Pasolini verfilmde de 'Decamerone'
SKODA
Truffaut gelooft in de liefde
en communicatie
Natrinon!
Blote scènes vormen in Italië geen punt van discussie
Zoutarm dieet?
F
Een potje griezelen
op hoog niveau
5799.18
f6598.32
JDAG 22 OKTOBER 1971
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA 11
tOME (GPD) Pier Paolo Pasolini's nieuwste film is in de
liaanse bioscopen. Het zijn negen verhalen uit de Decame-
ie van Boccaccio en niemand neemt er een blad voor de
1 jnd of voor die delen van het menselijk lichaam die men ook
nog meesteal bedekt ziet.
teolini behoort tot de meest befaamde en meest intellec-
tle' filmmakers van Italië. Dit betekent dat zijn werk in be-
ikkelijk kleine kring grote bewondering oogst, maar dat de
Iducers er nooit rijk van worden. Zijn laatste films waren on-
i!szwanger, zwaar van symboliek en ze toonden nog eens
idelijk aan dat, al mochten we daar anders over denken, de
tst in de mens nog lang niet dood is.
huichelachtige biecht aflegt. In het
tweede deel in Italië worden films
altijd om onverklaarbare reden hal
verwege onderbroken is de rode
draad' het verhaal van "Maestro
Giotto", die een fresco in een kerk
komt schilderen. Giotto wordt door
Pasolini zelf gespeeld, omdat de
dichter Sandro Penna, die hij voor
de rol had gedacht, op het laatste
moment afzegde.
Het langzame ontstaan van het
fresco is een boeiend gebeuren voor
al diegenen die zich voor de fresco
kunst in de late middeleeuwen en
de renaissance in Italië interesseren.
Pasolini's "ambientes" zijn dikwijls
geïnspireerd op de fresco's van de
door hem bewonderde Masaccio en
Piero della Francesca, en natuur
lijk van Giotto, die bijna honderd
jaar eerder leefde. Men kan zich af
vragen of het optreden van de Giot-
to-figuur in de film veel zin heeft.
In elk geval is ze aanleiding tot een
visioen dat de schilder heeft en dat
een bijna natuurgetrouwe nabootsing
is van "II giudizio universale".
Het geeft Silvana Mangano de gele
genheid enige seconden als een de
vote doch vleselijke madonna statisch
voor zich uitkijkend op het doek te
verschijnen. Overigens krijgt men
de indruk dat uit dit visioen het een
en ander geknipt moet zijn.
FIGURANTEN
Pasolini heeft zijn film gemaakt,
met meer dan veertig figuranten,
die hij in Napels op straat had opge
pikt. (afgezien van acteurs als:
Franco Citti en Ninetto Davoli, die
hij eens zelf ontdekte en die in vrij
wel al zijn films optreden). De fil
mer koos Napels voor zijn omgeving
omdat deze stad in zijn ogen nog
het enige toevluchtsoord in Italië
is waar men de eerlijke volksex
pressie vindt.
En hij voegt er nog aan toe: "De
Napolitaan is god zij dank nog on
schuldig gebleven", een opvatting,
die wel wat erg romantisch klinkt.
Het dialect in de film is dan ook
Napolitaans, terwijl het gezien de
oorsprong van het boek eerder Tos-
caans had dienen te zijn (een voor
beeld van Napolitaans is dat men
een woord als "pizza" als "pietz"
uitspreekt)
De toenmalige herenmode maakte
de toegang tot het mannelijk ge
slacht een simpele zaak en ook de
vrouwen hadden onder haar rokken
meestal niets meer aan, althans zo
suggereert het de film. Het feit dat
ze zonder kennelijke moeite de Ita
liaanse filmkeuring kon passeren
bewijst wel hoe meesterlijk Pasoli
ni er in is geslaagd zijn scènes zo
overtuigend neer te zetten, dat men
ze als de gewoonste zaak van de
wereld beschouwt, dat wil zeggen als
echt.
INDRUKWEKKEND
Zelden of nooit zal de bioscoopbe
zoeker een opname hebben gezien,
waarbij de camera (het zijn de ogen
van het meisje) langzaam van het
gezicht van de Jongeling over zijn
blote lichaam nederwaarts daalt,
om tenslotte bij het geslachtsdeel
enige seconden peinzend te blijven
staan. De spontaniteit van deze
film zal iedere NVSH-er doen
Juichen. Dat dit aspect van Pasoli
ni's "Decamerone" geen punt van
discussie geworden is, bewijst dat
de "maestro" weer een indrukwek
kend produkt heeft afgeleverd'.
Men fluistert dat hij nu aan de
"Cantebury Tales" zou willen be
ginnen. Dat lijkt wel wat te veel van
het goede.
ADVERTENTIE
Zoutarme melk van
Nutricia.
Lekker om zó te drinken
en gemakkelijk in
gerechten te
verwerken.
Natrinon van Nutricia.
I I
Silvano Mangano als madon na in Paolini's nieuwste film.
De voorlaatste film, "Medea" ge-
ten werd niet alleen beroemd om
kwaliteiten van Pasolini, maar
ik door die van Maria Callas, die
de rol van de mythologische hel-
in speelde. De verscheurende nei-
van deze wrede vrouw wer-
udolph Bakker
niet onder de korenmaat ge-
de afgehakte armen, benen en
wfden vlogen er in door de lucht.
Per vliegtuig op weg naar de op
men voor Medea, die voor een
ADVERTENTIE
PONTIAC
horloges,
fijne horloges
zo'n mooie Pontiac
maakt u gelukkig
vele jaren lang
i Pontiac Simpatica
wijzerplaat en band
in diverse kleuren
doublé f89,-
charmant
hanghorloge
met lang collier,
doublé f 135,-
Pontiac tijd - juiste tijd
Donno Gianni bezig met het
inbrengen van de staart op
Pietro's vrouw.
deel in Turkije plaatsvonden kreeg
Pasolini het idee, dat de cyclus van
ellende-films nu wel gesloten diende
te worden. Hij droomde over een
film vol met vrolijke, ongecompli
ceerde, realistische mensen die je
kon begrijpen zonder in allegorieën
te
NIEUWE LIJN
De verfilming van negen wille
keurig gekozen verhalen uit de
100 vertelsels in de Decamerone be
tekent dan wellicht ook een nieuwe
lijn in het werk van Pier Paolo Pa
solini. Er wordt nog maar één hoofd
afgehakt en verder is het voorna
melijk lachen en op de dijen slaan,
vooral om diegenen die het slachtof
fer van de grollen zijn geworden,
die het zout van de Decamerone uit
maken.
De jeugdige paardenkoopman An-
dreuccio da Perugia wordt door
het mooiste meisje van de stad voor
de gek gehouden en van zijn geld be
roofd. Ze laat hem door een valluik
in een beerput vallen, maar stin
kend en wel weet hij uit de sarco
faag van een pasgestorven kerk-
prins een robijn te stelen en gaat
hij rijker naar huis dan hij gekomen
was. Masetto da Lamporecchio houdt
zich doof en wordt uit medelijden in
een nonnenklooster opgenomen,
waar hij tenslotte alle nonnen met
zijn mannelijkheid bedient.
Als het hem te bar wordt en hij
in een woedende tirade uitbarst,
luiden de nonntn de klokken omdat
ze denken dat ze een wonder be
werkstelligd hebben, Donno Gianni
belooft d!e arme Pietro dat hij diens
vrouw zal betoveren zodat ze overdag
paard zal zijn en 's nachts vrouw.
Tijdens de betoveringsrite zal Pie
tro niet mogen praten. Hij kan het
echter toch niet laten en hij vervalt
in razernij als hij ziet wat Donno
Gianni onder het aanbrengen van
de staart verstaat.
Ook is het charmante verhaal van
de prille Ricciardo Manardi die ver
liefd is op de dochter van Messer Li-
zio da Valbona. In de vroege mor
gen treft Messer Lizo de geliefden
helemaal naakt en dicht tegen el
kaar slapend op zijn balcon aan. Hij
laat Ricciardo meteen een trouwbe
lofte uitspreken, omdat hij zich
bliksemsnel realiseert dat de Jon
gen een rijke partij voor zijn doch
ter is.
GEKNIPT
De eerste helft van de film heeft
als thema de avonturen van
schelm Ser Cepperello, die op zijn
sterfbed een wel heel leugenachtig-
STUDIO Frangois Truffauts L'Enfant Sauvage, deze week
in het bovenste theater aan de Steenstraat, is wel wat anders
dan men van de maker van o.a. Fahrenheit 451, Les 400 coups,
La mariée etait en noir gewend is.
Truffaut heeft zich altijd al laten
boeien door het raadsel van men
selijke verhoudingen. Maar tus
sen deze laatsteling en bijvoorbeeld
Fahrenheit 451 ligt wel een hele
kloof. Ook als men bedenkt dat
Truffaut altijd al op uiterst grillige
wijze te werk ging en anders dan
bijvoorbeeld generatie-genoot Go-
dard zich niet kenmerkte door een
vaste aanpak.
De somberheid van de mens die
(zoals in Fahrenheit) gestoord
wordt in zijn relaties door een to
talitair systeem is helemaal verdwe
nen en heeft plaats gemaakt voor
'n geweldig optimisme in de kracht
van liefde en communicatie.
Truffaut (en dat is misschien
wel boud te beweren maar het
lijkt er sterk op) moet zich daarbij
wel afgezet hebben tegen de mar
xistische werkelijkheidsanalyse, die
juist de Franse filmers de laatste
tijd zo erg heeft beïnvloed. Gaat
die uit van de onmacht van een
ieder zich individueel te verzetten.
Frangois Truffaut lijkt nu te pre
ken dat men zich juist als indivi
duen met alle openheid tot elkaar
moet richten
Hoewel het gegeven voor L'Enfant
sauvage dateert uit het eind van
de achttiende eeuw sluit het, door
Truffaut ontdaan van zijn franje,
goed aan bij de actualiteit. Het is
niet toevallig dat hij zich heeft la
ten inspireren door het geval He
len Keiler, een stomme en blinde
vrouw, die door de toewijding van
haar leraar uit haar isolement
werd verlost.
Het noodlot wilde dat Truffaut
het verhaal van Helen Keiler
nooit heeft kunnen verfilmen. In
het geval van het wilde kind (een
soort van minderwaardige Tarzan
vindt hij een waardig vervanger.
Want waarin de leraar van Helen
Keiler slaagde, slaagt ook de Jon
ge medicus dr. Itard die rond 1800
van het "wolfskind" een mens weet
te maken.
Natuurlijk vanuit dezelfde toewij
ding, door liefde en communicatie.
L' Enfant Sauvage is nog in een
tweetal andere opzichten een bij
zondere film voor Truffaut De
film is van een bijna primitieve
eenvoud, vooral in vergelijking met
Zomernachten
niet zo zwoel
REX "Zwoele zomernachten"
is de Nederlandse titel van een
nogal hijgerige film die deze week
in de Haarlemmerstraatbioscoop
draait. Deze titel doet overigens
meer beloven dan de film, die van
Franse makelij is, aan wulpse scè
nes laat zien. Het gaat in deze
film, waarbij de bezoeker zich
voortdurend afvraagt wanneer "hij"
"haar" nu eindelijk stevig beet zal
pakken, voornamelijk om het in-
zichzelf gekeerde neefje, wiens
aanbidding voor zijn appetijtelijke
tante niet alleen heilig genoemd
kan worden. En hoe versiert deze
stille jongeman met zijn vreemde
gluurdersneigingen, die behalve
veulens en vlinders ook de vrijerijen
van oom en tante fotografeert
nu dit blonde vrouwtje? Hij kop
pelt op slinkse manier de brutale
brunette, die als dienstmeisje op
de paardenfokkerij van zijn oom
komt werken, aan deze al wat ver
grijsde natuurmens. En wanneer
aan het einde van de film deze
heer, die per slot van rekening
ook maar een man is, zich op de
dienstmaagd werpt, dan pas krijgt
de jonge fotofetisjist de kans om
in het bed van tantetje-lief te krui
pen. De film verloopt vrij traag,
omdat de vier hoofdpersonen de
tijd voornamelijk doden met om el
kaar heen te draaien. En als het
dan zover is dat alle partijen zich
ook figuurlijk bloot geven, wel dan
is het verhaaltje uit.
de thriller-achtige sfeer van La
mariée etait en noir e.a. Als om die
eenvoud nog eens te onderstrepen
deez keer geen kleur bij Truffaut.
De fotografie is vergelijkbaar met
het werk tijdens zijn nouvelle-va-
gue periode. Een andere bijzonder
heid is Truffaut zelf als acteur (dr.
Itard) voor de camera, als het wa
re zijn love-boodschap onderstre
pend.
In het algemeen is L' Enfant Sau
vage niet zo spectaculair als Fah-
renheid 451, La Mariée en in min
dere mate toch ook wel La Sirène
du Mississippi, waren. De film
heeft door al zijn eenvoud (van uit
voering en inhoud) een opmerkelij
ke indringendheid, en een goed be
doelde, actuele boodschap.
„Er druipt bloed in het huis"
ADVERTENTIE
de plus-auto"
Proefrit -OiaSV
om
pluspunten*
uit te vinden?
1 SKODA S100 Bel UW SKODA S110TS|
Incl BTW-41 Voorschoten Skoda dealer! incl.B.T.W.-41 Voorschoten
AUTOBEDRIJF JONGELEEN - Leiden - Telefoon 01110—21560
SHELL Q.S.B. - A. BORST - Noordwjjk-B. - Telefoon 01719—2820
GARAGE A. J. KRANENBURG - Oegstgeest - Telefoon 01710—52962
LUXOR Het lijkt zo'n aardig,
geriefelijk landhuis, zoals het daar
staat in die stemmige omgeving.
Maar het is bij nader inzien ver
re van sfeervol. De eerste die dat
aan de weet komt, is een schrijver
van gruwelromans. Hij huurt het
huis als het al enige tijd leeg heeft
gestaan. Vol energie begint hij aan
een nieuw boek waarvoor hij een
afschrikwekkend personage heeft
gecreëerd: een zwakzinnige moor
denaar die op het platteland op
zoek is naar nieuwe slachtoffers.
De schrijver wordt zo gefascineerd
door zijn onderwerp dat het hem
op zeker moment voorkomt dat de
gruwelijke moordenaar echt be
staat en hem nauwlettend bespied
Er zijn mooi krakende geluiden en
hol gelach in het huis waar te ne
men. Op aandringen van zijn
vrouw gaat de schrijver naar een
psychiater, maar het is dan al te
laat om de ramp nog te ontgaan.
Er komen andere huurders van
het oude landhuis. Eerst een wat
vereenzaamde keurige rentenier die
de herinnering aan een mooie ge
liefde probeert te vergeten. Daar
na een wat kille weduwnaar met
een dochtertje en haar gouvernan
te (tussen haakjes dat is Nyree
Dawn Porter, die zo flonkerend Ire
ne speelde in de Forsyte Sage. In
"gewone plunje" is ze eerlijk ge
zegd lang zo mooi niet) en tenslot
te een filmster, die er al honderd
rollen in gruwelfilms op heeft zit
ten. Zij allen komen op geweldda
dige wijze om het leven. Wat Is er
toch met dat huis? Inspecteur Hol-
loway wil dat ook weten en gaat
op onderzoek uit. "Er druipt bloed
in het huis" is een met grote zorg
vuldigheid gemaakte gruwelfilm. Je
zou kunnen zeggen: het is grieze
len-van-niveau.
Vzcfor le sauvage (Jean-
Pierre Cargol neef van de be
roemde gitarist Manitas de Pla
ta) en Truffaut als dr. Itard.
Prolongaties
CAMERA - De Dood in Venetië
is de filmische gestalte, die Vis
conti gaf aan een novelle van Tho
mas Mann. Een moeilijke film van
een meesterlijk cineast, waarin
Mann er maar bekaaid afkomt.
Dirk Bogarde speelt de hoofdrol
in deze qua entourage schitteren
de film.
-LIDO - Hebt u "Wat zien ik..."
al gezien? Zo niet dan kunt u ook
de komende week in 't Steenstraat-
theater terecht. Paul Verhoevens
eerste speelfilm, gebaseerd op de
boeken van Albert Mol, draait
daar nu al meer dan zes weken.
Voor alle zekerheid nog even dit:
"Wat zien ik.is geen seksfilm,
maar een erg grappig uitgevallen
film over seks.
TRIANON Ook ,31ue Mo
vie", de andere Nederlandse film
van het duo Wim Verstappen-Pim
de la Parra is geprolongeerd. Er be
staat nog steeds veel belangstelling
voor de sexuele belevenissen van
enkele inwoners van de Bijlmer
meer.