KOSTERS: „WIJ ZIJN GEEN DORPELWACHTERS MEER" Religieuze traditie herleeft in Rusland GOED DAT ER POLITIE IS..? Kerkdiensten Leiden en omgeving PAGINA 8 LEIDSCH DAGBLAD ZATERDAG 20 NOVEMBER 1971 Papieren cao begin van opwaardering functie NIJKERK De kosters in Nederland bezitten maar een schamele rechtspositie. De „bewaarders" van de protestantse kerken staan er in feite nog het beste op: zij immers kregen onlangs een arbeidsvoorwaardenregeling, die in de verte inder daad enigszins op een echte CAO lijkt. In de verte, want de regeling die werkgevers (kerkbesturen) en werknemers (kos ters) in deze sector overeenkwamen is niet bindend. Het Is slechts een „papieren over eenkomst". De 3400 protestantse kos ters, die ons land telt, kunnen al leen maar hopen dat de plaatselijke autonome kerkbesturen zich er aan houden. Toch blijkt, dat hier wel degelijk gesproken kan worden over „het be reiken van een mijlpaal". Een mijl paal in de sociale strijd, die de ge ïsoleerd werkende kosters nu al zo lang voeren. De heer E. van den Brink, voorzitter van de bij het CNV aangesloten PCVK f Protestants- christelijke vakbond kosters), zegt het zo: „Voor de broodnodige op waardering van het kostersvak is de eerste belangrijke stap gezet". „Ja", legt de heer Van den Brink bijgestaan door medebestuurders uit, „het wordt tijd dat de koster de erkenning krijgt die zijn steeds meer omvattende beroep verdient. Wij zijn al lang niet meer de dor pelwachters waarvoor we nog wel worden gehouden Het beroep van koster is de laatste Jaren zo veran derd dat de benaming koster onze werkzaamheden niet meer dekt". Schaap met 5 poten Een koster in 1971 is een „Manus van alle6", maar dan één van het type „Schaap met vijf poten'. Hij is nog steeds kerkbewaarder. maar met het veranderde „gezicht" van de kerk is er veel werk bijgekomen hij „bewaart" ook de bijgebouwen, waarin elk Jaar meer kerkelilke en wereldse vergaderingen en bijeen komsten worden gehouden, hij is conciërge en gastheer, hij is tech nisch onderlegd vakman, de „mi lieuregelaar", die verstand heeft van ingewikkelder wordende zaken als verwarming, air-conditioning en ge luidsinstallatie, hij vervangt als het moet zelfs een ziek geworden ouder ling. HIJ regelt trouwerijen en recepties, hij is verantwoordelijk voor dit en voor dat, moet als er iemand niet goed wordt iets van EHBO afweten en fungeert zelfs als sociaal werker en psycholoog die kerkgangers met moeilijkheden opvangt en helpt, al was het maar door de predikant op de hoogte te brengen. Koster Van den Brink: „Ons werk wordt vaak gebagatellisseerd. en het ellemuae is dat nooit iemand ziet wat we allemaal doen". Kerkeraads- leden, kerkvoogden, ouderlingen, diakenen en hoe ze ook mogen he ten. beseffen vaak niet wat een koster in een week tijd allemaal verzet. „Hij maakt vaak veel meer uren dan hij betaald krijgt". Eén van de belangrijkste punten in de arbeidsvoorwaardenregeling is dan ook de vljfenveertigurige werk week waarop de nieuwe salarisscha len zijn gebaseerd. Over salariëring gesproken, hoeveel verdient een koster ongeveer? In gemeenten van 10.000 zielen en meer komt een koster met tien dienstjaren aan een maximum sala ris van 13.049 gulden. Geen honorering om over naar huis te schrijven vindt ook ht hoofdbe stuur van de PCVK, „maar wèl een basis om verder te vechten". De strijd is niet eenvoudig, omdat het kerkbestuur van wie een koster opdrachten ontvangt niet alleen au- maar uit onbezoldigde aan het kerkvoogd zijn een bijbaantje hebben. Het zijn opdrachtgevers, geen werk gevers. „Extra vervelend is nog dat de meesten slechts benoemd worden voor vier Jaar, zodat Je na het ver strijken van hun ambtsperiode weer met nieuwe opdrachtsgevers te ven da*en in de week brokken en doen krijgt". Werkomstandigheden j 26115 roedeverantwoordelijk voor het die een efficiënt beleid vaak in de economisch rendabel maken en weg staan. houden van het kerkgebouw Wij Tja. en dan vallen ook in deze »>uden op zo'n vergadering een heel „branche" de woorden „inspraak' n,itti? nbreng kunnen hebben en „democratie". „Als koster mag je de vergadering van het kerkbestuur niet bijwonen, maar Je bent wel ze- nuttig I Het is slechts die veel Nederlandse kosters heb- n van de praktijk hebben ze vaak meer kijk op de dingen die j belangrijk zijn voor kerk en kerkge bouw dan de mensen die „met alle respect", aldus koster Van den Brink in het kerkbestuur zitten De mening van de koster wordt zelfs niet gevraagd, laat staan dat hy I hem uit zichzelf naar voren mag bregen. PCKV-voorzitter Van den Brink, de koster van de hervormde kerk ir Nijkerk, beseft dat er nog heel wat kan en moet veranderen. De ar beidsvoorwaardenregeling die nu op tafel ligt. is slechts begin. MOSKOU DPA) "Het gaat niet goed met het atheïsme", zo valt te lezen ln het Jongste nummer van het SowJetrussische regeringsblad. "Izwestia". Steeds vaker duiken de religieuze I gebruiken, die men al lang verdwe nen achtte, weer in de Sowjet-Unie op. Jonge mensen dragen een ket tinkje met een kruis om hun hals Pas voor de burgerlijke stand ge huwde paartjes laten hun huwelijk j in de kerk inzegenen. Ouders laten i hun Jonggeborenen weer in de kerk i dopen en aan het graf moet de pope (geestelijke) weer spreken. De "Izwestia" die dit alles betreu renswaardig vindt, noemt als typisch voorbeeld voor het misschien niet ge heel bewuste streven om de "Athe ïstische muur tegen de religie" te ondermijnen, het dorpje Poretsje in Wit-Rusland. Van de 65 gelovigen, In dit dorp waren er nog 22 van me ning, dat men de kinderen in de Kerk moet laten dopen. Twee derd van de dorpelingen heeft in de zitka mer nog een ikoon. "De grondige maatschappelijke en economische wijzigingen als gevolg. van 54 jaar communistisch bewind", aldus de "Izwestia". "hebben geen einde kunnen maken aan de oude re ligieuze tradities en gebruiken". Het blad moet zelfs erkennen dat men "zelfs in de gezinnen van communis ten en leden van de Komsomol, de communistische jeugdbeweging in de Sowjet-Unie, nog religieuze ge bruiken aantreft Het gaat hier dan in het bijzonder om de jongeren, op wie de kerkelij ke traditie weer aantrekkingskracht uitoefent. Daarom worden de waar schuwingen in de Sow jet-Russische pers tegen het verslappen van de strijd tegen de religie steeds luider en nadrukkelijker. De "Komso :o'.o- kaja Prawda", het orgaan van de communistische jeugd, schreef het vorig jaar al: "Als deze religieuze traditie herleeft en deze godsdiensti ge gebruiken weer in zwang komen, kunnen wij dan onverschillig blij ven?" Het is al zover, aldus dit blad. dat men in grote zaken kruisjes te koop aanbiedt. De jongeren hebben de kerk weer ontdekt als behoedster van een fascineren.ie tr, .e. Een start die al een hele verbete ring belooft. Tevreden zijn de kos ters nog lang niet. „Onze salarissen zullen in de komende jaren notr verder moeten worden opgetrokken We verdienen nu evenveel als een tosiersjamuie poetst nez avona- maalszilver op. (Foto Dijkman) j adjunct-commies, maar we doen het werk van een bedrijfsleider". Zijn collega's en hij hebben geluk kig alle vertrouwen dat de Vereni ging van Kerkvoogdijen en het Landelijk Verband Commissie van Beheer, met wie de onderhandelin gen worden gevoerd, steeds meer begrip zullen krijgen voor de veel- zijdiger en belangrijker geworden kostersfunctie. Want die n.opwaardering" moet er komen. Koster van den Brink: „Des noods gaan we eenzijdig naar de mi nister en dwingen een echte CAO af". Zóver aai het echter wel niet komen, want dat zou ook volgens de georganiseerde kosters een .schande voor de kerk" zijn. Een nieuw soort krantenlezers Wie voor een krant, die een brede algemene lezerskring heeft, een "Woord van bezinning' moet schrijven, staat telkens weer voor de grote vraag: Bezin ning waarop? Het woord van be zinning komt daar zo plechtig in een apart raampje te staan, zo afgeschermd van al het an dere nieuws, dat je snel het ge voel krijgt, alleen maar droog te zwemmen. Je hoopt dan maar. dat de achtergrond van deze rubriek het besef is van: er ge beuren oneindig veel dingen in de wereld elke dag en wy heb ben de pretentie alles te ver slaan, maar dat kan ook af stompend werken; daarom moet er tussen die slaapverwekkende brei van nieuwtjes telkens iets zyn. dat ons wakker maakt. Van de kant van de lezer is er misschien wel wrevelwat doet zo'n omlijnd woord van be zinning tussen myn nieuws, tus sen de ongelukken en de oorlo gen en de loonmatiging? Laat de dingen gebeuren, zonder dat ze tot vraag aan my hoeven te worden. Zoals deze krantelezers dus het nieuws zonder bezinning willen, zo zyn er anderen, die het woord van bezinning, of zeggen we ronduit: het woord van God, wel zouden willen hebben zonder het nieuws van de krant. Ze willen God het liefst beleven en gelo ven op een manier, die hen bo ven het aardse gebeuren-uittilt. Het geloof is een hartskwestie, die onafhankeiyk is van wat er tn de wereld gebeurt. Het stelt in die richting geen vragen, zo min als het vandaar uit zich vra gen stellen laat. Wy kunnen met dit denken in twee gescheiden provincies geen vrede hebben. Het komt er ech ter wel op aan. hoe de verbin ding wordt gelegd. Wie de hui dige discussies rondom de pola risatie tussen 'rechts' en 'links' ln de kerk volgt, vermoedt, dat niet de vraag öf. maar wel de vraag hóe de dingen, die proble matisch zyn in maatschappy en wereld, in de kerk en in het geloof ter sprake komen, oor zaak is van veel onbehagen en verontrüsting. Kenneiyk is het zo, dat het nieuws van de krant over de rampen en conflicten en wantoestanden voor velen, die zich wel bezinnen, maar één re actie toelaat: het wordt een op gave, waar de kerk 'wat' aan moet doen. Als het daarby blyft, herhaalt zich hier op het prac- tische vlak, wat Bonhoeffer aan veel vroeger geloof in het theo retische vlak heeft verweten dat 'God' alleen maar beschouwd werd als een opvulsel voor wat de wetenschap (nog) niet kon verklaren: God wordt hier de gene, die allerlei practische nood zal oplossen. Ja, was het nog maar zo. dat dat echt werd geloofd! Maar voordat je het weet, staat hier in plaats van God: de christen of: de geënga geerde mens. Wij moeten God en het geloof waarmaken, heet het dan. Als protest tegen een WOORD VAN BEZINNING trage Christenheid, die de nood en de verschrikkingen van de wereld even gezapig uit de krant ter kennis neemt als iedere an dere burgerman, is deze reactie nodig. En toch: als de gemeente zich daarin overvraagd en mach teloos voelt, komt dat niet alleen uit traagheid voort, maar is dat een keerzyde van het geloof in Gód. Het nieuws van de dag wordt wel tot vraag aan ons. Maar voordat we ons opmaken, de vragen door onze acties te beantwoorden, geven we de vraag door aan God. We worden actief in het gebed: uw Ryk kome! Wanneer wy zo bidden, zijn we met ons protest tegen de grondstructuren van deze we reld het allerintiemst op haar betrokkeneen nieuw soort krantenlezers, die God er aan herinneren, dat hy de wereld, zoals ze nu is allerminst bedoeld kan hebben. En een soort kran tenlezers, dat daarin door God nog in het gelyk gesteld wordt ook: zal God geen recht doen aan hen. die dag en nacht tot Hem bidden? DR. A. GEENSE. Ned. Herv. Predikant. Leiderdorp. ADVERTENTIE Of ik maar die zijwég in wou gaan; controle op stuur en rem men. Omdat mijn auto, nou ja: niet zó nieuw is! Daar gaét mijn kostbare tijd, dacht ik. Maar ik dacht een dag of wat later toch ènders, toen ik in de krant las van die man, die met 1 een kapot stuur het trottoir was opgereden en een vrouw had i doodgedrukt. Kaag Herv. Gem. 10 ds. H. St. Agatha-parochle Katwijk aan den Rijn Hervorm- LEIDEN Hervormde dentrndienst, 5.00 Leonarduskerk (zat. Petruskerk (zat. a- 10.45 F. Wst. RK St Plus Ontmoetlngskerk 10 ux Dankdienst landboxxw. Marekerk 10.30 uur Leervlcarls el 7.30 uur Toornvliet, I l toch een wijfeest). ..Het Bethlehemkerk 10.00 uur ds. E. M. Pannekoek (H. Avondmaal). Maranathakerk 10.00 uur ds. H J. v. Achterberg. 6.30 uur ds. H. J. van Achterberg. Bevrijdingskerk 10.30 uur ds. A. F. Verheule Veur. Konlngskcrk 10.00 uur ds. G. C. Post deskerk 1 Nieuwe Apostolische Kerk (Hoge .ijndijk 24) 9.30 e~ jÉm srdag 7.45 uur). Oud Kath. Ker gel 49) 9.45 eucharlstievering. Vrije Kath. Kerk Vreewljkstr.) 10.3 gezongen H. Mis. Chr. Geref. Kerk Weele te Huizen (ond. Romen enkel i Parochie Ridderveld (6.30 11 15 uur (Ned Zangi 5 30 Herv. Gem. 9J0 Geref Gem. 9.30 ei jindewey Ich- Vredeskerk 10.00 uur ds. J A. Eekhof en ds. A. van Es. Ver. Vrljz. Hervormden (aula Asser- straat 1) 10.30 uur dr. T Brulnsma Kglise Wallonne 10.30 uur Pasteur J. verkiezende genade alleen) H.D. 5 Is. Van der t troongezlcht c Van der Weele (ond. Een hemels i Herv. Gem Academisch ziekenhuis 10.00 uur ds J. E. Brederveld. Dlaconessenhuis 10.30 uur ds. H. W. Hemmes. Jeugdkapel Vredeskerk 10.00 uur de heer J. D. Bonnet. Jeugdkapel „De Goede Herder" (Oude Vest 13) 10.30 uur dhr. J. F. Gemeenschap van Kerken (Meren- wljk) 10 uur Oecumenische dienst. Kerk: 10 uur Veenendaal. 6 uur ds. I Petrakerk 10 en 5 ds. Horten- Oude Vestkerk 10 uur Pieterse. Gorkum, 5 uur "faranathakerk 10 uur (Gemeenschappelijke dienst). Beloftekerk 6.50 uur ds. J. OverdulD Dienst met belangstellenden). Bevrijdingskerk 9 uur ds. Bovenberg 6 xiur ar. Dronkert. Groenhoven 10 uur ds. Kronemeijer. Gezinsdiensten Jeugdhaven: 10 uur De Mirt" de heer De Koning 10 uur „Het Mierennest": de heer Kromhout Clubhuls „De Tamboerijn", Valerius- straat 73 10.30 uur: Jeugddienst voor kinderen van 4 tot 13 Jaar. Geref Kerk (vrljgem.) 10 uur lees- t 5 uur ds. J. v. d. Haar. Geref. Gem. 10 en gaard. Baptist (Oude Rijn 3) i Bilderbeek. Evang. Luth. Gem. 10.16 - Chr. Science (Steenschuur 6) 10.30 RK Kerk H. Antonius i flewljkskerk) 11.45 r de heer Dlkkes. RK Kerk (zat. Hoegee. Geref. ljn Herv. Gem. Coevlrden zang kelaar (Sluipwijk) 6.30 Neiuwerbrug: 10.00 uur ds. huls. 6.30 uur ds. B. J. F. reform, kerk (vrljgem.) 10 H. J. de Vries (A'dam) 4.1 dienst. Geref. Gem. 10.00 i Herv. Gem 9.30 i ds. Llndenburg t W. H. Sten ft Kasteel Veldbloemweg 10.30 uur ds. N. J. M. Hoogendljk, Aula Morgenster- Zondagschool. Geref. Kerk Maranathakerk Raadhulsstr 10 ds. J. J. Oranje De Goede Herderker Ten Harmsenstraat 10.30 uur ds. G. O. N Veenhulzen m.m. The Gospel Train 6.30 uur ds. M. van Harmeien. Kasteel Ridderveld Veldbloemweg 9 uur en 6.30 ds. L. Oost. GereL Kerk (Vrljgem) Sneep Oud Geref. Gem. Kerkgebouw. Hooftstraat 240 9.3"j~" llensten. Rem. G< •aaf ontvangen Baptisten Gem. 10 6.30 uur ds. Koekkoek. Leger de6 Hells Gebouw Corn, de Vlamingstraat 9.3" mlge Latijnse muziek) 11.30 i ds. A. de Leeuw; Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 uur ds. W. van Dijk uit Gouda (HA) Geref. Gemeen- Nleuwstraat 27; Volle Evangelie Bethel 9.30 uur de heer J. Modderkolk, R.K. Kerk (dorp) (zat. av. 7 uur) 8.45 10 en 11.30 uur ontmoetingscentrum Snljdelwijk (zat. mid. 5.30 uur) 9.30 u. Hazerswoude Herv Gem 9.30 uur ds. C. van den Berg te Katwijk aan Zee 6.30 uur Jeugddienst ds J. Feunekes te Capelle aan de IJssel. Geref. Kerk 9.30 uur en 5 uur ds. D. de Heer te Lelden RK Kerk St Bernardus Rijn dijk (zat. 7 uur) 9.30 uur en 11 uur. RK St. Michaelskerk Rijndijk (zat. 7 uur) 9 uur en 11.30 uur RK Kerk Dorp (zat. 7 uur) 8. 10 en 11.30 uur. Hlllegom Herv. Gem. 10 uur ds. J. Bronsgeest. 7 uur ds. H. L. Boonstra. Dorpshuls Venneperweg 10 uur ds. F. Honselersdljk, Gerefor. Kamp. Volle Evang. Gem. uur samenkomst ln Nutsgebouw. van den Endelaan zondagav. 8 uur Bljbel- studleclub Klein Vreewijk 3 Llsse, RH. a.twijk aan Zee, 5 uur de heer van Kapel. RK Kerk izat. av 7 uur) 8. 9.30 en 11.15 uur Katwijk aan Zee Herv Gem Nieuwe Kerk 10 uur Kanci A. Beene uit Gen: muici. n 6 uur ds. J. P van Roon, Oude Kerk 10 uur ds. Jac. Vos 6 uur ds. W. Vroegindew thuskerk 10 uur ds. A. Vink. 5 C van den Bergh. Pniëlkerk 9.30 uur ds. W. Vroegind-wey, 6 uur ds. Jac de Vos. Groen van Prmstererschool 10.30 uur ds. W. Kool. Zeehcepitium (Long- kliniek) 8/15 uur ds. Jac. de Vos. Zie kenhuis .Overduln": 2 uur d's. J. G. v Ieperen. Wijkgebouw ..De Hoeksteen": 10 uur Dovendienst. Geref. Kerk Vre deskerk 10 uur ds. D. H. Elderman 5 uur ds. R. de Vries, Triumfatorkerk 10 Geref. Kerk 10 Maria-Pai och ef Kerü iu uur en o.30 i Vos te Alphen aan den Rijn Voorschoten 5 uur ds WlS6e Geref. kerk Petrakerk 9.30 uur ds. Huisman 5 u ds. A. Brink Hazerswoude, Imman 8. 9.30. 1, 12.15 i ds. Brink 5 uur ds. Baa- 9.30 uur ds. Baa- Hulsman. Geref. Kerk j 7 uur) 7.30. 8.45. ieesdienst Chr Geref. Kerk 9.3 Geref. Kerk W.30 i der Ent, Geref. Kerk (vrijgem.) 9 en 7 uur ds. G. Roukema ds. T. Hoff, Gereform Evangellegei de openba 100 elke zondag wijk" zaal ln de openbare school 1 >ele eredienst. RK Kerk (ln (Voorstraat 100) 10 Leiderdorp Herv. Gem. Geref Kerk (Dorpskerk) 10 (HA*). Hoofdstraat 10 uur ds. van Netten. (Viering Heilig Avondmaal). Schepplngskerk 9 en 10.30 uur ds. Geense 5 uur mevr. A. Geense-R&ve- steln RK Kerk (zat. av. 7 uur) 9. 10.80 Herv Gem 93 uur ds. J. Gebra Kerk 9.30 uur c Tlemersma te Zwammerdam 7 u. ds. j. G Los. RK Kerk (zat 7 uur) 7.30, 9.30 en 11.15 uur Lisse Herv Gem. Grote Kerk 10 Dankzegging. Geref. Kerk 1 M. Boerma. 10 en 4.30 uur ds. D. H. Biesma. Ge- reform. Gem. 10 en 4 ur ds. W. Suy- ker (donderdagav. 7.30 uur ds. W. Suyker) Geref. Kerk vrljgem. 10 uur, Leesdlenst 3 uur ds. J. Rijneveld IJ- mulden, Geref. Kerk vrljgem. (buiten verband) gebouw Salvatori 9.30 en 6 uur ds. J J. Verleur. Oud Geref. Gem. 9.30 en 3 uur leesdiensten (donder dagav 7.30 uur Ieesdienst) Ned Prot. - ds v. d. Wal Den Haag Hoogmade Herv. Gem. 10 i P Schoonenboom, RK Kerk (za 8 uur ds J. Grax-endeel Welkom" maandagmiddag 4 uur T-ugdbiJbelclub in „Welkom" RK kerk D. Keuning (HA) (De Mackaay ueuga- Kool Gerei. Kerk 10 7 uur) 7.30, 9. 10.30 1 8.00 10.00 11.3 Rijpwetering RK Kerk (zat. av. 7 uur) 7.30 9 en 10.30 uur.. 8a»senhelm Herv. Gem 9 uur (ln Geref. Kerk) ds A. West ra 7 uur Jeugd dienst in „Ontmoeting" ds. van der Heetkamp, Geref. Kerk 10.30 uur ds. H. van der Berg 5 uur ds, J. D. te Winkel Chr. Geref. Kerk 10 en 5 ur ds. L. S. den Boer Ned. Prot. dienst RK Kerk f Valkenburg G. Zonneveld. 6.3 Hazerswoude Geref. Kerk 9.30 i Voorhout Herv. Gem. 10 uur ds Hoogenkamp Geref. Kerk (in hervorm kerk) 7 ur ds. J. D. te winkel RK- Bakker (Rijndijk) 10 Schoot (Hulp en Heil) 10 uur ds. v Gee6t, (Aula Noord Hofland) 9.45 ds. M. Brandes RK Kerk St. Laurentiusparochie (zat. av. 7 uur) 8.30. 10.30, 12.00 en 5 uur, Moedergodsparochte (zat. 7. uur) 8 10 oubrugge Herv. Gem. 9.30 uur, Franken 6.30 uur hr Goedhart te 5.15 Nieuwkoop. Geref Kerk 9.30 en 6.30 u Geref. Kerk 9.3 :erk Zuldbuurtseweg (zat. 7.30 uur), 7.30 10 en 11. RK Christus Dienaar- kerk (zat. 7 uur) 8.30 10 11.30 en 6 u. RK Parochie Meerburg (zat. 7 uur), i 8.45 10.30 12 en 6 uur. Zwammerdam Herv. Gem. 10 uur dr. G. Hulst te Gouda. 6.30 uur ds. D Goudzwaard. Geref. Kerk 10 uur ds. C. Langedljk te Waarder, 6.30 Oegst geest Herv Qem (Groene Kerk) iU.30 uur ds M. J Wagen vr— de (pauluskerk) 10 ur as. J. ink C. R. Enklaar- Verdonk. Geref. Kerk (vrljgei d. Haar. R.K. Kerk naventurakapel i Oudewetering Herv Gem 9.30 u ds. Lalleman Geref. Kerk 9.30 uur en 6 uur ds. F Pijlman te Katwijk aan Zee, Rem. Geref. Gem. 7 uur dr. A. W. Cramer, RK Uerk Meerkreuk (aat. 7 u) 8.15 9.45 en 11.30 uur. RIJnsaterwoude Herv. Gem. 9.30 uur en 7 uur ds. T. H. Oostenburg Rijnsburg Herv Gem. (Gro te Kerk) 9.30 uur de I J Wisse. (HD) 5 uur d6 Heijmans te Katwijk (Be- thelkerk) 9.30 uur dhr Kattenberg te ds. Bech. 5 t ds. Sj. Tlemersma. Rem. Geref. Gem. 10 uur ds. T Elders-Mayer te Rotter dam RK Kerk (zat. 7 uur) 8. 10, 11.30 addlnxveen Herv. Gem. Brug- 3 uur ds. J. v. d. Heuvel. Hervormde ;hel 9.30 u ds. T van t Veld HA 5. r ds. T. van 't Veld. Herv. Imraanuel uur ds. MeJ. J. de Ruiter 7.00 uur N. J. Flink. Geref. Kruiskerk 10.00 ds Kr. Smit 5.00 uur ds. D. J. Mod deraar. Oud Ger. ln uur en 6.30 uur lees< schelden Gem. 9.30 P. Verloop Warmond Herv. Gem. 10 1 J. M Snijders (zangdienst) m.r lofstem uit Sassenhelm en het kerk koor 7 uur ds. J. M. Snijders, RK kerk (zat. av. 7 uur) 8, 10 en 11.?" Herv. Gem. (Dorps- P. C. Frederlkse 4.30 lwagen te Delft 7 uur vicaris Hulst (Klevltskerk) 9 u. Jeugd- kerk. 10 uur ds. J. T. Wiersma (Messia- kerk) 10 u. vicaris Hxilst (Dorpscentr 9.30 u ds Stol wagen (Geb. SJaloom) 10 u. Jeugdkap. 12-14 Jr (Deylrehuls) 10 u combo Geref. Kerk d. Meulen (Zuid) 10 RK Kerk WUlibrordus (zat. Het Maria-altaar in de Har- tebrugkerk te Leiden (Foto Holvast)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 8