'Vroeger was ik soepele tante - nu niet meer' een C(Yv) vandaag... ...en gist7| Zangeres.filmster Petula Clark: Residentie Orkest met grootse 'Vuurvogel' LURELEI IN OEGSTGEEST TV morgen] BANKETHAPJES banket VRiJUAG 10 DECEMBER 1971 RADIO - TV - KUNST „Een naam, ach het zegt me erg weinig". Petula Clark houdt niet van overdreven benaderingen. Ze zingt en weet zich al jaren verzekerd van succes. Pet is bereid om met iedereen te praten en wat haar betreft mag zo'n babbel op de trappen van een theater worden ge! oerd. De omgeving doet er niet toe. „Ik haat die plastiek gevangenissen, waarin je als artiest nu één maal hoort te zitten. Waar ik ook kom, probeer ik te weten te komen, wat er écht aan de hand is. Ik ben geen kind meer en wens allerlei facetten van een samenleving te zien". Op het ogenblik is Petula Clark (37» bezig aan een kerstshow voor de En gelse tv. Ze ontvangt in de show Richard Chamberlain en Neil Dia mond. Vrouwelijke gast is Diana Rigg. Voor Frankrijk, land waar blonde, slanke Petula grote bekend heid geniet - haar vertolking van „I don't know how to love him" uit Jesus Christ Superstar is daar een grote hit - staan er nu geen tv- optredens genoteerd. En daar is de in Londen geboren Petula blij om. Want de Franse tv is en blijft niet te vergelijken met de Britse. „De technische problemen zijn daar zó groot, dat je na een show doodmoe bent. Eerlijk het liefst sta ik wat dat betreft in En- F rankrijk Taalproblemen zijn er voor Petula niet. Tien jaar geleden vertrok de Engelse ster naar Frankrijk om daar behalve carrière te maken te vens in het huwelijk te treden met Fransman Claude Wolff, nu haar manager en vaste begeleider achter de schermen. Uit dit huwelijk wer den twee dochters geboren. Momen teel woont Petula met man en kin deren in Genève, van waaruit ze vele trips maakt. Onlangs trad ze nog op in Las Vegas, maakte drie shows voor de Amerikaanse tv (NBC) en stond voor UNICEF op Haagse planken. Wat Shirley McLaine destijds in Amerika was - het kindsterretje - werd Petula Clark in Engeland. Op 9-jarige leeftijd was er al radio-er varing (BBC) en werd ze gebom bardeerd tot het meest attractieve ADVERTENTIE Dit is het recept: Kaasfondue van Nederlandse kaas. tot de wijn gaat bruisen. Nu 500 gr fijngesneden jong belegen Goudse toevoegen, goed brengen. Binden scheutje kirsch. Hond&rd foto's van Brigitte Bardot vormen het thema van een tentoonstelling van foto's van B.B. over een periode van vijftien jaar, genomen door Ghislain Dus- sart. Brigitte Bardot was de eerste die de expositie van haar favo riete fotograaf in Parijs bezocht. talent voor de toekomst. Aan be schermheren had Petula nooit te klagen. Filmrollen stonden ook op het programma. Nu, enkele decennia later, stelt ze: „Ik heb ontzettend veel grote fou ten gemaakt. Volstrekt zinloze pla ten opgenomen en met me laten sollen. De laatste zes jaar ben ik daar pas achtergekomen. „Het is een kwestie van opgroeien geweest, Vroeger was ik een makke lijke tante, nu niet meer. Ik wee wat ik kan doen met m'n stem en wat ik de mensen kan aanbieden Probeer zelfs mijn eigen voedsel te maken. Jammer genoeg zijn eigen werkjes nog te emotioneel, te per soonlijk. Ik durf ze niet altijd te brengen omdat ik bang ben voor de reacties. Misschien zijn die teksten nog te moeilijk, te vreemd voor mijn publiek". Het aantal platen, dat Petula Clark reeds op de markt bracht bedraagt ongeveer dertig waaronder zowel Engels- als Franstalige. Een hit zegt haar vrij weinig. „Optreden voor een publiek vind ik opwindender dan een plaat te hebben die nummer één staat". Films Films maken deel uit van Petula's carrière. Ze trad op in zo'n twintig produkties. waarvan „Flnian's Rain bow" met Fred Astaire en „Goodbye mr. Chips" met Peter OToole he: meest aanspraken. Haar film-agen da is nu niet zo erg druk bezet. Onlangs sloeg ze nog een filmcon tract af. Ze wil er niet veel over kwijt. „Het leek me een slecht' produktie. Ik moest me. in elk ge val, vrij sexy bewegen en had daa - totaal geen trek .in Ook kwam er veel geweld in voor en dat verfoei ik. Er staat nu wel weer iets anders op het programma, maar het is nog te vroeg dag om daar bij stil te staan". „In elk geval boeit de film me erg. Zou zelf weieens als producer iet op poten willen zetten en dacht daarbij aan een kruising tussen „Jesus Chris Superstar" en „My fair lady". Maar, ik ben ook wat dat aangaat een moeilijke tante. Kan van de ene op de andere dag om slaan. Een waardig schorpioen". Optredens ziet Petula, snelle vertel ster ook niet altijd zitten. De rede nen om een optreden te accepteren zijn van haar kant goed overwogen. Tooh bestaan er voorbeelden, die later door Petula als zinloos worden „Er waren slechte ogenblikken. Mo menten, dat ik dacht ik moet er mee kappen, draai te lang mee en moet tevreden zijn met man en kinderen". Voorbeelden? Ja. twee jaar geleden trad ik op in Montreal. Ik was daar eerder geweest en bezat aan de stad prettige herinneringen. Daar ik toen al in Frankrijk een ster was en me dus in twee talen redelijk kon be wegen, wilden de organisatoren een Engels repertoire vóór en een Franse repertoire na de pauze. Dat bete kende voor mij twee uur werken in een hel". Vuig: ;air „Zong ik in het Engels dan floot het Franstalige publiek me uit. En omgekeerd liet het Engelstalige pu bliek zich horen. Het was verschrik kelijk. Men wilde voor elkaar niet onderdoen en het geheel was ont zettend vulgair na afloop wilde ik me in de rivier gooien, dacht dat ook ik gefaald had. Ik ben er ruim één week kapot van geweest. Er v/as nieman.i die me kon helcen". „Teneinde raad ben ik naar John Lennon en Yoko Ono gegaan, die een sleen-in hielden in Montreal. Hij heeft uren met me gepraat en kon me ervan overtuigen niet voor goed te stoppen. Zei dat ik niet op hoefde te geven, maar me een tijd je rustig diende te houden en me dingen over mezelf moest gaan af vragen. Het heeft geholpen, ik ben weer terug, kieskeuriger dan voor heen. Weet je, ik ben hem er nog steeds dankbaar voor". PETULA CLARK grote fouten Winterspelen komen niet rechtstreeks op televisie HILVERSUM (ANP) De NOS- televisie zal geen rechtstreekse re portages uitzenden van de elfde Olympische Winterspelen, die van 3 tot en met 13 februari in Sapporo op het Noord Japanse eiland Hokkaido worden gehouden. Wel neemt de te levisie via een satelliet-ver binding tussen Japan en Europa dagelijks twee uitgebreide samenvattingen in kleur over. Deze samenvattingen zul len tot drie uitzendingen wor den verwerkt, die in de vroege och tenduren, in het middaguur en in de vooravond te zien zullen zijn. Op de dagen, dat er schaatswed strijden worden gehouden, zal de NOS 's morgens de samenvattin gen rechtstreeks uit Japan over nemen. De hoogtepunten van de och tenduitzendingen worden in 't mid daguur herhaald, aangevuld met sa mengevatte reportages van andere sporten. De belangrijkste onderdelen, van beide uitzendingen worden dan bovendien nog eens in het vooravond programma herhaald, opnieuw aan gevuld met een aantal nieuwe re portages. In verband met de bijzondere be langstelling, die in Nederland be staat voor de schaatswedstrijden wordt op verzoek van de NOS in Ja- nan ongeveer tweeëneenhalf uur meer van de schaatsreportages sa mengevat dan aanvankelijk in het voor Europa opgestelde schema was ondergebracht. De NOS-radio zal met name van het schaatsen wel een aan- ta i rechtstreekse reportages uit Sap poro uitzenden. Dit betekent, dat de zender Hilversum 1 in de periode van vriidag 4 februari tot en met zater dag 12 februari ook 's nachts (van 00.00 tot 07.00 uur en op zondag tot 08.00 uur) onafgebroken in de lucht zal zijn. Deze nachtelijke reportages worden afgewisseld met muziekpro gramma's. Er zal een gecombineerde radio- en televsieploeg onder leiding van Bob Spaak naar Saporo gaan. AD VER l'KN'l IE iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii:: 'i!iiiiiiiiiiiiiiiiiiii!iiiii!ii!ii;:: 1 WILT U GEZELLIG UIT ü'iniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Let ais je Dagelijks open vanaf 5 uur. E j DOELENSTEEG 11 - LEIDEN - TELEFOON 31170 1lllllllllillllllllill!llllliiliilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllll!!:!l!IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIINl ADVERTENTIE In Leidse Stadsgehoorzaal LEIDEN Het topmoment in de verrichtingen van het Residentie Or kest. onder Van Otterloo in de no steeds niet volledig bezette Stadsg hoorzaal, eros de Vuurvogel Suit geselecteerd uit Strawinski's gelijk namige ballet. Een monument. Mo nument van kleur en beweging. In één adem bijna met de Petroetsjka ontstaan. Een uitvloeiing van fol klore en volksgeloof. Russen zijn meesterlijke vertellers, graag in grote dimensies tot in het mi'racu- leuse. De instrumentator van de Sheherazade, de leermeester Rims- ki. is nog herkenbaar, maar gecon centreerder, dynamischer in het me- los, geladener, genialer. Raak schreef Debussy aan Stra- winski: "Er is in Petroetsjka een magisch geluid, een geheimzinnige transformatie van het mechanische, dat opeens menselijke diepte krijgt. Van deze unieke atmosfeer ben Jij de uitvinder", 't Had ook van de Vuurvogel gezegd kunnen zijn. Ma- gisch-mechanisch-menselijk: dat is net. Het orkest was daar in vuur en vlam voor, spontaan muzikantesk, onberispelijk in slag en blaaswerk, en in de strijkerseenheid. En met een verwarmende bohémien-weemoed in het tweede deel. Die strijkerseenheid zou Mo zart's voorvoorlaatste Symfonie in Es (no 39) goed hebben gedaan. We hebben te veel de indruk, dat Mo- zartwerk maar steeds te weinig re petities krijgen kan, met name voor de allegro's. Alle Mozart is zanglijn pure voleindigde zang. tot in het kleinste trekje. Elke afzonderlijke groepsstem, zoals in een elitekoor, een solo, geen verzamelstem. Ras- kerkkoordirigenten zeggen niet: so pranen. alten, tenoren, maar "de sopraan, de alt, de tenor. Voor zulk een toegespitste polijsting is stellig uitgebreider voorbereiding nodig. Overigens zijn langzaam deel en menuet uitstekend overgekomen. Solist was Marco Bakker, primair opera-bariton, maar niet in te en- n. We hadden bij het audito- groter geestdrift verwacht deze ruime gezond-mannelijke klank, niet zonder schakering op de ,n de menselijke gevoelens. Stel echter een Max van Egmond naast hem, Souzay, Dieskau: die stemmen zijn beter gesponnen. Het kwam voor, dat de stroom hokte, 'n waarschuwende indicatie. De zang- stroom moet ook met ingedam- der geluid de uithoeken vullen. Het orkest, prachtig ingeleefd, kon moei lijk de dynamische intenties van Re- soms Wanger-intensiteiten bereikt) in diens fijndooraderde: Hymnus der Liefe intomen terwil- van de solist. In Ravel's Chansons de Don Qui- lotte a Dulcinée had Marco een be- >re kans om tot z'n recht te komen, .ie hij ook waar maakte in Chanson épique en Chanson a boire. Ge slaagd van reliëf en ritmische profi lering, maar met een tekort toch nog van de verfijning der dichterlij ke zegging. KEES VERHOEF LEIDEN/OEGSTGEEST In het Rijnland Lyceum wordt zondagavond een voorstelling gegeven door het Kabaret Lurelei. Het Lurelei-programma met de lange naam ..Moeder er komt een bevolkingsexplosie Ja, kind dat zal me een klap geven" houdt het midden tussen een crazy-show en een satirisch kabaret „Het pro gramma", zegt Eric Herfst, „door breekt geen taboes aangezien die in de laatste jaren gelukkig reeds alle doorbroken zyn Lurelei kan zich nu dus permitteren elk onderwerp aan te snijden, zonder iemand op zijn zere tenen te staan". De titel duidt al aan dat het gaat over de moeilijkheden die samen hangen met de overbevolking, het milieubeheer de vervuiling e.d. Centraal staat de familie Mensen kind die op een ver jaarspartijtje in aanraking komt met alle heden daagse en toekomstige problemen en in de wonderlijkste situaties zeiTl. De 18 nummers van het program ma zijn niet los van elkaar te zien. maar volgen het een uit het ander en vormen met elkaar een avond vullend geheel. Gemikt wordt od eer vorm van totaal kabaret-theater waarbij de meer traditionele midde len van zang en dans, muziek en to neel ondersteund en versterkt wor den door geluidseffecten, projectie changeerbare decors e.d. Het hele programma is weer ge schreven door Guus Vleugel, muziek m Joop Stokkermans. De medewerkers zijn Eric Herfst Elsje de Wijn, Ronny Bierman Mar- nix Kappers, Jack Hom en Riet Renius. NEDERLAND I 6.45 (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS) 6.55 (Kleur) Journaal (NOS) 7.05 (Kleur) Roept uit aan alle stranden documen taire reportage over het Afrikaanse Roeanda. (EVANG, OMROEP) 7.40 (Kleur) Liedjesprogramma met Judy Mackenzie (E.O.) 8.00 (Kleur) Journaal (NOS) 8.20 (Kleur) Achter het nieuws (VARA) 8.45 (Kleur) Twee voor twaalf. Quiz (VARA) 9.25 (Kleur) Hadimassa, satirisch programma (VARA) 10.05 Een klein uur U: presentatie van mensen en hun meningen (VARA) 10.45 (Kleur) Journaal (NOS) NEDERLAND II 6.45 (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS) 6.55 (Kleur) Journaal (NOS) 7.05 (Kleur) Little Women. TV-serie (NCRV) 7.30 (Kleur) Per ongeluk. TV-film (NCRV) 8.00 (Kleur) Journaal (NOS) 8.21 (Kleur) Waar of niet...: Spel programma (NCRV) 9.00 Farce Majeure, satirisch programma (NCRV) 9.25 Romans in gesprek met(NCRV) 10.05 (Kleur) Koorvereniging Pro Musica uit Bussum (NCRV) 10.15 (Kleur) Journaal (NOS) 10.20 Den Haag vandaag (NOS) 10.25 (Kleur) Uit de Kunst (NOS) Mr. Landré begon het TROS- programma gisteravond met te zeggen, dat hij heel goed be greep dat we op boeiende pro gramma's zaten te wachten en niet op cijfers, maar dat hij in dit speciale geval toch niet kon nalaten ons te melden dat een Elsevier-enquête had uit gewezen dat op de vraag, wie men de beste programma's vond geven, 24 procent de TROS had gezegd, 17 procent de AVRO en de NCRV, 15 procent de VARA, acht procent de KRO en drie procent de VPRO. Dat noemde mr. Landré verheugend, maar over een ander cijfer was hij minder te spreken. Het bleek dat 33 procent van de abonnee-leden hun pro grammablad hebben gekozen omdat zij dat zo goed vinden, en niet omdat zij de program ma's van die omroep zo goed vinden. Daarom pleitte mr. Landré nog eens voor vrije omroepverkiezingen, los van het programmablad, omdat hij voorstander was van een zo zuiver mogelijk bestel. Als u mij nu vraagt of ik ver rast ben door het feit dat een meerderheid, zelfs een kwart van de kijkers, de TROS-pro- gramma's het beste vindt, dan zeg ik nee. Neem bijvoorbeeld het TROS- programma van donderdag. „Op losse groeven" haakt te recht aan bij de bestaande be hoefte aan het eigen, Neder landse lied. maar na een paar keer vervalt het programma Jn herhalingen, qua lied en qua beeld, net als bijvoorbeeld Top- pop. „De onverschrokkenen" is een redelijk goede serie (hoe wel er betere zijn in het gen re), en „The goldliggers" is als amusementsprogramma, vooral dankzij Marty Feldman. een goede greep. Maar het zijn wel twee aanko- j pen. uit Amerika en Engeland, die op zo'n avond de vlag van de TROS moeten doen wappe ren. Daar tussendoor zaten dan nog een natuurfilmpje (sinds de TROS uitzendt, heb ik al 7000 vissen zien opensnijden» en zowaar een eigen magazine, „Omnibus" met midwinterbla- sen, klootschieten, schelpenvis- sen, halfedelstenen fabriceren en aquariumhouden). Daar wa ren best een paar aardige on derwerpen bij, maar het zijn wel onderwerpen die in „Van gewest tot gewest" al Jarenlang worden behandeld. Maar misschien is dat Juist het grote geheim. Aldoor hetzelfde doen, nooit afwijken van de gebaande wegen, weinig praten en veel laten zien. Dus geen Dick Cavett die met John Len non en Yoko Ono praat, want dat is praten. Bovendien is dat wat ongewoon en die John en Yoko zijn ook een paar vreem de vogels, dus laten we daar onze vingers maar liever niet aan branden. En natuurlijk geen Berichten uit de samen leving" met zoiets als een beeldverslag van de wijkverga dering over de Vondelparksla pers, want dat is ten eerste ac tueel (en actueel is nog niet bezonken, dat is gevaarlijk, Je weet nooit hoe dat uitpakt) En ten tweede is het onder werp controversieel. Ook niet zo'n programma als „NamensAnneke Klaasen Bos", waarin een meisje dat vorig Jaar van de huishoud school afkwam, vertelt dat ze er eigenlijk niets aan heeft. En die met deze problematiek (en met een VPRO-camera» nog eens om zich heen gaat kijken om te zien welke mogelijkhe den er nog meer zijn of ge weest hadden kunnen zijn. Duizenden TROS-aanhangers hebben zo'n dochter, worstelen met dat probleem, maar een programma erover willen ze niet zien. Ze zien liever hoe Je een vis opensnijdt of een aquarium houdt. Want zo werkt dat, bij de kijkers. En omdat we in een democra tie leven is het zo ook goed, want de meeste stemmen gel den. NICO SCHEEPMAKER ZATERDAG 11 DECEMBER 1971 HILV. I 402 lil. en FM-kanalen. 7.00 —24.00 TROS. 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt zo's (S<x>6j lichte grammof.muz. reportages Kruisinga; 12,2 [15.30—15.32 17.3017.32 Nws; 17.3217.50 Actualiteiten) 18.00 muzlekprogr 22.10 Dansen als edelman, muzikaal geïllustreerd mentsprogramma (23.0023.15 Aktua Sport) 23.5524.00 Nws. NOS 17.55—24. 15.00 Nws (15.30 Meisjeskoor Nederland I— herh.) NOS: 16.00 Journ. AVRO: 16.02—17.35 (ged. K): Gevarieerd Jeugdprogramma. NOS 18.45 (K) De Fabeltjeskrant. NOS: (K) Journ. AVRO: 19.05 (K) De Ma ry Tyler Moore Show. 19.30 Poets: De FAR A 15.S5 7.00 Nws 7.11 Ochtendgymnast. 7.20 (S) (ZO: gevarieerd progr. met o~ 7.33 Van de voorpagina 7.54 Deze di 8 00 Nws 8.11 Act. 9.35 Waterst. 10.( Voor nu en later, gesprek 10.30 (5 Zaterdag-Informatie (11.00 Nws) 13.00 Nws 13.11 A. 13.25 (S) Dlt renprogramma HIRO 14.35 Nieuwe sle op kanker 14.55 Godsdienstige zing 15.05 De komende week In 1 17.55 Mededelingen 18.00 Nws 18.11 Act. 18.20 Uitzending van de Boeren Partij 18.30 Nou en. satirisch pro gramma 19.00 Der Bettelstudent, ope- Mlllöcker, uitgevoerd door de Orkest. Radiokoor listen 20.00 Nws. 20.05 (S) Brassband Magazine 20.30 (S) Metropole orkest met zangsol- kaart 22.00 i dedellngen 23 00 Nws 23.1 bij de koffie (11.00 (Nws) 12.00 Nws 22.50—(22.55 (K) (K) De Fabelt' ef p rog ram- 20.00 (K) Journ. KRO: 20.21 De Jantjes, Hollandse speelfilm uit 1934. 21.35 Brandpunt 22.25 (K) Tot de ÉMH scheldt. TV-serle 22.55 Epl- ADVERTENTIE met échte kersen Let op de naam enkhuizer

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 5