-\^W/ater te doen is ONDERGANG OM MIDDERNACHT MISS PEACH )$S*i 6oocne& Voos Messcher's Modehuis XDNDERDAG 28 OKTOBER 1971 LEÏDSCH DAGBLAD PAGINA 31 Vrijdag Microtheater (Vestestraat 40): Im- met GREMM-igheden. 8.30 uur Rijnlandslyceum (Oegstgeest)Caba- Rients Gratama. 8.15 uur nam. idsgehoorzaalLeidse Kunstkring Allen: Ingrid Harbier (piano). Saterdag Leidse bioscopen CAMERA: Woensd. en zat.mlddag "8 30. zond.middag 2.00 en 4.15 „De ;onturen van Pietje Bell", ma., dlnsd. >nd„ vrij.middag 2.30, elke avond 7.00 i 9.30 „Le souffle au coeur" (18). ichtv. vrljd. en zat. 11.30 „The per- irmance" (18). LVXOR: „Er drupt bloed ln het 18 Jr. Dag^ 2.30. ir „L'inltiation" 00. 9.15. znd. 2.30, achtv. vrijd. en zat 1 entoonstellingen Wassenaar (Openbare Leezaal Lui- 1Exposit Jong dagel igmorgen, dinsdagavond 13 november) Openbare Bibliotheek Houtkwartii '•D rafiek 9-12 9-12 ek, tekeningen, aquarellen. Di. bovendien di. 810 6 november). De Lakenhal Expositie er) Katwijk aan den Rijn Galerie Grote Foto-expositie H. P. Westhoek. >t vr. 510 uur nam., zat. 1—10 im. (t.e.m 29 oktober) Openbare Bibliotheek ZuTö-West Jduard van Belnumstraat 2) Exposi- tekenlngen van Trees 0-12 Rijksmu "B) Zond 1-5 i Rijksmuseum ONS DAGELIJKS VERVOLGVERHAAL ALISTAIR MACLEAN 95 18 jr., dag. 2.3C 1.30. 7.00. 9.15 u 11.30 „Macken- België Ma. 1-5 30 november) Een kwartier later zaten wil allen gezeUig bij elkaar in Hutchinsons villa en nog een kwartier later, toen Oom Arthur en ik een noodspalkle hadden aangebracht op de fractu ren van onze gevangenen en hen daarna hadden opgesloten in een zolderkamertje met een dakraampje van zodanige afmetingen dat Hou- dini m eigen persoon zich er ln de eeuwigheid niet door had kunnen Zo! 230 wringen, lag ik in bed. in een ander kamertje dat wel de slaapkamer de directeur van het Craigmore Museum voor Schilderkunst leek, want hier vond je nu pas „het be- Tk bedacht Juist dat als de universiteiten er ooit toe overgingen lad in de wijsbegeerte toe te kennen aan makelaars de goederen, de eerste bul ontegen zeggelijk de man toekwam die op de Hebriden een huis binnen reuk afstand van een walvisspekslagerij had verkocht, toen de deur open ging en het licht aan. Ik knipperde ertegen en daarna tegen Charlotte Skouras, die zachtjes de deur ach- zich sloot. donder- 7-8.00 1-5 i 28 i Ned. Legermuseum: Geopend maan- ig tot en met vrijdag 9 uur voorm.- uur nam Zond en feestdagen 1-5 u. Rijksmuseum voor de geschiedenis ir natuurwetenschappen: Dag 104 nr. Zondag 1-4 uur Rilksmuseum van Valkenkunde Fl- i Eskimo tot Groenlander: Ma. Zon. Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis: Dag. le kl. 1112. 1.15—14 en 19—20 uur; 2e kl en 3e 13.15—14 en 18.45—19.30 uur. Kln- ïrafdeling: 13.15—14 en 18.30—19.15 Ellsabethzlekenhuls: Dag. 1415 '-.raamafdeling: 1 iur; kinderafdeling donderdags dan eede klasse: Dag en 18.45—19.30 Endegeest: dinsdag en vrijdag 1 4.30. 's zondags 1112 en 1415 i Eerste klasse: de gehele dag. Annakllnlek: Dag 13.3014.30 ei Academisch Ziekenhuis: Klasse 1 dag. van 10.30—11.30 14.30—16 9—20 uur; klasse 3 dag behalve d '19—19.45. dln -• 8.45—19.30 6 en 18 45—19.3 agelljks 15—15 d donderdags d Weede klasse: Dag. behalve dinsdags 18— IF .30—12 4): ouders dag. 10.30ll.S 14.30 -15.30 en 18.15—19 oekers maandag tot vrij 18.15—19 overige -.15-11 (zaal 50) ille bezoekers maandag tot vrij 18.15 lag. vanaf 10 kinderzaal keel- zo goed bij haar pasten wanneer zij lachte in de dagen van weleer, toen zij had geglimlacht en toen zij nog kon lachen zagen er nu uit of zij in haar gezicht waren ge groefd door verdriet *en wanhoop, en het resultaat was een gelaat waarop het leven zijn stempel had gedrukt. Als je de Charlotte Meiner van weleer vergat, leek zij op ie mand anders, een vreemde. Een af geleefd, uitgeput gezicht. Ik wist dat zij ongeveer vijfendertig moest zijn, maar zij kwam mij veel ouder voor. En toch, zoals zij daar op die stoel zat, of liever, zoals zij daar in die stoel ineenkromp, bestond de hele Craigmore kunstzaal eenvoudig niet meer voor mij. „Schiet op", zei ik, „ik slaap!" „Mag ik binnenkomen?" Zij keek mijn kunstzaal rond en haar lippen plooiden zich in wat het begin van glimlachje kon worden. Ik dacht wel dat je vannacht met licht naar bed zou gaan" nu heb je nog niet eens gezien er aan de achterkant van de kastdeuren hangt", zei ik opschep perig, terwijl ik mijn ogen zover opende als de omstandigheden het toelieten. „Neem mij niet kwalijk dat ik zo honds moe ben. Kan ik voor u doen, mevrouw? Ik ben niet gewend om in het holst van de nacht damesbezoek op bed te ont- angen". „Oom Arthur slaapt hiernaast. Je kunt altijd om hulp roepen als het gevaarlijk wordt!" Zij keek naar een door de motten onderhanden genomen stoel. „Houdt hij me?" Zonder antwoord af te wachten ging zij zitten. Zij droeg haar kreukvrije witte japon en haar haar was keurig gekamd, maar dat was het enige dat in haar voordeel sprak. Misschien had zij een humor istische noot in het gesprek willen brengen, maar haar gezicht en haar ogen stonden er niet naar. Deze bruine, wijze ogen die al te ve»l hadden gezien, die alles afwisten van het leven, van de .liefde, van vreugde en verdriet, die ogen die haar eens tot de meest geliefde ac trice van haar tijd hadden ge maakt. weerspiegelden nu alleen maar droefheid en wanhoop. En angst! Nu zij haar echtgenoot en zijn medeplichtigen was ontvlucht, zou zij zich vrij hebben kunnen voelen. Vrij van die angst. Maar de angst was daar, in die vermoeide, bruine ogen, duidelijk herkenbaar. Die blik van vrees. Hoe dikwijls had ik die al niet gezien. De lijnen rond haar ogen en haar mond, die ,Je vertrouwt mij niet, Philippe", ;ei ze mat. onroeren- ^waarom denkt u dat? Waarom ;ou ik u niet vertrouwen?" Dat wilde ik juist van je weten. Je ontwijkt mijn vragen als Je ze al beantwoordt. Nee, dat is niet je wilt mijn vragen wèl beant woorden en dat doe je ook, maar ik ken jullie mannen goed genoeg om te weten dat je mij die antwoorden geeft die jij wilt geven en niet die moeten horen. Waarom, Phi lippe? Wat heb ik gedaan om Je wantrouwen te verdienen?" „U vindt dus dat ik niet de waar heid spreek? Wel, het kan best zijn dat ik van tijd tot tijd enigszins overdrijf, of dat ik wel eens een leugen vertel. Strikt zakelijk, uiter aard. Maar tegen iemand als u zou ik niet kunnen liegen!" Ik méénde het en ik was dan ook niet van plan te liegen tenzij voor haar bestwil. Dan werd het anders. „En waarom zou Je niet tegen ie mand als ik liegen?" „JaHoe moet ik dat nou zeg gen! Misschien moet u het zó op vatten: gewoonlijk lieg ik een aar dige, lieve vrouw, voor wie ik de hoogste achting koester, niet voor. .30—15.30 uur; Gynaecologie en voor zwangeren: U—12.30 uur en van 15—20 uur Voor imvrouwen gelden ln verband met voedingstijden van de baby's de rolgende bezoekuren: 1011.30 15— 18 30—20 i Op dinsdag ls er geen I aturenafdeling (alleen v o dond. en vrijd. van ADVERTENTIE BREESTRAAT 175 - LEIDEN TELEFOON: 22095 Bourgondische ossestaart U hebt hiervoor 2 ossestaarten nodig, in stukken gehakt. Zet ze een nacht te marineren in een halve liter rode wijn (waarvoor u heel eenvoudige landwijn kunt nemen), met ui, stuk wortel, gekneusde peper korrels, stuk peterselie-wortel, takje peterselie en takje selde rij en wat zout. Neem het vlees uit de marinade en droog het tussen keukenpapier. Laat 1 eetlepel olie, 1 eetlepel boter en 1 eetlepel fijngesneden vet spek goed heet worden, leg het vlees erin en laat het snel aan alle kanten bruin bakken. Stuil er wat bloem over. laat die even kleuren en voeg dan de gezeefde marinade toe. Laat die even goed sputteren en dampen, draai dan het vuur lager, voeg nog ongeveer 2 dJ bouillon toe, leg een deksel op de pan en laat de stukken os sestaart zachtjes gaar stoven in ca. 2 uur. Tegen die tijd fruit u in heel weinig boter nog een handjevol kleine uit jes. een flinke eetlepel magere spekblokjes en 100 gr champig nons. Voeg dit bij het vlees, laat nog 10 minuten sudderen. Het is de bedoeling, dat het vocht dan ongeveer voor de helft is ingekookt en de saus licht gebonden is. U kunt hier bij aardappelen of rijst geven WINA BORN u kunnen antwoorden dat ik die waarheid dan zó versier dat zij onherkenbaar wordt en dat zou ook niet waar zijn, want in mijn ogen althans is het zo. Ik weet niet of dat onaangenaam klinkt, maar het is goed bedoeld. Ik zou ook kunnen zeggen dat ik niet lieg omdat ik het ellendig vind u daar ontredderd te zien zitten, zon der dat u iets of iemand heeft om u te troosten en te beschermen, die ene keer in uw leven die u troost en bescherming nodig heeft. Maar ik veronderstel dat dat evenmin prettig klinkt. Ik zou kunnen zeg gen dat ik mijn vrienden niet voor lieg, maar dat zou evenmin goed klinken want Charlotte Skouras is een groot kunstenares die geen vriendschap kan voelen voor een huurling die van de regering een salaris ontvangt om iemand koud te maken als het nodig is. Nee. dat is het ook nietIk weet niet wat ik zeggen moet, Charlotte. Beha've dan dat het er niet toe doet of Je me gelooft of niet. zo lang Je er maar van overtuigdbent dat ik Je geen kwaaci zal doen en dat geen sterveling je kwaad' zal doen zolang ik in de buurt ben. Misschien geloof .je vrouwelijke intuïtie Je in de steek". (Wordt vervolgd). en haar pupillen PANDA EN DE MEESTER-RALLYRIJDER 7—113. Terwijl Joris met grote happen een taart naar bin nen werkte, haalde Jollipop misnoegd het geldkistje van Panda. „Wat zal ik je geven voor die oude auto?" vroeg Panda. „Wat denk je dat hij waard is?" „Ach, wat heb ik toch een hekel aan dit verhandelen!" sprak Joris. „Wat moet overgrootvader wél denken van zijn diepge zonken nazaat? Maar als ge er op staat mij te betalen voor zijn erfstukToevallig hoorde ik dat een dergelijke auto op een veiling tienduizend opbracht". „T-tienduizend?herhaalde Panda geschokt. „M-maar deze au to rijdt niet eens. En hij is wel erg roestig!" Maar natuurlijk, baaske", antiooordde Joris geruststellend. „Ik bedoelde alleen maar te zeggen, dat zo'n veteraan erg kostbaar is. Hoewel voor mij natuurlijk alleen maar de gevoelswaarde geldt". Panda telde een aantal duizendjes af en ging daarop nieuws gierig naar zijn bezit kijken. „Hij kan nog best heel mooi worden", mompelde hij. „Ik zal Jollipop vragen om hem schoon te maken en een verfje te ge- venl". BRAM Ni ET JE FOK EN HET DERDE OOG 2185. „Missch en is het beter, als we er nu maar mee op- houden", zei de reenter ongelukkigmaar de fakir had nog steeds de muts op met de waarheidsvlinder erin en hij was niet meer te stuiten in zijn bekentenissen. „Ik wist, dat ik als getuige zou worden opgeroepen en ik wist ook, dat de rechter een vlinder had, waarmee je iedereen de waarheid kon laten zeggen. Daarom besloot ik om die vlinder te stelen en bij me te houden, loidat de rechtzaak was afgelopen. Want zonder die vlinder kon de rechter niemand tot een bekentenis brengen". Iedereen keek plotseling naar de edelachtbare Salomo, die zeer rood ivas geworden, nu het geheim van zijn successen plotseling bekend ivas geworden. Jarenlang had iedereen het gehad over zijn wijsheid en zijn l orceel, nèt als over die andere Salomo van eeuwen geleden en nv bleek, dat in werkelijkheid een vlinder de wijze rech ter was geweest. Bram keek bedenkelijk. ARMAN EN ILVA Ve. v UIT J. A. de Nooy, 21 Jr.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 33