollanders natuurlijk niet. In „Televizier Magazine" hield Wibo van de Linde ons aan de buis gekluisterd door vooraf de mogelijkheid open te laten, dat we tijdens de uitzen ding een directe reportage te zien zouden krijgen over de drie bankrovers in Duitsland, die het programma „Aktenzelchen x y z" overbodig probeerden te maken. Het feest ging helaas niet door, we moesten ons be helpen met de geplande pro gramma's. We zagen een 10-jarige Lao- tiaanse soldaat, die niet als mascotte meehuppelt zoals sommige militaire muziekkorp sen bij ons een geit meevoeren, maar daadwerkelijk schijnt mee te vechten. Een Ameri kaanse „coordinator" was daar zeer tevreden over en zou ook zijn kleinzoon, al was hij 6 Jaar, tegen de Vietnamezen la ten vechten, want dat vond hij een mooi doel. Van ongemakkelijk trouwen in Amsterdam naar de onge makkelijke prostitutie in Am sterdam en Rotterdam, was voor „Televizier" slechts één stap. We leerden dat het Duit se systeem van de „eros-flat" ons Nederlanders niet zou lig gen, omdat wij naar gezellig heid haken, ook als we de wal letjes van Katendrecht opzoe ken. „De gemeenschap komt voor de publieke vrouwen" werd ons verzekerd. Dus niet door. of dankzij, maar voor. Een leerza me reportage. NICO SCHEEPMAKER WOENSDAG 29 DECEMBER 1971 9.10 NOS. 7.02 (S) Ontbijt (Soos). (7.30 Nws.; 8.30 Nws.; 8.41-8.50 Act.). ïu.uu voor de vr. (10.30-10.32 Nws.) 11.55 Mede del. 12.00 (S) Van twaalf tot twee (12.26 Mededel. t.b. v. l.-en tuinbw.; "2.50 Act.; 13.00- 14.00 Hulsbez. News; 12.41-12.50 13.05 Raden 14.10 rubr. 14.20 (S) Asp (opn.) - mfn<" 1.50 De leven ln^ de taal. prekende tderh. (15.30-15.32 Nws.) "ui: hoon org.begel. u. 18.00 i. .progr. 18.30 Nws. 18.41 Veel Nul: hoorsp. 17.00 (s) t org.begel. 17.30 Nws. Nu. 18.00 (S) Aperitief .20 Openb. Kunstbez. isdagav. Muz.magaz. ted geweten heb Je van de Bz.N. 22.30 Nws. 22.40 Den Haag vand. 22.50 (s) bl. en slechtz. 1 19.30 (s) Wo 22.25 Van 'n geen last. licht: M. EN FM-KANALEN. 7.00 VAKA, 7.54 VPRO, 8.00 VARA. 7.00 -Nws. 7.11 Ocht.gymn. 7.20 (8) Dag woensdag! (7.33 V. d. voor- pag.) 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Act. 8.22 (S) Dag woensdag (verv.). (Om 8.35 Van alle markten thuis). 9.35 Waterst., Voor de kleuters, koffie. 12.00 Den "Tws. 13.11 Act. met zangsol. .00 Speelruimte. <16.00-16.02 Nws.) 17.00 (S) Geef me de vijf: verz.pl.progr. 17.55 Mededel. 18.00 Nws. 18.11 Act. 18.20 Ultz. van de P.v.d.A. 18.3" I (S) Klink Klaar, 19.30 (S) Licht ork. met 20.05 (S) VARA- (S) Va- -- —.00 (S' muk. 21.45 (S) Koloriet rlg muz.pri Symf. Ork. op. (13.00 Nws.) 14.00 Nws. 14.03 Su- Eerclean dreammach. 15.00 Nws. 15.03 lcht pl.progr. (16.00 Nws.) 17.00 Nws. 17.03 Rad.Journ. 17.06 Postbus .pl.jDi-ogr. ch bin die Christel Picture Parade Petl homme (Bono) La plage aux romantlques (Albertlnl) Les beatles de 40 (Mouloudll) Le pe- (Brafford) Poll - r (Dac) La goualante du pauvre Jean - The last time I saw Paris -das hab* lch„ln^Parls «elernt Plgalle-Parls Ca- naille-Ca c'est Paris L?age de ralson (Blanche) Le rat (Cannu) Les cas- se-palx (Denerlaz) Céllne (Buggy) Nolr c'est noir (Aber) Blues a-go-go (Schlfrln) Insinuations (Schlfrln) The cat (Schlfrln) The man from ?oU^L (Schlfrln) Roulette rhumba (Schlfrln) Goodbuy (Jenkins) I be- (Loesser) Right .progr. 22.30 jrlc. (Moskou) 23.00 Nws. 23.10 Act. Jazz Magaz. 23.55 Nws. HILV. ITI 240 M. EN 7.00 AVRO. FM-KANALEN. Nws. 9.03 De negen-uur-show. 10.00 Nieuwe uitgaven Hoor, Israël, door Dr. P. A. Elde- renbosch. Uitg.: Het Boekencentrum, Den Haag. Yoga voor gevorderden, door An- dré van Lysebeth. Uitg.: N. Slu wer, Deventer. Haarlem vroeger en nu, door drs. J. J. Tmimlnck. Fibula Heemschut- reeks. Uitg. Fibula-van Dishoeck in Bussum. Het rampjaar 1672, door dr. D. J. Roorda. Fibulareeks (Fibula-van Dishoeck).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 5