„FRED HACHE BRENGT REALISTISCHE SHOW" JAZZ- SCENE aistërern C/jPÜ. pmgmm Humorist Harry Touw over nieuw VPRO-programma: 'Edelman Bedelman' Cffy) vandaag... TVmorgen\ DiriöDAo 7 DLo RADIO - TV - KUNST DEN HAAG De VPRO hoopt op 30 december twee nieuwe tv-persoonlijkheden toe te voegen aan de lijst, die begint bij Willem Duys en eindigt bij de Mounties. Een personality-show, waarin de heren Fred Haché en Barend Servet de hoofdrollen vertolken en Wim T. Schippers, Wim van der Linden en Gied Jaspers op de achtergrond meespelen. De namen van het trio zijn onlosmakelijk verbonden aan de serie Hoepla-programma's, die hun tijd ver vooruit waren. Een serie waaraan Nederland zijn tv-rel van formaat beleefde en die tenslotte stierf in het gerdezemoes van protest. Rustig overblijfsel is het Hoepla-boek, dat inmiddels alweer in de uitverkoop ligt. De tv-historie ls snel vergeten. Het trio werd van de buis verbannen, maar keert nu ln alle hevigheid, aangemoedigd door regisseur Ruud van Hemert, terug. Met z"n allen to gen zij deze zomer naar de Haagse Dedemsvaartweg, naar beroepshumo rist Harry Touw, 46 jaar, vader van twee dochters, zeventien jaar in het vak, bekend bij organisatoren van feestavonden in de ruimste zin van het woord. Het kwartet was op zoek naar de man die de „Fred Haché- show" zou kunnen dragen. De man die daarvoor werd uitverkoren zei tegen zijn vrouw toen het langhari ge kwartet zich voor het portiek van de flat meldde: „Slijp effe wat messen bij". Niet dat Harry Touw iets tegen langharigen heeft, maar het was wel even wennen. De volgende dag was de zaak geregeld. Harry Touw, zeventien jaar zwoegend in zweteri ge feestzalen, aankondiger van Ria Valk, Oonny Vink, Imca Marina, Ciska Peters en al die anderen, die af en toe mogen figureren, op onze vaderlandse televisie-netten. Voor Harry, die tevens de zaal vermaakte met vaak pikant moppenmateriaal snorden de camera's niet. Wel mocht hij voor platenmaatschappij Dureco op een feestje voor het per soneel en de platenhandelaren mop pen komen vertellen. Dureco zocht een middel waarmee Bolle Jan van de schuine-moppen-toer kon worden teruggeslagen in de concuhrentie- slag met Johnny Hoes. Het Dureco-personeel lachtte twee kanten vol voor „Bakken aan de bar" van Harry Touw. De klap blijkt raak te zijn. De verkoopcij fers reiken al naar 20.000 exempla ren en de gouden plak ligt al klaar voor Harry. Zo schuin als Bolle Jan, die „het beestje bij de naam noemt", wilde Harry het niet ma ken. Bolle Jan werd van de mop- penplatenmarkt verdreven, waarop tot voor kort slechts Max Tailleur met jiddische gein excelleerde. Zowel het erge schuine als de jiddische gein lijden aan oververzadiging weet Har ry te melden. Vandaar dat Dureco een tweede plaat al aan het persen is 1 Het nieuwste album van Stan Kenton, „Kenton Live at Brigham young University", is opgeno men met „quadraphonic sound". Hierbij wordt het geluid via vier ka nalen gereproduceerd, zodat men het geluid kan beluisteren alsof het van alle kanten komt. Voorwaarde hier voor is dan wel, dat er vier luispre- kers staan opgesteld. De plaat kan ook mono of stereo worden afge speeld. O De postadministraties van de Afrikaanse republieken Niger en Se negal zullen Louis Armstrong eren met het uitgeven van bijzon dere postzegels. In Niger betreft hPt twee luchtpostzegels van 100 en 150 franc, in Senegal is het een zegel van 150 franc. George Shearing en zijn vrouw Trixie eisen van de platen maatschappij Capitol een schadever goeding van 300.000 dollar, omdat men de „Shearing stijl" zou hebben geïmiteerd. Voor het eerst sinds vijf jaar gaat Sarah Vaughan weer een plaat maken. De muziek is van Ernie Wilkins, de plaat wordt gepro duceerd door Mainstream Records. Van 13 tot 26 augustus 1972 wordt er in Engeland een veer tiendaags festival gehouden van I „New Music". Een speciaal eve nement wordt de trein, die 21 augus tus een retourtje maakt van Londen naar Edinburgh. Er rijden 10 rijtui gen, in ieder daarvan zal een groep Optreden. Tussen de buitenland se groepen die meewerken aan dit festival vinden we ook onze Nederlandse Misja Mengelberg. Ornette Coleman heeft eei tract getekend bij Columbia, wacht kan nu worden, dat hij zijn grote composities tot nu toe nog onuitgevoerd gebleven ook op de plaat zal zetten. O Voor de film met de titel „S", schryfs Quincy Jones de muziek. De uit de jaren vijftig bekende trom pettist Don Elliott werkt aan de uit voering van deze muziek mee, maar hoofdzakelijk als zanger. Gewone jongen Harry deelt mee een gewone Jongen uit het volk te zijn, voor wie na ze ventien jaar sappelen het succes in eens komt. „En niet alleen bij de gewone man. Langharigen, dat vind ik nou zo leuk, die kopen de mop- penplaat ook. In discotheeks draaien ze 'm en bij VPRO-vrij dag". 's Nachts bellen ze me op. Hé ben jij die goser van die moppen. Wat is de laatste.'leuk". Maar zijn platendebuut is niet de aanlei ding voor zijn ontdekking als tv- persoonlijkheid. De reis van Schip pers c.s. naar Harry Touw werd on dernomen op advies van Tony Eyck, orkestleider in het Hilversumse. Tony kent Harry van vele tv-shows, waarin hij niet mocht optreden, an ders dan om het publiek in de stu dio aangenaam bezig te houden, wanneer de opnamen worden on derbroken of voor de aanvang van de opnamen van een show. „Om het publiek op het gemak te stellen begrijp je. Maar het zat me allang dwars, dat in die tv-shows dan mensen zaten, waarmee ik door het land trok. Op feestavonden mocht ik aankondigen. De schnabbel toer heet dat. Zij mochten wel voor .e -buis, ik niet". Het tij is gekeerd. De negatieve reacties op zijn grammofoonplaat o.a. van besturen van verenigingen, die geschrokken zijn van zijn pi kanterieën op de plaat en in Sex tant, waarin hij als zanger van het sexlied wordt voorgesteld kunnen hem niet deren. „Ik kom nu op tv. Dat heb ik gewild en of dat nou gebeurt bij de VPRO en hoe, dat kan me eigenlijk niet zoveel sche len. TV kan iemand natuurlijk niet helemaal maken. Maar (maakt ge baar van duim en wijsvinger), dat gaat natuurlijk wel schelen. De mensen in het land zien je als ie mand van de tv. Ik bel iedere dag met Barend Servet (IJffie Blok, drummer van Ted de Braak) om te vertellen waar er weer over de Fred Haché-show wordt geschreven. Het is een fijne goser, ook geen tv-erva- ring, maar we lachen wat af eigen Ver- „IJf hebben ze eerst gevraagd. Ze wilden hem samen met Rijk de Gooijer brengen in die show. Maar IJf zei, dat kan Je niet maken, want naast Rijk verwachten ze Johnnie en ik ben geen Johnnie. Gelijk had-ie. Die jongens van de VPRO willen met die Haché-shows (na het succes van de eerste heeft de VPRO er meteen zes van ge maakt) eigenlijk de draak steken met die akelig perfecte shows, die je tegenwoordig op televisie ziet Neem nou de eerste, dat was een proef eigenlijk. Het eerste wat ik als dé man met IJf dan, in de show moet doen is hard een trap op lopen. Ik knal meteen met m'n kop tegen een balk en vervolgens loop ik een vaas ondersteboven. Ik zei nog: „Sorry jongens, maar ze lagen blauw. Het mocht er niet uit. Dat doen ze steeds hè. Als we bezig zijn met de opnamen stoppen ze soms ineens en krijgen ze een an der idee. Ik geloof, dat iedere show zo gemaakt zou moeten worden. Toen we de eerste terugzagen heb ben we blauw gelegen van het la chen. De jongens achter de camera ook Is hij niet zenuwachtig? Uit het hoofd „Zenuwachtig? Ik zou die weken tot 30 december wel vooruit willen du wen. Ja kijk, ik doe alles al zeven tien jaar uit m'n blote kop. Nu kreeg ik ineens hele scripten uit; m'n hoofd te leren. Ik hier maar tot middenin de nacht door het huis ijsberen en mijn vrouw mij overhoren. In de studio vergis ik me dan nog wel eens in mijn tekst, maar dat geeft allemaal niet". En het gesprek met minister Udink. was dat nou zo gek? De minister wilde dat het uit de eerste show werd gehaald. Hij vond het achter af toch niet „Toen ik dat hoorde begreep ik er eerst niks van. Ze zeiden dat hij het eruit wüde hebben omdat ,ie niet door een Joop van Thijn, maar door een Jongen uit het gewone volk was geïnterviewd. Dat kon ik niet geloven. Ik las in de krant ten minste dat het niet aan mij lag. Tijdens het interview deed-ie erg serieus en ik maar met het zweet in m'n handen zitten Ineens zo met een minister praten. Het viel niet mee. Ik vergiste me steeds, maar dat vond Ruud van Hemert een fijne goser helemaal niet erg. We hebben nu Den Uyl voor Udink in de plaats genomen. Die is veel gewoner hè. Die lachtte zich krom omdat ik me steeds vergiste. Ja. ik deed het ook niet expres. Maar het hoort er zo bij". „Ik hoop dat het publiek het alle maal kan waarderen. Dat ze ge woon meelij met IJf en mij krijgen. Zo moet het zijn. Dat ze lachen omdat wij afgaan, want dat doen we. De ene stommiteit na de ander. Er zijn zo weinig goede shows op tv. Dat merk je toch steeds meer De mensen blijven alleen nog thuis voor Peyton Place en voetbalwed strijden. Ik merk het toch in het land. Ik ben de meest gevraagde humorist van Nederland. In mijn genre dan (plakboeken bewijzen het). De zalen zitten weer vol. Niet in de grote steden, daar is het pu bliek teveel verwend. Gewoon blasé. Maar in de kleinere plaatsen en de dorpen daar is het fijn werken". Ik pas mijn moppen ook aan, aan de vereniging of het bedrijf waarvoor ik sta. Als ik voor baggeraars sta. dan kan ik met m'n moppen iets verder gaan dan voor een christelij ke wandelvereniging. Zo is dat. Kijk als ik voor journalisten zou staan dan vertelde ik de volgende mop zo: Twee Journalisten zitten bij elkaar een borreltje te drinken, zegt de één tegen d-e ander: Wat ik nou toch meemaak. Ik ga al drie Jaar met vakantie naar Italië. Iede re keer als ik terugkom is mijn vrouw in verwachting. Zegt de an der: „Dan ga je volgend Jaar zeker Italië?" Zegt de één ,Ja natuurlijk wel, maar dan neem ik mijn vrouw mee". Begrijp je. Als ik zo'n mop bij een voetbal vereniging vertel vul ik de naam van twee bestuursleden in". Ja, ja. In dit jaar is zoveel ge beurd. M'n grootste zaal is tot nu toe duizend mensen geweest. Straks sta ik voor miljoenen kijkers. Ik heb niks te verliezen. IJffie Blok ook niet". Harry paKt een exemplaar van zijn „Bakken aan de bar" en signeert met „Heel veel plezier, Harry Touw". Bij het afscheid zegt hij: „Weet u wat ik de laatste weken in de zaal tegen de mensen zeg. Doe mij een plezier en kijk op 30 de cember naar de tv. Naar Fred Ha ché. Een realistische show. Hij ruikt naar uien". De Vara zendt vanavond (20.20- 20.45 uur, Ned. I) een nieuwe af levering uit van het seriepro gramma 'Klatergoud'De acteur Coen Flink treedt hierin op air 'Edelman - Bedelman - Dokter - Patoor'. NEDERLAND I (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS) (Kleur) Journaal (NOS) (Kleur) Volgende patiënt (VARA) (Kleur) Koning Klant (VARA) (Kleur) Journaal (NOS) (Kleur) Klatergoud. Cabaret-serie (VARA) (Kleur) ...en een zoen van de juffrouw. V-serie (VARA) (Kleur) Jason King en de rode rozen. TV-film (VARA) (Kleur) De ombudsman (VARA) (Kleur) Journaal (NOS) Weekoverzicht en informatie schooltelevisie (NOS) Esperanto les A (TELEAC) NEDERLAND II 10.20 10.30 10.35 10.40 (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS) (Kleur) Journaal (NOS) (Kleur) Een lied van alle tijden: programma met en over geestelijke liederen (NCRV) (Kleur) De koerier van de keizerin. TV-film (NCRV) (Kleur) Journaal (NOS) De familie Mack: TV-familie-serie (NCRV) Hier en nu (NCRV) (Kleur) Eenmaal Andermaal: amusementspro gramma (NCRV) Ander Nieuws (NCRV) (Kleur) Journaal (NOS) Den Haag vandaag (NOS) Elementaire economie. Herhaling les 10 (TELEAC) Het tweede deel van .Karak ter" voerde ons alweer wat verder binnen in het leven van Katadreuffe en zijn omgeving. Vergelijking met de roman zelf leerde me dat bewerker en re gisseur Walter van der Kamp inderdaad zo dicht mogelijk bij de tekst is gebleven, ook al houdt hij de volgorde niet steeds aan en wordt er wel iets aan de dialogen gesleuteld, als die er al zijn. Maar bijvoor beeld die scène tussen Coen Flink en Lex van Delden over de belangstelling van de eerste voor de mens en de scène tus sen Ko van Dijk en Lex van Delden met het dolkmes, waren vrijwel letterlijk uit het boek gelicht. Het viel daarbij wel op dat Lex van Delden het „kleinere" spel beter beheerste dan de grote woede-uitbarsting. Die ging hem nog niet erg natuur lijk af. In zijn scène met Coen Flink bewees de laatste overi gens dat Bordewijk heel wel in staat was dialoog te schrijven, al deed hij dat niet dikwijls; althans bij Flink kwam het geschrevenen er als gesprokene perfect uit. Walter van der Kamp heeft blijkbaar wel pro blemen met de ultra-kortheid van moeder Katadreuffe. Zoon lief komt de kamer binnen en legt zwijgend vijftien gulden op tafel. „Zo", zegt zij. „Anders niet?", vraagt hij. ,,'t Is mooi", zegt zij dan weer. En vervol gens: „Van je vader heb ik nooit iets willen aannemen, geen trouwen en geen cent." En dan zegt hij weer, ter ver dediging: „Ik heb wekenlang geen kostgeld betaald". Geen spraakzaam scènetje, maar bij Bordewijk is het nog zwijgzamer. Ik citeer: „Hij ging tegenover haar zitten en legde vijftien gulden midden op het tafelkleed. Hij zei niets, ze keek even op. dan weer neer op haar werk. Ze zweeg even eens. Hij speelde met het le peltje van zijn theekop, een boosheid begon in hem te staan dat ze geen woord zet Toen deed ze haar mond open. „Van Je vader heb ik nooit iets willen aannemen, geen trouwen en geen cent". Dat was haar wijze wijze van accepteren en in de acceptatie lag haar dank verborgen. Hij voelde het. zijn boosheid verdween. Ach hemel, Ja, hij was ook van dat slag. Praten was moeilijk en danken dubbel. Een boeiend programma was eerder op de avond „Weet ik niet" van Hans Koekoek over de stille wereld van het dove kind. We zagen Nannie en en kele andere kinderen in hun dagelijkse leven, hoorden hun pogingen tot verstaanbaar pra ten en vernamen van hun ge brek aan contact met horende mensen. Dat was allemaal roe rend en soms indrukwekkend genoeg, maar ik bleef met en kele vragen zitten. Aan blinde kinderen werd gevraagd wat ze liever waren: blind of doof. En doof leek hun veel erger. Maar ik had dezelfde vraag dan toch ook weieens aan die dove kin deren gesteld willen zien, want de mens is gauw geneigd zijn eigen situatie acceptabeler te vinden dan onbekende andere situaties. Geldt dit bijvoorbeeld ook voor oude mensen die doof of blind worden, dat zij blindheid pre fereren boven doofheid? Blinde kinderen zijn veel plaatsgebon- dener dan doven, zij kunnen bijvoorbeeld niet hollen en voetballen. Je kan een heleboel dingen te gelijk zien en bekijken, maar je kan niet een heleboel dingen tegelijk beluisteren. Ik kan wel twee tv-toestellen tegelijk be kijken, maar ik kan niet ver dragen dat van beide het ge lijk aanstaat. NICO SCHEEPMAKER WOENSDAG 8 DECEMBER 1971 HILV. I 402 M. en FM-kanalen: 'i'KOS, 12.00 KRO. 14.10 NOS, NCRV, 19.20—24.00 NOS. 7.00 Nieuws. 7.02 (S) Ontbijt (Soos): lichte graminoioonmuziel portages en berichten. 7.41—8.00 Actualiteiten; 8.418.50 Actualiteiten). 10.00 Voor de vrouw (10.3010 Mededelingen. 12.00 B.30 Nieuws, (10.30—10.32 Nieuws). 11.55 12.3. -12.50 Actualiteiten; 1*2/11- 13.05 pastoraal gesprek 14.10 rubriek over net li .20 (S) Aspekten Nieuws; 13.00— 14.00 Huisbezoek: naai Anno Nul, hoorspel. 17.00 (S) Duitse volksliederen. 17.20 Tekst en uitleg. Een driewekelijkse rubriek het Onderwijs We- .41 Veel ge muziek. mmAB vandaag taar. 19.10 Uitzending van de KVP. 19.20 Openbaar Kunstbezit. 19.30 (S) Woensdagavond Muzlekmagazine (Tussen 21.3021.50 Reportage laat ste gedeelte van de voetbalwedstrijd blerse SKPSV. 22.25 Magnetisch Nieuws. Kunstkroniek. 23.20 (S) Horizon: mo derne muziek. 23.55—24.00 Nieuws. aonisten. 22.55 Mededelingen. 23.00 Nieuws. 23.10 Actualiteiten. 23.20 (S» 18.00 AVRO. 7.00 Nieuws. 7.02 Radiojournaal. 7.05 Steevast (8.00 Nieuws). 9.00 Nieuws. 9.03 De negen-uur-show. 10.00 Nieuws). 17.00 Nieuws. 17.03 Radio- Journaal. 17.06 Postbus 700: verzoek- the song (Green). bou (Feltosa). Ilha de coral (Bonfa), Bonfa). Carnival (Bon- Iblza (Aid rich). fa), Gardens (Bonfa), Chora (Neves). Bossa nova cha cha (Bonfa). Al dl la (Donlda), Boa nolte (Gor don), It might as well be spring (Rodgers). A light reprieve (Quebec). Easy-don't hurt (Quebec). Blues to Bechet (Coltrane), Mr. Syms (Coltra- e), There is nog reatër love (Sy- FM-kanalen. 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnastiek. 7.20 (S) Dag woensdag: muziek en Informatie 7.33 Van de voorpagl- vervolg) (i 8.35 Van alle markten thuis) 9.00 Radloweekblad. met om 9.35 Waterstanden, 9.40 Schoolradio, 11.03 Op i kof- 11.00 Nieuws J fle. 12.00 Tlel-Centraal. 13.11 Actualiteiten. 13.25 (S) Melo dieën Expres. 13.45 Gesproken Speelruimte. 17.00 (S) G verzoekplaten. 17.55 Mededelingen. 3.00 Nieuws. -16.02 Nieuws). 17.00 (S) Geeft verzoekplaten. 17.' 18.00 Nieuws. 18.11 Actualiteiten. 18.20 Uitzending (S) Klink Klaar, zonder platenprogn 22.30 (S) liederen PPR. Nederland I— program feeltjesk NOS: 18.45 (K) De Pa- Nationaal Bu- 20.30 Uitzending Stichting Socutera. NOS: 20.35 The farmer's daughter, speelfilm. (Rijkskeuring: alle leeftlj- 22.05 Studio Sport. 22.30 (K) Journ. 22.35 Den Haag vandaag 22 40 (K) Stroming: programma over de maatschappij ln beweging. 23.10 Einde Nederland II NOS: 18.45 (K) De Fabeltjeskrant NOS: 20.00 (K) Journ VARA: 20.20 (K) De Virginian. TV-Western. 2135 (K) Achter het Nieuws Internationaal IKOR CVK RKK22.10 Kenmerk: De wekelijkse informatierubriek over kerk en samenleving. NOS: 22.35—22.40 (K)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 5