)WJater I doen is \0 De onzichtbare gastheer [Hkagse agenda ANDAG 27 DECEMBER 1971 Leidse bioscopen "Sissi", a.l., dag. 2.00. 7.3 beide kerstdagen ook 4.4 "Diamonds are forever", 14 Jr.. 2.30. 7.00, 9.15 uur, beide kerst- n ook 4.45 uur. 'De ijzervreter", a.l„ dag. 2.30, 9.15 uur. zat. en zo. ook 4.30 "Wat zien Ik". 18 Jr.. dag, 2 30, Tentoonstellingen ïond. Het hoekje bij de Pomp: ie Erik Klein ..Symboliek in nbare Bibliotheek Zuid-West van Beinumstraat 2) Exposl- wandkleden en poppen van i-9 uur nam., za 10-12.30 Januari). (Kunstzaal Heuff) Expo- leleen Kerdeijk (wandkleden Joekl Slmak (etsen) Peter Willem Gispen (etsen). Peter v. bronsplastieken ■sen) ma. t/m za. h ir nam,, bovendien i (t/m 5 Januari), akenbai Schilderijen van Charley Toorop en (Openbare Bibliotheek) j handweefwerk, tekeningen en um voor Volkenkunde 1): Dag 10-6 uur Zondag Legermuseum- Geopend maan. Zond eD feestdagen 1-5 u Dag 104 Eskimo tot Groei lkenkunde Fl- loekuren Ziekenhuizen lit 14 ienhuis: Dag le kl 1112 i 19—20 uur; 2e kl 3e 1 14 en 18.45—19.30 u„ Klnderaf 13.15—14 en 18.30—19.15 uur "izlekenhuls: Dag 1415 en 19.30 uur; kraamafdeling15— 18.45—19.30 uur; kinderafdeling "Ins- 8.3') (Weede klasse: Dag 11.3012 lehalve dinsdag jzoekers maandag dinsdag 131* lekuren: 1011 i 18—19 uur, 3e klas -19 uur Kraamafdellng een voor echtgenoten 19- kinderafdeling 15—15.30. al- r ouders 1818.30 uur. ilkoenkuiken op rientaalse wijze beetje oosters raffinement >mt ook een nuchter Anie ns kalkoenkuiken uitste- U kunt ze uit de diep- krijgen met een gewicht 2 a 3 kilo. Laar ze lang- êfi ontdooien, zonder de ver nacht en een Sneller kan ook, in koud n ongeveer 5 uur. Nooit vater gebruiken. Braad kalkoenkuiken ruim een n boter op een vrij laag of in een niet te hete Steeds bedruipen en nu an keren. het kuiken in stukken 2 Ld in een beboterde dslee een geurig bedje van n de lengte gehalveerde preien, plakken tomaat, handvol zwarte of groene j en, 250 gr niet langer dan i gekookte sperzie- de inhoud van een gare witte boontjes. De Kalkoen er op en giet (et braadvocht over. Zet de slee een half uurtje in oor verwarmde, matig hete en voeg nu en dan wat toe (sherry mag ook) als [roenten te hard gaan bak- Controleer of het vlees I gaar is. ONS DAGELIJKS VERVOLGVERHAAL GWEN BRISTOW/BRUCE MANNING 32 Gelukkig duur het het niet lang. Ik kreeg een klein rolletje op Broad way en ik viel op. Daarna kreeg i ali gauw een hoofdrol en ik werd gevraagd voor de film. En waarom probeerde Peter mijn carrière te breken? Hij wilde me dwingen Chetwood te verkopen. Chetwood is ons landgoed in Techr een verrukkelijk oord met een groot, ouderwets huis met marme ren pilaren, een eikenbos waar het mos van de takken hangt en mag nolia's, die bloeien in het voorjaar. Achter het huis stroomt de B Teche, vol waterlelies en dotterbloe men. Kolonel Daly en majoor Trent kochten samen dit landgoed vlak na de burgeroorlog. Zij zochten een toevluchtsoord om dat hun rustig en makkelijk leventje was verstoord door de Reconstruction. Per testa ment hadden zij bepaald dat Chet wood altijd zou blijven toebehoren aan de Daly's en de Trents, tenzij de erfgenamen het eens zouden zijn over de verkoop. Peter en ik zijn enige erfgenamen. Nu is er olie gevonden op ons land en de oliemaatschappijen staan te dringen om het landgoed te kopen Denk je eens in ze zouden alle eiken en magnolia's omhakken, zt zouden boortorens oprichten en alle schoonheid zou verdwenen zijn. Da^ zou ik niet kunnen' verdragen. Ik heb genoeg geld om van te leven Peter ook, maar hij wil nog meer. Hij dacht me tot verkoop te dwin gen door mijn leven te ruïneren, maar ik heb niet toegegeven. I. haat die afschuwelijke commerciële instelling van 'm en ik zal nooit d enige absolute schoonheid die ik be zit verkopen, al zou ik doodgaan van de honger. Na mijn dood zou Peter Chetwood aan de oliemense kunnen verkwanselen zij zouden het landgoed vernielen en Peter zou miljonair worden". Haar eigen verhaal had haar opge wonden. Met haat in haar stem ging zij verder: „Het kan hem niets schelen dat hij met al het geld van de wereld geen tweede Chetwood zou kunnen ko pen. Hij ziet liever geld dan schoonheid. Hij heeft Sylvia in de arm genomen om een middel te vinden om mij tot verkoop te dwin gen, maar ik weet wat ik wil. Ik heb mij laten vertegenwoordigen door een goede advocaat en mijn rechten op Chetwood zijn veilig ge steld, in ieder geval tot mijn dood. Mocht ik vanavond sterven dan zal ik geen wettige erfgenamen hebben en Peter kan dan zijn gang gaan. Mijnheer Daly heeft dus alle reden om mijn dood te wensen". Peter stond nog steeds voor haar en keek gefascineerd naar haar, maar met walging, zoals je naar een slang kijkt. „Ben je klaar?", informeerde hij. „Ja", antwoordde ze. „Ik ben klaar. Je kunt jezelf rechtvaardigen, als je wilt. Misschien ga je zelfs wel uit leggen waarom ik jou zou willen vermoorden. Ga je gang. Ik ben be nieuwd het te horen". Secondenlang was het stil in de ka mer. De vijandschap tussen Jean en Peter had haast tastbare vormen aangenomen; stond bijna zichtbaar tussen hen afschuwwekkend, groot en dreigend, iets dat begon nen was tussen Jean en Peter maar dat nu iedereen in de kamer in zijn ban hield. Nu begon Peter te spreken, nog steeds met die blik van afkeer in zijn ogen. ..Vijf jaar geleden", zei hij, „toen jij hier in New Orleans bij het to neelgezelschap speelde, was Je al net zo'n zelfingenomen portret als nu. Maar je had talent. Iedereen die ook maar het geringste verstand had van toneel kon zien dat Je het ver zou brengen maar je talent was verborgen onder een hoop aan stellerij. Ik heb nooit een persoon lijke grief tegen je gehad. Dat zul jij natuurlijk niet geloven, omdat het niet bij je opkomt dat iemand uit andere motieven zou handelen dan jijzelf onder gelijke omstandig heden. Maar je wilde niet naar mijn goede raad luisteren. Ik heb het Je gezegd, ik heb het geschre ven. Keer op keer heb ik Je in dui delijk Engels te verstaan gegeven dat je nu eindelijk eens moest zor gen een actrice te worden. Maar je weigerde naar me te luisteren. Je wees mijn goede raad af, je ging Je gemaniëreerdheid nog overdrijven om te bewijzen dat Je mijn raad niet nodig had. Toen ik hoorde dat je ontslagen was, gaf ik mijzelf een schouderklopje. „Als ze lang genoeg op straat staat", dacht ik, „dan krijgt ze d'r misschien eens genoeg van om zichzelf te bewonderen. Ik hoop dat dan haar verstand een kans krijgt haar de goede weg t wijzen". En dat is precies wat er gebeurd is. Je bent godzijdank in handen gevallen van een goede re gisseur. Je was zo blij dat je einde lijk weer een baantje had dat je alles deed wat hij zei. En je deed het goed. Als je eens rustig naar een van je films ging zitten kijken dan zou Je zien dat je precies doet wat ik je altijd gezegd heb. Maar jc wilt het niet zien. Je lijdt nog steeds aan zelfoverschatting. Je zult alleen maar denken: „Kijk, daar is Jean Trent! De beeldschone, gewel dige Jean Trent! Kijk eens hoe goed ik speel! Zie het genie!" Het enige bewijs dat ik kan leveren dat ik niet van plan was je carrière te breken om je te dwingen Chet wood te verkopen is dat ik geen ci viele procedure tegen je begonnen ben voordat je zoveel geld verdiende dat je je een goede advocaat kon permitteren. Hoewel.Hij draai de zich om en liep weg. „Hoewel, na die vurige toespraak die jt daarnet hebt gehouden, begin ik me af te vragen of Jij het niet bent di geïnteresseerd is in de volle prijs van Chetwood, in plaats van me mij te delen Het moet een mooie dood zin je keel dichtgeknepen door de slanke, geparfumeerde vin- wordt vervolgd 57113. Panda en de heer Fortuin waren juist van -plan om wat uit te rusten van hun rally-rit, toen er op hun hotelkamer deur werd geklopt. „Joris!" riep Panda verrast, toen hij open had gedaan. „Hoe kom jij hier?!" „Zaken", antwoordde hun bezoeker. „Toevallig zag ik uw naam in het register, en ik kon niet nalaten om even te vragen hoe het u vergaat". „We zijn nog steeds de eersten", vertelde Panda. „Maar morgen komt het moeilijkste gedeelte van de wedstrijd, en dan kan er van alles gebeuren" Inderdaadmakkertje; van alles", gaf Joris toe. „En waar is uw auto? Staat hij wel veilig? Wordt hij bewaakt tegen gespuis?" „Nou en of!" zei Panda en hij ivees geruststellend door het raam op een garage die stevig vergrendeld was. Maar hij was vast niet zo zeker van zichzelf geweest, als hij de figuur had gezien die daar even later naar toe sloop. Het was Pedro Plurk, en de bandiet had slechte bedoelingen Hoe is het ontstaan? Dit woord: DRALEN Het is natuurlijk verleidelijk het werkwoord dralen te ver binden met het bijvoeglijke naamwoord dral, maar de bete kenis maakt dit onmogelijk. Dral immers betekent: stevig, fiks, ferm. kloek en in dralen schuilt duidelijk een element van onzekerheid. Men verstaat er immers onder: aarzelen, tal men, niet tot handelen komen. Het is waarschijnlijk dat men verband moet leggen met een in Oostelijke dialecten voorkomend woord drao, dat bijvoorbeeld in de Achterhoek voorkomt in de betekenis: stroef. Iemand die hees is zegt daar: ik ben drao in den hals; een luiaard is drao in 't wark. Verwant hiermee is dan weer druilen: zeuren, dat men kent in druilig weer en in druiloor: iemand die lusteloos, lijzig is. Ook draaien wordt wel met dralen verbonden. BRAMMET JE FOK IN DE DIEPVRIES 2235. Bram klopte op de bijl en tikte aan zijn pet en zei met een holle stem Kijk eens, meneer Loudini, ik ben hier officieel aangesteld om te zorgen, dat alles veilig is en dat er geen brand komt". „Maar hier is niets brandbaars"zei Loudini. „Ahadaar moet ik u toch eventjes tegenspreken", zei Bram bars. „Want ik heb op de aanplakbiljetten zien staat, dat u met een brandkast werkt". „Nou én?" vroeg Loudini. „Een brand-kast"herhaalde Bram met nadruk. „Maar dat héét alleen maar zo", riep Loudini wanhopig. „Niets mee te maken", zei Bram. „Brand is brand, en ik blijf in de buurt". Ondanks de protesten van Loudini zette Bram zich op een stoel neer alsof hij niet van plan was om ooit nog weg te gaan. t is dus erg belansrjik dat ik het Hypnotisch blok intact laat ik moet eenand£r£ manier, zoeken om Achter T beeld van de moordenaar^ te komeaj NU HEB IK GEZIEN dat ER ENKELE PINGEN/ AAN DAT BLOK WISTEN TE ONTSNAPPEN. ONDER M<i)N HYPNOSE KON ZJJ ZICH HERINNEREN DAT ZE IN 'N SPIEGEL KEEK EN DAT EEN MAN NAAR. HAAR KEEK OP DE SUPERMARKT ARM AN EN ILVA ADVERTENTIE Hockey in Northgo-hal NI1C-wissel beker Strawberries gaat naar NOORDWIJK De wisselbe ker van de Noordwijkse Hockey Club, inzet voor het kersttoernooi in de Northgo-hal, is ook dit Jaar niet „thuis gebleven". Strawberries (4 punten) nam deze trofee van de win naar van vorig Jaar Randwijk <3 pt) over. Op de derde plaats eindigde Ring Pass (3 pnt.) en de Noord wijkse heren, die in een experimen tele opstelling speelden kwamen met 2 punten als laatste op de rang lijst. De uitslagen zijn: Ring Pass- Noordwijk 32; Strawberries-Rand- wijk 62, Strawberries-Ring Pass 42, Randwijk-Noordwijk 40, Randwijk-Ring Pass 1—1, Noord' wijk-Strawberries 42. De Noordwijkse dames deden het heel wat beter. Zij eindigden als eer ste vóór Togo en Randwijk. Beroepingswerk GEREF. KERKEN Beroepen te Kamperland, IJ. Feen- stra, laatstelijk docent aan d'e Uni- versite Libre du Congo, wonende te Zandvoort. Te Hilversum, dr. F. H. von Meyenfeldt, leraar godsdienst te Hilversum. GEREF. KERKEN (vrijgemaakt) CHR. GEREF. KERKEN MAANDAG Kon. Schouwburg Haagse Comedie: „x been" van Georges Feydeau. Diligentia 20.15 uur: Paul van Vliet Blok ipie. de Lorrebeer". DINSDAG Haagse Comedie Samuel Beckett. Poppentheater Frank Kooman 14.30 lur: „Sophonljnus, het wijze konijn". Kon. Schouwburg: 20.15 uur: De Haagse Comedie: „t Is voorbij" van Edward Albee. Hot: 19.30 uur: Haagse Comedie met „Wachten op Godot" van Samuel Bec kett. Oude Kerk, Scheveningen: 20.0 lolland en solisten o.l.v. Jaap Hillen i g Weihnachtsorato- Paul van Vliet Poppentheater Frank Kooman: 14.3

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 17