La Magnani ster in
kleurloze tv-serie
Dansplezier en jazzmuziek
bij het feestvierende LAK
»l)
rfjyl vandaag
...e/7 gisteren
tfWË[m9ramm\
TV morgén]
LEIDSCH DAGBLAD
Italianen zien programma's nog in zwart-wit
ROME De Italiaanse tv heeft de terugkeer gevierd van
Anna Magnani, heldin van de na-oorlogse jaren, nu 63 jaar,
eenzaam levend in Rome in een huis vol katten. Het was stil
geworden rond de hoofdpersoon uit films als 'Rome, open stad'
en 'Vulcano', 'De gouden karos' en 'de getatoeërde roos'.
De afgelopen vijf jaar verscheen La Magnani alleen in Stan
ley Kramers 'Het geheim van Santa Vittoria'. Ze stond onder
Zeffirelli's directie op het toneel in 1965-'66 met 'La Lupa'.
De staat heeft zich nog niet eens uit
gesproken over de vraag welke van
de twee kleur-televisiesystemen ze
tenslotte zal gaan toepassen. Het
Franse Secam of het Duitse Pal.
Met deze aarzelende houding heeft
de Italiaanse regering tegenover de
betreffende regeringen een kleine
troef in handen in de economische
onderhandelingen. Het ziet er echter
naar uit, dat de ontwikkeling zal be
slissen buiten de Italiaanse regering
Vorig jaar echter had Anna Mag
nani er zestien weken filmen voor
over om tot het Italiaanse publiek
terug te keren. Ze maakte in totaal
drie tv-films, die kortgeleden met
veel succes zijn uitgezonden. Er is
ook nog een vierde film, waarin de
ravenzwarte getemde feeks met
Marcello Mastroianni optreedt maar
die komt eerst in de bioscopen en
dan op de beeldhuis.
La Magnani is en blijft een sombe
re verschijning. Veel te lachen viel
er dus niet in de eerste afleveringen
op de beeldbuis. De ee'rste afleve
ring speelde in de Eerste Wereld
oorlog: een mislukte cafe-chantant-
jangeres, die aan het front nog enig
succes probeert te behalen. De vol
gende aflevering was geplaatst te
gen de achtergrond van de Tweede
Wereldoorlog. Hierin is la Magnani
rme en eenzame vrouw, die een
de Duitse bezetters gevluchte
man onderdak biedt met alle gev
an dien.
De regisseur en sc'riptmaker van
films is Alfredo Gianetti, die ook
auteur is van "Echtscheiding op
zijn Italiaans".
De Italianen zijn erg gelukkig
met deze nieuwe films, want er valt
eer heel wat af te huilen. En
huilen is iets wat de Italiaanse bio
scoopbezoeker a-1 lang ontwend was.
De serie van Magnani werpt ove
rigens een bepaald licht op de situa
tie bij de Italiaanse tv. De serie is
namelijk in kleur opgenomen, even-
alle grote films die de RAI-tv in
opdracht heeft gegeven. Maar, de
Italiaanse tv-kijker kè,n helemaal
geen kleuren kijken en hij zal dat
n de verre toekomst nog niet
kunnen.
Kleuren-televisie betekent dat een
volk koopkrachtig is, zegt de Italiaan
regering, en dat het geld fors kan
rollen. Maar dat is nu niet het ge
val, in Italië.
Elf miljoen van de 53 miljoen Ita
lianen wonen namelijk in de grens
gebieden, waar de tv-uitzendingen
van Frankrijk, Oostenrijk, Zwitser
land en Joegoslavië kunnen worden
opgevangen. Van Ligurie tot Tosca
ne kan men dan ook op de daken
de antennes zien staan, die op deze
buitenlandse zenders zijn gericht.
Wie naar Frankrijk wil kijken,
moet dan weliswaar zijn toestel op
het Secam-systeem, wie naar Oos
tenrijk en Zwitserland wil kijken zijn
toestel op het Pal-systeem ombou
wen. Joegoslavië zendt programma's
in het Italiaans uit. Hier experimen
teert men met de Duitse Pal.
Ook de RAI gebruikt voor zijn kleu
renopnamen het Pal-systeem. Ten
slotte bereikt men hiermee zo'n 252
miljoen kijkers en met Secam maar
elf, waarvan tien miljoen nog in
Frankrijk. Dan staat nog te wach
ten waarop Rusland, de landen in
het oostelijke Middellandse Zeebek
ken en Spanje hun keus zullen laten
vallen, om maar niet te spreken van
de Zuidamerikaanse markt.
Daarom ook gaat de RAI stug door
met maken van kleurenfilms, die
geen Italiaan op zijn beeldbuis ooit
in kleur zal zien. Als op zijn vroegst
over drie jaar de kleuren komen,
zijn de nu gemaakte films al niet
meer om aan te zien.
De Italiaanse tv begon in 1954 met
.000 abonnees. Dat aantal is in
middels gegroeid tot negen miljoen,
zestig procent van de Italiaanse ge
zinnen dus.
In afwachting van wat komen gaat,
staan de tv-zaken propvol met on
verkoopbare zwart-wit-toestellen.
Iedereen blijft bij zijn oude toestel
tot het kleurensignaal gegeven
wordt.
Wie Anna Magnani gekleurd
zien, kan dan voo'rlopig ook maar
ter naar de bioscoop blijven gaan.
Anna Magnani als de oude
J afé-chantant-zangeres in de
Italiaanse tv-film 'La Sciantosa'.
Pip Simmons:
TERRORISME
INMICKERY
Een vulkaanuitbarsting behoort niet
tot de theaterkunst, maar als het
aan de Engelse Pip Simmons Group
had gelegen was die er gisteravond
in Mickery ook nog bijgekomen, want
men was bereid tot de rand der be
roerte te gaan in „Do it". Het publiek
werd uitgerookt, beschimpt: oren, j
ogen, neus ondergingen met beukef-
fecten een ware terreur. Vele toe- i
,,Do it" grijpt terug naar het ge
lijknamige boek van Jerry Rubin,
de Amerikaanse superrevolutionair,
die op alle mogelijke manieren het
establishment onderuit tracht te
trekken en daarmee onder meer
met zijn volgelingen bezig was op
de Democratische onveentie in 1968.
Wat het theater betreft zou Rubin
het publiek het liefst de straat op-
jagen, aangezet door de spelenden j
tot een revolutie.
Of Pip Simmons nu als Engelsman I
een satire heeft bedoeld op het dol
gedraaide protest van Rubin en zijn
hippies over de oceaan doet er in
wezen weinig toe, want de grondleg
ger van dit fenomeen produceerde
een warrige kretenfabriek, die al
satire op zichzelf is.
De toneelgroep nam daar allesbe
halve afstand van, maar vereenzel
vigde zich sterk met zijn exclama
ties. Provoceren met een lawaaige
afspiegeling van niets blijft niets, is
geen provoceren, schockeert ook j
niet. „Do it" ging voorbij aan het
Theater-axioma, dat er in den be
ginne creativiteit moet zijn. Deze
terroristische voorstelling viel onder
de anti-creativiteit.
P. Ruivenkamp. I
De UNESCO gaat de strijd aan
binden tegen "grammofoonplaat-pi
raten" die grammofoonplaten produ
ceren zonder daarvoor auteursrechten
te betalen. De VN-organisatie heeft
daartoe samen met de WIPO (inter
nationale organisatie voor bescher
ming van het geestelijk eigendom)
in Genève een conferentie belegd.
Uit onderzoeken is gebleken dat er
jaarlijks in de hele wereld ongeveer
100 miljoen grammofoonplaten wor
den geperst zonder dat er auteurs
rechten voor zijn betaald. Alleen al
in de V.S. lijden producenten en
musici daardoor een verlies van vijf
miljoen dollar per jaar. De confe
rentie in Genève heeft tot doel het
opstellen van een overeenkomst,
waarin alle landen zich verplichten
het produceren en verhandelen van
"piraat-platen" strafbaar te stellen.
ADVERTENTIE
rook met
Leef met plezier
Rook de échte Pall Mall Export
Wereldbekend aroma
Pall Mall Export
AS
Wereldbekend Aroma
Het LAK (Leids Akademisch Kunst- De dansgroep van Marjolein
centrum) heeft een nieuw theatertje, ^rièr in de Mauthausen-cyclus.
dat weet iedereen. Dat het de bedoe.
ling is, dat ieder er vanar nu zijn
amateuristische en/of professionele
artistieke behoeften zal komen bevre
digen, weten we óók. Of ieder daar
ook blij Mee is, en düs de LAK-feest-
week vrolijk meeviert, zal deze dagen
moeten blijken.
Gisteravond was het in elk geval
(evenals trouwens tijdens de dicb-
tersmarathon op maandag) goed val.
toen Marjolein Briër en haar groep
er kwamen dansen. De sobere Maut
hausen-cyclus, de stille workshop
achtige pantomimes, de blije gospel-
dansen brachten Marjolein in eigen
stad weer nieuwe bewonderaars bin
nen een kring, waarvoor zij tot nu
toe weinig is opgetreden. Aan het eind
van de voorstelling dansten dansers
èn kijkers (na de gebruikelijke korte
aarzeling van de laatsten) samen op
het ritme van To my fathers house'
Na de pauze speelde het kwintet
Rob Agerbeek in Leiden bekend van
jazz-zolder Hot House) in de ver
trouwde en zeer goede combinatie.
Rob Agerbeek, piano - Dick Vennik.
saxofoon - Wim Reinen. trompet -
Frank Noya, bas en basgitaar - Erik
Ineke, drums. Het klonk fijn, dank
zij de uitstekende musici èn dank
zij de goede akoestiek in dit theater
In de eerste set speelde het kwintet
het meest geïnspireerd. Vooral Rob
Agerbeek en Dick Vennik kwamen
in „Night song" en „Minor Rush"
tot knap solowerk.
In één van de weinige niet door
Rob gecomponeerde nummers, „Dol
phin Dance" van Herbry Hancock
liet het ensemble horen dat het ook
in de langzamere tempi zonder
moeite een blues-stemming weet
over te brengen. Jammer dat velen,
in de veronderstelling dat het con
cert was afgelopen, na de eerste set
al naar huis gingen, en dat de for
matie (eeuwige wisselwerking) hier
door niet meer op het niveau van de
eerste set wist terug te komen.
10.05
10.10
11.10
(Kleur) Kinderprogramma (TROS)
(Kleur) De fabeltjeskrant (NOS)
(Kleur) Journaal (NOS)
(Kleur) Van gewest tot gewest (NOS)
Tips van het Nationaal bureau voor toerisme
(Kleur) Journaal (NOS)
Uitzending politieke partjjnen: VVD
Indiscration of an American wife (Eindstation).
Speelfilm (NOS)
(Kleur) Stroming. Documentaire serie. Deel 1:
Vlucht uit de samenleving (NOS)
Den Haag vandaag (NOS)
Studio sport (NOS)
(Kleur) Journaal (NOS)
NEDERLAND II
6.45 (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS)
6.55 (Kleur) Journaal (NOS)
7.05 (Kleur) Fabeltjes van Jean de la Fontaine.
2. De kat en de oude rat. Voordracht (TROS)
7.15 (Kleur) Operatie Zee-otter. Filmreportage
(TROS)
7.30 - (Kleur) Nancy. Tv-serie (TROS)
8.00 (Kleur) Journaal (NOS)
8.21 Kleren maken de man. Nederlandse speelfilm uit
1957 (TROS)
9.50 Hotclub '71: Jam-Session (TROS)
10.05 Kenmerk: informatie over kerk en samenleving
(IKOR/CVK/RKK)
10.30 (Kleur) Journaal (NOS)
We moeten het belang van
voetbal natuurlijk niet over
schatten, maar ik zit toch
vreemd tegen het scherm te
kijken als aan de vooravond
van vijf Europa Cup-wedstrij-
den met Nederlandse topelftal-
len met geen woord over dat
feestelijke gebeuren gerept
wordt.
De NOS kan Je in dit geval
niets kwalijk nemen (trouwens,
ik neem niemand iets kwalijk,
ik constateer alleen maar),
maar de VARA en de NCRV
hadden in elk geval de mo
gelijkheid iets te doen, ten eer
ste omdat ze uitzonden en ten
tweede omdat hun actualitei
tenrubrieken in de ether wa-
Nu had „Achter het nieuws" al
zijn tijd besteed aan één on
derwerp: „Methadon, een
strijdmiddel tegen drugs".
Geen nieuw onderwerp, want
we hebben eenzelfde rondgang
langs de straten met de Jun
kies. en dezelfde soort inter
views met verslaafden en voor
standers van het vervangings
middel methadon al eens eer
der op ons scherm gehad.
Maar dat is op zichzelf geen
argument om er verder over te
zwijgen. Tenslotte hebben we
Peyton Place ook al eens op
ons scherm gehad; om van
voetbal maar te zwijgen.
Bovendien kreeg deze reportage
(afgezien van het toch weer
treurig stemmende beeld dat
Abram de Swaan van de Ame
rikaanse verslaafden schetste)
extra reliëf door de volgende
reportage over „De Laurier" in
Amsterdam, waar verslaofden
eveneens worden opgevangen,
zij het weer op een andere
Ik kan me levendig voorstellen
dat Hans Jacobs c.s. dit drie
luik over één onderwerp niet
wilden belasten met nog eer
staartje voetbal, al
voorbeeld van
in een gezond lichaam mogelij
kerwijs een gezonde geest
huist, nog niet zo gek geweest.
En „Hier en nu" van de NCRV
dan, zult u vragen? Daarin
had Niek Heizenberg een ge
sprek met de leider van de an-
ti-kraak-knokploeg, die niet
met z'n gezicht in beeld wilde
komen, maar wel veel verklein
woorden gebruiktehuiseige-
naartjes, kredietje, centjes,
huisje, privémannetje.Hij
bleek geleid te worden door
ideële motieven in tegenstelling
tot Joep van Gameren, optre
dend namens de krakers, die
geen enkel ideëel motief heb
ben, alleen maar een dak bo
ven hun hoofd willen hebben.
Ik heb gisteren met grote
waardering gekeken naar het
slot van „Als een traan in de
oceaan" Ik vond dat men in de
tweede aflevering van deze
korte Duitse serie te leerstellig
converseerde, zo praat men
niet, zelfs niet als geïndoctri
neerde communist, maar in dit
derde deel viel dit bezwaar ge
heel weg.
En ook met waardering naar
de Nederlandse bijdrage aan
Arsène Lupin, in de regie van
Paul Cammermans. Het leek
allemaal net echt, althans: net
'n echte Franse tv-film. Ieder
een sprak uitstekend Frans,
wat me van Fonds Rademakers
en Arnold Gelderman niet ver
baasde (zij zijn erkende
Frans-sprekers), maar wel van
sommige anderen. Als ik goed
ben ingelicht zijn de stemmen
van minstens enkele anderen
dan ook ingesproken in Frank
rijk, evenals trouwens de stem
men van Rademakers en Gel
derman, maar die deden het
zelf.
NICO SCHEEPMAKER
DONDERDAG 21 OKTOBER
Hilv. I. 402 ni en FM-kanalen.
7.00 NCRV.
gr.). 7.30 Nws. 7.41 Act. 7.55 (S)
'reludlum II: seml-klass. muz. (gr.).
1.10 (S) Gewijde muz. 8.30 Nws. 8.41
(S) Podium voor de vrouw: maat
schappij-informaties. 9.10 (8) Gelders
orkest en soliste: klass. muz. (opn.).
(S)
In min of
1.05 Gewijde
Uljke sl-
z. (gr.).
11.30 Aot. 11.32 (S) Po]
muz. (gr.). 11.55 Meded. 1
progr. (12.10 Kunst en
12.26 Mededelingen t.b.v.
tuinbouw; 12.30 Nws.; 12
13.00-13.04 De tafel van dr
Volksmuz. 13.45 65 Min: poëzie rond
drie). 13.30
het thema arbeid. 14.05
14.25 (S) Moderne en klass. kamer-
18.60
Wereldkampioenschap
elona). 18.00 (8) Licht
18.24 Op de man af, praat-
19.05 (S) Kerkorgelconcert: klass. en
mod. muziek. 19.35 (S) Tijd vrij voor
muziek ln vrije tijd: Nationaal
Jeugdkorps. 20.05 De kleine wereld,
vervolghoorspel (3). 20.30 (8) Radio
Actief: gevar. progr. 22.20 Avondover
denking. 22.30 Nws. 22,40 Den Haag
vandaag. 22.50 Het Is niet volbracht:
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S)
Dag met een plaatje (gr.). 8.00 Nws.
8.11 Radlojourn. 8.20 (8) Dag met
een plaatje (verv.). (8.30-8.33 De
groenteman). 8.50
terst. 9.40 Kinderboekenweek 1971.
10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeids
vitaminen: (11.00 Nws.). 11.30 Rond
om 12: progr. v. d. vrouw. (Om 11.55
Beursber.). 12.30 Sportrevue. 13.00
Nws. 13.11 Radlojourn. 13.30 (8)
Klass. muz. 14.05 (S) Pianorecital:
klass. muz. 14.30 (S) Johan Willem
Frlso Kapel 15.00 Voor de zieken.
16.00 Nws. 16.06 Kunstprogr. 17.00
Mobiel: een beweeglijk programma
17.55 Mededelingen;
18.00 Nws.; om 18.11 Radlojourn.
Qei-gf P(
Instrumi
19.25 De
sproKen nnei. iy.au K.leur: vragen
rondom schrift en samenleving. 20.00
Nws. 20.05 (S) Klass. orkestmuz.
21.30 (S) Sopraan en plano: mod.
muziek. 23.55 Nws,
(Cream Cheese). 8.00
9.03 Take nine,
mensen. 12.00 Nws. 12.03 KRO's paii-
zeprogr. (13.00 Nws. 13.03 Raden
maar). 14.00 Nws. 14.03-18.00 KRO-
op-Drie. (15.00, 16.00 en 17.00 Nws.).
Nederland I
NOS: 18.45 (K) De Fabeltjeskrant
NOS; 18.55 (K) Journaal. VPRO
19.05 Popeye, tekenfilm. 19.11 Het
beste kinderboek van het Jaar. 19.35
Fllmportret van de Amerikaanse Jazz-
flultlst Jeremy Stelg. NOS: 20.00 (K)
Journaal. VPRO: 20.21 Berichten uit
de samenleving. 20.30 Chaplin op weg
naar Charlie. TV-serle. 20.40 (K) Hoff-
mans Vertellingen: fragmenten uit het
beroemde Chlcago-proces 1969. 21 45
Gesprek met Jhr. De Braauw, Minis
ter van Onderwijs. 22.20 Damesorkest
Rita Rlo CVK/IKOR: 22.30 (K) Leer
huis (3): gesprekken. NOS: 23.00
23.05 (K) Journaal.
NOS: 18.55 (K) Journaal. TROS: 19.0
Zorro (2), TV-fllm. 19.30 (K) De laat-
natuurfilms. NOS
Omnibus 6, maandelijks magazine
sleparlementair