Zendingsarts nog vreemde vogel in medische wereld Oecumene BELGISCH VERZET TEGEN R.K. KERK Kerkdiensten Leiden en omgeving In derde wereld valt nog veel te realiseren WOORD VAN BEZINNING f ZATERDAG 4 DECEMBER 4te Van de hand van dokter H. J. Middelkoop, medisch secretaris van de Raad voor de Zending in Oegstgeest, ontvingen wij een bijdrage, waarin hij zijn visie geeft over de positie en de taak van de zendingsarts in de derde wereld. Eén van zijn uitgangs punten is, dat een kerkelijke ge meente aan heel een dorp dienst moet verlenen en dat een zen dingsarts zijn taak niet beperkt tot het ziekbed, maar ook in contact staat met de gezonden. De zendingsarts is nog steeds een vreemde vogel in de me dische wereld. Het is met hem allemaal een beetje anders dan met zijn in Nederland werkende collega's. Om te beginnen wordt hij uitgezonden door een kerk in Nederland. Hij heeft daarmee nauwe banden, maar wordt ter beschikking gesteld aan een kerk in de derde wereld. Nu kan men in het algemeen wel zeggen dat pure zendingsziekenhuizen niet meer bestaan. Toen de kerken overzee zelfstandig werden zijn de zendings ziekenhuizen aan hen overgedragen. Ideaal gezien zal dus de kerk d&éir het beleid moeten bepalen en de arts in kerkelijk verband (w«ant dat is eigenlijk een zendingsarts) zich daarnaar moeten richten. In de praktijk komt het er op .neer, dat in de meeste kerken overzee de kerke lijke leiding zelf geen duidelijk be sef heeft van medisch beleid en dit voor een groot gedeelte overlaat aan de buitenlandse kerkelijke artsen. Autochtone (eigen) kerkelijke art sen zijn nog maar zeer weinig aan wezig. De kerk verwacht om te be ginnen van de arts, dat hij de zen dingsziekenhuizen die daar gebouwd zijn, gewoon voortzet. Deze institu ten zijn een belangrijk onderdeel van het hele kerkelijk werk, de kerk kan ermee „voor de dag" komen. De moeilijkheid is echter dat deze kerkelijke ziekenhuizen zichzelf patiënten-honoraria rond moeten komen. Bijdragen voor de gewone lopende onkosten uite Europa worden steeds minder, omdat deze veel te kostbaar worden. De ontwikkeling in het hele curatieve medische hande len is nu eenmaal zo, dat het steeds duurder wordt, we zien dezelfde lijn in het westen waar steeds verfijn dere apparaten en duurdere medi cijnen worden gebruikt. Daarnaast verwacht de kerk, dat in de kerke lijke ziekenhuizen opleidingen mo gelijk zijn. Opleiding is inderdaad uiterst belangrijk voor overdracht van kennis. Voor de uitbreiding van het medische werk is nu eenmaal veel para-medisch personeel (ver pleegsters e.d.) nodig. Het funeste is echter, dat men deze opleiding ge heel gelijkwaardig aan het westen wil hebben en dus steeds hoger op schroeft. Daardoor worden de oplei dingen weer kostbaarder, men heeft grotere ziekenhuizen, meer specia listen nodig en men levert krachten af die zeer hoog in de salarisschaal komen te staan. Krachten die dan e'genlijk niet meer geschikt zijn om on het platteland onder eenvoudige omstandigheden te werken, omdat zi1 gedurende hun opleiding aan zeer verfijnd en hoog niveau gew geraakt aan elektriciteit en waterlei ding. In de „bush" zijn die meestal niet aanwezig. Bovendien is gebleken dat slechts een gering deel van de bevolking het ziekenhuis kan bezoeken. Het is dan ook nodig om van de ziekenhuizen weg te gaan en buitenwerk te doen. De gezondheidszorg moet gebracht worden naar de mensen in de dor pen. Het is verkeerd dat de mensen voor de behandeling per sé naar het ziekenhuis moeten komen. Naast be handeling zal bezigheden aar aan de ns hele wes- aan allerlei preventieve maatregelen moeten denken. Daardoor kan veel ziekte voorkomen worden. Het is een ervaringsfeit, dat vele patiënten de polikliniek van een ziekenhuis bezoeken met aandoeningen die met misschien simpele maatregelen ge makkelijk voorkomen kunnen wor den. Daarnaast rijst nog een heel an dere vraag. Wanneer onze zendings arts daar alleen maar puur tech nisch bezig is met allerlei curatieve en preventieve zaken, verschilt dat kerkelijke ziekenhuis dan nog van het regeringsziekenhuis? Gaat het niet om wezenlijke vragen als wat nu precies de functie van het ker kelijk medisch werk is? Zijn wij met al om eigenlijk niet alleen i oppervlakte bezig? Met ters medische technisch apparaat treden we een cultuur binnen waar de mensbeschouwing geheel anders is. Ziekte en dood zijn nog ingepast in een proces waarbij samenhang met het bovennatuurlijke als van zelfsprekend wordt aangenomen. Moet de kerk bij haar boodschap niet stellen, dat de vernieuwde mens in Christus andere mogelijkheden heeft? Dat er misschien in de vele din gen die de westerse techniek uitge vonden heeft hem gaven gegeven zijn die hij benutten mag, maar die hij niet uit de relatie tot God mag losmaken? Dat het in de kerk gaat om de totale mens en niet om inci dentele genezing? Dat het in de kerk niet gaat om het aanleren van ver beterde hygiënische technieken en verbeterde kinderzorg maar om de totale mens die voor een nieuwe le venswijze, ander leven kiest? In die andere levenswijze speelt dan ook mee een nieuwe visie op de verant woordelijkheid van het gezin. In de plattelandsgemeenschappen zijn kinderen belangrijk omdat de fami- ook zeer sterk 11e zorgt voor de ouden van dagen, maar ook voor het land, dat men van de gemeenschap krijgt voer eigen levensonderhoud. Vroeger stierf een groot aantal van de kin deren door allerlei ziekten. Door de betere medische zorg blijven er meer in leven. Dat schept problemen. Vooral als men de kinderen graag naar school wil sturen. Dat betekent een nieuwe wijze van leven waar bij ontwikkeling en vooruitgang mo gelijk zijn. De statisch dorpsge meenschap is in beweging gekomen. Om een modewoord te gebruiken: moet bij deze mensen in hun ani mistisch primitieve cultuur een mentaliteitsverandering tot stand komen, ook in dit opzicht? Heeft de kerk niet iets belangrijks te zeggen, juist in déze mentaliteitsverande ring? Derde wereld Dan hebben we ook de kans dat de kerk werkelijk pastoraal èn diako- naal bezig kan zijn in de gemeen schap waar ze staat. Tot nu toe heeft men altijd het medische werk gezien als iets wat door de kerk aan geboden werd ten bate van de kerk. We zullen er heen moeten, dat de kerkelijke gemeente in dat dorp dienst verleent aan het hele dorp. Dat alle mensen van het dorp zelf gaan meehelpen in de zorg van hun eigen gezondheid. Noem het maar een primitief soort milieuhygiëne. Zijn dat geen perspectieven die we eigenlijk in het westen al helemaal kwijt zijn? U moet echter niet denken dat dit nu allemaal al gerealiseerd is in de derde wereld. Juist de zendingsarts zal er vaak heel hard aan moeten werken om het waar te maken. In overleg met zijn kerkelijke partners daar. Dat is een mogelijkheid tot sa- Zendingsarts in Afrika niet alleen aan het ziekbed, maar ook in contact met de gezonden. Opdat ze gezond blijven (Foto Jan Filius) menwerking in de derde wereld die buiten de kerk misschien niet meer mogelijk is. Mogen wij deze kans la ten glippen? Ik geloof het niet. En de kerken hier zullen er via hun zendingswerk aan mee moeten wer ken dat dit besef van werkelijke sa menwerken binnen het kader van de kerken daar mogelijk blijft. Zondag is het Sinterklaas. Dat weet zelfs een klein kind ons te vertellen. En tot op hoge ouder dom doet men er aan mee. Wat een glunderende gezichten, als de goedheilig man op bezoek komt in bejaardentehuizen of verpleeginrichtingen! Wie kerke lijk wat op de hoogte is, zal wel licht van de as., zondag nog iets anders zeggen: het is de oecu menische zondag. Sinds geruime tijd is de tweede Adventszondag door de gezamenlijke kerken be stempeld als oecumenische zon dag. 't Woord oecumene (spreek uit: eucumene) betekent: de be woonde wereld. Zo staat het b.v. aan het begin van het Kerst evangelie. „En het geschiedde in die dagen, dat er een bevel uit ging vanwege keizer Augustus, dat het gehele rijk moest worden ingeschreven". De woorden „het gehele rijk" vormen hier de ver taling van het Griekse woord oecumene. Oecumenische zondag. Dan worden de kerken herinnerd aan hun roeping tot een heid. Christus heeft immers ge zegd: „dat zij allen één zijn!" De oecumenische zondag herinnert Iedere christen aan zijn klein heid, zijn beperktheid. Nie mand heeft de wijsheid en ook de waarheid volledig in pacht. Naast ons staan andere christe nen, met andere traditie, ande re ontwikkeling, andere omstan digheden, andere geaardheid, andere inzichten. Het gaat er nu om, die ander ook een plaatsje naast ons te gunnen. Dat vergt ootmoed, bescheidenheid, nede righeid. zetten bij het horen van dat woord oecumene de stekels op. Zij vinden het een verdacht woord. Het zou zoveel, betekenen als: wat geven en ne men, wat water in de wijn doen, wat marchanderen, wat leven, van compromissen, het zoeken van de grootste gemene de ler. De gedachte van de oecume ne zou alleen maar de karakter loosheid in de hand werken. Nu wil ik niet beweren, dat dit mis bruik van de oecumene alleen, maar denkbeeldig is. Inderdaad wordt de gedachte van de oecu mene soms gebruikt, misbruikt, om alle beslistheid te veroorde len. Maar dat is de bedoeling niet. Het gaat om het nederig, ootmoedig, luisteren naar elkaar om het de-ander-plaats-geven naast ons. Het van elkaar willed leren, elkaar verrijken. Oecume-J ne: d.i. de bewoonde reld. Daarom gaat het op de oe-l cumenische zondag niet om dej kerk alleen. Het gaat ook verscheurde, in allerlei opzicht^ botsende wereld. Voor die verdeelde wereldl1 moet de kerk een voorbeeld zijnj Een voorbeeld van het de ander eer. plaats gunnen naast zich I It dat niet de grote nood van dew wereld, dat men zo heel vaak de ander geen plaats gunt naast zich? Noemt u de kwalen^/ van deze wereld maar op, e stuit telkens op datzelfde: de ander geen plaats gun nen. Oorlog, apartheidspolitiek, gs rassendiscriminatie, dictatoria-gto le regeringen, maatschappelijke tegenstellingen, uitbuiting, vrij-iift heidsberoving enz. Zo heeft de etj kerk op de oecumenische zondag te horen van haar roeping naar& binnen en naar buiten. Elkaar, soeken, naar elkaar luisteren, ere*J voor elkaar willen zijn, in kerk. Maar elkaar zoeken naarl5 elkaar luisteren, er voor elkaarr willen zijn, niet minder in de wereld. Sinterklaas en oecumene: zouden zij dan toch wat met el kaar te maken hebben? Zeker ia JT geen bissqhop zulk een oecume nische figuur geworden als de-1 ze Sint-Nicolaas, in de vler-afc de eeuw na Christus, bisschopzee van Myra in Klein-Azië, bekend eu om zijn barmhartige liefde. Hijpgg vindt erkenning over alle kerk- d< grenzen heen. Maar nog meer:|ch Sinterklaas en oecumene spre-j ken ons van de liefde voor el-F kaar, in de kerk en in de we-| reld! M. Hanemaayerp Hervormd predikantF' Alphen aan den Rijn.r® Synode volledige mislukking^ BRUSSEL (AP) Drie militante Belgische t.-k. bewegingen hebben geroepen tot openlijk verzet binnen de kerk. Zij veroordeelden de laatste bisschoppensynode als een volledige mislukking, het pausdom als „een steeds erger wordende absolute monarchie" en deden een beroep op de christenen om het initiatief te ne men nieuwe gemeenscahppen op te richten die hun eigen mannelijke en vrouwelijke priesters zouden kiezen, onder wie getrouwde mannen en priesters die politiek geëngageerd zijn. Een uitgegeven document werd be sproken op een vergadering van on geveer 50 sympathisanten, welke in een Brusselse krottenwijk werd ge houden en die werd toegespro ken door kanunnik Pierre de Locht en Suzanne van der Meersch, die beiden de synode in Rome van op een afstand hebben gevolgd. Suzanne van der Meersch is een actief lid van de militante groep „Vrouwen en mannen in de kerk" wQlke streeft naar een groter aandeel voor vrouwen in kerkelijke zaken. De twee andere militante groepen zijn „Aanwezigheid en getuigenis" en „Dienende en arme kerk". Het document komt tot de conclu sie. dat de Kerk behoefte heeft aan een fundamentele hervorming om naar verantwoordelijkheid tegenover de hèdendaagse wereld op zich te kunnen nemen. Over de hervorming van de keriat België wordt gezegd: „Wij doen td beroep op de plaatselijke ken zich geheel in te zetten imr strijd voor rechtvaardigheid in wereld en België, werkelijke, radiU. solidariteit te tonen en dit rechp practijk te brengen. En duidel' standpunten in te nemen ten a zien van de buitenlanders in Bel de NAVO, de betrekkigen met 1 tugal en Brazilië, de wapenhai) en de speculatie in onroerend go) Bijl (Jeugddienst) 11.45 studentendienst. Bevrijdingskerk 10.30 'oort Koningskerk 10.00 i ds. J. de Wit Dlaconessenhuis 10.30 uur ds. H. W. Hemmes. Jeugdkapel Vredeskerk 10.00 uur dhr, A. Lagerwerf (afscheid oudsten) Jeugdkapel „De Goede Herder (Ou- samenkomst. Gemeenschap van Kerken (Meren- wijk) 10 uur oecumenische dienst Pa ter Van Well. Geref. Kerk: Zulderkerk 10 uur ds. R. de Vries, Petrakerk 10 uur dr Dronkert 5 uur ds Brederveld. Oude Vestkerk 10 u. ds Kroneme(jer 5 uur ds Hortenslus Beloftekerk 10 uur ds Hortenslus 5 u ds Kronemeljer. Bevrijdingskerk 9 uur dr v. d. Zwaan 6 uur dr. Dronkert. Groenhoven 10 uur ds Brederveld Gezinsdiensten „Jeugdha- Clubhuis „De Tamboerijn" Vale- rlusstraat 73, 10.30 uur Jeugddienst voor kinderen van 4 tot 13 Jaar. Geref. Kerk (vrljgem.) 10 uur en 6 uur ds J. v. d. Haar. Geref. Gem. 10 en 4.30 uur R. Boo gaard. Baptistengemeente (Oude Rijn 3 10 uur ds Relling (HA) en 5 uur ds Reiling (radiodienst mmv dubbelkwar- tet). Doopsgezinde Remonstr. Gem. 10 uur Leger des Hells 10 u. Helllglngsdienst 7.30 uur verlossingssamenkomst. Chr. Science (Steenschuur 6) 10.30 uur gracht 3) 10 i i 7 uur) 8, 9. 10, 11. Studentenparochie (zat. in Lodewljkskerk) 11.45 uui landschekerk. Leonarduskerk (zat. av. Nieuwe Apostolische Kerk (Hoge Rijn dijk 24) 9.30 en 4 uur dienst don derdag 7.45 uur). Oud Kath. Kerk (Zoeterwoudseslngel, i 9.45 H. Mis. Chr. Geref. Kerk te Den Haag 2.30 uur ds. Van der Endt te Katwijk aan Zee. Aarlanderveen Herv. Gem. 10 u. ds. Steehouwer, 7 uur dhr. C. Stroo Ge- reform. Kerk 10 uur en 6.30 uur de i Utrecht, Chr. Gereform i den Rijn Herv. Gem. Adventskerk Jullanastraat 10 P. A. Lefeber, 6.30 uur de heer u. van Rossum te Bilthoven. Kruiskerk Gouw- sluis 10 uur ds. J. H. Bogers, Opstan- L. Franken te Woubrugge, Gebouw Na bij Jeugdkapel de heer C. Otto, Zaal Opstandingskerk Prinses Marljkestraat 10 uur Jeugdkapel de heer J. van Royen vormde Slonskerk Hooftstraat 9.30 uur ds. S. W. Verploeg 6.30 uur ds. A. J. Jorissen Goede Herderkerk Ten Harmsenstraat 10.30 uur ds. N. J. M. Hoogendijk Ridderveld Het Kasteel Veldbloemweg 9 uur ds. N. J. M. Hoo gendijk J. F. Kennedyschool Lupinen- singel 11.15 uur Zondagschool. Gerefor. Kerk Maranathakerk Raadhuisstraat, ds Fr. de Jong 6.30 Borman, Salvatorlkerk W. de Zwijger laan 10 uur ds. A. Borman 6.30 uur ds. G. O. N. Veenhulzen. De Goede Her derkerk Ten Harmsenstraat 9 uur ds. G. O. N. Veenhulzen, 6.30 uur ds. J. G. Los te Lelmulden, Kasteel Ridder veld Veldbloemweg 10.30 uur ds. G. O. N. Veenhulzen 6.30 uur ds. Fr. de Jong. Geref. Kerk (Vrljgem.) 10.45 en 6.30 uur ds H. D. van Herksen (HA), Chr. Geref. Kerk geen opgave ontvangen, Oud Geref. Gem. Kerkgebouw Hooft straat 240 9.30 uur en 4 uur Leesdien- sten. Rem. Geref. Gem. geen opgaaf ontvangen. Baptisten Gemeente 10 en 6.30 uur ds. Koekkoek. Leger des Heils Gebouw Corn. De Vlamingstraat 10 uur en 7.30 uur, RK St. Bonlfacius- kerk (zat. 7 uuf) 8.30 10 en 11.30 uur Pred. F. Wust RK St. Plus X kerk (zat 7 uur) 7.30 9. 1030 uur (Grego riaanse gezangen) 11.45 en 5.30 uur RK Moerkapeile Geref. Gem. 9.3 Herv. Gem. Dorps- Cirkel, ö.3o u. WÊÊÊÊJÊÊÊÊI ri. cirkel, Ge- reform. kerk 10.00 uur ds. L. Buiten huis, 6.30 uur de heer Noorloos, Gelder malsen, Nleuwerbrug: 10.00 uur de hr. Noorloos, Geldermaisen. 6.30 uur ds. L. Buitenhuls Geref. Ki 9.00 en 4.15 uur ds H. D. (vrijgemaakt) D. Pobuda, Evan- eredienst 6.45, r Jb. Klein Haneveld. Lelden vrljz. prot. 10 uur in Rem. Kerk de heer p. v. d. Laarse, Verg. van Gelovigen 9.30 en 5 uur samenkom- Nleuwstraat f „Nieuw Leven" 9.30 uur in gebouw Concordia de heer Th. Ver woerd Volle Evangelie Bethel 9.30 uur de heer J. Modderkolk, RK Kerk (dorp( Hazerswoude Herv. Gem. 9.30 kerk Rijndijk (zat. Hillegom Herv. Gem. 10.0 de Kamp RK Kerk St. Martinuskerk: zat. 7 uur zondag 8.30 10.00 uur, 11.3( u. 12.45 u. 5 en 7 u., St. Jozefkerk (zat. 7 uur) 8.30 uur 10.00 uur 11.^0 v Kapel Bloemswaard (zat. av P. Schooneboom (HA) RK Kerk (z; 7 uur) 9 en 11 uur. Kaag Herv. Gem. 10 H. Berkhof (Jeugddienst) RK Kerk (za uur) 8 en 10 uur. itwijk aan den Rijn Herv. Gem. Hoek Katwyk s Leiden Gerei 9.30 en 11.15 v 6 uur ds. W. Kool, Oude Kerk 10 ds. A. Vink (HD) 6 uur ds. C. Treure C. Treure (HD) Vink, Groen av. 7 uur en 9 uur e Maria Parochie zat. av. 7 10.30 12 en 6.30 uur Engel Parochie (zat. av. 7 uur) 1 ontvangen RK Kerk (zat. 7 uur) 7.30 9 dienst), Geref. Kerk 9.3. J. Maaskant te Leiden RK Kerk zat. ïur 9, 10.45 en 5 uur. Noordwyk binnen Kerk Vredeskerk 10 i j-Gravenhage „Volle nte KatwijK" Voor- ds. Bulthuis (HA), Elderman, Triumfatorkerk Geref. Gem. ds. De Gier va Evangelisatiegei Soefi-beweging (Sportlaan) eenkomst «oor belangstellenden, 4 uür Eredienst (thema „Soefisme in het dagelijks leven") RK Kerk (in Vredes kerk) 7 uur. Leiderdorp Herv. Gem. en Geref. Kerk DorpsKerk 10 uur ds. J. P. Hon- nef, Hooidstraatkerk 10 uur ds. G. van Herv. Gem. 9.30 RK Kerk (zat. 7 uur) 7.3 9.30 en 11.15 uur. Llsse Herv. Gem. Grote Kerk 10.00 uur ds. J. van der Velden Ge- zinsdienst m.m.v. leerlingen Noordwljk, Geref. Gem. 10.00 leesdlenst 3.00 uur ds. J. van Haar van Lelden, Oud Geref. Gem. 9.30 en 3.00 uur leesdiensten Geref. Kerk Vrljgem. (bulten verband) ge bouw Salvatorl. Wagenstraat 9.30 c~ uur ds. J. J. Verleur Ned. Prot. E Gravendeel (ln Welkom Bondstraat) Maandagmiddag 16.00 uur jeugdbljbel- club ln Welkom. RK Kerk St. Agatha wels Hillegom, Maranathakerk 9.30 u, onbekend Chr. ur dienst RK Kerk tuinbouwschool (zat. av. 7 uur) 10.30 uur. Rijpwetering RK Kerk (zat. nlng Geref. Kerk ds. H. Lijesen r ds. D. Keuning (Doop) (De Rank) ïur dr. J. G. B. Jar uur ds. Lijesen, 5 te Lelden (Sole Mio) Warner, Herv. Geref. Evangelisatie - 'Schoolstr) 10 uur ds G. v. d. Kamp e Doornspijk, 3.30 uur ds. e Waddlnxveen RK Kerk (zat. av. 7 ur) 7.30 9, 10.30, 12 en 7 uur. Noordwijkerhout Herv. Gem. 10 u ds. J. Streefland(HD RK Kerk St, t- ,__t av 7 uurj g00 St. Viktor (zat. 10.00 en 11.30 i (Gemeentecentrum) 10.30 - Herv. Brugkerk 9.30 ds. T. van 't Veld 6.30 uur ds. D. van Vliet WIJkgebouw 9.30 uur ds. D. van ""0 u. ds. J. v. d. Heuvel, Bethel ds. J. v. d. Heuvel, 5.00 uur T. van 't Veld, Immanuel 10.00 Verdonk, Vliet 6.30 u. ds. prof. dr. H. ds. N. J. Flink 7.00 ds. J. F. Wage (Jeugddienst) Geref. Kruiskerk: ds. M. J. v. d. Veen-Schnekeveld r ds. D. J. Modderaar Ontmoetlngs 10.00 ds. D. J. Modderaar 5 uur ds. B. Koekkoek Oud Ger. in Ned. Zuid kade 158 10.00 en 6.30 uur leesdlenst, Chr. Afgesch. Gem. 9.30 en 5 uur ds. A. P. Verloop. Warmond Herv. Gem. 10 uur ds. J. M. Snllders (Jeugddienst) (zat. av. 8 uur) 8, 10 en 11.30 Wassenaar Herv. Gem. (Dorps- M. J. Wagenvoor de. Geref. Kerk 10 uur ds. Heemskerk 7 uur gem. dienst ln Gemeentencen trum geref. Kerk (Vrljgem.) 8.30 ds. J. v. d.Haar, 3 uur dienst RK K (zat. av. 7 uur) 10.30 12 en 6 uur naventurakapel (zat. av. 7.30 uur en 10 uur. Oude Wetering Herv. Gem. 9.30 RK kerk kerk) 10 dr. Th. C. Frederikse en uur dr. J. P. Wiersma en pastoor J. F. Steenman (Messlaskerk) 10 uur vicaris Th. G. Hulst en kapelaan F. brug Chr. Geref. Kerk RK Kerk (zat 7 uur) 7.30 9.30 uur en 11.15 uur. a. M. Somerwll (Dorpscentrum) 9.30, uur ds. M. Ottevanger (Gebouw SJa- _RUnsburg Herv. Gem. (Grote loom) 10 uur Jeugdkapel (Deylerhuis) J. Wisse. 5 ;e Katwijk (Bethlekerk) R. H. M. de Jonge te ds. Wisse Geref. Kerk ijleveld, 5 Lelden. 5 u Petrakerk 9.__ ds. Hulsman, Immanuëlkerk 9.30 ds. M. Ottevanger (Gebouw Sja '0 uur Jeugdkapel (Deylerhr Jeugdkerk Géref. Kerk 10 is. K. A. Schippers te Amers foort (zuid) 10 uur ds. Bech 5 uur ad- ltskerk ds. Bech en pastoor Steen- RK Kerk Wllllbrordus (zat. ds. Huisman, 6 ds. W. P. H. Pou- de Eén van de muurschildé gen in de Oud-Katholieke te Leiden. (Foto Holva 8.45 10.30 12.15 e: Woubrugge Herv. Gem. 9.3 ds. Franken t ds. Lefeber te phen Geref. Kerk Hartkamp Hillegom. Zevenhoven Herv. Gem. ds. Reijenga (De Hoef) 7 uur enga, Geref. Kerk 9.3" Zuldbuurtseweg (zat. 7.30 uur) 7.3 Kerk Meerburg (zat. 7 uur) 8.45 1 ds. D. Goudzwaard 6.30 uur ds. W Heijmans te Boskoop Geref Kerk 1 ds. SJ. Tiemersma, ê.30 uur ds. J. te Alphen Noord Rem. Geref. Gemj te geen opgaaf ontvangen RK B (zat. 7 uur) 8. 10, 11.30 en 5.301

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 10