Die jongenskop verschaft mij blijkbaar een perverse charme Films in Leiden Filmster Jean Seberg over haar leven als Amerikaanse in Parijs (I) geefiets van de slijter... DU": verouderde voorlichting Seks in het Wildi Westen PAGINA 8 FILM VRIJDAG 3 DECEMBER PARIJS Het zeer ruime appartement van Jean Seberg aan de Rue de Bac staat vol met Mexicaanse volkskunst, waartussen een kattenfamilie krijgertje speelt. Het hangt vol met ab stracte schilderijen die zo groot zijn, dat je alleen maar het plafond kunt fixeren als je even iets anders wilt zien. De taxi arriveert er een half uur te laat, als gevolg van een massale ver keersopstopping. „Tja,"' knikt Jean Seberg, „Parijs is afschuwelijk. Dat zou ik niet dur ven zegen als ik mezelf niet als Pa- risienne beschouwde, maar ik woon hier nu al dertien Jaar. Voor mijn werk moet ik veel reizen het zal wel blasé klinken, maar dat vind ik de vervelendste kant ervan, ik zit liever met een boek in een hoekje, dat is voor mij óók reizen maar als ik dan weer hier ben, vloek ik binnen enkele dagen weer over de stank, het lawaai, het weer, de ver keerschaos, de politie-agenten. En dan besef ik opgelucht: „Ja hoor, ik ben weer thuis". Door Ab van Ieperen Het blonde haar van Jeen Seberg is weer bijna net zo kort als toen ze in '56 haar filmdebuut maakte als Jeanne d'Arc, in Otto Preminger's filmversie van Saint Joan van Shaw. „Ik zeg altijd maar, ik ben twee keer óp de brandstapel gezet, een keer in de film, een keer na de première, door de critici. En ze hadden gelijk. Saint Joan draaide hier onlangs op de tv en ik had onder mijn stoel willen kruipen van ellende. Ik heb wel va ker slechte rollen gespeeld, maar van die rol kun Je zoiets moois maken. Otto had nooit een debutante voor die rol moeten kiezen. Dat had voor zomaar een Jeanne d'Arc gekund, niet voor die van Shaw. Dat was een veel te zware opgave, ook al om dat je verondersteld wordt te domine ren over een hele reeks ook zeer complexe mannenrollen En daar stond ik als amateurtje tegenover Sir John Gielgud. Die man weet zó veel van acteren dat hij alleen maar hoeft op te komen en zijn tegenspe lers lossen in rook op". „Maar Otto had toch nog zoveel vertrouwen in me (of in zichzelf: ik was tenslotte zijn ontdekking) dat hij me daarna de hoofdrol in Bon- Jour Tristesse gaf. Maar ook die film werd geen succes, tenminste niet in Amerika. En dat heeft Otto me nooit vergeven, ik had hem ten schande gemaakt. Als in Europa een regisseur een film heeft gemaakt waar hij zelf achter staat en die trekt weinig pu bliek, dan vindt hij dat uiteraard Jammer, maar zijn film wordt er niet minder om. Voor een Amerikaan is een film die geen succes heeft, auto matisch ook een slechte film". „Tijdens de opnamen van Bonjour Tristesse in Parijs leerde ik een stu dent in de rechten kennen (Francois Moreuil) met wie ik getrouwd ben. Een vergissing: we waren er nog geen van beiden aan toe. Maar dat huwelijk heeft me wel in Frankrijk gehouden en daardoor mijn leven en loopbaan ten goede veranderd." SCHUCHTER „In 1959 kwamen er drie Jonge Franse filmers bij me, heel schuchter alsof ik een heuse ster was. Francois Truffaut, Claude Chabrol en een zwijgzame vent met een donkere bril op, Jean-Luc Godart. Truffaut had een scenario geschreven dat Godart zou verfilmen, onder supervisie van Chabrol. Ik heb onmiddellijk gezegd dat ik wilde meedoen, vooral om Truffaut en Chabrol, want die had den net veel succes met hun eerste films. Van Godard had nog niemand gehoord. Later bleek dat het zoge naamde scenario een krantebericht was dat Truffaut had uitgeknipt en Chabrol heb ik tijdens de opnamen hooguit één of twee keer gezien". Die film A Bout de Souffle is een mijlpaal in de naoor logse filmontwikeling gebleken, een referentie voor de vorm-ver- nieuwing. Waren jullie je dat be wust? „Ik geloof dat ik niets verklap als ik vertel dat A Bout de Souffle voor al is ontstaan uit een gebrek aan conventioneel vakmanschap. De scènes die Godart bedacht had, ble ken in de praktijk niet realiseerbaar dus moest hij ter plekke iets nieuws verzinnen, improviseren. Camera vondsten kwamen voort uit het niet weten hoe een scène volgens de re gels moest worden opgenomen, of door gebrek aan tijd of geld. We hadden geen benul waarmee we be zig waren, maar dat kon ons niets schelen, want we hadden toch niets te verliezen. Een gelukkige saamho righeid met Godard, Belmondo er Coutard, de cameraman, zoals je waarschijnlijk maar eens in Je leven ADVERTENTIE Als je liever bloemen dan nep geeft. Als jeliever leer dan plastic geeft. Als jeliever goud dan verguld geeft. Geef dan ook échte Eau de Cologne uit Keulen. Geef 4711 in één van de leuke cadeauverpakkingen. 4711. De enige Eau de Cologne die uit Keulen komt. Volgende week: Jean Seberg over huwelijk en politiek meemaakt. Met zijn allen de mist in. Maar toen ik de voltooide film zag, geloofde ik het eerst niet. Pas later kon ik me heel dankbaar voelen dat •aan had mógen meewerken. On wetend, net als iedereen." „Door het succes van A Bout de Souffle en andere Franse films kreeg Hollywood ook weer belang stelling voor me. Een revanche op dat ongelukkige debuut en bovendien beheers ik de nuances van mijn eigen taal toch beter, kan ik een rol daarin beter aan. Maar terwijl ik in Europa zoniet bij de avant-garde, dan toch duidelijk bij de „jongere film" hoor, krijg ik in de States al leen aanbiedingen van regisseurs en producenten van de oudste genera tie. Jonge Amerikanen die Godard en Chabrol, bij wie ik gespeeld heb, toch hogelijk bewonderen pieke ren er niet over om mij een rol te geven. Ergens kan ik me dat wel voorstellen, want ik zie er natuurlijk niet zo bar interessant uit. MARKANT Ik bedoel dit: ik heb nu eenmaal het uiterlijk van wat ze in de States de „girl next door" noemen, dat hele achterhaalde Hollenwoodsyndroom Hier in Europa maakt me dat alweer bijna een exotische verschijning, maar naar Amerikaanse maatstaven ben ik de archetypische ingénue. Nou laten ze me wel steeds de bedrieg lijke onschuld spelen: ik ben voor d» camera's vaker nymfomaan of over spelig geweest dan wie ook, maar al tijd zó dat Je het nooit van me zoi denken. Dus toch weer heel onge rept doen. Nou, ik ben al Jaren niet meer ongerept". „Daarom snap ik wel dat regis seurs me steeds weer vragen om mijn haar te millimeteren, want die Jon genskop geeft me kennelijk een per verse charme, bl-sexuele aantrek kingskracht. Maar ik wil toch niet de filmgeschiedenis ingaan als her mafrodiet. Ik hoop maar dat ik beetje markant oud zal worden." „Maar er is in elk geval één Ame rikaanse rol waarop ik trots ben, Lilith van wijlen Robert Rossen." „Gelukkig! Het is erg tragisch dat Rossen de goede ontvangst van zijn film in Europa niet heeft mogen be leven. Tijdens de opnamen was hij al zwaar ziek. Maar het was een moei lijke bevalling, die film. Dat kwam door Warren Beatty, die de ma: lüke hoofdrol speelde. Bij voorbaat was hij erg enthousiast. Dat hij wilde meespelen, heeft in feite de film mo gelijk gemaakt. Hij had zich heel in tensief voorbereid, zag Rossen in al les naar de ogen. Tot hij voor de ca mera's moest. Toen klapte hij hele maal dicht, waarom weet ik nu nóf niet, er was niets meer met hem te beginnen. Na een paar dagen wilden Rossen en hij niet meer met elkaar praten en moest ik de rest van film als tussenpersoon fungeren". „Tussen Warren en Peter Fonda die ook meespeelde boterde het ook helemaal niet. In zijn scènes met Peter als sij niet en face in beeld was trok hij steeds misprijzende grimassen. Daar moest Peter dan te genop spelen. Maar tegenover mij was Warren heel attent. Een keer wandelden we samen na afloop een opname de set af en hij sloeg een arm om mijn schouder. Verder niets. De volgende dag arriveerde Peter in de studio met een paar Ju do-reuzen. Hij nam me apart en zei als die idioot nog een keer handtas telijk wordt, moet Je mij waarschu wen, want ik heb mijn mannetjes bij „Je maakt soms gekke dingen met Je tegenspelers. In een andere film moest George Peppard me Jean Seberg in 'A bout de souffle1 (1960) klap geven. Daar is een bepaalde techniek voor, zodat je er bijna niets voelt. Maar George heeft me toen letterlijk k.o. geslagen. Toen ik bijkwam, zeiden ze: neem het hem maar niet kwalijk, hij heeft moeilijkheden met zijn vrouw". AIRPORT Een andere, recentere Ameri kaanse film was Airport. Ze trekt een vies gezicht: O dat! Daar wil ik eigenlijk niet meer aan denken. Ik haatt alles in die film: de dialoog, de regie, de manier waar op ik gekapt was, gekleed en opge maakt was. Een criticus schreef dat ik in mijn rol evenveel warmte uit straalde als een Marva-officier op herhalingsoefeningen. Nou, dat geeft exact aan hoe ik me voelde". Waarom hebt u die rol dan geaccepteerd? „Omdat het een geprefabriceerd succes leek. En dat klopte: een van de tien grootste opbrengsten aller tijden. En je hebt als actrice af en toe zo'n commercieel succes nodig. Om daarna weer belangrijker dingen te kunnen doen. Ik ga nu bijvoor beeld spelen in een film van een jonge regisseur, Eric le Hung: Elle het succes van Z is dat een onder- Lui Dirait dans LUe naar de roman werp waarvoor de producenten erg Francoise Xenakis, de zuster van huiverig zijn. Maar omdat ik erin Iannis, de componist. Dat gaat over wil meespelen, die in Airport- heb ge- Griekse, wier man door de ko- speeld, die dertig miljoen heeft op- lonels gevangen is gezet. En ondanks gebracht, maakt dat ze er nu toch ADVERTENTIE Reprises en prolongaties Zien Studio „Wat zien ik" wordt nog altijd graag gezien. Albert Mols „rosse avonturen", die reeds twaalf weken in het LIDO-theater achter (op) de rug hebben, zijn verhuisd naar „boven". Vanaf gisteren zijn Ronnie Bierman en Sylvia de Leur te zien in het intieme Studio-zaal- tJe. Bijlmei Trianon Een ander Nederlands sek-produkt: Blue Movie („de film die iedereen mag zien") heeft in Leiden eveneens de dubbele cijfers gehaald. Het (wilde) Bijlmer-leven gaat in het Trianon-theater nu al tien weken zijn gangetje. Trio Lido Frank Sinatra, Dean Mar tin en Peter Lawford zijn weer in Leiden terug. In "Sergeants 3" zet- ten zij de boel flink op stelten. John Sturges heeft in de Sinatra- produktie de regie van alle (vro lijke) actie, waarin ook Sammy Davis Jr. zijn mannetje staat. in durven steken. Het is h» treurig, maar zo redeneren ze. E redenering gaat niet eens op, er is waarschijnlijk geen mens Airport gaan kijken omdat ik speelde". Camera Een aantal jaren ge leden schreef Oswald Kolle weke lijks stukjes seksuele voorlichting in het Duitse blad 'Neue Illustrierte' waarin hij pleitte voor het afschaf fen van een groot aantal taboes op het terrein der seksualiteit, in die tijd bepaald zeer progressief. Ook al weer enige tdjd terug kwam zijn eerste film: "Das Wunder der Liebe" op de markt. Ook deze film verwekte nog wel enig opzien, zij het al in veel mindere mate dan de artikelen van een paar jaar geleden. Aangemoedigd door het daverende succes van deze film zijn sommige andere, dikwijls Duitse filmers ook films gaan maken in hetzelfde genre. De film "Du" van prof. dr. Wolf gang Hochheimer en Gerard Zenkei is één van deze produkten. Er wer ken nog twee professoren mee, zo dat een wetenschappelijke aanpak verzekerd is. Helaas is een weten schappelijke aanpak echter nog niet altijd een garantie voor nieuwe of opzienbarende ontdekkingen; bo vendien kan men zich mensen voor atellen die de resultaten van een onderzoek voor de doornee bioscoop bezoeker minder droog en dor "on der de mensen brengen". "Du" is een vervelende film ge worden qua inhoud en qua presen tatie. De film behandelt bestaan- de(?) taboes op dezelfde wijze als Kolle dat jaren geleden ook al deed, alleen veel droger en dorrer. Daarbij komt nog dat een film die taboes uit de wereld wil helpen, na- ADVERTENTIE tuurlijk moeilijk allerlei antieke trucjes kan gaan toepassen zodra j geslachtsdaad "dreigt" te worden voltrokken. Moraliserend, saai en hypocriet, meer valt er van "Du" niet te zeggen. Waarbij aangetekend dat aan de goede bedoelingen van de makers niet getwijfeld wordt. Zaterdag DAF - DAG Geopend van 10.0016.00 uur. DAF CENTRUM Leiden (GEBRS. VAN ORDEN) Showroom Verdamstraat 6, Telefoon 23041 ADVERTENTIE Nieuwkoop waar de showroom van Meeuwis ui Oirschot gevestigd is. U vindt er alle typen bijeen. Goed en degelijk meubelmakerswerk. De laatsten der Cheyennes Luxor „De laatsten der Cheyennes" (Cheyenne Autum) is de weergave van een treist en be schamend stukje Amerikaanse his torie: de onthutsende wijze waarop een legeronderdeel van de Verenigde Staten in de vorige eeuw een hoopje Indianen opjaagt en grotendeels ten gronde richt. De film is gemaakt door de western-veteraan John Ford, die een dramatisch stuk werk heeft afgeleverd, vol ruige natuur opnamen en met mooie "gastrollen" van Edward G. Robinson (als de humane minister van Binnenlandse Zaken) en James Stewart (als een mooie exentrieke sherriff). De laatsten der Cheyennes ver haalt van een kleine 300 Indianen die het niet langer kunnen harden in hun reservaat in Oklahoma en naar een vroeger woongebied Yel lowstone trekken: een tocht van meer dan 2000 kilometer. Het wordt een lijdensweg voor de Indiaanse gezinnen. Ze worden geteisterd door voedselgebrek, door hitte, kou en door de aanvallen van de Ameri kaanse cavalerie, die de Indianen wil dwingen terug naar het reser vaat te gaan. Als het groepje Cheyennes in Fort Robinson aankomt en daar tijdelijk om onderdak vraagt, wil de com mandant hen door de sneeuwstorm terugsturen. Een andere Ameri kaanse officier (gespeeld door de oude houwdegen Richard Widmark) probeert hem van het waanzinnige van dit besluit, dat berust op orders van Washington, te overtuigen. Maar de commandant zet door. Dat leidt tot een laatste, wanhopige op stand van de Indianen. Fandango 1«L Rex Deze week wederom s( in de Rex. Daar draait namel 'Fandango', een komische seksfi van Amerikaans fabrikaat in stijl van het wilde westen. Het een spannende toestand met schi grage schurken, heldhaftige hei en bereidwillige bordeelmeisjes, moedigste man is Dan Murphy, meest gevreesde gluiperd, een zek Mulligan. Murphy dan het hoofd van een groep geïsoli levende mijnwerkers met slecl één verlangen: vrouwen. I wat de mannen toekomt deze eenzame gemeenschap aan z gerief door een aantal meisjes v plezier te huren. Murphy pikt meiden persoonlijk in de stad op geassisteerd door twee van z beste makkers begeleidt hij al 1 vrouwelijk schoon naar het kamp ment. Wraakzuchtige Mulligi wiens neus eens door Murphy a flarden is geschoten, steekt dan e< ter een spaak in het wiel van de vol met jonge meisjes geladen v gen. Vrijmoedige vrijpartijtjes w< den wreed verstoord door een rej van kogels met als volgend tafer een paar vervelende verkrachting De liefde overwint evenwel alles zegeviert ook in dit geval over 1 kwaad. Mulligan stort aan het s van de film ter aarde als een st in de ar ene met in zijn nek i serie puntige hoedepennen. (ADVERTENTIE)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 8