Sterke voorstelling Israël minder hard tegen de Palestijnen Promotiepromotiekan goed worden Regionale tv mag als experiment C vandaag... ...en gisteren Godfried Bomans begraven MAANDAG 27 DECEMBER 1971 RADIO TV - KUNST Anouilh's 'Maak mevrouw niet wakker' bij Haagse Comedie In schoolmeestertermen gesproken is het bij de Haagsche Comedie altijd de vraag of het gezelschap met een nieuwe pre mière op een acht of een anderhalf zal uitkomen. Goed, het is ook wel eens een negen of een eenzaam zeventje, voor de echte onvoldoendes moet men echter jaren terug gaan. Opmerkelijk Vooral by Anouilh ple gen de Hagenaars een hoge note ring te verwerven, zij zijn op de Franse auteur na vijftien verschil lende presentaties bepaald inge speeld, bezitten voor zijn subtiele en geraffineerde comediekunst ook pre cies het sfeerklimaat. In die zin mag ook zijn nieuwste stuk, dat in de Koninklijke Schouw - burg zijn première beleefde. .Maak mevrouw niet wak ker", gezien worden in een door Jo ris Diels met kleurige tonen geleide voorstelling. Na „De bakker" en „Vriend Antoine" is deze nieuweling voor velen ongetwijfeld het beste stu kvan de drie geworden, want de briljante theaterarchitect heeft zich gelukkig weer eens losser gemaakt van zijn bittere dépit en dat bete kent iets meer fonkering in de scè nes. Bij Antoine stond de schrijver zelf heel dicht by zijn hoofdfiguur in „Maak mevrouw niet wakker" koos hij met wat meer afstand een regisseur, hoewel, die overigens veel van Anouilh zelf in zich verenigt. Sterker nog, Julien, de zoon van een actrice, lijkt me een kringloop terecht te komen bij de zoon van een actrice in "Colombe". Die zag zich toen één blank duifje ontvlie gen, nu trippelen de beschroomde in lange rij zijn levens binnen en veranderen in minder dan geen tijd in bitse, redeloze dames, die weinig met de idealistische regisseurs] e- te schaften hebben. Hij is n, die zijn succes te laat heeft zien komen en die de neiging heeft het hoofd in de schoot te leggen. Het opmerkelijke was bij de Haagse Comedie dat G-uido de Moor de rol van Julien te vertolken kreeg, ter wijl men die aan een royaal oudere acteur zou toedenken, waarvan men zo zou kunnen aannemen dat hij al een vermoeiende carrière achter zich heeft. De Moors Jeugd trok veel logisch verband uit deze ingenieus ver vlochten komedie weg. Nu moet er wel bij gezegd worden dat hy zijn rol imposant partij gaf, een bijna Franse radheid bereikte en ter compensatie intelligent de na druk legde op het starre idealisme van Julien. Maar bij alle te waarde ren facetten bleef hij toch te Jong. Knap schuift Anouilh he den en verleden in elkaar om te poneren, dat actrices gevoelloze, op pervlakkige persoontjes zijn, die tussen hun rollen door niet aan een eigen persoonlijkheid toekomen. Hij Is wel zo intelligent om acteurs en zijn regisseur eveneens van tijd tot tijd een veeg uit de pan te geven in de vorm van briljante dialogen, maar de puntige pijltjes zijn toch od het zwakke geslacht gericht. Het is een genot om door Anouilh gemanipuleerd te worden. Hij draagt een Tsjechof-pastiche, een stukje Hamlet aan voor zijn betoog en zeker niet de minste vondst vormt de souffleur, die zich al lang van het ijdel vertoon heeft afge wend en diep in zijn frivole herin neringen is gedoken. Paul Steenber gen maakte daar een hoofdstuk apart van, een grootse mompelaar van het moment af, dat hij achter BLOEMENDAAL (ANP) God fried Bomans is vrijdag onder grote belangstelling op het kerkhof Sint Adelbert in Bloemendaal begraven. Vele honderden, uit Nederlandse en Belgische literaire en journalistieke kringen, stonden rond het graf om de bekende schrijver de laatste eer te bewijzen. Tevoren was in de parochiekerk Allerheiligste Drieëenheid in Bloe mendaal een eucharistie-viering ge houden. Pater Arnold Bomans. broer van de schrijver, droeg de mis op. In een predikatie herdacht hij zijn broer. In de kerk waren ook Bomans zuster Wally en zijn broer ir. R. Bo mans aanwezig. Op het altaar had den plaatsgenomen de Haarlemse bisschop mgr. Th. Zwartkruis en de vicaris-generaal dr R. Koper. Ir. R. Bomans dankte aan de groe ve voor de blijken van deelneming. In zijn inleiding zei Pater Bomans dat de massale opkomst in de kerk er op wees dat Godfried vele vrien den had. Aan Nederland en aan België had hij veel te zeggen. "Hij wist dat alles onzeker was in deze woelige wereld. Behalve één zaak, namelijk dat we allen eens zullen sterven". uit een toneeldeur tevoorschijn sloft. Joris Diels profileerde minder scherp de struotuur van het stuk dan Anouilh en Pietre dat in Parijs deden, maar hij haalde dat weer in met het effectief bewegen dekors en de hantering Guido De Moor en Maria Stie- gelis in Maak mevrouw niet wak ker. Kantoorgebouwen zijn op zon- en feestdagen meestal de moeder, Marie Stiegelis was een IslecM$ donkere "lekken in een het leuk radeloos dienstmeisje, Jules stad. In Rijswijk heeft men daar deed iets dergelijks als Juliens licht. Hij inspireerde ook tot veleCroiset draaide zijn hand bij wijze- rake spelprestaties, met die Trins Snijders vooraan, die haar veelzijdigheid op drie plans kon to nen: als pril sollicitantje, als boos aardige echtgenote en als te zwaar acterend „actrice". Elisabeth Ander- Niet meer zo bang voor acties JERUZALEM In totaal 625 Ara bische gevangenen uit de bezette gebieden zijn door de Israëlische Door Jaap van Wesel autoriteiten vrijgelaten. Het betreft hier zowel Arabieren die in admini stratieve detentie zaten als die wegens hulp aan Palestijnse or ganisaties waren veroordeeld. Zij die wegens sabotage-acties werden veroordeeld komen niet voor amnes tie in aanmerking. Van de vrijgela ten Arabieren komen er ruim 200 uit de Gaza-strook en de rest uit Judea en Samaria. Er zitten nu nog ruim 2000 Arabieren gevangen in Israëlische gevangenissen. De amnestie betekent een verzach- Minister Engels: DEN HAAG (ANP) Het ge bruik van kabelnetten voor gewes telijke of plaatselijke uitzendingen zal voorlopig alleen bij wijze van ex periment worden toegestaan voor enkele kabinetten die minister En gels (CRM) zal aanwijzen. In de beschikking van minister Engels zijn aan het experimentele gebruik van ka bel-televisie enkele voorwaarden verbonden. Met het experiment hoopt men inzicht te krijgen in de gebruiksmogelijkhe den van het kabelnet en in het bij zonder een indruk van de belang stelling van het publiek voor het geen via de kabelnetten wordt over gebracht. De beschikking is een tijdelijke re geling, in afwachting van het over leg tussen regering en parlement over de regionale omroep. De voor waarden zijn: het kabelnet mag niet worden gebruikt voor reclame, voor het gebruik wordt geen vergoeding van kcsteo verstrekt een kauelnet aa-ngewezen door de minster of niet mag altijd gebruikt worden voor mededelingen van dringende aard ln het belang van de veiligheid van de bevolking ter plaatse. Het is hog Met bekend aan welke inrichtingen een vergunning zal worden verstrekt. In beginsel zullen slechts die centrale antenne richtingen voor dit experiment wor den aangewezen, die geheel of ge deeltelijk gereed zyn. Minister Drees (Verkeer en Waterstaat) heeft in middels een nieuw voorschrift toege voegd aan de beschikking, die bepa lingen geeft over de aanleg en ex ploitatie van kabelnetten. Volgens dit nieuwe voorschrift is de exploi tant verplicht voor wat Pieen uit zendingen betrelt zich te houden aan de regeling van de minister van CRM. Gebruik van een kabelnet zonder aanwijzing is een overtre ding van het nieuwe voorschrift, waarop een maximum-straf van zes maanden hechtenis of f 1.000 boete De omroepraad heeft advies ver strekt over de voorlopige maatregel tot regeling van het gebruik van draadomroepinrichtingen. De raad zegt een voorlopige regeling nodig te achten, om te voorkomen dat een landelijke regeling van de regionale omroep wordt doorkruist door de groei van allerlei organisatie- en ex ploitatievormen van regionale en lo kale omroep, die zou leiden tot een versnippering van deze cate gorie van omroep. ting van de politiek ten van de Arabieren in de bezette ge bieden in het algemeen en de Pa lestijnse organisaties in het bijzon der. Deze liberalisatie is mogelijk geworden omdat van het Palestijnse verzet geen militaire dreiging meer uitgaat. Enige weinig succesvolle pogingen om autobussen op te bla- hebben daar geen verandering in gebracht. Andere maatregelen die op een r gematigde koers wijzen zijn, behalve de gemeenteraadsverkiezin gen in vier steden op de westelijke Jordaanoever, ook afschaffing van het verbod, dat voor boeren in de bezette gebieden gold, om hun pro- dukten in Israël te verkopen. De Arabische boeren waren ernstig in het nadeel omdat hun Israëlische collega's wel hun produkten op de westelijke oever mochten verkopen. De eerste tekenen die op een lib- ralisatie ten aanzien van de bezette gebieden 'wezen, waren in september waar te nemen, toen bekend werd dat aan enige leden van „Al Fa- tach", die in Europa propaganda maakten voor „Al Fatach", weer toegestaan werd Israël te bezoeken zonder in de gevangenis te belan den. De mogelijk bijkomstige reden voor de vrijlating van lichte geval len is, dat de gevangenissen in Is raël overvol zijn, een situatie die o.a. tot een oproer in de gevangenis I in Asjkelon heeft geleid. spreken niet pige ruimdenkende. Van de grotere rollen was er eigenlijk niet een zwak bezet. P. RUIVENKAMP iets op gevonden. „In de Bogaert" liet men een aantal ramen bran den van een groot kantoorcom plex. Daardoor ontstond deze „lichtkerstboom" (Foto Holvast) NEDERLAND I 3.30 Kinder-vakantieprogramma (NOS) 6.45 De fabeltjeskrant (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.05 Lippy de Leeuw, tekenfilm (KRO) 7.10 Pebbles en Bamm-Bamm, tekenfilm (KRO) 7.30 Op blote voeten in het park, tv-serie (KRO) 8.00 Journaal (NOS) 8.21 Gamma, programma over Röngenstralen (KRO) 9.10 Alias Smith en Jones, tv-serie (KRO) 10.00 Liedjesprogramma en ballet (KRO) 10.35 Ten huize van kardinaal Alfrink (KRO) 11.25 Journaal (NOS) NEDERLAND II De fabeltjeskrant (NOS) Journaal (NOS) Super King Size Toppop (AVRO) Journaal (NOS) Peyton Place (AVRO) Artiestengala (AVRO) Televizler Magazine (AVRO) Journaal (NOS) Als we het televisieprogramma van vrydag, zaterdag en zondag als een geheel zien, moet Bus- sum geprezen worden om het feit, dat het er in slaagde een climax in het programma te brengen. Want Koos Postema's 'Groot uur U' gisteren was weer beter, of althans 'meer' dan het op zichzelf wel pakkende inter view op zaterdagavond van Ad Langebent met twee zusters Augustinessen (twee kordate vrouwen, die zich de kaas niet van het brood laten eten, maar het wel weggeven), en dat in terview was weer beter dan 'achter het nieuws' op vrijdag avond. Daarin zat de lang verwachte reportage over Kroatië (het werd tijd, dat iemand er iets aan deed, tenslotte ligt Joego slavië in veel opzichten dich terbij dan Noord-Ierland, bij voorbeeld wat ons toerisme be treft), dat niet geheel bevredi gend uitpakte. Dick Verkijk had voor het eerst sinds vele Jaren moeilijkheden Joegoslaven tot praten te krijgen, bovendien (vertelde hij me), werd hij even opgepakt, toen hij en zijn ca meraman het partijgebouw in Zagreb filmden, wat bepaald een nieuwe trend in Joego-Slavië is. De Kerst-tv werkte ook op spel-gebied naar een climax toe. Op eerste en tweede kerstdag konden we 'Zij hielden getrou we de wachte' (stuk van de Fransman Oby, regie van Willy van Hemert) en 'Engelen wor den schaars' van Dennis Potter vergelijken. Potter scheef inder tijd ook dat geruchtmakende spel over Christus, dat de IKOR twee keer uitzond. Het blijft be helpen, was de conclusie bij ver gelijking. Het stuk van Oby kwam op me af als een als kerstboom op getuigde draak, vol goede be doelingen, maar het werd zó stroef gespeeld, dat ik het moei lijk als kerst-surprise kon be schouwen. Het was een spel in een spel. Normaal zie Je de spe lers in het spel dan acteren, terwyl zij in het stuk daarom heen 'gewoon doen', maar in dit geval werd er in het kerstspel geacteerd in de tweede graad, in het stuk daaromheen in de eerste graad, terwyl de acteurs op weg naar huis vermoedelijk weer 'gewoon deden', maar dat was helaas niet gefilmd. Het Engelse stuk van Potter was boeiender als spel, boven dien werd er aanzienlijk betei1 in gespeeld. Het ging over een geflipte Engel, die zijn omge ving als een soort 'huisbewaar der' tiranniseerde en in de war bracht. Nu heeft Potter in zijn schrijfwijze ook iets extatisch dat af en toe wat vermoeit, en zo'n echtgenoot is natuurlijk ook een karikatuur, al zal Je alle be staande karikaturen van dat soort niet de kost moeten geven, maar dat neemt niet weg dat er ondanks enkele irriterende kan tjes genoeg overbleef om te blij ven intrigeren. Die geflipte Engel leek me overigens een pasklare patiënt voor pater Gottschalk, die sa men met psychiater dr. De Smit en een aantal diverse eenzamen bij Koos Postema zat. Pater Gottschalk krijgt in zijn 'open deur' ongeveer 12.000 patiënten per Jaar, met een piek tussen 30 en 50 Jaar, hoewel er ook veel zelfmoordpogingen tussen 20 en 25 Jaar zitten. Een man die zijn vrouw had verloren, een lesbisch meisje, de moeder van een lesbienne en een eenzame vrouw vertelden over hun problematiek, en Koos Postema praatte met hen. Want dat is zijn kracht. Hy inter viewt zulke mensen niet, hy praat met ze, en zy praten te rug. „Wat eenzaam leeft is le vend dood", zei Vondel reeds, en uit dit programma bleek wel dat de oude kousenhandelaar daar wel eens gelyk in kan heb ben gehad. NICO SCHEEPMAKER Dinsdag 28 december 1971 HILV I 402 m. en FM-kanalen Vlaanderen 1971 7.50 Actualiteiten). 8.42 30 Nieu\ 10.00 (S •eglng. 8.30 Nieuws. 8.41 Voor de lek; II. NCRV-Vocaal oude liederen. (10.30-10.32 Gerard Cox speelt gave rol in musical In elke musicalvoorstleling voor opgesteld dat zij een zeker niveau haalt is er het moment dat alle lichtjes gaan branden, de toeschou wer die ondefinieerbare genotsrilling over zijn rug voelt lopen ten teken dat hèt er is. In „Promises promi ses", dat in Hilversum zUn eerste of ficiële Nederlandse première heeft gekregen' was dat moment er wel degelyk en dat is op zichzelf al een teken, dat deze produktie er komen kan. Helaas valt dat moment nu nog pas na de pauze in een met veel schwung gespeelde oaféscène tussen Gerard Cox en Tonny Huurdeman gesteund door een pittig showbal let. Men merkte de gevolgen daar van onmiddellijk, want de rest van het tweede bedrijf bleek op tempe ratuur en na de pauze stond Pro motie. promotie" op beter peil dan Men mag nu gaan hopen dat dat glanspunt zijn straling ook over de pauze heen naar voren gaat ont wikkelen. De praktijk is ook meest al zo als een musical eenmaal is in gespeeld en de vertolkers het stu wende ritme van de muziek beter oppikken. Het ijzersterke verhaal kent men waarschijnlijk al van Billy Wilders film „The apartment". Een ambi tieuze, maar wat verlegen verzeke ringsemployé probeert carrière te maken door zijn chefs de sleutel van zijn vijgezellenkamertje te le nen voor vrij-partijtjes. Tot hij merkt dat zijn heimelijk beleden liefde ook ten prooi is geraakt aan een chef en hij zich vermant. De sterke story betekent de kracht, die deze voorstelling ook in het be gin boven water houdt. Gerard Cox is een goede keuze vor de hoofdrol Hij heeft een aanwezigheid, die het toneel kan vullen, zeker in zijn ver mogen als cabaretier om met de zaal te spelen. Hij is niet het suf ferdje, dat Jack Lemmon er in de film van maakte, maar de man. die net niet primair genoeg de zaken wat uit de hand lopen. Dat past evengoed in dit verhaal. Zijn inzet kan aanvankelijk nog wat bruisender. vitaler om het ont dooiingseffect bij het publiek te be werkstelligen. Met ,,'t Is een voet balfan" was hij helemaal op toeren Alexander Pola had in het alge meen goede equivalenten in de ver taling gevonden, maar als leidende zin in een song is ,,'t Is een voet balfan" te klankloos tegenover „She likes basketball" Trudy Labij in de tegenrol heeft maar de besch.kking over een bescheiden zangstemmetje en daar haalt zij het maar net mee. Zij bleef ook teveel in haar image van stuurs slachtoffertje hangen, waardoor de bredere ont plooiing van de Fran-rol er pas te gen het slot wat van komt. In de overige rollen een meer dan voor treffelijke humane dokter van Joan Remmelts en een heerlijk mal mens van Tonny Huurdeman. Fred He- bert en Guus Oster hebben de regie heel bedreven gevoerd: dat de scè newisseling te weinig kwieke over vloeiers telde en de uitvoerenden te weinig dynamisch uit de spots tra- Gerard Cox en Trudy Labij den lijkt een euvel, dat verholpen P. RUIVENKAMP Nieuws). 11.00 Voor de zieken. 11.3 Bejaardenprogramma. lingen. 12.0" 12.22 WIJ delingen t.D.v 12.30 Nieuws; ten; 13.00 13.C Schoolradio. 14.30 (S) Interlokaal op 17.10 (S) Actualiteiten. 18.00 denstands Partij. 18.30 Voc KRO-programma's. Actualiteiten. 18.50 Voorbeschouwing 19.00 (S) Harmonie Orkest. Dood doet leven, gesprek. 19.45 De zingende kerk. 20.00 Nederlandse mu- poëzie 21.0" jftif (S) Bari Overweging, aag x 15 (S) licht ziek en Nederlands ralre kroniek. 22.00 (S) Bariton I 22.50 muziekprogramma. 23.55 Nieuws. HILV II 298 m en FM-kanalen 7.00 AVRO. 15.00 NOS. 17.00 AVRO 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnastiek. 7.20 (S) Dag met een plaatje, (gr.). 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 (C) Dag met een plaatje (vervolg). (Om 8.30-8.33 De groenteman.) 8.50 Morgenwijding. 9.00 (S) Plano en Harmonium. 9.35 Waterstanden. 9.40 (S) Radiokoor. 10.00 Voor de kleu ters. 10.10 Arbeidsvitaminen. (1LQO Nieuws). 11.30 Voor de vrouw. -o«o 11.55 Beursberichten.) 12.3C uitzen ding voor de landbouw. 12.40 Kn4i>- perllcht. 13.00 Nieuws 13.11 Radio journaal. 13.30 (S) Scala: ontmoete* gen met Jonge Nederlandse kunste naars. 14.05 (S) Nieuwe grammofoon platen met toelichting. 15.00 _oek- llcht op Nederland (16.00 N^uws) 16.50 Sextant. 17.00 Mobiel me', «ra 17.55 Mededelingen, om 18.00 N>uw» om 18.11 Radiojournaal). 19. Jazz Spectrum. 19.25 Paris vou* le. 19.30 Vanavond: gevarieerd pro gramma met veel muziek, waarin om 20.00 Nieuws. 22.30 (S) informatief programma met veel muziek en om 22 55 Mededelingen, om 23.00 Nieuws en om 23.10 Radiojournaal. 23.55 7.00 Nieuws. 7.012 Dag dinsdag. 8.00 Nieuws. 8.02 Onderweg. 9.00 Nieuws. 9.03 Plaatjes voor de pep. (10.00 Nieuws). 1100 Nieuws 1103 Een op vallend vrolijke gevarieerd visite. (12.00 Nieuws). 13 00 Nieuws 13 03 De Eddy Becker Show. (14.00 Nieuws). 15.00 Nieuws 15.08 Drie- draal 16.00 Nieuws. 16.03 Mix (17.00 Nieuws).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 5