Ik ben geen ideale huwelijkspartner 55 NIEUWE UITGAVEN Films in Leiden iFilmster Jean Seberg over haar leven als Amerikaanse in Parijs (II) igi» Robin Hood: geen rode oortjesmacir toch FFïco Gringo: pure western Prolongaties Seks zonder pornografie J J DAG 10 DECEMBER 1971 PAGINA 15 ■(HIJS Jean Seberg nipt glas. „Nou, vraag het t ze. Het gaat over de 'aarin ze dit jaar onder re- n schrijver-diplomaat Ro- Gary speelde. traag wat? A twee mensen die al drie jaar den zijn, kunnen samenwer kt was de bedoeling hele- fliet. K fc wel. Je maakt me niet wijs als je in je artikel de naam 'Amain vermeldt, je er niet bij tten ex-echtgenoot" of „niet- 4 aande hun scheiding". Sorry e bent niet de eerste Journa ls t wie ik te maken heb. Daar- ik het hever zelf uit dan het laten aan de interpretatie van die er niets van afweet". <rtel dan maar. moet ik beginnen met te ver- lat ik volgens mijn moe als kind altijd al zei: ik doe laat maar. Zo'n instelling je niet tot de meest ideale kspartner. En als je dan ook jriose afzonderlijke, zeer absorbe- larrières hebt, zoals Romain Jan komen er wrijvingen. De lt zich door de ander ver- sd, verschillen van mening tiek en politiek terrein p ontzettend opgeblazen, waar- jr wezenlijke punten van ;omst dreigen weg te vallen, u we feitelijk geen rechten ir kunnen doen gelden, zijn baar voor elk moment dat we iunnen zijn, voor de dingen •e wèl overeenstemmen. Er lauw gezegde in Hollywood: jelijk was een misser, maar siding is raak, maar het gaat wel op". Tirlijk is het te gek, dat voor ijnelijk sophisticated mensen die allebei al eerder ge lzijn geweest efen trouw- toveel verschil uitmaakt. I^c de scheiding aange- jomdat ik dacht dat ik op verliefd was. Een bevlie- I heel snel over was en toen piet de brokken. Door ons piego zijn we toch weer gekomen. En het gaat nu ooit te voren. Romain vlakbij, we zien elkaar fcnd. Ik ben nu voor het eerst i hij me als actrice respec- goeger dacht ik altijd dat als echtgenoot verplicht de zeggen. Voor de jan mijn rollen heeft hij wei- pdering, A Bout de Souffle pretentieuze onzin, maar niet, dat is zijn mening". 2ar hoe was het nu om in regie te spelen? onze eerste film samen di lauxvont Mourn- a Perou in s hij veel filmbewuster ge- Destij ds zag hij film als net een verhaal schrijven, het van de literaire symbo- hij veel geconcentreerder, et medium zelf. En hij heeft boven veel andere re- hij houdt van acteurs. Hij is professioneel geworden. „Hij heeft zelfs twee ver- .akt, een mèt en een zonder is a ie\ Naaktscènes is toch niet professioneel len, dat is commercieel Qiisme. ang. zij 1 er films gemaakt geen bloot mocht, 'A Seberg krijgt tijdens opname een laatste aan- j mn haar (ex-)man Ro- zelfs twee geklede mensen samen in bed waren taboe. Toch zijn die films niet minder of niet minder erotisch dan wat er nu wordt gemaakt. De problemen zijn pas begonnen toen er een béétje mocht. Onhandig gefrom mel met lakens, een beeldkadering angstvallig tot hier (ze wijst ter hoogte van haar sleutelbeenderen En dat is belachelijk, dat kan niet meer. Het is niet zo dat ik enthou siast ga juichen als ik hoor dat ik een naaktscène moet spelen. Je moet je regisseur kunnen vertrouwen. In de ene film kun je volkomen van zelfsprekend voortdurend naakt rondlopen, in de andere ben je al be lachelijk zodra je het bovenste knoopje losmaakt. Er is voor een ac trice niets erger dan bij haar film aanwezig te zijn en de zaal home risch te horen brullen: hoplakee daar gaat ze weer". „Ik herinner me nog mijn aller eerste naaktscène, in 1960, toen het nog niet zo gebruikelijk was. Daar zitten dan twee kanten aan. Eerst de opnamen zelf. Dat viel erg mee: de technici waren het gewend en de acteur M'aurice Ronet was ook niet aan zijn eerste omhelzing toe. Dus vergat ik al gauw hoe ik erbij liep. Opeens denk je dan: ik heb het koud, o ja en dan wil je instinc tief weer je handen voor je borsten slaan. Onzin natuurlijk, want nie mand is geïnteresseerd. En dat is dan ook weer een deuk voor je zelf vertrouwen. Jezelf naakt zien in een volle bioscoop zoals ik al zei is weer iets anders. Ik was doods benauwd bij de première. Ik zat steeds maar te denken: straks komt het. En toen kwam het. Het is maar goed dat ik niet even met mijn ogen geknipperd heb. want na drie secon den was het voorbij. En toen ben ik toch ontzettend kwaad geworden! Had ik d&ar mijn schaamtegevoel voor geofferd voor een flitsje? Ze grinnikt. Die film van Gary Kill gaat over drugs. Ze wordt onmiddellijk weer ern stig: „Over drug-handel, tégen de drug-handel. Daar werd ik in de States met mijn neus bovenop ge drukt. De baby-sit van Diego in Hol lywood een meisje van 18, 19, heb ik dood gevonden, een injectie-, naald ïn de arm. De beliefte aan drugs bewijst hoe ziek onze maat schappij is. Maar daarom is het waanzin om de gebruikers als crimi nelen te behandelen en de handela ren buiten schot te laten. Maar het Amerikaanse bureau en zijn inter nationale vertakking zijn volslagen corrupt, omgekocht. Al die mensen worden schatrijk. De handel is niet te achterhalen, zeggen ze. Ieder kind van tien kan in het Central Park ADVERTENTIE van New York zonder moeite alle dealers vinden, in hasjiesj tot in heroïne toe. Waarom zouden ge trainde agenten dat dan niet kun nen?" Black Panthers Gary en u zijn recentelijk ook nog op een heel andere ma nier in het nieuws geweest. Vorig jaar werd in het weekblad Newsweek het bericht gepubliceerd dat Jean Seberg in verwachting zou zijn van de Black Panter Hakim Jamal. Seberg overstuur kreeg een miskraam. De baby was blank. Inmiddels is uitspraak gedaan in het proces dat Gary en Seberg hadden aangespannen en werd Newsweek tot schade-vergoeding veroordeeld. „Als je in Europa woont, wordt je niet zó geraakt door wat er in de States gebeurt. Het blijft een ta melijk abstracte woede. Het lijkt alle maal ver weg en dichtbij is er al genoeg om je over op te winden: Griekenland, wat er hier in Frank rijk gebeurt. Maar toen ik een tijd lang in Hollywood was voor een reeks films, besefte ik: dit is het land waar ik geboren ben, hier wonen mijn vrienden en mijn familie, ik zie men sen voor mijn ogen kapot gaan. Toen hebben Vanessa Redgrave en ik in het zwarte ghetto van Los Angelos een opvangcentrum én school voor negerkinderen en kinderen van drug- addicts opgericht. Daaruit is een hele organisatie gegroeid, waarin nog meer acteurs zitten, Joanne Wood ward en Paul Newman, en de schrij ver James Baldwin. Zo kwam ik in contact met de Panthers, die ik op alle mogelijke manieren ben gaan steunen. „Men" zei toen al: pas op, dat kun je niet doen, maar ik heb me daar niks van aangetrokken. Ik merkte wel dat opeens de Europese films waarin ik speelde bij de douane op onverklaarbare wijze zoek raakten, nooit in Amerikaanse bioscopen kwa men. Een soort indirecte chantage via mijn werk, mijn carrière. Maar ik had nooit gedacht dat ze me in mijn persoonlijke leven zouden tref fen, en ook niet dat ik daarin zo gemakkelijk kwetsbaar zou zijn". Maar begrijp me niet verkeerd als dat bericht wèl waar ivas geweest, dan ivas het toch geen scharide? „In een andere maatschappij dan de onze niet. Maar, stel dat een zwarte activist en ik of om het even welke blanke vrouw) verliefd op elkaar zouden worden, dan geloof ik beslist dat we daarvan af zouden zien. Omdat het de tegenpartij weer het aloude argument in handen zou geven: zie je wel, het is ze alleen maar daarom te doen? Omdat het vernederend zou zijn voor de zwarte vrouwen, die toch al zo weinig zelf vertrouwen hebben, gehersenspoeld als ze zijn door de blanke glamour- reclame. Black is beautiful is echt nog niet volledig ingevoerd. En dat maakt dat bericht zo intens smerig, naar alle kanten toe' „Er zit nog een kant aan, maar daar durf ik eigenlijk helemaal niet aan te denken, want dan word ik helemaal paranoïde. Toen ik in het ziekenhuis weer 'n beetje kon na denken, vroeg ik me af, hoe zijn ze in godsnaam aan dat bericht geko men. En toen heriinnerde ik me dat ik een paar dagen voor de publikatie HOOFDSTRAAT 63 NOORDWIJK AAN ZEE Tafelreservering tel. 017194313 Tournecios Stroganoff een Russische specialiteit waarbij pimento rijst, diverse soorten aardappelen en groenten geserveerd worden f 11,50. Astrologie, door Derek en Julia Parker. Nederlandse bewerking Jack F. Chandu, uitgave Spectrum, f 52,50. Velen hebben er groot plezier in om in de horoscoop even te kijken wat de sterren in petto hebben. Die po- pulareit heeft het Spectrum bewo gen het fraai uitgevoerde „naslag werk voor de oude en moderne as trologie" op de markt te brengen. Het boek ziet er bijzonder mooi uit. maar er kleven toch ook wei enige bezwa ren aan. De inleiding over de astrologie in het leven van de mens blijft steken in een oppervlakkige beschrijving Hierbij moet worden gezegd, dat de vele fraaie illustraties van die op pervlakkigheid wel weer wat goed maken, maar voor meer dan vijftig gulden mag je toch wel verwachten I dat er wat meer gefundeerds wordt I geboden. Nadat er op onderhoudende wijze wordt verteld over het samenspel I van astrologie en astronomie volgt het gedeelte waarin wordt uitgelegd hoe men zelf een geboorte-horos coop kan maken. We zijn daar een paar prettige uren mee bezig ge weest, maar of het allemaal goed is gegaan is niet vast te stellen. Voor de leek is het bepaald niet glas-hel der wat hij allemaal moet doen. De aanwijzingen zijn nogal beknopt, als Je denkt: nu gaat het komen, is het al afgelopen en had de volgende handeling al moeten zijn verricht. Het duidelijkste deel van het dik ke boek imeer dan 250 pagina's) is ongetwijfeld de beschrijving van de invloed van de planeten en de te kens uit de dierenriem en hun on derlinge samenhang. Na het maken van de geboorte-horoscoop hebben we kunnen constateren, dat vele 'nalan al die verschillende invloeden één richting uitwezen. (Gelukkig was het die van journalist, anders denk je nog. dat je op de verkeerde plaats bent terecht gekomen). De vele tabellen achterin, die no dig zjn om de horoscoop samen te stellen, zullen ongetwijfeld ook van groot belang zijn voor de „vakmen sen". Al met al toch wel een aardig boek, ondanks de onvolkomenheden in sommige gedeelten. Jammer is het natuurlijk wel, dat de bladzijden na één keer intensief gebruik al loslie ten van de rug. met Hakim Jamal in Los Angelos had gebeld. Hij is een neef van Mal colm X, ook bij onze school betrok ken. In het gesrpek vertelde hij dat zijn vrouw in verwachting was en ik was in de zevende maand, dus er werd nogal over zwangerschappen gepraat. Nu wéét ik dat die telefoon gesprekken worden afgetapt, maar hoe is de vertekende of verkeerd be grepen neerslag daarvan in News week gekomen? Hoe liggen de ver- tokkingen van de C.I.A.? In Frank rijk weet je hoe en door wie de pu bliciteitsmedia gemanipuleerd wor den, maar hou je gewoon rekening mee". Noodzaak En nu? „Ik geef niet op. Ik zal alles doen om mijn zoon te beschermen hij is juist op een ontvankelijke leeftijd, maar ik geef niet op! Maar: dat is de bittere ironie, ik kan het me per mitteren om op te geven. Ook al zou ik als filmactrice onmogelijk zijn ge- Jean Seberg kijkt uit over de stad Parijs. maakt, kan ik toneel gaan spelen. Een blanke vrouw met een behoor lijke opleiding kan altijd in haar on derhoud voorzien. Dat geldt natuur lijk ook voor Vanessa, voor Jane Fonda, voor Jean-Luc Godard. Wij doen mee uit een innerlijke nood zaak, geen feitelijke noodzaak. Het is onze eigen keus. Maar de negers, het sub-proletariaat, de Vietnamezen, die hébben helemaal geen keus". (ADVERTENTIE) Gouda bij kaa(r)slicht niet vergeten... Tricoeten LIDO Ooo al waren het dan niet meer de rode oortjes die we kregen bij het lezen van de avon turen van Robin toch heeft de film „Robin Hood van Sherwood Fo rest" ons vijf kwartier weten te boeien. Voor de enkeling die het nog niet wist: Robin Hood is een soort Engelse Wilhelm Teil vaardig met pijl en boog die met een groep Angelsaksen de bossen is ingevlucht omdat ze dreigden te w-orden uitgeroeid door de zich Sir Henren noemde heerser over Not- thingham. Vanuit de veilige omgeving, schier eindeloze bossen, delen ze aanvankelijk wat speldenprikjes uit en gaan over. tot steeds driester da den om het heersende bewind ten val te brengen. Na een boogschiet- wedstrijd waarbij Robin Hood, vriend en vijand verrast door een weerhaantje van het dak te schie ten, bereikt de' zaak tenslotte een climax wanneer de primitieve gue- rilla-stryders het transpor;, v;,:: een miljoen goudstukken weten te on derscheppen. Aanvankelijk lijkt het er op dat Sir Henry de stoere jongens uit het bos flink om de tuin heeft ge leid want de kist bevat, alleen ste nen, maar tenslotte slagen ze er toch in de schat uit het kasteel, weg te halen. Het eind van liet lied je is dat Robin Hood in een zwaardgevecht Sir Henry ver slaat en trouwt met een Angelsak sisch meisje, dat anders onder dwang met Sir Henry in het huwelijksbootje zou zijn ge- Seks in hotel De Bock LUXOR "Seks in hotel De Bock" is een op sommige punten gekunstelde, maar alles bij elkaar toch wel amusante Duitse seks-ko- medie. Hoofdpersoontje in dit zeer luchtige stuk is de dochter van 'n rijke badpakkenfabrikant. Het meisje dreigt door haar vader uit puur zakelijk motieven gekoppeld te worden aan de zoon vail een Amerikaanse kennis; een man die zij nog nooit heeft ontmoet. Het meisje gaat er niet mee akkoord, verlaat het ouderlijk huis en - be landt in een hotel, waar zij van "rol" ruilt met een kamermeisje, dat getooid met een blonde pruik aardig op haar lijkt. De koddige to nelen die hieruit voortvloeien, zul len in deze kolom verder niet uit de doeken worden gedaan. Eén opmerking tot slot: waarom brengen de verschillende dames in "Sex in hotel De Bock" hun bloot- Je onbekommerd in beeld en ver hullen de heren het hunne op zo'n kneuterig zorgvuldige wijze? Concluderend mag gezegd wor den dat Montgomery Wood zeker, de slechtste Robin Hood niet is. Hij zwaait met een aapachtige lenig heid tussen iedere vijand door. Ook de andere rollen hebben een vrij sterke bezetting. Voeg daar aan toe dat de regisseur er in geslaagd is met een serie massale vechtpar tijen en elkaar vlot opeenvol gende gebeurtenissen vaart in de film te leggen en je hebt een avon turenfilm, die het bekijken alles zins waard is. CAMERA In het theater aan de Hogewoerd deze week een wes tern van het puurste soort: Gringo tegen Ei Diablo. Misschien is de authentieke naam "Los Desespera- dos" 'De wanhopigen) wel beter, want "de zes" (waarvan er ten slotte nog vier over zijn) gaan in gesloten in een arena en omsin geld door een compleet leger, wan hopig schieten en worden alle vier neergeschoten. Een pure western, dat wel, maar ook een western met een soort gelijke afloop (van een ontknoping kan men in dergelijke films nau welijks spreken) als zijn honderden voorgangers: een uur en twintig minuten overwint "de held" alles en iedereen en krijgt de bezoeker het vermoeden, dat het "tuig" eindelijk eens zal winnen. In de laatste beelden volgt dan opnieuw een desillusie, want wéér het be voegd gezag behaald de zege. Het verhaal is vrij eenvoudig, maar weet door de afwisselende beelden toch te boeien. Een deser teur (John Warner) neemt wraak voor de dood van zijn zoontje, waar mee hij na de dood van de moe der mee door het leven gaat. - Het kind sterft doordat niemand eten of melk wil geven uit vrees dat de cholera (opgelopen in de geboor teplaats) zal overslaan. John ver zamelt vijf mensen om zich heen; "tuig" van de eerste orde met al lemaal een flink aantal moorden, En het houdt maar niet op met het Nederlandse filmsucces. Blue Movie in Trianon is de elfde week in gegaan en Wat zien ik in Studio doet daar nog drie weekjes boven op. In beide produkties neemt de sex een zeer belangrijke plaats in. In Studio gaat het op de komische manier a la Albert Mol, terwijl het in de Breestraat meer het "harde bloot" is dat het hem moet doen. rooftochten of verkrachtingen ach ter de rug. Zes mannen, even dodelijk als de zes kogels in een revolver plunde ren. roven, moorden en schieten dat het een lieve lust is, om tenslot te midden in de arena een helden dood te sterven.de overmacht was ditmaal te groot. REX In de Haarlemmerstraat bioscoop draait deze week een film met een titel die nergens op slaat. "Pornografie zonder mas ker" is een Duits gesproken film pje van nauwelijks een uur waar wel enige seks in voorkomt maar beslist geen porno. Het gaat in de ze ontstellend slecht gespeelde film om een proleterig heerschap dat zich laat onderhouden door de ge fortuneerde eigenaresse van een goedlopende nachtclub. De pro leet zet met haar geld een fotomo delbureau op poten om vervolgens met het hem omringende vrouwe lijk schoon letterlijk en figuurlijk in zee te gaan. De verhouding met de niet meer zo Jonge kapi- taalverschafster wordt er uiter aard niet beter op en de situatie spitste zich helemaal toe wanneer meneer zich ook nog op haar les bische dochter vergrijpt. Dat ge beurt aan het eind van een uiterst vervelend feestje, waar nogal wat bloot aan te pas komt. De in de liefde ernstig teleurgestelde vrouw grijpt dan toch maar naar het keu rig in een la opgeborgen pistool om er tenslotte de ploert een kogel mee door het hoofd te Jagen. Het Is het melodramatische slot van een erg goedkoop seksfilmpje.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 15