Nieuwe Leidse aanwinsten voor de jm VIHH Lakenhal (tekort aan Informatie •"Lezers schrijven Schilderijen en glas van de schutterij in Doelen Tips voor Oud' i en ISieuw REMBRANDT Walgelijke streek LEIDEN Een glas dat vroeger behoorde aan "het gele vendel". Het stedelijk Museum de Laken hal bewaart sinds de oprichting een aantal voorwerpen, afkomstig van de z.g. Voorste Doelen, vroeger ze tel van de Leidse schutters, waar thans de Doelen Kazerne staat. Deze voorwerpen, die over het al gemeen hun plaats hebben gekregen in de Grote Pers van het museum, bestaan uit verschillende wapens, vaandels, houten wapenschildjes, de door Willem Thybaut in 1587-1588 gebrandschilderde ramen van de Graven van Holland, een houten kaarsenkroon en een aantal schil derijen, waaronder zes in 1626 door Joris van Schooten geschilderde schuttersstukken. Oorspronkelijk waren het er acht maar twee schilderijen gingen ver loren bij de rampzalige brand van het stadhuis in 1929. Daarom is het bijzonder vreugdevol dat onlangs een grote gekleurde tekening kon worden aangekocht, die één van de verbrande schilderijen op even ar tistieke als nauwkeurige wijze weer geeft. De tekening, in waterverf en con té op papier, meet 66 x 88.5 cm en werd blijkens het watermerk om streeks 1795 vervaardigd, waar schijnlijk voor een van de nazaten van een der kapiteins, afgebeeld op het oorspronkelijke schilderij, dat toen nog in de Doelen hing. De te kenaar is zeer waarschijnlijk ge weest Abraham Delfos (Leiden 1731- Leiden 1820), die zijn voorbeeld pre cies op schaal (1:3) heeft weergege ven. De voorgestelde kapiteins zijn van links naar rechts: Johan 5. s« Schrijver dezes, niet behorende tot iiesie geregelde schrijvers van protest en' grieven, is thans echter dermate ge- htgtfoffen door een ernstig tekort aan vtoformatie door radio en tv. dat de )en als het ware op het papier 5. wordt gedwongen. Als groot bewonderaar van wijlen htg£odfried Bomans was ik vrijdag- ve, hiddag aanwezig bij zijn uitvaart en j£- aegrafenis in Bloemendaal. Duizen- ïen hebben de Eucharistie mee ge- fierd, onder wie vele prominenten uit sectoren, een ontroerende bele venis die allen nog lang in herinne ring zal blijven. Een overvolle kerk, vele honderden daarbuiten en een onoverzienbare menigte in de avondschemering up de begraafplaats. Het „in merao- fiam" uitgesproken tijdens de dienst Eoor de celebrant Bomans' broer pa ir Arnold, zou eigenlijk in zijn ge- eel als blijvend grafschrift moeten bienen. Geen pathos, niet retorisch, in niet magistraal;- doch alleen een tuivere uiting van onvolmaakt en leperkt begrip met betrekking tot ait ilotseling overgaan naar een ander 1) Garnalencocktail leven, daarbij niet verbloemende, dat Godfried „de Zoeker" met dit grote mysterie tijdens zijn intense leven niet is klaar gekomen. Het was in al zijn eenvoud een prachti ge schets van een groot man met niettemin twijfels en onzekerheden waarmede zich ontelbaar velen ver want voelden, ook zij die hem niet persoonlijk kenden doch zijn ge schreven gedachten op zichzelf pro jecteerden Dan het slotwoord door zijn vriend Harry die 42 jaren vriend schap. vanaf een rumoerige studen tentijd, beëindigde met een tot ieders hart sprekende laatste groet. Informatie voor de honderdduizen den in het land: NOS Journaal met luttele seconden! Geen prikje uit de woorden van pater Arnold, niet ver meld de aanwezigheid van Haarlems bisschop, geen vermelding van acte de presence van o.m. Pater van Kils- donk, de schrijvers Wolkers en Mu- lisch. Mies Bouwman. Pola Ferry Hoogendijk en noem maar op, kort om niet de sfeertekening die bij een goede verslaggeving past, ik heb de overtuiging, dat degenen die het per soonlijk hebben beleefd althans een klein beetje meer daarvan aan de rest van de belanstellende kijkers hadden gegund. In Bussum is men m.i. hiermede ernstig in gebreke ge bleven. Dick Jansen Leiden. kunstschilder), Cornelis Simonz. Ha- sius, Claes Claesz. Moy, Pieter Si monz. Van Leeuwen, Floris van Santen en Dirck Arentz. Corten- bosch. Voor een poort ziet men nog de doelenknecht met wijnkan en de schilder Van Schooten zelf, die in 1650, toen hij het origineel maakte, 63 jaar oud was. De tekening die, ofschoon ander halve eeuw later ontstaan, een heel Tot mijn grote vreugde las ik gisteravond in de krant het bericht: „Waar gaat Rembrandt naar toe?" Ik dacht eventjes: zal de culturele raad de kerstdagen toch ook het Leidsch Dagblad gelezen hebben, met het artikel van Hans Melkert en tekenaar Joop Walenkamp? Maar helaas, dit is voor mij op deze maandagavond een teleurstelling geworden. De culturele raad schoof dit punt van zich af, zoals bijna alle punten van deze agenda andere ba zen kregen of commissies die nog moeten worden benoemd. Mijns in ziens kan deze culturele raad ook be ter afschuiven. Ik hoop, dat er met het Rembrandtbeeld niet te lang ge zeuld word, maar dat het zo vlug mogelijk op zijn door ons nu al om gedoopte Rembrandtsplein (voor heen Beestenmarkt/Steenstraat komt te staan. John van Delft-, Steenstraal, Leiden. 2 dln. tomatenketchup, 3 dln. mayonaise, 1 dl. sherry of cognac, z en kruiden naar smaak. Per coupe 15 20 garnalen.y J 2) Mosselen-saté J± 10 gekookte mosselen a f saté-stokje rijgen en I dampend frituurvet dompelen. Opdienen met saté-sf 3) Paling snack Crackers beleggen n I gefileerde paling. Eventueel garneren it schijfje augurk. 4) Hartig hapje t plakjes Dun gesneden plakjes gerookte makreel of bokking op sneetje wit brood. Garneren n k streepje tomatenketchup. Op tweede kerstdag heeft één of andere onverlaat een walgelijke streek uitgehaald. En wel: door een complete hengelsportuitrusting te stelen van iemand, die deze moei- bij elkaar gespaard heeft. Stel lig ging de kerststemming, deze on verlaat "boven de pet". De gedupeerde de heer H. J. P. Staphorst, Nic. Beetsstraat 29, in Leiden, parkeerde omstreeks 8 uur zijn auto bij „De Sport" in Abbe nes nabij Oude Wetering om een kopje koffie te drinken. Toen de heer Staphorst ging vissen, en om 8.30 het café verliet, moest hij een kerst-presentje ervaren. Een onbeha gen. want als men iets dergelijks moet ervaren, dan voelt men zich niet lekker, zeker niet als zoiets f 322 kost. De goede naam van het café is met deze daad ook niet gebaat zéér zeker niet, omdat het de pleister plaats is van vele honderden sport vissers uit Leiden en omgeving. Reeds eerder is iets dergelijks voorgekomen. Daarom sportvissers auto's op slot. Geef dergelijke lieden geen kans. Het nieuwe Jaar staat voor de deur. En elk jaar plegen wij mei een schone lei te beginnen, wat let de dief. Als hij werkelijk wroeging heeft na het lezen van dit stukje, laat hij dan anoniem, de hengel- sportuitrusting terugzenden aan J. Mark, Poelgeeststraat 6a in Leiden of aan de gedupeerde. LEIDEN Het Stedelijk Museum "de Lakenhal" is tijdens de afgelopen begrotingsbehandeling met name door de PAK- fractie onder de loep genomen. Is de Lakenhal nu nog wel een typisch Leids museum, vroeg men zich af, of zou het beter zijn als het een rijksmuseum zou worden? „In feite", vindt direc teur W. L. Wurfbain, „is de Lakenhal juist bij uitstek een ste delijke verzameling, in tegenstelling tot de overige Leidse musea, die veel meer een landelijk of nationaal karakter heb ben, en die over het algemeen dan ook rijksmusea zijn". Onlangs kocht het museum enige nieuwe schilderijen en wat glaswerk aan die vroeger behoorden aan de schutterij, en de sfeer ademen van het Leiden uit die tijd, waardoor het Leidse karakter van de Lakenhal nog eens duidelijk wordt onder streept. betrouwbare kopie is, was vroeger in de collectie van Mr. Ph. van Le- lyveld te Leiden, en heeft een aantal Jaren in bruikleen reeds in het mu seum gehangen. Informeler Dergelijke groepsportretten van belangrijke burgers a.h.w. tijdens de uitoefening van een van hun func ties sierden vroeger de openbare gebouwen van Leiden. De schilde rijen die men thuis had, waren over het algemeen kleiner van formaat en informeler van karakter. Een goed voorbeeld vormt een schilderij van Hendrick van der Burgh, dat kort geleden werd aangekocht van Kunsthandel S. Nijstad, Den Haag. Tevens was het in Zweeds parti culier bezit, het laatst in de verza meling Engleson in Lund. Het is geschilderd op doek, afme tingen 98 x 92 cm, en is hoewel niet gesigneerd, onmiskenbaar van de hand van de nog onvolledig beken de Van der Burgh, die afwisselend in Delft, Leiden en Amsterdam wordt vermeld. Voorgesteld is het uitrukken van een vendel der Leid se schutters door de nog steeds be staande Doelenpoort. Helaas is door dat bij verdoeking het schilderij werd ingekort, de beeldengroep op de poort van boven afgeknot. We zien op de voorgrond een mo dieus geklede kapitein van de schut terij, met naast hem een sergeant. Links en rechts een aantal schutters, waarvan er een aantal, met in het midden de vaandrig, door de poort komt aanzetten. Helemaal rechts een vrouw met een grote roemer in de hand en een paar kinderen. Van der Burgh heeft zich kennelijk laten inspireren door Rembrandt's „Nachtwacht," uit 1642, maar ook door een schutterstuk van Bartho- lomeus van der Helst, toentertijd eveneens in de Amsterdamse Doelen. Hij heeft tevens gekeken naar Van der Merck's kapiteins portretten uit 1657 (thans ook in de Lakenhal). De kapitein van het Oranje ven del op het schilderij is, hoewel tot dusver naamloos, misschien te identificeren met Mr. Johannes van den Bergh (1642-93, kapitein van De zes kapiteins van de Leidse schutterij, in 1650 getekend, waarschijnlijk door Abraham Delfos, naar een schilderij van Joris van Slooten. (Foto's Dingjan) 1662-5). het kostuum wijst op een ontstaan rond 1660-65. Er is een frappante gelijkenis met het ondub- bezinnig portret van Johannes van den Berg, op een metersgrote groep van de Regenten van het St. Elisa- bethgasthuis. door een anoniem kunstenaar in 1667 vervaardigd, dat sinds kort weer prijkt in de regentenkamer van het St. Elisa beth Gasthuishof aan de Cecilia- straat. Johannes van den Bergh was se- I cretaris van dat Regentencollege en hij was het ook van de officieren J van de schutterij. Hij was tevens verschillende malen, evenals zijn vader Jacobus en zijn zoon Johan nes (1664-1755) burgemeester van Leiden. Van der Burgh kan het schilderij vervaardigd hebben kort na de benoeming van Johannes van den Bergh tot kapitein op 1 novem ber 1662. Van der Burgh wordt o.a. in Leiden vermeld in 1663: het jaar daarop is hij weer in Delft. Hoewel het een beetje primitief I geschilderd is, heeft het schilderij een folkloristische waarde en een grote charme. Het gunt ons een kijkje in woelige tijden waarin Lei den rond het rampjaar 1672 ver keerde. Glas Zowel op de tekening van Delfos naar Van Schooten, als op het schil derij van Van der Burgh zijn de glazen afgebeeld, die evenzeer pas sen bij de schutters, als hun pieken, musketten en trommels. Ondanks een uitgebreide verza meling Leids glaswerk, bezat de La kenhal merkwaardigerwijs tot voor enkele dagen geen en kel glas, afkomstig van de schutterij. Er zal ook veel gesneuveld zijn en het restant zal wel in 1795, bij de opheffing van de schutters, onder de leden verdeeld zijn. Het was dus een grote verrassing, toen kort ge leden een glas of kelk opdook, dat door de aanwezigheid van een wa pentje van Leiden op een vlag met het wapen van Stadhouder Willem V (1766-95) op Leiden wees. Dat de kelk met de schutterij te maken had, bleek uit de aan de rand gegraveerde tekst't groeien en bloeien van 't geele vaendel. De hoogte van het glas is 18.5 cm, de diameter van de kelk 8 cm. Inderdaad kende Leiden een geel vaendel of vendel, dat belast was met de verdediging van de wijk be grensd door Stille Rijn en Witte Singel tot aan Nonnensteeg, Klok- steeg, Pieterskerkkoorsteeg en Maarsmansteeg. In 1786 werd het vendel gemobiliseerd naar aanlei ding van patriottenonlusten te Hat- tum en Elburg. Onder de schutters bevonden zich tal van mensen, wier Het uittrekken van het Oranje vendel, een schilderij van Hen drick van der Burgh, ca. 1663. namen in Leiden nog steeds een bekende klank hebben, als Wijn- nobel, Bommezijn, Beket, Heyblom, Laman en Groen; de officieren wa ren J. J. Thijssen en D. V. Ouden dorp Chimaar. Regelmatig leverde de firma van de Weduwe C. Le Maitre en Zoon glazen en bokalen, die voor een deel ook voorkomen in de op 30 decem ber 1797 opgestelde „Inventaris der goederen van de gewezen schutterij en Krijgsraad". Hierin o.a. vermeld „glas met het wapen van Willem V' dat natuurlijk niet persé de nieuwe aanwinst behoeft te zijn. In elk geval waren glas en vendel zó Leids, dat verwerving voor de La kenhal wenselijk was. Zoals de schutters van weleer het opnamen voor hun stad, hebben twee Leidse bedrijven thans de handen ineen geslagen om de bokaal een plaats in de Lakenhal te geven N. V. Van Muiden, Glas- en Schilderwerken en Aannemer bedrijf J. Bekooy. Dank zij hun gulheid kunnen de bezoekers van het museum de Lakenhal een bokaal zien, die rond 1785 getuigde van de trouw van de Leidse schut ters aan hun Stadhouder Prins Wil lem V.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 3