Ik vind niets gek als het een effect heeft r($V)vanclaaa" Is kaas uit *t vuistje ...en gisteren] JASPERINA WERKT AAN NIEUWE TELEVISIESHOW Fakkeltheater in Leiden GLADYS COOPER (82) OVERLEDEN Slagwerker Stomu Yamash ta: TV morgen] DONDERDAG 18 NOVEMBER 1971 LEIDSCH DAGBLAD De 24-jarige Japanner Stomu yamash'ta reist met een uitge breid instrumentarium vijf maal per jaar de wereld rond, de af- gtand die hij aflegt om jaarlijks ongeveer zeventig concerten te geven. Yamash'ta is de enige slagwerker ter wereld die een car rière als solist heeft gemaakt. Hij Is bezeten van de klank van de tientallen instrumenten die hij voor een optreden om zich heen verzamelt. Op de vraag of hij vain die beze tenheid veel plezier heeft geeft Sto- Yamashta met een pijnlijke grimas maar liever geen antwoord. Hij bereidt zich voor op zijn optre den bij het Residentie-Orkest (za terdag jl.), maakt wat moeilijke be wegingen om zijn spieren los te krijgen en kijkt alsof het niet alle maal prettig zit. Vlak voordat hij in het vliegtuig stapte op weg naar Schiphol gaf hij nog een concert in Japan en wie hem heeft zien optre- reet dat Yamash'ta als een at- n zijn metalen keuken rond springt. Muziek en sport in een persoon verenigd? Yamash'ta, klein en ma ger met een enorme bos zwart haar, zegt in vlot Engels: „Ja, die relatie zie ik wel. Net zoals de sport leeft de muziek van timing en beweging. Om wat ik doe vol te houden zou lk meer aan pure conditietraining moeten doen, maar ik heb er geen (slag)werk, tijd voor". FILMMUZIEK PSV-Lierse SK niet op de Nederlandse tv Alleen televisiekijkers binnen het bereik van Belgische zenders en de op het centraal antennesysteem aange sloten bewoners van het Haagse Be- zuidenhout kunnen volgende week woensdag naar een rechtstreekse reportage kijken van de voetbal wedstrijd PSV-Lierse SK De rest van Nederland moet zich tevreden stellen met een samenvatting in het programma Studio Sport. Dit houdt verband met- een verbod van de KNVB aan de NOS om deze PSV-wedstrijd en ook van de re- turn in Luik op 8 december recht streekse reportages uit te zenden. Oorzaak is dat AJax volgende week woensdag een vriendschappelijke wedstrijd speelt tegen Spartak Trnava en dat op 8 december de FC Utrecht eveneens met vriend schappelijke bedoelingen een ont moeting heeft met Borussia Miin- chengiadbach. Deze wedstrijden zijn georganiseerd omdat zowel in Amsterdam als Utrecht een nieuwe station verlich- tin gin gebrul kwordt genomen, Het uitzendverbod van de KNVB wordt pas opgeheven als de vriendschap pelijke wedstrijd geheel uitverkocht zijn. Daarop lijkt tot nog toe wei nig kans te bestaan. Inmiddels baat volgende week wel een NOS-reportaget.rein naar het PSV- stadion in Eindhoven om voor de Belgische omroep een rechtstreeks televisieverslag te maken. ■ir Frans van Dusschoten alias Meneer de Uil is zijn stem kwijt en kan daarom een week lang niet op treden in de revu ..Een lach in de ruimte" waarmee hij een tournee door het land maakt. Zijn plaats zal die week door invallers worden inge- Over zijn repertoire zegt Ya- ta: ..Dat is wel zoeken. Het bekendste moderne slagwerkstuk, Stockhausens „Zyklus" speel ik ove rigens niet. Het klinkt zo steriel. Ik componeer zelf en diverse compo nisten hebben stukken voor mij ge schreven. Ik speel ook regelmatig filmmuziek, bij voorbeeld in „The Devils". Antonioni heeft me ge vraagd de muziek voor een nieuwe film te verzorgen". Yamash'ta zegt dat hij zich nauwe- verbonden voelt met een Ja panse artistieke traditie. Hij is zich wereldburger gaan voelen. Men noemt hem wel de uitvinder van nieuwe slagwerktechniek. In hoeverre dat waar is? Yamash'ta: „Het is niet wat je in een boekje kan schrijven om het vervolgens een methode te noemen. Het is bij Stomu Yamash'ta aan het mij steeds zoeken naar een uitbrei ding van de slagwerkkunst en niets gek vinden als het een effect heeft VERBINDINGEN En ik zoek voortdurend verbindin gen tussen Jazz, pop en klassiek. Ik speel in de Londense groep „Come tot the Edge" die vaak sa menwerkt met „Soft Machine" en in Parijs heb ik een eigen groep. Wanneer we met z'n allen op tour nee gaan rijdt een truck vol instru menten mee. Wanneer ik alleen op reis ga neem dk alleen een koffer met ongebruikelijke Meine slagin strumenten, meest oosterse, mee. De gebruikelijke grote spullen vind ik wel op de plaatsen van bestemming. Tenminste dat hoop ik dan maar. Het is eenvoudiger om een viool bij je te hebben. Ik heb meer tijd no dig om me te Installeren, dan om te spelen". Cabaretière en chansonnière Jaspe- rina de Jong begint voor het eerst in haar carrière met 'n internatio naal repertoire. In haar nieuwste tv- show, die pas begin volgend jaar op het scherm komt. zingt ze een aan tal Frans, Duits en Engelstalige liedjes. Deze week is Jasperina iedere dag te vinden in de Hilversumse tv-stu- dio's om haar show, kortweg geti teld „Jasperina", op te nemen. Een tijdrovend karwei, want keer op keer gaat er iets mis, een verkeerde Aristofanes in nieuw jasje LEIDEN Het Fakkeltheater uit Antwerpen geeft a.s. zaterdag avond op de LAK-zolder de wereldpremière van een caba reteske en geëngageerde be werking van „De Vrede" van Aristofanes. Het blijspel „De Vrede" diende Aris tofanes in voor de Dionysusfeesten In maart van het jaar 421 voor Chr. Het toeval wilde dat enkele dagen na de opvoering de vrede van Nicias tot stand kwam, wat voor Athene en Sparta het einde van de eerste Peloponesische oor log betekende. „De Vrede" is in ouderdom het vijfde van de elf blijspelen die tot ons zijn gekomen. In toaal schreef Aristofanes er 44. Zijn werk kwam tot stand in een periode van poli tieke en sociale onlusten, waarte gen hij vooral reageerde. Er is geen element uit de toenmalige samen leving dat door hem in één van zijn werken niet wordt belicht of aan de kaak gesteld. In „De Vrede" trekt hij voorAl van leer tegen de demagoog Cleon, die een oorlogs politiek voor stond. Het thema wordt echter dusdaniguitgewerkt, dat het stuk tot een algemene aan klacht tegen de oorlog en al zijn nevenaspekten is uitgegroeid. De vorm is typisch voor de oude komedie: wij vinden er nog niet de éénheidswetten van het latere klassieke blijspel. Het geheel geeft meer de indruk van improvisatie en men kan zelfs gewagen dat er een cabareteske inslag te bespeu ren valt, vooral door de korte scè- nes die'telkens bijna een geheel op zichzelf vormen en waar het de dichter vooral on. te doen is om het publiek aan het lachen te brengen. Het zou echter verkeerd zijn om Aristofanes uitsluitend als humorist te bestempelen; zijn hu mor is trouwens niet alleen uit een sterk ethisch verantwoordelijk heidsbesef gegroeid, er gaat dik wijls ook een heilige ernst achter schuil. Kom vrede, hopsa vrede is in zoverre een bewerking dat zij een kritiek inhoudt op onze hedendaagse sa menleving, daar waar Aristofanes kritiek leverde op die van zijn tijd. Het werk van hem is zo tijdsge bonden, dat een transpositie zich uiteraard opdrong. Wel heeft men dankbaar gebruik gemaakt van het reeds aanwezige „revue-aspekt": het ietwat magere basisgegeven is slechts aanleiding geweest om een sterke dosis maat schappij-kritiek naar het publiek te spuien. De hoofdpersonages blyven dezelfde, alleen een paar nevenfiguren werden vervangen of weggelaten. LONDEN (Reuter) De Britse actrice ,J)ame" Gladys Cooper is dinsdagnacht op 82-jarige leef tijd in haar slaap overleden. "Dame" Gladys kwam voor het eerst op de planken in 1906 en beëindigde haar carrière na 55 jaar tijdens welke zij zowel in En geland als in de Verenigde Sta ten ook filmrollen vertolkte. In de Eerste Werelloorlog stierven Britse soldaten in de modder van Vlaanderen met een verkreukte foto van Gladys Cooper in hun zak. Vijf tig jaar later speelde zij nog de le vendige, Engelse vrouw met goede manieren op toneel, de film en voor de 'televisie. zy stond bekend als "Dame" Gla dys, nadat zij in 1964 was verheven tot Dame of the British Empire, in het jaar waarin zij optrad in de film versie van 'My Fair Lady'. Zij begon haar loopbaan op 16- jarige leeftijd met een rol in 'Bluebell in sprookjesland" in een Engels pro vincietheater. Zij kwam al gauw in Londen, waar zij opviel door haar schoonheid. Niet lang daarna was zij een ster in het nu verdwenen Gaiety- theater, het klassieke jachtgebied van mannen met hoge hoeden en cham pagne en eetpartijtjes kwamen aan bieden. Pas na de Eerste Werelldoorlog ging zij serieus acteren. Als actrice en re gisseuse in de twintig daaropvolgende jaren liet zy geleidelijk aan haar imago van mooi meisje varen. In de jaren dertig ging Gladys Cooper naar Amerika, eerst naar het toneel en later naar Hollywood. In feite trad zij zowel in Hollywood als in Engeland op. In Hollywood had zij een villa met het onvermijdelijke I ten Londen. In dit laatste stierf zy, zwembad, in Engeland bezat zy een tien weken nadat zy longontsteking huis in Henley-on-Thames even bui- had gekregen. beweging van de camera of van Jasperina, een geluid of hinderlijk persoon waardoor de ster uit haar concentratie raakt. Telkens moet een bepaald onderdeel opnieuw worden doorgenomen tot de regisseur tevreden is of tot hij een koffie-pauze aankondigt. Bek- ketrekkend en danspasjes makend houdt Jasperieh, Pien voor ingewij den. de moed er in. De schminkster loopt af en aan met kan, poeder doos en haarlak. Ook de verkleed partijen kosten veel tijd vooral voor de werkjes waarin Jasperien sterren van weleer, zoals- Judy Garland, Marlène Dietrich e^ de Duncan-sis ters. imiteert. „Jasperina" zal een uur duren. Er zitten show-, cabaret- en zomaar gekke liedjes in. Nederlandse num mers zijn ook van de partij. Uit haar theatershow, waarmee Jasperi na nu het land doorreist, brengt ze het nummer „De non". Volgend jaar p zal de KRO deze theatershow inte- graal uitzenden. Jasperlna's man Eric Herfst wil tij dens een korte pauze wel iets ver tellen: „Pien heeft het razend druk. een tv-show. ze zit in ons cabaret Lurelei en reist door het hele land met haar eigen show. De ene avond staat ze in Maastricht en dan weer in Stadskanaal. Gelukkig kan ze het wel aan". Jasperina tijdens de opname STEEDS BETER voor haar nieuwe tv-show. 6.45 (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS) 6.55 (Kleur) Journaal (NOS) 7.05 Popeye, tekenfilm (VPRO) 7.13 (Kleur) Jazz-ensemble Sun Ra (VPRO) 8.00 (Kleur) Journaal (NOS) 8.21 Berichten uit de samenleving (VPRO) 8.35 Chaplin op weg naar Charlie. Tv-serie (VPRO) 8.45 (Kleur) Our Sunday Times. Tv-spel (VPRO) 9.40 Interview (VPRO) 10.15 Deze week muziek uit de jaren dertig (VPRO) (Kleur) Leerhuis: gesprekken (IKOR/CVK) 10.30 11.00 (Kleur) Journaal (NOS) NEDERLAND II 6.45 (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS) 6.55 (Kleur) Journaal (NOS) 7.05 Zorro. Tv-film (TROS) 7.30 (Kleur) De laatste sporen II. Polen: natuurfilm (TROS) 8.00 (Kleur) Journaal (NOS) 8.21 (Kleur) Zevensprong. Spelprogramma (TROS) 9.20 (Kleur) Sport en muziek (TROS) 9.50 (Kleur) The Golddiggers In Londen: amusementsprogramma (TROS) 10.40 (Kleur) Journaal (NOS) 10.45 (Kleur) Ter visie: parlementair en politiek weekoverzicht (NOS) De KRO zorgde gisteravond voor een primeur: commerciële televisie. Het programma „Stu dio vrij" werd halverwege, zij het nog wel tussen twee onder werpen in, onderbroken voor een warme aanbeveling van Studio, het programmablad van de KRO. Hans van Willlgen- burg zat er speciaal voor klaar op de set. Mogen we asjeblieft van dat soort geintjes versto ken blijven, want voordat wé het weten laat Cees Schilper- oort het geluid van haarknip pen horen, en Juist voordat de deelneemster de tijd krijgt te zeggen dat dit wel.het bijknip pen van een pompoen zal zijn. zegt Schilperoort: „Wacht u even, kent u ons prima pro grammablad al en Felix katte- brood schijnt ook heel smake lijk te zijn. „Studio vrij" deed me overi gens sterk denken aan een za terdagmiddagprogramma dat op woensdagavond werd uitge zonden. Bloemen schikken, bloembollen planten, ramen schilderen, een nieuw reini gingsmiddel en een hakkelende regie in het begin die door de presentatrice werd verontschul digd met een verwijzing naar het feit dat het een eerste af levering was. Ja hoor eens, we maken al twintig Jaar televisie, we hoeven toch niet bij ieder programma weer helemaal op nieuw te beginnen? Was er dan niets te waarderen in „Studio vrij"? De korte cur sus schaatsen-kopen met Anton Huiskes als leidsman leek me wel nuttig. En zo waren er meer dingen die nuttig waren als Je net van plan was bollen te planten of een raam te schilderen. Maar of het ook nuttig was voor die vrije tij ds- besteders die van plan waren naar een aantrekkelyk televi sieprogramma te kijken, waag ik te betwijfelen. „De echte vryetydsbesteder heeft zijn televisietoestel nu niet aanstaan", stond er moei- lyk leesbaar op het scherm. Dat leek me een vergissing. Ze hadden hun toestel wel aan staan, maar keken gewoon naar „Les Diaboliques", een klassieke thriller van Clouzot uit 1955, naar het boek van het duo Boileau-Narcejca dat, als ik mij goed herinner, toch nog verschilde van de film, al ben ik vergeten in welk opzicht. Ten slotte kregen we om tien over elf nog een ballet, niet het beloofde van het Neder lands Danstheater (er waren technische problemen geweest, dat is net zo'n soort medede ling als dat het slecht weer was, dan weet Je ook niet of het regende, stormde, sneeuw de, hagelde of vroor), maar iets van het Newyorkse Hark- ness Ballet, ook een van 's we relds beste dansgroepen, werd ons verzekerd. Dat zal wel waar zijn, denk ik dan, want anders maakten ze er geen filmpje van. SCHEEPMAKER Nlfco Over de buitenlandse liedjes: „Jas perien begon als cabaretière. Nu gaat ze steeds meer de muzikale kant op. ze gaat steeds beter zin gen, en dan beland Je vanzelf bij internationaal repertoire. Bovendien hebben we in ons achterhoofd het plan om deze tv-show aan het bui tenland te verkopen" Het wil niet zeggen dat ze met Nederlands-talige liedjes stopt want haar nieuwste theatershow, die volgend Jaar de cember van start gaat zal ook weer helemaal in het Nederlands zijn". Jasperina de Jong heeft zich sinds de serie „Rust noch duur" meer op de tv vertoont. Eric: „We beperken onze tv-optredens heel bewust, wil len niet frequent op het scherm te zien zijn". Plannen voor een opvol ger van .Rust noch duur" zijn er Eric: „Het is allemaal nog heel vaag, het wordt weer iets stripach tigs. Het zijn nog maar ideeën maar die zetten we dan meestal wel door". ADVERTENTIE We dachten van wel, ja. Kaas uit 't vuistje is tenslotte tegen de autoriteit van Het Recept. Men neme zus en zoveel, m'n laars. 'Men neme' en da's dan ook precies alles. Men neemt een brok kaas. Uit. Zo dik en zo dun, zo recht en zo scheef als u maar wilt. Vrijheid blijheid en geen baas boven kaas behalve uzelf! Nieuws; (7.30 Nieuws; 7.41-7.50 Ac tualiteiten). 8.24 Overweging. 8.30 Nieuws 8.41 Voor de hulsvrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) De beste plaat Mededelingen 12.00 (S) Van twaalf tot twee <12.22 WIJ van het land; 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws. 12.41 Actua liteiten: 13.00-13.05 Raden maar...) 14.05 Schoolradio. 14.30 (S) Interlo kaal op vrijdag (15.30-16.32 Nieuws). 17.00 (S) Metropole-orkest: 17.25 Voor de kinderen. 17.30 Nieuws. 17.32 <S) Actualiteiten. 18.00 (S) Licht en semble en solisten. 18.19 Uitzending PSP. 18.30 Nieuws. 18.4 18.50 ----- - Ac- HILV II. 298 m en FM-kanalen. 7.00 AVRO. 12.00 NOS. 13.11 VARA. 13.25 NOS. 11.55 EO. 16.00 VPRO. 20.30 NOS. 21.00 VARA 700 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnastiek. i 8.11 Radiojournaal en om groenteman. 9.00 (S) Klassle- (S) Gltaarrecl- de landbouw. 12.40 (S) Lichte gram- -13.25 Actualiteiten. 13.25 boven). 13.50 (S) Lichte orkesten. reacties. (16.00 Nieuws: 17.55 Medede lingen; 18.00 en 20.00 Nieuws). Blijspel bij Litteris' LEIDEN Litteris Sacrum' geeft as. zaterdagavond in de aula van het Rynlands Lyceum in Oegstgeest een voorstelling van het biyspel 'Brullen als een duif'. Dit door Bram Harte- veld geregisseerde stuk wordt ook volgende week donderdag- en vry- dagavond in de schoolaula opgevoerd. VARA: 21.00 (S) Concertgebouw Or kest met solisten: 22.30 (8) lichte uziek. 22.55 Mededelingen. 23.00 HILV III. 240 m. en FM-kanalen. 7.00 NCRV. 9.00 NOS. 12.00 VPRO. 14.00 NOS. 7.00 Nieuws. 7 02 Zing. zing. zing! 8.00 Nieuws). 9.00 Nieuws. 9.03 Jan Corduwener Show. 10.00 Nieuws. 10.03 De Eddy Becker Show 11.00 Nieuws. ami Engelen Show. The Joe Blow Nieuws. ders Show. 14.00 Nieuws. 14.03 De Herman Stok Show. 15.00 Nieuws. 15.03 De Hugo van Gelderen Show. 16.00 Nieuws. 16.03 Top-30. (17.00 FRIJDAG 19 NOVEMBER VA genares); Valeria Heybalova, sopn (Tatyana, haar dochter); Blserka Alexander Veselinovlch, bas (Kapitein Trlfon Petrdvich); Ilya Gllgorlevlch. bas (Saretzky); Stepan Andrashevlch. (Trlquet, een Fransman); Koor en orkest van de Nationale Opera te Belgrado); Dirigent: Oscar Danon. Modest Moussorgsky Prelude „Kho- vantchlna" (Ork. Nlcolal Rlmsky KorsakovCleveland Orkest o.l.v. Korsakov-Alexander Glazounov) Cle veland Orkest o.l.v. George Szell.' Nlcolal Rlmsky Korsakov Suite „De Gouden Haan Phllharmonla Orkest 1 Efrem Kurtz. Nederland I NOS/NOT; 10.45-11.35 Schooltelevl- KRO: 19.05 (K) n. 19.12 (K) Pls- NOS: 20.00 (K) K) De Zes VIII: 4. Anna van Kleef. TVserle, KRO/RKK: 22.40 (K) Kees de Wit, fllmportret van een Bisschop. NOS: 23.05-23.10 (K) Journ. Nederland II NOS: 18.45 (K) De Fabeltjeskrant. NOS 18.55 |K) Journ. AVRO: 19.05 i Mary Tyler Moore Show. 19.30 Vlieg er niet In, TV-serle over oplichters cn leerplichtig, documentaire film 21.00 (K) Voor de Vuist weg. NOS: 22.20 (K) Journ. 22.25 Den Haag van daag. 22.30-23.00 (K) ütt de Kunst.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 5