Lex Goudsmit oefent vlijtig
als slaaf
c
isfl
Ramses en Liselore:
fors stuk neo-romantiek
vandaag
...e/7 gisteren
"n Maagd op je dak, volgt Ariatevka
Fascinerende
opvoering van
Ionesco's kermis
FILMWEEK
GEOPEND MET
MELODRAMA
TV morgen)
—VRIJDAG 8 OKTOBER 1971
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA 6
Lex Goudsmit gaat dezer dagen naar Londen om de laatste
voorstelling van „Anatevka" mee te maken. Hij heeft er zelf
in ons land en aan de ander kant van de Noordzee bijna elfhon
derd maal de hoofdrol in gespeeld en gezongen.
Pe gulhartige, op de handen gedra
gen acteur is op het ogenblik ijve
rig bezig met de repetities voor de
musical „A funny thing happened
pn the way to the forum", die in
irilburg op 16 oktober als ,,'n
Jkfaagd op je dak" zijn Nederlandse
rentree zal laten zien.
Elfhonderd maal Tevje. Deskundi
gen zijn van mening dat Goudsmit
Hat alleen heeft kunnen volhouden
pmdat hij voor de voorstelling zich
In stilte even concentreerde tot die
meewarige man en in staat was na
de laatste tonen de musical hele
maal van zich af te zetten. Je
inoest hem er dan maar liever niet
meer over spreken.
Vroeg
Een eigenaardigheid van Goudsmit
V&s altijd dat hij bijzonder vroeg
In het theater was en dan vijf mi
nuten afgezonderd in het huisje op
de planken ging zitten.
Dat zal hem dan in ,,'n Maagd op
|e dak" voor problemen plaatsen: er
lijn drie huizen op het toneel,
daarvan er één behekst heet te
^ijn. „Misschien wordt het wel ge
hoon een plekje midden op het to
neel". zegt Goudsmit om geen huis
bazen voor het hoofd te stoten. Hij
s voor de rol graag weer in ons
and aan het werk gegaan, hoewel
t ook aanbiedingen in Engeland
Iepen, zoals het spelen van de bur
gemeester in Gogols ..Revisor" naast
pnder meer 7 om Courtenay.
funny thmg happened" ging in
12 voor het eerst op Broadway en
Jep daar niet als in de Britse
lioofdstad Jarenlang, behoorde' daar-
Joor tot het lijstje van tien musi-
!als met de hoogste recettes uit de
jeschiedenis. De Britse producenten,
Sie hier ook „Hair" met succes uit
brachten, zagen toekomst voor dit
fegeven in Nederland.
Te rade
De Amerikaanse auteurs Shevelove
Gelbart zijn te rade gegaan bij
eerste grote kluchtschrijver
Hautus, die een twintig eeuwen ge
leden leefde en onder meer Shakes-
en Molière inspireerde. De
lijk corrupte slaven, heerszuchtige
trouwen, ontroerende liefdespaart-
jes, verleidelijke courtisanes en
mopperende oude mannetjes hebben
tij een plaats in hun musical ge
schonken, nadat zij het hele oeuvre
hadden verslonden Maar zij be
dachten wel een nieuw verhaal met
Slechts enkele elementen, die ge
leend waren uit ae Plautus-erfenis.
die al vele eeuwen zijn lacheffecten
heeft bewezen.
Alles draait om slaaf Quasilus, die
met alle middelen, welke naar het
eldoel kunnen leioen zijn vrijheid wil
3 vinden. Zijn meester is onvermurw
baar, maar als hij diens zoon Hero
- misschien de schone courtisane Phi-
lia in handen kan spelen, is er voor
hem een kans. Voor het zover is
0||heeft hij alle listen moeten beden
ken, die zijn schavuitenbrein kon
opbrengen, alle intriges moeten or
ganiseren. die binnen zijn bereik la-
.gen, het ene gat met het andere
toppen, kortom een dolle klucht.
Voor wie nu denkt aan een soort
kostuumfilm b;J de Romeinen re
kent naast de auteurs, die het kli
maat van „A funny thing" modern
6tekelig hebben gehouden, met
anachronistische stapjes buiten de
handeling en een voorzichtige dosis
'ironie. Jaap van der Merwe heeft
_Jeen moeilijk karwei aan de verta
ling gehad, waarbij hij voorzichtig
Puur amusement
De Engelse regisseur Tony Crutch-
ley, die in de tekstregie wordt geas
sisteerd door Arnold Gelderman,
stelt het doel van ,,'n Maagd op Je
dak" als een stuk puur amusement,
een blijspel waarin gedanst en ge
zongen wordt, een musical, die in
het Nederlandse geval een echte
personality-show wordt, welke me
dewerkers uit alle windrichtingen
van de kunst heeft aangevoerd: uit
het cabaret, de opera, van het to
neel en nog meer. De cast ziet er
veelbelovend uit met naast Lex
Goudsmit, onder meer Thérèse
Steinmetz, Ferd Hugas, Ger Smit.
René Frank, Elsa Lioni, Arnold
Gelderman zelf, die uit vele kandi
daten koos. Het meest bemoedigen
de lijkt wel dat de echte zangrollen
ook door ervaren zangers bezet zul
len zijn.
In het gemeenschappelijke levensge
voel. dat Liselore Gerritsen en
Ramses Shaffy ertoe heeft gedreven
om samen „lekker te gaan zingen"
ln een programma, dat gisteravond
in het Haagse Diligentia in premiè
re ging en alleen daar tot 30 okto
ber te zien en te horen zal zijn,
schuilt een fors stuk neo-romantiek.
Zij zijn, zoals indertijd Julia van
Rhijnvis Feith intens met zichzelf
en hun contact met het leven bezig,
ze zijn alle twee hemelhoog Jui
chend of doodsbedroefd en vooral
Liselore heeft heimwee naar haar
onbedorven jeugd. Het is een lof
waardig sentiment, maar het is niet
bevorderlijk voor de broodnodige
variatie, die een avond in het thea
ter. zeker een chansonavond, be-
behoeft.
Ramses Shaffy als liedjeszanger is
als de olijf: die zuidvrucht kent
hartstochtelijke minnaars, maar an
derzijds ook mensen die haar niet
dan met geweld door de keel kun
nen krijgen. Dat is niet verwonder
lijk, want zijn eigen teksten zijn
niet sterk en zijn eigen muziekjes
ademen eenzelfde sfeer: hij moet
het van zijn theaterpersoonlijkheid
hebben en van zijn vakmanschap.
Dat laatste althans is bevredigend,
maar zijn persoonlijkheid op het
toneel is weinig genuanceerd, en hij
lijkt, ondanks de uiterlijke schijn
van het tegendeel, weinig betrokken
oij zijn teksten. Dat werd plotseling
anaers gisteravond in een korte
reeks chansons na de pauze: liedjes
als „De wereld heeft me failliet
ADVERTENTIE
VERLOVINGSRINGEN
DESIREE
klassieke en moderne modellen.
Wij hebben reeds ringen vanaf
f 49,75 p. p.
Op het graveren kunt U wachten en
zonder prijsverhoging.
Levenslange schriftelijke garantie.
F. W. FLESSEN
LEIDEN Z.W.: Bevrijdingsplein 12,
Telefoon 26670
OEGSTGEEST: Geversstraat 47.
verklaard" en de liedjes over de ho-
moiiele Jongen en soortgelijke kre
gen veel meer gloed.
Liselore heeft literair aanzienlijk
meer in haar mars. Zij schreef een
paar monoloogjes die verrassend
aardig werden voorgedragen, en ook
de teksten van haar eigen chansons
hebben zin en samenhang. Ze zijn
woest-romantisch„Mijn ogen" (als
dat liedje zo heet: het programma
is ergerlijk weinig informatief) en
„Lente 71" in het erotische vlak,
„Anna" in het heimwee naar de ei
gen jeugd.
Haar persoonlijkheid maakt veel
meer variatie mogelijk: de ironie
van de monoloogjes komt hier en
daar in haar liedjes terug, zoals in
het gekke ,3aby" en in ,Met mijn
ogen op oneindig", de lyriek van
„Met de rug er naar toe", dat goede
muziek en een voortreffelijk arran
gement neeft van muzikale leider
Ruud Bos. En samen zingen ze erg
aardig zoals in de uitsmijter
„Zing - vecht - huil - bid - werk en be
wonder".
Jaap Joppe
ADVERTENTIE
Gehoord van een dichter:
Elk apparaat is blij met een Philips batterij.
Lex Goudsmit en Ferd Hugas
n 'n Maagd op je dak.
ADVERTENTIE
jam koopt
wdfruit TIJDEUJKJ11
proeven
NEEMT VAKER
ZWAARDEMAKER
zonder kleurstof en conserveermiddel
Het absurde in „Epgène Iones-
co's Makabere kermis" is dat hij
het begrip sterven in tientallen va
riaties gaat uitleggen aan zijn pu
bliek, dat dat onvermijdelijk einde
bliksems goed moet kennen en ook
kent. maar er graag nadrukkelijk
aan voorbij gaat: ieder wil beter
weten, want wat voor alle stervelin
gen geldt, bestaat niet voor u en
mij.
Dat is de absurde knipoog van
stadsamenlevlng. die door een ge
heimzinnige epidemie geteisterd
wordt, burgers sterven thuis en op
straat bij duizenden. Het gebied
Stewardessen van de BEA
trokken even de uniformpjes uit
en hulden zich in can-can kleren
voor een liefdadigheidsshow die
zij gaan opvoeren.
wordt onmiddellijk tot een ghetto
geïsoleerd. Het verhaal van zo'n
wrede pestilentie zou snel verteld
zijn, maar de auteur neemt gelijk
de gelegenheid te baat om met een
grimmige grijns te tonen hoe over
levenden, tot de dood ook hen weg-
groept, merkwaardige kronkelaars
worden, die elkaar eventueel naar
het leven willen staan als de pest
dat niet doet. Executies, messenste-
kerijen, kannibalisme, zij helpen de
meedogenloze natuur nog een hand
je.
Met die uitbreiding betekende het
thema voor Ionesco niettemin een
krachttoer. „Jeux de massacre" is
stellig niet zijn beste stuk gewor
den. Met alle vindingrijke variaties
op het sterven heeft het een tame
lijk horizontale structuur, er zit na
genoeg geen ontwikkeling in.
Ondanks dat bezwaar heeft de
Nieuwe Komedie deze week in het
Haags Ontmoetings Theater voor een
bijzonder theaterevenement gezorgd,
een fascinerend gevecht tussen de
schrijver als meester van het woord
en de regisseur Cor Stedelinck, die
aan het thema van hét sterven me
een geweldige beeldenrijkdom van
bewegingen, licht en klank gestalte
zocht te geven. Dat houdt geen af
keuring in, theater kan in zijn bes
te betekenis heel vaak een uitdruk
king zijn van die strijd en het leid
de er hier zeker toe, dat Stedelinck
veel van het anekdotische in dit
stuk knap wist te overbruggen.
Ionesco zoals mer hem kent kwam
minder aan bod in deze vrije inter
pretatie dan misschien wenselijk
ware. hetgeen voornamelijk ls toe te
schrijven aan Stedelincks geringere
vermogen alles uit conventionele
speelscènes te halen. Zijn kracht
ligt in het bewegingstheater. Dat
maakte in ..Makabere kermis" ech
ter alles goed, vooral in imponeren
de massataferelen. Er viel een ge
weldige inzet te bewonderen bij de
bijna volledig aangetreden Nieuwe
Komedie, die tot een fonkelende
ensembleprestatie werd gevoerd.
Piet Ruivekamp
De Italiaanse film Venetian anony
mous Enrico Maria Slaerno
heeft tot veler verwondering het
doek van het festivalpaleis in Can
nes dit Jaar gehaald, terwijl dit
werkstuk bepaald geen festivalkwa
liteit bezit. De jongste Arnhemse
filmweek ontleende er zelfs zijn
openingsfilm aan en de rechtvaar
diging daarvoor kan alleen het oog
merk van deze manifestatie zijn:
elk wat wils te bieden.
Dit was dan een onvervalst melo
drama, zo men wil een Italiaanse
„Love story". Een jongeman die zo
graag een talentvol dirigent zou
zijn geworden, moet binnen enkele
maanden sterven in zijn geliefd Ve
netië. dat trouwens ook op inzakken
staat. De regisseur liet geen kitsche
rig cliché liggen.
Buiten de protesten van de Cine-
club-vertegenwoordigers was het
meest opwindende feit van deze dag
de vertoning 's middags van Jan
Vrijmans Identity, die een half Jaar
geleden reclamemannen op een con
gres tot boosheid prikkelden, want
Vrijman pleegt een forse charge op
hun manier om het aardse paradijs
te beloven louter via de aankoop
van die sigaret of dat pak waspoe-
der.
Enfin men zal er zelf over kunnen
oordelen als de film zeer binnenkort
op de televisie te zien zal zijn. Even
eens een verrassing was de film
Klein bestel van Boud Smit in de
wijze waarop hij in helder, serene
fotografie het Franeker van een
kleine twee eeuwen geleden liet
herrijzen rond de wolkamer en
planetariumbouwer Eise Elsinga.
Een aardig nieuwtje is in Arnhem
het instant-Journaal, dat dagelijks
op het doek komt via een machtige
ediofoor die de door twee teams ge
schoten videocamerawerk vertaalt
tot een heel aanvaardbaar beeld.
NEDERLAND I
6.45 (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS)
6.55 (Kleur) Journaal (NOS)
7.05 (Kleur) Fabeltjes van Jean de la Fontaine,
Deel I van TV-serie: De verwaande kikker
(TROS)
7.20 Filmhelden van toen. Filmprogramma uit de tijd
van de stomme film (TROS)
8.00 (Kleur) Journaal (NOS)
8.21 (Kleur) Het „C" Gat uit: gevarieerd
amusementsprogramma (TROS)
10.45 (Kleur) Journaal (NOS)
NEDERLAND II
6.45 (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS)
6.55 (Kleur) Journaal (NOS)
7.05 Kleur) Voor een briefkaart op de eerste rang:
programma met veel film en filmkenners (KRO)
8.00 (Kleur) Journaal (NOS)
8.21 (Kleur) Brandpunt (KRO)
9.10 (Kleur) De zes vrouwen van Hendrik VIII:
Deel 1 van TV-serie: Catharina van Aragon
(KRO)
10.40 (Kleur) Journaal (NOS)
10.45 Den Haag vandaag (NOS)
10.5011.20 (Kleur) Uit de Kunst. Informatief
programma (NOS)
Onder de moeilijkste omstan
digheden komen vaak niet
altijd de beste resultaten tot
stand. Roelof Kiers heeft dat
érvaren in China, waar hij
voor de VPRO tien dageD
heeft rondgereisd. Samen met
één cameraman moest hij al
het werk verrichten.
„Een krankzinnige situatie"
noemt hij het zelf. Ik geloof
niet dat er veel buitenlandse
televisiemakers zijn die met dit
eenvoudige equipment een
dergelijke documentaire als
Kiers heeft gemaakt, in China
zouden willen maken. Ze zullen
er voor passen.
Maar de mogelijkheden in Ne
derland zijn niet anders. En
als men dan het resultaat ziet
en men herinnert zich nog zijn
programma „China op het eer
ste gezicht" dan is bewonde
ring op zijn plaats. „Het on
derwijs in China na de culture
le revolutie" was met die we
tenschap van al de beperkin
gen waaraan de makers onder
hevig waren een boeiend infor
matief programma en voor zo-
/er dat voor de niet Chinaken-
ïer te beoordelen valt een
compleet, zij het compact,
overzicht van de opvoeding van
de Chinese Jeugd.
De ver doorgevoerde democra
tisering en het zelfs bij de te
kenles gebruiken van Mao's
wijsheden gaven een aardig
beeld van wat de Chinese
Jeugd aan vrijheden en onvrij
heden heeft en welke kansen
zij heeft om zelfstandig de toe
komst te bepalen.
Dat -s dan volgens de docu
mentaire van Roelof Kiers ge
ring, want alles wordt in
dienst van de revolutie gedaan
en dat zijn voor ons westerlin
gen vreemde wetten. De pro
blemen van Roelof Kiers had
Hans Keiler trouwens ook in
zijn serie, die hij vervaardigde
over net Amerika van vandaag,
waarin hij vooral de provincie
opzocht. Weinig faciliteiten en
weinig tijd en toch een goed
resultaat.
Deze confrontatie met de
Zweedse humor, geregistreerd
door Nederlander Strliwer en
volgestmapt met zijn ideeën
rond het medium dat niet
meer weg te denken is uit het
gezin, had alles in zich om een
joed programma te zijn,
Leuke vondsten, technisch aar
dig volmaakt en terecht ln het
bezit van de eervolle Mon-
treuxvermelding. Was de sei
zoenstart van VPRO veelbelo
vend, in ieder geval tenderend
naar een doorbreking van het
isolement en bereid het grote
publiek te pleiieren en derhal
ve te bereiken, zo zwak was
het afscheid van de TROS als
C-omroep. Mary Schuurman
kon naar afkondiging maken
met: tot morgenavond.
De TROS zal dan feeste
lijk afzwaaien als C-omroep en
kan zij als eerste omroep in de
geschiedenis van ons bestel als
B-omroep opereren. Je houdt
Je hart vast en zo'n avond als
gisteren doet Je ook niet het
beste hopen wat daarvan te
recht moet komen. Directeur
Landré zegt geen programma's
te maken die irriteren, maar
gisteravond waren Wilma Rea
ding (waarom werkt een Jon
gen als Lex Rooi constant be
neden zijn niveau?) en Liefde
op z'n Amerikaans program
ma's die Irritant slecht waren.
Maar de heer Landré zal wel
iets anders bedoelen met irri
tant.
De grote afwezige gisteravond
op het Nederlandse televisie
scherm was uiteraard cabare
tier Wim Kan, die geen gehoor
vond bij het ministerie van
CRM voor zijn verzoek om te
levisiezendtijd voor het in goe
de banen leiden van de protest
actie tegen de komst van kei
zer Hirohito. Het verzoek dat
Kan deed, kon door het minis
terie van CRM niet worden in
gewilligd. De TROS piekerde er
niet over om Kan zendtijd te
verlenen zonder daartoe een
officieel verzoek van de NOS
te hebben ontvangen en de
VPRO deelde slechts mee dat
het bericht dat Kan graag
zendtijd wilde om zijn actie in
goede banen te leiden haar te
laat had bereikt en dat derhal
ve het technisch niet mogelijk
was om Kan gisteravond op
het scnerm te brengen.
INVALLER
ADVERTENTIE
Een Philips batterij is eigenlijk een laagspanningshuisje\
met een ontzettende boel energie. j
Nws., wenken en adviezen op export-
gebied: 12.26 Meded. t.b.v. land- en
tuinbouw; 12.30 Nws.). 14.00 Radio
show. <15.30 en 17.30 Nws.). 18.00 Ul-
d.e R!r
(Om 17.00—17.05 Journaal) NOS:
18.45 (K) De Fabeltjeskrant. NOS: te
18.55 (K) Journaal. NCRV: 19.05 (K)
Zwerven met Swlebertje, TV-serle voor
de Jeugd. NOS: 20 00 (K) Journaal.
NCRV: 20.21 (K) Zeskamp: wedstrijd-
programma 21.35 (K) Tunesië, film-
reportage. 22 25 Radio Kamer Orkest;
Omroepkoor en solist: Hoogtepunten,
uit het oratorium Die Sehopfung, van
J. Haydn. NOS: 22 40—22 45 (K) het
tingen en meningen
stamtafel. 18.19 Ultz. v. d. CPN.
18.30 Nws. 18.41 Voor de kleuters.
19.00 (S) Verz. progr. v. klas6.
NOS: 18.45 (K) De Fabeltjeskrant.
NOS: 18 55 (K) Journaal. E.O.: 19.05
1.00 De tunnel der duls- 19-20 (K)
(I) fllmreportage
ter nis, hoorspel. 21.20 (S Poster. 19 50 Tenslotte NOS: 20.00 (K) Journ.
klankbeeld. 22.10 muzikaal gelllu- VARA: 20.20 (K) Gerede Kansen, TV-
22.30 Nws.
22.40 (S Amus. progr. 23.55 Nws.
Hllv. II. 298 m en FM-kanalen.
7.00 VARA. 7.54 VPRO. 8.00 VARA.
14.20 NOS. 17.30 VARA.
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnastiek.
7.20 (S Gevarieerd progr.) (Om 7.33
Van de voorpagina. 7.54 Deze dag.
1.00 Nws.; 8.11 Act.; 9.35 Waterst.;
Engels, een lulsterpror. 15.30 De ko
mende week ln het nederlandse
roemde dierentuinenLonden. 21.35 (K
nieuws. NOS: 23.00—23.05 (K) Jour-
ADVERTENTIE
zlekbeoefenlng. 17.00 Progr. Zuldmo-
lukkers. 17.15 Lichte gram. muz.
17.30 (S Polenblut. operette van
Nedbal. ultgev. door het Prom. Ork..
22.15 (S) Kleine Sociale leer-
hoorspel. 22"1
10 (S) Muz.
22.55 Meded. 23.00
de koffie. (11.00 Nws. 12.00 Nws
15.00 Nws.. 15.30 Bussumse koorver
eniging Pro Muslea. 16.00 Nws. 16.03
Sporthow. (17.00 Nws..
Nederland I
Elementaire Economie lee 2. NOS: