f
'Het Leidse
os zo dood
JeiDEN Onder zorgelijke
standigheden gaat het Leidse
""iterleven het nieuwe seizoen
»i schreef omstreeks half sep-
'Aber van dit jaar het LD.
theaterleven
als een pier'
3
c/H
tiSchouwburgdirecteur Hans
van Dam:
C(fy)vandaaa
...e/7 gisteren
TV morgen]
►AG 5 NOVEMBER 1971
ibij
LEIDSCH DAGBLAD
'u, anderhalve maand later
^t het theaterleven zo dood
een pier te zijn.
foewel Leiden een stad is met
\derdduizend inwoners en een
?t cultureel verzorgingsge
ld trekken met name de to-
l- en cabaretvoorstellingen
minimaal aantal bezoekers,
belangstelling voor sommige
lementen is zelfs zo gering
deze op het laatste ogenblik
ten worden afgelast.
opvoering bijvoorbeeld, die de
rder Compagnie van „Bieder-
n en de brandstichters hier on-
s zou geven, is wegens gebrek
toeschouwers niet door gegaan
iet is nog maar enkele dagen ge
il, dat de voorstelling van Fun-
ie Horror, waarvoor niet meer
zes kaartjes konden worden ver-
it, werd geannuleerd. Voor Rients
;ama, die vorig jaar in Leiden
voorstellingen maakte met in to-
bijna drieduizend bezoekers, lie-
het afgelopen weekeinde slechts
paar honderd cabaretliefhebbers
li. Een Oostduits cabaretgezel-
p, dat naar Leiden kwam, kreeg
ter C. Rosier
voor-publiciteit en (te) weinig
iek.
opsomming is nog lang niet vol-
maar zij is toch wel typerend
1 de trieste theatersituatie in de-
;ad. De situatie is zelfs zo som-
dat theaterdirecteur Hans van
zich in alle ernst afvraagt of
nog wel moreel verantwoord is
podium-prpdukties in Leiden uit
rengen. Hij zegt niet te hebben
len voorzien, dat het plaatselijke
terbezoek zo afhankelijk is van
gebouw. Dat gebouw is de oude
se Schouwburg, die deze zomer
grband met de bouwkundige en
dtechnische onveiligheid moest
^en gesloten en waarvan de res-
atie wegens het uitblijven van
ministeriële goedkeuring nog
Is op zich laat wachten.
ONGELUKKIG
5 v. Dam voelt zich als schouw-
burgdirecteur zonder schouwburg erg
ongelukkig. Hij probeert door het uit
brengen van voorstellingen in de au
la van het Rijnlands Lyceum en in
het LAK-theater het culturele leven
in Leiden nog enigszins op gang te
houden. Tevergeefs, want het Leidse
publiek, dat kennelijk de sfeer van
een „echte" schouwburg en van een
gezellig avondje-uit wil proeven, is
met geen stokslagen naar Oegstgeest
of naar het Levendaal te krijgen.
Hans van Dam vindt het een uiterst
droevige zaak, dat de zo noodzake
lijke restauratie van de Leidse
Schouwburg en de verbouw van de
remonstrantse kerk tot flexibel thea
ter afhankelijk worden gesteld van
de bezuinigingsplannen van de rege
ring.
Hij houdt weliswaar nog kantoor
in het uit de achttiende eeuw date
rende gebouw aan de Oude Vest,
maar weet in zijn radeloosheid niet
ADVERTENTIE
rook met
Leef met plezier
Rook de échte Pall Mali Export
Wereldbekend aroma
Pall Mali Export
Wereldbekend Aroma
wat verder te moeten doen. „Ik heb
hier twee seizoenen gezeten. Het eer
ste seizoen heb ik voor een groot deel
mee moeten draaien met het reper
toire dat mij door anderen, te weten
K en O en de inmiddels opgeheven
Leidse Schouwburgvereniging, is op
gegeven. Daarna heb ik op eigen
la-acht en eigen programmering ge
werkt met als resultaat dat ondanks
een vermeerdering van het aanbod
en ondanks een verminderde popu
larisering van dit aanbod het schouw
burgbezoek vooruit is gegaan. Be
langrijker nog is het feit dat er ook
meer bezoekers kwamen uit andere
maatschappelijke kringen dan de. ge
goede burgerij. Aan deze verheugen
de ontwikkeling is nu met één klap,
duidelijk door de sluiting van deze
schouwburg, een eind gekomen. Het
is op het ogenblik zo'n geforceerde
manier van werken dat ik mij wer
kelijk afvraag of je onder deze om
standigheden nog wel theater in Lei
den mag brengen.
Ik heb vorig Jaar nog een enquete
gehouden onder de bezitters van een
cultureel Jeugdpaspoort om er ach
ter te komen wat de Jeugd nou ei
genlijk graag wil zien. Naast de dans
groep van Marjolein Briër stond bo
ven aan de verlanglijsten Funhouse
Horror. Ik organiseer dus onder de
ze gewijzigde omstandigheden een
voorstelling van Funhouse. Met meer
publiciteit nog dan ik in het afgelo
pen seizoen heb gedaan. Wat was het
resultaat? Zes mensen die hun geld
hebben teruggekregen Zo'n af-
lasting van een voorstelling kost ui
teraard veel geld, want de gecon
tracteerde gezelschappen krijgen
hun volledige honorarium uitgekeerd.
Alleen de reiskosten en de kosten
van het schouwburgpersoneel spaar
Je in een dergelijk geval uit. Ik vraag
me daarom af of het moreel te ver
antwoorden is dat de gemeenschap
geld moet inbrengen voor een dood
apparaat als de Leidse Schouwburg
nu in feite is. Een behoorlijke lijn in
de podiumkunsten heb ik het afgelo
pen seizoen hier tot ontwikkeling
zien komen. En het is des te jammer
dat juist op een moment dat de Leid
se Schouwburg heel duidelijk een
maatschappelijke functie begon te
krijgen de hele zaak plat is komen
te liggen. Ik hoop daarom vurig dat
staatssecretaris Van Stufjvenberg
gauw zal zeggen: kom maar op met
Je totale theaterplan.
Ik vindt namelijk de samentrek
king van het K en O-gebouw met de
schouwburg een essentiële noodzaak
Ik ben een stringent tegenstander
van een schouwburg, waar mensen
passief naar een voorstelling zitten
te kijken om er dan weer zo snel mo
gelijk uit te lopen. Een schouwburg
moet een gebouw zijn met een maat
schappelijke functie, vooral in een zo
arme stad als Leiden. Het drinken
van een kopje koffie 's morgens moet
in een dergelijk gebouw evenzeer
mogelijk zijn als het genieten van
een theaterstuk 's avonds. Een ver
bouwing van de remonstrantse kerk
vind ik hier trouwens nauw verband
mee houden.
ENGAGEMENT
Het maatschappelijk engagement
en de problematiek, waarmee Leiden
op het ogenblik worstelt, moet in
Hans van Dam: schouwburg-
directeur zonder schouwburg.
(Foto Holvast) I
Tv-interview
Hans van Dam
LEIDEN Leidse schouw-
urgdirecteur Hans van Dam zal
anavond in een televisie-inter
view met Ageeth Scherphuis zijn
verontrusting uitsrpeken over de
huidige theatersituatie in deze
stad. Hij krijgt daartoe de ge
legenheid in het NOS-program-
raa "Uit de kunst", dat om 22.30
uur via Nederland II wordt uit
gezonden. Hoe somber Hans van
Dam de hele schouwburgzaak
inziet blijkt o.m. uit nevenstaand
artikel.
en dergelijk open theater verwoord
kunnen worden. Ik geloof namelijk
niet dat Je maatschappelijke proble
men en theaterkunsten, althans in
bepaalde vormen, niet gescheiden
kunt houden. Daarom is een geënga
geerd-theatergebouw in een agglo-
moratie als Leiden noodzakelijk.
De waarden liggen hier nu eenmaal
anders dan men in een gemeen
teraad geneigd is te onderkennen,
een gemeenteraad die gewend is de
blik gericht te houden op de mate
riële voorzieningen van de stadsbe
woners. Het is doodgewoon de plicht
van een overheid om de gehele be
volking zoveel mogelijk in kennis te
brengen met andere waarden dan
alleen materiële. En wanneer Je Je
nu afvraagt of het grote publiek er
wel behoefte aan heeft om die gees
telijke waarden te ondergaan dan
zeg ik op mijn beurt: wat de boer
niet kent vreet de boer ook niet.
Maar we leven tenslotte in een con
sumptiemaatschappij waarbij in
derdaad het aanbod de vraag bepaalt.
Maar dat aanbod moet je dan ook
kunnen leveren. Trouwens als het
waar zou zijn dat ik alleen maar
stampvolle zalen wil zien dan zou ik
op dit moment stoppen met mijn
voorstellingen in het kader van het
Mickery-circuit. Hoe de huidige
theatersituatie in Leiden zich ook
mag ontwikkelen zeker is dat deze
voorstellingen weinig publiek zullen
trekken. Toch wil ik ze blijven uit
brengen, omdat ik mijn repertoire
op iedereen wil afstemmen. Daarbij
rekening houdend met het feit dat
het aanbod de vraag bepaalt en
ik het onjuist vind dat overheidsgel
den worden besteed voor teveel pro-
dukties van te laag niveau. En de
Mickery-produkties hebben, een en
kele misser daargelaten, zeker ni
veau.
VOORDEEL
Wanneer ik elke avond een volle
zaal zo uhebben, ja dan zou het pro
fijtbeginsel van deze regering gelden
en zouden we onszelf moeten kun
nen bedruipen. Wat ik wil is dat al
le bevolkingsgroepen naar 't thea
ter kunnen komen en daar geestelijk
voordeel mee behalen. En daarom is
de aanwezigheid van een goede thea-
teraccomodatie zo noodzakelijk.
NEDERLAND I
6.45
(Kleur) De fabeltjeskrant (NOS)
6.55
(Kleur) Journaal (NOS)
7.05
(Kleur) Koorzang met instrumentale begeleiding
(EO)
7.30
Nader bekeken (EO)
7.50
Tenslotte (EO)
8.00
(Kleur) Journaal (NOS)
8.21
(Kleur) De versierders (The Persuaders), tv-serir
(AVRO)
9.10
Televizier Supplement (AVRO)
9.35
(Kleur) Voor de vuist weg (AVRO)
10.45
(Kleur) Journaal (NOS)
NEDERLAND II
6.45 (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS)
6.55 (Kleur) Journaal (NOS)
7.05 (Kleur) Voor een briefkaart op de eerste rang
(KRO)
g.00 (Kleur) Journaal (NOS)
8.21 Brandpunt (KRO)
9.10 (Kleur) De zes vrouwen van Hendrik VIII: Deel
3: Jane Seymour (KRO)
10.40 (Kleur) Journaal (NOS)
10.45 Den Haag vandaag (NOS)
10.50 (Kleur) Uit de Kunst: informatief programma
(NOS)
Hans Keiler maakte voor de
VPRO een bijzonder gaaf
werkstuk over het Amerikaanse
provinciestadje Franklin, Ten
nessee, dat met zijn 10.000 in
woners (de grootte dus van
Volendam) een serene, lande
lijke indruk maakte, vol met
handenschuddende mensen die
aanzienlijk langzamer spraken
dan de discjockeys van de bei
de lokale (en commerciële) ra
diozenders. „Alles wat in Ame
rika gebeurt, gebeurt ook een
beetje in Franklin," zei Hans
Keiler, wiens als vanouds beel
dende tekst dit keer in geen
enkel opzicht met zichzelf op
de loop ging, maar de beelden
tot werkelijke ruggesteun wa
ren.
We wandelden met de camera
door de stad, maakten kennis
met de confectie-handelaren
Paul Pig en Bill Peach (ofte
wel Paul Varken en Wim Per-
iik. ik kan het ook niet hei
oen) en vooral met Willy York.
od wie een lied gemaakt is
omdat hij wegens het dood
schieten van een politieagent
20 Jaar en een dag in de cel
zezeten had en teruggekeerd
uit de gevangenis hertrouwde
net zijn vrouw Nelly, die in
middels bij eeii andere man
tiaar toevlucht had «ezocht.
Vooral dit portret, opgebouwd
Ln het tempo van Willy York
zelf. dat niet hoog lag en in de
verte aan de Beverley Hillbil
lies deed denken, was een
voorbeeld van minutieuze aan-
i dacht voor het detail, maar
i ->ok (vooruit dan maar» voor
de mens achter het verschijn-
iel.'
So had Hans Keiler ook twee
A-eken door Franklin gedwaald,
zonder vooroordelen. zijn
nieuwsgierigheid bevredigend
en met de camera opslurpend
wat er gaande was. Er was ei
genlijk niets zichtbaars gaande,
ook niet op rassengebied. maar
terwijl de ene geïnterviewde
neger niets kon bedenken van
alles wat hij graag veranderd
zou willen zien, zei een ander
toch dat er onder de opper
vlakte wel degelijk iets lag t
broeien.
De TROS kwam met een extra
programma als vooruitblik op
AJax-Feyenoord van zondag
met beelden van Ajax-Feyen-
oord van afgelopen seizoen
Frans Henrichs stelde onder
tussen vragen aan Piet Keizei
en Rinus Israël, wat alles bij
elkaar niet op een veelzeggenc
kwartiertje conversatie uit
draaide Het was Jammer dat
de atlete Mieke Sterk er niet
bij zat.
Ik vond ook niet dat Henrichs
er aldoor uithaalde wat er in
zat. bijvoorbeeld toen wij op
het scherm zagen hoe Israël
iets terloops, maar onaange
naams tegen een AJacied deed
en Frans Henrichs daar niet
op doorvroeg, maar het lachen-
derwijze afdeed met „Je stelt
Je zeker voor, hè Rinus?'
Heel gaa. ook dit dialoogj(
tussen Henrichs en Keizer
Henrichs: „Hoe is het nu met
Stuy, Piet?" Piet* „Hij heeft al
weer twee wedstrijden ge
speeld." Henrichs: „Ik bedoel
na zijn ongeluk." Piet: „Ja,
Ja."
In het „Leerhuis" tenslotte liet
le IKOR ons met een Duitse
versie kennismaken van dt
(reeds eerder getoonde) Ameri
kaanse proef, waarbij mensei
om zogenaamd wetenschappe
lijke redenen proefpersonen tot
150 volt door het lichaam Ja
gen, soms met enige aarzeling,
vaak zonder veel gewetensbe
zwaar. ondanks het zogenaam
de gegil van het slachtoffer
Het bleek dat 85 procent totaa
gehoorzaam had gereageerd oi
de aanwijzingen van de volta
ge-gevers.
Daarna kwam een enigszin
geagiteerd forum, waarin domi
nee Schippers blijkbaar totaa
in de war was geraakt en de
zinnige dingen van Judith Be
lifante en Sybolt Noorda moes
ten komen.
NICO SCHEEPMAKER
ZATERDAG 6 NOVEMBER
HILV. I 402 M. EN FM-KANALEN
7.00 TROS
7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt zo's
(Soos): lichte gram.muziek en act.
(7.30—7.41 en 8.308.41 Nieuws).
10.00 verz.pl.progr. voor de mlllt.
(10.30-10.33 Nws). 11.55 Mede. 12.00
amus.tour. (12.16—12.26 Esportivltelten
12.26 Mede t.b.v. land- en tulnb.;
12.30-12.41 Nws). 14.00 steiger-B:
Rad.-show (14.30-15.33 en 17.30-17.32
Nws). 18.00 Persov. 18.19 Ultz. v.cl
CPN 18.60 Nws. 18.41 Voor de kl.
19.00 (S) verz.progr. van klass.- en
mod. muz. 21.00 De tunnel der duis
ternis, verv.hoorsp. (5) 21.20 (S) Pos
ter, klankbeeld. 22.10 Dansen als "n
edelman, muz geïll. rad.-feulll. 22.30
Nws. 22.40 (S) am us.progr. (23.00-
23.15 Aktua-Sport). 23.55 Nws.
HILV. II 298 M. EN FM-KANALEN'.
7.00 VARA. 14.20 NOS. 17.30 VARA
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7 20 (S)
Z.O.. gevar. progr. met om 7.33 Van
de v.p.: om 7.54 Deze dag: om 8.00
Nws; om 8 11 Act., 8.35 waterst. en
om 10.05 VARA's Ombudsman. 10.30
(S) muz. en inform.show. (Om 11.00
Nws.) 13.00 Nws. 13.11 Act. 13.23 VA-
RA-Varta. 13.25 (S) Dit Is het begin.
Jong-progr. 14.20 Kritische leraren
blijven zitten (I), disc 14 45 Fr.-D-
Eng een lulsterprogr. 15.30 De ko
mende v^eek in het Ned muz.leven
16 00 Nws. 16.03 Jazz. 16.45 Inzet:
een progr. over ama.muz beoef 17.15
Lichte grammmuz. 17.30 (S) Licht
lnstr. en voc. ensemble met zangsol
17.55 Med. 18.00 Nws. 18.11 Act. 18.20
Lieve Tante Truus: levensprobl. van
luist. 19.00 (S) Weens operettecon.
door 't Prom. Ork. met zangsol. 20.00
Nws. 20.05 De Scala 1925-1950. (gr.)
21.00 (S) De Staalkaart. 22.05 V1J-
fentw. vrachtw. vrouw.h., een docum
hoorspel 22.55 Med. 23.00 Nws. 26.10
(S) muz. voor de late avond 23.55
Nws.
7.00 Nws. 7.02 Popstat. (8.00 Nws).
9.00 Nws. 9.03 Pers Vers. 10.00 Nws.
10.30 Muz. bil de koffie (11.00 Nws.)
12.00 Nws. 12.03 Elpee Pop. 13.00
Nws. 13.03 Nee. we noemen geen na
men (14.00 en 15D0 Nws) 15.30
Koorz Als Interm.: licht ork. 16.00
Nws. 16.03-Sportshow: sp. en muz.
(17.00 Nws.)
Nederland I
TELEAC9.00 Nascholing Hulsart
sen les 2 (herh.). 9.30 Technisch en
wetenschappelijk Engels le6 6. 10.00
Het kan verkeren les4 (herh.) 10 'O
Elementaire economie les 6 11.00
11.30 Studeren le6 4 (herh.) NOS:
16.00 Jou ra NCRV: 16.02—17.30 Ge
varieerd kinderprogramma. NOS:
18 45 (K) De Fabeltjeskrant NOS:
18.55 (K) Journ NCRV: 19.05 (K)
Zwerven met Swiebertje. TV-serle
voor de Jeugd. NOS: 20.00 (K) Journ
NCRV: 20.21 (K) Zeskamp .21 40 (K)
Tussen hemel en aarde: programma
over spookhuizen in Engeland. 22.30
The Edwin Hawkins Singers. NOS:
22.55—23.00 (K) Journ
Nederland II
NOS: 18.45 (K) De Fabeltjeskrant
NOS: 18.55 (K) Journ. VARA: 19 05
(K) Coronation Street, Tv-feullleton
NOS: '20.00 (K) Journ VARA: 20.20
(K) De wereld van W. Somerset Maug
ham: Moederliefde. TV-film. 21.10 Pin
guïns, documentaire film Aflevering
uit de BBC-serle Look 21.35 (K) F,r
vogelnestje ln m'n kop, kolde-
AD VERTEN TIE
VERLOVINGSRINGEN
DESIREE
klassieke en moderne modellen.
Wy hebben reeds ringen vanaf
f49,75 p.p.
Op het graveren kunt U wachten en
zonder prijsverhoging.
Levenslange schriftelijke garantie.
F. W. PLESSEN
OEGSTGEEST: Geversstraat 47
Wielrennen Pé van Stralen
heeft gisteren de zevende étappe van
de Ronde van Mexico gewonnen. De
renner uit Heerhugowaard won de
eindsprint van de eerste groep na de
rit over 85 kilometer van Leon naar
San Juan de Los Lagos vóór de Bel
gen Gust Herygers en Frans van
Looy. Het peloton, met Fedor den
Hertog, die eerste bleef ln het al
gemeen klassement, had een achter
stand van 2 minuten en 40 seconden.